Figurer
Posted 16 September 2012 - 19:38
Posted 16 September 2012 - 19:53
Posted 16 September 2012 - 20:34
Javisst! Så är det, som min chef skulle sagt.Jag tycker teleskopsfunktionen gör skillnaden mellan en ordinär och en fantastisk figur.
Posted 17 September 2012 - 11:59
Posted 19 September 2012 - 07:51
Klart i sig, vet jag inte, men givetvis är det en möjlighet. Men det är också en möjlighet att han kan förlänga armar och ben men inte hals. Hur som helst, om det nu är så att det redan har etablerats att han kan förlänga halsen så får väl det betraktas som sanning.Klart han ska kunna sträcka på halsen oavsett om han är organisk eller mekanisk!
Posted 19 September 2012 - 13:22
Att ge karaktärer helt nya krafter är för mig definitivt något som ska godkännas av skaparen och av oss andra precis som andra stora händelser.
Posted 19 September 2012 - 16:48
Posted 19 September 2012 - 18:53
Posted 20 September 2012 - 03:20
Posted 20 September 2012 - 08:35
Jag har för mig att Tin har förlängt sin arm i någon serie.Jag skulle kunna tänka mig att göra en sida om Tin, då förutsatt att han utvecklar den teleskopsfunktion jag nämnde i ett tidigare inlägg,(typ Plasticman) utan den är han inte så intressant för mig.
Nu tycker jag att jag vara jäkligt tydlig med att jag ville förse Tin med teleskopsfunktion,( bl.a. i ovanstående citat) innan jag gjorde sidan och fick svaret att Tin förlängt sin arm. Det här kan bli ett problem framöver. Tänk att någon vill göra en längre NS serie framöver, han/hon är osäker om någon figur och ställer en fråga i den här tråden, får ett svar och sätter sig nöjd med svaret ned och gör serien. När hon/han sedan presenterar slutresultatet då börjar debatten, nä så får du inte göra med en NS-figur!
Posted 20 September 2012 - 11:17
Posted 20 September 2012 - 11:35
Posted 20 September 2012 - 17:10
Att halsen förlängs i Perals serie ser jag inte som ett problem, eftersom den är tydligt skämtsamt menad. Och i en sådan serie kan även t ex Plågaren få spruta eld. Jag hoppas verkligen att Tin kan få förlänga sina kroppsdelar även i de "ordinarie" NS-serierna men tar det inte längre för givet.
Posted 20 September 2012 - 18:28
Ruta ett: Någon och Plågaren sitter och spelar TV-spel (tex Pong), i bakgrunden syns vagt en person komma in med en bricka.
Ruta två: Lon står framför de bägge med en fylld bricka, de båda försöker irriterat titta runt honom för att se vad de spelar.
Lon säger: Här vare snacks! Snacksdax!
Ruta tre: Plågaren tar en näve och stoppar i munnen. pratar med munnen full.
Plågaren: (mums)tack(smack)
Ruta fyra: Plågaren sprutar eld ur munnen.
Plågaren: Ghaaa!!(spott)(spott)
Ruta fyra: Lon flyger genom luften, ut ur rummet... (Kastad?)
Lon: Jag kan flyga?!
Posted 20 September 2012 - 18:36
Posted 20 September 2012 - 19:01
Posted 20 September 2012 - 19:35
Posted 20 September 2012 - 20:49
Japp. Jag tror bestämt att jag har läst det på Internet. Och då måste det ju vara sant.Hmmn så plågaren kan spruta eld och Lon flyga...
Du har missförstått det hela. Eller rättare sagt så har du dragit förhastade slutsatser. Eller så har någon annan gjort det åt dig.Om jag inte missförstått det hela så är väl Tin från yttre rymden...
Menar du därmed att skämtsamma serier automatiskt är apokryfa? Eller att de kan unna sig att gestalta händelser på ett mindre korrekt vis?Att halsen förlängs i Perals serie ser jag inte som ett problem, eftersom den är tydligt skämtsamt menad. Och i en sådan serie kan även t ex Plågaren få spruta eld.
Låter vettigt. Och bestämmer han att det som har hänt inte kan ha hänt får vi väl hitta på en efterhandsförklaring till att det kunde hända just när det hände.Att det blev som det blev med Tin får vi ha viss överseelse med, men får rätta oss efter Thollin när han sagt sitt.
Posted 20 September 2012 - 23:40
Faktum är att jag frågat om en möjlig teleskopsfunktion hos Tin, och fått svaret att han kan förlänga extremiteter. En uppfattning som förstärks om man ser på bildenpå Tin i NS vardagsrum (finns tidigare i denna tråd) Frågan för mig blir då när kan en serieskapare få ett definitivt svar kring en karaktärs förmåga, som inte efterföljs av en debatt när väl serien är klar?Det stämmer att han till och med haft halsen förlängd i tryck. (Sista rutan i Nordens Stjärnor vs. Vengeance). Thollin bör avgöra om det ska vara en permanent kraft. Men framöver vore det bra om folk höll sig till det som är beskrivet, och frågar respektive skapare innan de hittar på nya krafter, och andra liknande saker som påverkar karaktärerna för alla och inte bara nån enstaka serie.
Posted 21 September 2012 - 01:00
Posted 21 September 2012 - 02:41
Jag tog för övrigt Fredriks serie som lika mycket verklig händelse för gänget som skämtstripparna från SSS #8, eller den första ensidaren om stjärnorna som jag gjorde för några år sedan. Så om det är en sanning vet man inte. Vem som ska bestämma det? Jag tycker det är Grevens skapare, Panterns skapare i första hand och tecknaren/författaren i andra hand. Och det är dokumenterat att sådant ska tas upp och dokumenteras.
Allt som postas gås genom i samband med sammanställningen av Skaparguiden så det glöms inte bort. (Jag brukar faktiskt läsa genom alla inlägg ända sedan starten för att kontrollera att jag inte misstolkat något varje gång jag uppdaterar den.) Om du tycker att den uppdateras för sällan så finns möjligheten att bidra till skrivandet av den själv, jag har inte monopol på det, utan jag tog det på mig just för att samla informationen så att den inte skulle glömmas bort.
Och det fina med hela Nordens Stjärnor-projektet är att om man inte gillar en aspekt av det som det här om vem som bestämmer vad är att om man inte kan komma överens är att man kan ha en omröstning om det då det är menat som en demokratisk process. Det alternativ som vinner är det som gäller.
Posted 21 September 2012 - 15:30
Nu vill jag inte komma och slänga solk i bägaren på alla skapare här och jag tycker oxå att man ska kunna använda figurerna rätt frikostigt, emn en direkt fråga om Tin har en teleskopfunktion har jag aldrig fått. Om man skickar den som direktmeddelande får jag ju det som ett mail och vet att jag ska gå in och svara. Ställs frågan i en lös tråd så får man kanske räkna med att den ej besvaras.
Så, till Tin då. Så här beskrev jag honom i skaparguiden:
TIN, en robot/android/människa i rustning. Ingen vet säkert. kanske inte ens han själv. TIN är smart, lugn coh skämtsam. TIN är stark, tålig och kan skjuta energistrålar från händerna samt flyga. TIN har även en otrolig känsla för teknik coh kan handskas och förstå sig på all teknik han ser.
Det jag har markerat är hans krafter, jag har aldrig tänkt att han ska ha fler förmågor än dessa.
För att avslöja lite mer så är han urpsrungligen människa. i rustningen finns resterna av en svårt skadad människa som inte vet vem själv han är. Rustningen håller kroppen vid liv och har även ett eget medvetande som människan kommunicerar med. Vart rustningen kommer ifrån vet ingen.
I övrigt så tycker jag att skaparguiden är vädligt tydlig på Tins krafter. http://www.griffinde...al5komplett.pdf
Vill man ha en Mr. Fantastic robot så får man kanske skapa en
Posted 21 September 2012 - 15:48
Posted 21 September 2012 - 15:56