Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#1201 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 September 2012 - 19:38

Klart han ska kunna sträcka på halsen oavsett om han är organisk eller mekanisk!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1202 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 16 September 2012 - 19:53

Jag tycker teleskopsfunktionen gör skillnaden mellan en ordinär och en fantastisk figur. Titta på Jack Coles Plastic Man, vilka fanstastiska bildlösningar hans elasticitet leder till! För en serietecknare är det en av mest åtråvärda egenskaperna.

#1203 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 September 2012 - 20:34

Jag tycker teleskopsfunktionen gör skillnaden mellan en ordinär och en fantastisk figur.

Javisst! Så är det, som min chef skulle sagt.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1204 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 17 September 2012 - 11:59

Hehe, gillar sidan, Peral!!! .... Tin, är härligt blåögd... (Been there done that)

#1205 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 19 September 2012 - 07:51

Klart han ska kunna sträcka på halsen oavsett om han är organisk eller mekanisk!

Klart i sig, vet jag inte, men givetvis är det en möjlighet. Men det är också en möjlighet att han kan förlänga armar och ben men inte hals. Hur som helst, om det nu är så att det redan har etablerats att han kan förlänga halsen så får väl det betraktas som sanning.

#1206 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 September 2012 - 13:22

Men hörni. Vart står det att Tin kan sträcka på nån enda kroppsdel? Ska jag göra en ensidare där Plågaren kan spruta eld, Lon kan flyga och så vidare och då är det sanning?

Att ge karaktärer helt nya krafter är för mig definitivt något som ska godkännas av skaparen och av oss andra precis som andra stora händelser.

#1207 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 September 2012 - 16:48

Daniel har rätt. Men nu han har redan förvandlat sin ena arm till en andningsapparat utan att någon sa stopp. Han har dykt upp på bilder med förlängd hals och förlängda armar utan att någon sagt något. Dags att få rätsida på hur det ska vara. Det är väl Thollins figur om jag inte minns fel. Ska vi ta och kolla med honom?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1208 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 19 September 2012 - 18:53

Hmmn så plågaren kan spruta eld och Lon flyga...

#1209 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 20 September 2012 - 03:20

Kan man inte förklara bort sånt som att Tin temporärt hade inkorporerat nanorobotar i sitt system för mer rörlighet i sina leder, Plågaren hade drabbats av "Drakens Förbannelse" och Lon är helt enkelt fortfarande i luften efter en sparringmatch med Superstjärnan som gick lite fel när hon gjorde ett judokast? ;)

#1210 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 20 September 2012 - 08:35

Jag skulle kunna tänka mig att göra en sida om Tin, då förutsatt att han utvecklar den teleskopsfunktion jag nämnde i ett tidigare inlägg,(typ Plasticman) utan den är han inte så intressant för mig.

Jag har för mig att Tin har förlängt sin arm i någon serie.

Nu tycker jag att jag vara jäkligt tydlig med att jag ville förse Tin med teleskopsfunktion,( bl.a. i ovanstående citat) innan jag gjorde sidan och fick svaret att Tin förlängt sin arm. Det här kan bli ett problem framöver. Tänk att någon vill göra en längre NS serie framöver, han/hon är osäker om någon figur och ställer en fråga i den här tråden, får ett svar och sätter sig nöjd med svaret ned och gör serien. När hon/han sedan presenterar slutresultatet då börjar debatten, nä så får du inte göra med en NS-figur! :rant:

#1211 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 20 September 2012 - 11:17

Personligen så tror jag inte Thollin bryr sig om det. Thomas har ju redan använt teleskopiska armar på Tin för länge sen, så kör på med det.

#1212 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 20 September 2012 - 11:35

Om jag inte missförstått det hela så är väl Tin från yttre rymden... borde ge honom lite överdrivet användbara armar samt ben. Håller med att man måste veta exakt vad han kan göra. Om han kan förvandla arm till andningsapparat så verkar det som att han kan förvandla armar till precis vad som helst... eller(?)

#1213 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 September 2012 - 17:10

Jag vill minnas att vi pratade om detta med andningsapparaten och att det gick igenom. Vilka som sa vad minns jag dock inte och jag minns inte om Thollin sa nåt om det. Och att det sedan skulle gå att förlänga arm och hals såg jag som ganska givet efter detta med andningsapparaten och ingen har protesterat förrän nu trots att det redan varit i tryck. Men jag tror det alltid kommer att vara så med såna här projekt som är öppna för alla, alltså att idéer dyker upp och tas för sanning.

Att halsen förlängs i Perals serie ser jag inte som ett problem, eftersom den är tydligt skämtsamt menad. Och i en sådan serie kan även t ex Plågaren få spruta eld. Jag hoppas verkligen att Tin kan få förlänga sina kroppsdelar även i de "ordinarie" NS-serierna men tar det inte längre för givet.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1214 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 20 September 2012 - 18:28

Jag har förslag till en serie där Plågaren sprutar eld och Lon flyger.

Ruta ett: Någon och Plågaren sitter och spelar TV-spel (tex Pong), i bakgrunden syns vagt en person komma in med en bricka.
Ruta två: Lon står framför de bägge med en fylld bricka, de båda försöker irriterat titta runt honom för att se vad de spelar.
Lon säger: Här vare snacks! Snacksdax!
Ruta tre: Plågaren tar en näve och stoppar i munnen. pratar med munnen full.
Plågaren: (mums)tack(smack)
Ruta fyra: Plågaren sprutar eld ur munnen.
Plågaren: Ghaaa!!(spott)(spott)
Ruta fyra: Lon flyger genom luften, ut ur rummet... (Kastad?)
Lon: Jag kan flyga?!

#1215 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 20 September 2012 - 18:36

Det stämmer att han till och med haft halsen förlängd i tryck. (Sista rutan i Nordens Stjärnor vs. Vengeance). Thollin bör avgöra om det ska vara en permanent kraft. Men framöver vore det bra om folk höll sig till det som är beskrivet, och frågar respektive skapare innan de hittar på nya krafter, och andra liknande saker som påverkar karaktärerna för alla och inte bara nån enstaka serie.

#1216 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 September 2012 - 19:01

Tycker du har rätt Daniel. Att det blev som det blev med Tin får vi ha viss överseelse med, men får rätta oss efter Thollin när han sagt sitt. Men Perals serie tycker jag ska förbli som den är, då den är komisk. Tins utsträckta hals bidrar till skämtet.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1217 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 20 September 2012 - 19:35

Värst vilken discussion för en förmåga av en robot

#1218 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 20 September 2012 - 20:49

Hmmn så plågaren kan spruta eld och Lon flyga...

Japp. Jag tror bestämt att jag har läst det på Internet. Och då måste det ju vara sant.

Om jag inte missförstått det hela så är väl Tin från yttre rymden...

Du har missförstått det hela. Eller rättare sagt så har du dragit förhastade slutsatser. Eller så har någon annan gjort det åt dig.

Att halsen förlängs i Perals serie ser jag inte som ett problem, eftersom den är tydligt skämtsamt menad. Och i en sådan serie kan även t ex Plågaren få spruta eld.

Menar du därmed att skämtsamma serier automatiskt är apokryfa? Eller att de kan unna sig att gestalta händelser på ett mindre korrekt vis?

Att det blev som det blev med Tin får vi ha viss överseelse med, men får rätta oss efter Thollin när han sagt sitt.

Låter vettigt. Och bestämmer han att det som har hänt inte kan ha hänt får vi väl hitta på en efterhandsförklaring till att det kunde hända just när det hände.

#1219 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 20 September 2012 - 23:40

Det stämmer att han till och med haft halsen förlängd i tryck. (Sista rutan i Nordens Stjärnor vs. Vengeance). Thollin bör avgöra om det ska vara en permanent kraft. Men framöver vore det bra om folk höll sig till det som är beskrivet, och frågar respektive skapare innan de hittar på nya krafter, och andra liknande saker som påverkar karaktärerna för alla och inte bara nån enstaka serie.

Faktum är att jag frågat om en möjlig teleskopsfunktion hos Tin, och fått svaret att han kan förlänga extremiteter. En uppfattning som förstärks om man ser på bildenpå Tin i NS vardagsrum (finns tidigare i denna tråd) Frågan för mig blir då när kan en serieskapare få ett definitivt svar kring en karaktärs förmåga, som inte efterföljs av en debatt när väl serien är klar?

#1220 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 21 September 2012 - 00:39

När han frågar karaktärens skapare direkt.

#1221 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 21 September 2012 - 01:00

Så när nte en karaktärs skapare svarar så skall man inte göra någon serie?! Sedan blir sådana här frågor ointressanta med tiden eftersom de inte dokumenteras, ta t.ex.den superba serien "Bad move Johny Boy" av Fredrik Andersson, där sägs ju rent ut att Greven och Pantern gjort slut, men det är en sanning som försvinner i glömskan efter en mängd olika inlägg.

#1222 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 21 September 2012 - 02:41

Din fråga var när man kunde känna sig säker i att göra en berättelse om man ska göra något visst med en karaktär. Och svaret jag gav är det enda vettiga i mina ögon. Du verkar inte acceptera det svaret, och det är din rätt, men så länge man håller sig till det som faktiskt är fastställt så kan man ju använda figuren. Om man hela tiden anpassar figurerna till berättelserna istället för tvärtom då finns det ingen anledning att använda specifika figurer om vilken som helst kan göra vad som helst.

Jag tog för övrigt Fredriks serie som lika mycket verklig händelse för gänget som skämtstripparna från SSS #8, eller den första ensidaren om stjärnorna som jag gjorde för några år sedan. Så om det är en sanning vet man inte. Vem som ska bestämma det? Jag tycker det är Grevens skapare, Panterns skapare i första hand och tecknaren/författaren i andra hand. Och det är dokumenterat att sådant ska tas upp och dokumenteras.

Allt som postas gås genom i samband med sammanställningen av Skaparguiden så det glöms inte bort. (Jag brukar faktiskt läsa genom alla inlägg ända sedan starten för att kontrollera att jag inte misstolkat något varje gång jag uppdaterar den.) Om du tycker att den uppdateras för sällan så finns möjligheten att bidra till skrivandet av den själv, jag har inte monopol på det, utan jag tog det på mig just för att samla informationen så att den inte skulle glömmas bort.

Och det fina med hela Nordens Stjärnor-projektet är att om man inte gillar en aspekt av det som det här om vem som bestämmer vad är att om man inte kan komma överens är att man kan ha en omröstning om det då det är menat som en demokratisk process. Det alternativ som vinner är det som gäller.

#1223 TerrorTub

TerrorTub

Senior Commander

• Members
  • 261 posts
  • Interests:Skräck.

Posted 21 September 2012 - 15:30

Nu var det länge sen jag var här och det första jag ser är en lång diskussion om Tin.
Nu vill jag inte komma och slänga solk i bägaren på alla skapare här och jag tycker oxå att man ska kunna använda figurerna rätt frikostigt, emn en direkt fråga om Tin har en teleskopfunktion har jag aldrig fått. Om man skickar den som direktmeddelande får jag ju det som ett mail och vet att jag ska gå in och svara. Ställs frågan i en lös tråd så får man kanske räkna med att den ej besvaras.

Så, till Tin då. Så här beskrev jag honom i skaparguiden:
TIN, en robot/android/människa i rustning. Ingen vet säkert. kanske inte ens han själv. TIN är smart, lugn coh skämtsam. TIN är stark, tålig och kan skjuta energistrålar från händerna samt flyga. TIN har även en otrolig känsla för teknik coh kan handskas och förstå sig på all teknik han ser.

Det jag har markerat är hans krafter, jag har aldrig tänkt att han ska ha fler förmågor än dessa.
För att avslöja lite mer så är han urpsrungligen människa. i rustningen finns resterna av en svårt skadad människa som inte vet vem själv han är. Rustningen håller kroppen vid liv och har även ett eget medvetande som människan kommunicerar med. Vart rustningen kommer ifrån vet ingen.

I övrigt så tycker jag att skaparguiden är vädligt tydlig på Tins krafter. http://www.griffinde...al5komplett.pdf
Vill man ha en Mr. Fantastic robot så får man kanske skapa en :)

#1224 Isegrim

Isegrim

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 21 September 2012 - 15:48

Kan nog tycka att Tin blev intressantare av den här informationen, triggar i alla fall igång mina skaparnerver. Det känns som man skulle kunna bygga rätt mycket runt detta( även om man inte avslöjade hur det faktiskt är). För mig känns det intressantare än om han varit en robot eller en utomjording. Kan nog tycka att det inte framkommit hur cool han skulle kunna vara, utifrån hur han gestaltats i teckningar hitintills. Inget ont om de teckningarna/tecknarna, men han framstår lite som en "comic relief", gadgets-robot nu (utifrån hur han tecknats).

#1225 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 21 September 2012 - 15:56

Missade totalt att han kunde flyga.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.