Jump to content

Photo

Pacific Rim - Guillermo del Toro

• Please log in to reply
26 replies to this topic

#1 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 12 March 2011 - 20:21

Då Guillermo del Toros At the Mountains of Madness stoppades av filmbolaget så går han vidare till att regissera Pacific Rim, en sci-fi om en framtida jord som försvarar sig mot attackerande monster. Manus av Travis Beacham (Clash of the Titans). Inspelning är planerad till september och premiären siktas till sommaren 2013.

Kort synopsis:
"Set in a future in which malevolent creatures threaten the earth, the planet must band together and use highly advanced technology to eradicate the growing menace."

I del Toros kompetenta händer kan det här mycket väl bli en riktigt bra rulle!

...

However, not much is known about Pacific Rim yet, other than it’s about giant monsters and will allow del Toro to create a “new world” of beastly creatures. That’s only halfway accurate. This project will give the Hellboy filmmaker the opportunity to create two worlds.

The first is an alternate version of Earth in the near future, decades after a historic date in November 2012 when the first kaiju, a towering Godzilla-like beast, emerged from a hole in the Pacific Ocean and attacked the city of Osaka, Japan. The second is “The Anteverse,” another universe on the other side of that gaping portal, 5 miles below our ocean’s surface.

Since the first attack, the rim has been “spitting out” a variety of gigantic monsters at an increasing rate, which then stride out of the ocean and begin destroying sea-bordering cities, like Tokyo and Los Angeles. In order to combat these monstrous, otherworldly menaces, the military developed the “Jaeger” program, which trains teams of two pilots to jointly operate massive, building-sized mechanized suits of armor and high-tech weaponry.
Within the first act alone, we are given enough detailed background on the god-like Jaeger systems, its shared neural piloting system (called “pons”), and the relentless beasts. But Beacham is an absolute master at immediately establishing characters and their conflicts.

The central character is Raleigh Antrobus, 23, a skilled Jaeger pilot still wrestling emotionally with the loss of his co-pilot and biological brother, Yance, during a mission a year earlier. The ordeal has wreaked havoc on his mind spirit, leaving him with ghostly nightmares of the battle from the shared “pons” experience. After the initial setup, the damaged hero is recruited to re-join the task force in Tokyo, where pilots are in demand, and team with a fellow “leftover,” 22-year-old female Japanese pilot Mako Mori. Naturally, the language barrier (among other things) presents an issue for the out-of-sync duo, meaning an even steeper learning curve for the unprecedented pairing.

Meanwhile, Felicity “Flick” Kincaid, a journalist and Yance’s former fiancée, circles the globe (ours) to discover answers about this mysterious rift and the origins of its intensifying threat.

Without ruining any more surprises (past the first act), there are several different species of towering kaiju, each with their own unique characteristics, and the clashes between monster and machine are epic in scale. Beacham has even developed his own glossary and lingo for his characters, a blend of scientific and military jargon used to describe the elements of this fully fleshed out reality, much like the shorthand in Cameron’s Avatar or the developing mecha-warrior versus aliens movie All You Need is Kill.

The concept and Beacham’s script are unbelievable. With the right budget and creative control, this could very well be Guillermo del Toro’s Jurassic Park, a visual marvel with a pseudo-science backbone and massive, kaiju-sized appeal. Hell yes. Bring it on.

Källa: News in Film

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#2 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 May 2011 - 11:09

Den brittiske skådespelaren Charlie Hunnam (Sons of Anarchy) är tydligen på tapeten för en av rollerna i filmen.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#3 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 July 2012 - 09:25

Och poster som tagits fram till Comic Con finns till beskådande här: fangoria.com

#4 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 25 November 2013 - 12:09

GdT har faktiskt fått ihop en rätt underhållande rulle. Visst, storyn är klassisk och över gränsen klyschig med 1) hjälten som återvänder, 2) den råbarkade-men-innerst-inne-godhjärtade ledaren, 3) rookien som gör allt för att visa vad hon går för (plus för att det är en kvinna dock), 4) de knas-galna forskarna, 5) rivaliteten mellan piloter, 6) sista-allt-eller-inget-nu-jävlar-gäller-det-ingen-återvändo i slutstriden. Jag har ingen koll på serie(?)originalet, men förhistoirien känns väldigt snabbt avklarad här.

Men regissören har en ton och känsla för detaljer som genomsyrar allt och gör det hela engagerande trots allt. Han lyckas på nåt sätt få skådisarna att leverera alla ovanstående plattityder som om de verkligen tror på dem, och det är trots allt rätt maffigt att se jätterobotar och monster krossa städer i sina bataljer (de förra gör det så klart oavsiktligt, men man kan ju inte låta bli att undra över hur många liv som går till spillo där). Funkar även på en normal TV.

Betyg: Bra 

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#5 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 08 December 2013 - 06:36

Det där inger ju ett visst hopp, men jag är lika skeptisk till den här filmen som jag är till den kommande Godzilla. Ska man göra en bra och trovärdig (nåja) Kaiju så bör man nog överlåta det hela till japanerna. Jag har inte bestämt mig för om jag ska se båda filmerna eller strunta i dom helt.

#6 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 December 2013 - 11:12

Såg den igår kväll och kan nog inte hålla med dig, Fiskrens, om allt du skriver. Tekniskt sett smått fantastiskt och filmmusiken/ljudet var på topp. Fick lite vibbar emellanåt av War of the Worlds (remaken) som hade liknande brölade monster som satte subben i vild dans. Me like.

Tyvärr tycker jag det misslyckades med ett manus som följde mallen till punkt och pricka och resultatet blev föga kreativt. Vi har sett det så många gånger förr bla i Transformers. Skillnaden mot den var att här kunde man åtminstone hänga med i actionscenerna. :P
Totalt misslyckande med castingen och det gjorde att personregin föll platt. Men struntar man i sådana detaljer kan man nog få en rejäl åktur i snudd på två timmar.

#7 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 08 December 2013 - 16:47

Jag är fortfarande inte övertygad. Mycket av det som du skriver får mig att vilja dra i nödbromsen. Men så är det lite det jag kände när jag läste Fiskrens omdöme, att ibland vill man se den typen av film för att det trots allt är trevligt att variera sig med lite film som inte tar sig själv på så stort allvar, vilket jag får en känsla av att den här filmen passar in i den mallen. Sedan så börjar man mer och mer fundera över om del Toro verkligen är så bra när det kommer till manus och regi. Jag tycker att han tacklar av mer om mer som tiden går och snart är väl inte hans namn längre synonymt med kvalité.

#8 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 December 2013 - 16:54

Håller fullständigt med dig gällande del Toro, särskilt efter denna film. Hade faktiskt hoppats på lite mer, så lite besviken vart jag allt. Nästan så jag föredrar herr Bays filmer, som Transformers, för där får man ju precis det man förväntar sig.

Se filmen! Intressant att ta del av dina intryck av den.

#9 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 08 December 2013 - 18:07

Indeed. Michael Bay är ju tacksam på det sättet. Ser man till vad del Toro har gjort tidigare så blir fler och fler av hans filmer lite av en besvikelse. För man vet att han (troligtvis) kan göra så mycket bättre och mer intressant film. Utan att ha sett den här filmen så tror jag framförallt att han kanske ska undvika att göra fler actionfilmer av den här magnituden. Nu behöver inte alla hans filmer vara som Pans labyrint, men med tanke på hur mitt i prick han träffade med den så önskar man att han åtminstone kunde röra sig i samma domäner som den. Drömmer fortfarande lite om vad del Toro kunde ha gjort med At the Mountains of Madness om den nu hade blivit av.

Mmm. Ser jag filmen så lovar jag att återkomma med ett omdöme.

Edited by Garm, 08 December 2013 - 18:09.

#10 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 December 2013 - 18:11

Ja han ska nog hålla sig till det han behärskar bäst: filmer i samma anda som Pan's Labyrinth. Actionfilmer: absolut inte!

Då hoppas jag någon gång få ta del av ditt omdöme om filmen här.

#11 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 08 December 2013 - 18:22

Springer jag på filmen så kan det mycket väl bli realitet. :) För det är väl ingen film som jag direkt prioriterar att köpa. Annat än när den är riktigt billig i sådant fall.

#12 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 December 2013 - 22:15

Som vanligt handlar det ju om förväntningar. Mina var rätt låga, och då funkar filmen - precis som jag tycker Synon också verkar tycka - som underhållning i två timmar. Det är vad "bra" innebär för mig, varken mer eller mindre. Så ungefär som tonen, fantasin och detaljerna höjer Hellboy-filmerna något från andra superhjältefilmer (men absolut inte alla) tycker jag den här är lite bättre än Transformers.

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#13 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 09 December 2013 - 15:25

Jag har inga förväntningar alls på filmen, men jag färgas så klart av min skepsis. Däremot så är det alltid trevligt att läsa vad andra tycker om filmer och sådan vägs också in i om jag sedan för ett sug att se dom eller ej. Ibland vill man veta vad andra tycker, så jag är tacksam för era synpunkter. :)

#14 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 December 2013 - 19:46

Pacific Rim (2013) [US]
?: De tittade in redan medan jorden bevandrades av dinosaurierna och det var en av de där dagarna: solen sken, fåglarna kvittrade och luften var helt sanslöst obefläckad. Kort sagt: helt obeboelig. Så kom människan, och med människan föroreningar och jorden seglade upp på topplistan över planeter att erövra.
Guillermo del Toro lånar Roland Emmerich fusklapp och förbereder apokalypsen. »MEN« Filmen dras med samma problem med den överdramatiska hållningen i de millitära bitarna som Asylums filmer.
Hyfsade karaktärer, markerad doft av kliché. »MEN« Seriöst? Vem kom på floskelflåset Pentecost? Det tar hela filmen innan han uppvisar någon form av mänsklighet.
"Gå frammåt, gå i cirklel" körde Studieförbundet Vuxenskolan med en gång i tiden. »MEN« Hur många gånger man kommer undan med det i en och samma film är ju givetvis begränsat.
!: Det är redan en allmänt etablerad sanning att den här filmen dras med sina problem. Ett av dem är att den lider på en stor brist på överraskningar, och givetvis att väldigt många scener radas upp vars innehåll vi hört förut.  Missförstå mig nu, jag uppskattar underhållningsvärdet och det är en snygg film rakt igenom. Och storyn funkar rentutav i all sin enkelhet. Men den bjuder inte till och överraskar och större delen av filmen så hängde jag upp mig på framför allt två saker: likheterna med Emmerichs katastroffilmer och de jönsiga karaktärerna. Att storyn sedan är både platt och genomskinlig hjälper inte direkt till. SVTs Kobra gör en träffande beskrivning med uttrycket "B-film med A-budget". Avslutningsvis vill jag gratulera Del Toro för de 17 första minuterna; en mer piskad och oengagerade inledning har jag inte sett på år och dar.

*

Jag kan hålla med Fiskrens att Pacific Rim är snäppen bätre än Transformers, defenitivt de två senaste iaf.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#15 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 20 December 2013 - 01:53

Hehe. Vilken bra och finurlig beskrivning av filmen. Me likes!

Kul att du har sett både den här och nya Wolvie. Jag ligger verkligen i lä!

Så ett till sådant omdöme. Bara en sådan sak gör att man vill se filmen med egna ögon. Ni är ju några nu som tycker ungefär likadant. Men jag är rädd för att den här filmen måste korsa min väg genom någon reaback eller liknande för att jag ska se den. Även om man är sugen så är det också en film som jag inte orkar att fixa själv på "annat sätt".

Nu till den verkligt intressanta följdfrågan. Toppar du den här med Atlantic Rim nu? :P

Edited by Garm, 20 December 2013 - 01:53.

#16 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 December 2013 - 18:22

Visst ja. Jag är väl den enda som sett bägge... Borde givetvis haft med en holmgång mellan dem också.

Pacific har en matigare budget och aningen bättre karaktärer. Men ärligt? Storymässigt ligger de på ungefär samma innehållsnivå, där Pacific vinner lite på att vara "större" och med kanske en lite mer kompetent manusförfattare.

Jag tycker du skall se bägge om du får chansen för en billig penning, bägge har klart sitt underhållningsvärde.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#17 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 December 2013 - 01:30

Jaså, du har sett Asylums film? Det var inget som jag kom ihåg igår natt.

Mmm. Jag får väl ha ett öga öppet efter filmen och se om jag kommer över den billigt framöver. Då slår jag till och lovar även att återkomma med ett omdöme i sådant fall.

#18 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 December 2013 - 10:39

Förr-förra månaden, du känner säkert igen omdömet när du läser om det.

Förvänta dig inte en "Guillermo del Toro-film" utan snarare "Guillermo del Toro tolkar Roland Emmerich" så skall det nog gå rätt bra.

fqq5BYam.jpg

#19 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 22 December 2013 - 01:07

Visst känner jag igen det efter att ha läst det igen. Minnet hänger inte alltid med. Blev dessutom lite förvånad över att det var så pass "länge sedan" som du säg den filmen. Men om jag ska se den här filmen så skulle man lika gärna kunna göra det till en "double bill" och se Asylums tolkning med i samma veva. :)

#20 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 22 December 2013 - 21:34

Så här ett tag efter att ha sett filmen känns den betydligt mer som en "OK" film än en "Bra". Hoppas att ni andra fattar skillnaderna i min (rätt grumliga) betygsskala ;).

Edited by Fiskrens, 22 December 2013 - 21:34.

#21 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 December 2013 - 22:01

Bra = Kommer antagligen se om den? :)

fqq5BYam.jpg

#22 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 December 2013 - 22:35

Jag läste något för några dagar om att många ser filmens flopp som ett tecken på att ingen vill ha gigantiska-monster-filmer och att det är ett tecken på att Godzilla kommer vara en ännu större flopp. Det stod något som att de var idiotiska att lägga så mycket på en Godzilla-film när intresset uppenbarligen inte finns där.

Edited by Crusader, 22 December 2013 - 22:36.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#23 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 22 December 2013 - 23:21

Bra = Kommer antagligen se om den? :)

Precis! Bra filmer tål alltid omsyn. Okej filmer... nja :D

#24 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 December 2013 - 09:33

Jag hade ungefär samma gräns för "BRA" när jag använde systemet.

fqq5BYam.jpg

#25 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 18 February 2014 - 15:58

Nu har jag sett filmen och jag tycker... :trumvirvel: väl att den är rätt så... :trumvirvel: dålig om jag ska vara ärlig.

Musiken är väl det enda som verkligen imponerar, det var ett sjujäkla bra soundtrack och jag ska definitivt försöka att leta upp det på Internetkanalen. Jag tycker även att Guillermo Navarro har fått till ett riktigt bra foto.

Det främsta problemet med den här filmen är det som jag tidigare har varit inne på i lite olika trådar här på forumet och det är att om man ska göra en film i sann tokusatsu-anda med kaiju och mecha så ska man överlåta det till japanerna eftersom det är dom som verkligen kan hantera det hela.

Och sedan så tar det faktiskt emot att någon som Guillermo del Toro har både varit med och skrivit manuset, som är bra svagt med en massa klyschor som står som spön i backen och med en handling som är väldigt, väldigt förutsägbar. Samt att han även står för regi som väl får anses vara något bättre men som ändå lämnar en hel del att önska. Det känns mer och mer som att han börjar att tappa greppet när det gäller manusförfattande och att regissera.

Sedan så är det ett annat stort problem med den här filmen och det är att den är så tyngd av alla sina specialeffekter. Visst, en del av dom är riktigt snygga något annat ska jag inte säga när ILM och John Knoll står bakom det mesta av dom. Men alltsom oftas så är dom inte speciellt bra och framförallt så är det alldeles på tok för mycket av dom.

Karaktärerna ger jag inte heller mycket för, det var väl mest lite av allt gnabbande mellan dom där två vetenskapsmännen/doktorerna Gottlieb och Newton som jag tyckte var lite småintressant, även om också dom kändes som stereotyper. Lite synd, för man har ju fångat in en hel del intressanta skådespelare till den här filmen men det är sannerligen inte många av dom så får någon intressant karaktär att gestalta och inte heller lyckas att blåsa liv i dessa.

Och låt oss hoppas att man inte gör en uppföljare, för det räcker gott och väl med att ha sett den här filmen.

Jag nöjer mig nog så, även om jag blir lite sugen på att ta fram röjsågen och slakta hela den här filmen på en mer genomgående nivå. Det får räcka med att jag helt enkelt inte går igång på speciellt mycket med den här filmen, utan bara små bitar här och där.