Jump to content

Photo

Doomsday - Postapokalyptisk film av Neil Marshall

• Please log in to reply
53 replies to this topic

#26 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 March 2008 - 14:37

Den där sista var riktigt snygg! :D

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#27 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 11 March 2008 - 11:41

IESB har 6 klipp från filmen.

TerrorFeed har två nya klipp.

Bus Carnage
Road Rage

Edited by Cartman, 12 March 2008 - 12:10.

#28 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 March 2008 - 11:54

Bloody Disgusting har en recension av filmen. Betyg 6 av 10.

"Neil Marshall's 'Doomday' is One Giant Homage, but isn’t for everyone, it’s mainly for those of you who want to see some of your favorite 80s action scenes reshot - I guess you can say Doomsday is a remake of about a dozen films from the ‘80s all meshed into one. If you can turn your brain off and just enjoy the action, you’ll find a special place in your heart for this film".

Låter riktigt bra och intressant. Kan knappt bärga mig för att få se filmen. :hurrah:

#29 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 May 2008 - 15:58

Aftonbladet har recenserat filmen:

Vråltuff hjältinna +++ | Film - Recensioner | Film | Nöjesliv | Aftonbladet

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#30 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 May 2008 - 16:18

Expressen: 2 av 5

Dagens Nyheter: 0 av 5

Svenska Dagbladet: 1 av 6

Bah! Vad vet "filmkritiker" egentligen... :P

Edited by Cartman, 02 May 2008 - 16:19.

#31 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 May 2008 - 12:27

Någonting att se fram emot.

DVD Active

Title: Doomsday
Released: 29th July 2008
SRP: $29.98

Further Details:

Universal Home Video has announced Doomsday which stars Rhona Mitra, Bob Hoskins, Adrian Lester, and Alexander Siddig. The Neil Marshall directed film will be available to own from the 29th July, and will retail at $29.98. The disc will include both unrated (1 Hour 53 Minutes) and theatrical (1 Hour 49 Minutes) versions of the film. Each will be presented in 2.35:1 anamorphic widescreen, along with English Dolby Digital 5.1 Surround tracks. Extras will include a commentary with Director Neil Marshall and Cast Members Sean Pertwee, Darren Morfitt, Rick Warden and Les Simpson, and 3 featurettes (Anatomy of Catastrophe: Civilization on the Brink, The Visual Effects and Wizardry of Doomsday, Devices of Death: Guns, Gadgets and Vehicles of Destruction). A Blu-ray release will also be available for $39.99.

#32 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 May 2008 - 09:51

Okej, nu har jag sett filmen så här kommer lite tankar.

Det är i grunden en helt okej film, även om den inte är lika stark så som The Descent var. Ja, jag vet att jag klagat på The Descent, men den hade bra stämning fram till slutet. Faktum är att slutet även i denna film känns ologiskt och frånkopplat resten av filmen om än inte i samma höga grad. I Uwe Bolls hyllningstråd (nåja... :P ) så talas det om att han verkar tappa intresset i slutet och i Marshalls film hoppas jag att det är likadant, för det är synd om mannen inte kan klara av att göra ett ordentligt slut.

Handlingen i övrigt är okej om du väljer att se filmen och inte tänka så mycket på det. Börjar du granska den närmae märker man en del luckor på sina ställen. Det finns också en del missar också - som hur bilen skrapas sönder på sina sidor i ett klipp och är därefter plötslgit hel (såvida inte bilen var självläkande som i Knigth Rider ;) ).

Posted Image

Karaktärerna och skådisarna då? Jodå, de gör sitt jobb nog för att jag ska bry mig. För mig var det främst Rhona Mitra som fick mig att se filmen och jag gillade hennes porträttering av karaktären. Kul var också att se Alexander Siddig (Deep Space Nine) igen i rollen som president. Hans utseende känns väldigt arabiskt (vilket förstärks sen jag såg Syriana) så det känns lite främmande i dagens klimat att en arab är premiärminister i Storbritannien.

Såg filmen ensam i biosalongen med min bror så det var rätt lugn atmosfär där. Han släppte två rätt dråpliga kommentarer under filmen som jag måste dela med mig av. I början då de tar sig in i karantänområdet så ser man hur de kör på en ko och de stannar för att kolla vad de körde på då han säger "Bra. Stanna för en ko." I nästa stund skjuter de upp en lysgranat och ser hela bioduken är full med kor. Då vred jag mig av skratt. ;)

Andra gången var ett stillsamt påpekande att då världen går under så kommer endast punkarna att överleva... ungefär som kackerlackorna då. ;)

Fightingscenerna i början av filmen där de möter kannibalerna är tyvärr usla. De är för mörka och snabbt klippta att det är svårt att få grepp om vad som sker. Det hjälper inte att de har en form av överlevnadsdräkt heller så man knappt kan se vem som är vem. Det har visserligen ingen tung hårdrocksmusik på, men annars är den uppbyggt på samma sätt som folk brukar kritisera Paul WS. Anderson på t.ex.

Med det sagt, filmen är underhållande även om den har en del ologiska luckor i sig. Jag ger betyget 3/5 eller 6/10.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#33 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 12 May 2008 - 14:30

Intresant recension. Måste se till att se filmen på något sätt då jag gillar genren och Neil's tidigare filmer. Tror dock att jag inväntar den amerikanska DVD-utgåvan för filmen verkar inte hitta hit till stan tillräckligt snabbt och då kan jag lika gärna lägga biljettpriset på DVD:n istället.

#34 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 May 2008 - 12:07

Någonting att se fram emot.

DVD Active

Title: Doomsday
Released: 29th July 2008
SRP: $29.98

Further Details:

Universal Home Video has announced Doomsday which stars Rhona Mitra, Bob Hoskins, Adrian Lester, and Alexander Siddig. The Neil Marshall directed film will be available to own from the 29th July, and will retail at $29.98. The disc will include both unrated (1 Hour 53 Minutes) and theatrical (1 Hour 49 Minutes) versions of the film. Each will be presented in 2.35:1 anamorphic widescreen, along with English Dolby Digital 5.1 Surround tracks. Extras will include a commentary with Director Neil Marshall and Cast Members Sean Pertwee, Darren Morfitt, Rick Warden and Les Simpson, and 3 featurettes (Anatomy of Catastrophe: Civilization on the Brink, The Visual Effects and Wizardry of Doomsday, Devices of Death: Guns, Gadgets and Vehicles of Destruction). A Blu-ray release will also be available for $39.99.

Cover Art

Posted Image

#35 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 May 2008 - 12:08

Snyggt omslag.

fqq5BYam.jpg

#36 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 May 2008 - 12:34

Jupp, filmen gick inte upp i Linköping den här veckan heller så om den kommer hit lär det väl dröja ett bra tag. Skippar att se den på bio och ger mig på den amerikanska utgåvan av DVD:n direkt istället. Har gjort så med Neil's tidigare filmer och har inte blivit besviken hittills. :)

#37 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 May 2008 - 13:25

Snyggt omslag.

Jag som tänkte säga att det var ett horribelt omslag... :(

Intresant recension. Måste se till att se filmen på något sätt då jag gillar genren och Neil's tidigare filmer.

Ska bli mycket intressant att höra en Marshall-fanboys åsikt om filmen. ;)

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#38 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 May 2008 - 13:40

Ska bli mycket intressant att höra en Marshall-fanboys åsikt om filmen. ;)

Är inte det uppenbart? ;)

#39 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 May 2008 - 13:53

Jo, Carty... Du är alltid intressant. ;)

#40 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 May 2008 - 14:01

Carty moves in mysterious ways. ;)

Ska jag vara lite seriös så tänker jag bedöma filmen som vilken annan film som helst och tänker inte se mellan fingrarna bara för att jag råkar tycka om hans tidigare filmer. :)

Edited by Cartman, 15 May 2008 - 14:01.

#41 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 May 2008 - 16:03

Det är ju helt rätt, men gillar man stilen så är det ju större chans att man gillar stilen som sagt var. :)

#42 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 15 May 2008 - 16:05

Postapokalyptisk film/litteratur/spel/serietidningar mm mm mm + Carty = :wub:

#43 Fantastix

Fantastix

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 59 posts

Posted 23 May 2008 - 06:44

Hela Doomsday är som en stor hänvisning till andra filmer. Litet som Quentin Tarantions Planet Terror. Och visst förlorar den här filmen mot Planet Terror men inte mycket. Det är en film som är rätt så kul att se. Fullständig underhållning.

Det som fick mig att njuta är den totala hämningslösa iden att kombinera Excalibur med Mad Max. Visst finns här fel och brister om man börjar syna sömmarna men när pansarbilarna åkte iväg fick det mig att tänka på Aliens filmen och dess pansarfordon och när Kanes bödel kom ridande på hästen for tankarna omedelbart till en tavla av Frank Frazetta och får en film mig att tänka så kan den inte vara dålig.

En grej som slog mig mitt under filmen är att här har vi en generationsklyfta som är flere sekler. Pappan lever på medeltiden medan barnen lever i Punk-eran.

Alla känner vi till det klassiska uttrycket som vi föräldrar får dras med. "Men herregud pappa du är ju som en Stenåldersmänniska" Jag gillar filmen och kommer garanterat att inhandla DVD:n.

#44 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 June 2008 - 11:22

Doomsday Reenactment with Legos!

#45 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 June 2008 - 12:27

Asch.... Jag som trodde Cartman hade sett filmen... :(

#46 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 27 June 2008 - 15:53

En svensk utgåva får preliminärt release den 8/10 enligt Discshop.

Doomsday (Plåtlåda)

Preliminärt releasedatum: 2008-10-08

Text: Svenska, Finska, Norska och Danska

Ljud: Engelska (Dolby Digital 5.1)

Bild: Widescreen (Anamorfisk)

Extramaterial: TBA

Posted Image

#47 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 January 2009 - 16:06

Såg filmen igår.

Jag gillar post-apokalyptiska filmer, och i den här får man ett hopkok av det mesta. Gillar det faktiskt. Rhona Mitra kanske inte är av Oscars-material men jag tycker hon funkar i den här rollen. (Hon är dessutom aningen bättre i den här rollen än i tex Beowulf). Storyn gillar jag också, visst finns det säkert lite luckors här och var men inget som störde mig iaf. Den är lite genomskinlig - jag anade tex redan i början att det inte fanns något motgift utan att vissa helt enkelt varit immuna. Den känns välavvägd, den tappar inte fart och känns inte utdragen. Musiken funkar den också - inget som biter sig fast i örat som soundtracket till tex Pan's Labyrinth men som sagt - den funkar. Visuellt så funkar den också, genomtänkt och balanserat - man har inte slabbat på med extra allt för att det skall skina lite extra. Vet inte vad jag skall säga om slutet mer än att jag inte helt förstår det - OK att hon ville återvända till sina rötter, men sedan då? Fick hon ett oemotståndligt kall och städa upp i Skottland eller vad? -- BRA.

Edited by XC, 11 January 2009 - 16:06.

fqq5BYam.jpg

#48 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 January 2009 - 14:16

Måste försöka se den här filmen snart. Har haft den liggandes ett bra tag nu och att den dessutom fått både Sentinel of Dreams och XC 'seal of approval' gör ju inte saken mindre intressant.

#49 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 13 January 2009 - 15:10

Ja, om XC och jag tycker likadant så... ;)

Vi vill höra vad du tycker om den fortfarande BTW. ;)

#50 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 13 January 2009 - 15:26

Era åsikter kanske inte alltid är 100% kompatibla med varandra jämnt, men ni båda två tycks ju uppskatta filmen och då vi alla tre oftast har liknande smak så blir jag inte mindre intresserad av att se filmen efter att ha läst vad ni skrivit.

Ska se om jag kan hinna med och se den under veckan. Om inte så ska jag iaf försöka prioritera den så att jag ser den nästa gång jag ser en film. :)

Edited by Cartman, 13 January 2009 - 15:27.