Jump to content

Photo

Övrigt

• Please log in to reply
434 replies to this topic

#176 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 18 October 2011 - 09:37

Jagad Jägare verkar spännande. Nått att se fram emot

Edited by Pepe, 18 October 2011 - 09:46.

#177 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 18 October 2011 - 20:41

Manus skickat.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#178 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 18 October 2011 - 21:06

Och läst, så jag kan få med detaljerna i Skaparguiden. Tackar.

#179 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 October 2011 - 18:45

Terrortub, hur går det med din NS-serie?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#180 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 30 November 2011 - 22:08

Så, nu är den här!

Flera bilder, flera hjältar, färre stavfel, fler sidor, relationskartor, flyttade eror, ändrade styrkor - ja ni vet. Allt blev inte så klart som jag ville men det är dags att lämna ut den nu.

Serieskaparguiden för Nordens Stjärnor. Nummer 5!

http://www.griffinde...al5komplett.pdf

#181 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 30 November 2011 - 22:59

Gillar den, men frågan är hur mycket av en nörd Ghast är efter sin död, kan vara så att han avlägger nördiga kommentarer ibland som förvånar de andra då han nästan alltid är allvarlig. Vilket kan leda till en del roliga situationer. För övrigt så gillar jag den.

#182 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 01 December 2011 - 00:53

Så, nu är den här!

Flera bilder, flera hjältar, färre stavfel, fler sidor, relationskartor, flyttade eror, ändrade styrkor - ja ni vet. Allt blev inte så klart som jag ville men det är dags att lämna ut den nu.

Serieskaparguiden för Nordens Stjärnor. Nummer 5!

http://www.griffinde...al5komplett.pdf

Fint! Då uppdaterar jag länken i tävlingstråden.

En undring förresten: Är det Olsén som har gjort Ghast-bilden? I så fall står det fel här.

Se'n tror jag att några detaljer som finns med på wikin saknas i pdf-guiden, men det kanske hör till de där sakerna du inte hann med.

#183 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 01 December 2011 - 08:14

Olsén har gjort bilden: http://www.scifinytt...ndpost&p=206203

Ja, jag hann inte kolla genom allas profiler på wikin, den jag läste mer noggrant var Ghasts profil (och diskussionssida) där du extrapolerat fram en ålder. Det tyckte jag var en smart grej men jag hann inte ens göra det för mina egna figurer så jag lät det få bli nåt för nästa guide.

Andra saker som inte hanns med var en utökad tidslinje, att föra in alla figurer i de olika tabellerna för styrka, intelligens mm, rita klart Qlipoth ordentligt och uppdatera riktlinjerna. Det mesta andra hann jag med.

#184 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 01 December 2011 - 10:47

THE VIKTOR APPROVES

#185 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 01 December 2011 - 20:05

Olsén har gjort bilden: http://www.scifinytt...ndpost&p=206203

Ja, det framgår ju tydligt där, ja. På Internet. Då är det sant. Anade att det var du som hade rätt. Men då har vi ju en sak till som någon måste rätta till på wikin. :whistle:

Ja, jag hann inte kolla genom allas profiler på wikin, den jag läste mer noggrant var Ghasts profil (och diskussionssida) där du extrapolerat fram en ålder. Det tyckte jag var en smart grej men jag hann inte ens göra det för mina egna figurer så jag lät det få bli nåt för nästa guide.

Mm. Fler födelsedatum och så'nt vill vi ha, så det blir tydligt. Det tycks ha uppstått en del förvirring kring tidslinjen som behöver redas ut. De fyra erorna tar ju alla plats under 1980-talet (fast i ett annat universum där denna period ser annorlunda ut än den gjorde på Jord-Prim) men i guidens beskrivning av Gromköping står det att Röda Spöket sågs till första gången i början av 1990-talet och att Svarta Guldet och Ghast kom efter honom. Och det funkar ju helt enkelt inte.

Andra saker som inte hanns med var en utökad tidslinje, att föra in alla figurer i de olika tabellerna för styrka, intelligens mm, rita klart Qlipoth ordentligt och uppdatera riktlinjerna. Det mesta andra hann jag med.

Ja, en tydlig tidslinje vore fint. Skulle gärna vilja ha koll till exempel på i vilken ordning folk har anslutit sig till och lämnat gruppen. Och i de fall det bara är ungefärligt utrett kan ju det också framgå av tidslinjen, så att man vet hur mycket utrymme man har för att bestämma sådant själv när man gör nya manus.

#186 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 December 2011 - 21:09

Jag tycker det är dumt att ange årtal. Man låser fast sig vid något som bara fungerar några år. Jag kan till och med tycka att årtionden är tveksamt att ange. Det räcker med stil och atmosfär och kanske årtjugonden eller nåt sånt.

Det viktiga är ju i vilken ordning saker skett och mellan vilka händelser som stil och atmosfär skiftar.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#187 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 01 December 2011 - 21:11

När modernare datum än de egentliga nämns så ser jag det som att de skett i den fiktiva utgivningen och hamnar i respektive era, om man drar ut dem till vilka årtal som utgivningen antas ha skett. (Jag har till och med räknat på en fiktiv numrering för serien när jag fick idén att göra omslag till Dedrups och dess två följande nummer.)

När det gäller tidslinjen så tror jag det skulle vara bra med en utökad tidslinje med alla de viktiga händelserna, vilket inkluderar det du nämnt. En wiki är ju dessutom ett superbra och mycket snabbare sätt att göra en sådan än de som jag sätter ihop i Gimp.

Jag kommer ju ägna närmaste året åt annat, så mitt bidrag till Nordens Stjärnor under den tiden kommer sträcka sig till forumet. Det betyder dock att alla ni andra har möjlighet att fixa allt sånt här så att nästa guide kan bli ännu perfektare :) Och att göra nästa guide kan ju vem som helst som vill göra förstås så om nån vill så kan de göra version 6 nästa vecka med allt jag inte hann.

Thomas hann posta medan jag skrev. Jag är mer inne på Den grönes linje att man kan skriva datumen, men det kommer ju ändå inte låsa nåt på ett sätt eftersom det ändå är meningen att vi ska efterlikna tidsförskjutning som DC och Marvel drabbats av genom at knyta vissa händelser till specifika datum. Och stämning, stil etc är en fingervisning, inte ett måste. Datumen i sig kan man ju säga är en retroaktiv datumsättning, ungefär som man skulle ta senaste numret av Superman och räkna bakåt för hans konkreta datum (typ födelsedagar, julaftnar) och inte tidningens konkreta utgivningsdatum, eller historiska datum (som när han träffat presidenter eller andra historiska personer).

Edited by DanielSchenström, 01 December 2011 - 21:17.

#188 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 December 2011 - 21:44

DC och Marvel försöker i mångt och mycket att undvika specifika datum. Det är av en anledning datum nästan aldrig nämns. Ibland har de det ändå, t ex vietnamkriget. Men hur hanterar de det? Jo, plötsligt var det inte vietnamkriget det handlade om, utan kriget i Afghanistan. För vietnamkriget blev för avlägset för att funka. Så de retconnar. Men med varje retcon riskerar det att uppstå en kedjereaktion av följdproblem. Som exempel på detta, se Teen Titans och Doom Patrol.

Vad behöver vi datum till?

---------------
Edit: Glömde bara att säga att nya guiden ser finfin ut! Ett fantastiskt jobb!

Edited by TFels, 01 December 2011 - 22:08.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#189 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 01 December 2011 - 22:20

Om de försöker undvika datum så har Marvel som är det bolag som jag har mest koll på verkligen misslyckats (jag gick genom Uncanny X-men för att räkna ut hur gamla medlemmarna är om man går från datumen och svaret är att de är ursprungsålder plus ungefär tidningens utgivningslängd förstås), men det till trots så påverkar det inte min njutning av deras berättelser.

Jag ser inte det egentliga behovet av att retconna knutna datum heller utan tycker det är mycket smidigare om man bara konstaterar att vissa händelser hände på andra tider än i vår värld. Därför tycker jag att datum också kan användas för att ge lite precision där det behövs, som om att vi har retconnat redan ifrån dagens datum.

Tackar. Kollade genom den själv i pdfform först idag och såg att jag glömt flytta tillbaks Marshall Thunder till Bronze Age i beskrivningen av perioderna. I tidslinjen på sista sidan står han rätt dock.

Edited by DanielSchenström, 01 December 2011 - 22:22.

#190 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 December 2011 - 07:38

Vilka behöver den precision som datum kan ge? Skaparna eller läsarna?

Jag anser att läsarna bara behöver veta i vilken ordning saker skett. Mer precision än så kommer att skapa problem.

Och egentligen gäller det skaparna också. Det är ju bara att titta på tidslinjen så ser man i vilken ordning saker hände. Men som du säger, sådana händelser som skett på riktigt, men som förflyttats i tid i NS-serierna, behöver preciseras, men inte för läsarna. Det är bara skaparna som kan behöva veta det.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#191 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 02 December 2011 - 08:15

För mig är det skaparna det är tänkt för, för att tydliggöra ordning för händelser, medlemskap. Jag menar inte dagsdatum heller (om det inte specificeras, exempelvis om NS är i USA på dess nationaldag) utan så specifikt som avsnittet visar. Om ett avsnitt utspelar sig tydligt på höst eller vinter exempelvis, eller att Marshall Thunder anlände efter Personligheten som utspelade sig under en påsk. Och för mig är målet bara att ha en tydlig tidslinje för att få så få kontinuitetsproblem som möjligt.

Ungefärliga åldrar på de olika figurerna tycker jag är smart som ett stöd för hur figurerna beteer sig, hur erfarna de är osv.

Jag har tänkt att det ska vara som det är i beskrivningen av perioderna redan nu där vissa saker preciserats till vissa år. I den moderna perioden är det egentligen bara dumt att specificera år, men de tidigare är ju fasta.

#192 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 02 December 2011 - 12:55

Jag håller med om att man inte behöver pracka på läsarna en massa årtal. Det finns nog oftast ingen anledning att påpeka i själva serien vilket år det är. (Men se en sådan underbar morgon i början av sextonhundratalet!) Där emot så vill jag att skaparna vet vad som händer när. Det innebär inte att de alltid måste berätta för läsaren när det de läser händer, men att de kan göra det om det blir snyggt, och framför allt att de genom att veta det själva kan undvika att saker stämmer illa med andra avsnitt.

Att du har varit emot systemet med erorna hela tiden, har du ju redan påpekat, Thomas, men nu när det bestämts att vi ska använda dem, bör vi väl göra det ordentligt? Varje era varar i ungefär två år. Det får konsekvenser, och det vore tråkigt att kasta bort dessa konsekvenser.

För min del skulle jag gärna vilja att det hölls koll på tidpunkterna i den moderna eran också. Kanske är det snäppet mindre viktigt där eftersom den inte har någon angiven slutpunkt, men jag vill ändå ha ordning på den. Om man skulle tänka sig att alla serier som utspelas under den eran händer under samma vecka, hinner folk i allmänhet inte åldras märkbart under den tiden, men det är ändå bra att veta vem som är var och gör vad när.

Hur som helst så fastställs ju inte exakta tidpunkter alltid. Då kan de vara obestämda tills det finns anledning att bli mer specifik, men har man ledtrådar om när det kan och inte kan ha inträffat kan det vara bra att ange dem redan från början, så man slipper klanta sig om man senare ska fastställa en mer specifik tidpunkt. Dessutom är det väl så att allt som inte har framgått i någon publicerad serie är flexibelt. Även om man när man hittar på något tror att det utspelas vid ett särskilt tillfälle, kanske man senare kommer fram till att det är en fördel eller kanske rentav en nödvändighet att flytta om några händelser.

#193 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 02 December 2011 - 16:18

Nä, emot erorna har han inte vart hela tiden, de var hans förslag till och med. Men jag ska slänga upp en skissig tidslinje i helgen för att illustrera det jag tycker är vettigt att ha med för att konkretisera diskussionen lite.

#194 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 02 December 2011 - 17:30

Jag kan säga att jag kan ge åren lite mindre precision i min beskrivning av Gromköping så att det hela passar bättre in i NS tidslinjen.

#195 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 December 2011 - 19:01

Jag tycker det är dumt att ange figurers födelseår, men bra att ange ungefärlig ålder, typ 25-30, övre tonåren, medelåldern eller nyligen penionär.

Erorna var, som Daniel sa, mitt förslag från början. Efter hand började jag att tycka att de kändes lite krångliga även om de var roliga.

Men stämmer det att alla eror utspelas under 80-talet? Är det inte då som NS golden age börjar och att erorna sammanlagt sträcker sig ända fram till nutid?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#196 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 02 December 2011 - 23:15

Alla eror utspelar sig i Nordens Stjärnors världs 80-tal, inte vårat 80-tal. På sina ca 6 år av superhjältande har de märkligt nog hunnit med ett antal äventyr som motsvarar en utgivning från 40-50-talet fram till nu och vart med om en teknisk utveckling som täcker de 60-70 åren. Som i Marvel time där 5-7 år motsvarade ett vanligt år. Så de äldsta karaktärerna har åldrats ca 6 år sedan gruppens grundande.

#197 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 03 December 2011 - 09:02

Innebär det att om NS i den moderna eran nämner ett årtal så kan de säga "idag är det 1988"? Borde de inte i den moderna eran anse att det är 20XX, nånting?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#198 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 03 December 2011 - 10:09

Njäää... nu har det nog blivit förvirring här. Jag trodde att det var bara ursprungliga eran som utspelar sig på 80-talet? ( tematiskt då, iallafall, om än inte konkret) Golden Age, alltså. Silver Age utspelar sig väl sen på slutet av 80, glappet till 90. Därefter Bronze Age dom första åren av 90-talet, för att sedan ge upphov till dark age resten av 90, början av 2000. För att sedan komma fram till nutid i dom modernaste serierna. =)

Det är då iallafall så jag själv uppfattade det hela.

#199 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 03 December 2011 - 10:25

Jag med. Det låter logiskt.

Men, hm... Predabot beskriver fem eror. Det är väl fyra?

Edited by TFels, 03 December 2011 - 10:27.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#200 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 03 December 2011 - 15:53

Jag tycker det är dumt att ange figurers födelseår, men bra att ange ungefärlig ålder, typ 25-30, övre tonåren, medelåldern eller nyligen penionär.

Och jag tycker tvärtom, men jag återkommer till det...

Erorna var, som Daniel sa, mitt förslag från början. Efter hand började jag att tycka att de kändes lite krångliga även om de var roliga.

Jaså, det var så det var. Ah. Ja, jag hängde ju inte med i diskussionerna från början, så jag syftade kanske på ett lite mindre "hela tiden" :rolleyes:

Men stämmer det att alla eror utspelas under 80-talet? Är det inte då som NS golden age börjar och att erorna sammanlagt sträcker sig ända fram till nutid?

Det var ungefär så jag förstod det från början, men sedan läste jag guiden och fick det förklarat för mig.

I den står det så här:
  • Golden Age-perioden, också känd som ”Nybörjarperioden”:
    1983-1985 i Nordens Stjärnors värld. 1983-1989 i vår värld teknologi-, mode- och miljömässigt.
  • Silver Age-perioden, också känd som "Framgångsperioden":
    1985-1986 i Nordens Stjärnors värld. 1989-1995 i vår värld teknologi-, mode- och miljömässigt.
  • Bronze Age-perioden, också känd som "Stjärnfallsperioden":
    1987-1988 i Nordens Stjärnors värld. 1995-2001 i vår värld teknologi-, mode- och miljömässigt.
  • Modern Age-perioden, också känd som "Superstjärneperioden":
    1988+ i Nordens Stjärnors värld. 2001-nu i vår värld teknologi-, mode- och miljömässigt.
När jag först fattade hur det hela var uppbyggt, tyckte jag mest att det var förvirrande, men fördelen med detta är att man får med alla fyra stilarna, men trycker ihop tiden till sex år, så att man slipper problemet med att folk lever i trettio år utan att åldras.

Att folk inte har förstått hur den här saken fungerar innebär förstås att de argument vi har haft när vi diskuterat vissa saker har blivit meningslösa, eftersom vi har förutsatt olika grunder och antagit att de andra har förutsatt samma sak, men alltså ofta har förutsatt något helt annat.

Så om vi tar det från början (eller vad man ska kalla det):

Alla bör ha ett födelsedatum (mer eller mindre specifikt). Detta datum avgör (liksom i vad vi kallar verkligheten) hur gammal man är. När första eran börjar har man en ålder, och när fjärde eran börjar är man fem år äldre.

För att ta några exempel, så... Det här är de personer jag hittar födelseår för:
  • Liemannen: 1918
  • Johnny Boy: 1933
  • Ghast: 1962
  • Vita Duvan II: 1965
  • Svarta Guldet: 1969
Liemannen och Ghast behöver vi inte precis bekymra oss över, eftersom de åldras särskilt långsamt respektive inte alls. Johnny Boy (eller rättare sagt Jonathan Sanders) är 50 år i början av första eran och 55 i början av fjärde, och den skillnaden behöver man kanske inte heller fundera över. Svarta Guldet där emot, är 14 i början av första eran, och 19 i början av fjärde. En sådan skillnad känns rätt relevant, och något manusförfattarna kan (och bör) använda sig av. (Tilläggas kan ju förresten också att alla superhjältar inte har hunnit bli superhjältar under de tidiga erorna. Då kan man använda sig av deras yngre trikålösa versioner.)