Senast sedda film v.4
Posted 07 February 2011 - 00:57
Hiccup bor i en vikingby som har problem med drakar som anfaller dem och plundrar dem på allt ätbart. Under ett anfall vill Hiccup visa sitt värde för de andra vikingarna och skjuter ner den mest fruktade draken av de alla "Night Fury". Ingen tror på han att han sköt ner den men han finner den senare utanför byn skadad, han förmår sig dock inte att döda den och blir istället vän med den i hemlighet och tränar den. Drakarna kanske inte är så farliga trots allt? Vart lite överraskad av den här filmen, det trycks ju ut datoranimerade filmer på rullande band numera och många av dem saknar helt själ. Denna är inte en av dem tycker jag. Mycket fina animationer som väntat men också en handling som funkar riktigt bra om än kanske lite förutsägbar. Bra valda röstskådespelare också. Rolig och spännande!
8/10
Winter is Coming
Posted 07 February 2011 - 01:49
Jag brukar ha svårt för den här typen av komedier. Ni vet, omaka par tvingas att resa tillsammans och allt går åt helvete och sen går det ännu mer åt helvete. Det här inget undantag men Due Date har iaf Zach Galifanakis och Robert Downey i huvudrollerna och det gör det mer uthärdligt men det borde ha varit så mycket roligare. Tråkigt förutsägbar och ofta jobbig att se på. Påminner en del om Planes, Trains and Automobiles.
2,5/5
Edited by Wylie Times, 07 February 2011 - 01:57.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 07 February 2011 - 17:13
Hiccup är en liten och svag Viking. Hans dröm är att en dag döda den legendariske Night Fury draken. Men när han äntligen får chansen så kan han inte och finner en sanning som ingen annan Viking vet, att Drakar inte är naturligt fientliga.
Hiccup har nu ett nytt mål: att lära sig hur man tränar en drake!
Överaskande bra film. Inte alls barnslig eller fjantig som jag hade väntat mig. Och handlingen var väldigt bra. Även om slutet var lite väål gulligull. Men de6t är sådant man får ta när det gäller datoranimerade familjefilmer.
En film jag klart kan rekomendera till alla som gilla datoranimerade äventyrsfilmer!
9/10
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 07 February 2011 - 20:31
Harry är en gammal man som bor i ett riktigt slumkvarter i England. Han ser det meningslösa våldet dagligen och när hans gamle vän blir mördad av ett ungdomsgäng brister det för honom. Han bestämmer sig för att lagen i egna händer och rensa upp på gatan från langare och gäng. Michael Caine gör en storstilad instats i huvudrollen i denna väldigt våldsamma historia. En slags engelsk Gran Torino skulle man kunna kalla den. Väldigt bra hur som helst.
8/10
Winter is Coming
Posted 07 February 2011 - 21:47
Tangled (2010)
Svensk titel: "Trassel".
Kungarikets mest eftersökta (och charmiga) tjuv, Flynn Rider, träffar av en slump den blonda tonåringen Rapunzel som har livslångt utegångsförbud och är fast i ett högt torn. Mötet är början på ett hårresande äventyr som innehåller en snabb polishäst, en överbeskyddande kameleont och ett läskigt gäng banditer.
Jag var en aning skeptisk till filmen då Disney brukar ha en tendens att sockra sina filmer lite för mycket för mitt tycke. Döm om min förvåning då jag fann mig själv sitta och njuta av både handling och animering! Inte för att handlingen bjöd på några större överraskningar, men de fick ihop den bra och jag gillar humorn som fanns med. T.o.m hästen som jag först trodde skulle bli fånigt överansträngd var underhållande att se. Rapunzel visade sig vara en tjej med skinn på näsan trots sitt docklika utseende och förkärlek till färgen rosa. Drömprinsen var riktigt smårolig och den elaka ”mamman” upptog lagom mycket utrymme.
Jag bävade lite för slutet med tanke på att det var en Disney-film med temat saga, men blev glatt överraskad att de lyckades få till det så pass bra utan att rubba vår blodsockernivå alltför mycket. Tacksam för det.
Det som drog ner filmen för mig var alla dessa sånger, som för all del var väldigt passande till filmen, men inget jag brukar gå igång på och det här var inget undantag. Stark trea i betyg blir det i alla fall.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 07 February 2011 - 23:49
Josh hamnar i den kriminella familj som hans mor kommer från efter att hon dör. Han blir snabbt inblandad i deras affärer och efter att hans morbröder mördar två poliser blir han hårt pressad av både sin familj och polisen om vart hans lojalitet borde ligga. Det här är en mörk australiensisk film som aldrig riktigt tar dom vändningar som man väntar sig. David Michôd förmedlar en krypande otäck stämning med långsamt och distanserat bildspråk kombinerat med bra och passande musik. Jacki Weaver som spelar matriarken i familjen är oscarsnominerad för sin roll och visst är hon bra men den som imponerade klart mest på mig var Ben Mendelsohn som spelar den otäckt sociopatiske Pope. Guy Pearce spelar polisen som leder utredningen och är riktigt bra som vanligt, öht är det mycket välspelat och det puttar upp filmen på en fyra trots att den är ganska seg ibland.
4/5
Edited by Wylie Times, 07 February 2011 - 23:54.
-Gangstagrass
Posted 08 February 2011 - 00:39
The Kids Are All Right
Nic och Jules är ett lesbiskt par som har två barn tillsammans. Joni och Laser, har blivit till genom konstgjord befruktning och är nu i tonåren. Innan Joni börjar college till hösten finns det en sak som hon och hennes bror vill göra – träffa sin pappa. De lyckas spåra honom, men hur ska de kunna övertyga mamma och mamma om att de även behöver en pappa i huset? Han är ju ingen riktig pappa enligt dem, bara en ”donator”. Detta sätter igång en lavin av känslor, tankar och outtalade önskningar som kommer påverka dem alla för all framtid.
Väl genomfört relationsdrama med en ypperlig skådespelarensemble. Gillar dialogen och stämningen som genomsyrar filmen, känns så naturligt och trovärdigt. Bra manus, men det är skådespelarna som håller i trådarna. Vilket är uppenbart mot slutet då manuset tappar lite fokus och det blir för enkelt och snabbt avslut. Musiken backar upp på ett väldigt bra och diskret sätt. Inget att anmärka på fotot som fyller sin funktion.
Mark Ruffolo spelar pappan på ett skönt ”laid-back” sätt, Julianne Moore klarar av sin roll galant som den fria själen kontra Annette Bening som står för den strukturerade och dominanta personen. Mia Washowski övertygar starkt i rollen som dottern i familjen som är på väg att bli vuxen och flytta hemifrån. Josh Hutcherson är mer nedtonad trots att det är han som egentligen sätter bollen i rullning i och med hans nyfikenhet på vem som är hans pappa.
Något som puttrar lite vid sidan om är tanken på att filmen hade vunnit mer på att inte ha två kända, heterosexuella, skådespelerskor i huvudrollen för det förtar mycket av tyngden i berättelsen. Det övertygar inte utan jag sitter mest och tänker på vilka duktiga skådespelerskor de är, Moore och Bening, i stället för att till 100% engagera mig i karaktärerna. Tyvärr är det ju som så att i de flesta filmer används ett känt namn för att locka publiken och dra in pengar. Money talks.
Men filmen är helt klart sevärd och betyget blir en stark trea.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 08 February 2011 - 01:05
Jag kämpar tappert för att hinna med dig, Wylie, i kampen för att se Oscarsfilmerna.
You go girl.
Något som puttrar lite vid sidan om är tanken på att filmen hade vunnit mer på att inte ha två kända, heterosexuella, skådespelerskor i huvudrollen för det förtar mycket av tyngden i berättelsen. Det övertygar inte utan jag sitter mest och tänker på vilka duktiga skådespelerskor de är, Moore och Bening, i stället för att till 100% engagera mig i karaktärerna. Tyvärr är det ju som så att i de flesta filmer används ett känt namn för att locka publiken och dra in pengar. Money talks.
Det störde mig faktiskt inte så mycket. Men det är lite kul att dom faktiskt anmärker på det i filmen.
-Gangstagrass
Posted 08 February 2011 - 21:13
Trevlig, färglad, animering med en stark doft av futuristiskt 50-tal. Överlag bra musik. Karaktärerna är trevliga de med, de känns dock inte hyper originella utan ibland känns det som om Disney haft ett finger med i spelet. Storyn är bra, liksom med karaktärerna så är den inte helt originell utan man blandar och hyllar klassiska produktioner friskt. Fler roliga scener, gillar hyllningen till ET skarpt. Den är full med små underhållande detaljer f.ö. visuellt är allt tipp topp. Bra takt i berättandet, den bli aldrig tråkig men blir heller inte hysterisk som animerad film ibland tenderar att bli. För den som vill kan man också läsa in lite samhällskritik i storyn, om hur militären hoppar på första tåg som passerar och dömer på förhand. Krystad slutkommentar på slutet måste jag säga. Man har lyckats bra med den svenska castningen av rösterna, även om jag inte är så där överdrivet förtjust i herr Semlelöv så gör han en helt klart godkänd insats.
Edited by XC, 08 February 2011 - 21:13.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 08 February 2011 - 22:41
Mr Fox är en räv (duh
7/10
Winter is Coming
Posted 09 February 2011 - 16:09
Roger Greenburg (Ben Stiller) har precis kommit ut från en psykiatrisk klinik som han la sig in frivilligt på efter ett sammanbrott. Så just nu vill han bara göra ingenting ett tag som han säger själv. Han passar sin brors hus medans de åker på semester och träffar där deras anställde nanny/hushållerska/alltiallo Florence (utmärkt spelad av för okände Greta Gerwig). De inleder nått sorts förhållande men båda två velar fram och tillbaka. Förutom för de utmärkta skådespeleriet så erbjuder denna film mig inte särskilt mycket. Den känns mest seg och intetsägande. Storyn fångar mig inte riktigt.
5/10
Winter is Coming
Posted 09 February 2011 - 21:38
5 personer kliver in i en hiss i ett höghus. De känner inte varandra men får snart möjligheten då hissen stannar. Ingen kan få igång hissen igen, de sitter där de sitter helt enkelt. Ett par vakter kan se dem via en kamera och snart bevittnar de hemska saker som i hissen. Polisen Bowden som har sina egna demoner tillkallas till platsen. Hjälplöst ser han hemskheterna som pågår i hissen. En spännande klaustrofobisk thriller med djävulen själv som huvudtemat. Jag gillade det här! När man tänkte att M. Night Shyamalan var inblandad trodde jag att det skulle bli som många av hans senaste filmer, men här står han bara för manus som tur är. Kanske ska han hålla sig till att skriva i framtiden. Stabila skådespelarinsatser av samtliga!
8/10
Winter is Coming
Posted 10 February 2011 - 21:21
Peter Jacksons kanske i särklass bästa film. Starka karaktärer och en välskriven historia. Kanske kan, den ibland lite högtravande, dialogen vara lite enerverande stundtals men den passar samtidigt in i filmen. Minst lika bra nu vid omtitten som den var när jag såg den första gången. Det är en rejäl förstärkning att den bygger på verkliga händelser, det gör det hela bara mer och mer kusigt.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 11 February 2011 - 15:19
En hantverkare som jobbar hos en familj bestämmer sig för att stjäla en ädelsten från dem när de är bortresta för att hans flickvän/fru/exfru är skyldig kriminella penagar. Han bryter sig in i huset sent på kvällen och upptäcker att familjen är tillfångatagna av en extremt sadistisk mördare som dessutom har hela huset gillrat med dödliga fällor. Riktig äckelskräck i Saw-stil! Rätt så spännande delvis om än något väl otrolig emellanåt. Och jag som har katt vart väldigt illa berörd av kattscenen och även scenen med hunden delvis. Människor ser man ju bli slaktade på film hela tiden men djur är det sällan man ser nått så här vidrigt. I alla fall så gillar jag Josh Stewart i huvudrollen resten är ganska bleka. Uppföljare pågång också läste jag nyligen. Okej skräck som förlitar sig mycket på just äckeleffekterna.
6/10
Winter is Coming
Posted 11 February 2011 - 16:14
En grupp elitsoldater förfalskar sin död efter att deras arbetsgivare, CIA agenten Max, förått dem och satt dit dem för krigsbrott. Nu är de ute efter hämnd.
Baserat på serierna vid samma namn. Och visst är det filmat för att efterlikna serierna och visa klart vad filmens ursprung är.
Lite toonig med humor och den totalt galne extremt onda mordiska Max som dödar folk på löpande band samtidigt som han säger sig göra det för Amerika. Fast det hör visseligen till seritidningar.
Musikvalet var väldigt underligt och opassande fast samtidigt underligt underhållande.
Jag kan förstå kritiken att vissa ser filmen som en A-Team rip-off, speciellt om det inte känner till orginalet.
När det gäller slutet så hade jag gärna sett ett avslutande med Max såvidar de inte planerar fler filmer.
Bra och underhållande action-komedi.
8/10
Kick-Ass (2010)
Dave Lizewski är en vanlig osynlig High School elev som älskar serietidningar och undrar varför ingen någonsin försöker bli superhjälte. När han åter igen blir rånad på väg hem från skolan medan någon bara tittar på inser han att han vill göra saker annorlunda. Han vill bli en superhjälte! Men snart upptäcker han att han är långt ifrån ensam.
Den här filmen är helt tokig. Men på ett bra sätt.
Som sagt, mycket bra film med imponerande skådespelarinsattser.
9/10
Edited by Crusader, 11 February 2011 - 18:18.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 11 February 2011 - 19:09
Woody, Buzz och de övriga i leksaksgänget ska upp vinden då deras ägare Andy ska till college och därav är för gammal att leka med dem. Men efter olika omständigheter så hamnar de på ett dagis istället där de blir minst sagt illa behandlade av de allra minsta barnen och på natten är det ett fängelse som styrs av en elak krambjörn. Det var många år sen jag såg ettan och tvåan och efter att ha sett denna är jag lite sugen på att se om dem. Toy Story 3 känns som ett avslut och en början på nått nytt samtidigt. Den här var bra, roligt, varmt och lite sorgligt. En perfekt kombination på en animerad film. Storyn känns väl kanske lite snarlik från sina föregångare men det funkar ändå hela vägen.
7/10
Winter is Coming
Posted 12 February 2011 - 21:16
Inte riktigt säker på vad jag skulle förvänta mig så jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över. Vi har flyt god vänner, för det är en tight skriven story som håller hela vägen. Mycket äventyr och lite action, kryddat med ett uns drama. Den slackar inte av i rytmen en enda gång. Den påminner lite om "Den siste mohikanen" men står helt på egna ben. Intressanta karaktärer som spelas av bra skådespelare …synd bara att de klassas ut av filmens stora stjärna: Nya Zeeland. Den världsberömda naturen som fått ge midgård ett ansikte visar sig från sin bästa sida. Visserligen finns ett par scener som känns påbättrade, men i dessa fall så är det moddningar som är godkända. Lägg till ett bra sountrack och du har en helhetsupplevelse. Somliga kanske inte väljer att skicka retroaktiva oscars-statyeter, men helt klart en film att rekommendera.
Edited by XC, 12 February 2011 - 21:17.

Posted 12 February 2011 - 21:20
jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Skrattar så att jag nästa faller av stolen
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 12 February 2011 - 21:27

Posted 12 February 2011 - 21:34
Den var perfekt
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 12 February 2011 - 21:47

Posted 13 February 2011 - 00:36
Kynodontas (Dogtooth)
Det är svårt att säga nåt vettigt om den här filmen. Regissören Giorgos Lanthimos är märkbart inspirerad av Michael Hanekes tidiga filmer. Både i sitt bildspråk och filmens budskap. Det handlar om en familj vars föräldrar håller sina tonåriga barn totalt isolerade från omvärlden för att ge dom en bättre uppfostran vilket förstås blir hundra gånger värre. Dom lär ut många medvetet felaktiga saker till dom och håller dom instängda i ett hus omgivet av et högt staket. För att hålla dom utanför har dom hittat på ytterligare en bror som dom säger har blivit förvisad för att han var olydig. Fadern tar hem en prostituerad kvinna från hans jobb för att ligga med sonen men räknar inte med det inflytande hon kommer att ha på sina döttrar. Det är alltså en otroligt skruvad och ofta obehaglig film fast även blandad med roliga scener. Det är inte direkt svårt att se den samhällskritik som Lanthimos målar upp genom föräldrarnas desinformation för att hålla barnen i schack. Men samtidigt känns det aldrig riktigt som filmen tar fart. Vi presenteras med ett väldigt intressant upplägg och filmen blixtrar då och då till med krypande obehag och plågsamma scener. Speciellt en mot slutet involverande tandskada. Aj aj aj. Men däremellan känns det oftast som filmen går på tomgång. Lanthimos villl gärna vara en ny Haneke men han lyckas bara halvdant tycker jag. Sen tycker jag inte om den sortens slut som han väljer. Det är nästan alltid enbart irriterande. Svårt att sätta betyg på den här filmen. Jag misstänker att jag kanske kommer ändra åsikt om den när den fått sjunka in. Kanske.
Mest förvånade är att den blivit Oscarsnominerad. Det känns verkligen inte som en sån film.
2,5/5
Edited by Wylie Times, 13 February 2011 - 00:38.
-Gangstagrass
Posted 13 February 2011 - 13:14
@XC: ska jag tolka det som att filmen ej kommer falla Wylie och mig i smaken?
Edited by Synon, 13 February 2011 - 13:15.
Posted 13 February 2011 - 15:15
Animal Kingdom
Josh hamnar i den kriminella familj som hans mor kommer från efter att hon dör. Han blir snabbt inblandad i deras affärer och efter att hans morbröder mördar två poliser blir han hårt pressad av både sin familj och polisen om vart hans lojalitet borde ligga. Det här är en mörk australiensisk film som aldrig riktigt tar dom vändningar som man väntar sig. David Michôd förmedlar en krypande otäck stämning med långsamt och distanserat bildspråk kombinerat med bra och passande musik. Jacki Weaver som spelar matriarken i familjen är oscarsnominerad för sin roll och visst är hon bra men den som imponerade klart mest på mig var Ben Mendelsohn som spelar den otäckt sociopatiske Pope. Guy Pearce spelar polisen som leder utredningen och är riktigt bra som vanligt, öht är det mycket välspelat och det puttar upp filmen på en fyra trots att den är ganska seg ibland.
4/5
Även jag har nu sett filmen och då jag håller med Wylie (surprise!) i mångt och mycket så la jag in hans recension här.
Jag tycker första halvtimmen var väldigt seg innan jag kom in i filmen och storyn började arta sig och karaktärerna började förankra sig hos mig. Sedan växte filmen bara mer och mer. Precis som Wylie skriver så överraskar filmen ibland med sina vändningar och det gillar jag skarpt. Det känns som att det kan sluta hur som helst. Och bildspråket i kombinationen med musiken bygger verkligen upp en krypande, otäck stämning i filmen. Dock tycker jag när vi närmar oss slutet så blev det lite väl korta, snabba scener inför slutscenen. Inte för att jag ville att de skulle skriva oss på näsan vad som hände, men lite mer kött på benen hade uppskattats.
Styrkan i filmen är skådespelarna. Hade fel personer blivit castade kunde det slutat som ett sömnpiller trots att allt runtikring satt på plats. Guy Pearce övertygar som vanligt och hans karaktär kändes som en trygg klippa i allt elände. Jag tycker också att Mendelsohn imponerade som den obehaglige Pope som man inte visste för fem öre vars man hade honom. Bra spelat indeed! Överlag är det välspelat som ovanstående kritiker nämner, men jag vill även passa på att nämna Luke Ford, som spelade Darren, för jag tycker han gjorde ett bra jobb där i bakgrunden och fick verkligen fram känslorna som slet i hans karaktär. Jacki Weaver var bra, men (utan att ha sett de andra rivalerna till en Oscar, än) så kan jag inte tänka mig att hon plockar hem statyetten för så bra var hon inte...
4/5
Posted 13 February 2011 - 18:15
Nu blev jag nyfiken på filmen för det låter ju inte alls som Oscars material som du påpekar.
Jo du borde faktiskt kolla upp den. Trots mitt låga betyg är det en film man borde se.
-Gangstagrass

This topic is locked