Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5

• This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#226 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 September 2011 - 23:53

The Collector (2009)

Arkin jobbar med att renovera en rik familjs hem. Vad de inte vet är att han är en inbrottstjuv som spanar in stället i väntan på rätt tillfälle.
Hans frus obetalda skulder till en lånehaj tvingar honom att bryta sig in i sin arbetsgivares hus tidigare än planerat, mkedans de är på semester. Men snart upptäcker han att han är inte ensam i huset. En seriemördare har tagit över huset och håller familjen fånge. Han har spikat igen alla fönster, låst alla dörrar och hela huset är riggat med fällor. Arkin är fången i en dödlig lek där den överlevande får äran att bli en del av mördarens sammling.

Manuset var från början planerat som en SAW-prequel och det är uppenbart. Filmen är som en blandning mellan SAW och Home Alone. En lite underlig film då regisören ofta fokuserar på underliga saker med en underlig fasination för insekter. Men samtidigt hade den också några mycket smarta och bra scener och filmen var riktigt snygt filmad. Filmen är regiserad och skriven av mannen som gjorde SAW IV-VII.
Filmen börjar riktigt bra men tyvärr så håller det inte hela vägen. Den faller rätt snabbt in på de gamla slasherbanorna med nya offer som plötsligt uppenbarar sig och snabbt blir dödade. Speciellt flickan som han spenderar en massa tid på attr leta efter men bara plötsligt uppenbarar sig efter han har flytt från huset.
Filmen är snygt designad med häftiga fällor och dödsscener men själva manuset och händelseförloppet är inget vidare. De bortklkipta scenerna gav en del viktig information som att Arkin inte vill vara brottsling utan vill leva ett hederligt liv men är tvingad pga en skuld till en crimeboss.
Jobbiga ljuseffekter i menyn och introt.
En uppföljare är planerad kallad "The Collection".
Hade potensial och kunde ha varit något riktigt bra men tappar tyvärr snabbt bort sig.

5,5/10

Edited by Crusader, 06 September 2011 - 00:07.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#227 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 September 2011 - 11:55

Enl mitt omdöme var det Final Cut jag såg. :)
(Notera att jag dessutom hittade en tråd för/om filmen). ;)

Edited by XC, 06 September 2011 - 11:55.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#228 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 September 2011 - 18:27

Se där vad man kan hitta om man letar ordentligt! :D
(Fast å andra sidan ser det ut att vara en tråd om själva utgåvan, och inte filmen, vid första ögonkastet. Rubriken som luras lite. )

Edited by Synon, 06 September 2011 - 18:28.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#229 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 September 2011 - 18:50

Slarvar själv ibland med att söka innan jag postar i den här tråden. :)
Rubriken kan väl Georgia/Wylie putsa till. :)

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#230 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 September 2011 - 19:09

Man har blivit slapp på senare tid när Georgia inte är där med piskan! :lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#231 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 September 2011 - 19:11

Synon, då! Hur kunde du missa att det fanns en tråd för filmen :o ;)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#232 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 September 2011 - 19:22

Å NEEEEJ!!! Fiskrens såg det!!! Nu kan jag inte anmärka när han missar en filmtråd. :upset:

:lol:

#233 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 September 2011 - 19:51

Även solen har sina fläckar hjärtat. ;)

fqq5BYam.jpg

#234 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 September 2011 - 21:52

Cowboys & Aliens (2011)

En fredlös man utan minne och en tuff Ranchägare leder en udda grupp på jakt efter de varelser som har kidnappat deras nära och kära.

Mycket bra film. Många undrade sig om man kunde blanda in rymdvarelser i 1800-talets Western miljö utan att det tog över totalt och här är svaret. Trots flygande maskiner och gröna monster så är det här verkligen i grunden en western på alla sätt som räknas och den känns aldrig fel. Mycket tack vare att rymdvarelserna är lite tekniskt nedtonade (nästan lite steampunk fast mer åt hur de var i "Battle: Los Angelse") så att de känns som att de hör hemma där. Visst, slutet har lite av en "fred på Jorden" kännsla över sig men det passar också lite.
En sak jag snabbt kände var att filmen påminner en hel del om TV-spelket Prey som handlar om hur ett Indianreservat (i nutid) blir invaderat av rymdvarelser och hur alla blir kidappade till ett moderskepp. Den man spelar är en Indian som lyckas fly och måste rädda de andra.

Filmen är inspirerad av serietidningen vid samma namn men förutom namnet och grunden (med Cowboys som slåss mot Aliens under 1800-talet) så har de inget gemensamt. Medans serien är mer kompliserad och "rörig" så är filmen mycket enklare och tonar ned rymdvarelsernas attack till mer av ett plundringståg än att erövra universum.

Ett väldigt bra balanserat Wester-Sci-fi som jag klart kan rekomendera till alla som älskar Western och/eller rymdvarelser.

8,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#235 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 08 September 2011 - 04:23

@ Crusader: Jag har inte läst serien så det var med ett opåverkat sinne jag tog mig in till en större stad med kinematograf i lördags så att jag fick beskåda spektaklet, och jag håller helt med dig, det känns som en redig western.

Det jag stör mig lite på är väl att nye Bonds karaktär känns lite mycket just James Bond, men det är en petitess.
Jag kom ut iaf ut från bion med ett fånigt flin i trynet, och det är väl det som räknas.

Edit: Det slog mig just att alla filmer jag sett på bio i år har varit westerns. Först True Grit och så nu denna.

Edited by Kizmiaz, 08 September 2011 - 04:25.

../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#236 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 September 2011 - 17:01

Ninja Cheerleaders (2008) [US]
Öhh. Ni känner väl mig? Jag kan ju inte passa på en sådan titel... ;) Trots att trailern var något avtändande på intresset för att se den här filmen så valde jag ändå att ge den en chans.
Storyn är sisådär - rätt bra skriven (om man bortser från några småsaker jag återkommer till senare) men splittrad som om man inte kunnat bestämma sig för vilken typ av karaktär man vill presentera här i huvudrollerna. Ninja + Cheerleaders är ett koncept som med någon mer kompetent bakom kameran skulle kunna lika bra som underhållande. Jag älskar inte den oheliga alliansen mellan intelligenta cheerleaders och en strippklubb... Jag finner det också lite störande med en skola som anställt inte bara en utan två lärare som dräglar efter småflickor. Filmen lider dessutom av dialogproblem, för bäst är den när karaktärerna håller klaffen, dialogen sitter inte till 100% och alla verkar obekväma med varandra. Inledningsvis (främst iaf) försöker man tillgodogöra filmens tillkortakommanden med sexuella anspelningar (scener som jag är säker på skall framstå som underhållande men som missar målet), det fungerar inte alls utan blir aningen för overthetop för min smak. Mitt i filmen (ungefär skulle jag tippa) har man dessutom en scen där man pushar "dumma blondiner"-konceptet till en grad att det är mer skrämmande än roligt - man uppnår faktiskt en grad av kalla kårar i den scenen som borde vara svåröverträffad till och med för Stephen King. Sedan känns det väl inte helt bra att en av tjejernas mamma framstår nästan som jämnårig med sin dotter.
Inget extra ordinärt med det visuella, koreografin känns väldigt standard och huvudrollinnehaverskorna känns mer hemma i ninjadräkten än cheerleadinguniformen. Jag har dessutom en känsla av att de flesta av skådespelarna är bättre än vad de framstår som i den här filmen. På ett par ställen lyckas man (när man skippar det där show-reelet med en barbröstad strippa) få till riktigt snygga övergångar mellan scenerna.
Men allt är inte nattsvart, musiken är OK och bitvis till och med riktigt bra.

fqq5BYam.jpg

#237 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 September 2011 - 20:46

Man on Wire (2008)

Dramadokumentär om Philippe Petit, mannen som gick på lina mellan Twin Towers. Väldigt bra som dokumentär, där intervjuer med de medverkande idag blandas med dramatiserade sekvenser som verkligen ser ut att vara autentiska. Petit själv är en väldigt karismatisk person, så man kan förstå hur han lyckas dra med sig så många på en sån galen och omöjlig grej. Hela operationen ("kuppen" som Petit själv kallar den) skildras närmast som en klassisk bank-"heist" - vilket det inte är så långt ifrån heller.

Lite fint också att se tornen i all sin härlighet så här 10 år efteråt. De var verkligen magnifika.

Betyg: Bra

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#238 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 08 September 2011 - 22:23

Kan bara hålla med dig om Man on Wire. Riktigt bra och intressant dokumentär. Jag skrev lite om den här.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#239 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 09 September 2011 - 13:06

Kan bara hålla med dig om Man on Wire. Riktigt bra och intressant dokumentär. Jag skrev lite om den här.

Ja, vi höll ju med varandra kan man säga. Håller också med dig om antiklimax; läste på wikipedia att det berodde på att den som var utsedd att filma alltihop missade att göra det (kanske pga utmattning).

#240 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 September 2011 - 17:00

Nude Nuns With Big Guns (2010) [US]
Det här är verkligen inte bra. Det är nästan så jag vill ta tillbaka flertalet av de sågningar jag gjort här för att ge utrymme åt den här filmen. Konceptet är ju hyfsat bra: ett kloster som samarbetar med den lokala knarkkartellen - någonstans i Mexiko. En nunna som sätter ned foten i marken. Slutresultatet är en totalt oengagerade film, det var länge sedan jag genomled en sådan lång 1½ timme. Det räcker med att kika in postern - att faktiskt se filmen är en over-kill.

Edited by XC, 09 September 2011 - 17:07.

fqq5BYam.jpg

#241 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 09 September 2011 - 17:10

Den stolta prinsessan (Pysná princezna, 1952) bygger på en saga av Bozena Nemcová och handlar om en prinsessa som är för stolt för sitt eget bästa. Hon tackar nej till en friare, en ung kung, som då beslutar sig för att ändra prinsessans beteende.
Lagom charmig och småtrevlig film som även bjuder på lite skratt och några musiknummer av varierande kvalitet. Specialeffekterna är väl inte direkt fantastiska, men är ändå hyfsat skapliga.
Skådespelarna gör ett godkänt jobb. Filmen är långt ifrån det bästa jag har sett, men kul att få ha sett, speciellt eftersom den banade vägen för flera sådana här filmer. :)
Min favoritscen i filmen är nog den här. Verkar vara en rolig åktur. :D

#242 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 09 September 2011 - 18:51

Nude Nuns With Big Guns (2010) [US]
Det här är verkligen inte bra. Det är nästan så jag vill ta tillbaka flertalet av de sågningar jag gjort här för att ge utrymme åt den här filmen. Konceptet är ju hyfsat bra: ett kloster som samarbetar med den lokala knarkkartellen - någonstans i Mexiko. En nunna som sätter ned foten i marken. Slutresultatet är en totalt oengagerade film, det var länge sedan jag genomled en sådan lång 1½ timme. Det räcker med att kika in postern - att faktiskt se filmen är en over-kill.

Stackare.
:hug:

Jag såg den här för ett par da'r se'n och fann den vara en helt OK revenge-movie.
Iofs hade jag inga förväntningar på den, men med den titeln var det ju helt enkelt en film jag bara måste se. :blush:
Den lyckades underhålla mig från första pann-skottet till det sista, så jag antar det bevisar det gamla talesättet att smaken är som... yada, yada.
Tycker man om Machete och är allmänt fascinerad av gamla b-rullar, samt har ett öppet sinne fär nakenhet så kan man nog tänkas gilla den här.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#243 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 September 2011 - 19:34

Tack. :hug:

Jag har ungefär samma ursäkt att se filmen som du. :) Kul att någon uppskattade filmen iaf.

Edited by XC, 09 September 2011 - 19:34.

fqq5BYam.jpg

#244 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 09 September 2011 - 20:02

Oj. XC totalsågar en film med en sådan titel! :P För egen del kan jag erkänna att titeln avskräcker mig från att vilja se den - i första taget - och efter det du skrev om den så vete sjutton om jag skulle våga ge mig på den! :D Och detta trots Kizmiaz omdöme...

#245 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 September 2011 - 00:06

The Hills Run Red (2009)

"The Hills Run Red" var den blodigaste film som någonsin filmats under 80-talet och dess försvinnande är ett stort mysterium. Det ända som finns kvar av filmen är en grovklippt trailer.
Varför blev filmen totalförbjuden? Hur kunde alla versioner av filmen försvinna? Varför har aldrig skådespelarna eller filmarna hittats? Varför försvann regisören spårlöst och vart tog han vägen?
I hopp om att hitta filmen och lösa gåtan så letar en skräckfilmsfantast och hans vänner efter inspelningsplatserna. Men ingen av dem är berädda på vad de hittar.

Börjar ju inte så bra precis. Jag gillar inte filmer som är extrema och äkliga bara för att vara extrema och äkliga och det är just det intrycket som filmen först ger när ungen klipper isönder sitt ansikte med en sax och drar ut sitt öga.
Och sen då. Medans killen är på en strippklubb för att hitta filmskaparens dotter (som är knarkare och besatt i knivar och blodsplatter) så har hans bästa vän och hans flickvän sex med varandra bara sådär plötsligt (så har hon mage nog att anklaga HONOM för att vara otrogen).
Sedan håller han tjejen fånge och tvingar henne att sluta med droger.
Nej, de första 15 minusterna är skräp och bara till för att visa tjejerna nakna. Den blir lite bättre sen men tyvärr så varar det inte utan blir snabbt skräp igen.
Men jag gillar hur hans bästa vän är förberädd på en katastrof med att ha en pistol och flares (för när ficklampan slutar fungera) med sig och kollade så att där fanns täckning. Lite småroligt när mördaren, som man tror är utvecklingsstörd, pratar helt normalt även om det mäst var löjligt.

Gillar du splaterfilmer som andra anser vara skräp så kanske det här är en film för dig, annars UNDVIK!

3/10

Edited by Crusader, 10 September 2011 - 00:07.

-Sora, Kingdom Hearts

#246 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 September 2011 - 20:13

The Experiment (2010)

26 främlingar får chansen att delta i en välbetald studie i mänskligt beteende, där de under två veckors tid ska vistas som fångar och vakter i en simulerad fängelsemiljö.

Jag gillar filmer som handlar om hur människors psyke påverkas på olika sätt genom förutsättningarna de ställs inför. Därför väckte denna film min nyfikenhet. Psykologiska experiment: hur lockande är inte det? Tyvärr får jag lov att säga att jag blev besviken på den enkla och förutsägbara psykologiska aspekten. Det var alltför lätt att räkna ut hur vissa personer skulle reagera över situationen de hamnade i. Trots det så fann jag ändå visst nöje i att se hur det artade sig. Mycket tack vare Forest Whitaker som var styrkan i filmen. Adrian Brody ingav ett blekare intryck och frånvaron av dynamik dem emellan var uppenbar - från Brodys håll. Inget att anmärka på fotot och miljöerna. Regissören borde ha "killed his darlings" genom att avsluta tidigare för att undvika djupdykningen som nu blev resultatet.

Duel (1971)

Innan han skrev filmhistoria med hajar, dinosaurier och rymdvarelser med hemlängtan, regisserade en ung Steven Spielberg denna mardrömslika thriller om en oskyldig bilförare som jagas av en illasinnad lastbil.

Äntligen har jag sett filmen som var en av Spielbergs första långfilmer (nummer två enligt imdb.com. "Firelight" från -64 ska vara den första.) Läser att den spelades in på bara 13 dagar vilket ökar min respekt för Spielberg för det här är inget hastverk direkt. Välplacerade kameror som låter oss hämta andan i biljakten genom att fokusera på t ex ett stängsel och jakten fortsätter i bakgrunden. Snyggt. Överlag snyggt foto och sköna miljöer med tacksamma färger och ljus. Dennis Weaver är mycket bra i huvudrollen. Det negativa är väl det långsamma tempot i början på filmen (som påverkar mitt betyg), men det vägs upp med råge sedan!

Edited by Synon, 10 September 2011 - 20:15.

#247 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 September 2011 - 20:23

Game of Death (2010) [US]
Ursäkt att se filmen: Zoë Bell.
Vad jag förväntade mig: En actionstänkare med minimal plott.
Vad jag fick: En action stänkare med lagom mycket plott, brutala slagsmål och fånigt slut.
Hur skötte sig Zoë Bell: Helt godkänt.
Övrigt: Bitvis snygg ljussättning, godtagbar intrig, trevliga stunts här och där och tror detta var min första film med Wesley Snipes?

fqq5BYam.jpg

#248 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 10 September 2011 - 21:20

Duel (1971)

Innan han skrev filmhistoria med hajar, dinosaurier och rymdvarelser med hemlängtan, regisserade en ung Steven Spielberg denna mardrömslika thriller om en oskyldig bilförare som jagas av en illasinnad lastbil.

Äntligen har jag sett filmen som var en av Spielbergs första långfilmer (nummer två enligt imdb.com. "Firelight" från -64 ska vara den första.) Läser att den spelades in på bara 13 dagar vilket ökar min respekt för Spielberg för det här är inget hastverk direkt. Välplacerade kameror som låter oss hämta andan i biljakten genom att fokusera på t ex ett stängsel och jakten fortsätter i bakgrunden. Snyggt. Överlag snyggt foto och sköna miljöer med tacksamma färger och ljus. Dennis Weaver är mycket bra i huvudrollen. Det negativa är väl det långsamma tempot i början på filmen (som påverkar mitt betyg), men det vägs upp med råge sedan!

Vilket betyg? :P

Jag såg den som ung och älskade filmen. Såg om den för 2 år sedan och då tyckte jag såhär!
-Sora, Kingdom Hearts

#249 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 September 2011 - 22:39

Verkar som att du fortfarande gillar den va? :)

Jo, det blir en stark trea på den. För långsam i början för en fyra tyvärr. Och onödig scen med frugan. Skulle klippts bort tycker jag. Men annars gillar jag den!

Total Recall (1990)

Eftersom jag följer tv-serien "Total Recall 2070" så blev jag sugen på att se om filmen från 1990 som jag ärligt talat inte kom ihåg så mycket av. Var några år sedan jag såg den. Men när filmen satte igång så kändes det bekant med vissa scener. Intressant story och genomförandet får godkänt. Dock en parentes för ögonen som ploppar ut: går över gränsen som annars finns där vad gäller komiska inslag och blir mest löjeväckande. Och kan bara konstatera det vi alla redan vet: Arnold är ingen skådespelare.

3/5

#250 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 11 September 2011 - 23:28

Final Destination (2000)

När Alex Browning ska åka på skolresa till Frankrike så får han en märklig syn om hur planet exploderar och får panik. Han blir utslängd från planet tillsammans med några från klassen men strax efter planet lyfter så exploderar det. De överlevande försöker gå vidare med sina liv men en efter en börjar de dö under mystiska olyckor. Döden har kommit efter dem!

Var visseligen ett tag sedan jag såg den men jag har visst glömt skriva om det.
Den är iallafall fortfarande bra.

8/10

Final Destination 5 (2011)

Sam Lawton jobbar som försäljare men drömmer om att bli mästerkock. När han och hans arbetskamrater ska på en utbildningskurs får han plötsligt en syn om hur bron de kör på kommer att rasa. Han tillsammans med 7 andra lämnar bussen lagom för att se hur bron börjar rasa och lyckas precis klara sig undan.
Tidingarna kallar dem "The Lucky 8" men själva så mår de inte så bra. Och värre blir det när de en efter en börjar dö av märkliga tillsynes omöjliga olyckor. Döden har kommit efter dem och det ända sättet de kan överleva är mom någon annan tar deras plats.

Efter att förra filmens försök att starta om serien blev en flopp så bestämde de saig för att återvända till seriens rötter. Och upplägget påminner mycket om Final Destination 2 med mycket svart humor. Och visst lyckas den till en viss del. Men filmen har också en massa dåliga sidor. Inte de överdrivna dödscenerna (även om nån kan vara lite väl omöjlig). Inte heller skådespeleriet som kan vara lite sämre ibland men ändå rätt OK. Och Steven Quale's regi är riktigt bra (men sedan så har han också jobbar mycket med James Cameron) Det är manuset som är det stora problemet. Eric Heisserer (som skrev manuset till bla "A Nightmare in Elmstreet" remaken) har skrivit en väldigt ologiskt manus och skapat några väldigt overkliga och löjliga karaktärer.
För det första, alla axepterar genast utan några som helst problem att döden är ute efter dem för att de överlevde olyckan, som om det var fullt logiskt och hände varje dag.
Polisen tror att
Sam orsakade så att bron rasade för att han var sur över att hans flickvän dumpade honom precis innan de åkte. Hur f-n skulle han ha kunnat göra det? En bro är inte precis något man enkelt hux flux får att rasa sådär.
Och hans bästa vän, den omtänksamme vänlige Peter Friedkin, blir plötsligt en psykopatisk mördare som vill döda Sam's flickvän.
Manuset är fullt av logiska luckor som gör att det aldrig känns som att det kunde vara en riktig värld med riktiga personer.
Slutet därimot är väldigt bra och häftigt. Även om där finns logiska luckor även där. Om den ända orsaken att Molly Harper var på planet var för att hon blev ihop med Sam igen, då dog hon trots att hon igentligen inte skulle dö. För hade Sam dött när han skulle så hade hon aldrig tagit ett flyg till Frankrike och hon var menad att överleva bussolyckan.
Bäst i filmen var introt där man fick se de saker som dödade folk i de tidigare filmena med mycket häftiga 3D effekter.
Gillar ni de tidigare filmerna, svart humor och splatter så ska ni se den här filmen. Men ni missar inget viktigt om ni låter bli.

5/10
-Sora, Kingdom Hearts