CADET KELLYSöt Disney-film med Hilary Duff i huvudrollen. En ung tjej med en klar Hippie-ideal (alltså, make love not war och allmänt odisciplinerad) hamnar i militärskolan som hennes styvfar driver. Först vägrar hon att passa in vilket leder henne i kollision med övriga skolan, innan hon finner att allt kanske inte är så hemskt som det ser ut på ytan.
Vi har sett den här typen av film tidigare, men jag gillar det. Det är en typisk film där den först utsatte får revansch och blir en del av etablissemanget - och det tack vare attityden.
Betyg: 8/10 eller 4/5.
JIDDRA INTE MED ZOHANAdam Sandler-film. Inte direkt mitt val på bion, men den gick att se. Man fick ungefär vad man förväntade sig, varken mer eller mindre. Filmen låg ofta på gränsen till att ksämten drogs ut för länge och blev pinsamma istället. Inte direkt en film jag rekommenderar, men vissa saker var småkul.
Betyg: 5/10 eller 2/5.
THE CORESåg den på DVD och jag gillade den, särskilt efter Jiddra inte med Zohan. Det är en adrenalin-rush som säkerligen inte skulle hålla vetenskapligt på något sätt. Det gör dock inte för det fungerar filmiskt sätt och är en riktig rush. Klyschigt och förväntat slut, men ändå mycket sevärd.
Betyg: 7/10 eller 3/10
HANCOCKÄntligen en Superhjältefilm med härligt mythos! Jag gillar verkligen tanken på hur superhjältarna skapats här och även om Will Smith ofta gör filmer som jag antingen gillar eller hatar så var det skönt att se den här hamnade i första kategorin. Härliga scener om en antihjältes förvandling till hjälte. Förutsägbar på många sätt, men jag ryckte till då Hancock fann "kärleken i sitt liv" på ett oväntat sätt. Till skillnad från Crusader så tyckte jag att det var ett lysande stilgrepp och som höjde filmen rejält. Utan det skulle den fallit pladask för mig.
Hancock är helt enkelt en tragisk kärlekshistoria med lyckligt slut. Go figure.
Betyg: 7/10 eller 3/5
AMERICAN PSYCHOEn snygg film och även om skildringen av psykopaten Bateman känns realistisk så är det klara luckor i manuset. Skildringen känns inte heller nämnvärd realistisk om man jämför mot t.ex. Dexter. Intrigen känns mest seg och odramatisk, förutom scenerna där Bateman är p åväg att bli avslöjad som känns over the top. Jag förstår att folk kan charmas av det här, men nej... Ingenting för mig. Snyggt, men ytligt.
Betyg: 5/10 eller 2/5
AMERICAN PSYCHO 2Uppföljaren till American Psycho är däremot betydligt bättre än dess pretentiösa första upplaga. Mila Kunis är inte en bättre skådespelare än Christian Bale, men hon lyckas betydligt bättre med att etablera en kontakt till sin roll än Bale gör. Estetiken är mer lik en vanlig slasher, så det blir ett bättre tempo i filmen men gör också att filmen i stort sett hör hemma i en helt annan genre än föregångaren. Det gör mig dock intet för den passar utmärkt in för mig. Tvåan har dessutom ett flertal intressanta vändningar och huvudinnehavaren är betydligt mer samlad än whimpiga Bateman.
Betyg: 7/10 eller 3/5