The Triumph of Sherlock Holmes (1935)
Sherlock Holmes har dragit sig tillbaka pga hälsan och ska flytta till landet så att de nygifta Dr. John H. Watson och Mary Watson kan bo i hans gammla lägenhet där Watson tänker starta en klinik. Men Sherlock Holmes har svårt att släppa sitt ända stora misslyckande, att han inte lyckades bevisa för polisen att Professor Moriarty är det kriminella geni som ligger bakom de flesta stora brotten i Europa och inte lyckades få honom fälld.
4:e filmen med Arthur Wontner som Sherlock Holmes som här återförenas med Ian Fleming som åter spelar Dr. Watson efter att ha varit borta i förra filmen. Baserad på Sir Arthur Conan Doyle's sista roman om Sherlock Holmes The Valley of Fear, som i sig var baserad på verkliga händelser ang. den beryktade hemliga Molly Maguires ordern som folk på den tiden trodde var ett kriminellt gäng och togs ner av den berömda James McParland, som också är med i romanen som en annan karaktär. Här kallas de istället för The Scowrers Society och beskrivs de som en korrupt del av Frimurarna (antagligen dels för att verkligenheten kändes opassande och filmen utspelar sig under en annan tid) men i verkligheten var de Irländska gruvarbetare på 1800-talet som kämpade för bättre förhållanden i Amerika och flera historiker är osäkra på om de verkligen var skurkar eller anklagades för det som ett enkelt sätt att göra sig av med de som var besvärliga (då de avrättades). Sir Arthur Conan Doyle's roman fick en hel del kritik senare för det här men sanningen är att han hade bara hört talas om det och tyckte det var en intresant historia.
Lite underligt det hela med att Holmes säger att polisen vägrade arrestera Moriarty och att Watson vägrar tro att han är kriminell utan kallar honom för den harmlöse gammle professorn, med tanke på att senast man såg honom så drog poliserna iväg med honom efter att han försökt skjuta Holmes med ett gevär som används i tidigare mord och att Moiarty då hade en hemlig identitet som Holmers avslöjade. Tyvärr var det ofta så på den tiden att de struntade i att följa tidigare filmers händelser så nogrant. På den tiden fanns det ju inte hemvideos utan man såg filmen på bio och sedan inte mer så ingen väntade sig komma ihåg vad som hände i en film från 4 år tidigare och manusförfattaren brydde sig inte om att kolla upp det heller.
Så varför är Moriarty med i filmen? Jo han nämns även som inblandad i romanen då den utspelar sig innan "The Final Problem". Eftersom den här filmen utspelar sig efter Holmes besegrade Moriarty så fick de gå en annan väg här.
En rätt bra film men förlorar mycket på att halva filmen är en tillbakablick till USA.
Betyg: OK+
Senast Sedda Film #6
Posted 06 April 2013 - 02:43
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 07 April 2013 - 03:31
Liar, Liar (1997)
Fletcher Reede är en alltid upptagen advokat och ljuger alltid om det kan underlätta hans liv. När han missar sin son Max's 5års kalas trotts löfte att vara där så önskar sig Max att hans far inte kan ljuga under en hel dag. Ibland kommer önskningar att gå i uppfyllelse och det här kommer li en lång dag för Reede.
En Jim Carrey film på gott och ont. Jag tyckte hans överspelande var extremt roligt när jag var tonåring men nu tycker jag ärligt talat att det mäst är pinsamt dåligt.
Men trotts det en OK komedi.
Betyg: OK
Hot Fuzz (2007)
Nicholas Angel är Londons bästa polis och får därför de andra att se dåliga ut så han blir tvångsförflyttad till den lilla by Sandford, på landet.
Angel städar snabbt undan småbrotten i landet men strax efter han flyttar dit börjar en mystisk mördare döda byns invånare. Trotts att alla andra tror det bara är en grupp olyckor så är Angel övertygad om att något annat ligger bakom det hela.
En svart engelsk polis actionkomedi som har tidernas största och mäst oväntade (för att inte säga underligaste) twist. En klar parodi på amerikanska actionfilmer. Väldigt engelsk humor. Senast hade jag svårt att greppa den och veta vad som var skämt och vad som var alvar. Den här gången tog jag det mästa som humor.
Filmen flippar rätt ordentligt vilket också är meningen. Jag menar, det är trotts allt Edgar Wright och Simon Pegg som har gjort den. Kanske därför jag har lättare att axeptera det än jag annars hade haft. Väldigt våldsam och blodig men inte som sist då jag såg den oklippta versionen.
En film jag kan rekomendera de som gillar svarta komedier.
Betyg: Bra+
One True Thing (1998)
Ellen Gulden är en hård journalist som helatiden försöker komma ur sin fars skugga, författaren och professorn George Gulden. Men när hennes mamma, Kate Gulden, blir diagnoserad med cancer blir Ellen tvungen att stanna hemma och ta hand om henne.
Ett känslomässigt drama om familj med bra skådespelare. Hur en perfekt familj går igenom den värsta krisen i deras historia.
Väldigt bra, varm, tänkvärd, fin och underhållande.
Betyg: Mycket Bra+
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 07 April 2013 - 13:43
Dredd (2012)
Actionrulle som inte kräver någon större tankeverksamhet.
Looper (2012)
Edited by Synon, 07 April 2013 - 13:46.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 07 April 2013 - 21:13
En positiv överraskning måste jag säga. Jag visste inget om filmen, mer än titeln och att det skulle vara en norsk skräckfilm. Ja, och att Noomi Rapace spelade huvudrollen. Visst hade den sina skräckelement, men jag upplevde den mer som ett drama där ifrågasättandet av den mentala hälsan stod i fokus. Vad var verkligt och vad fanns i hennes fantasi? Kompetent genomfört manus-, regi- och fotomässigt. Noomi Rapace bar filmen på sina taniga axlar och fick stöd av Kristoffer Joner som gjorde en bra insats som Annas nya vän. Jag tycker regissören höll ihop det på ett bra sätt och gav några vinkar till oss i publiken, men utan att skriva oss på näsan. Liten temposänkning mitt i filmen som snart togs igen och det puttrade på i lagom takt mot slutet.
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 07 April 2013 - 23:50
Mama (2013)
Efter en lång letan hittar Lucas sina försvunna syskonbarn Victoria och Lilly i en öde stuga i skogen. Nu påbörjas den långa vägen tillbaka till samhället med hjälp av Lucas, hans flickvän Annabel och barnpsykologen Dr. Dreyfuss. Men något från skogen har följt med dem, något som vakar svartsjukt över dem och inte vill släppa taget. Något de kallar Mama!
Baserad på kortfilmen Mamá (2008) och skriven/regiserad av samma person som gjorde den. Producerad av Guillermo del Toro (som tyvärr verkar få allt beröm också).
En mycket bra, spännande och krypande skräckfilm. En hel del överaskningar, bra karaktärsutveckling och fantastiska barnskådespelare (de vuxna var också bra). Men tyvärr har filmen också sina fel.
Mot slutet känns det som att en stor del av handlingen klippts bort. Lucas åkte till skogen och... vad hände där? Vad var meningen? Vad gjorde han under de där 24 timmarna han spenderade där? Varför ville hans brors spöke att han skulle åka dit?
Slutet är en annan sak som bara känns fel. De bygger upp hela den tragiska berättelsen om ett galet spöke som bara ville ha tillbaka sitt barn. Men för att ge extra spänning och "djup" så slänger de bort den delen. Visst, det hade varit klassiskt men också väldigt fint och passande om det hade slutat med att hon fick tillbaka sitt barn. Istället så slängde hon bara barnet och ville ta Lilly istället. Många blev grymt besvikna och tyckte att slutet var dåligt. Allt för att de ville överaska. Ibland måste man bara veta när det är dags att låta det vara nog.
Hur som helst är det en mycket bra skräckfilm som jag starkt kan rekomendera.
Betyg: Mycket Bra
Edited by Crusader, 07 April 2013 - 23:52.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 09 April 2013 - 17:40
Super Mario Bros. (1993) [UK/US]
#Genre: Science-fiction, Äventyr, Action, Nintendo
#Koncept: Tidernas TV-Spel (Super Mario Bros) lånar ut namn och en och annan detalj till ett science fiction-röj med rörmokare, dinosaurier, parallella dimensioner och de-evolvering.
#Förväntningar: Klassisk sciencefictionfilm som är minst 2 decennium före sin tid.
#Ögon&Öron-godis: En besvikelse för många när den kom - men jag har alltid gillar den (och gör det fortfarande). Faktum är att Nintendo kanske är mest i vägen i filmen. För storymässigt lånar den väldigt lite av de välkända spelen och bygger egentligen upp en helt ny plottline ändrar och stuvar om för att passa in i den post-apokalyptiska parallella världen man skapat. Och det är med finess man bygger i svampar och bo-bomber i storyn. Trevlig, fortfarande rätt godtagbar humor, special effekter som är godkända även med dagen ögon och ett trevligt soundtrack. Bob Hoskins gör en väldigt bra Mario och han backas upp av starka prestationer från de övriga medlemmarna.
#Bäst: Jag är sjukt förtjust i "Dinohattan" och speciellt dess bilar.
#Sämst: Introt ("65 milj. år sedan") är snyggt men lite småtöntigt.
#XC Konstaterar: Släpptes månaden efter Steven Spielberg och hans Jurrasic Park och hade inte en chans i den senares kölvatten. Tragiskt nog kritiseras den här fortfarande för artistiska grepp som Hollywood gjort till allmän standard idag. Super Mario var kanske inte perfekt, men den var först och långt före sin tid.
#PS: Omdöme dediceras till Robert Jonsson som kallade den här för "en vedervärdig film". Omdömet är sent - men jag såg den på utsatt dag.
*
Sahara (2005) [US/ES/DE/US]
[09.04.2013] [SFN]
#Genre: Action, Äventyr och öhh en snutt arkeologi.
#Koncept: Två läkare från WHO liftar med två profisionella äventyrare till Mali; de förra på jakt efter källan till en mystisk pest och de snare på jakt efter en pansarkryssare från amerikanska inbördeskriget. Det går käpprätt ned i sandbunkern ... förståss.
#Förväntningar: Inga alls, fyndade filmen för 20:- på second hand.
#Ögon&Öron-godis: XC har inte läst boken! (Eller ja, ingen av böckerna faktiskt och lär inte göra det heller). Jag vet inte riktigt vart jag skall börja så vi börjar väl på det vanliga stället. Storyn har potential till att vara bra och engagerande men någonstans under produktionen glömde man bort äventyrsbiten och det blir väldigt mycket "grabbarna grabbers röjer i Sahara". För min del funkar det sisådär, Matthew McConaughey gör en standardmässig prestation i en karaktär som osar av Hollywood-standard. Steve Zahn har det inte mycket bättre i sin roll som den småtöntige bäste vännen som ständigt verkar vara halvt på efterkälken. Visuellt är den faktiskt helt OK, och i scener som inte präglas av vapen och explosioner riktigt trevlig.
#Bäst: Plotten med WHO-läkarna och "pesten" funkar utomordentligt och ger lite draghjälp åt den ointressante huvudkaraktären.
#Sämst: Tonfallet mellan Dirk och Al blir emellanåt lite intern, även där man inte refererar till tidigare gemensamma äventyr.
#XC Konstaterar: Ibland är det med rätta man hittar filmer på second hand...
#PS: Zahn skulle senare komma att återförenas med Cruz i ett annat öken-röj: den betydligt mer underhållande Bandidas (2006). Av någon (sjuk?) anledning har jag ytterligare en film med honom i samlingen: Happy, Texas (1999) (där vi f.ö. hittar William H. Macy i en roll).
Edited by XC, 09 April 2013 - 17:43.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 10 April 2013 - 01:00
<p> </p>
<p>I en avlägsen framtid lever människor och Reploid (fritänkande replicate-androider) tillsammans. Men med den fria vilja Reploid har kommer också möjligheten för maktbegär och att utföra brott. De som berörs av det problemet kallas för Mavericks och för att skydda mänskligheten mot hotet så skapas en elitestyrka av Reploids kallade Maverick Hunters. Bland dem är X, orginalet som skapades för 100 år sedan och som alla Reploids har skapats efter, och Zero, den första Maverick Hunter skapad. För att leda dem skapas ∑ (Sigma), en perfekt Reploid som är skapad för att vara Maverick-säker.</p>
<p> </p>
<p>OVA och prequel till MegaMan X spelen. Rätt bra men har inte precis ett trevligt slut.</p>
<p> </p>
<p><strong>Betyg:</strong> <em>OK</em></p>
Edited by Crusader, 10 April 2013 - 03:32.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 12 April 2013 - 23:47
Sherlock Holmes - Silver Blaze / Murder At The Baskervilles (1937)
Sherlock Holmes och Dr. John H. Watson har blivit hembjudna till Sir Henry Baskerville för att fira att det är 20 år sedan fallet "The Hound of the Baskervilles". Av en tillfällighet har Inspector Lestrade fått ett nytt jobb vid racingbanan i närheten.
Professor Moriarty har skaffat sig en ointaglig fästning för att känna sig säker från alla sina fiender och hans första kund vill att han ska fixa ett hästrace.
5:e och sista filmen med Arthur Wontner som Sherlock Holmes. Även här med Ian Fleming som Dr. Watson. Löst baserad på Silver Blaze.
Filmen har en lite udda början då den, som en gammal TV-serie, presenterar skådespelarna och vilka karaktärter de spelar med korta klipp.
Moriarty är tillbaka utan förklaring på hur han överlevde slutet på förra filmen. Och åter igen så tror ingen på att Moriarty är en skurk. Inte ens Lestrade tror han är skurk och då var det ändå han som var med och avslöjade honom i förra filmen OCH den som sköt honom. En annan sak är att Sherlock Holmes bor fortfarande på Baker Street men i förra filmen flyttade han till landet och sålde lägenheten till Dr. Watson som startade en klinik där.
Det underliga är att det är samma manusförfattare på alla filmerna med Moriarty. Brydde de sig inte alls om vad de gjorde på den tiden eller var det de olika regisörerna som ändrade? Eller kanske det är så att det här skulle vara en prequel även då den inte stämmer helt med förra filmen?
En av de bästa grejorna är de sarkastiska skämt Holmes gör på Lestrade's bekostnad som Lestrade tar som komplimanger. ![]()
Intresant specialgjord semi-automatisk luftpistol Moriarty hade med både inbyggd ljuddämpare och hyllsfångare. Undrar om den hade funkat på riktigt.
Rätt bra film. Problemet med Moriarty-filmer är att man redan från början vet vem som är skylldig och varför.
Betyg: Bra-
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 13 April 2013 - 20:55
Fascinerande att ta del av berättelsen om Timothy som ägnade sina sista år att, som han själv sa, skydda grizzlybjörnarna i Alaska. Uppenbart att den mannen inte var helt frisk och det var intressant att se hans syn på vildmarken och dess invånare kontra civilisationen. Intressant även att se personerna som intervjuades, i synnerhet obducenten, som även de kändes lite egna av sig milt sagt. Bra balans av Herzog som lyckades få till en intresseväckande dokumentär om en udda person utan att för den delen bli alltför sensationslysten.
Bonus: kommentaren i filmen om de fantastiska ögonblicksbilderna och vi får se en skakig kamera som försöker fånga en springande räv. Fniss.
Posted 13 April 2013 - 23:49
Posted 14 April 2013 - 20:45
Posted 16 April 2013 - 15:53
Återfödelsen / Unliving, the (2010) [SE] ¤Kortfilm
#Genre: Post-apokalyptiskt zombie-drama.
#Koncept: Tänk om zombies kunde göra en annan insats i film än det klassiska ”braiiinz”-temat.
#Förväntningar: Minns vagt att jag spelade in den här från SVT under ett kortfilms-tema de körde. Den här har legat på hårddisken ett tag, typ sedan juni... minns inte mycket mer än någon (Spektakulärt?) tipsade om den.
#Ögon&Öron-godis: Vad trevligt med lite nya idéer. Det är min första spontana reaktion, det känns upplyftande (om en post-apokalyptisk film nu verkligen skall vara det) att de odöda inte bara springer runt och mumsar oskyldiga människor. Bra storyline som fyller ut sina 30minuter med råge och väcker en viss nyfikenhet på mer. Trevligt kompetent produktion med övertygande scenografi av ett fallet Stockholm.
#Bäst: Anneli Martini balanserar sin karaktär smidigt mellan ”plastig” och ”realistisk” på ett sätt som påminner mig om en intervju Anitra Steen (dåvarande VD på system bolaget) gjorde för Kalla Fakta för några år sedan.
#Sämst: Sexscenen i början kändes som något man kanske klarat sig lika bra utan...
#XC Konstaterar: Så mycket genre-kompetens inklämt på 30 svenska minuter.
#PS: Någonstans ringer det en klocka om att Regissör/Författare Hugo Lilja kanske är "vår" Lilja. F.ö. rapporterar spektakulärt om att Återfödelsen skall expanderas till långfilm, kul.
Edited by XC, 16 April 2013 - 15:54.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 16 April 2013 - 23:50
Without Warning (1980)
4 ungdommar åker till en sjö mitt ute i vildmarken för att bada ovetandes om att något där ute jagar människor.
En Sci-Fi B-skräckfilm full med klassiska skådespelare som Jack Palance, Martin Landau, Cameron Mitchell, Neville Brand, Ralph Meeker, Larry Storch samt en ung David Caruso och Kevin Peter Hall (mäst känd för sin roll som Predator i de första två Predator-filmerna) som The Alien.
En uppenbar hyllning till de B-skräckfilmer som kom på 50-talet vilket är uppenbart av de skådespelare som är med i både mindre och större roller.
En väldigt B film som hade mycket potensial som den inte tog vara på, kanske medvetet. Filmen har en hel del twister (för att inte säga plotholes) och överaskar lite ibland. Lite svårt att betygsätta då filmen på många sätt är så dålig att den blir bra.
Hur som helst en mycket underhållande film som jag varmt kan rekomendera alla som gillar B-filmer.
Betyg: OK+
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 18 April 2013 - 19:32
Pirater / Pirates (1986) [FR/TN]
#Genre: Vill gärna vara action, äventyr, komedi och drama på en och samma gång...
#Koncept: Möt kapten Red: mannen som gärna vara de sju havens stora skräck - och med en lön därefter. Har ett rykte han långt ifrån lever upp till öga mot öga.
#Förväntningar: Har sett den tidigare och minns den som lite småtrist äventyr som inte riktigt lyckas hålla sig flytande.
#Ögon&Öron-godis: Roman Polanski står för såväl manus som regi och vill gärna vara storslagen och episk, men storyn står bitvis och allt för ofta och trampar vatten. Det slog mig medan jag såg den att en annan (betydligt mer framgångsrik film) plankat många av koncepten i den här filmen: aztek-guldet, den misslyckade piraten och 'lärlingen' som får flickan på slutet. Walter Matthau gör en kompetent insats i en roll som både är huvudroll och comic-relief på en och samma gång, men mycket av humorn faller platt och action sekvenserna är föga engagerande; äventyret kommer på skam då man vill lite av varje med den här filmen. Produktionen annars är helt OK med trevlig scenografi och välvalda miljöer.
#Bäst: När Grodan och Red skall försöka smita med tronen, puckona försöker först lyfta en kedja (som är avsedd att spärra hamnen nattetid och därmed rätt tjock och tung) för att sedan ge sig i kast med att lyfta den över. I en liten eka.
#Sämst: Kärleksintresset Dolores, en tom karaktär vars syfte är att vara lönechecken (som försvann) på slutet...
#XC Konstaterar: Den här filmen blir faktiskt snäppet sämre för var gång jag ser den, men jag fick för mig att jag skulle se om ett gäng piratfilmer jag har och den här låg först i högen. De stora likheterna med den första (och i år 10 års-jubilerande) Pirates of the Caribbean-filmen gjorde den dock värd att se om.
#PS: Rollistan innehåller inga överraskande namn - dock var Tomothy Dalton påtänkt för rollen som Don Alfonso, men sade till sist ifrån till förmån för James Bond. (Ett inte helt inkompetent byte).

Posted 20 April 2013 - 00:05
The Saint in New York (1938)
New York är i ett förlorande krig med gangsters då alla som Polisen arresterar snabbt kommer ut igen tackvare mutor, hot och hala advokater. Något drastiskt måste göras och de styrande i staden bestämmer sig för att be The Saint om hjälp, en ökänd mästertjuv som bara stjäl från de kriminella och är känd för att komma åt även de svåraste brottslingar. Simon Templar måste nu sky inga medel för att döda de 6 farligaste brottslingarna i New York och identifiera deras hemliga boss, "the Big Fellow".
Allra första filmen om Simon Templar/The Saint. Filmatisering av Leslie Charteris' bok vid samma namn från 1935, den 6:e Romanen i serien (Short Story samlingar ej inräknade).
Romantik-skådespelaren Louis Hayward spelar titelkaraktären. The Saint's's ständiga nemesis Inspector Claud Eustace Teal byttes ut mot en ny karaktär kallad Inspector Henry Fernack som fick stanna kvar i hela filmserien samt även dök upp i ett par avsnitt av Roger Moore's serie.
Till skillnad från den kända serien med Roger Moore så är Simon Templar här, precis som i romanerna, en gentlemannatjuv som bara stjäl från kriminella. Hans riktiga namn är okänt och namnet Templar tog han som barn då han läste böcker om Tempelriddare. Smeknamnet "The Saint" kommer från initsialerna i hans tecknamn då hans förnamn alltid börjar med "S" och efternamnet alltid börjar med "T" ("ST" är i England en förkortning av "Saint") och lämnar små stickfigurer på brottsplatsen i form av ett helgon för att reta poliserna.
Hans ursprung är tyvärr något som folk har glömt och ledde till att den senaste filmen från 1997 fick ett minst sagt kyligt motagande då alla var vana vid Roger Moore's brottsbekämpande äventyrare medans filmen försökte hålla sig mer trogen karaktärens brottsliga orginalbakgrund.
Måste säga att det känns lite underligt med The Saint som mördare. Jag är inte van vid att se honom som en kallblodigt avrättare av kriminella. Känns underligt också att New York's ledare skulle anställa en lönnmördare. Jag hade nog föredragit om det istället hade varit så att han skulle sätta dit brottslingarna för saker de inte kunde trassla sig ur.
En sak jag finner underhållande är hu alla pratar vanligt utom Simon Templar som pratar som en karaktär ur en bok, vilket också komenteras i filmen.
En väldigt fartfylld, rolig och underhållande film som jag verkligen njöt av.
Betyg: Mycket Bra+
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 21 April 2013 - 00:21
The Saint Strikes Back (1939)
Simon Templar är i San Fransisco där han försöker rensa upp bland stadens gangstrar, precis som han gjorde i New York. Och han vill givetvis blanda in sin gammle vän Inspector Harry Fernack i det hela.
Andra filmen i serien och baserad på romanen Angels of Doom. Första filmen med George Sanders som Simon Templar/The Saint.
Filmen börjar med att Simon Templar hintar om händelserna i New York, vilket visar på en viss koppling mellan vilmerna, något jag uppskattar. Precis som i förra filmen så mördar The Saint sina fiender i kallt blod. Fast inte lika många här.
Filmen börjar med att de visar småklipp på skådespelarna och skriver vilka de spelar, något som alltid får mig att tänka på gammla TV-serier.
En kul sak är att The Saint visslar på en av bitarna från Roger Moore TV-serien vilket känns kul. Det betyder att det finns en viss "The Saint" theme som funnits där redan från början.
Simon Templar är, som vanligt, väldigt komisk och driver med sina fiender samtidigt som han orädd beblandar sig med dem. En härlig, underhållande och rolig film. Bättre än första, faktiskt.
Betyg: Fantastiskt Bra
The Saint in London (1939)
Simon Templar är tillbaka hemma i London för att åter utföra sin nya favorit hobby, att krossa kriminella orginisationer. Till sin hjälp har han sin nya assistent Dugan och den äventyrslystna om än efterhängsna Penelope 'Penny' Parker.
3:e filmen i serien. Baserad på novellen "The Million Pound Day". George Sanders fortsätter brillgera som Simon Templar / The Saint.
Och för första gången i filmserien så är hans nemesis, Inspector Claud Teal från Scotland Yard, med.
Kul att Simon Templar har ett par medhjälpare som hjälper honom i filmen.
Lite mer av en familjefilm än de tidigare filmerna. Mindre våldsam och mörk. Som vanligt underhållande och rolig. Men kvaliteten på handlingen var mer av en TV-serie än långfilm. Dugan och Penny var ett trevligt tillskott. Lite synd att de inte är med i fler filmer men samtidigt så passar The Saint bättre utan ständiga medhjälpare.
Betyg: Mycket Bra-
Edited by Crusader, 21 April 2013 - 02:34.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 21 April 2013 - 21:19
Ett försök att väva samman gamla klassiker som "Exorcisten" och "Huset som Gud glömde" med moderna som "Ring" och "Final Destination", men de misslyckades med uppdraget. Skrapar man på den blanka ytan så ser man tydligt att uppgiften blev de ansvariga övermäktiga. Blekt manus med logiska luckor (ja, bortsett från att demoner finns då), spretig regi och slätstrukna skådespelare. Spänningen lyste med sin frånvaro och vissa scener fick mig muntert att höja på ögonbrynen. Men visst, tempot var jämnt hela vägen och jag somnade inte.
Posted 21 April 2013 - 22:37
---
XC skrev: Återfödelsen / Unliving, the (2010) [SE] ¤Kortfilm
#Förväntningar: Minns vagt att jag spelade in den här från SVT under ett kortfilms-tema de körde. Den här har legat på hårddisken ett tag, typ sedan juni... minns inte mycket mer än någon (Spektakulärt?) tipsade om den.
Jag svarar: Minns inte, men tror att även jag kan ha tipsat dig om den filmen. Det känns väldigt bekant om inte annat.
---
XC skrev: #PS: Någonstans ringer det en klocka om att Regissör/Författare Hugo Lilja kanske är "vår" Lilja. F.ö. rapporterar spektakulärt om att Återfödelsen skall expanderas till långfilm, kul.
Jag svarar: "Vår" Lilja heter Hans-Åke. Men när jag såg Återfödelsen så lekte jag med tanken att dom kanske är släkt.
---
XC skrev: Pirater / Pirates (1986) [FR/TN]
Jag svarar: En film (tillsammans med Polanskis vampyrfilm) som jag bara har sett en gång tidigare. Jag har velat se om Pirates i flera år men den svenska utgåvan har varit OOP minst lika länge och jag har inte orkat att se den på annat sätt. Jag hoppas att jag kan göra det en vacker dag för jag gillar flera av regissörens filmer och även piratgenren.
---
XC skrev: #XC Konstaterar: Den här filmen blir faktiskt snäppet sämre för var gång jag ser den, men jag fick för mig att jag skulle se om ett gäng piratfilmer jag har och den här låg först i högen.
Jag svarar: Det är alltid kul att se ett gäng filmer på samma tema. Speciellt om man inte har gjort det på ett tag. Jag hoppas att du inte missar att se om Frenchman's Creek aka Pirate's Creek.
Posted 22 April 2013 - 00:03
Håller med Crusader om att så fort del Toro nämns i samband med en film, ofta som producent, så fokuserar en del lite för mycket på just hans namn. Visst, han är säkert en bra producent men den största förtjänsten till om en film blir bra är nog inte hans medverkan som producent.
Posted 22 April 2013 - 16:35
Håller med Crusader om att så fort del Toro nämns i samband med en film, ofta som producent, så fokuserar en del lite för mycket på just hans namn. Visst, han är säkert en bra producent men den största förtjänsten till om en film blir bra är nog inte hans medverkan som producent.Precis. Visst, han letar upp småbudget skräckfilmer och ger dem en större budget och producerar dem vilket är väldigt bra då de får chanser de annars inte fått och kan göra en destu bättre film. Men i slutändan så är det ju de som gör själva filmen som borde få berömmet, inte bara den som upptäckte dem.
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 22 April 2013 - 17:27
Pirate's Creek / Frenchman's Creek (1998) [UK]
#Genre: Ramantikdrypande äventyrsdrama.
#Koncept: Hon behövde ett brejk som vi säger idag, få komma bort från Londons socitetsliv och bort från sitt liv. Hon styr kosan mot barndomshemmet i Cornwall föga medveten om att jagad fransk pirat tar sin tillflykt dit. Och det är ju allmänt känt att kärlek alltid börjar med bråk...
#Förväntningar: En film jag minns som en hyfsad produktion men med manus- och karaktärsproblem. [Förra omdömet.]
#Ögon&Öron-godis: Den vill gärna vara äventyr, men med sina aningen harleqinplastiga karaktärer och ett manus som mer fokuserar på den romantiska biten så är det en story som trots sin potential inte lyfter. Romansen mellan Aubrey och Lady Dona går aningen för fort, helt plötsligt verkar de helt enkelt inte kunna leva utan varandra. Det romantiska mumbo-jumbot till trots så är de delar som vill vara äventyr riktigt bra. Men produktionen är det inte några stora fel på i övrigt, skådespelarna gör sitt bästa (även om Anthony Delon inte övertygar i rollen som herr Piratkapten) och man övertygar med den historiska fonden. Musiken är f.ö. riktigt bra den med, inget jag kanske längtar efter att få köpa på cd, men den funkar.
#Bäst: Anna Popplewell (aka Susan Pevensie från Narnia-filmerna) gör en stor liten roll som lilla Henrietta.
#Sämst: Jag ser det inte som positivt att Jean Aubrey för tankarna till Dr. Quinns "Sully" (Joe Lando). Från de få avsnitt av det sistnämnda jag såg; är Lando avgjort den bättre skådespelaren.
#XC Konstaterar: Sevärd om man inte har något emot romantik.
#PS: Både IMDb och Amazon uppger den här filmen som 2h lång - min dvd ligger på 1h 41min, så det är möjligt att manusproblemen till stor del åstadkommits med saxen snarare än pennan.
Edited by XC, 22 April 2013 - 17:28.

Posted 23 April 2013 - 18:17
Snow White and the Huntsman (2012) [US] #Crusader
#Genre: Barnsaga korsat med episk fantasy.
#Koncept: Idén med att uppdatera Snövit och inlemma lite girl power i den klassiska sagan kvalade anatgligen in på förra årets topp 10 lista över intressantaste idéer.
#Förväntningar: Blandade, dels så tyckte jag man jobbade kring intressanta idéer men snacket efteråt var ju inte en tsunami av hyllningar.
#Ögon&Öron-godis: Storymässigt så kan man säga att den här är en mer vuxen take på den klassiska sagan om Snövit och de Sju Dvärgarna. Jag tycker det är en trevlig uppdatering, bra story och kryddad med flertalet små detaljer ur andra sagor (som Bockarna Bruse och Rapunzel). (Manusförfattaren Evan Daugherty uppger Hayao Miyazakis Prinsessan Mononoke som en av de stora inspirationskällorna och så här i efterhand så visst: det märks). Storyn byggs upp bra med ett lagom stort slag. Bra skådespelare tycker faktiskt rentutav att Kristen Stewart håller uppe sin roll bra (jag har f.ö. inte sett henne i något annat än 2005 års Zathura - Ett rymdäventyr så jag är kanske mer neutral än många andra). Gillar f.ö. Charlize Theron i rollen som den elaka styvmodern. Visuellt är det en enormt trevlig film, man har gjort en skitig och grådaskig film som rimmar väl med de mörka stråken i storyn. Det hjälper att Rupert Sanders pushade en del för att inte hänge sig helt åt cgi; hantverket skiner igenom.
#Bäst: Trots ursprungssagan så är Snövit fortfarande singel efter hela äventyret, i dag krävs inte den där fantasin om prinsen på den vita hästen för att det skall funka.
#Sämst: Ravenna (aka elaka styvmodern) känns inte helt färdigputsad bitvis är hon mycket av en placeholder för ondska och bisarra tilltag. Charlize Theron gör ett bra jobb med att få henne att lyfta och ge karaktären lite dynamik.
#XC Konstaterar: En av de mer lyckade uppdateringarna på en klassisk saga som jag sett hittills, och ser med viss förväntan fram emot uppföljaren.
#PS: David Koepp (ironiskt nog med just Zathura - Ett rymdäventyr på meritlistan) tar över pennan inför uppföljaren som är planerad till 2015. Trots initiala rapporter om motsatsen så är Kristen Stewart välkommen tillbaka.

Posted 23 April 2013 - 21:23
@XC - Pirate's Creek: Hehe, så du såg om den filmen. Trodde väl kanske inte direkt att du skulle göra det. Har själv inte sett den på ett tag, men minns delar av den som bra. Var ju ute efter ett piratäventyr där en kvinna fick lite mer att göra än vad sig bör i liknande filmer, och även om den här inte ger det till 100% så är det ett steg i rätt riktning. Någon gång kanske det kommer en som sätter kvinnorna i fokus. Som du skrev i ett tidigare inlägg, att även om historien inte bjuder på så många sådana pirater så handlar ju trots allt film ofta om ren fiktion.
@XC - Snow White and the Huntsman: Kul att du har fått se filmen nu.
Posted 24 April 2013 - 11:38
@XC - Pirate's Creek: Hehe, så du såg om den filmen. Trodde väl kanske inte direkt att du skulle göra det. Har själv inte sett den på ett tag, men minns delar av den som bra. Var ju ute efter ett piratäventyr där en kvinna fick lite mer att göra än vad sig bör i liknande filmer, och även om den här inte ger det till 100% så är det ett steg i rätt riktning. Någon gång kanske det kommer en som sätter kvinnorna i fokus. Som du skrev i ett tidigare inlägg, att även om historien inte bjuder på så många sådana pirater så handlar ju trots allt film ofta om ren fiktion.
Jag tog ett beslut om att se om alla 6 filmerna jag hade med ordet pirat i titeln. Pirate's Creek har ju sina problem främst att den är baserad på en romantisk roman. Det finns ju ett antal kvinnliga pirater i historien också, antar att vi får vara glada att få roller med starkare tjejer som Swann och Anjelica i PotC iaf. Annars så var nog de stora likheterna mellan Roman Polanskis "Pirater" och första PitC-filmen det som överraskade mest, den parallellen har jag inte dragit tidigare så nog var det "nyttigt" att se filmerna i grupp.
@XC - Snow White and the Huntsman: Kul att du har fått se filmen nu.Jag såg den själv för ett tag sedan och blev aningen besviken. Främst på att handlingen inte var så vass som jag hade förväntat mig. Kan mycket väl ha haft för höga förväntningar. Jag tycker dock att helheten var bra och tilltalande så det är en film som jag lär se om och jag kan säkert även tänka mig att se en uppföljare.
Jag skruvade ned förväntningarna lite (försöker alltid att lägga band på mig när jag ser filmer jag settf fram emot) men var fortfarande positivt inställd till den. Man har givetvis fått gjort en del kompromisser för att passa in en barnsaga i highfantasy-mallen överlag så tycker jag man fått till en bra film.

Posted 24 April 2013 - 19:07
Demolition Man (1993) [US]
#Genre: Mellan-apokalyps-science-fiction nu med extra testosteron.
#Koncept: Året är 2032 och en seriebrottsling vid namn Simon Phoenix rymmer från det fängelse där han legat nedfrusen 36 år. Den scoutkår som passerar som poliser ser inget alternativ än att återuppväcka den allt annat än perfekte polisen som satte dit honom: John Spartan.
#Förväntningar: Öhh. Inga - en gång i tiden ratade jag den här för att Sly Stallone spelade huvudrollen.
#Ögon&Öron-godis: Gillar storyn och hur man långsamt bygger upp en värld som rest sig efter en apokalyps och nu långsamt är på väg att tumla nedför samma stup igen. John Spartan (vad är det med Stallone och namnet John?) anländer till framtiden, inte för att läxa upp och lära om de poliserna som inte längre vet vad de skall göra. Han är där för att slutföra ett uppdrag; och det blir heller inte några moralkakor på slutet, apokalypsen har bara skjutits upp och man går vidare. Visuellt så gillar jag den, den är lagom futuristisk och har lagom mycket 90-tal kvar och genomgående så funkar den fortfarande och känns bara marginellt utdaterad. Det enda som jag inte riktigt gillade var själva 'kryoblocken' dels så känns det inte optimalt med runda block (finns inget som tar upp plats i frysen som runda förpackningar
) och dels kändes de extremt överdimensionerade.
#Bäst: Sandra Bullock levererar den ena förvanskade slagdängan efter den andra.
#Sämst: Wesley Snipes gör troligtvis sitt bästa i skurkrollen som Phoenix, karaktären är dock illa skriven och större delen av filmen beter sig Phoenix som en skjutglad 5åring.
#XC Konstaterar: Bättre än vad jag trodde den skulle vara, och Stallone är stabil i sin roll.
#PS: Väldigt skoj att man "förutspår" Schwarzeneggers politiska karriär - även om han "bara" blev Guvernator med hela världen.

This topic is locked