Jump to content

Photo

Senast sedda film

• This topic is locked This topic is locked
1027 replies to this topic

#401 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 July 2008 - 20:12

Harald Handfaste {imdb.com, nytimes.com, Seriewikin, svensk filmdatabas, wikipedia.org}
Nu kan man inte jämföra den här filmen med dagens filmer i samma anda. Men jag tycker ändå att storyn håller ganska bra även idag. Den spretar på sina håll, men överlag så är det faktiskt ett klassiskt Robin Hood äventyr. Man har inte gjort någon hemlighet med vad man rippat, av vad jag förstår så står det till och med "Sveriges Robin Hood på postern". Okej skådespelarinsatser, vi har kanske inga prisvinnande prestationer men jag tycker ände att de får godkänt. Special Effekter kan vi hoppa över. (Jag är säker på att filmen sågs som riktigt high-tech 1946 men det krävs mer än enkla kameratrix för att platsa som special effekter idag). Ljudet är väl lite småskralt... raspar en del på sina ställen. Bilden duger, det är inte fantastiskt men man ser faktiskt vad som försegår till och med på de mörka loft-scenerna. Jag diggar filmen. En Robin Hood älskare bör ha sett den. -- BRA.

Jag hade rätt, coolaste fyndet på länge! :D

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#402 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 25 July 2008 - 12:23

Harald Handfaste {imdb.com, nytimes.com, Seriewikin, svensk filmdatabas, wikipedia.org}

Jag diggar filmen. En film Robin Hood älskare bör ha sett den. -- BRA.

Låter som att du fick en trevlig filmstund. Skulle onekligen vara kul att se, frågan är bara hur man hittar en sådan här film? :D

Edited by Cartman, 25 July 2008 - 12:24.

#403 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 25 July 2008 - 23:03

Shrek Den Tredje. Jag gillar Shrek och även den här filmen var rätt skoj(favoritscenen var då Fiona och de andra prinsessorna tuffade till sig), men jag tycker filmserien börjar bli lite uttjatad. Med tanke på att det tydligen ska komma även en fyra och en femma förmodar jag att många kommer bli jäkligt trötta. Risken finns att jag kommer höra till den skaran.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#404 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 26 July 2008 - 13:21

American Gangster ~ [Trailer]

Film baserad på verkliga händelser, Russell Crowe spelar polisen Richie Roberts som ger sig ut för att sätta dit Frank Lucas (spelad av Denzel Washington) som byggt upp et riktigt stort knarkimperium i Harlem under 1960- och 1970- talet. Filmen är utan tvekan riktigt bra och jag valde att se den förlängda och oklippta versionen som sägs vara nästan 20 minuter längre än versionen som visades på bio. Filmen klockar in på 2 timmar och 50 minuter men ärligt talat upplevde jag inte filmen som lång utan hade säkert kunnat suttit en timme till utan att ha märkt det.

Handligen är riktigt bra och vass, att den bygger på verkliga händelser gör inte saken sämre och en sak man vill göra (jag om inte annat) efter att ha sett filmen är att ta reda på lite mer om bakgrunden samt hur dom verkliga händelserna skiljer sig åt mot hur filmen är. Får en känsla av att den är realistisk och trogen återberättad men att man har ändrat en del. Russell Crowe är bra (har oftast haft svårt för honom tidigare) men den som utan tvekan sticker ut hakan och gör en kanoninsats är Denzel Washington. Han äger varje scen han är med i och har en utstrålning och pondus utan dess like, hade gärna sett att han hade fått sin Oscar för bästa manliga huvudroll för rollen som Frank Lucas i denna film istället för den han fick för rollen som Creasy i filmen Man on Fire. Den filmen är bra och hans insats strålande, men denna film och hans insats är betydligt bättre. Men det är inte jag som väljer vem eller vad som ska vinna. ;)

Rekommenderas varmt!

#405 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 July 2008 - 01:14

Jönssonligan och Dynamit-Harry
Likas rolig som första. Svensk komedi när den är som bäst.
Och Björn Gustafson i toppform.
9/10

Scanners
Första filmen om Psionic/Telepater/Telekenier som har utvecklats pga bivärkningar på mammor efter ett visst läkemedel och de som försöker utnytja dem för egen vinning med hjälp av drogen EPH-1. När en galen Scanner försöker skapa en Scanner armé så skickas en annan Scanner ut för att stoppa honom.
Som kult film så är den rätt mycket en besvikelse men den funkar bra som grund för övriga serien. Lite väl överdrivet splatter och våld bara. Och hela grejen med att alla Scanners verkar bli psychopater och mördare gör filmen mindre intresant.
Här börjar även traditionen med att ha minst en person vars skalle exploderar, som är i varje film och är seriens signatur.
5/10

Scanners II: The New Order
En polisman har en hemlig Scanner armé som han använder för att rensa upp i staden med alla medel och håller dem i Schack med en drog kallad EPH-2 som också förvandlar dem till beroende mordiska Psyckopater. En Scanner vid namn David Kellum (son till huvudrollerna från första filmen), efter att i ett raserianfall dödat en rånare, blir tvingad att gå med i hans armé i tron om att han gör en bra sak för staden.
Den här är destu bättre. De ha gjort Scanners lite mindre okontrollbara och mindre pryckopatiska och gjort deras krafter lite mindre extrema. En bra story och bra skådespelare gör den här filmen rätt underhållande. Troligen är det den här som orsakade att det fortsatte göras Scanners-filmer.
Och ännu en exploderande skalle i den här filmen också.
7,5/10

Scanners III: The Takeover
Scanners är kända och axepterade över hela världen men inte alla tror på dem. I ett försök att övertyga några vänner med ett Scanner-partytrick så råkar Alex döda sin bästa vän och lämnar landet för att lära sig få kontroll över sina krafter.
2 år senare börjar hans snälla syster Helena, som också är en Scanner, att använda en ny drog kallad EPH-3 för att få kontroll på sina krafter men tar förmycket och blir en psyckopatisk maktgalen mördare som sammlar en Scanner armé genom att göra dem beroende på EPH-3
När Helena mördar deras pappa så återvänder Alex hem med en motivation att göra goda saker med sina krafter och blir den ända som kan stoppa Helena.
OK uppföljare. Fast grejen med att Scanners kan spela in sina krafter på videoband var lite väl löjligt och overkligt. Och den löjliga humorn som dyker upp ibland förstör lite. Den blir tyvärr bara sämre och sämre.
Och givetvis en exploderande skalle.
6/10

Hancock
Väldigt underhållande och rolig. Överaskade med att innehålla mycket mer drama och alvar än man väntade sig. Men vändningen som kom om att hon också var en likadan , hur oväntad den än var, förstörde nästan filmen och strulade till det lite väl mycket. Det sänkte nog betyget lite IMO.
Will Smith är bra som vanligt.
8/10

Hang 'Em High
En oskyldig man blir lynchad men överlever. I sökande efter rättvisa blir hans Sheriff och ger sig efter männen. Men hans starka känsla för rättvisa krockar med Dommaren han är anstäld hos som i första hand vill få publisitet till sin stad.
En klassisk Clintan Western som inte alls är som man väntar sig. En hel del drama och politik utöver pangandet.
7/10

The Arrival
En Sci-Fi klassiker med Charlie Sheen om en man som kommer en hemlig utomjordisk signal på spåren som härstammar från Mexico och blir plötslig jagad av mystiska personer.
Bra Sci-Fi Thriller.
8,5/10

My Super Ex-Girlfriend
Rolig och underhållande. Även om Jenny var lite väl psyckoptisk. Flippar lite i slutet men på ett underhållande galet sätt.
7/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#406 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 July 2008 - 12:02

STICK IT

En äkta feel good movie om trasig flicka som gjort en revolt mot gymnastikvärlden och nu håller sig till att leva livet. Det hela spårar dock ut och polisen griper henne. Då hon får valet mellan militärakademi eller börja med gymnastiken, väljer hon det första men domaren sänder henne ändå till det andra alternativet. Hon tvingas ställas ansikte mot ansikte med sitt förflutna för att sakta lära sig en hel del om både sig själv, vänskap och sporten.

Filmen är riktigt bra (om man gillar den här sortens genre) och jag fastnar för den direkt. Missy Pergegrym (från Reaper) gör en stark rolltolkning om en tjej som har mycket attityd men ändå är sårbar. Slutet är annorlunda än vad jag fförväntade mig och det gav filmen en extra färgklick. Trots att det handlar om gymnastik så är filmen intressant även om man inte gillar sporten särdeles.

Betyg: 9/10 eller 5/5.

HIGH SCHOOL MUSICAL

En helt okej film om hur skolans olika klickar inte är tänkta att fungera tillsammans, utan ska hållas isär. Nörden och Jocken träffas av en slump på en semester och tvingas till karaoke och visar direkt en personkemi. Men så försvinner de från varandra - tills det visar sig att Nörden flyttar och hamnar på samma skola. Direkt dras de till varandra och när en skolmusikal ska uppföras, men tvingas samtidigt kämpa mot fördomarna från skolans olika klickar.

Jag är inget stort fan av musikaler och tror nog storyn skulle vara bättre utan musikalinslagen. Dock så fungerar et och det är lagom sött.

Betyg: 6/10 eller 3/5.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#407 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 28 July 2008 - 13:18

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford ~ [Trailer]

För att vara en western (en genre som jag inte direkt gillar) så var detta en riktigt fin film. Tycker inte alls att den känns som en western som man är så van vid att se utan spelar mer som en dramafilm. Brad Pitt och Casey Affleck är lysande i sina respektive roller som Jesse James och Robert Ford. Fler saker som imponerar är det vackra fotot av Roger Deakins och den ljuvliga musiken av Nick Cave och Warren Ellis. Väldigt behagligt tempo och det känns inte alls som att filmen klockar in på runt 2.30. Kort sagt, en mycket bra film.

#408 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 July 2008 - 01:51

The Messengers
En Sam Raimi skräckis som är rätt bra. Och överaskar. T e rwisten om att spökena igentligen bara ville varna och berätta sin historia var intresant.
Kristen Stewart var riktigt riktigt bra i filmen.
8/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#409 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 31 July 2008 - 02:42

Batman Begins
Inför mitt biobesök imorgon där jag ska se The Dark Knight så kollade jag in första filmen igen och höjer dessutom mitt gammla betyg lite. Orsaken är bland annat att en av sakerna jag inte gillade var att där var en massa lösa trådar i slutet som får en fortsättning i 2:an och därför inte är lösa längre.
Jag gillar det mästa med filmen förutom att huset brinner ned, bilen och slutet (varför är det så populärt med slut där hjälten och den han älskar bestämmer sig för att bara vara vänner?).
Att Gordon's resa mot Commissioner Gordon känns fånigt jättelång har jag, efter funderingar, förståelse för att de ville göra honom mer till en sidekick och en Commissioner är sällan ute och slåss mot bovar.
Jag tycker fortfarande att de Batman och Batman Returns är bättre och jag saknar Goth-känslan i den här filmen som annars brukar vara med. Och ibland känns det som att de har förändrat lite väl mycket av vad IMO är Batman.
Men deffinitivt den värdigaste Batman filmen på många många år!
9/10

Edited by Crusader, 31 July 2008 - 23:30.

-Sora, Kingdom Hearts

#410 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 31 July 2008 - 23:29

The Dark Knight
Jag fick sänka betyget på Batman Begins lite för den här filmen var SÅÅÅ mycket bättre. Den slog alla superhjältefilmer hitils.
En av de klara orsakerna att den blev så bra är att den kändes inte pressad som Superhjältefilmer annar brukar där en story utspelar sig under ett par dagar där hjälten träffar skurken kanske ca 2 gånger. Där allt känns pressat och att scenerna går in i varandra. Här utspelade sig storyn under flera veckor och man kände som att Batman hade i slutändan fick en lång relationshistoria till skurkarna innan slutet. Och tackvare att Scarecrow återsågs så förlängdes även den relationen.
Och Harvey Dent... genialt. Hur de visade upp Dent som en god hedersam karaktär som man faktiskt gillade riktigt mycket. Det gjorde att hans fall kändes så mycket starkare.

Filmen lyckades också ovanligt bra med att överaska. Få gånger blir jag överaskade men den här filmen lyckades överaska mig ordentligt flera gånger.

Heath Ledger var genialisk i sin tolkning av The Joker även om jag personligen föredrar att se karaktären annorlunda. Helt FANTASTISKT!
Synd att detta troligen är slutet för karaktären för en lång tid framöver. Men samtidigt har jag svårt att tänka mig någon ny bära Heath Ledger's smink och få det ens inärheten lika bra.

Det jag gillade minst var hela grejen med att Bruce har sitt tillhåll i hamnen och bor på kontoret. Jag gillade aldrig att de brände ned huset i första filmen (faktum med hatar jag det) och jag hade hoppats att allt magiskt skulle vara OK nu.
Men det är inte något som sänker betyget eller så.
10/10

Läs min Recrension!
-Sora, Kingdom Hearts

#411 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 01 August 2008 - 08:37

CADET KELLY

Söt Disney-film med Hilary Duff i huvudrollen. En ung tjej med en klar Hippie-ideal (alltså, make love not war och allmänt odisciplinerad) hamnar i militärskolan som hennes styvfar driver. Först vägrar hon att passa in vilket leder henne i kollision med övriga skolan, innan hon finner att allt kanske inte är så hemskt som det ser ut på ytan.

Vi har sett den här typen av film tidigare, men jag gillar det. Det är en typisk film där den först utsatte får revansch och blir en del av etablissemanget - och det tack vare attityden.

Betyg: 8/10 eller 4/5.

JIDDRA INTE MED ZOHAN

Adam Sandler-film. Inte direkt mitt val på bion, men den gick att se. Man fick ungefär vad man förväntade sig, varken mer eller mindre. Filmen låg ofta på gränsen till att ksämten drogs ut för länge och blev pinsamma istället. Inte direkt en film jag rekommenderar, men vissa saker var småkul.

Betyg: 5/10 eller 2/5.

THE CORE

Såg den på DVD och jag gillade den, särskilt efter Jiddra inte med Zohan. Det är en adrenalin-rush som säkerligen inte skulle hålla vetenskapligt på något sätt. Det gör dock inte för det fungerar filmiskt sätt och är en riktig rush. Klyschigt och förväntat slut, men ändå mycket sevärd.

Betyg: 7/10 eller 3/10

HANCOCK

Äntligen en Superhjältefilm med härligt mythos! Jag gillar verkligen tanken på hur superhjältarna skapats här och även om Will Smith ofta gör filmer som jag antingen gillar eller hatar så var det skönt att se den här hamnade i första kategorin. Härliga scener om en antihjältes förvandling till hjälte. Förutsägbar på många sätt, men jag ryckte till då Hancock fann "kärleken i sitt liv" på ett oväntat sätt. Till skillnad från Crusader så tyckte jag att det var ett lysande stilgrepp och som höjde filmen rejält. Utan det skulle den fallit pladask för mig.

Hancock är helt enkelt en tragisk kärlekshistoria med lyckligt slut. Go figure. ;)

Betyg: 7/10 eller 3/5

AMERICAN PSYCHO

En snygg film och även om skildringen av psykopaten Bateman känns realistisk så är det klara luckor i manuset. Skildringen känns inte heller nämnvärd realistisk om man jämför mot t.ex. Dexter. Intrigen känns mest seg och odramatisk, förutom scenerna där Bateman är p åväg att bli avslöjad som känns over the top. Jag förstår att folk kan charmas av det här, men nej... Ingenting för mig. Snyggt, men ytligt.

Betyg: 5/10 eller 2/5

AMERICAN PSYCHO 2

Uppföljaren till American Psycho är däremot betydligt bättre än dess pretentiösa första upplaga. Mila Kunis är inte en bättre skådespelare än Christian Bale, men hon lyckas betydligt bättre med att etablera en kontakt till sin roll än Bale gör. Estetiken är mer lik en vanlig slasher, så det blir ett bättre tempo i filmen men gör också att filmen i stort sett hör hemma i en helt annan genre än föregångaren. Det gör mig dock intet för den passar utmärkt in för mig. Tvåan har dessutom ett flertal intressanta vändningar och huvudinnehavaren är betydligt mer samlad än whimpiga Bateman.

Betyg: 7/10 eller 3/5

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#412 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 01 August 2008 - 10:30

Match Point
Woody Allen-film som inte alls känns som en Woody Allen-film. Anges som thriller, men känns väldigt länge som ett drama om relationer. Man följer ex-tennisproffset (Jonathan Rhys-Meyers - bra!) som genom en hel del tur kommer upp sig i engelska societeten. Problem uppstår när han (i dubbel bemärkelse) stöter på nya vännens fästmö, en skådis från USA (Scarlet Johansson - också väldigt bra!). Känns som om Allen försökt härma sin hjälte Bergman, men istället klår han honom med hästlängder. Riktig nagelbitare på slutet tyckte jag, välskriven och välspelad.
Betyg: 10/10
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#413 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 01 August 2008 - 12:14

Star Wars: Episode I - The Phantom Menace ~ [Trailer]

Tänkte se om alla filmer då det var ett tag sedan samt för att värma upp inför Star Wars: The Clone Wars som jag ska försöka se på det ena eller andra sättet. Då denna film är mer en negativ upplevelse än vad den är positiv samt att jag inte vill skriva en hel doktorsavhandling om filmens alla brister så väljer jag att fokusera mitt omdöme på dom få positiva aspekterna som faktiskt finns.

1) Ian McDiarmid är lysnade som Senator Palpatine/Darth Sidious. Han gör en riktigt bra prestation och ger karaktären det lyft den behövde. Även Senator Palpatine's politiska agenda i filmen är intressant och ger en bra grund för vad som komma skall.

2) Liam Neeson och Ewan McGregor fungerar okej i sina respektive roller som Qui-Gon Jinn och Obi-Wan Kenobi, även om jag inte är helt övertygad.

3) Man får äntligen se lite mer av platser som man i tidigare filmer enbart hört talas om eller sett väldigt lite av. Att få se Coruscant och Jedi Council tillför filmen en intressant och tillfredsställande känsla, rent visuellt och i själva handlingen.

Bättre än så blev det inte IMO. Har sett filmen många gånger sedan den hade premiär men aldrig fastnat speciellt mycket för den. Filmerna i PT (Prequel Trilogy) blev bättre men ett genomgående tema för filmerna är besvikelse, inte för att jag hade för stora förväntningar (för det hade jag inte) utan mer för att George Lucas som vanligt slarvar bort det mesta han har att arbeta med. Samt att han borde ha tagit hjälp med att skriva manus och regi istället för att göra allt själv.

#414 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 01 August 2008 - 17:27

Batman: Gotham Knight. Köpte den på Science Fiction-bokhandeln när jag var i Stockholm i söndags. Väldigt annorlunda och följaktligen väldigt intressant. Dels för själva animé-aspekten och även för att det är sex fristående delar med olika design. Hoppas DC fortsätter i den här stilen och låter fantasin flöda i sina andra kommande tecknade filmer. Speaking of which, härnäst blir det Justice League The New Frontier, som jag hittade på Åhléns. :D
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."

Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#415 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 August 2008 - 00:06

The Locusts
Ett väldigt fint men också otroligt tragiskt drama om en Clay som tar jobb på en farm åt en gammal änka och blir vän med hennes blyga, osäkra, mobbade pojke kallad Flyboy som är kraftigt kännslomässigt skadad. Och han blir dessutom förälskad i en lokal flicka.
Men änkan har andra planer o0ch det hela leder till shockerande avslöjanden och tragiska vändningar.
Det hela är hemskt tragiskt när mamman binder fast Flyboy och tvingar honom se när hon kastrerar och dödar hans tjur, närt man får veta att hon drev Flyboys pappa till självmord genom att tvinga Flyboy att ha sex med henne och låta maken komma på dem, hur Flyboys biologiska pappa var hans morfar och slutligen när mamman får Flyboy att begå självmord genom att förföra Clay och se till att Flyboy hittar dem tillsammans.
Jag har sett filmen innan och trots att den har några extrema onödiga twister och ett otroligt tragiskt slut så är filmen bra och vacker.
8/10
-Sora, Kingdom Hearts

#416 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 August 2008 - 11:07

Star Wars: Episode I - The Phantom Menace ~ [Trailer]

Tänkte se om alla filmer då det var ett tag sedan samt för att värma upp inför Star Wars: The Clone Wars som jag ska försöka se på det ena eller andra sättet. Då denna film är mer en negativ upplevelse än vad den är positiv samt att jag inte vill skriva en hel doktorsavhandling om filmens alla brister så väljer jag att fokusera mitt omdöme på dom få positiva aspekterna som faktiskt finns.

1) Ian McDiarmid är lysnade som Senator Palpatine/Darth Sidious. Han gör en riktigt bra prestation och ger karaktären det lyft den behövde. Även Senator Palpatine's politiska agenda i filmen är intressant och ger en bra grund för vad som komma skall.

2) Liam Neeson och Ewan McGregor fungerar okej i sina respektive roller som Qui-Gon Jinn och Obi-Wan Kenobi, även om jag inte är helt övertygad.

3) Man får äntligen se lite mer av platser som man i tidigare filmer enbart hört talas om eller sett väldigt lite av. Att få se Coruscant och Jedi Council tillför filmen en intressant och tillfredsställande känsla, rent visuellt och i själva handlingen.

Bättre än så blev det inte IMO. Har sett filmen många gånger sedan den hade premiär men aldrig fastnat speciellt mycket för den. Filmerna i PT (Prequel Trilogy) blev bättre men ett genomgående tema för filmerna är besvikelse, inte för att jag hade för stora förväntningar (för det hade jag inte) utan mer för att George Lucas som vanligt slarvar bort det mesta han har att arbeta med. Samt att han borde ha tagit hjälp med att skriva manus och regi istället för att göra allt själv.

Ett tag efter premiären cirkulerade det en "Phantom Edit" på nätet, där man hade klippt om och klippt bort de "fånigaste" delarna av Episode I. Jag försökte, men lyckades aldrig få tag på den innan den togs bort. Någon här som har sett den?
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#417 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 August 2008 - 21:08

Inte sett den. Jag vet inte om den finns med, men du kan ju kolla på FanEdit.org efter annorlunda klippningar av filmer. Du kanske hittar den där?

#418 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts

Posted 03 August 2008 - 21:42

The Dark Knight. Oh my god. :mellow:

#419 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 August 2008 - 13:41

Ett tag efter premiären cirkulerade det en "Phantom Edit" på nätet, där man hade klippt om och klippt bort de "fånigaste" delarna av Episode I. Jag försökte, men lyckades aldrig få tag på den innan den togs bort. Någon här som har sett den?

Nope, hade möjligheten till det då det begav sig men jag avstod då intresset för den var och fortfarande är, väldigt svalt.

===

Star Wars: Episode II - Attack of the Clones ~ [Trailer]

Kör på samma koncept här då filmen övervägande är en negativ upplevelse för mig och jag framhäver hellre det positiva med filmen än att skriva ner allt som jag inte tycker om.

1) Ewan McGregor som Obi-Wan Kenobi har lyft sin karaktär något sedan första filmen och han bär spår av det som gjorde karaktären så bra i Alec Guinness gestaltning tidigare.

2) Count Dooku är en semi-intressant karaktär som tyvärr får för lite utrymme överlag i film 2 & 3. Men Christopher Lee gör vad han kan för att ge karaktären liv och lyckas stundtals riktigt bra. Jag gillar fighten som han har med Anakin Skywalker i slutet av filmen och allt är bra fram tills den där gröna datoranimerade studsbollen dyker upp och förstör allt.

3) Hela biten av handlingen på Kamino (Från att man besöker Jedi Archives tills Obi-Wan dyker upp på Kamino själv) tycker jag är intressant, dels hur planeten ser ut rent visuellt men även framställandet av klonerna samt det lilla man får reda på av 'beställaren' Sifo-Dyas. Jag tycker också om att man aldrig riktigt får klarhet i vem det var. Varken i denna film eller i film 3.

4) Palpatine fortsätter sin politiska agenda och gör det både nedtonat och i vissa fall övetydligt. Även intressant att Darth Sidious är så pass nedtonad i denna film och jag uppskattar att dom väntade till film 3 innan dom slog på med det stora artilleriet.

Det är väl dessa aspekter som jag uppskatar mest med filmen men den är ungefär som film 1, inte speciellt bra och känns mer som en negativ än en positiv upplevelse.

#420 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 04 August 2008 - 14:22

Lite pepp inför TDK som jag tänker se nån gång i veckan förhoppningsvis.

Batman: Gotham Knight
Bra och snyggt animerat i de flesta fall. I Field Test tyckte jag att det blev för mycket japanskt (Bruce Wayne ser mer ut som en karaktär ur Final Fantasy här) Men annars bra små historier som bryggar BB och TDK.

6/10

Doomsday
Det börjar väldigt bra med en iofs ganska fånig historia men som ändå drar in en och det inledande Escape from New York/Aliens upplägget görs väldigt bra. Sen blir dom tillfångatagna av dom löjligaste bad guysen sen, ja jag vet inte... Tanken är väl en sorts hyllning till Mad Max men... Nej gud vad dåligt det var. Resten av filmen är med några få undantag skrattretande dåligt. Synd på en bra inledning och jag vill verkligen tycka om såna här filmer... Det är med en del bra skådisar som t.ex. Bob Hoskins och Alexander Siddig men dom får inte mycket vettigt att jobba med. Rhona Mitra visar sig dock vara en överaskande bra actionhjätinna.

2/10

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#421 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 August 2008 - 18:15

10000 BC

Något bättre än jag hade förväntat mig faktiskt, vissa delar av filmen framförallt början känns aningen seg men den lyfts en del av storslagna scener och en hygglig story. Jag kände inte igen en enda skådespelare och det bidrog nog delvis att det vart en ganska bra film i sin klass.

6/10

Hancock

Mycket mer allvarlig än jag trodde den skulle vara! Som jag förstod det så skulle det vara en komedi men det var det ju knappast. Istället en intressant historia om en superhjälte med en annorlunda bakgrund och en härlig oväntad twist. Will Smith var som vanligt numera strålande i huvudrollen!

8/10

Winter is Coming

#422 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 06 August 2008 - 23:57

Eagle vs. Shark
Väldigt charmig och udda komedi från Nya Zeeland med Jemaine Clement (Flight of the Conchords) i en av huvudrollerna. Men det är Loren Horsley som stjäl hela filmen. Så otroligt söt. :) Hon måste göra fler filmer.

7/10

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#423 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 August 2008 - 13:23

Double Dare (2004)
En riktigt intressant dokumentär där man får följa Jeannie Epper (var Lynda Carters stuntkvinna Wonder Woman på tiden då det begav sig) och Zoë Bell (Lucy Lawless var hennes acting double i Xena). Som det beskriv i de flesta synopsisarna: Den förra börjar se slutet på sin karriär och den senare har just sett början på sin. Två härliga personligheter, lite historik och trivia gör det här till en helt klart sevärd dokumentär. Visste förresten inte ens att det fanns en World Stuntman Award, man lär sig något nytt varje dag. -- BRA.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#424 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 August 2008 - 14:27

Zoë Bell (Lucy Lawless var hennes acting double i Xena)

Utöver att vara en riktigt hejare på stunts så tycker jag även att hon lyckades bra som skådespelerska i Lost och Death Proof.

Visste förresten inte ens att det fanns en World Stuntman Award, man lär sig något nytt varje dag. -- BRA.

Kommer inte ihåg exakt vilken kanal jag sett denna gala på, men jag vet om att jag har sett 1 eller 2 stycken. Rätt intressant faktiskt. Inte lika glamorös som andra galor men man fick se en hel del coola stunts i dom olika kategorierna som man tävlade i.

#425 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 August 2008 - 14:28

Var in och kollade och Zoë hade tydligen 1 vinst och ytterligare 1 nominering på årets gala. :)

fqq5BYam.jpg