Får väl spana in "Black Water" och se vad den går för.
Senast Sedda Film #5
Posted 15 April 2012 - 09:33
Får väl spana in "Black Water" och se vad den går för.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 15 April 2012 - 14:12
Regi av Jodi Foster. I huvudrollerna ser vi Jennifer Lawrence, Anton Yelchin, Mel Gibson, Jodi Foster och Riley Thomas Stewart.
Den här filmen föranlände några av dom mer roliga och suspekta rubriker när den var i produktion. Jag minns att både XC och jag hade roligt åt en sådan detalj när den ena artikeln efter den andra trillade i i våra RSS-flöden. Dessutom så var det något mer med filmen som tilltalade oss båda. Bara en sådan sak som att Jodi Foster stod för regi kändes nästan som ett tillräckligt skäl att se filmen. När det sedan stod alltmer klart att även Mel Gibson stod för en seriös insats så satte jag upp den på listan över filmer som jag ville se. Och nu gjorde jag det igår kväll.
Det skall sägas direkt att det här var en jädrans bra film. Och riktigt intressant. Den blandar mer seriöst drama med en stor portion humor och med det kommer man långt. Den enda negativa aspekten med filmen är att det i ett fåtal scener blir lite väl barnsligt när det gäller humorn, men dom scenerna är som tur lätträknade.
Mel Gibson gör återigen en väldigt bra roll och det känns som att han är på väg tillbaka efter den suveräna Edge of Darkness och nu den lika suveräna The Beaver. Kan han bara tygla sitt vilda privatliv så borgar nog det för fler seriösa och passande roller framöver. Som regissör undrar jag dock om det inte är mer eller mindre kört för hans del. Vet inte om något filmbolag verkligen vågar sätta Mel i regissörstolen igen.
Jodi Foster visar även hon med bravur hur jädrans bra hon är på att regissera. Dessutom gör hon en viktig och klart välspelad roll i filmen. Jag hade nästan hoppats på att det även var Jodi som hade skrivit manus till filmen, som för att sätta kronan på verket. Men så var inte fallet. Men regissera, det kan hon. Jag hoppas att det sker fler gånger i framtiden.
Så både Jodi och Mel spelar föräldrar med problem, tillsammans har dom två barn. Även dom med en stor portion problem i bagaget. Anton Yelchin och Riley Thomas Stewart gör dessa två barn mycket övertygande och bra. Antons karaktär har även ett kärleksintresse (givetvis med problem) som spelas lika övertygande och bra av Jennifer Lawrence. Återigen visar hon hur långt hon kan gå med sin talang och vilka bra roller som väljs åt henne.
Så ser man till skådespelarna är det verkligen imponerande och även för regi så får Jodi en guldstjärna.
Ser man till handlingen så är den mycket intressant kring en familj med flertalet problem. Dom främsta står Mels karaktär för, men det är i mångt och mycket en dysfunktionell familj som står vid ett vägskäl där man antingen måste hjälpas åt för att må bättre och kunna rädda familjen, eller inse att det är övermäktigt och gå skilda vägar.
Som sagt var, detta är en klart sevärd film som jag får se till att skaffa i fysiskt form framöver.
Note to XC: Se filmen så är du snäll. Visst, det är ett drama men med en stor portion humor och väldigt övertygande skådespelare. Dessutom med en mycket kopetent regissör. Så gör dig själv en tjänst och se filmen vid ett passande tillfälle framöver.
Jag tänkte på det direkt, dels ser de ut som en modell som användes på solglasögon på 80-talet och dels känns det som en tydlig herrmodell. Antingen ville hennes mamma inte ha för mycket konkurrens av dottern eller också var det en extremt oseriös optiker som släppte igenom det där köpet.Det där med glasögonen tänkte jag aldrig på, men nu blir jag ju så pass nyfiken att jag måste kolla upp saken. Vem vet, det slutar kanske med att jag ser om hela filmen när jag ändå håller på. Så bra är den ju att det skulle fungera så nära inpå.
Skulle inte förvåna mig om du ser om filmen - den är helt enkelt så bra.
Jag såg aldrig om filmen sedan, verkligheten och en bäver kom emellan. Damn!
15 år innebär att du kommer in om du är 11 och har målsmans sällskap. Pappa var aldrig omöjlig att få iväg på bio.Visst kan du ha sett båda filmerna på bio, men det förutsätter att du var 15 år eller äldre 1990 när den första filmen verkar ha gått upp på bio. Samt 11 år eller äldre när den andra fick premiär 1991. Jag vet att jag såg den andra filmen på bio i varje fall. Och blev överraskad att den föregående och efterkommande också hade visats på det sättet. Det hade fullständigt passerat under min radar.Tack för infon om Turtles, alla tre visades på bio alltså? Jag har som andra inte sparat några biobiljetter och är osäker, jag kan ha sett både ettan och tvåan på bio men det är inget jag skulle satsa mycket pengar på om man säger så.
Ledsen att göra dig besviken men 15 år har alltid varit 15 år på bio. Läs mer utförligt om detta via denna länk. SF Bio sammanfattar det hela enkelt och bra.
- När filmen är tillåten från 7 år så får barn under 7 år följa med i vuxens sällskap.
- Vid 11 års gräns får barn som har fyllt 7 år följa med i vuxens sällskap.
- 15-års gränsen är absolut. Man måste ha fyllt 15 år för att få se filmen på biograf, även i vuxens sällskap.
Fast det tolkiade jag som att hon bara spelade spelet. Att hon inte hade några igentligen romantiska känslor för honom utan bara låtsades för det var det ända sättet de kunde komma levande ur det hela. Hon visade inget större intresse för honom fören det visade sig vatt de kunde båda komma levande ur det hela. Jag väntade mig att det skulle komma fram i slutet att det hela var som hon låtsades och blev lite förvånad när det inte gjorde det.Jag hade även en del problem med den relation som Katniss och Peeta utvecklar. Den var inte helt trovärdig. Men det skulle säkert vara så eftersom Katniss även verkar tycka om den andra killen från samma distrikt som hon kommer från.
Mmm, så kan det säkert vara. Bara att jag inte tyckte att det kändes trovärdigt. Lite som att man hade svårt för att bestämma sig om hon skulle vara kär i honom eller bara "spela spelet". Men det är nog bara en tolkningsfråga, kanske att den här biten blir bättre även för mig när man får se om filmen.
Jag håller inte riktigt med om det heller. Jag tycker det gick en bra stund då hon bara försökte hålla sig undan. Jag saknade bara en reaktion från henne när hon dödade sin första motståndare. Annars så tyckte jag hon verkade livrädd helatiden.Dessutom tyckte jag att Katniss tuffade till sig lite för snabbt. Visst, hon kämpar för sitt liv och då får man ta tjuren vid hornen direkt. Men jag hade gärna sett den biten lite mer nedtonad med en gnutta mer osäkerhet hos henne och att hon sedan istället hade vuxit med uppdraget.
Okej, hon visade ju en viss rädsla under spelen, det håller jag med om. Men även här tyckte jag att man hade svårt för att bestämma hur karaktären skulle vara. Jag fick liksom inget bra grepp om hennes känslor och jag tyckte att man kunde ha gjort den biten lite tydligare. Men jag hoppas att en sådan här saken även skall bli bättre vid en omtitt.
Jag blev också sugen på att läsa böckerna. Kanske efter alla 3 filmerna är klara?Men men, det är egentligen inga stora saker som jag hakade upp mig på i den här filmen. I sin helhet köper jag filmen rakt av och tycker att den var både bra och intresseväckande. Jag ser gärna fler filmer och läser som sagt gärna även böckerna.
Jag kommer aldrig klara av att vänta så länge.
Black Water (2007)
Tack för tipset! Jag gillade verkligen The Reef, så den här blev jag nyfiken på att kolla upp.
The Reef (2010)
Jag har sett den tidigare och blev mycket imponerade över hur spännande filmen var. Dessutom var karaktärerna mycket intressanta. Man lider verkligen med dom från början till slut. Att den utgår från verkliga händelser gör det bara ännu mer intressant. Man kan bara tänka sig hur det är att vara med om något liknande i verkliga livet. Jag gillar även hur vackert med dödligt man lyckas framställa ett öde (så när som på våra huvudpersoner och hajar) hav på i filmen. Australien har verkligen några av världens mest vackra ställen att spela in film på och här lyckas man med konststycket att visa hur vackert men dödligt någonting kan vara på en och samma gång. Så den här filmen är riktigt bra och den rekommenderas varmt som du säger.
Edited by Piranhaconda, 15 April 2012 - 14:14.
Posted 15 April 2012 - 15:09
Minns det som rätt kul i början men som också blev krystat rätt fort.Den här filmen föranlände några av dom mer roliga och suspekta rubriker när den var i produktion. Jag minns att både XC och jag hade roligt åt en sådan detalj när den ena artikeln efter den andra trillade i i våra RSS-flöden.
Den står på listan, men det känns inte som en film som jag prioriterar just nu.Note to XC: Se filmen så är du snäll. Visst, det är ett drama men med en stor portion humor och väldigt övertygande skådespelare. Dessutom med en mycket kopetent regissör. Så gör dig själv en tjänst och se filmen vid ett passande tillfälle framöver.
Med tanke på att optikern i fråga måste vara blind så håller jag med om yrkesförbud.Jag såg aldrig om filmen sedan, verkligheten och en bäver kom emellan. Damn!Jag tänkte på det direkt, dels ser de ut som en modell som användes på solglasögon på 80-talet och dels känns det som en tydlig herrmodell. Antingen ville hennes mamma inte ha för mycket konkurrens av dottern eller också var det en extremt oseriös optiker som släppte igenom det där köpet.Det där med glasögonen tänkte jag aldrig på, men nu blir jag ju så pass nyfiken att jag måste kolla upp saken. Vem vet, det slutar kanske med att jag ser om hela filmen när jag ändå håller på. Så bra är den ju att det skulle fungera så nära inpå.
Skulle inte förvåna mig om du ser om filmen - den är helt enkelt så bra.
Men jag kollade in specifika scener för att se vad du menade och jag kan inte annat än att nicka instämmande i det du skrev. Smått underhållande måste jag säga och en kul detalj. Men jäklar, det kan inte ha varit en alltför seriös optiker som tog han om den undersökningen och beställningen. Borde snarare beläggas med yrkesförbud å det snaraste.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 15 April 2012 - 20:21
VAD? Guy Ritchie går loss på Arthur Conan Doyles gamla följetongshjälte; drar järnspettet hur häcken på honom och gör honom mer lekfull än någonsin.
VAR? 221B Baker Street, bygget av London bridge och resten av staden.
HUR? Jag gillar iofs brittiska deckare men Sherlock Holmes har aldrig riktigt nått upp till sann intresseflagg för min del. Därför är det ju kul att denna inkarnation byggd på och runt Robert Downey jr inte bara var något jag gillade utan dessutom faktiskt sett om. Visst är det aningen svårsmält att Homes märker alla detaljer men i övrigt så gillar jag storyn där samspelet mellan Homes och Watson är underhållande på fler plan. Vassa skådespelare samt en övertygande rekvisita och scenografi gör det här inte bara en film man kan tänka sig att se om - utan dessutom se fram emot en uppföljare.
NÄR? Uppföljaren skall ses bara den släpps på dvd - tror det är någon gång i sommar.
*
Whale Rider (2002) [NZ/DE]
VAD? En berättelse om hur tradition kan slita en familj i stycken, och vägen tillbaka.
VAR? Litet samhälle på Nya Zeeland.
HUR? En film som på en del plan faktiskt påminner om svenskt drama. Den här typen av film faller in i en kategori jag sällan visar intresse för och ser ännu mer sällan. Det är kanske inte en film jag någonsin kommer se om men det är avgjort en film som väcker eftertanke (om kultur- och traditionskrockar som kanske ligger oss lite närmare) och som jag inte ångrar en sekund att ha givit en genomtitt. Vassa skådespelare - måste säga att Rawiri Paratene gör ett storartat jobb med att få oss att vilja strypa Karo för hur han behandlar människorna som står honom närmast. Det är också lätt att förstå att Keisha Castle-Hughes fick en hel del nomineringar och priser kastade efter sig. Det är nämligen en sådan roll, och hon gör den med övertygelse. Filmen är lite små-grå i färgerna, men det tror jag är ett medvetet val för det bidrar tills stämningen.
NÄR? Finns att se gratis på Voddler, så låt inte något hålla dig tillbaka att se den här.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 15 April 2012 - 20:46
Tack för tipsen! Dom där filmerna lät helt klart intressanta. Speciellt den första som jag gärna skulle se om jag fick chansen. Troligtvis även med den andra om sanningen skall fram. Kan jag anta att du har sett dom på "Internetkanalen"?
Typ.
Resan till julstjärnan (Reisen til julestjernen) är en norsk film från 1976 och bygger på en teaterpjäs av Sverre Brandt.
Filmen handlar om prinsessan Gulltopp som vid julafton beger sig ut i skogen för att hitta julstjärnan, men försvinner. Hennes far förbannar då julstjärnan som slocknar...
Flera år senare kommer ett gäng gycklare till slottet och en av dem, Sonja, är fast besluten att hitta julstjärnan.
Filmen är ganska charmig och så, men skådespelarna är ojämna och vissa spelar nästan över. Sedan är det för mycket av ”helt plötsligt råkade detta hända”.
Dessutom lider filmen av ett segt tempo.
De låtar som förekommer under filmens gång är helt okej, men inget som fastnar.
Däremot finns det ett par underhållande scener och bifigurerna är lite skojiga. Men annars är det en knappt sevärd film...
Die Bremer Stadtmusikanten är en västtysk film från 1959 och bygger på Stadsmusikanterna från Bremen.
Eftersom den här filmen är från 50-talet, så spelas Åsnan, Hunden, Katten och Tuppen av människor i ”djurdräkter”. Och nej, det ser inte klokt ut.
Filmen i sig är lite kul i början, men den sista halvtimmen är seg och tråkig. Helt okej söndagsunderhållning, men inte mer än så.
Der Wolf und die sieben jungen Geißlein (1957) är en tolkning av Vargen och de sju killingarna, och precis som i Die Bremer Stadtmusikanten är det människor i ”djurdräkter”.
Till skillnad från den filmen ser det bättre ut här. Däremot är Der Wolf und die sieben jungen Geißlein ganska långtråkig och inte särskilt underhållande heller.
O sirotkovi z Radhoště är en tjeckisk tv-film från 1996 med bl. a. Karel Roden och Michal Dlouhý i rollistan. Ladislav Chudík, som spelade Underjordens kung i Soľ nad zlato, medverkar också.
Om jag har förstått det hela rätt, bygger den här filmen löst på en saga som är känd i Tjeckien (och förmodligen även i Slovakien).
Det är ingen originell story, det är ju det goda mot det onda, men det är en väldigt underhållande film och nästan alla medverkande gör ett bra jobb.
Eftersom det är en tv-film är specialeffekterna ojämna. Ibland ser de bra ut och andra gånger märks det tydligt att det är lågbudget.
Men den största besvikelsen är Petr Hapkas musik som är ganska tråkig här.
Posted 16 April 2012 - 01:41
Ett mystiskt virus sprider sig över Asien men ingen utanför verkar ta det på större alvar utan tror det är Fågelinfluensan. Men så en dag händer något i New York och London. Människor blir sjuka och dör men förvandlas till blodtörstiga Zombies.
Det här är några klipp filmade av olika överlevande.
En Indipendent Zombiefilm filmad som en sammling av amatörfilmer.
Manuset är tyvärr lite korkat ibland, speciellt i början. Inte bara sån't som att de blir fast pga att deras bil inte fungerar utan som att de går till ett ställe de vet att ingen är hemma på för att fråga om de kan få sova över. Eller som att de gömmer sig i skogen som om de skulle vara extra säkra där?
Sedan så känns vissa repliker totalt otrovärdiga och ibland tänker man "vem talar på det viset?" Fast mycket var improviserat av skådespelarna så det är säkert orsaken.
Men annars så är det en rätt OK Zombiefilm. Kanske var det onödigt att ha med 2 psykopater som dödade de flesta överlevande men det tillförde ändå även om det gav ett mindre tillfredställande slut. Fast det värsta var att den ena av dem var typ den ända som överlevde filmen (man fick aldrig veta vad som hände den andra) men som tur är så fick filmen en uppföljare.
En rolig sak var hur långsamt kulorna verkar gå. När de sköt så kunde det ta ett par sekunder innan zombien blev träffad.
Gillar man Zombiefilmer och inte har för höga krav så kan jag rekomendera den här.
6/10
World of the Dead: The Zombie Diaries 2 (2011)
Fyra månader har gått sedan 99,9% av jordens befolkning dog av ett okänt virus som förvandlade dess offer till blodtörstiga Zombies. Nu står de överlevande inför ett nytt hot: överleva vintern.
På en militärbas försöker soldaterna hjälpa de överlevande som behöver hjälp men efter ett katastrofalt misstag så lyckas zombies ta sig in på basen och bara en handfull av dem lyckas fly. En av dem är Leeann, som för fyra månader sedan skulle filma en dokumentär om det mystiska viruset.
Precis som första filmen så är den här filmad med handhållen kamera som en dokumentär. Men där slutar likheterna. Den här filmen har betydligt högre budget, snyggare kvalitet på bild och är inte uppdelad i ett gäng kortfilmer utan är en ända lång film som handlar om samma grupp karaktärer helatiden.
Leeann från första filmen återvänder fast spelad av en ny skådespelare. Här får man dessutom hintar att hon såg när Goke och Manny mördade hennes vänner och att de kanske var orsaken att hon sprang bort från lägret under natten. Och givetvis återvänder Goke och Manny också som nu har hittat en grupp likasinnade psykopater.
En intresant sak är alla tillbakablickar som visar vilka hemskheter soldaterna var beordrade att göra för att försöka stoppa virusets spridning, t ex avrätta alla de misstänkt smittade.
Slutet var tyvärr väldigt dåligt. Jag vet inte varför de åter igen var tvugna att avsluta med att alla utom en dog. Jag hade velat att iallafall Leeann också hade överlevt. Och Goke kom undan igen vilket måste betyda att de planerar att göra en till film.
Det var iallafall en mycket bra zombiefilm trots ett par brister som t ex vem kunde vara så korkad att han glömmer stänga grinden i en värld full med zombies. Jag hoppas på en 3:e film som är minst lika bra.
Jag kan starkt rekomendera den här, även till de som tyckte första filmen var dålig.
7/10
Edited by Crusader, 18 April 2012 - 23:51.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 16 April 2012 - 02:41
Han är producent för serien. Lena Dunham har skapat, skrivit och spelar huvudrollen. (Därför jag ville se Tiny Furniture som hon också skrivit, regisserat och spelar huvudrollen i)
I helgen har TV-serien Girls premiär på HBO så det ska bli intressant att se hur den är i jämförelse.
Girls har jag haft under luppen ett tag nu. Tror den dök upp på min radar när jag läste något om att Judd Apatow skulle vara inblandad. Jag gillar mycket av det han gör, både film som tv. Nu vet jag inte exakt hur han är inblandad just där,
men tack vare hans medverkan så läste jag lite mer om serien och såg någon preview för ett tag sedan. Och den intresserar mig, helt klart. Jag skall ge den en chans om jag nu bara kan komma ihåg att den startar till helgen.
Bara att kika på internetkanalen idag.
Steve Martin var riktigt bra förr. Då var han i sitt esse. I och för sig så har jag inte sett så mycket av honom på den senaste tiden, men tillräckligt mycket för att inse att han inte är lika bra som förr.
Han kan fortfarande vara bra. T.ex. i gästspel i 30 Rock och jag gillade Shopgirl som är baserad på en bok som han har skrivit. Men annars är det väl inte så mycket intressant. Jag har inte vågat/velat se nyinspelningen av Rosa Pantern.
Tack.Wow, alla Halloween-filmerna. Inte illa. Det är ju några stycken och med tanke på hur varierande dom är i kvalité då är det en bedrift i sig att ge sig på en sådan genomtitt och en än större att faktiskt ta sig i hamn. Bra jobbat där.
Och när det gäller Disneyfilmer så finns det en del att se även där. Jag är själv snart klar med min genomgång och det har varit blandade skurar måste jag säga. Mycket bra, men även en hel del halvbra, speciellt deras tidigare klassiker. Vilket faktiskt förvånade mig en aning. Men från Oliver & Gänget till kanske Herkules hade dom en riktigt bra period där nästan samtliga filmer är mycket bra. Även om det givetvis förekommer bra filmer innan och efter med.
Jag tyckte det var upp och ner i stort sett hela vägen men det är ändå en hög lägsta nivå. Mest överaskad blev jag av Mulan som jag inte alls förväntat mig nåt av men den var väldigt underhållande och en av få gånger där man få se en stark kvinnlig huvudkaraktär som inte är en trallande prinsessa.
Lite synd att jag missade den där artikeln när jag nu nästan har sett klart min Star Wars genomgång. Den hade varit riktigt intressant att testa faktiskt. Det fanns både en á två poänger med det som skrevs.
Instämmer. Jag tyckte det lät konstigt först men efter att ha läst artikeln blev jag sugen på att testa.
Men jag skall ha den i åtanke näst gång jag ser om filmerna, så jag sparar ned texten lite snyggt och prydligt. Tack för tipset. Annars så har jag bara varit med om en alternativ genomgång tidigare, som jag kan minnas på rak arm, och det var med tv-serien Babylon 5. Och det var en blandad upplevelse måste jag säga. Inte helt klockren, men inte heller så tokig som man först skulle kunna tro.
Jag använde faktiskt den där guiden när jag såg B5 första gången men jag hade läst på så pass att jag visste att man inte ska se In the beginning först. Annars följer den ju i stort sett sändningsordningen med lite omstuvande av vissa avsnitt som vad jag förstår bara är till det bättre. Det enda som inte passar in är Thirdspace som är helt stand alone och kronologiskt ska in i en del av serien där seriens arc rullar på för fullt och det blir ett jätte konstigt avbrott som helt förstör seriens flow om man ser den där.
Väldigt kul att du gillade den här filmen och extra trevligt så eftersom du inte hade sett den tidigare.
Jepp. Måste dock säga, och det här kanske är hädelse, men jag gillade faktiskt den nya filmen mer än den här.
Inte då. Det känns helt legitimt att säga så. Ibland överträffar ju faktiskt en nyare film, en äldre. Mycket var bra förr, dock inte allt.
Indeed. Men vissa saker blir också för "heliga" för att man ska kunna sätta nåt nytt som bättre. Jag kan t.o.m. själv känna att det är konstigt att säga det trots att jag inte är något stort Mupparna fan.
Både Wanted samt Kick-Ass får följa med nästa beställning. Säkert även Empire med, som vid en google-fu känns klart intresant.
Coolt. Ska bli intressant att höra vad du tycker.
Positivt att det bara är ett album av varje serie, för det underlättar ett köp. Inget ont om pågående serier, men dom tenderar att ligga längre i "att läsa"-högen än vad one-shots gör
Lustigt nog brukar det bli tvärtom för mig. Problemet med pågående serier blir istället att man glömmer eftersom vad som hänt tidigare. Det bästa är egentligen att vänta tills allt kommit ut men vem orkar göra det?
Jag såg faktiskt Kick-Ass före jag läste den och föredrar filmen. Det blir ju ofta så. Nu är dom som sagt väldigt lika men på dom två viktigaste punkterna som dom skiljer sig tycker jag filmens lösning funkar bättre.. Och det blir intressant att se, om och hur, Kick-Ass samt Wanted fungerar eftersom jag redan har sett båda filmerna. Med Kick-Ass så hoppas jag att det blir en minst lika bra upplevelse som filmen, vilket inte känns helt omöjligt
och i fallet med Wanted så känns det ännu mer positivt eftersom den skiljer sig så mycket från filmen. Något jag inte riktigt visste om. Så tack för att du berättade. Det känns ju nästan som två helt skilda saker måste jag säga, där man mer inspirerats av serien snarare än att ha baserat filmen efter densamma. Spännande.
Precis. Vissa scener är rakt av tagna från serien men i stort är det mer löst baserat.
.
Och tack för dom andra två tipsen med. Zebra Man har jag hört talas om tidigare, men inte mycket mer än så. Och Griff the Invisible var helt ny för mig. Båda två filmerna måste givetvis utforskas.
Jag ska försöka kolla upp dom själv också.
En och en mer lättsam Hellboy kanske dessutom tilltalar en bredare målgrupp. Dock vet jag inte om dessa filmer verkligen blev en hit i intäkter/antal sålda DVD osv. På sätt och viss känns det som att detta var början på en svit av filmer, men att man sedan kom av sig.
Hellboy Animated
Nej jag tror inte att dom blev speciellt populära. Annars hade det nog kommit mer. Som tur är kommer det mer av serietidningsvarianten.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 16 April 2012 - 15:08
Sherlock Holmes (2009) [US/DE/UK]
Avgjort en bra och sevärd film. Jag har lust att se om den jag med för jag har bara sett den en gång tidigare. Kanske att jag gör det i samband med att jag ser uppföljaren.
Har du gett BBCs Sherlock Holmes serie en chans? Tror du skulle kunna gilla den.
Whale Rider (2002) [NZ/DE]
En av mig väldigt högt rankad dramafilm. Tror den skulle komma med på en top 10-lista om jag någon dag skulle gå fnatt och börja rangordna mina filmupplevelser.
Väldigt trevligt att du gav filmen en chans och att du inte ångrade dig. Alltid uppskattat när ens filmtips genererar ett försök till att utforska närmare.
Nästa gång du ser en film från Nya Zeeland kan du göra dig själv tjänsten att se "Out of the Blue" som både jag och en annan i familjen har tipsat dig om tidigare. Det är mer av thriller/action/drama och är även baserad på en verklig händelse. Vill du ha en Xena-referens så kan jag glädja dig med att Karl Urban medverkar i filmen och på ett storartat sätt.
Filmen finns att se gratis på Voddler om du vill. Själv köpte jag den svenska utgåvan rakt av när den släpptes och det ångrar jag inte för en sekund. Jag har dock inte sett om filmen än, men det lär ske förr eller senare.
Die Bremer Stadtmusikanten
Eftersom den här filmen är från 50-talet, så spelas Åsnan, Hunden, Katten och Tuppen av människor i ”djurdräkter”. Och nej, det ser inte klokt ut.
Bara det låter som en tillräcklig anledning för mig (säkert även XC med) att se filmen.
Är lite dålig på att kommentera det du skriver, men det är alltid kul att läsa om filmerna som du ser. En del vill jag se själv och hoppas så sker förr eller senare. Och en del andra räcker det med att läsa vad du tycker om då dom verkar vara helt uppåt väggarna och minst sagt ojämna.
Girls
Bara att kika på internetkanalen idag.
Tack för påminnelsen! Skall försöka göra det.
Steve Martin
Han kan fortfarande vara bra. T.ex. i gästspel i 30 Rock och jag gillade Shopgirl som är baserad på en bok som han har skrivit. Men annars är det väl inte så mycket intressant. Jag har inte vågat/velat se nyinspelningen av Rosa Pantern.
Rosa Pantern-filmerna har jag sett och dom är inte mycket att hänga i granen. Dom är inte på långa vägar lika bra och underhållande som när Peter Sellers håller liv i luckan. Förstår inte riktigt att man ens fick göra en uppföljare på den första filmen, men tydligen drog väl den in tillräckligt med pengar för att motivera en sådan sak.
Disney
Jag tyckte det var upp och ner i stort sett hela vägen men det är ändå en hög lägsta nivå. Mest överaskad blev jag av Mulan som jag inte alls förväntat mig nåt av men den var väldigt underhållande och en av få gånger där man få se en stark kvinnlig huvudkaraktär som inte är en trallande prinsessa.
Mulan gillade jag förr men när jag nu senast såg om filmen så blev jag besviken. Inte alls vad jag kom ihåg och tyvärr lämnade den upplevelsen en viss besk eftersmak. Men så är det ju ibland, att man lever på minnet och får ett rätt oväntat uppvaknande när man ser om en viss film. Mer glädjande då är att nästa gång man ser om filmen så kanske man tycker att den är bättre än senast.
Wanted, Kick-Ass & Empire
Coolt. Ska bli intressant att höra vad du tycker.Jag kom på när vi pratade om Kick-Ass här att jag faktiskt inte har lästa tvåan så jag ska försöka åtgärda det snarast. Där blir det förresten intressant att se hur dom gör med den andra filmen där eftersom Hit Girls story måste bli rätt annorlunda med tanke på en ändring dom gjorde i första filmen. Jag vill inte säga vad det är om du ska läsa serien.
Tack. Skall försöka komma ihåg tråden under Serietidningar för det. Läser en hel del serier men är rätt dålig på att komma ihåg att kommentera det jag läser.
Kick-Ass 2 lär jag läsa när den släpps i en lämplig TPB, vilket den väl inte har gjort än?
Intressant det du skriver om serien kontra filmerna. Jag får hålla mina korpgluggar öppna när jag läser så lär jag väl upptäcka vad du tänker på.
Ongoing vs. one-shot
Lustigt nog brukar det bli tvärtom för mig. Problemet med pågående serier blir istället att man glömmer eftersom vad som hänt tidigare. Det bästa är egentligen att vänta tills allt kommit ut men vem orkar göra det?
Sant. Det är väldigt sällan som man vill eller kan vänta. I många fall vet man ju inte ens hur lång en serie kommer bli. Jag kan bara minnas ett sådant fall där jag faktiskt väntade och det var med Scott Pilgrim. Dels för att jag rätt sent upptäckte serien, men även för att jag inte riktigt hade råd att köpa den album för album, utan drog till med allt på en gång istället. Och så läste jag den även sedan, från början till slut utan en längre väntetid mellan albumen.
Hellboy Animated vs Comics
Nej jag tror inte att dom blev speciellt populära. Annars hade det nog kommit mer. Som tur är kommer det mer av serietidningsvarianten.
Och det är det viktiga tycker jag. Hellboy i serieform lär slå alla tänkbara reinkarnationer. Både äldre som kommande.
Edited by Piranhaconda, 16 April 2012 - 15:10.
Posted 17 April 2012 - 12:40
Jag hade egentligen också tänkt vänta, men fick sug att se den. Uppföljaren släpps ju i sommar på DVD så det blir ett inköp då.Avgjort en bra och sevärd film. Jag har lust att se om den jag med för jag har bara sett den en gång tidigare. Kanske att jag gör det i samband med att jag ser uppföljaren.
Sherlock Holmes (2009) [US/DE/UK]
Hmm. Crime/Deckare är egentligen inget jag prioriterar, och SH i nutid känns helt enkelt inte som ett koncept jag kastar mig över.Har du gett BBCs Sherlock Holmes serie en chans? Tror du skulle kunna gilla den.
Minns att den står på listan sedan tidigare. Vem vet kanske kan prioritera upp den lite.Nästa gång du ser en film från Nya Zeeland kan du göra dig själv tjänsten att se "Out of the Blue" som både jag och en annan i familjen har tipsat dig om tidigare. Det är mer av thriller/action/drama och är även baserad på en verklig händelse. Vill du ha en Xena-referens så kan jag glädja dig med att Karl Urban medverkar i filmen och på ett storartat sätt.Whale Rider (2002) [NZ/DE]
Edited by XC, 17 April 2012 - 12:41.

Posted 17 April 2012 - 12:54
If a Tree Falls: A Tale of the Earth Liberation Front
Visas nu på SVT (info). Jag skall försöka komma ihåg att se den då den verkar intressant och dokumentärer är något som jag borde se mer av.
Sändningstider: Miljöterroristerna (If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front)
SVT1 tis 17 apr kl 22.30
SVT1 ons 18 apr kl 00.20
SVT1 tor 19 apr kl 12.25
Amerikansk dokumentär från 2011. De började som trädkramare och slutade som mordbrännare och vandaler. Earth Liberation Front skyr inga medel för att rädda miljön. Filmaren Marshall Curry ger en unik inblick i den radikala miljörörelsen som av Bush-administrationen kallats "det största terroristhotet inom USA".
Nominerad till en Oscar 2012
Posted 17 April 2012 - 14:10
En värsting till coach
Film med Whoopi Goldberg i huvudrollen, vilket inte är så svårt att lista ut om man ser till den svenska titeln. Jag har sett den här vid något tillfälle tidigare men jag minns inte ett skvatt om vad jag tyckte och tänkte om filmen då. Nu kan jag konstatera att den är klart underhållande och sevärd. Trots att filmens handling kretsar kring basket, en sport som jag aldrig har varit speciellt intresserad av. Whoopi är väldigt bra på att spela hängivet fan som får chansen att träna ett lag i NBA och gör det med bravur. Men först efter att ha tagit ned killarnas ego till jorden igen. Filmen är förvisso förutsägbar från början till slut och innehåller även allehanda klyschor. Men den har hjärta och charm som få och den har även stått sig väl under årens gång. Det märks inte fullt så mycket faktiskt att filmen skulle vara från 1996.
Three Men and a Baby (1987)
Tre män och en baby
Jag har sett även den här filmen vid något tillfälle och minns faktiskt att den var bra redan då. Filmen är regisserad av självaste
Home Alone (1990)
Ensam hemma
En klassiker som jag såg på bio. Minns att man stod och sdelade ut fribiljetter på H&M och jag samt några vänner snappade upp ett antal. Sedan drog vid med oss lite fler vänner och såg filmen. Jag tyckte att den var väldigt underhållande på den tiden och har sett om den några gånger sedan dess. Nu var det dock ett tag sedan, vilket föranlände denna omtitt. Och visst, den är fortfarande bra men kanske inte fullt så bra som jag minns den. Främst är det väl hos lille Macaulay Culkin som man kan finna filmens brister. Han är väldigt charmig och gör ett förvånansvärt bra jobb, men det märks att han inte är riktigt torr bakom öronen för en sådan stor roll. Men som tur är stöttas han upp av övriga skådespelare som utgör hans familj och släkt, men kanske främst av Joe Pesci och Daniel Stern som är filmens elakingar. Något dom gör på ett härligt lekfullt sätt. Och handlingen som sådan i filmen är lika bra nu som då. Den är fylld med upptåg och en stor portion humor. Jag skulle gärna se om den andra uppföljaren som jag också minns som bra. Dock har jag inte sett filmerna som tar vid efter det, men det känns inte som någon större förlust.
Posted 17 April 2012 - 15:15
Black Water (2007)
Tack för tipset! Jag gillade verkligen The Reef, så den här blev jag nyfiken på att kolla upp.
Lite tur skall man ju ha sägs det och Black Water visas på TV11 natten mellan söndag 29/4 och måndag 30/4 klockan 02:45-04:30. Så det blir till att spela in och se denna film själv. The Reef har jag fräskt i minnet, annars hade jag nog sett om den i samma veva.
Posted 17 April 2012 - 22:59
Jag ser på den nu. Mycket handlar ju om vad som är Terrorism. De bränner ner företagsbyggnader för att skrämma folk från att hugga ner träd eller misshandla miljön men anser ändå sig inte vara terrorister eftersom de aldrig dödar någon. Så är man fortfarande miljöaktevist om man använder terror som vapen eller är man då terrorist? Det faktum att ELF bröts upp pga att många villja ge sig på människor visar vart det hela var påväg.
If a Tree Falls: A Tale of the Earth Liberation Front
Visas nu på SVT (info). Jag skall försöka komma ihåg att se den då den verkar intressant och dokumentärer är något som jag borde se mer av.
Sändningstider: Miljöterroristerna (If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front)
SVT1 tis 17 apr kl 22.30
SVT1 ons 18 apr kl 00.20
SVT1 tor 19 apr kl 12.25
Amerikansk dokumentär från 2011. De började som trädkramare och slutade som mordbrännare och vandaler. Earth Liberation Front skyr inga medel för att rädda miljön. Filmaren Marshall Curry ger en unik inblick i den radikala miljörörelsen som av Bush-administrationen kallats "det största terroristhotet inom USA".
Intresant, och lite sorgligt, att se hur hoppfulla ungdommar som bara vill skydda naturen blir mer och mer extrema.
T ex några extrimister bränner ner Skogsväktarnas byggnader vilket gör polisen och regeringen arga så de stämplar alla som extramister och tar i med hårdhandskarna vilket får de vanliga aktivisterna rasa och bli mer extrema.
En sak jag reagerade på var målet av många av bränderna. Skogsvakthus, plantage som försöker hitta alternativ till att hugga ner Urskogarna, Bibliotek, Skogsforskningslab, småskogsföretag osv. Hade de givit sig på de riktiga bopvarna, de som dumpar kemiskt avfall i naturen, de gigantiska skogsföretagen som hugger ner urskogen osv så hade jag nog mer varit på deras sida. Nu blev det istället en massa missriktad ilska mot de mindre skylldiga som djurskyddsaktivister som t ex slänger blod på de som äter på MacDonalds.
Det värsta var att Jake, han som stod bakom det hela satte dit alla de andra för att rädda sig själv vilket var orsaken till att en massa föredetta extrimister blev aresterade för terrorbrott. Han blev frikänd.
I slutändan så vände alla sig mot varandra och alla nobla mål försvann. Tillsist så fick bara de som vägrade sammarbeta (som killen dokumentären handlar om) stå för hela notan.
Det sorgliga är ju att de som var de riktigt extrema hatiska ångerfria kom undan med ett lätt straff medans deras undersåtar som ångrade sig fick ta smällen.
Jag hoppas många ser den här och kanske inser konsekvenserna innan de tar till extrema handlingar för en sak.
Så vad tycker ni? Är det bara Terrorism när man dödar en massa människor för att sprida terror för sin sak eller gäller det när helst en grupp använder sig av terror för att få fram sin sak? Eller räcker det med hot? Är alla bombhot som görs för att skapa terror för t ex miljön, terrorism?
Själv så är jag kluven. Terrorism från början var att använda terror i ett syfte och behövde inte innefatta dödsfall men sedan 9/11 så börjar man mer anse att en hög dödssiffra hör till och tycker att all gammaldags terrorism är mesiga i jämförelse. Kommer det bli så att i framtiden händer så hiskliga terrorism brott att 9/11 kommer då kännas som ingen terrorism?
Edited by Crusader, 17 April 2012 - 23:04.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 18 April 2012 - 13:22
Jag ser på den nu.
SVT1 tis 17 apr kl 22.30
SVT1 ons 18 apr kl 00.20
SVT1 tor 19 apr kl 12.25
Jag såg den också igår och den var helt klart intressant. Dock så får ett omdöme från min sida vänta lite eftersom jag först måste smälta intrycken lite.
Edited by Piranhaconda, 18 April 2012 - 13:23.
Posted 18 April 2012 - 14:59
En värsting på Wall Street
Jag tyckte det var lika bra att smida medan järnet var varmt och såg den andra filmen med Whoopi Goldberg som jag har haft liggandes sedan tidens begynnelse. Och även den var minst lika underhållande som "En värsting till coach", kanske rent av snäppet bättre. Trots att den handlar om livet kring Wall Street, något som är om möjligt än mer ointressant än vad basket var i den andra filmen. Men här får Whoopi Goldberg breda ut sig lite mer och man har fått till ett något tightare manus. Och tjejen har en komiskt tajming måste man säga. Visst, en sådan sk är kanske inte lika svår att få till på film, när man kan ta till omtagningar. Men det krävs dock en del från skådespelaren för att det skall kännas trovärdigt och bli bra. I den här filmen får Whoopi Goldberg till och med prova på att spela man vilket är rätt kul. Kanske inte så trovärdigt som om någon skulle göra det i dagens film, men det funkar bra i kontext till filmen och dess handling samt karaktärer. Och precis som i många andra filmer med Whoopi Goldberg så är det kvinnan som får stå i fokus och männen får känna sig brädade på mer än ett sätt. Något som är trevligt att få ta del av. Övriga skådespelare är okej, men det här är som så många gånger tidigare, Whoopi Goldbergs film från början till slut. Manus är kanske inte i mästarklass, men det är bra och begåvat framfört av regissören.
Posted 18 April 2012 - 16:14
SVT1 tis 17 apr kl 22.30
SVT1 ons 18 apr kl 00.20
SVT1 tor 19 apr kl 12.25
Finns även att se på SVT Play fram till och med torsdag den 17 maj.
Edited by Piranhaconda, 18 April 2012 - 16:14.
Posted 18 April 2012 - 18:29
VAD? Terence Hill tar med sig Bud Spencer på skattjakt i söderhavet, till den sistnämndas stora förtret. Helt otroligt vilka fördomar som formligen pumpas fram bitvis i filmen.
VAR? Det här är en gammal klassiker som jag lånade flera gånger av min kusin på tiderna då det begav sig. Jag har aldrig hört något annat namn på filmen än Snedseglarna - därför var det med viss förvåning jag noterade att man i själva filmen döpt den till "Håll er borta från ön". (Det står dock Snedseglarna på omslaget).
HUR? Det första som slår mig är hur uppenbart den här filmen är dubbad, och när jag kollar av den på IMDb så inser jag att språket anges som italienska, dubben är helt OK men lite småplatt som de tenderar att vara i Live Action-filmer. Sedan en känga till formatet på dvd:n, det borde vara olagligt att släppa dvd:er med 4:3 Letterbox WS speciellt om man placerar texten så vi med moderna apparater inte kan zooma in bilden. 'Nuff said.
Filmen då? (Har inte glömt den). Rätt rolig idag med, kanske inte fullt så rolig som när jag såg den som yngre. Härligt lekfull och kuliga slagsmål. Skön tropisk miljö och roliga karaktärer. Smålöjlig om än trevlig intrig på det hela taget. Har alltid gillat tema melodin (Movin' Cruisin') men jag märker också att man blir mätt på att höra den spelas om och om igen i filmen. Den står sig väl, fördomarna är med dagens ögon kanske aningen magstarka men det är heller inget blysänke för filmen.
NÄR? O herregud, tänk om Hollywood får för sig att göra en remake på den här?
*
En film som trots det begränsade intresset för basket som jag minns som riktigt bra. Som du säger är det här en feel-good film som till stor del bygger på gamla klassiska riktmärken. "Geniet från ingenstans" tex. Man vet vart det bär hän, men man njuter ändå av varenda ögonblick - främst därför att Goldberg är så pass bra i filmen.Eddie (1996)
En värsting till coach
Minns den som bättre om än inte lika rolig som Eddie, skulle gärna se om den.The Associate (1996)
En värsting på Wall Street
Oj vad länge sedan det är jag såg den här... har nog inte sett den sedan innan jag kastade ut min sista VHS-spelare. Minns att jag gillade hallen de målar i början av filmen. Minns den som charmig, rätt rolig och som du säger: Gutenberg och Selleck är klart bäst i sina roller. Lustigt nog så har jag aldrig sett någon av uppföljarna, trots att jag gillade den här. Hade ingen aning om vem som regisserat den, på den tiden jag såg den här sist så var det inte av något stort intresse för mig när jag valde film.Three Men and a Baby (1987)
Tre män och en baby
Såg på bio tillsammans med mina kusiner, en film som ibland är kul och ibland lite mindre kul. Minns att jag (eller snarare mina föräldrar) köpte boken som släpptes efteråt när jag var medlem i Richters Ungdomsbokklubb. Har (till skillnad från den bokifieringarna av Rädda Willy) rentutav kvar nu när jag tittar efter. Minns att jag gillade uppföljaren också, men samtidigt tyckte att den filmen var en i princip upprepning av första filmen. Trean har jag aldrig brytt mig om att se. Kan väl så här i efterhand känna som du inför Macaulay Culkin, minns honom avgjort som mer charmig än bra.Home Alone (1990)
Ensam hemma
Edited by XC, 18 April 2012 - 18:30.

Posted 18 April 2012 - 23:48
VM2 viruset slog ut Europa på 6 dagar, Japan på 3 dagar och spred sig över USA på bara 2 dagar. Bara 24 dagar efter första utbrottet i Paris så är större delen av världen infekterat och bombaderas med EMP för att slå ut all elektronik i ett sista desperat försök att hindra spridningen.
Nu 6 månader senare ger några överlevande sig ut i jakt på mat och upptäcker en öde värld där zombies härskar. Tillsammans med en grupp zombieslayers så försöker de nu hitta en säker plats i en mycket mörk och farlig värld där det gäller att helatiden vandra omkring och bara de starkaste överlever.
Eftersom det är en Syfy och Asylum production så hade jag inga större förväntningar på den här filmen. Jag menar, kan världens 2 sämsta Sci-Fi filmbolag verkligen göra något bra om de slår sina kloka huvuden ihopa?
Men filmen visade sig faktiskt vara förvånande bra. Iallafall tills de började med inteligenta och planerande zombies som satte fällor men som tur är så var det väldigt lite av det och det kom aldrig någon stor bomb som jag var rädd att de skulle släppa.
Bästa var när de komenterade över att några kallade zombiesarna för "the dead" med "Can't you just call them zombies?" och "Yeah, really!?" något man sjuälv brukar göra när man ser zombiefilmer och de undviker the Z-word som pesten.
Förvånande bra zombiefilm som påminner väldigt mycket om "Dead Island" TV-spelet och underhåller bra. Det är faktiskt svårt att förstå att det är Syfy och Asylum som ligger bakom den. Tyvärr så är marknaden dålig för seriösa Zombiefilmer. Nu förtiden vill folk ha zombiekomedier vilket är troligen varför seriösa zombiefilmer få så dåliga betyg oftast med komentaren att de inte är roliga.
Jag älskar iallafall zombie-drama så det här gillade jag verkligen och rekomenderar starkt till alla som gillar zombies och inte har krav på komik i filmerna.
8/10
Edited by Crusader, 18 April 2012 - 23:50.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 19 April 2012 - 14:03
Familjen Addams
Den här filmen har jag inte sett på år och dagar och det var verkligen ett kärt återseende då den visades på TV11 för ett tag sedan och jag passade på att spela in den. Jag får starka vibbar av både Tim Burton samt Sam Raimi när jag ser filmen. Regissören Barry Sonnenfeld (han har bland annat även gjort Men in Black I samt II) verkar i just den här filmen ligga väldigt nära dessa andra herrar sett till regi. Alla tre brukar oftast vara lika lekfulla när dom gör film. Manus är lika bra det och på det hela taget så känns filmen som en frisk fläkt än idag, trots att filmen har många år på nacken. Jag gillar lekfullheten hos karaktärerna och även dess skruvade personlighet. Skådespelarna är väldigt bra i sina roller och jag tycker att dom flesta gör riktigt bra ifrån sig. Och jag gillar att ingen sticker ut mer än dom andra, för på det sättet får man inte bara en eller ett par favoriter, utan man gillar hela familjen och även dom andra karaktärerna runt omkring.
Addams Family Values (1993)
Den heliga familjen Addams
Den här filmen var också länge sedan jag senast såg, men även den håller än idag. Den bibehåller lekfullheten från den första filmen och man har i mångt och mycket gjort samma film igen, bara att man har en ny handling. Och det fungerar faktiskt riktigt bra, för det känns aldrig som en återupprepning, utan man får det mesta av det bästa. Filmen är mycket underhållande och samtliga karaktärer har en massa upptåg för sig. Inget är väl bättre än något annat i filmen, men något som sticker ut aningen mer än när Wednesday och Pugsley skickas på sommarkollo. Det levereras några riktigt odödliga scener där och minsk lika superb dialog, ofta levererad med bravur av Christina Ricci.
Ikväll skall jag se den tredje filmen, men den har jag inga som helst förväntningar på. Det sall nog till ett smärre mirakel för att den skall nå upp till samma kvalité som dom två föregående filmerna.
Och jag blev grymt sugen på att se om tv-serien från 1960-talet.
Snedseglarna / Who Finds a Friend Finds a Treasure / Chi trova un amico trova un tesoro (1981) [IT/US]
Trevlig anekdot.
En riktig kultfilm. Såg om den för inte alltför länge sedan och den håller än idag. Minns att första gången jag såg den var under en håltimme (snarare håltimmar) hemma hos en klasskamrat. Vi gick på högstadiet tror jag bestämt. Vi var ett gäng som ofta smet hem till varandra för att se på film, istället för att bara driva omkring. Jag skulle gärna se mer av Terence Hill & Bud Spencer om tillfälle uppenbarar sig.
Håller med i det du skriver. Lite synd på utgåvan, men det var väl bara att vänta när det gäller den här typen av filmer och att det är Atlantic Film som gav ut den. Dom slarvar lite till och från (mer förr än nu) med sådant. Filmen i sig är fortfarande underhållande, men som du säger är den kanske inte riktigt lika bra nu som den var när man såg den som yngre. Ledmotivet är riktigt svängigt och får väl anses vara ett "one-hit wonder". Dubben är helt OK tycker jag. Jag har sett betydligt värre försök till att dubba spelfilm. Oftast tycker jag att det är lättare att ta till sig äldre filmer på det sättet. Även om det fortfarande är så onödigt.
Riktigt kul att du har sett om filmen och införlivat den i din samling.
Tre män och en baby
Oj vad länge sedan det är jag såg den här... har nog inte sett den sedan innan jag kastade ut min sista VHS-spelare. Minns att jag gillade hallen de målar i början av filmen. Minns den som charmig, rätt rolig och som du säger: Gutenberg och Selleck är klart bäst i sina roller. Lustigt nog så har jag aldrig sett någon av uppföljarna, trots att jag gillade den här. Hade ingen aning om vem som regisserat den, på den tiden jag såg den här sist så var det inte av något stort intresse för mig när jag valde film.
Jag fick film i två olika omgångar av en vän för ett tag sedan och där fanns denna med. Mycket trevligt!
Jag tänkte inte på regissörer heller på den tiden, utan det var mer min inre Star Trek-nörd som registrerade att Leonard Nimoy stod för regi.
Håller med om att det blev en grymt snygg inredning i början av filmen. Undrar om det var skådespelarna som målade?
Vad jag vet finns det bara en uppföljare, "Tre män och en tjej" men det ryktades ett tag om att återförena alla till en tredje film då kallad "Three men and a Bride" men jag vet inte om dom planerna rann ut i sanden eller fortfarande är aktuella.
På sätt och vis vore det kul att se om en sådan film skulle fungera i dagens filmklimat.
Ensam hemma
Såg på bio tillsammans med mina kusiner, en film som ibland är kul och ibland lite mindre kul. Minns att jag (eller snarare mina föräldrar) köpte boken som släpptes efteråt när jag var medlem i Richters Ungdomsbokklubb. Har (till skillnad från den bokifieringarna av Rädda Willy) rentutav kvar nu när jag tittar efter. Minns att jag gillade uppföljaren också, men samtidigt tyckte att den filmen var en i princip upprepning av första filmen. Trean har jag aldrig brytt mig om att se. Kan väl så här i efterhand känna som du inför Macaulay Culkin, minns honom avgjort som mer charmig än bra.
Tack för din anekdot.
Edited by Piranhaconda, 19 April 2012 - 14:03.
Posted 19 April 2012 - 19:48
VAD? Innan skådespelaren blev "the Guvernator" och efter att bodybuildaren evolverats till skådespelare greppade Arnold "I'll Be Back" Schwarzenegger svärdet och svingade sig igenom halvguden Thulsa Dooms brigader.
VAR? Robert E. Howard fäller smidigt in en alternativ tidålder i Jordens historia och döper den till Hyboriska tidsåldern. I runda slängar ersätter den Senpaleolitikum (cirka 40 000 till 10 000 f.Kr).
HUR? Rätt trevlig scenografi: lite halvdöd och gråkall som passar storyn. Man har lyckats väldigt bra med kringmaterialet. Fonder, scener, kläder och rekvisita är kanske svindyra - men i överlag genuint bra gjorda. Storyn funkar rätt bra, visst finns det en del av detaljerna som skär lite i ögonen på dagens tittare (som att alla kvinnor faller som furor för sina "räddare i nöden"). Överlag rätt blodig och våldsam. Schwarzenegger är kanske inte känd som den bästa av skådespelare men alla som sett Ralf Moellers inkarnation vet hur bedräglig den bilden är. Sedan kan jag inte låta bli att undra om Conan är så pass tystlåten i filmen med flit eller om det har Schwarzenegger direkt att göra. (Schwarzenegger är avgjort bättre i de scener han inte pratar ... alls). Special-/Optiska Effekten där Valeria bekämpar gudarna som skall hämta Conan (när han ligger för döden) är rätt snygg faktiskt. Sandahl Bergman gör en riktigt övertygande roll som Conans kärleksintresse Valeria.
NÄR? Ironiskt nog så ägde jag aldrig den här - men väl uppföljaren Conan Förgöraren - på VHS. Jag köpte den dock på dvd (i en Special Edition fullmatad med extramaterial jag nog aldrig tittat på) och inte förrän helt nyligen så köpte jag om uppföljaren på dvd. Trots att jag kastat ut såväl VHS-spelare som kassetter sedan länge. Ironiskt kom jag ihåg att köpa den därför att "Kull the Conqueror" (med samma upphovsman som Conan) nyligen fick svensk release.
*
Vill minnas att filmerna är rätt bra castade där Anjelica Huston är rätt vass som morticia. Såg om delar av de här filmerna sist de gick på tv och de står sig väl än i dag.The Addams Family (1991)
Familjen Addams
Addams Family Values (1993)
Den heliga familjen Addams
Denna: Familjen Addams - Återträffen?Ikväll skall jag se den tredje filmen, men den har jag inga som helst förväntningar på. Det sall nog till ett smärre mirakel för att den skall nå upp till samma kvalité som dom två föregående filmerna.
"Aldrig sett" och "aldrig hört talas om" kommer för en skall jag erkänna.
Allt för att förhöja stämningen. Tror min utgåva är från 2005, i början var det ju väldigt mycket vilda västern vad gällde formatet på filmerna och många av mina äldre filmer har dessutom piktogram som visar hur filmen visas på olika TV-apparater. Man får helt enkelt stå ut med det. Man hade ju iaf kunnat vara smartare med undertexterna så man kunnat zooma in tycker jag.Snedseglarna / Who Finds a Friend Finds a Treasure / Chi trova un amico trova un tesoro (1981) [IT/US]
Trevlig anekdot.Håller med i det du skriver. Lite synd på utgåvan, men det var väl bara att vänta när det gäller den här typen av filmer och att det är Atlantic Film som gav ut den. Dom slarvar lite till och från (mer förr än nu) med sådant.
Dubben funkar, man kopplar bort det efter ett tag.Dubben är helt OK tycker jag. Jag har sett betydligt värre försök till att dubba spelfilm. Oftast tycker jag att det är lättare att ta till sig äldre filmer på det sättet. Även om det fortfarande är så onödigt.
Snäll vän. Skulle jag råka ut för det skulle jag nog vara tacksam för att jag bara har 50m till plaståtervinnings-containern.Jag fick film i två olika omgångar av en vän för ett tag sedan och där fanns denna med. Mycket trevligt!Tre män och en baby
Och det var en nostalgitripp att se om den, dessutom riktigt trevligt eftersom filmen fortfarande är så bra. Kul att du minns filmen och att du tyckte om den senast det begav sig.
Hmm. Jag hade för mig att det var två, men jag minns väl fel och blandar ihop det med den som inte blev av.Vad jag vet finns det bara en uppföljare, "Tre män och en tjej" men det ryktades ett tag om att återförena alla till en tredje film då kallad "Three men and a Bride" men jag vet inte om dom planerna rann ut i sanden eller fortfarande är aktuella.
På sätt och vis vore det kul att se om en sådan film skulle fungera i dagens filmklimat.
Edited by XC, 19 April 2012 - 19:51.

Posted 19 April 2012 - 23:48
Conan Barbaren / Conan the Barbarian (1982) [#01] [US]
(Schwarzenegger är avgjort bättre i de scener han inte pratar ... alls).
Jag köpte DVD:n bara för kommentatorspåret. Om du tycker Governator låter träig som skådis, sätt inte på kommentarspåret.
Och innan Ahnold lärde sig stålets gåta och bara var "The Austrian Oak" och Mr. Universe medverkade han i den påkostade produktionen Herr Kules i New York.
http://www.youtube.com/watch?v=gWGuyo8F7MA
(゚、 。 7
l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
じしf_,)ノ
Posted 20 April 2012 - 08:20
Sen minns jag det som att Conan var en rätt tystlåten person även i Howards berättelser. Så det var väl helt enkelt rätt bra castat
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 20 April 2012 - 08:49
Undrar om jag inte läst något om att kommentarsspåret på Conan-filmen skall vara rätt underhållande...Jag köpte DVD:n bara för kommentatorspåret. Om du tycker Governator låter träig som skådis, sätt inte på kommentarspåret.Conan Barbaren / Conan the Barbarian (1982) [#01] [US]
(Schwarzenegger är avgjort bättre i de scener han inte pratar ... alls).
Och innan Ahnold lärde sig stålets gåta och bara var "The Austrian Oak" och Mr. Universe medverkade han i den påkostade produktionen Herr Kules i New York.
youtube.com/watch?v=gWGuyo8F7MA
Och den björnen var ... övertygande.
Minns vagt att ahn är rätt tystlåten i Conan: Adventurer och "nya" Conan-filmen också... Så det var väl två saker som gick bra ihop som du säger.Sen minns jag det som att Conan var en rätt tystlåten person även i Howards berättelser. Så det var väl helt enkelt rätt bra castat
.
Edited by XC, 20 April 2012 - 08:50.

Posted 20 April 2012 - 13:13
Familjen Addams återförenas
Låt oss vara ärliga, den här filmen förtjänar inte att jag lägger ned tid på att skriva ett mer utförligt omdöme. Sämre ursäkt till film får man leta efter och det här torde vara något av det absolut sämsta som jag har sett på den här sidan om 2000-talet. Precis allt som kan gå fel gör så och filmen ger mig inte någonting mer än en eftertanke om varför jag slösade bort ca: 1.30 av mitt liv på denna smörja. Det här är inte Familjen Addams i något som helst avseende.
Conan Barbaren / Conan the Barbarian (1982) [#01] [US]
En riktig klassiker som jag borde se om. Vet dock ärligt talat inte ens om jag har filmen. Vet att jag har (eller har haft) samma utgåva som du nämner. Måste kolla igenom min samling helt enkelt. Vet dock att jag har den andra filmen i en eller annan form.
Svårt att säga det där med dialogen. Jag testade en google-fu men hittade inget mattnyttigt för stunden. Kanske att det har direkt med Arnold att göra. Han har ju t.ex. även rätt lite dialog i den första av Terminator-filmerna. Men det kan ju även ha direkt anknytning till karaktärerna han gör i dessa exempel.
Trevligt att du har sett om den här filmen nu och jag förmodar att det är för att komma i rätt läge inför att se om Conan the Destroyer. jag ser fram emot det omdömet med.
Familjen Addams (1991)
Den heliga familjen Addams (1993)
Vill minnas att filmerna är rätt bra castade där Anjelica Huston är rätt vass som morticia. Såg om delar av de här filmerna sist de gick på tv och de står sig väl än i dag.Hmm. Filmen från 91 finns inte på DVD (oop?) med slänger in en bevakning. Skulle gärna köpa dem båda på dvd faktiskt och se om dem.
Den första filmen verkar ha varit OOP ett tag nu, men det lär väl komma en nyutgåva framöver. Jag skulle också kunna tänka mig att köpa dom två första filmerna. Kanske att uppföljaren inköps nästa gång jag shoppar så man hinner med innan den också utgår.
Denna: Familjen Addams - Återträffen?
Ja, fast dock under alternativ svensk titel. Se mitt "omdöme" ovan. Jag såg den igår och den är allt annat än bra. Min rekommendation är att du inte slösar bort din tid med att se den.
Snedseglarna
Allt för att förhöja stämningen. Tror min utgåva är från 2005, i början var det ju väldigt mycket vilda västern vad gällde formatet på filmerna och många av mina äldre filmer har dessutom piktogram som visar hur filmen visas på olika TV-apparater. Man får helt enkelt stå ut med det. Man hade ju iaf kunnat vara smartare med undertexterna så man kunnat zooma in tycker jag.
Jag vet inte vilken utgåva jag har, men skall kolla upp det. Är några år sedan jag köpte den, men misstänker att man bara har bytt omslag (Atlantic Film är mästare på det) och att själva versionen är densamma på samtliga utgåvor, både äldre som senare. Tror att Atlantic Film lyssnade på kritiken (till skillnad från andra) och rättade till sådant när man köpte in filmer i framtiden. Gemene man är ju mer medveten nu över sådana saker än vad dom var i början av DVD-spelarens tidsålder.
Snäll vän. Skulle jag råka ut för det skulle jag nog vara tacksam för att jag bara har 50m till plaståtervinnings-containern.
Mycket snäll vän. Jag tackar då inte nej till en massa film. The more the merrier helt enkelt. Och jag tar mig sakta men säkert genom dessa filmskatter. Har medvetet hållt tillbaka lite så att dessa filmer skall räcka extra länge.
Jag menar, vad skall jag göra när jag inte har mer film att se? Skaffa mig ett liv? Hemska tanke.
Posted 20 April 2012 - 13:17
Denna: Familjen Addams - Återträffen?Ikväll skall jag se den tredje filmen, men den har jag inga som helst förväntningar på. Det sall nog till ett smärre mirakel för att den skall nå upp till samma kvalité som dom två föregående filmerna.
Den är faktiskt den ende av filmerna jag sett. Inte särskilt bra, minns jag. En polare påpekade dessutom att filmen i fråga, som han ser det, inte finns. Att byta ut alla skådespelarna från de två första filmerna var väl inte så populärt. Och särskilt kanske då inte i kombination med ett sämre manus.

This topic is locked