...så nu har jag i stället börjat läsa Good omens.
Vad läser du just nu INOM Scifi, Fantasy & Skräck?
Posted 14 May 2013 - 20:13
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 14 May 2013 - 22:49
Ja, din grabb borde absolut läsa den boken. Av dina inlägg här på forumet att döma så verkar han definitivt ha intresset för genren och vara i, eller omkring, åldern då man ivrigt slukar dom böcker som man kommer över. Och då ni båda har så god smak så känns det fint att han har en pappa som dig som tipsar om bra böcker och som han dessutom kan diskutera dom med.
Personligen håller jag den bland topp 5 över det som jag har läst av Gaiman.
Och för din del så får du inte glömma att plocka upp The Ocean at the End of the Lane vid ett framtida besök på SF-Bokhandeln. Det är inte lång tid kvar nu tills att den släpps.
Edited by Garm, 14 May 2013 - 22:49.
Posted 15 May 2013 - 20:10
Ocean at the End of the Lane har jag hört mycket bra om. Gaimans böcker har varit ojämna, men den ska jag definitivt plocka up.
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
Posted 16 May 2013 - 00:20
Är han lika nyfiken på SF också eller är det mest fantasy som gäller? Fick annars ett intressant tips för ett tag sedan från en vars smak som jag uppskattar och litar på. Linux: Uttagningen, skriven av en som jobbar på SF-Bokhandeln. Tydligen riktigt bra för att vara svensk och dessutom riktad mot ungdomar. Jag ska testa den själv när när det blir min tur. Står i kö på den hos bibblan.
Percy Jackson-serien är jag nyfiken på. Har för avsikt att ge den en chans. Har att tacka filmen, för annars hade jag nog inte upptäckt böckerna. Naomi Novik har jag läst dom två första böckerna i Temeraire-serien. Gillade dom riktigt mycket. Vet inte varför jag inte fortsatte. Hoppas dock kunna göra det vid ett lämpligt tillfälle.
Instämmer i att Gaiman är rätt ojämn. Vilket är synd. Eller kanske bra. För när han väl får till det så blir det djävulskt bra.
Posted 19 May 2013 - 22:40
Jag hade ärende ner till Stockholm härom veckan och behövde något att läsa på tåget. En sådan gång är det bra med en stor bokhylla. Det fick bli "Battlefield Earth" av L.Ron Hubbard, utgiven på svenska i två delar som Kampen om Jorden del 1 och 2. Totalt ca 1050 sidor. Jag hade inte läst den sedan jag köpte den för 13 år sedan och jag hade totalt glömt vilken fantastiskt underhållande bok det var.
Jag har sökt här på forumet ifall ni diskuterat den någon gång, men hittar inget. Jag får väl göra en liten resumé ifall någon till äventyrs inte hört talas om den tidigare.
Handlingen är förlagd till år 3000 (ca) och Jorden behärskas av dom krigiska och skoningslösa Psyklorna som erövrade planeten 1000 år tidigare för att ha den till gruvdrift. Människorna är nästan utrotade och dom sista resterna lever undangömda som vildar på ensliga platser.
Nu råkar det vara så att en av psyklorna har hittat en stor guldfyndighet som han inte vill dela med sig av och måste hålla hemligt för gruvbolaget, men det är för mycket jobb för att han ska kunna bryta det själv. Tanken slår honom att det kanske går att lära dom där "inhemska vildarna" något och han ger sig ut för att fånga en människa som experiment. Den han råkar fånga är bokens huvudperson, Jonny Goodbye Tyler, en ung vilde som varken kan läsa eller skriva och vet inget om människans förflutna, annat än legender. Med hjälp av snabbinlärningsteknologi så lär han sig dock så snabbt att psyklon fattar beslutet att ett helt gruvbrytarlag av människor ska läras upp. Det visar sig så småningom att dom är mer läraktiga än han kunnat ana.
Så börjar historien om människans "omöjliga" kamp för att återerövra sin planet från en ras som håller 16 universum i ett strupgrepp.
Boken kom även ut på film med John Travolta, Barry Pepper och Forest Whitaker i några av rollerna. Den var dock inte på långa vägar lika bra som boken. Har ni inte läst den så har ni gått miste om en mycket trevlig läsupplevelse!
Edited by Libby, 20 May 2013 - 11:08.
Posted 20 May 2013 - 18:50
1) Star Trek: Ashes of Eden (William Shatner) (förkortad ljudbok + ebok)
2) The Chinese Agent (Michael Moorcock) (ebok)
3: Star Wars: Dawn of the Jedi: Into the Void (Tim Lebbon) (ljudbok + ebok)
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 21 May 2013 - 21:05
Efter den har jag för avsikt att läsa The Blade Itself av Joe Abercrombie för att se vad det är som alla pratar om.
Posted 21 May 2013 - 21:18
Efter den har jag för avsikt att läsa The Blade Itself av Joe Abercrombie för att se vad det är som alla pratar om.Ska bli kul att höra vad du tycker, du har ju säkert sett vad jag och XC tyckt tidigare.
Posted 21 May 2013 - 21:59
Det var era åsikter som jag hade i åtanke. Jag har även läst lite på andra ställen och det har gjort mig riktigt nyfiken på samtliga böcker. Jag hoppas kunna bjuda på ett intressant omdöme när jag har läst den första boken.
Posted 02 July 2013 - 10:04
Jag har precis plågat mig igenom Kim Stanley Robinsons 2312.
Den var sååååå långtråkig.
Jag fick känslan av att författaren använde sig av plotten mest för att kunna "visa upp" alla sina idéer om hur solsystemet skulle kunna befolkas.
Läser nu Alastair Reynolds Redemption ark.
Är det bara jag eller är det riktigt svårt att hitta bra SF nu för tiden?
Posted 02 July 2013 - 12:50
Håller helt med, det är hopplöst att hitta läsvärd SF nu för tiden, speciellt när man som jag bara läser på svenska. Det är ganska många år nu som man huvudsakligen fått nöja sig med fantasy, vilket enligt min mening inte är lika tillfredsställande. Dessvärre tycker jag att det börjar sina även på fantasysidan, så för mig blir det ofta att jag får leta i bokhyllan efter någon gammal goding i stället.
Just nu är det en riktig favorit: Downbelow Station av C.J.Cherryh som ointelligent nog fick namnet "Slutstrid" på svenska.
Posted 02 July 2013 - 19:43
Jag började läsa även på engelska i ren desperation för ett tio-tal år sedan, måste vara ruggigt svårt att hitta SF på Svenska.
Richard Morgans 7-11 grader Celsius och Trasiga änglar är riktigt, riktigt bra.
Sen så har ju Justin Cronins fortsättning på Flickan från ingenstans, De första tolv släppts nyligen.
Jag läste Regenesis, Downbelow station och Cyteen för ett år sedan eller nåt och gillade dom skarpt.
Posted 16 September 2013 - 10:15
Har börjat lyssna på Magikerna av Lev Grossman. Har hört en massa olika om den här: från recensenter som tycker den är en väldigt bra tolkning av det klassiska "magisk skola"-greppet, till läsare som blir väldigt besvikna för att "det inte är nån ny Harry Potter". har bara hunnit en bit, men tycker det är bra om man önskar sig något annat än HP. Och iom att det är på kollege-nivå med tonåringar i USA blir det ju genast rätt annorlunda mot Rowlings värld.
Posted 16 September 2013 - 23:16
Den är jag också nyfiken på. Jag hittade den faktiskt inbunden på myrorna för ett tag sedan, 60 kr och den kändes som ny, så det blir väl till att läsa den framöver. Jag har bara hört gott om den, vilket är trevligt. Men samtidigt så blir man lite fundersam om den verkligen är så bra.
Edited by Garm, 16 September 2013 - 23:16.
Posted 17 September 2013 - 11:51
Kollar man på GoodReads får man en salig blandning av (inte alltför spoilerfyllda) recensioner. Men jag tycker det verkar som om de som ger den lågt betyg är de som inte fixar att världen är rätt desillusionerad - om än med magi - och att huvudpersonen är rätt dryg och aldrig helt nöjd med tillvaron. Jag har inget problem med något av dessa
.
Posted 17 September 2013 - 22:39
Den sajten glömmer man nästan bort mellan varven. Tack för påminnelsen och direktlänken. Det var en salig blandning av omdömen, kanske precis så som det ska vara. En del kändes dock nördigt överarbetade, så dom fick snabbt passera revy. Det ska helt klart bli intressant att läsa boken och bilda sig en uppfattning. Det är svårt att säga på förhand, men jag tror att jag blir nöjd. Sedan måste jag tillägga att inte heller jag skulle ha några problem med som du påpekar, Fiskrens. Jag skulle nog snarare se det som ett plus och något som gör att boken känns ännu mer intressant.
Posted 30 September 2013 - 21:49
Väldigt bra så här långt (halva boken avlyssnad).
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 25 November 2013 - 10:30
Lyssnar på Nyckeln av Sara Bergfmark Elfgren och Mats Strandberg, sista delen i serien om Engelsforshäxorna. Fantastiskt spännande och bra än så länge (dvs. ungefär 1/3), och Julia Dufvenius överträffar sig själv som uppläsare. Det är svårt att sluta lyssna och det går absolut inte att somna till! ![]()
Posted 07 December 2013 - 03:27
Har börjat läsa en novellsamling om tidsresor gillar den hittills (The mammoth book of time travel SF)
Posted 04 January 2014 - 10:46
Edited by Fiskrens, 04 January 2014 - 10:47.
Posted 04 January 2014 - 13:55
Posted 04 January 2014 - 20:47
Posted 05 January 2014 - 00:41
Väldigt glädjande att han gillar böckerna så mycket och lever sig in i dom. Det måste vara hur kul som helst att dela den upplevelsen med sonen. ![]()
Så mycket är ju bra av Pratchett. Jag har väl inga direkta favoriter men jag gillar Thud! när det gäller böcker inom Discworld. Men det kan nog främst tillskrivas Stephen Briggs briljanta uppläsning av ljudboken. Skulle jag läsa den själv kanske jag inte är lika frälst. Sedan gillar jag Good Omens riktigt mycket.
Posted 05 January 2014 - 10:43