Jump to content

Photo

Darwins utvecklingslära gäller än i USA

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 December 2005 - 19:55

Darwins utvecklingslära gäller än i USA
http://expressen.se/...p?d=10&a=492052

Att i skolan lära ut teorin "intelligent design" som alternativ till darwinismen om livets utveckling bryter mot USA:s grundlag. Det beslöt en domstol i Pennsylvania på tisdagen.

Konservativa kristna i USA ogillar Charles Darwins utvecklingslära, och försöker över hela landet i läroplanerna få in idén om en Guds plan, "intelligent design" (ID): teorin att människan och naturen i sin uppbyggnad är så speciell att det måste ha funnits någon form av skapare.
Men i ett av de första rättsliga avgörandena blev det ett hejdundrande nederlag. "Vår slutsats i dag är att det är okonstitutionellt att lära ut ID som ett alternativ till evolutionen i en allmän skolas naturvetenskap", fastslår distriktsdomstolen i Harrisburg, Pennsylvania.

Ingen vetenskap
"I våra övervägningar har vi tittat på den principiella frågan om huruvida ID är vetenskap. Vår slutsats är att det är det inte", heter det vidare, samt att "ID inte kan kopplas loss från sina kreationistiska, och därmed religiösa, rötter".
Domen går också mycket hårt åt de åtta republikaner i skolstyrelsen som röstat in ID i läroplanen. De har gång på gång ljugit om förändringens verkliga syfte, fastslår domaren.
De åtta har för övrigt redan röstats bort från skolstyrelsen i den lilla staden Dover, och ersatts av demokrater som inte vill ha med "intelligent design" att göra.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#2 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 20 December 2005 - 20:42

Det finns visst fortfarande människor med förnuftet kvar därborta... ;)
Tack gode gu... oops Darwin för det :D :P
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#3 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 20 December 2005 - 20:53

Det finns visst fortfarande människor med förnuftet kvar därborta... ;)
Tack gode gu... oops Darwin för det :D :P

:lol: Håller med! annars hade man ju kunnat bli orolig.... riktigt orolig...
Tycker inte att man ska dra in religiösa aspekter i det man lär ut i skolan. Religionen ska inte få begränsa vetenskapen, så som den gjort i århundraden.

Edited by Sötnosen, 20 December 2005 - 20:54.

Posted ImagePosted Image

#4 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 20 December 2005 - 21:06

Religionen ska inte få begränsa vetenskapen, så som den gjort i århundraden.

Huvut på spiken :)
Citerar Karl marx "Religion is the impotence of the human mind to deal with occurrences it cannot understand" :P
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#5 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 December 2005 - 21:11

*skakar på huvudet*
Amerikaner är ett släkte för sig alltså.
Vad har vetenskap med religion att göra.
Antar att staden Dover ligger i bibelbältet.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#6 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 December 2005 - 21:24

Antar att staden Dover ligger i bibelbältet.

Det ligger i SydÖstra delen va? Enl den här kartan så ligger det i Dellaware, i NordÖstra USA.

Sicken Miss :blush: "NordÖstra" skall det givetvis vara. :blush:

Edited by XC-SE, 20 December 2005 - 21:52.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#7 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 December 2005 - 21:32

Googlar lite och hamnar på Susning.nu där det står att bibelbältet ligger just Sydöstra USA
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#8 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 December 2005 - 21:50

Googlar lite och hamnar på Susning.nu där det står att bibelbältet ligger just Sydöstra USA

Hehe... Varför tror du jag skrev "Sydöstra"? :D Hade för mig att det var södra USA.

Det här var f.ö. en talande bild...

Mer info: http://en.wikipedia....wiki/Bible_Belt

Edited by XC-SE, 20 December 2005 - 21:41.

fqq5BYam.jpg

#9 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 20 December 2005 - 22:04

Lite trött för tillfället :P

Rolig bild :lol:

#10 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 December 2005 - 22:41

Jag skulle nog vilja sträcka ut den där bilden längre västerut och täcka hela Texas och ett par stater till norr om TX. Med undantag för storstäderna iofs, de är oftast mer sekulariserade än landsbygden.

De evangelistiska strömningarna har fått nytt liv under Bush. Det tillsammans med neocon-väckelserörelsen är lite oroande att beskåda från min synvinkel. Man kunde tycka att vad som trots allt är en världsledande nation kunde vara en aning mer progressiv och se på världen med ett öppet sinne. Men, nej då. :rolleyes: (Med flinet bortstruket från smileyn speglar den bättre mitt ansiktsuttryck.)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#11 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 21 December 2005 - 20:34

Det ligger i SydÖstra delen va? Enl den här kartan så ligger det i Dellaware, i NordÖstra USA.

Är inte Delaware "svenskbygd"?

*Hmm, var var det Karl-Oskar byggde nu igen?* :rolleyes:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ