Jump to content

Photo

Gravity

• Please log in to reply
49 replies to this topic

#26 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 23 November 2010 - 14:40

Haha. Snacka om problem barn till film! ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#27 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 November 2010 - 22:19

Jo, känns verkligen lite shaky det här. Undrar vem som tar över Downeys roll nu?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#28 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 December 2010 - 23:16

Och svaret är: George Clooney!

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det egentligen... George Clooney ute i rymden? Hm. Men ok, samma gäller väl för fröken Bullock när jag tänker efter. :P Blir intressant att se resultatet...

Källa: THR

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#29 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 December 2010 - 09:20

Åhå... Som du säger så kan det bli intressant, ingen av de två associerar man ju med rymdfilm. :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#30 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 December 2010 - 12:03

Är ni säkra på att det här verkligen är en film? Jag börjar misstänka att det är komedi eller möjligtvis Mockumentary, där allt stoj kring är den egentliga film som är på G. :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#31 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 December 2010 - 12:10

Gravity: the Making of Gravity? :P

Med uppföljare:

Gravity: the Movie.

Edited by XC, 17 December 2010 - 12:10.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#32 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 May 2013 - 08:06

Nu gott folk finns en teasertrailer:

Jag tycker det ser rätt intressant ut, kan nog kosta på mig att rentutav bli lite pepp så här en fredagsmorgon. Härligt f.ö. när en trailer lyckas slå an lite på nerverna.

Edited by XC, 10 May 2013 - 08:08.

fqq5BYam.jpg

#33 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 May 2013 - 19:45

Ja, snyggt med ett så tvärt kast där. Var länge sedan jag blev så sugen på att se filmen tack vare trailern.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#34 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 October 2013 - 20:37

Premiärvisning! :)

Det här är väldigt nära en så bra underhållningsfilm man kan komma. Det är framför allt en väldigt spännande historia med lagom avbrott av lugn för att få ned pulsen mellan varven, och den är alldeles lagom lång också. Det är en sån där film som man önskar att man blivit mer överraskad av och att man vetat så lite som möjligt om innan man såg den, för den levererar ganska exakt vad i alla fall jag förväntade mig av att ha sett trailers. Men den gör det väldigt bra på alla punkter: otroligt snygg på bio i 3D, Sandra Bullock gör sin roll väldigt bra och handlingen håller även för lite granskning, hur otrolig den än är. Men framför allt är den spännande, så där nagelbitande-spänna-sig-i-biofåtöljen-spännande som jag inte har upplevt på jag vet inte hur länge.

Om jag ska komma nån kritik så är det väl att Clooney spelar vad han gör bäst nämligen George Clooney, att den inte som bra SciFi lockar till någon störe eftertanke utan "bara" underhåller för stunden, och att musiken ibland kommer och stör lite väl.

Men den är spännande, sa jag det? ;)

Betyg: Väldigt, väldigt Bra

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#35 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 October 2013 - 00:01

Jag har sett en trailer, en gång. Jag läste att filmen bara var 90 minuter lång (lovande att någon inte gör filmer längre än vad dom behöver vara). Jag vet givetvis vilka två skådespelare som står i fokus och att det är samma regissör som t.ex. gjorde den utmärkta filmen Children of Men. Jag såg även i förbifarten något om att en före detta astronaut pekade ut felaktigheter i filmen på twitter och att Fuglesang hade sagt sitt hos Moviezine. Och så har jag sett att typ alla tokhyllar filmen (vilket gör mig en aning allergisk). Men det är väl allt. Så jag skulle säga att jag har lyckats väl med att inte ta reda på för mycket om filmen och jag är fortfarande lika sugen på att se den nu som jag alltid har varit.

Intressant att någon som man känner och som har erkänt bra smak, nu säger att den är precis så bra. Tack för det omdömet. :)

Jag är sugen på att se filmen, men vet ärligt talat inte om jag kommer iväg för att se den på bio. Det finns väl egentligen inga direkta hinder annat än att jag sällan är sugen på att se en film på bio (har en släng av social fobi) och att den kostar lite extra att se i 3D. Och det bör man väl göra om man har chansen som jag har förstått. Kanske att upplevelsen blir annorlunda hemma i fåtöljen i ett minde format.

Hmm. Får fundera några dagar på saken och se vad man kommer fram till.

Edited by Garm, 26 October 2013 - 00:04.

#36 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 26 October 2013 - 11:18

Intressant att någon som man känner och som har erkänt bra smak, nu säger att den är precis så bra. Tack för det omdömet. :)

:blush: :)

Man får väl väga att ta sig in till en biograf och stå ut med övrig publik mot att de storslagna scenerna inte blir lika mäktiga på TV och utan 3D (som jag alltså tycker förhöjer upplevelsen här). Det här för övrigt en av få gånger som jag faktiskt störde mig på publiken, för framför allt i början är filmen knäpptyst, och aldrig har jag blivit så uppmärksammad på de små lätena från de andra runtomkring. Å andra sidan är det länge sedan jag blev tagen av de vackra, mäktiga scenerna; om den här filmen kommer på IMAX vill jag inte missa det!

Läste precis Fuglesang & Co:s "kritik" av filmen, och den kan man ta med jämnmod för den var ju verkligen inte så farlig. Visst, Fuglesangs stora kritik att man inte kan nå de olika rymdstationerna från varandra för att de går i olika banor är väl egentligen rätt allvarlig men stör inte handlingen på något sätt. Verkar inte vara något i handlingen som inte folk utan extra mycket kunskap i ämnet (typ astronauter) inte kan hantera.

EDIT: Kom på en sak som jag faktiskt tyckte var alldeles för osannnolik i efterhand redan när jag såg det: Bullocks användande av brandsläckare för att förflytta sig i rymden - fick mig att tänka på Wall-E... .

Edited by Fiskrens, 26 October 2013 - 11:25.

#37 Libby

Libby

Senior Commander

• Members
  • 357 posts

Posted 26 October 2013 - 20:56

Ja, det där är väl en film man bara måste se. Alla recensioner jag sett hittills har gett den full poäng. Även han som snackar film kl halv 6 på radion på lördag mornarna, och han brukar ju annars vara rätt sparsmakad. Jag brukar vara så trött den tiden på dygnet så jag kommer aldrig ihåg vad han heter, men märkligt nog brukar jag komma ihåg vilka filmer han rekommenderar. Den här gången sa han något om att filmen påverkade hans andningshastighet....

Jag har ett tidigt minne från kanske 8-års åldern när jag läste Blixt Gordon, den gick väl som serie i gamla dagstidningar som jag hittat. Den enda sekvens jag minns var att en kompis till Blixt, en svartskäggig farbror som var doktor i något tror jag, som "föll ur" sitt rymdskepp. Jag minns hans panik när radion inte fungerade och han inte kunde ta sig tillbaka till skeppet. "Jag kommer att falla i evighet!" För en 8-åring så var det nog inget enkelt begrepp att fatta, och jag grunnade nog länge på det. Jag tror att det var första gången jag funderade över begrepp som universum, tyngdlöshet, vacuum och evighet. Men hur ung jag än var så var jag nog ändå förbryllad över nästa bildruta som visade doktorn liggande på en öde sandslätt: "Mars! Goda gudar vilken tur att jag landade på Mars!" :lol:  Jag hoppas att Sandra Bullock räddas på något trovärdigare sätt....

Måste berätta ett annat roligt minne också. Det var så att jag fått höra att det var en tjärn här i grannskapet som var "bottenlös". Jag inbillade mig naturligtvis att om man dök tillräckligt djupt i tjärnen så skulle man komma upp i en likadan tjärn i Kina. Besvikelsen var stor när min pappa berättade vad som egentligen menades med "bottenlös", det var inte alls lika spännande som jag trott.

Ska bli intressant att se om Gravity är så bra att jag minns något av den lika länge som dessa båda pärlor. :D   

#38 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 26 October 2013 - 21:47

Helt klart en film som jag ämnar se.

@Fiskrens: Men även om astronauter och folk med dyrare utbildning än min petade lite i detaljerna så gick väl Gravity rent allmänt heem hos även dem?

@Libby: Två trevliga anekdoter, själv tror jag att jag funderade på det där med universum och oändlighet i slutet av ett avsnitt av Dundermusen... (Troligtvis vid ungefär samma ålder som du). Inte alls lika klassig mao. ^_^

Edited by XC, 26 October 2013 - 21:48.

fqq5BYam.jpg

#39 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 October 2013 - 22:55

@Fiskrens: Tyvärr så är väl en IMAX-visning utesluten här. Men man kan ju hoppas att framtiden gör så att även vi kan se filmer i det formatet om vi vill. Intressant iakttagelse och upplevelse för dig med tanke på hur lugn filmen var i början kontra ljudet i salongen. Nu ska jag väl inte uttala mig med tanke på hur sällan som jag går på bio, men det brukar ju fläskas på ordentligt med ljudanläggningen och sedan allt sorl från andra besökare gör att man sällan uppfattade lugna stunder i filmerna som man såg. Jag har inte läst kritiken så jag låter bli att fuska nu, men det är ju bra om den främst är av sådan karaktär att mest astronauter och andra invigda är dom som främst reagerar. Jag ska fortsätta att fundera på om jag rent av ska ta mig ner till biografen för att se den.

@Libby: Som XC skrev, tack för den anekdoten. Trevligt att ta del av någon annans minnen. Själv så började jag nog att fundera på allvar kring tyngdlöshet, universum, vaccum, osv efter att jag hade sett 2001: A Space Odyssey första gången. Jag minns ej exakt hur gammal jag var, men saken är väl den att jag just inte var speciellt gammal.

@XC: Kul att du också är intresserad av att se filmen. :)

#40 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 26 October 2013 - 23:04

@Fiskrens: Men även om astronauter och folk med dyrare utbildning än min petade lite i detaljerna så gick väl Gravity rent allmänt heem hos även dem?

Jo då, både Buzz Aldrin och Christer Fuglesang gillar filmen generellt, för att ta några kända exempel. Men det finns så klart de som är mer kritiska. Spoilervarning för länkarna, så klart. Men det här citatet tycker jag sammanfattar det hela väldigt bra:

It’s really beside the point to mention any scientific inaccuracies in Gravity since the movie is so gripping, so jaw-dropping, so visually, gobsmackingly good that it seems churlish to pay attention to much else. 

[Källa]

#41 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 October 2013 - 23:36

Den som jag tänker på var tydligen inte astronaut utan en astrophysicist vid namn Neil deGrasse Tyson. Ni som har sett filmen är kanske intresserade av att läsa dessa och då kan man göra det här. Jag har inte läst dessa, men jag är nyfiken på om han trots allt tycker att filmen var sevärd eller om det bara var en massa som var fel. En annan artikel som kanske är intressant att läsa för er som har sett filmen är följande.

På tal om positiv kritik, självaste James Cameron tyckte ju att det var den bästa filmen inom genren som han har sett. Och han är väl rätt svårflirtad i vanliga fall, om jag inte minns helt fel. Sedan är det ju inte sagt att det är en måttstock att gå efter, men det är lite intressant att höra andra regissörer säga sitt.

#42 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 27 October 2013 - 10:21

Den som jag tänker på var tydligen inte astronaut utan en astrophysicist vid namn Neil deGrasse Tyson. Ni som har sett filmen är kanske intresserade av att läsa dessa och då kan man göra det här. Jag har inte läst dessa, men jag är nyfiken på om han trots allt tycker att filmen var sevärd eller om det bara var en massa som var fel. En annan artikel som kanske är intressant att läsa för er som har sett filmen är följande.

Kan väl tillåta mig att avslöja Neil's avslutande tweet:

My Tweets hardly ever convey opinion. Mostly perspectives on the world. But if you must know, I enjoyed #Gravity very much.

När det gäller den andra länken kan jag bara svara :huh:. Att det ens är folk som spekulerar i det gör mig bara förbluffad. För övrigt en riktigt bra scen där det känns som om Clooney leker lite med sin image. Hoppas ni andra går tillbaka och läser det Garm länkar till när ni väl sett filmen.

#43 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 October 2013 - 19:39

Har funderat på att se filmen på bio imorgon men är lite tveksam. Har hört mest bra om den men några säger att den är långtråkig (vilket den faktiskt låter).

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#44 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 28 October 2013 - 01:19

Tack Fiskrens för att du berättade att Neil deGrasse Tyson trots allt tyckte att filmen var bra.

Locus har en matig recension som jag glömde bort att nämna.

#45 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 November 2013 - 00:11

The short film companion piece to Alfonso Cuaron's Gravity has gone online. The seven-minute Aningaaq follows an Inuit fisherman who receives a distress call from. Well you have to see the film to find out.

Gravity co-writer Jonas Cuarón is responsible for the short though which shows off a whole other side regarding a key moment in the film. The $100,000-budget short has been submitted to the AMPAS as it's a potential contender for the live-action short film Oscar.

Watch it over at The Hollywood Reporter.

#46 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 December 2013 - 03:33

En screener letade sig ut på nätet för mindre än en vecka sedan och jag kunde inte låta bli att se filmen. Och jag blev knappast besviken. Den är en av dom bättre filmerna som jag har sett i år och en som jag kommer att återkomma till många gånger i livet. Och det här är även en sådan där film som är mer än en film för mig. Ibland korsas min väg med en film som berör mig ordentligt, den liksom slår an på alla mina strängar. Oftast är det emotionella filmer som väcker existentiella frågor. Och jag är så oerhört tacksam för dessa filmer eftersom dom verkligen berikar mitt liv och gör det mera intressant. Jag vet inte om det är värt att gå in i detalj på%2

Edit: Och i samband med att jag redigerar mitt omdöme så försvinner merparten av det långa omdöme som jag skrev. :cry: Fy fan, så trött jag blir när sådant händer. Jag menar, varför ens försöka skriva meningsfulla inlägg kring stora upplevelser som att se den här filmen när IP.Board bara ska fucka upp hälften av det som man försöker ta sig för på detta forum. Kanske dags att ta en lång semester från allt som har med IP.Board att göra.

Edited by Garm, 14 December 2013 - 03:49.

#47 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 14 December 2013 - 12:09

Hade liknande problem ett par svängar (en instabilitet som gjorde att Firefox ibland kraschade när jag skrv inlägg) tidigare - då installerade jag Firefoxtillägget "Textarea Cache". Funkar riktigt bra, inte ofta man behöver det - men bra när det finns.

Men tillbaka till filmen:

Jag valde medvetet att vänta med att se den tills jag köper den på DVD, och av ditt omdöme att döma så är det beslutet inte helt felaktigt.

Edited by XC, 14 December 2013 - 12:10.

fqq5BYam.jpg

#48 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 December 2013 - 02:41

Edit: Samma fel som förra gången uppstod igen.

~

Tack för tipset om tillägget. Det kanske kan hjälpa. Jag har beslutat mig för att skriva allt som jag vill ha sagt på forumet, i ett vanligt textdokument innan jag klistrar in det här. Jag litar inte på IP.Board för fem öre längre. Inte på detta forum i alla fall. Som jag har insett tidigare så måste något vara fel med min profil här med tanke på allt strul som jag har haft, för på andra IP.Boards-baserade forum så har jag inga som helst problem.

För att återgå till filmen. Är det bra eller dåligt att du väntar med att se filmen tills dess att den finns att köpa? Texten som utgör början på mitt omdöme är ju rätt intetsägande, så lite svårt att avgöra.

Jag tycker i alla fall att den är riktigt bra och jag skulle rekommendera den till dig och andra som uppskattar bra SF.

Sandra Bullock är lysande i sin roll och George Clooney var förvånansvärt bra och passande i sin. Kanske att det hjälper att hans karaktär inte är med speciellt mycket. Och den där "drömscenen" (eller hur man nu vill beskriva den), som så många ondgör sig över har jag inga som helst problem med. Jag tycker att den fyller sitt syfte och om det verkligen var George Clooney som skrev den, så hatten av för det. Riktigt bra jobbat. Och jag har inte heller problem med att filmen kanske avviker från verklighetsbaserad fakta som många fackmän har poängterat. Brandsläckaren, att rymdstationer är felplacerade till varandra, osv. För mig är det trots allt en film och ingen ultrarealistisk dokumentär upplevelse.

Att beskriva filmen som ett rymddrama är varken rätt eller fel. Förväntar man sig actionraffel i rymden med en massa pang-pang och utomjordingar så lär man bli besviken. Väldigt besviken. Förväntar man sig spänning och dramatik med en tänkvärd handling i ett både rasande och även lugnt tempo så finns det en god chans att man kan ta till sig den här filmen. För visst är det dramatiskt med scener som även inbjuder till eftertanke där man också kan känna för karaktärerna. Med det är lika mycket spänningsmoment och fartfyllda scener. Det är i vilket fall som helst oerhört befriande att slippa en massa pang-pang i rymden med utomjordingar, för en gång skull.

Jag gillar filmen som helhet, så det är svårt att framhäva specifika scener. Men jag gillade följande. Det blir nästan som en pånyttfödelse för Sandra Bullock:s karaktär. Speciellt om man tolkar det symbolisk med hur man ser den scenen rent visuellt. Sedan så har ju scenen inte en sådan betydelse, det är jag rätt säker på. Men jag uppskattade i alla fall min tolkning av det visuella.

Den visuella biten är storslagen. Och om det är något som jag i efterhand kan ångra är att jag inte följde rådet av Fiskrens att se filmen på bio i 3D, för här om något så känns det motiverat och som något filmen skulle tjäna på. Men jag får glädjas åt att jag har sett filmen och kan se om den efter att jag har köpt den Blu-ray. För det är den värd.

Tillägg: Jag såg även den där kortfilmen Aningaaq som är att betrakta som en liten kompanjon till denna film. Den är helt OK och ger en utökad förståelse till en viss scen som Sandra Bullock:s karaktär är med om. Att se den utan att först ha bevittnat Gravity är inte att rekommendera. Då ger den nog ingenting. Det är knappt att den gör det efter att man har sett den filmen heller, men den är intressant att ha sett.

Edited by Garm, 19 December 2013 - 03:05.

#49 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 20 March 2014 - 19:06

Gravity (2013) [US/UK] ¤ Tack!
VAD? Hubble-teleskopet (ni vet NASA:s jättekamera utanför vår atmosfär) är under uppgradering när ryssarna "av misstag" skjuter ned in egen satellit och skrotet river med sig resten av prylarna i omloppsbana. Nu är skrotet på väg bort från jorden och rakt mot NASA:s kamera och teamet som jobbar där...
VEM? Mr Regissör (Alfonso Cuarón) höll faktiskt andan tillsammans med Sandra Bullock vid ett tillfälle för att kontrollera så han inte begärde för mycket av henne. Det konstaterades att hennes lungor klådde hans... men det är ju som bekant tanken som räknas. :)
VAR? Utanför vår atmosfär, i krokarna runt Hubble-teleskopet.
HUR? Det här är inte science fiction-fiction, utan är mer lågmält och jordnära (sorry kunde inte låta bli) än den actiontyngda sf vi fått oss till livs den senaste tiden. Och jag inser att det inte är allas kopp kaffe; men jag kan inte låta bli att gilla storyn här. Även om den bitvis känns lite extrem så är den spännande på rätt ställen och blir inte ointressant när berättandet slår av på takten. Visuellt är den väldigt snygg och övertygande och det märks att man velat hålla den så nära verkligheten som möjligt. Homaget till Wall*E är lika modigt som det är underhållande. När man ser listan på skådespelerskor som var påtänkta för rollen som Ryan Stone[1] så känns kanske inte Bullock som ett förstahandsval - men ändå är det svårt att se att någon av namnen på listan skulle kunna matcha henne. Hon har ett tufft jobb att bära upp större delen av filmen åt oss, och hon gör det med bravur.
NÄR? Som en liten sidekick till den här filmen följde även kortfilmen "Aningaaq" med på DVDn; som visar en av scenerna i filmen från det andra perspektivet. Orto Ignatiussen gör samma roll i båda filmerna.
[1]: Angelina Jolie, Natalie Portman. Rachel Weisz, Naomi Watts, Marion Cotillard, Abbie Cornish, Carey Mulligan, Sienna Miller, Scarlett Johansson, Blake Lively, Rebecca Hall och Olivia Wild

*

Aningaaq (2013) [K] [US/UK] ¤ Tack!
VAD? Aningaaq är och kampar med familjen långt ut på isen i grönland när han får kontakt med någon på tvåvägsradion...
VEM? Orto Ignatiussen spelade Aningaaq både här och i Gravity.
VAR? Grönland, långt ut på fjorden.
HUR? Som ensamstående film så kan den här kanske vara lite förvirrande och poänglös, men så är ju tanken på att vi vet vem som hörs på andra sidan radiovågorna och vad hon råkat ut för. Det blir ett charmigt komplement till en bra film.
NÄR? En tvåvägsradio lägger beslag på kanalen när man trycker på knappen, sålunda borde inte Aningaaq och Ryan kunna yla ihop över radion som de gör. Men vem vet - de kanske har löst det när den här filmen fömidas utspela sig. :)

fqq5BYam.jpg

#50 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 28 March 2014 - 20:56

Så bra och kul att du gillade filmen. Man var ju lite osäker på det med tanke på att den är mer lågmäld och inte den vanliga pang-pang SF som vi oftare får oss serverad. Och med tanke på att du inte är mycket för dramatik i stor mängd så är det ju trevligt att en sådan här film trots allt kan slinka ner.

Intressant lista över tilltänkta skådespelerskor till samma roll. Många av dom erkänt bra och duktiga, men med slutresultatet i handen så är det svårt att se någon av dom göra bättre ifrån sig än Sandra Bullock. Men så säger man ju väldigt ofta när man har facit i handen och har sett en bra film. Med det sagt så är det trots allt intressant att få veta vilka andra som var påtänkta.

Och jag håller med dig om att kortfilmen inte skulle fungera något vidare om man såg den helt på egen hand. Tillsammans med huvudfilmen så är den väl inget mästerverk heller, men klart mer intressant.