Edited by Pepe, 18 October 2011 - 09:46.
Övrigt
Posted 18 October 2011 - 09:37
Posted 18 October 2011 - 20:41
Posted 18 October 2011 - 21:06
Posted 26 October 2011 - 18:45
Posted 30 November 2011 - 22:08
Flera bilder, flera hjältar, färre stavfel, fler sidor, relationskartor, flyttade eror, ändrade styrkor - ja ni vet. Allt blev inte så klart som jag ville men det är dags att lämna ut den nu.
Serieskaparguiden för Nordens Stjärnor. Nummer 5!
http://www.griffinde...al5komplett.pdf
Posted 30 November 2011 - 22:59
Posted 01 December 2011 - 00:53
Så, nu är den här!
Flera bilder, flera hjältar, färre stavfel, fler sidor, relationskartor, flyttade eror, ändrade styrkor - ja ni vet. Allt blev inte så klart som jag ville men det är dags att lämna ut den nu.
Serieskaparguiden för Nordens Stjärnor. Nummer 5!
http://www.griffinde...al5komplett.pdf
Fint! Då uppdaterar jag länken i tävlingstråden.
En undring förresten: Är det Olsén som har gjort Ghast-bilden? I så fall står det fel här.
Se'n tror jag att några detaljer som finns med på wikin saknas i pdf-guiden, men det kanske hör till de där sakerna du inte hann med.
Posted 01 December 2011 - 08:14
Ja, jag hann inte kolla genom allas profiler på wikin, den jag läste mer noggrant var Ghasts profil (och diskussionssida) där du extrapolerat fram en ålder. Det tyckte jag var en smart grej men jag hann inte ens göra det för mina egna figurer så jag lät det få bli nåt för nästa guide.
Andra saker som inte hanns med var en utökad tidslinje, att föra in alla figurer i de olika tabellerna för styrka, intelligens mm, rita klart Qlipoth ordentligt och uppdatera riktlinjerna. Det mesta andra hann jag med.
Posted 01 December 2011 - 10:47
Posted 01 December 2011 - 20:05
Ja, det framgår ju tydligt där, ja. På Internet. Då är det sant. Anade att det var du som hade rätt. Men då har vi ju en sak till som någon måste rätta till på wikin.Olsén har gjort bilden: http://www.scifinytt...ndpost&p=206203
Mm. Fler födelsedatum och så'nt vill vi ha, så det blir tydligt. Det tycks ha uppstått en del förvirring kring tidslinjen som behöver redas ut. De fyra erorna tar ju alla plats under 1980-talet (fast i ett annat universum där denna period ser annorlunda ut än den gjorde på Jord-Prim) men i guidens beskrivning av Gromköping står det att Röda Spöket sågs till första gången i början av 1990-talet och att Svarta Guldet och Ghast kom efter honom. Och det funkar ju helt enkelt inte.Ja, jag hann inte kolla genom allas profiler på wikin, den jag läste mer noggrant var Ghasts profil (och diskussionssida) där du extrapolerat fram en ålder. Det tyckte jag var en smart grej men jag hann inte ens göra det för mina egna figurer så jag lät det få bli nåt för nästa guide.
Ja, en tydlig tidslinje vore fint. Skulle gärna vilja ha koll till exempel på i vilken ordning folk har anslutit sig till och lämnat gruppen. Och i de fall det bara är ungefärligt utrett kan ju det också framgå av tidslinjen, så att man vet hur mycket utrymme man har för att bestämma sådant själv när man gör nya manus.Andra saker som inte hanns med var en utökad tidslinje, att föra in alla figurer i de olika tabellerna för styrka, intelligens mm, rita klart Qlipoth ordentligt och uppdatera riktlinjerna. Det mesta andra hann jag med.
Posted 01 December 2011 - 21:09
Det viktiga är ju i vilken ordning saker skett och mellan vilka händelser som stil och atmosfär skiftar.
Posted 01 December 2011 - 21:11
När det gäller tidslinjen så tror jag det skulle vara bra med en utökad tidslinje med alla de viktiga händelserna, vilket inkluderar det du nämnt. En wiki är ju dessutom ett superbra och mycket snabbare sätt att göra en sådan än de som jag sätter ihop i Gimp.
Jag kommer ju ägna närmaste året åt annat, så mitt bidrag till Nordens Stjärnor under den tiden kommer sträcka sig till forumet. Det betyder dock att alla ni andra har möjlighet att fixa allt sånt här så att nästa guide kan bli ännu perfektare
Thomas hann posta medan jag skrev. Jag är mer inne på Den grönes linje att man kan skriva datumen, men det kommer ju ändå inte låsa nåt på ett sätt eftersom det ändå är meningen att vi ska efterlikna tidsförskjutning som DC och Marvel drabbats av genom at knyta vissa händelser till specifika datum. Och stämning, stil etc är en fingervisning, inte ett måste. Datumen i sig kan man ju säga är en retroaktiv datumsättning, ungefär som man skulle ta senaste numret av Superman och räkna bakåt för hans konkreta datum (typ födelsedagar, julaftnar) och inte tidningens konkreta utgivningsdatum, eller historiska datum (som när han träffat presidenter eller andra historiska personer).
Edited by DanielSchenström, 01 December 2011 - 21:17.
Posted 01 December 2011 - 21:44
Vad behöver vi datum till?
---------------
Edit: Glömde bara att säga att nya guiden ser finfin ut! Ett fantastiskt jobb!
Edited by TFels, 01 December 2011 - 22:08.
Posted 01 December 2011 - 22:20
Jag ser inte det egentliga behovet av att retconna knutna datum heller utan tycker det är mycket smidigare om man bara konstaterar att vissa händelser hände på andra tider än i vår värld. Därför tycker jag att datum också kan användas för att ge lite precision där det behövs, som om att vi har retconnat redan ifrån dagens datum.
Tackar. Kollade genom den själv i pdfform först idag och såg att jag glömt flytta tillbaks Marshall Thunder till Bronze Age i beskrivningen av perioderna. I tidslinjen på sista sidan står han rätt dock.
Edited by DanielSchenström, 01 December 2011 - 22:22.
Posted 02 December 2011 - 07:38
Jag anser att läsarna bara behöver veta i vilken ordning saker skett. Mer precision än så kommer att skapa problem.
Och egentligen gäller det skaparna också. Det är ju bara att titta på tidslinjen så ser man i vilken ordning saker hände. Men som du säger, sådana händelser som skett på riktigt, men som förflyttats i tid i NS-serierna, behöver preciseras, men inte för läsarna. Det är bara skaparna som kan behöva veta det.
Posted 02 December 2011 - 08:15
Ungefärliga åldrar på de olika figurerna tycker jag är smart som ett stöd för hur figurerna beteer sig, hur erfarna de är osv.
Jag har tänkt att det ska vara som det är i beskrivningen av perioderna redan nu där vissa saker preciserats till vissa år. I den moderna perioden är det egentligen bara dumt att specificera år, men de tidigare är ju fasta.
Posted 02 December 2011 - 12:55
Att du har varit emot systemet med erorna hela tiden, har du ju redan påpekat, Thomas, men nu när det bestämts att vi ska använda dem, bör vi väl göra det ordentligt? Varje era varar i ungefär två år. Det får konsekvenser, och det vore tråkigt att kasta bort dessa konsekvenser.
För min del skulle jag gärna vilja att det hölls koll på tidpunkterna i den moderna eran också. Kanske är det snäppet mindre viktigt där eftersom den inte har någon angiven slutpunkt, men jag vill ändå ha ordning på den. Om man skulle tänka sig att alla serier som utspelas under den eran händer under samma vecka, hinner folk i allmänhet inte åldras märkbart under den tiden, men det är ändå bra att veta vem som är var och gör vad när.
Hur som helst så fastställs ju inte exakta tidpunkter alltid. Då kan de vara obestämda tills det finns anledning att bli mer specifik, men har man ledtrådar om när det kan och inte kan ha inträffat kan det vara bra att ange dem redan från början, så man slipper klanta sig om man senare ska fastställa en mer specifik tidpunkt. Dessutom är det väl så att allt som inte har framgått i någon publicerad serie är flexibelt. Även om man när man hittar på något tror att det utspelas vid ett särskilt tillfälle, kanske man senare kommer fram till att det är en fördel eller kanske rentav en nödvändighet att flytta om några händelser.
Posted 02 December 2011 - 16:18
Posted 02 December 2011 - 17:30
Posted 02 December 2011 - 19:01
Erorna var, som Daniel sa, mitt förslag från början. Efter hand började jag att tycka att de kändes lite krångliga även om de var roliga.
Men stämmer det att alla eror utspelas under 80-talet? Är det inte då som NS golden age börjar och att erorna sammanlagt sträcker sig ända fram till nutid?
Posted 02 December 2011 - 23:15
Posted 03 December 2011 - 09:02
Posted 03 December 2011 - 10:09
Det är då iallafall så jag själv uppfattade det hela.
Posted 03 December 2011 - 10:25
Men, hm... Predabot beskriver fem eror. Det är väl fyra?
Edited by TFels, 03 December 2011 - 10:27.
Posted 03 December 2011 - 15:53
Och jag tycker tvärtom, men jag återkommer till det...Jag tycker det är dumt att ange figurers födelseår, men bra att ange ungefärlig ålder, typ 25-30, övre tonåren, medelåldern eller nyligen penionär.
Jaså, det var så det var. Ah. Ja, jag hängde ju inte med i diskussionerna från början, så jag syftade kanske på ett lite mindre "hela tiden"Erorna var, som Daniel sa, mitt förslag från början. Efter hand började jag att tycka att de kändes lite krångliga även om de var roliga.
Det var ungefär så jag förstod det från början, men sedan läste jag guiden och fick det förklarat för mig.Men stämmer det att alla eror utspelas under 80-talet? Är det inte då som NS golden age börjar och att erorna sammanlagt sträcker sig ända fram till nutid?
I den står det så här:
- Golden Age-perioden, också känd som ”Nybörjarperioden”:
1983-1985 i Nordens Stjärnors värld. 1983-1989 i vår värld teknologi-, mode- och miljömässigt. - Silver Age-perioden, också känd som "Framgångsperioden":
1985-1986 i Nordens Stjärnors värld. 1989-1995 i vår värld teknologi-, mode- och miljömässigt. - Bronze Age-perioden, också känd som "Stjärnfallsperioden":
1987-1988 i Nordens Stjärnors värld. 1995-2001 i vår värld teknologi-, mode- och miljömässigt. - Modern Age-perioden, också känd som "Superstjärneperioden":
1988+ i Nordens Stjärnors värld. 2001-nu i vår värld teknologi-, mode- och miljömässigt.
Att folk inte har förstått hur den här saken fungerar innebär förstås att de argument vi har haft när vi diskuterat vissa saker har blivit meningslösa, eftersom vi har förutsatt olika grunder och antagit att de andra har förutsatt samma sak, men alltså ofta har förutsatt något helt annat.
Så om vi tar det från början (eller vad man ska kalla det):
Alla bör ha ett födelsedatum (mer eller mindre specifikt). Detta datum avgör (liksom i vad vi kallar verkligheten) hur gammal man är. När första eran börjar har man en ålder, och när fjärde eran börjar är man fem år äldre.
För att ta några exempel, så... Det här är de personer jag hittar födelseår för:
- Liemannen: 1918
- Johnny Boy: 1933
- Ghast: 1962
- Vita Duvan II: 1965
- Svarta Guldet: 1969