Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5

• This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#826 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 April 2012 - 19:46

Teenage Mutant Ninja Turtles III (1993) [TMNT #03] [US/HK]

Oj! Det var ett oväntat omdöme. Vad jag minns blev trilogin sämre för varje del.

Tvåan är den klart sämta av filmerna då den är väldigt mycket "same-same but diffrent" jämfört med ettan. Då kändes trean lite som ett lyft.

Bay!ReBoot: Till skillnad från många andra franchiser så ser jag det inte som några problem att boota om och göra nya filmer här. Bay är kanske inte mitt förstahandsval för någon reboot alls, men det lär bli en fartfylld resa. Turtlegate diskuteras f.ö. här.

Jag skulle väl inte precis uppröras av en reboot heller. Det var ju rätt länge sedan de här filmerna gjordes. Och fyran hamnar lite på kanten. Så det skulle nog kännas konstigt att göra en uppföljare nu. Personligen skulle jag för all del uppskatta det. Det görs ju en framåtsyftning i slutet av fjärde filmen.

4e filmen? Är det den animerade från 2007 du tänker på? Minns inte mycket av den filmen skall erkännas.
Visst vore det en charmig gest till fansen att bygga vidare på de filmerna som redan gjorts, men jag tror att man vinner mest på en reboot.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#827 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 07 April 2012 - 19:59

Oj! Det var ett oväntat omdöme. Vad jag minns blev trilogin sämre för varje del.

Tvåan är den klart sämta av filmerna då den är väldigt mycket "same-same but diffrent" jämfört med ettan. Då kändes trean lite som ett lyft.

Det var ett tag sedan jag såg dem. Kanske kan vara värt att ge trean en ny chans. Men jag har för mig att det inte var så mycket med den. Att man avviker från Shredder-temat har jag inget emot. Att plötsligt dra in magiska tidsresor kan ju där emot kännas onödigt spretigt. Spretigt kan i och för sig också vara trevligt ibland.

Bay!ReBoot: Till skillnad från många andra franchiser så ser jag det inte som några problem att boota om och göra nya filmer här. Bay är kanske inte mitt förstahandsval för någon reboot alls, men det lär bli en fartfylld resa. Turtlegate diskuteras f.ö. här.

Jag skulle väl inte precis uppröras av en reboot heller. Det var ju rätt länge sedan de här filmerna gjordes. Och fyran hamnar lite på kanten. Så det skulle nog kännas konstigt att göra en uppföljare nu. Personligen skulle jag för all del uppskatta det. Det görs ju en framåtsyftning i slutet av fjärde filmen.

4e filmen? Är det den animerade från 2007 du tänker på? Minns inte mycket av den filmen skall erkännas.

Just den, ja. Den innehåller vissa ledtrådar om att den är en fortsättning på de tidigare filmerna, men i och med att den inte fick namnet Teenage Mutant Ninja Turtles IV, antar jag att de inte ville fokusera så mycket på den kopplingen.

Visst vore det en charmig gest till fansen att bygga vidare på de filmerna som redan gjorts, men jag tror att man vinner mest på en reboot.

Ja. Åtminstone känns det som det enklare alternativet.

#828 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 07 April 2012 - 20:05

De dødes tjern

Hm... Har inte brødrene Dal tältat på den platsen en gång?

Jag har inte sett Bröderna Dal på år och dar, men det kan nog stämma.

#829 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 07 April 2012 - 21:57

Bekräftas.

#830 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 April 2012 - 22:11

Just den, ja. Den innehåller vissa ledtrådar om att den är en fortsättning på de tidigare filmerna, men i och med att den inte fick namnet Teenage Mutant Ninja Turtles IV, antar jag att de inte ville fokusera så mycket på den kopplingen.

Den var en officiell uppföljare på Live-Action filmerna. Namnet TMNT var filmbolagets idé för att den skulle sälja bättre och inte förvirra. Först hette den Teenage Mutant Ninja Turtles IV, sedan bytte den namn till Teenage Mutant Ninja Turtles: Immortal innan den strax innan releasen bytte namn till TMNT.
Filmen var tänkt att få upp intresset inför en 5:e film som skulle handla om Shredder's återkomst.
Tyvärr led filmen av en stor brist: Dålig marknadsföring som inte förklarade vilken version av Turtles filmen var baserad på. De äldre tog för givet att den, då den var animerad, var en uppföljare på den gammla animerade TV-serien från 80-talet medans de yngre tog för givet att den var baserad på den nyare animerade TV-serien från 2003 då stilen var myckiet den samma och filmen producerades av samma som gjorde den serien samt innehöll en karaktär från den serien. Bara de som höll koll på filmen från början visste att det var de gammla Live-Action filmerna den var fortsättning på.
Det plus att många länder som t ex Sverige bara visade den dubbade versionen av filmen gjorde att intresset svalnade.

Edited by Crusader, 11 April 2012 - 17:05.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#831 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 April 2012 - 23:51

Harry Potter and the Order of the Phoenix

Betyg: OK

In Time (2011)

Betyg: OK+
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#832 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 09 April 2012 - 09:25

Filmen var tänkt att få upp intresset inför en 4:e film som skulle handla om Shredder's återkomst.

Jo, som sagt, så ges det väl en ledtråd om det i slutet av filmen.

De äldre tog för givet att den, då den var animerad, var en uppföljare på den gammla animerade TV-serien från 80-talet

Det låter som en underlig slutsats.

medans de yngre tog för givet att den var baserad på den nyare animerade TV-serien från 2003 då stilen var myckiet den samma

Låter som en mer logisk slutsats. Har för mig att bilden av Shredder som syns i resumén är likadan som han ser ut i den tv-serien, vilket kan ses som ett tvivelaktigt beslut med tanke på att den versionen av Shredder, om jag förstått saken rätt, är en helt annan person.

samt innehöll en karaktär från den serien.

Vem syftar du på då?

Bara de som höll koll på filmen från början visste att det var de gammla Live-Action filmerna den var fortsättning på.

Fast det finns som sagt några spår av de tidigare filmerna i den, även om de bara syns lite i förbifarten.

#833 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 April 2012 - 09:26

#Den Gröne Hämnaren: Kan givetvis inte svära på att du tycker likadant, jag tror man siktade lite på en comming-of-age historia i trean som inte riktigt nåt fram.

#Crusader: Välkommen, väntade mig nästan en post ifrån dig redan när jag sett första filmen. :) Jag har sett den animerade filmen som synes så ger jag den inte direkt stående ovationer. Dock så verkar jag inte utgå från något annat än att den hör ihop med de gamla filmerna.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#834 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 11 April 2012 - 17:03

Ett gäng filmer har setts sedan det senaste besöket i tråden, jag har dock ingen lust att skriva omdömen till dem alla. Men här kommer några i alla fall.

---***---

Kick-Ass (2010)

Min typ av serietidningsfilm. Jag gillar som bekant främst hjältar utan superkrafter och den här anammar verkligen det. Man har dessutom lyckats skapa en bra blandning av humor, action och underhållande scener. Karaktärerna är störtsköna och skådespelarna är väldigt bra rollsatta och kompetenta. Man har även bifogat ett sjukt snyggt foto, väldigt medryckande musik och manus samt regi som verkligen sticker ut i denna genre. Nu blir jag mycket nyfiken på att läsa seriealbumet som denna film utgår ifrån. Dessutom kan jag rekommendera XC att kolla upp denna film då jag misstänker att även hon skulle uppskatta filmen.

*

Hellboy Animated: Sword of Storms (2006)
Hellboy Animated: Blood and Iron (2007)
Hellboy Animated: Iron Shoes (2007)

Två långfilmer och en kortfilm (den sistnämnda) som jag länge har varit sugen på att ge en chans. Nu sprang jag på dem svenska utgåvorna till ett snuskigt lågt pris och tyckte att jag kunde ge dem en chans. Det borde jag kanske inte ha gjort för det här var inte speciellt bra. Rent visuellt så ser det lika bra ut som seriealbumen och det är även ett plus att man fick med skådespelarna från spelfilmerna till att göra rösterna även i dessa animerade filmer. Men ser man till handlingen så känns det väldigt repetitivt. Och förutsägbart. Det är samma gäng karaktärer i alla filmer, more or less, som gör ungefär samma saker. Lite "monster of the week"-varning, vilket i en del fall kan vara underhållande men här mest irriterande. Lite synd, för det här kunde ju ha blivit så bra.

*

Dick Tracy (1990)

En klassiker som jag till och med såg på bio då den var ny. Jag har för mig att jag gillade filmen även då. När jag nu ser om den så är det som att se filmen för första gången, vilket bara var tacksamt. Till en början är det rätt svårt att ta till sig karaktärerna, dels hur dem ser ut men även hur deras personligheter är. Det känns farligt nära kalkonvarning, men som tur är så sveps jag in i filmen och lämnar dem störande momenten bakom mig. Och då fungerar faktiskt den här filmen riktigt bra. Den är klart charmig och fylld med en massa actionraffel, romantik, humor och en allmän känsla av tillfredsställelse. Allt ser jäkligt snyggt ut med, med ett fint foto och duktiga personer som har hjälpt till att sätta tonen i scenografi samt kostymer. Skådespelarna är bra, bortsett från Madonna som jag inte ger mycket för i något skådespelar-sammanhang. Inte ens musiken lyckas hon speciellt bra med.

*

X-Men Origins: Wolverine (2009)

En helt okej film som mest fungerar för att man introducerar lite nya karaktärer i persongalleriet. Jag har dessutom alltid gillat Gambit så att få se honom var riktigt kul. Och han fungerade bra, även om jag kan ha en del synpunkter på framförandet. Även en del av dem andra karaktärerna är intressanta. Att rollsätta Liev Schreiber till att spela Victor Creed/Sabertooth var lyckat. När det gäller Wolvie så är jag riktigt trött på honom. Men visst, han fungerade även här. Sedan var det länge sedan jag läste Weapon X men fick känslan av att man inte riktigt följer den när man gjorde filmen. Men det kan även vara mitt minne som spelar mig ett spratt.

*

X-Men: First Class (2011)

En riktigt lyckad och bra film. Regissören Matthew Vaughn går från klarhet till klarhet. Det har talats om att denna film kan vara en reboot och det låter inte helt fel i mitt tycke. Jag tycker att dom tidigare X-Men filmerna är OK, men inte mer än så. Denna film visar hur en bra X-Men film skall göras. Den har det mesta av det bästa och vågar dessutom gå egna vägar när det behövs. Skådespelarna är grymt bra i sina roller, med en del undantag. January Jones var inte så bra i rollen som Emma Frost som jag hade hoppats på. Samma sak gäller även Jennifer Lawrence som Raven/Mystique. Men det är bara vid en del tillfällen i filmerna som dom inte fungerar, som helhet är dom OK. Handlingen är bra och välgjord. Jag gillar även den visuella ytan. Samt att musiken kändes ny, fräsch samt passande.

*

Batoru Rowaiaru (2000)
Battle Royale

Den här filmen har jag inte sett sedan den släpptes så den passade bra att se om nu när jag dels har läst den litterära förlagan samt även sett filmen The Hunger Games på bio. Båda två filmerna faller ju inom samma fack. Och den här filmen stod sig inte så väl mot tiden som jag trodde. Det mesta är bra, intressant och välgjort, men jag tycker att handlingen med dess karaktärer inte engagerar lika mycket längre. Förmodligen för att man har sett betydligt mer grymma filmer efter den här och på det sättet blivit härdad. För när jag såg den första gången så var det en riktigt stark upplevelse. Nu är den fortfarande intressant, men med en liten axelryckning.

The Hunger Games får jag lov att återkomma till lite senare. Men jag håller med i det som XC skrev i sitt omdöme. Jag har väl en handfull invändningar emot en del saker, men på det hela taget så var det här en riktigt bra och intressant film och det var mycket trevligt att ha fått sett den gratis på bio.

*

Teenage Mutant Ninja Turtles (1990) [US/HK] [TMNT #01]
Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Secret of the Ooze (1991) [TMNT #02] [US/HK]

Cowabunga! :D

Den första filmen såg jag hos en klasskamrat som hade fått den samt Die Hard kopierat till VHS. Turtles var väldigt i ropet hos oss på den tiden och det var lite som en dröm att få se filmen föra många andra. Den har ju dessutom aldrig släppts officiellt här i landet. Senast jag såg om den så kunde jag konstatera att den fortfarande är underhållande och cool. Jag gillar dräkterna som man fick till, det ser ut som Turtlarna och tillsammans med bra stuntpersoner och röstskådespelare så blev det riktigt lyckat.

Den andra filmen såg jag på bio eftersom jag lyckades dra med mig mina föräldrar. Dom gillade den nog inte lika mycket som mig. ;) När jag såg om den så tyckte jag att den var OK, men inte alls så bra som jag mindes den. Har dessutom alltid haft svårt för Tokha samt Razar, dom känns lite väl fjantiga.

Den tredje filmen såg jag faktiskt inte förrän den visades på en svensk tv-kanal. Jag gillade den då och jag gillade den när jag senast såg om filmerna.

Den animerade TMNT har jag alltid haft svårt för. Dels för att den inte ser speciellt bra ut, men även för att någonting viktigt (hjärta) gick förlorat från spelfilmerna till den animerade filmen.

Jag har inte sett Turtles Forever från 2009 än men skulle vilja göra. Den är mer en traditionellt tecknad film och det känns passande.

Jag hoppas på fler filmer med våra Turtlar och då gärna spelfilm av något slag. En helt datoranimerad film är jag inte alls pepp på.

Edited by Piranhaconda, 11 April 2012 - 17:06.

#835 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 11 April 2012 - 18:00

Filmen var tänkt att få upp intresset inför en 4:e film som skulle handla om Shredder's återkomst.

Ja, det görs ju det. Btw, menade en 5:e film, inte 4:e. :P

De äldre tog för givet att den, då den var animerad, var en uppföljare på den gammla animerade TV-serien från 80-talet

Den kommer från ett antal recenstioner (bl a någon från Sci-Fi Nytt) där personer tydligt skrev att de uppfattade s´å, t ex att det var trevligt med en uppföljare på den gammla klassiska TV-serien men att det var lite sent påtänkt osv.

medans de yngre tog för givet att den var baserad på den nyare animerade TV-serien från 2003 då stilen var myckiet den samma

Låter som en mer logisk slutsats. Har för mig att bilden av Shredder som syns i resumén är likadan som han ser ut i den tv-serien, vilket kan ses som ett tvivelaktigt beslut med tanke på att den versionen av Shredder, om jag förstått saken rätt, är en helt annan person.

Ja, han är en helt annan person. Men designen var mer efter orginal-serierna tycker jag, inte den nya TV-serien:

TMNT
Posted Image

2003:
Posted Image

Serierna:
Posted Image

samt innehöll en karaktär från den serien.

Vem syftar du på då?

Karai. Fast hon härstammar från serietidningarna så har hon innan bara varit med i 2003 TV-serien.

Bara de som höll koll på filmen från början visste att det var de gammla Live-Action filmerna den var fortsättning på.

Fast det finns som sagt några spår av de tidigare filmerna i den, även om de bara syns lite i förbifarten.

#Den Gröne Hämnaren: Kan givetvis inte svära på att du tycker likadant, jag tror man siktade lite på en comming-of-age historia i trean som inte riktigt nåt fram.

#Crusader: Välkommen, väntade mig nästan en post ifrån dig redan när jag sett första filmen. :) Jag har sett den animerade filmen som synes så ger jag den inte direkt stående ovationer. Dock så verkar jag inte utgå från något annat än att den hör ihop med de gamla filmerna.

Men du är också en smart och väldigt uppmärksam person. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#836 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 April 2012 - 19:15

Happy Feet (2006) [AU/US]
Det är något ... obehagligt ... med en pingvin som svänger på höfterna och sjunger Prince (och Tom Jones) gamla slagdänga "Kiss".
Oj vad söt lille Mummel (Mumble) är i början på filmen. Det är i princip "Nalle Puh" klass på honom när han förklarar sina dansande fötter som "De är också glada". Sedan växer Mummel upp, jag antar att han landar någonstans i motsvarigheten till vår "tonår". Och det hela sjunker till en klassisk rip-off på den fula ankungen korsat med ett klassiskt "ensam räddar världen"-tema. För framför allt handlar filmen om utanförskap och oförmågan att passa in (något som i naturen verkligen kan vara brutalt). Det är egentligen inget fel på storyn i sig, och iofs är jag just för närvarande aningen avtänd på animerat men den här filmen känns som om den bygger på saker vi sett många gånger förr. Bara i pingvin-kostym. Och människan är ett själviskt rövhål ... som vanligt när storyn är från sjurens synvinkel. Och lille Mummel vinner över sina belackare ... givetvis.
Den svenska dubben är kompetent och dynamisk, fram till slutet med människodialogerna. Där blir den platt och plågsam på det där sättet bara dubb i oanimerat annars är. Lennart Jähkel gör en liten men ändå vass roll.
För min del är kanske den större poängen att få se hur väl passande namnet "Happy Feet" är/var på den pingvin som förvirrade sig till New Zeelands stränder förra året.

*

Psych: 9 (2010) [US/UK/CZ]
VAD? En chiller med en story som det är kanske lite svår att sammanfatta utan att spoila för mycket. Hur som haver så handlar det i huvudsak om Roslyn som får jobb på det "numera" nedlagda sjukhuset för att arkivera journaler inför flytten. Vill väldigt gärna vara skräck, men landar mer mot Chiller/Drama-hållet.
VAR? I samma område som den lokala seriemördaren rumsterar.
HUR? Det här är ett väldigt kompetent försök till att göra något nytt av ett annat välkänt koncept. Tyvärr lyckas man inte maskera varet hän det bär och det är bara skickligheten hos skådespelarna som räddar filmen. För även om det finns brister i manus (bland annat undrar man vad en del scener gör i filmen - allt hänger dock ihop fram emot slutet) och karaktärer ofta känns kliché så upphör aldrig Sara Foster och Cary Elwes (som inte ser det minsta ut som Robin Hood här) engagera tittaren. (Båda är riktigt vassa i sina roller, och de har bra stöd i birollerna). Miljöerna är dessutom passande, det är slitet och skitigt på det där sättet som verkligen gör ett sjukhus obehagligt. När slutet kommer så säger det ungefär det man väntar sig; men det gör inget - resan dit var ändå relativt angenäm.

*

Men du är också en smart och väldigt uppmärksam person. :)

Tack. :hug: Du är inte så pjåkig själv. :)

fqq5BYam.jpg

#837 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 11 April 2012 - 20:38

Bobby Fischer Against the World
Jag hade turen att bläddra till SVT just när den här dokumentären om Schack geniet Bobby Fischer startade. Filmen berättas genom intervjuer med personer som kände honom och schackmästare som analyserar hans spel varvat med arkivmaterial med fokus på hans mest kända match mot Boris Spasskij i Island om VM titlen. Det är fascinerande och tragiskt att se vad som hände med en så begåvad schackspelare som också led av olika psykiska störningar som bara blev värre och värre med åren.

3/5

The Muppet Movie
Den första filmen om mupparna handlar om hur dom startade och är till största del en road movie genom USA där Kermit träffar det andra mupparna som följer med honom till Hollywood. Jag har faktiskt aldrig sett den här filmen förr så det var kul att se efter att ha sett den nya filmen. Man kan se vart dom fått inspiration till många saker i nya filmen som inte riktigt är uppbyggd på samma sätt men det finns ändå många likheter.

3/5

Mission Impossible: Ghost Protocol

Light the fuse.

3/5

This Film Is Not Yet Rated (2006) [US] [Wylie har också sett den]

Kul att du också såg den. :) Väldigt roligt att läsa vad du tyckte. Jag kan hålla med om att filmen inte är så balanserad i sin kritik. Det är helt och hållet från ett håll som i t.ex. Michael Moores filmer men det är ju å andra sidan svårt att se vad MPAA skulle kunna ha för sorts försvar till det hela. Jag tror inte ens att Jack Valentes motiv från början var speciellt rena. Men en väldigt intressant film att se.

Kick-Ass (2010)

Väldigt underhållande film som bygger på en väldigt underhållande serie. Jag är vanligtvis rätt kluven till Mark Millar men den här och Wanted är riktigt bra. Det här är dessutom en mycket bättre filmatisering än Wanted fick,

Hellboy Animated: Sword of Storms (2006)

Hellboy Animated: Blood and Iron (2007)
Hellboy Animated: Iron Shoes (2007)

Jag tyckte dom här var helt ok. Både stilen och storyn ligger betydligt närmare serietidningen än live action filmerna. Det här är dock mer barnvänligt och inte lika mörkt som serien men ändå ett hyggligt arbete som jag faktiskt föredrar framför live action filmerna. Men visst kunde det ha blivit bättre.

X-Men: First Class (2011)

January Jones var inte så bra i rollen som Emma Frost som jag hade hoppats på.

Nej ju mer jag ser av henne dess då mer övertygad blir jag att hennes roll i Mad Men är specialskriven för henne och det är därför hon är så bra där men ingen annanstans.

Batoru Rowaiaru (2000)

Battle Royale

Jag blev också riktigt sugen på att se om den efter allt snack och jämförelser med Hunger Games.

Edited by Wylie Times, 11 April 2012 - 20:39.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#838 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 12 April 2012 - 09:05

Den andra filmen såg jag på bio eftersom jag lyckades dra med mig mina föräldrar. Dom gillade den nog inte lika mycket som mig.

Tur det. Hade kanske känts jobbigt om de hade gillat dig mindre om filmen.

Har dessutom alltid haft svårt för Tokha samt Razar, dom känns lite väl fjantiga.

Vad jag förstått så var deras medverkan en kompromiss. De som gjorde filmen ville ha med Bebop och Rocksteady, men Peter Laird gick inte med på det eftersom han tyckte de var fjantiga.

Ja, det görs ju det. Btw, menade en 5:e film, inte 4:e. :P

Ja, jag tänkte det. Känns ju som att det stämmer bättre med den matematik jag lyckats lära mig :)

Den kommer från ett antal recenstioner (bl a någon från Sci-Fi Nytt) där personer tydligt skrev att de uppfattade s´å, t ex att det var trevligt med en uppföljare på den gammla klassiska TV-serien men att det var lite sent påtänkt osv.

Ja, jag tror på att slutsatsen finns, men jag tycker ändå att den är underlig.

Ja, han är en helt annan person. Men designen var mer efter orginal-serierna tycker jag, inte den nya TV-serien:

TMNT
Posted Image

2003:
Posted Image

Serierna:
Posted Image

Jaså, det var så han såg ut. Kanske har de faktiskt försökt få honom att se ut som i de gamla filmerna. Jag skyller på att han bara visas en liten stund och att jag inte hade alldeles koll på den nyare av tv-serierna.

#839 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 12 April 2012 - 14:01

This Film Is Not Yet Rated

Jag har den... liggandes sedan jag vet inte hur långt tillbaka. Har dock aldrig riktigt kommit mig för att se den. Men jag avser att se den någon gång. Och utifrån ditt omdöme så verkar den vara sevärd om inte annat. Jag är ju ingen expert på området, men anser mig ha en liten inblick i MPAA (även BBFC, vår egen motsvarighet, osv) och deras arbete. Skrev en uppsats om det en gång i tiden. Men det är bra många frågetecken som har dykt upp under ens år som filmnörd där man funderar lite på hur dom har resonerat i en del fall. Förhoppningsvis skänker den här dokumentären lite ljus på dom frågorna.

Tiny Furniture

Även om ditt omdöme gör klart att filmen saknar det där lilla extra så tycker jag att den verkar så pass intressant att jag inte skulle ha någonting emot att se den om jag fick chansen. Coming of age-filmer är något som jag brukar bli riktigt sugen på att se lite då och då, så jag antecknar den här filmen och så får vi se om den får följa med nästa gång jag utforskar genren.

Precis. Dessutom har man ju ofta hunnit glömma så mycket om man inte sett än film sen man var barn, Det skulle vara intressant att se om andra Candy klassiker som Planes, Trains and Automobiles eller Who's Harry Crumb. :) Jag såg iofs om Brewster's Millions för inte så länge sen och jag tyckte den höll upp rätt bra. Inte för att John Candy har så jätte stor roll där. Spaceballs skulle jag också vilja se om.

Who's Harry Crumb spelade jag in från TV4 Film för ett tag sedan efter ett tips av XC. Har dock inte sett den än. Brewster's Millions vet jag att jag har sett, men det var länge sedan nu. Minns den som bra och rolig. Spaceballs har jag på DVD och såg om för ett tag sedan. Den var inte lika bra som jag mindes den att vara. Dock fortfarande sevärd och underhållande. Planes, Trains and Automobiles har jag aldrig sett. Så tack för tipset, den skall jag försöka att se framöver.

Superbad
Precis den ja. Jag störde mig väldigt mycket på Jonah Hill i den filmen. Jag tycker han har varit bra i andra filmer, framför allt Moneyball men i Superbad tyckte jag mest att han var irriterande. Den bekräftar också att Michael Cera är en väldigt ensidig skådis. Jag älskar honom i Arrested Development men alla karaktärer han spelat sen den har varit varianter på George Michael. (nervös tonåring) Jag trodde Scott Pilgrim skulle bli filmen där han fick visa upp en annan sida men icke. Han börjar bli som Woody Allen. Väldigt bra på vad han gör men det är samma roll hela tiden och det funkar bara i dom filmer det passar. Han borde föröka sig på ett seriöst drama någon gång. Det enda jag gillade i Superbad för att återgå till den var sidostoryn med McLovin.

Mmm. Har hört från flera att dom tyckte att Jonah Hill var störande i Superbad. Gillar honom i den filmen som sagt. Har även sett honom i en hel del annat, men inget som har varit lika bra. Jag har dock inte sett Moneyball än, men kommer väl att göra framöver. Det skall bli intressant att se hur han är i den filmen. Dessutom känns han precis som Michael Cera (och många fler) något återupprepande i valet av filmer som dom gör och även hur dom porträtterar sina karaktärer. Så jag skriver helt och hållet under på det du säger. Lite synd i fallet med Michael Cera då han var riktigt bra och passande i sin roll i Arrested Development. Det känns lite som att han har fastnat i en "ond" cirkel där han borde prova något annat ett tag för att hitta tillbaka till det som han är så bra på.

De dødes tjern är en norsk skräckfilm från 1958 och bygger på en roman av André Bjerke.
Filmen är någorlunda spännande, men särskilt skrämmande är den inte. Jag kan tänka mig att den var skrämmande på den tid då det begav sig. Numera är det dock mer mys än rys.

Galoše šťastia (1986) bygger på en av H. C. Andersens mindre kända sagor, Lyckans galoscher, och filmversionen är riktigt mysig och underhållande med lite ”mörka” undertoner.
Jag gillar även scenen där flera av Andersens andra sagor dyker upp i bakgrunden.
Kanske inte den bästa filmen i genren, men klart sevärd.

Tack för tipsen! Dom där filmerna lät helt klart intressanta. Speciellt den första som jag gärna skulle se om jag fick chansen. Troligtvis även med den andra om sanningen skall fram. Kan jag anta att du har sett dom på "Internetkanalen"? ;)

Psych: 9 (2010) [US/UK/CZ]

Sevärd med andra ord. Så bra, då har jag något att se fram emot. :)

Jag satt och slötittade på den här då SVT visade den, dock ej i sin helhet så jag kan inte riktigt bedöma den. Men det jag såg var helt klart intressant. Ett tragiskt livsöde får man väl ändå säga. Jag vet inte riktigt vad (troligtvis psykisk sjukdom) eller var det började att gå fel men han fick vara med om mycket innan han trillade av pinn. Shack är inte min grej, men jag hade hört en del om honom innan jag såg denna dokumentär och mycket av det fick jag bekräftat.

The Muppet Movie

Så sugen jag blir på att se om dom äldre långfilmerna. Samt även den nya. Jag gillar ju Jason Segel riktigt mycket. Den här filmen har jag sett men det måste vara kanske 10 år sedan senast så egentligen borde man se dem och flera av dom efterföljande filmerna för att sedan runda av med den nya filmen på slutet. Jag gillar att göra sådana teman ibland när jag såg på film. Jag är i slutfasen av att se om alla Studio Ghilbli-filmer som jag har samt allt Star Wars-relaterat. En viss mättnad infinner sig, men som helhet är det oerhört kul att nörda ned sig djupt i något. Och Mupparna har jag alltid gillat, och borde fortfarande göra. Får se om det finns tid för en sådan genomgång framöver, om inte annat kan jag se någon av filmerna i alla fall.

Väldigt kul att du gillade den här filmen och extra trevligt så eftersom du inte hade sett den tidigare.

Kick-Ass
Väldigt underhållande film som bygger på en väldigt underhållande serie. Jag är vanligtvis rätt kluven till Mark Millar men den här och Wanted är riktigt bra. Det här är dessutom en mycket bättre filmatisering än Wanted fick.

Trevligt att du också gillar filmen och även bekräftar att seriealbumet är bra. Funderar på att köpa det vid nästa beställning. Även jag är rätt kluven till Mark Millar, så bra är han egentligen inte. Men här träffade han verkligen rätt. Wanted har jag bara sett, aldrig läst. Och även om filmen lämnar en del att önska så var den en positiv överraskning. Så där läser jag gärna seriealbumet med.

På tal om den här typen av filmer, har du tips på fler i samma stil? Typ vardagshjältar som står upp för den lilla människan och inte behöver förlita sig på superkrafter, eller i alla fall inte i så stor utsträckning. Allt från stenhårt á la Punisher, till lite mer "jordnära" som i Kick-Ass.

Hellboy Animated
Jag tyckte dom här var helt ok. Både stilen och storyn ligger betydligt närmare serietidningen än live action filmerna. Det här är dock mer barnvänligt och inte lika mörkt som serien men ändå ett hyggligt arbete som jag faktiskt föredrar framför live action filmerna. Men visst kunde det ha blivit bättre.

Det skall sägas direkt att jag hade för stora förväntningar. Under åren som jag velat se dessa har jag byggt upp förväntningarna lite väl mycket. Stilen påminner mycket mer om seriealbumen. Lite som om dom skulle få liv och bli film. Så långt håller jag med. Bristerna fanns mer i handlingen som inte riktigt motsvarade mina förväntningar samt att man som fan blir lite blind och börjar jämnföra lite mer än nödvändigt mellan dessa filmer kontra seriealbumen. Man kunde ha filat lite på manus så det inte blev så återupprepande så hade det genast blivit bättre. Men visst, jag håller med dig om att dom inte är fullt så dåliga som jag gav sken av. Får jag se om dom så är jag säkert mer positiv än efter den första titten.

Edited by Piranhaconda, 12 April 2012 - 14:02.

#840 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 12 April 2012 - 15:49

This Film Is Not Yet Rated

Hoppas du också tar dig tid att se den snart. :)

Tiny Furniture

Även om ditt omdöme gör klart att filmen saknar det där lilla extra så tycker jag att den verkar så pass intressant att jag inte skulle ha någonting emot att se den om jag fick chansen. Coming of age-filmer är något som jag brukar bli riktigt sugen på att se lite då och då, så jag antecknar den här filmen och så får vi se om den får följa med nästa gång jag utforskar genren.

Tiny Furniture är definitivt välgjord och har för det mesta fått bra kritik också. (76% på Rotten Tomatoes) så den är väl värd att kollas upp om du gillar genren. Jag störde mig som sagt på vissa aspekter av storyn och huvudkaraktärensagerande i filmen och sånt brukar ju vara väldigt subjektivt. I helgen har TV-serien Girls premiär på HBO så det ska bli intressant att se hur den är i jämförelse.

Planes, Trains and Automobiles har jag aldrig sett. Så tack för tipset, den skall jag försöka att se framöver.

Jag kan inte lova nåt för det var som sagt väldigt väldigt länge sen jag såg den och jag kommer ihåg väldigt lite men jag gillade den då och Steve Martin är ju aldrig fel. Iaf inte på den tiden.

Lite synd i fallet med Michael Cera då han var riktigt bra och passande i sin roll i Arrested Development. Det känns lite som att han har fastnat i en "ond" cirkel där han borde prova något annat ett tag för att hitta tillbaka till det som han är så bra på.

Precis. Det verkar som hans nästa film "The end of love", är ett drama så vi får väl se hur det artar sig.

Jag satt och slötittade på den här då SVT visade den, dock ej i sin helhet så jag kan inte riktigt bedöma den. Men det jag såg var helt klart intressant. Ett tragiskt livsöde får man väl ändå säga. Jag vet inte riktigt vad (troligtvis psykisk sjukdom) eller var det började att gå fel men han fick vara med om mycket innan han trillade av pinn.

Nej det framfår inte i filmen heller. Bara att han var paranoid och besatt av en rad olika galenskaper men jag tror aldrig att han blev diagnoserad av en psykolog. Shack är inte min grej heller men jag tycker att det är ett fascinerande spel och det är intressant att se hurdana personer är som är riktigt bra på det.

The Muppet Movie

Så sugen jag blir på att se om dom äldre långfilmerna. Samt även den nya. Jag gillar ju Jason Segel riktigt mycket. Den här filmen har jag sett men det måste vara kanske 10 år sedan senast så egentligen borde man se dem och flera av dom efterföljande filmerna för att sedan runda av med den nya filmen på slutet. Jag gillar att göra sådana teman ibland när jag såg på film. Jag är i slutfasen av att se om alla Studio Ghilbli-filmer som jag har samt allt Star Wars-relaterat. En viss mättnad infinner sig, men som helhet är det oerhört kul att nörda ned sig djupt i något.

Jag håller med , det är kul med såna grejer även om man som sagt oftast blir rejält mätt på det i slutändan. T.ex. när vi här på forumet såg alla Halloween filmerna. Jag tror inte jag behöver se någon Halloween film igen på många år framöver. :P Men jag är sugen på att se alla Mupparna filmerna. Jag har inte plaerat något maraton eller så men jag har iaf tänkt att försöka se fler filmer. Jag har bara sett deras julsaga förutom den första och senaste filmen. Dessutom har jag försökt se alla Disney filmer jag missat sen deras renässans period startade medLittle Mermaid. Men det tog stopp mitt i all Oscar rusch så jag ska väl fortsätta med det så småningom. Jag blev också sugen på att se om Star Wars filmerna igen sen jag hörde talas om det här: http://www.denofgeek...hete_order.html

Väldigt kul att du gillade den här filmen och extra trevligt så eftersom du inte hade sett den tidigare.

Jepp. Måste dock säga, och det här kanske är hädelse, men jag gillade faktiskt den nya filmen mer än den här.

Wanted har jag bara sett, aldrig läst. Och även om filmen lämnar en del att önska så var den en positiv överraskning. Så där läser jag gärna seriealbumet med.

Det tycker jag att du ska göra. Jag läste Wanted seriealbumet före jag såg filmen och tvärtom med Kick-Ass så det spelar förstås en viss roll. Men medan Kick-Ass är väldigt trogen sin förlaga så är det egentligen bara vissa karaktärer och delar av storyn som är kvar i filmatiseringen av Wanted. Dom har tagit bort hela superskurk grejen för det första som är väldigt central i serien och det som jag tyckte var riktigt coolt med serien. I serien har alla världens superskurkar slagit sig samman och utplånat alla superhjältar så världen styrs i stort set av fyra eller fem brottsyndikat av superskurkar och handlar om intrigerna mellan dessa. Konceptet är inte nytt. Mark Waid tog sig an det Empire (också väldigt bra) och jag tror inte han var först heller. Men Millar gör en väldigt bra story av det och det ser man inte röken av i filmen.

På tal om den här typen av filmer, har du tips på fler i samma stil? Typ vardagshjältar som står upp för den lilla människan och inte behöver förlita sig på superkrafter, eller i alla fall inte i så stor utsträckning. Allt från stenhårt á la Punisher, till lite mer "jordnära" som i Kick-Ass.

Det kom ju två filmer som var väldigt snarlika Kick-Ass under ungefär samma period. Defendor och Super. Jag ser att du har sett Defendor i tråden här på forumet. Super borde du kolla in om du inte sett den. Rainn Wilson spelar huvudrollen med Ellen Page som sidekick. Väldigt brutal och rolig om än inte alls lika bra som Kick-Ass. Sen finns det ett par filmer som jag inte har sett men som ska ha ungefär samma tema. (vanlig snubbe klär ut sig till superhjälte) Griff the Invisible och Takshi Miikes Zebra Man t.ex.

Hellboy Animated

Stilen påminner mycket mer om seriealbumen. Lite som om dom skulle få liv och bli film. Så långt håller jag med. Bristerna fanns mer i handlingen som inte riktigt motsvarade mina förväntningar samt att man som fan blir lite blind och börjar jämnföra lite mer än nödvändigt mellan dessa filmer kontra seriealbumen. Man kunde ha filat lite på manus så det inte blev så återupprepande så hade det genast blivit bättre.

Visst är det så. Jag kan nog mycket möjligt ha blivit lite förblindad av att stilen var så pass mycket mer lik seriealbumen efter att ha blivit så besviken på filmerna att jag hade mer överseende med manus än vad som egentligen är berättigat. Dom saknar som sagt det mörker som finns i seriealbumen.

Edited by Wylie Times, 12 April 2012 - 15:54.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#841 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 12 April 2012 - 18:14

I helgen har TV-serien Girls premiär på HBO så det ska bli intressant att se hur den är i jämförelse.

Girls har jag haft under luppen ett tag nu. Tror den dök upp på min radar när jag läste något om att Judd Apatow skulle vara inblandad. Jag gillar mycket av det han gör, både film som tv. Nu vet jag inte exakt hur han är inblandad just där, men tack vare hans medverkan så läste jag lite mer om serien och såg någon preview för ett tag sedan. Och den intresserar mig, helt klart. Jag skall ge den en chans om jag nu bara kan komma ihåg att den startar till helgen.

Planes, Trains and Automobiles har jag aldrig sett. Så tack för tipset, den skall jag försöka att se framöver.

Jag kan inte lova nåt för det var som sagt väldigt väldigt länge sen jag såg den och jag kommer ihåg väldigt lite men jag gillade den då och Steve Martin är ju aldrig fel. Iaf inte på den tiden.

Nope, Steve Martin var riktigt bra förr. Då var han i sitt esse. I och för sig så har jag inte sett så mycket av honom på den senaste tiden, men tillräckligt mycket för att inse att han inte är lika bra som förr.

Nej det framfår inte i filmen heller. Bara att han var paranoid och besatt av en rad olika galenskaper men jag tror aldrig att han blev diagnoserad av en psykolog. Shack är inte min grej heller men jag tycker att det är ett fascinerande spel och det är intressant att se hurdana personer är som är riktigt bra på det.

Absolut, det har ju funnits flera duktiga shackspelare genom tiderna som till och med gemene man har hört talas om, vare sig dom har varit intresserade av shack eller ej. Och eftersom det krävs en hel del för att bli framgångsrik i dom flesta sporter, däribland shack, så är det alltid intressant med människors livsöden, både i framgång som motgång. Vad som gjorde dom så bra, vad dom kanske fick offra för att nå dit och även hur livet i det stora hela har varit före, under och efter framgångarna.

The Muppet Movie

Jag håller med , det är kul med såna grejer även om man som sagt oftast blir rejält mätt på det i slutändan. T.ex. när vi här på forumet såg alla Halloween filmerna. Jag tror inte jag behöver se någon Halloween film igen på många år framöver. :P Men jag är sugen på att se alla Mupparna filmerna. Jag har inte plaerat något maraton eller så men jag har iaf tänkt att försöka se fler filmer. Jag har bara sett deras julsaga förutom den första och senaste filmen. Dessutom har jag försökt se alla Disney filmer jag missat sen deras renässans period startade medLittle Mermaid. Men det tog stopp mitt i all Oscar rusch så jag ska väl fortsätta med det så småningom. Jag blev också sugen på att se om Star Wars filmerna igen sen jag hörde talas om det här: http://www.denofgeek...hete_order.html

Wow, alla Halloween-filmerna. Inte illa. Det är ju några stycken och med tanke på hur varierande dom är i kvalité då är det en bedrift i sig att ge sig på en sådan genomtitt och en än större att faktiskt ta sig i hamn. Bra jobbat där. :D

Och när det gäller Disneyfilmer så finns det en del att se även där. Jag är själv snart klar med min genomgång och det har varit blandade skurar måste jag säga. Mycket bra, men även en hel del halvbra, speciellt deras tidigare klassiker. Vilket faktiskt förvånade mig en aning. Men från Oliver & Gänget till kanske Herkules hade dom en riktigt bra period där nästan samtliga filmer är mycket bra. Även om det givetvis förekommer bra filmer innan och efter med.

Lite synd att jag missade den där artikeln när jag nu nästan har sett klart min Star Wars genomgång. Den hade varit riktigt intressant att testa faktiskt. Det fanns både en á två poänger med det som skrevs. Men jag skall ha den i åtanke näst gång jag ser om filmerna, så jag sparar ned texten lite snyggt och prydligt. Tack för tipset. Annars så har jag bara varit med om en alternativ genomgång tidigare, som jag kan minnas på rak arm, och det var med tv-serien Babylon 5. Och det var en blandad upplevelse måste jag säga. Inte helt klockren, men inte heller så tokig som man först skulle kunna tro.

Jepp. Måste dock säga, och det här kanske är hädelse, men jag gillade faktiskt den nya filmen mer än den här.

Inte då. Det känns helt legitimt att säga så. Ibland överträffar ju faktiskt en nyare film, en äldre. Mycket var bra förr, dock inte allt. Och i det här fallet så är det ju bara trevligt att du tycker så. Många gånger brukar man ju annars vara mer skeptisk till när man skall göra film av något som man först tog del av i någon form, som yngre. Och Mupparna har väl varit en del av dom flestas barndom. Så ett gott betyg att den nya filmen visar att det fortfarande fungerar än idag. till och med bättre än förr.

Själv har jag inte upptäckt alla filmer med Mupparna, men en del har jag sett. Minns att jag var extra förtjust i "Muppet Treasue Island" så den skall bli intressant att se om. Även dom andra jag sett samt dom jag inte sett.

Wanted har jag bara sett, aldrig läst. Och även om filmen lämnar en del att önska så var den en positiv överraskning. Så där läser jag gärna seriealbumet med.

Det tycker jag att du ska göra. Jag läste Wanted seriealbumet före jag såg filmen och tvärtom med Kick-Ass så det spelar förstås en viss roll. Men medan Kick-Ass är väldigt trogen sin förlaga så är det egentligen bara vissa karaktärer och delar av storyn som är kvar i filmatiseringen av Wanted. Dom har tagit bort hela superskurk grejen för det första som är väldigt central i serien och det som jag tyckte var riktigt coolt med serien. I serien har alla världens superskurkar slagit sig samman och utplånat alla superhjältar så världen styrs i stort set av fyra eller fem brottsyndikat av superskurkar och handlar om intrigerna mellan dessa. Konceptet är inte nytt. Mark Waid tog sig an det Empire (också väldigt bra) och jag tror inte han var först heller. Men Millar gör en väldigt bra story av det och det ser man inte röken av i filmen.

Både Wanted samt Kick-Ass får följa med nästa beställning. Säkert även Empire med, som vid en google-fu känns klart intresant. Positivt att det bara är ett album av varje serie, för det underlättar ett köp. Inget ont om pågående serier, men dom tenderar att ligga längre i "att läsa"-högen än vad one-shots gör. Och det blir intressant att se, om och hur, Kick-Ass samt Wanted fungerar eftersom jag redan har sett båda filmerna. Med Kick-Ass så hoppas jag att det blir en minst lika bra upplevelse som filmen, vilket inte känns helt omöjligt och i fallet med Wanted så känns det ännu mer positivt eftersom den skiljer sig så mycket från filmen. Något jag inte riktigt visste om. Så tack för att du berättade. Det känns ju nästan som två helt skilda saker måste jag säga, där man mer inspirerats av serien snarare än att ha baserat filmen efter densamma. Spännande. :)

Det kom ju två filmer som var väldigt snarlika Kick-Ass under ungefär samma period. Defendor och Super. Jag ser att du har sett Defendor i tråden här på forumet. Super borde du kolla in om du inte sett den. Rainn Wilson spelar huvudrollen med Ellen Page som sidekick. Väldigt brutal och rolig om än inte alls lika bra som Kick-Ass. Sen finns det ett par filmer som jag inte har sett men som ska ha ungefär samma tema. (vanlig snubbe klär ut sig till superhjälte) Griff the Invisible och Takshi Miikes Zebra Man t.ex.

Mmm, Defondor har jag mycket riktigt sett. En väldigt bra film måste jag säga. Super har jag hört talas om och den verkar även den riktigt bra. Såg en trailer som underströk detta samt att hela upplägget tilltalar mig. Dessutom är ju filmen fylld med bra skådespelare. Rainn och Ellen som du nämner, men även flera andra. Och då även din filmsmak är bra och spännande så är jag mycket pepp på att se den filmen. Får försöka prioritera den framöver.

Och tack för dom andra två tipsen med. Zebra Man har jag hört talas om tidigare, men inte mycket mer än så. Och Griff the Invisible var helt ny för mig. Båda två filmerna måste givetvis utforskas. :)

Hellboy Animated
Visst är det så. Jag kan nog mycket möjligt ha blivit lite förblindad av att stilen var så pass mycket mer lik seriealbumen efter att ha blivit så besviken på filmerna att jag hade mer överseende med manus än vad som egentligen är berättigat. Dom saknar som sagt det mörker som finns i seriealbumen.

Det kan även vara jag som är för nitisk i min kritik. Spelfilmerna har jag inte sett på länge, så dom spelade nog inte roll för mig. Men jag förstår hur du tänker där. Jag håller med om att filmerna inte är lika mörka som seriealbumen. Det reagerade jag också på, och dom känns mer som en lättsamare Hellboy, vilket inte riktigt passar. Men samtidigt kunde det ha varit mycket värre, så man skall väl vara glad över det man fick. En och en mer lättsam Hellboy kanske dessutom tilltalar en bredare målgrupp. Dock vet jag inte om dessa filmer verkligen blev en hit i intäkter/antal sålda DVD osv. På sätt och viss känns det som att detta var början på en svit av filmer, men att man sedan kom av sig.

Jag skulle gärna sett ett nytt försök i framtiden och då får filmerna gärna ligga ännu närmare seriealbumen.

#842 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 April 2012 - 19:09

Tomorrow, When the War Began (2010) [AU] [Piranaconda såg den före mig]
VAD? Krigsdrama centrerat kring 8 ungdomar och deras uppvaknade i ett land som plötsligt lamslagits av krig. En film med en svag doft av såväl apokalypsism som andra världskriget (framför allt Japans härjningar i söderhavet var något jag drog paralleller till).
VAR? En byhåla i Australien med omnejd, behagligt lång borta från staterna mao.
HUR? Välskriven, om än lite lång startsträcka (men den behövs för kontrastens skull). Man har lyckats riktigt bra med karaktärerna som verkligen orkar hela filmen, speciellt så uppskattar jag att man inte gick på bimbo-i-naturen-temat med "Fi". Bra utveckling där det känns som om många beslut och handlingar är naturliga och inte dramatiska kuttersmycken. Uppe på det har man castat riktigt vassa skådespelare i huvudrollerna; Caitlin Stasey och Phoebe Tonkin imponerar stort filmen igenom i sina roller, den förra som formligen smeker fram sin karaktär som den naturliga ledaren och den förra som överklasstjejen "Fi". Den är dessutom snygg, här liksom i Nya Zeeländska "River Queen" så får skådespelarna kämpa för att den undersköna naturen inte skall stjäla varenda scen den får chansen i. Och man spränger en bro i filmen som är ren poesi på en nivå som Michael Bay bara kan drömma om att uppnå.
NÄR? Två uppföljare är planerade till 2012 respektive 2013, jag gnäller ofta (och länge) om uppföljarhysterin i Hollywood-fabriken men här är det två välkomna uppföljare jag konstaterar är på gång.

*

[quotename='Piranhaconda' timestamp='1334160196' post='251736']Kick-Ass (2010)
Dessutom kan jag rekommendera XC att kolla upp denna film då jag misstänker att även hon skulle uppskatta filmen.[/quote]
Lustigt... har har hört andra säga samma sak... :P

*

[quote name='Piranhaconda' timestamp='1334160196' post='251736']Dick Tracy (1990)[/quote]
Har bara sett den en gång tidigare men vill minnas att jag gillade den. Kanske dags att se om den någon gång den går på tv igen. :)

*

[quote name='Piranhaconda' timestamp='1334160196' post='251736']Batoru Rowaiaru (2000)

Battle Royale[/quote]
Har haft planer på att se den sedan jag läste om de stora likheterna med HG. Liksom du har jag även lagt beslag på ett ex av boken.

*

[quote][quote]Teenage Mutant Ninja Turtles (1990) [US/HK] [TMNT #01]
Teenage Mutant Ninja Turtles II: The Secret of the Ooze (1991) [TMNT #02] [US/HK]
Teenage Mutant Ninja Turtles III (1993) [TMNT #03] [US/HK][/quote]Cowabunga! :D[/quote]
Satt långt inne. :P Jag skall inte svära på det - men jag tror jag eventuellt kan ha sett första filmen på bio en gång i tiden.

*

[quote name='Wylie Times' timestamp='1334173100' post='251744'][quote name='XC' timestamp='1333736337' post='251676']
This Film Is Not Yet Rated (2006) [US] [Wylie har också sett den][/quote]Kul att du också såg den. :) Väldigt roligt att läsa vad du tyckte. Jag kan hålla med om att filmen inte är så balanserad i sin kritik. Det är helt och hållet från ett håll som i t.ex. Michael Moores filmer men det är ju å andra sidan svårt att se vad MPAA skulle kunna ha för sorts försvar till det hela. Jag tror inte ens att Jack Valentes motiv från början var speciellt rena. Men en väldigt intressant film att se. [/quote]
Kanske kan jag tycka att Moore sköter vinklande lite smidigare än här, men där liksom här så påvisar den med önskvärd tydlighet att det finns ett problem. Jag tror väl kanske inte heller att Valentes var något helgon, eller hans avsikter. Dock så har jag lite svårt att tro att han skulle vara den amerikanska filmindustrins motsvarighet till Hitler. :)

*

[quote name='Piranhaconda' timestamp='1334160196' post='251736'][quote name='Wylie Times' timestamp='1333236294' post='251601']
This Film Is Not Yet Rated[/quote][/quote]
Tycker defenitivt att du borde se den, om du dessutom har lite inblick redan så blir ju ditt omdöme avgjort intressant att läsa.

*

[quote name='Piranhaconda' timestamp='1334160196' post='251736'][quote name='XC' timestamp='1334168117' post='251740']Psych: 9 (2010) [US/UK/CZ][/quote]Sevärd med andra ord. Så bra, då har jag något att se fram emot. :)[/quote]Absolut.

Edited by XC, 12 April 2012 - 19:13.

fqq5BYam.jpg

#843 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 12 April 2012 - 20:24

Teenage Mutant Ninja Turtles (1990) [US/HK] [TMNT #01]

Cowabunga! :D

Satt långt inne. :P Jag skall inte svära på det - men jag tror jag eventuellt kan ha sett första filmen på bio en gång i tiden.

*

Själv så fick jag inte se den första på Bio eftersom jag inte var 11 än. :( Men de andra i klassen lyckades. Sedan när jag skulle hyra den så hade de höjt till 15. Som tur är så lyckades jag övertala dem till att filmen gick på Bio från 11 år. :) 2:an tror jag att jag såg på Bio, möjligen 3:an också. 4:an visade de bara som dubbat på Bio (jäkla Nordic Films) så där fick jag vänta på Blu-ray där de hade klippt bort allt extramatrial (jäkla Nordic Films 2).
-Sora, Kingdom Hearts

#844 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 April 2012 - 14:03

Ser man där, så trevligt att du nu har sett filmen och att du tycker om den lika mycket som jag gör. Ditt omdöme var föredömligt skrivet och det alternativa upplägget bra, nytt och fräscht. Jag håller med i det du skriver, även om det var först efter att ha sett filmen som jag själv drog parallellen till Japans härjningar i Oceanien under det andra världskriget. Du sätter med ditt omdöme handen på vad som är bra med filmen. Jag uppskattar också att man fick en nedtonad film jämfört med vad man troligtvis hade fått om den hade haft "Drömfabriken" som avsändare. Där hade man säkert åkt på "bimbo-i-naturen"-temat samt att alla ungdomar hade varit rika, bortskämda och elitistiska. Här känns nästan alla karaktärerna mer som "girl/boy-next-door" och alla får verkligen kämpa för den egna, och gruppens, överlevnad. Allt känns så klockrent måste jag säga, lite som man vill att människor skall vara även i den situation som dom befinner sig i. Och jag gillar även det du säger om att man inte låter den visuella biten ta överhanden, utan man har försäkrat sig om att man har ett tight manus samt duktiga skådespelare. För både omgivningarna i Australien samt dom datorgenererade effekterna är bra gjorda, att man med en något sämre utgångspunkt hade fått mer av en snygg katastroffilm istället.

Battle Royale
Har haft planer på att se den sedan jag läste om de stora likheterna med HG. Liksom du har jag även lagt beslag på ett ex av boken.

Gör gärna det. Både se filmen samt läsa den litterära förlagan. Du kommer att se både skillnader och likheter och du kommer säkert bli nöjd över att ha gjort det eftersom du gillar The Hunger Games. Det finns dessutom fler (se även här) filmer att utforska inom genren om du vill. Jag har sett några av filmerna själv, men ingen av dom kommer upp i samma nivå som The Hunger Games.

This Film Is Not Rated
Tycker defenitivt att du borde se den, om du dessutom har lite inblick redan så blir ju ditt omdöme avgjort intressant att läsa.

Visst, ge mig prestationsångest bara. :P

Men skämt åsido, jag har alltid varit intresserad av censur när det gäller film, tv/dataspel, serier och tv-serier. Så jag skall nog kunna bjuda på ett intressant och informativt omdöme när jag väl har sett denna.

Turtles

Turtles
Själv så fick jag inte se den första på Bio eftersom jag inte var 11 än. :( Men de andra i klassen lyckades. Sedan när jag skulle hyra den så hade de höjt till 15. Som tur är så lyckades jag övertala dem till att filmen gick på Bio från 11 år. :) 2:an tror jag att jag såg på Bio, möjligen 3:an också. 4:an visade de bara som dubbat på Bio (jäkla Nordic Films) så där fick jag vänta på Blu-ray där de hade klippt bort allt extramatrial (jäkla Nordic Films 2).

Jag gjorde lite efterforskningar hos Statens Medieråd (tidigare Statens Biografbyrå) och dom bekräftar att samtliga tre spelfilmer har granskats för en biografvisning. Förr i tiden kunde dock en del filmbolag initialt göra det, men sedan ändå inte låta filmen gå upp på bio men i dessa fall så verkar det som att så faktiskt skedde. Så mitt minne svek mig på den punkten, då jag trodde att det enbart var den andra filmen som fick premiär på bio, samt att varken film ett till tre gavs ut på dåtidens VHS.

Den första filmen fick dock en 15-års gräns. [Källa] Det verkar som att den stod fast och inte överklagades.
Den andra fick först en 15-års gräns, [Källa] men det vekar ha överklagats och sänktes till en 11-års gräns. [Källa] Men som ni ser så skiljer sig speltiden åt och det kan betyda att man klippte bort en del scener för att nå den lägre censuren. Dock finns det inga anmärkningar på vad som skulle ha klippts bort i sådant fall.
Den tredje filmen fick en 11-års gräns men först efter att 8 (!) scener hade trimmats ned eller helt bort. [Källa]

Edited by Piranhaconda, 13 April 2012 - 14:11.

#845 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 April 2012 - 20:23

Pelikanfallet / Pelican Breif (1993) [US]
Egentligen är det här en genre som kanske inte köas in rutinmässigt på min att se lista tror jag köpte filmen på DVD mest för att Julia Roberts spelade en av huvudrollerna. DVDn är f.ö. en av de underligare jag har i samlingen: inte nog med att filmen startar direkt utan att mellanlanda i menyn - den är tudelad så mitt i får man vända på skivan för att se resten.
VAD? Julia Roberts spelar en juridikstuderande som får för sig att försöka knäcka ett mordfall med politiska övertoner.
VAR? I ett Usa helt i 90-talets förtecken.
HUR? Det finns inte så mycket om orda om, stabila insatser från skådespelarna (Roberts känns dock äldre än sin karaktär. Man vågar sig på att genomföra filmen utan någon störande kärleksintrig mellan huvudrollerna. Förutom en explosion här och var så finns det inte så mycket special effekter att orda om. Rapp rytm utan att det känns som om man bara klappar igenom scenerna.

*

Trevligt att du gillar det alternativa upplägget, jag gillar att testa nya upplägg lite då och då.

Jag drog parallellen till Japan i 2:a världskriget när man får höra mer specifikt vilka de anfallande styrkorna var. Jag suckade lite när man fick se "Fi" i bild första gången skall erkännas, men jag fick snabbt ändra uppfattning. Gillade verkligen hennes svar på frågan om hon vill gömma sig eller inte: (det där hon säger om att hon inte kan lova att hon inte får panik). Lite synd att hennes glasögon känns som om de valt för att de är fula, tror inte en seriös optiker hade gått med på det köpet. Håller med om vad du säger om killen/tjejen i grannhuset, det känns som killar och tjejer man faktiskt skulle kunna umgås med. (Med viss tveksamhet till Chris, den sista killen som ansluter sig).

*

Tack för infon om Turtles, alla tre visades på bio alltså? Jag har som andra inte sparat några biobiljetter och är osäker, jag kan ha sett både ettan och tvåan på bio men det är inget jag skulle satsa mycket pengar på om man säger så.

fqq5BYam.jpg

#846 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 14 April 2012 - 00:37

The Hunger Games (2012)

Nationen Panem är uppdelat i 12 distrikt specialiserade i de 12 viktigaste arbetssysslorna. För 74 år sedan startade ett uppror pga de dåliga förhållande som de arbetande fick leva i, och slogs ner hårt av regeringen. För att straffa upprorsmakarna så skapades en ny lag som krävde att två ungdommar från varje distrikt i åldern mellan 12-18 år årligen skulle tävla mot varandra i en arena tills endast en av dem var kvar i livet. Varje barn är med i lottningen och för varje gång familjen behöver extra mat så får deras barn extra med lotter och där med större risk.
Nu är det dags för 74:e årliga Hunger Games.

Baserad på Suzanne Collins's bok vid samma namn som är den första boken i en trilogi ('The Hunger Games', 'Catching Fire', 'Mockingjay') inspirerade av Grekisk Mytologi och de romerska spelen
Och trotts vad många tror så är filmen eller boken inte en rip-off eller har något med Battle Royale (2000) att göra vilket blir väldigt tydligt när man väl ser filmen.
Filmens största problem är att de ger alldeles för lite bakgrunds information. Känslan man får är att filmen utspelar sig i USA innom en nära framtid vilket göt att hela handlingen känns så befängd och världen så främande. Det hade varit bättre om de hade t ex presenterat nationen som Panem så man förstod att det handlar om en påhittad nation och kanske även en påhittad värld samt mer detaljer om dess bakgrund.
Utöver det så tycker jag mycket bra om filmen. En blandning av bra skådespelare (Jennifer Lawrence brillgerade) och sämre (vissa barnskådespelare) samt en fantasifull och fasinerande design och kultur även om man skrattar lite åt den först.
Inte alls så brutal som jag hade väntat mig (vilket väl är orsaken till 11 års gränsen) men ändå väldigt grym.
En film jag starkt kan rekomendera.

8,5/10

Nästa år planeras Catching Fire ha premiär.
-Sora, Kingdom Hearts

#847 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 April 2012 - 13:56

Pelikanfallet / Pelican Breif (1993) [US]

Oj, den filmen var många år sedan jag såg senast. Men jag gillade den och skulle gärna se om den. Över huvud taget så tycker jag att flera av John Grisham-filmatiseringarna är intressanta och bra.

Trevligt att du gillar det alternativa upplägget, jag gillar att testa nya upplägg lite då och då.

Absolut. Jag gillar även när du skriver lite enklare och tar till plus och minus på filmens för och nackdelar.

Tomorrow When the War Began
Jag drog parallellen till Japan i 2:a världskriget när man får höra mer specifikt vilka de anfallande styrkorna var. Jag suckade lite när man fick se "Fi" i bild första gången skall erkännas, men jag fick snabbt ändra uppfattning. Gillade verkligen hennes svar på frågan om hon vill gömma sig eller inte: (det där hon säger om att hon inte kan lova att hon inte får panik). Lite synd att hennes glasögon känns som om de valt för att de är fula, tror inte en seriös optiker hade gått med på det köpet. Håller med om vad du säger om killen/tjejen i grannhuset, det känns som killar och tjejer man faktiskt skulle kunna umgås med. (Med viss tveksamhet till Chris, den sista killen som ansluter sig).

Mmm. Den sista killen har svårt att vinna någon som helst sympati hos mig. Fast samtidigt kan jag förstå varför han beter sig som han gör. Och det är en annan sak som jag gillar med den här filmen. Just att man har anammat känslor och visar på ett ungefär hur en del skulle reagera och agera i en sådan situation samt att alla faktiskt inte är stöpta i en och samma form, utan man har både likheter och olikheter gemensamt.

Det där med att man håller lite på vilka som anfaller, uppskattar jag. Att det stundtals känns lite diffust. Speciellt i den här typen av "krigsfilm" passar det riktigt bra in.

Kan även instämma i det du skriver om att man till en början kan sucka lite över karaktärerna. Tror att det var medvetet att kasta en liten skruvboll till oss som tittar, där man skulle få känslan av lite överklassungar som hamnar i korselden och sedan förväntas rädda dagen. Som tur var det ju inte så, utan karaktärerna känns allt annat än ytliga.

Det där med glasögonen tänkte jag aldrig på, men nu blir jag ju så pass nyfiken att jag måste kolla upp saken. Vem vet, det slutar kanske med att jag ser om hela filmen när jag ändå håller på. Så bra är den ju att det skulle fungera så nära inpå. :D

Tack för infon om Turtles, alla tre visades på bio alltså? Jag har som andra inte sparat några biobiljetter och är osäker, jag kan ha sett både ettan och tvåan på bio men det är inget jag skulle satsa mycket pengar på om man säger så.

Ja du, jag har inget definitivt svar på det. Men det ser ju så ut enligt infon jag grävde fram. Men man skall ha i åtanke att det inte var ovanligt förr att man skickade in filmen för granskning och att man kunde avstå en visning på bio om man inte fick den censur som önskades. Alla var ju inte intresserade av att klippa i filmen, utan släppte den direkt till VHS istället. Och då kanske rent av oklippt.

Visst kan du ha sett båda filmerna på bio, men det förutsätter att du var 15 år eller äldre 1990 när den första filmen verkar ha gått upp på bio. Samt 11 år eller äldre när den andra fick premiär 1991. Jag vet att jag såg den andra filmen på bio i varje fall. Och blev överraskad att den föregående och efterkommande också hade visats på det sättet. Det hade fullständigt passerat under min radar.

The Hunger Games (2012)
Och trotts vad många tror så är filmen eller boken inte en rip-off eller har något med Battle Royale (2000) att göra vilket blir väldigt tydligt när man väl ser filmen.

Det finns likheter mellan filmerna. Men visst, det är två helt skilda filmer.

Filmens största problem är att de ger alldeles för lite bakgrunds information. Känslan man får är att filmen utspelar sig i USA innom en nära framtid vilket göt att hela handlingen känns så befängd och världen så främande. Det hade varit bättre om de hade t ex presenterat nationen som Panem så man förstod att det handlar om en påhittad nation och kanske även en påhittad värld samt mer detaljer om dess bakgrund.

Lustigt, det hade jag inga problem med. Jag tyckte aldrig att det kändes på det sättet. Dock hade jag en del andra problem med filmen.

Utöver det så tycker jag mycket bra om filmen. En blandning av bra skådespelare (Jennifer Lawrence brillgerade) och sämre (vissa barnskådespelare) samt en fantasifull och fasinerande design och kultur även om man skrattar lite åt den först.
Inte alls så brutal som jag hade väntat mig (vilket väl är orsaken till 11 års gränsen) men ändå väldigt grym.

Böckerna skall tydligen vara mycket mörka och mer vuxna jämfört med filmen. Så dom kan vara av intresse att läsa. Något jag själv tänkt göra framöver.

Intressant det du skrev om designen och kulturen. Speciellt om man ser hur livet är ute på landsbygden kontra det framtidssamhälle som råder inne i storstaden. Jag hade gärna sett att hela filmen hade fått utspela sig i en liknande miljö som Katniss och Peeta kommer ifrån och att det inte hade varit så högteknologiskt. Gillar inte riktigt dom stora kontraster som uppstår. Allt som utspelar sig innan dom förs till storstaden är bra, liksom när Katniss och Peeta kämpar för sina liv ute i skogen. Det är när man blandar ut det med scener från storstaden där man sitter i ett kontrollrum som ser ut att ha hämtats från Avatar och gör livet surt för deltagarna, som jag tycker att det blir lite ojämnt. Och lite onödigt, för man hade kunnat göra det betydligt med nedtonat. Fast dom kanske eftersträvade att hela samhället var uppdelat som i två olika "världar", den ena mer utvecklad än den andra. Då har dom lyckats, men jag tycker inte att det ser bra ut för det.

Så mina problem ligger i att det känns som två världar som krockar och det ser inte så bra eller snyggt ut.

Jag hade även en del problem med den relation som Katniss och Peeta utvecklar. Den var inte helt trovärdig. Men det skulle säkert vara så eftersom Katniss även verkar tycka om den andra killen från samma distrikt som hon kommer från.

Dessutom tyckte jag att Katniss tuffade till sig lite för snabbt. Visst, hon kämpar för sitt liv och då får man ta tjuren vid hornen direkt. Men jag hade gärna sett den biten lite mer nedtonad med en gnutta mer osäkerhet hos henne och att hon sedan istället hade vuxit med uppdraget.

Men men, det är egentligen inga stora saker som jag hakade upp mig på i den här filmen. I sin helhet köper jag filmen rakt av och tycker att den var både bra och intresseväckande. Jag ser gärna fler filmer och läser som sagt gärna även böckerna.

Filmen rekommenderas som du säger.

Kul att du också har sett den och tyckte att den var bra. :)

#848 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 14 April 2012 - 20:30

Intressant det du skrev om designen och kulturen. Speciellt om man ser hur livet är ute på landsbygden kontra det framtidssamhälle som råder inne i storstaden. Jag hade gärna sett att hela filmen hade fått utspela sig i en liknande miljö som Katniss och Peeta kommer ifrån och att det inte hade varit så högteknologiskt. Gillar inte riktigt dom stora kontraster som uppstår. Allt som utspelar sig innan dom förs till storstaden är bra, liksom när Katniss och Peeta kämpar för sina liv ute i skogen. Det är när man blandar ut det med scener från storstaden där man sitter i ett kontrollrum som ser ut att ha hämtats från Avatar och gör livet surt för deltagarna, som jag tycker att det blir lite ojämnt. Och lite onödigt, för man hade kunnat göra det betydligt med nedtonat. Fast dom kanske eftersträvade att hela samhället var uppdelat som i två olika "världar", den ena mer utvecklad än den andra. Då har dom lyckats, men jag tycker inte att det ser bra ut för det.

Så mina problem ligger i att det känns som två världar som krockar och det ser inte så bra eller snyggt ut.

Ligger någonting i det du skriver. Jag blev väldigt förvånad över hur högtekniskt utvecklad världen verkligen var och det krockade verkligen.

Jag hade även en del problem med den relation som Katniss och Peeta utvecklar. Den var inte helt trovärdig. Men det skulle säkert vara så eftersom Katniss även verkar tycka om den andra killen från samma distrikt som hon kommer från.

Fast det tolkiade jag som att hon bara spelade spelet. Att hon inte hade några igentligen romantiska känslor för honom utan bara låtsades för det var det ända sättet de kunde komma levande ur det hela. Hon visade inget större intresse för honom fören det visade sig vatt de kunde båda komma levande ur det hela. Jag väntade mig att det skulle komma fram i slutet att det hela var som hon låtsades och blev lite förvånad när det inte gjorde det.

Dessutom tyckte jag att Katniss tuffade till sig lite för snabbt. Visst, hon kämpar för sitt liv och då får man ta tjuren vid hornen direkt. Men jag hade gärna sett den biten lite mer nedtonad med en gnutta mer osäkerhet hos henne och att hon sedan istället hade vuxit med uppdraget.

Jag håller inte riktigt med om det heller. Jag tycker det gick en bra stund då hon bara försökte hålla sig undan. Jag saknade bara en reaktion från henne när hon dödade sin första motståndare. Annars så tyckte jag hon verkade livrädd helatiden.

Men men, det är egentligen inga stora saker som jag hakade upp mig på i den här filmen. I sin helhet köper jag filmen rakt av och tycker att den var både bra och intresseväckande. Jag ser gärna fler filmer och läser som sagt gärna även böckerna.

Jag blev också sugen på att läsa böckerna. Kanske efter alla 3 filmerna är klara?
-Sora, Kingdom Hearts

#849 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 April 2012 - 21:38

Tomorrow When the War Began

Mmm. Den sista killen har svårt att vinna någon som helst sympati hos mig. Fast samtidigt kan jag förstå varför han beter sig som han gör. Och det är en annan sak som jag gillar med den här filmen. Just att man har anammat känslor och visar på ett ungefär hur en del skulle reagera och agera i en sådan situation samt att alla faktiskt inte är stöpta i en och samma form, utan man har både likheter och olikheter gemensamt.

Precis, det blir liksom aldrig överdramatiskt eller episka showdown gruppen emellan utan det känns nedtonat till en mer realistisk nivå.

Det där med glasögonen tänkte jag aldrig på, men nu blir jag ju så pass nyfiken att jag måste kolla upp saken. Vem vet, det slutar kanske med att jag ser om hela filmen när jag ändå håller på. Så bra är den ju att det skulle fungera så nära inpå. :D

Jag tänkte på det direkt, dels ser de ut som en modell som användes på solglasögon på 80-talet och dels känns det som en tydlig herrmodell. Antingen ville hennes mamma inte ha för mycket konkurrens av dottern eller också var det en extremt oseriös optiker som släppte igenom det där köpet. :P Skulle inte förvåna mig om du ser om filmen - den är helt enkelt så bra. :D

Visst kan du ha sett båda filmerna på bio, men det förutsätter att du var 15 år eller äldre 1990 när den första filmen verkar ha gått upp på bio. Samt 11 år eller äldre när den andra fick premiär 1991. Jag vet att jag såg den andra filmen på bio i varje fall. Och blev överraskad att den föregående och efterkommande också hade visats på det sättet. Det hade fullständigt passerat under min radar.

15 år innebär att du kommer in om du är 11 och har målsmans sällskap. Pappa var aldrig omöjlig att få iväg på bio. :)

*

Fast det tolkiade jag som att hon bara spelade spelet. Att hon inte hade några igentligen romantiska känslor för honom utan bara låtsades för det var det ända sättet de kunde komma levande ur det hela. Hon visade inget större intresse för honom fören det visade sig vatt de kunde båda komma levande ur det hela. Jag väntade mig att det skulle komma fram i slutet att det hela var som hon låtsades och blev lite förvånad när det inte gjorde det.

Jag uppfattade det också som om det mer var ett medvetet val från Katniss sida mer än några äkta känslor.

Jag håller inte riktigt med om det heller. Jag tycker det gick en bra stund då hon bara försökte hålla sig undan. Jag saknade bara en reaktion från henne när hon dödade sin första motståndare. Annars så tyckte jag hon verkade livrädd helatiden.

Ej icke att förglömma att man växer upp i skuggan av de här spelen, även om alla distrikt kanske inte satsar elitiskt, så borde det finnas någon form av trosuppfattning om spelen.

Jag blev också sugen på att läsa böckerna. Kanske efter alla 3 filmerna är klara?

Jag skall försöka hålla mig till att läsa böckerna allt eftersom filmerna släpps. :) Behöver bara köpa dem först.

fqq5BYam.jpg

#850 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 April 2012 - 02:48

Black Water (2007)

Grace, Lee och Adam spenderar sommaren med att köra genom Australien. Efter att ha firat Julen med Grace's och Lee's mamma så de bestämmer sig för att ta en guidad båt tur ut i vildmarken för att fiska. Men under ytan lurar en kallblodig och hungrig best.

En Krokodilfilm inspirerad av en verklig händelse. Låg budget, vilket märks, men de använder sig av det till att få filmen att verka verklig. Inga CGI-Krokodiler utan bara riktiga Krokodiler och ibland är det omöjligt att förstå för de har verkligen lyckats bra med klipningen. Dessutom får de Krokodilen att kännas som en av huvudkaraktärerna i filmen med en egen, om än något sadistisk, personlighet. Man får känslan av att det är en ond intelligtent varelse istället för bara ett djur vilket visseligen kan kännas fel men passar bra med filmen.
Där är ett par saker som känns lite ologiskt och overkligt som t ex hur enkelt Krokodilen välter en båt som en troligen inte skulle kunna göra i verkligheten. Eller hur skadorna varierar på attackerna där en kan vara dödligt medans flera andra verkar knappt ge någon skada som t ex en fulvuxen man blir dödad direkt utan problem men sedan hugger den i benet på en annan, rullar, men ger bara ett ordentligt köttsår. Och så har vi en liten tanig tjej som blir biten över magen 2 gånger utan att få några större skador.
Väldigt spännande och obehaglig film (mycket pga det svarta vattnet som gjorde att man såg inget som var under ytan) och jag måste erkänna att jag skrek till en gång. Bästa scenen var när de vadade ut i vattnet och Krokodilen dyker upp en halv meter fram och bara tittar på dem.
Slutet kändes en aning onödigt även om jag förstår orsaken till det.
En bra thriller som jag klart kan rekomendera. Vänta er ingen typisk blodig monsterfilm utan mer en psykologisk kamp om överlevnad som kan vara lite långsam ibland.
Filmen fick en spirituell uppföljare i hajfilmen The Reef (2010).

7,5/10

The Reef (2010)

Luke jobbar med att leverera båtar genom att segla dem från Australien till dess nya ägare. Den här gången ska några gammla vänner följa med på resan. Men så händer det som inte får hända. De seglar på ett rev och båten kapsejsar. Fast ute på havet så har de bara två val: Vänta på hjälp som kanske aldrig kommer medans de driver längre ut till havs eller simma mot närmaste ö utan att veta om de kan klara att simma så långt, eller vad som döljer sig under ytan.

Fristående och spirituell uppföljare till Black Water. Och även den här baserad på en verklig händelse (fast mer trogen de verkliga händelserna än Black Water var). Den större skillnaden är att de gjorde egna karaktärer och la till ett par extra karaktärer då det i verkligheten bara handlade om 3 personer. Dessutom så var det en Tigerhaj i verkligheten medans här så körde de med den klassiska Vithajen.
Åter igen så användes bara riktiga hajar och inga CGI monster.
En obehaglig och kuslig film som ibland blev så obehaglig att jag knappt orkade titta. Öppna vatten och hajar är inte en trevligt kombination. Tyvärr så sjunker spänningen lite då kroppen inte orkar känna av den en hel timme nonstopp så man blir lite avtrubbad.
Slutet, precis som förgångaren Black Water, är lite onödigt men passar åter igen och den här gången var jag berädd på det efter att ha sett Black Water.
Jag kan iallafall starkt rekomendera den här thrillern och råder er att se den, om ni vågar.

8,5/10

Edited by Crusader, 15 April 2012 - 05:07.

-Sora, Kingdom Hearts