Jump to content

Photo

Senast sedda film v.4

• This topic is locked This topic is locked
1001 replies to this topic

#501 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 February 2011 - 19:40

The Brothers Bloom (2008) @MZ
Den har en väldigt snygg ton visuellt, den vinner på att inte utspela sig i nutid (men detta utan att skrika ut det i varje scen). Väldigt udda fåglar till karaktärer med bra skådespelare att gestalta dem. Genomcharmiga Rachel Weisz kan väl ingen motstå? Adrien Brody gör f.ö. en bra roll som filmens anti-hjälte. Rinko Kikuchi gör en bra roll som "Bang-bang", diggar skådespelare som verkligen lyckas få fram vad de vill utan att spela ut alla korten på bordet. Hennes tysta karaktär förhöjer hela filmen. Storyn gillar jag skarpt, välskriven och skämten vävs in på ett trevligt sätt (ofta känns det tyvärr som om storyn vävs kring skämten), och jag gillar att man blir allt mer och mer osäker på vad som verkligen sker och vad som är regisserat av Stephen. Ett ömsint och varmt slut där brodern som ger sin bror det han vill ha och gör det enda han kan komma på för att brodern inte skall distraheras från det. Det är sällan som jag skrattar med komedier numera - men den här filmen är underhållande rakt igenom och lyckas med en hel del scener som antingen är direkt roliga eller med väldigt roliga detaljer.

Edited by XC, 03 February 2011 - 19:46.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#502 Vicky

Vicky

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 63 posts

Posted 03 February 2011 - 19:57

Den finns i högen av filmer som jag hela tiden glömmer bort att jag har. Om jag skulle försöka att se den under kvällen. Det kan vara skönt att skingra tankarna lite med en bra film.

Edited by Vicky, 03 February 2011 - 19:58.

#503 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 03 February 2011 - 22:28

Cargo

Tysk sci-fi? Kan det verkligen vara nått undrade jag innan? Och svaret är att det kan det mycket väl vara. Jorden är inte längre beboelig och människor bor mest på rymdstationer. Laura Portmann mönstrar på ett fraktskepp som ska göra en 4 år lång resa till en rymdstation med byggmaterial. Pengarna som det välbetalda jobbet ger ska hon använda för att ta sig till kolonin RHEA där hennes syster redan bor. Men vad är det de egentligen transporterar? Och finns det nån annan ombord? Det blir ganska spännande efter en lite långsam inledning. Skådespelarna är okej och det tekniska fungerar ganska bra också, även fast vissa scener kan se lite väl billiga ut. Men med tanke på hur lite den kostade så jag ändå ganska imponerad. Snygga miljöer och snyggt foto också, även musiken fyller sin funktion. Inget fantastiskt precis men väl ett gott försök! :)

7/10

Winter is Coming

#504 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 February 2011 - 22:38

Kul att du gillade Cargo! Visst är den fantastiskt gjord ändå med tanke på den blygsamma budgeten? (Och den är schweizisk om det nu gör någon skillnad? :P)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#505 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 03 February 2011 - 22:41

De pratade tyska i alla fall :P

Winter is Coming

#506 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 February 2011 - 22:52

Ja, det var ju skönt att de inte pratade engelska med tysk brytning för det hade ju varit nåt!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#507 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 03 February 2011 - 23:00

Som Schwarzenegger pratar? Då hade jag stängt av efter 5 min, det räcker med en Arnie! :P

Winter is Coming

#508 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 February 2011 - 23:03

Finns bara en Arnie! :lol:

#509 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 February 2011 - 00:52

The Road (2009)

En man och hans son kämpar för överlevnad i en Post-Apocalyptisk värld där alla djur och växter är döda. I en ständig kamp för mat där beväpnade gäng terroriserar de överlevande och blir kanibaler för att överleva.

Baserad på boken vid samma namn.
Vilken hemsk fru. Hur kunde hon bara överge dem på det viset?
Strackars unge. Hängda människor i lada, få lära sig hur man tar sitt eget liv, se sin pappa skjuta någon så han får splatter över halva ansiktet.
Skådespelaren till ungen har jag svårt att bestämma mig över om han är bra eller dålig med sin tystlåtenhet och sina "Papa".
Ingen trevlig framtid precis. Den får de andra av den här typen att verka lyckliga och hoppfulla. Här finns inget hopp. Människorasen är döende och kommer garenterat dö ut. Ingen möjlighet att producera ny mat utan bara leva på det som finns kvar i form av konserver. Utan djur eller växlighet så finns det ingen framtid, inte ens för kanibalerna.
Vissa saker kändes ologiska. Som att de gav sig iväg från skyddsrummet precis innan vintern bara för en hunds skull. Han borde inse att de var säkrare där än att ge sig iväg. Och varför just till kusten?
Men vissa var riktigt bra. T ex paranoian som alla verkar ha. De blir anfallna av någon med pilbåge och dödar skytten i tron om att det är någon som förföljer dem. Men det visar sig att de andra trodde samma sak.
Jag uppfattade aldrig riktigt vad som hade hänt. Jordbävningar, explosioner och bränder som plötsligt startar. Alla växter och djur är döda. Vattnet är gul/grönt och förgiftat. Det hade börjat med starka ljussken och explosioner men vad utlöste det? Kärvapen? Solen? Rymdvarelser? :P Det förklaras aldrig i filmen. Eller boken heller för den delen.
Bra och sorglig film iallafall.

7,5/10

Edited by Crusader, 04 February 2011 - 00:54.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#510 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 February 2011 - 02:52

Moon (2009)

I framtiden så har en ny energikälla upptäkts på månen. I 3 år har Sam varit ensam arbetare på månbasen där han tar hand om alla automatiska gruvmaskinerna. Hans ända sällskap är GERTY, en AI som styr alla maskinerna. Men 2 veckor innan han ska åka hem börjar mystiska saker hända. Sam börjar se en mystisk kvinna och han har hemska mardrömmar.

Jag vet inte vad jag ska säga. Det här är en mycket märklig film. En lugn, fredlig, flummig små-galen Sam och en agresiv tuff elak våldsam Sam. Och man får ingen riktig förklaring till det heller. Sam blir räddad av sin klon men klonen verkar snabbt veta hur saker ligger till men saknar den kunskap som Sam har.
GERTY var en trevlig karaktär och jag gillar hur han verkar verkligen bry sig om Sam och försöker skydda honom.
Sedan undrar jag, varför finns det ett pingisbord på en månbas för 1 person?
Iallafall, en bra och intresant film. Slutet var jag mycket nöjd med.

7,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#511 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 04 February 2011 - 03:46

Hors-La-Loi (Outside the Law)

Tre bröder växer upp i Algeriet under fransmännens förtryck. Efter en brutal massaker i hemstaden skiljs bröderna åt. Messaoud går med i franska armén, Abdelkader åker i fängelse där han blir ledaren för den algeriska frihetsrörelsen i Frankrike och Saïd flyttar till Paris för att söka lyckan i Pigalles suspekta klubbar och boxinghallar. Gradvis så sammanlänkas deras öden och de återförenas i den franska huvudstaden där det mesta kommer att kretsa kring frihetskampen. Det här är en lång film med många tidshopp vilket gör det lite ryckigt i berättandet. Den påminner en del om Emir Kustiricas "Underground" men där Underground är en film om vänskap som sätts på prövning under bakgrunden av den politiska utvecklingen i Jugoslavien så är det här en film om den Algeriska frihetsrörelsens blodiga historia skildrat genom tre böders inblandning. Man får alltså inte alls samma känsla för karaktärerna. Inte så att dom är platta men i stort sett alla andra karaktärer i filmen är det. Dom får helt enkelt inte plats för all story som ska betas av. Inledningsscenerna där familjen först vräks från sitt hus och massakerns som följer 20 år senare är kraftfulla scener som effektivt sätter upp den bakgrund men behöver för att förstå karaktärerna. Det tre bröderna är dessutom väldigt bra spelade och filmen är snyggt gjord. Men jag hade önskat att den hade varit bättre sammanhållen.

Det roliga är att det här beskrivs som en gangsterfilm vilket det verkligen inte är.

3,5/5

Edited by Wylie Times, 04 February 2011 - 03:47.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#512 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 February 2011 - 08:58

Hm, får se om jag får tag på den och ser den. Finns tydligen på DVD? Nåväl, kollar upp det.

The Road (2009)
...
Jag uppfattade aldrig riktigt vad som hade hänt. Jordbävningar, explosioner och bränder som plötsligt startar. Alla växter och djur är döda. Vattnet är gul/grönt och förgiftat. Det hade börjat med starka ljussken och explosioner men vad utlöste det? Kärvapen? Solen? Rymdvarelser? :P Det förklaras aldrig i filmen. Eller boken heller för den delen.
Bra och sorglig film iallafall.

Det jag gillar med filmen (och boken) är att allt inte behöver förklaras. Som det du nämner: vad var det för katastrof som inträffade? Jag tolkar det som en naturkatastrof, men gillar att den är sekundär och allt fokus ligger istället på vad som händer efteråt. Hopplösheten, dysterheten som förmedlas. Allt är bara skit. Finns ingen framtid. Inga Hollywoodska fluffiga moln här inte (ja, förutom slutet då) . :P Men trots den dystra utsikten finns en minimal gnutta hopp att kanske... Ett bra betyg till filmen är att den fortfarande finns med mig. Kan komma på mig själv ibland och tänka: tänk om vi vore där nu? Allt som vi har nu och tar för givet, vi kanske skulle försöka uppskatta det mer? Ja, den väcker mycket tankar och känslor filmen/boken. Det gillar jag skarpt.

Kul att du gillade filmen. Vad tyckte du om boken? Håller du med om att filmen lyckades fånga samma känsla som fanns i boken?

#513 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 February 2011 - 09:34

Läste på io9 för ett tag sedan (rätt länge sedan till och med) hur trenderna gått i post-apokalypsism genom åren.Diagrammet som finns i artikeln är rätt häftigt och visar hur "vi" valt att framställa katastrofen som stjälper vår civilisation.

Edited by XC, 04 February 2011 - 09:35.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#514 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 February 2011 - 09:47

Tack, XC, det var intressant läsning. Precis som i artikeln så märker man ju hur händelser i världen styrt temat på katastroffilmer. Mycket intressant reflektion hur vi vill börja om från scratch och enda sättet är att ödelägga Jorden/mänskligheten för att på så sätt kunna bygga upp den på nytt, ta bort bitarna vi inte gillade. Fascinerande brutal tanke.

#515 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 February 2011 - 12:39

Jag tyckte själv att artikeln var väldigt bra - speciellt med tanke på att post apokalypsism är lite av en favoritgenre vad gäller film/tv - troligen därför som jag kom ihåg den. Tyckte den var värd att posta nu när ämnet kom upp. :)

--
Nirvana (1997) (Italien/Frankrike)
Ett underhållande SF-drama med Chrisopher Lambert som har doften av "före katastrofen" över sig. Den här kom antagligen strax efter Johnny Mnemonic och leker även den med hur nätet i framtiden kommer se ut och hur vi interagerar med båra datorer. Men där Johnny Mnemonic visuellt också ger oss en spännande bild av nätet så spelar själva nätet bara 3e fiolen här. De tekniska aspekterna äär för det mesta rent mumbo jumbo som en del kanske skulle ha svårt att svälja, men de få detaljerna går att leva med för den relativt intressanta intrigen där spelprogrammeraren Jimi börjar sympatisera med sin skapelse när denne får eget medvetande. Jag kan till och med leva med att det inte är helt logiskt att Jimi skulle vilja radera sin skapelse så snabbt, utan det mer troliga är att han skulle försöka dissekera programmet för att se hur man kan återskapa det. Filmen dras ned lite med intrigen med Lisa, visst fyller den sitt syfte men tar upp på tok för mycket tid. Guldstjärna delas ut till scenen där Joysticks ögon "opereras" det fick kalla rysningar utefter ryggraden på mig under den scenen. Igår när jag såg den (har sett den ett par gånger tidigare) lade jag märke till att den är dubbad, slog upp den på IMDb och insåg att den är en fransk-italiensk film på italienska. Minsann, där gick den från "halvtaskig" till "häftig" på ett litet kick. Snällt av scanbox att skicka med bägge ljudspåren[1]; Lambert är dock dubbad i bägge ljudspåren - antar att han inte pratar italienska. Visuellt så är den intressant när filmen rör sig ute i staden, man försöker sig på att hitta känslan i Blade Runner här och man lyckas skapligt. Den har sina små egenheter som man kanske inte riktigt köper, men överlag så är den riktigt sevärd och bitvis riktigt snyggt designad.

[1] Skivan är mer eller mindre ospecificerad där det i princip bara framgår att den är R2-kodad. Därför är det med nöje man också noterar inte bara de dubbla ljudspåren utan också lite extramaterial.

Edited by XC, 04 February 2011 - 12:43.

fqq5BYam.jpg

#516 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 February 2011 - 23:57

Adventureland

James har precis gått ur skolan och ska söka till college men föräldrarna har dåligt med pengar så han tar ett sommarjobb på nöjesfältet Adventureland. Där träffar han Em som han förälskar sig i. Hon har dock en strulig relation med en äldre gift man i smyg. En trevlig feelgoodfilm med riktigt bra skådespelare, Jesse Eisenberg och Kristen Stewart har riktigt bra kemi ihop. Även Ryan Reynolds gör en bra insats. En del humor finns här också främst i Bill Haders roll som Adventurelands chef :D. Skulle det inte vara för Årets filmturnering så skulle jag inte få arslet ur vagnen och se sådana filmer särskilt ofta. Tidsenlig stil och ett bra soundtrack dessutom. Mycket bra!

9/10

Winter is Coming

#517 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 February 2011 - 01:17

Hm, får se om jag får tag på den och ser den. Finns tydligen på DVD? Nåväl, kollar upp det.

Japp tydligen gör den det. Lustigt att festivalen visar en film som kommit ut på DVD i sverige.

The Fighter

Grundstommen i storyn är nåt vi sett många många gånger förut. Raging Bull, Rocky etc. Det är också anledningen att det inte blir full pott här för resten är fenomenalt. Urstark cast frontad av Christian Bale och Melissa Leo. Dom är visserligen nominerade i biroller men make no mistake about it, det här är deras och David O. Russells film. Jag hade inte läst nåt om filmen innan, inte sett några trailers så det enda jag visste var att det handlade om boxning. Jag visste inte att Christian Blaes karaktär är en knarakrare men det framfår efter ungefär tre sekunder av honom på duken. Bale kör på i 180 knyck i genom hela filmen i en tour de fucking force preformance. Melissa Leo spelar modern med stort M. Det tog mig säkert tio minuter innan jag insåg att det var hon. (jag hade glömt bort att hon var med) också full av energi, nästan så man börjar undra om hon också går på nåt. Amy Adams är också väldigt grym (också nominerad) men här får hon faktiskt kliva åt sidan för Leos enastående skådespel. Allt det här lämnar filmens huvudperson lite bortglömd i dom andra skådisarnas damm vilket man skulle kunna klaga på om det inte var så passande för rollen. Jag är inget fan av Mark Whalberg. Jag tycker han är för ensidig som skådis men här passar han faktiskt i rollen som den boxaren som hunsas av sin mor och bror. Övriga roller är väldigt bra också t.ex. Jack McGee från Rescue me. Anmärkningsvärt är att O'Keefe spelar sig själ. Sen har vi då Russells ursinniga och snygga bildspråk som matchar både boxningen och den ofta hetsiga stämningen i filmen. Det behövs inte minst för Christian Bales skull. Jag har sett en del starka rollframträdanden redan i andra men jag tror inte jag sett någon bättre än Christian Bale. Galans säkraste kort. Russell använder också som musiken på ett väldigt effektivt sätt. Scenen där Dicky blir arresterad är ett perfekt exempel på hur Russell styr upp en storm när han korsklipper mellan Dicky som blir jagad och familjen som äter middag på en restaurang och sen kommer det ihop i en intensiv sammandrabbning. Det kanske låter som filmen är ganska mörk men det är den inte. På många ställen är den faktiskt väldigt rolig.

Sammanfattning: Fruktansvärt bra film.

4,5/5

Edited by Wylie Times, 24 February 2011 - 01:23.

-Gangstagrass

#518 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 05 February 2011 - 04:12

Adventureland (2009)

Året är 1987. James vill gå på College i New York men för att ha råd med det så måste han ta ett sommarjobb. Det ända lediga är på nöjesfältet Adventureland. Där träffar han Em som han genast blir förälskad i. Men vad han inte vet är att Em har ett hemligt förhållande med en gift äldre man.

Mycket bra även om jag inte gillar när saker blir kompliserade. Jag tycker det var lite för många ingredienser i soppan. Sista delen av filmen blev för mig mer jobbig än underhållande. Men det stoppar inte större delen av filmen från att vara mycket bra och väldigt underhållande och rolig.
Dessutom så ger 80-talsutseendet och musiken en hel del nostalgi.

8,5/10

Edited by Crusader, 05 February 2011 - 04:17.

-Sora, Kingdom Hearts

#519 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 05 February 2011 - 18:08

Thirst (2009)

Sang-hyeon, en Katolsk Präst på ett sjukhus och trött på att bara be och titta på medans hans församling dör, går med i ett expriment att försöka hitta ett botemedel till ett virus kallat "Curse of Bazira" som bara ger sig på män som är vita eller asiatiska. Som den ända överlevande av exprimentet blir han väldigt populär. Men snart börjar han upptäka konstiga saker med sig själv. Hans sinnen har förstärkts något otroligt, hans hud har blivit känslig mot solen, åtrå som han aldrig känt förut och han börjar få en otrolig törst... för blod.

Hemskt vad illa familjen behandlade den där tjejen. Nästran som en slav. Och att hon var deras hund. Tvingat giftemål med sonen. Fast sedan utnytjar hon Prästen till att döda sin make genom att få det att se ut som on han misshandlar henne svårt. Och vilket monster hon blir när han gör henne till vampyr.
Mycket bra och intresant vampyrfilm.

8,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#520 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 February 2011 - 23:50

Wylie på Göteborg international filmfestival: Sista dagen

Det blidde inte så mycket skrivet i år. Dels såg jag ganska lite filmer och dels hände det väldigt lite. Inga kändisar såg man, ingen glass bjöds det på (som förra året), inga incidenter annat än hon som behövde läkarhjälp under första visningen. Men det är ju förstås bra om det inte händer dåliga saker som när jag glömde biljetten hemma. I år hade jag dom allihop i jackfickan under hela festivalveckan. Better safe than sorry right?

I går såg jag The Fighter på Handels och det var väl lite sådär. Verkligen en föreläsningssal, mer så än den på Chalmers men ändå inte lika illa som den skalen vi såg film på när jag pluggade filmvetenskap. :rolleyes: Rätt uselt kan man tycka. Nu var det inte så dåligt på Handels, jag har som sagt sett film på värre ställen och det finns många biografer som jag aldrig sett film i på festivalen. Om jag ska gå nästa år tror jag faktiskt att jag ska ha det som mål. Att se film i så många olika salonger som möjligt. Förr var jag lite rädd för det med tanke på hur dålig loken kunde tänkas vara men det är lite spännande också. Jag har varit för feg inser jag. Chalmers är t.ex. nästan att föredra framför Draken tack vare benutrymmet och att det inte är så tjockt med folk i foajén. Den har bättre lutning också. Draken har usel lutning. Jag får allvarligt talat dåligt samvete för den stackare som sitter bakom mig när jag är där. Jag satt bakom en ganska lång kille nu och fick dras med hans skalp i botten av duken under hela filmen. :( Jag har börjat tänka på att sätta mig bakom korta personer men i det här fallet bytte dom plats och sen kom alltså den långa killen och satte sig där istället och då var det försent för mig att byta. Tack för det liksom.

Sammanfattningsvis har det ändå varit en bra festival. Jag såg alldeles för lite filmer men dom jag såg var väldigt bra. Jag såg iaf ingen dålig film. Det är ju annars lätthänt när man börjar gissa sig fram men i år behövde jag inte det. Det var ändå flera filmer jag missade som jag är rätt säker på att dom var bra. Som King's Speech, Norwegian Wood, Hereafter, Tamara Drewe, Sarahs nyckel,Troll Hunters, Inside Man etc. Bästa filmen jag såg var iaf The Fighter (går att läsa om lite längre bak i tråden) Så nu återstår bara en liten recension av den ista filmen som jag såg i kväll. (filtrerad genom en tunnhårig ung mans huvud)

Blue Valentine

Den här filmen vann pris i kväll på festivalen för bästa debutfilm och visst är det en mycket imponerande debut. Derek Cianfrance gör ett mycket närgånget porträtt av ett äktenskaps tillkomst och förfall. Filmens handling löper parallellt med tiden då Dean och Cindy träffas och blir förälskade och ca: 6-7 år framåt i tiden (bedömt efter hur gammal deras dotter ser ut att vara) då deras äktenskap står i förfall. Det fungerar faktiskt riktigt bra, det är väldigt gripande och både tragiskt och komiskt när man ser hur två människor kan gå från att vara så nykära till arga och bittra människor. Ryan Gosling och Michelle Williams gör enastående insatser med tanke på hur olika dom måste spela sina karaktärer men man köper det utan förbehåll. Både när dom är förälskade och när dom inte längre är det. Sen måste jag berömma filmens hair and make up för hur dom har åldrat Ryan Gosling. Det är nästan gränsfall till för mycket med tanke på att det faktiskt inte gått så lång tid. Det är iaf inga som helst problem att skilja mellan tidslinjerna.

Grymt snygga eftertexter också.

4/5

Edited by Wylie Times, 06 February 2011 - 00:08.

-Gangstagrass

#521 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 February 2011 - 05:04

Legion (2010)

Det är Jul och världen håller på att rämna. På ett långtradarfik sammlas en udda grupp människor ovetandes att världens framtid ligger i deras händer. Deras ända hopp är Ärkeängeln Michael som har flytt himmlen och gått rogue.

Bra och spännande action även om jag har svårt för onda änglar storylines. Som t ex att änglarna tar över de svagaste och ondaste människorna och ahnvänder människornas goda egenskaper mot dem för att straffa dem för att de har blivit själviska ocvh fulla med hat. Det går liksom inte ihop att göra änglarna till demon-aktiga onda monster.
Likasån att Gud skulle beordra dessa hemskheter. Men det hintas i slutet om att det hela kanske var ett test mer än utrotning, både för människorna och änglarna. En sak jag undrar över är varför de oftast gör Gabriel till skurk i sådana här filmer?

Som ni kanske märkte så är det här tänkte som första filmen i en serie. Jag ser fram emot uppföljaren som planeras och hoppas att den blir av då den här fick en hel del negativ kritik.

8/10

Edited by Crusader, 06 February 2011 - 18:48.

-Sora, Kingdom Hearts

#522 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 06 February 2011 - 14:29

The Town

Ben Affleck regisserar och spelar huvudrollen som bankrånaren Doug Macray. I filmens första scen får vi se ett bankrån som är mycket välgjort och sätter tonen genast. Han och hans kompisar rånar en bank och tar en kvinna som gisslan som de sedan släpper. De vill dock ta reda på om hon vet nått så Macray följer efter henne och får kontakt. De blir kära och inleder en relation. Macray börjar känna att han vill börja ett nytt liv och lämna kriminaliteten bakom sig men det är dock inte så enkelt. Riktigt spännande film! Bra story och bra skådespel från alla inblandade. Jeremy Renner är nog den som sticker ut mest och Ben Affleck kan ju agera så varför visar han det inte oftare? Att han klarar regin är det väl inget snack om efter 2 riktigt bra filmer efter varandra.

9/10

Winter is Coming

#523 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 February 2011 - 17:21

Rollerball (2002) @MZ, @Voddler
En remake på en filmen med samma namn från 1975. Eftersom originalet alltid är bättre så börjar jag med remaken - smart va? (Eller egentligen: just den här filmen var den som fanns på voddler).
Jag är inte sådär magiskt förtjust i sport-orienterade filmer, men udda sporter och gärna fiktiva brukar jag ge en chans. Rollerball som sport är någorlunda intressant, mycket action även om jag tycker motorcyklarna är en overkill. Storyn gillar jag, enkel och rakt på sak komplicerar inte saker och ting allt för mycket. Överlag bra insatser av skådespelar departementet, personligen kan jag tycka att Chris Klein formligen stinker "ung Keanu Reeves" i både utseende, frisyr, manér och sätt att prata (på IMDb står det att Keanu var påtänkt för rollen). Stackarn, man misstänker nästan att han fick rollen för att imitera Keanu. Musiken är bra, mycket elgitarr och sammansmälter väl med tonen i filmen. Måste erkänna att den är visuellt övertygande i övrigt, speciellt nattscenerna gillade jag då man valt att använda sig av illusionen av en natt-kikare. Match/action-scenerna är dock aningen för snabbt klippta, det är som om man glömt att det förmodas pågå en match i själva sporten för många försök till snygga stunts och allmänt handgemäng. Annars en rätt ok action stänkare med övertoner av både futuristisk sport och light-scifi.

fqq5BYam.jpg

#524 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 06 February 2011 - 18:44

Up in the Air (2009)

Ryan Bingham's jopbb är att flyga runt USA och ge folk sparken samt sätta dem på rätt väg. Hela hans liv bygger på att flyga och aldrig stanna någonstans mer än någon dag, och det är så han vill ha det.
När den unga nyanställda Natalie Keener kommer med en idé att sköta avskedningen via videosamtal över datorn så rasar Ryan's värld. Nu blir hans sista resa en rundtur för att visa Natalie hur det går till.

Härlig drama-komedi och väldigt underhållande. Slutet var sorgligare än jag hade väntat mig och jag hade nog hellre haft ett lite lyckligare och trevligare slut. Speciellt grejen med Alex Goran.
En film jag klart kan rekomendera.

8,5/10
-Sora, Kingdom Hearts

#525 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 06 February 2011 - 22:30

The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Trader

Bättre än tvåan inte riktigt så bra som ettan men likväl ett härligt äventyr med ett fint slut!

9/10

Winter is Coming