Så har då äntligen undertecknad fått se den vida omtalade filmen

Här kommer mina reflektioner:
Ett gediget visuellt hantverk med färgsprakande miljöer, fantasifullt växt- och djurliv och en CGI som gör en mållös. Kreativiteten och skaparglädjen har inga gränser och gör mig grymt imponerad. Blir det ingen Oscarsstatyett för visuella effekter så kommer jag att bli mycket förvånad. I mitt tycke finns ingen annan film, anno 2009, som kan mäta sig med denna i nämnda kategori. Helt makalöst!
Resten då? Som de flesta noterat så är det manuset som är den svaga länken. Inte för att det är dåligt, men det bjuder inte på några större överraskningar. Hela handlingen serveras rakt i knät på en utan att man behöver anstränga sig vilket påverkar helheten av filmen.
Vi får en introduktion av Na'Vis kultur och levnadssätt, men kommer aldrig karaktärerna på djupet. Saknar även lite mer uppbyggnad av karaktären Sully. Karaktären som de fått till bäst är faktiskt överste Quaritch. En machoman som finner nöje i att få ge fienden stryk och njuter av det. Visar stolt upp sina ärr han fått i strid så att alla ska veta hur tuff och stark han är. En stereotyp, javisst, men jag tror inte tanken är att göra honom mer mångbottnad. Stephen Lang är bra i rollen.
Sam Worthington och Sigourney Weaver är riktigt bra. Den förstnämnda kommer att gå långt i sin karriär för han gjorde även en lysande insats i Terminator Salvation (vilket någon även nämnt här i tråden). Ska bli kul att följa hans fortsätta karriär. Gillar verkligen hur han får fram karaktärens glädje i att äntligen kunna använda sina ben då han har tagit sin avatars skepnad första gången. Lyckan av att kunna springa fort. Hur han borrar ner tårna i sanden. Trivia: James Camerons fötter som agerar stand-in. Och hans barnsliga glädje när han utforskar de annorlunda växterna i skogen. Sigourney var överlag bra, men gillar särskilt hur hon lyckades få in lite humor i sin roll. Skrattade gott åt hennes kommentar då hon allvarligt skadad bärs på bår genom djungeln och ser den makalösa växtfloran: "Jag måste komma ihåg att ta prover".
Något jag reagerade starkt emot var hur de framställde Neytiri: först gav de intrycket av en stark och självständig kvinna, med en far som är ledare och en mor som är klanens schaman, men så snart hon upptäcker kärleken så mattas de egenskaperna av och hon blir mannens kvinna. T ex när de ska ut och rida i strid så hoppar hon upp bakom sin man på hans drake, men hallå? hon har ju sin egen! Suck.
Ser fram emot att se filmen i 3D för jag anar att den kommer att komma till sin rätt där: syntes tydligt att filmen är gjord för det genom kameravinklarna och fokus som fanns på vissa detaljer.
Edited by Synon, 17 January 2010 - 13:00.