Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #6

• This topic is locked This topic is locked
975 replies to this topic

#426 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 December 2012 - 16:06

Gnomes/Trolltyg i Tomteskogen/Tomtarnas Bröllop/Krig i Tomteskogen (1980)

Skogstomtarna ska ha bröllop då den äldsta sonen, Tor, ska gifta sig med stadstomten Lisa. Men de lokala Trollen är trötta på att Tomtarna släpper lös djur från deras fällor och bestämmer sig för att göra sig av med alla Tomtar bi skogen. Nu är det krig i Tomteskogen!

Klassikernas klassiker! Många år sedan jag såg den sist och vilka minnen den ger även om jag kom ihåg den som längre.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#427 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 December 2012 - 18:19

Ensam hemma / Home Alone (1990) [US]
VAD? Kevin 8år blir kvarglömd hemma när familjen drar till Frankrike över julen; tur är väl kanske det när inbrottstjuvar anländer till kvarteret för att länsa villorna.
VEM? John Candy gör en bejublad liten roll som polkaspelande riddare.
VAR? Den här såg jag minsann på bio när det begav sig. Kan mycket väl vara en av de första engelsktalande filmer som jag såg på bio rentutav. Nu stod tvn på medan den rullade på TV.
HUR? Kanske inte fullt lika rolig som den än gång var, men den håller ändå visst underhållningsvärde. Macaulay Culkin gör en riktigt bra roll som 8 åringen som plötsligt inser att han måste vara karl i sitt hus. Daniel Stern är väl den som fortfarande efter (herregud är det verkligen) 22 år är riktigt rolig.
NÄR? Nej, jag har väl inte längtat efter att få sett om den, men konstaterar att den fortfarande är riktigt sevärd. Dock kommer jag inte haka på med uppföljarna (som om jag ens brytt mig om att se 3 och 4 tidigare).

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#428 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 December 2012 - 17:48

Descent (2005) [CA]
VAD? Naturkatastrof-science fiction där den amerikanska militären paltar till det. Igen.
VEM? Mimi Kuzyk (som spelar en av de större kvinnliga rollerna) gör gårdagens Zoie Palmer sällskap i kommande komedin Sex After Kids[1]. (Antagligen inget jag kommer se - men kul ändå att samma titel dök upp filmerna efter varandra).
VAR? 32186,88m under jord (på ett ungefär).
HUR? Standard-intrig modell 1A, innehåller de vanliga dramaturgiska tjyvknepen men är ändå relativt välskriven. Mycket av ”vetenskapen” känns som det vanliga Hollywood-mumbojumbot som anpassats för att passa storyn men funkar utmärkt som en drivmotor för filmen. Hyfsade special effekter och scenerna under jord känns väldigt retro. Trevligt soundtrack för övrigt. Luke "känd från Bevvan" Perry gör en stabil insats i en film där många av karaktärerna känns kliché-baserade.
NÄR? Första gången jag var på Cosmonova såg jag filmen Eldringen / Ring of Fire (1991) en riktigt bra dokumentär om jordens vulkaner.
[1] »An edgy ensemble comedy about what happens when you’re too tired, uninterested, or annoyed to seduce the person you love, loathe, or haven’t even met yet.« - sakmovie.com

Edited by XC, 27 December 2012 - 09:24.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#429 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 December 2012 - 09:16

Exit Through the Gift Shop

Dokumentär om, med och av Banksy, världens nu mest kända graffiti/gatuartist. Filmen följer Thierry Guetta, en fransman som lever i LA och som mest av en slump börjar dokumentera andra graffitikonstnärer genom att följa dem i arbetet och filma dem. Med tiden får han kontakt med Banksy, som han idoliserar. När Banksy en dag säger till honom att "göra något eget istället" tar alltihop en helt annan vändning (som jag inte avslöjar här). Det hela blir till en kritisk granskning av världens förtjusning i "den nya popkonsten" som alltmer liknar Kejsarens nya kläder.

Som film är den en typisk dokumentär, men det är kul att få följa artisterna i deras verk och det är en fascinerande historia som utvecklas. Att alltihop tydligen är sant (något man idag alltid måste fråga sig, även med dokumentärer) och att alla huvudaktörer uppenbarligen är med frivilligt minskar inte fascinationen. Det spekuleras visst fortfarande friskt om inte alltihop är en iscensättning av Banksy själv, men han själv och alla som gjort filmen förnekar det. Fascinerande och underhållande.

Betyg: Mycket Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#430 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 28 December 2012 - 14:09

The Woman in Black

Betyg: OK

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#431 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 December 2012 - 01:34

Mega Piranha (2010)

När extremt glupska muterade Piranha äter upp Amerikanska Ambassadören i Venezuela med båt och allt så tror först USA att hans båt blivit sprängd och skickar Special Forces agenten Jason Fitch för att utreda det hela.

En Asylum/SyFy film som är lika korkad som man kan vänta sig. Jag menar, efter att ha blivit anfallen av stora mördar Piranha och lyckas fly i land så simmar han ut till båten? Seriöst? Och varför skulle forskare vilja göra muterade Piranha som växer till gigantisk storlek och äter allt? Och varför skulle FN sponsra något sådant? Och det hela blir bara fånigare när inte ens en atombomb kan döda dem.
Och slutet då? Jag förstår verkligen inte det. De skadar en Piranha så att de andra äter upp den och det löser problemet??? Missade jag något? (XC, du som är expert på de här filmerna kan väl förklara ;) )
Kanske var jag inte på humör för den här typen av film eller så var den helt enkelt bara dålig.

Betyg: Dålig

Edited by Crusader, 29 December 2012 - 12:16.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#432 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 29 December 2012 - 12:32

Mega Piranha (2010)
Och slutet då? Jag förstår verkligen inte det. De skadar en Piranha så att de andra äter upp den och det löser problemet??? Missade jag något? (XC, du som är expert på de här filmerna kan väl förklara ;) )

Låter som om jag får se filmen snarast och se om jag kan bidraga med en vettig förklaring. :D :lol:

fqq5BYam.jpg

#433 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 31 December 2012 - 22:18

Pulp Fiction (1994) [US]

VAD? Klassiskt gangster-raffel med handtag, famntag, klapp och kyss.

VEM? Quentin Tarantino vill jag minnas blev i det närmaste geniförklarad när han castade då töntförklarade John Travolta i en av de ledande rollerna.

VAR? Tarantino ninjar en Taxichaufför från kortfilmen Curdled (1991).

HUR? Spretigt berättande utan något riktigt mål. Bitvis roliga och/eller intressanta scener mixas med rena transportsträckor. En typisk dialogfilm med en hel del blod och pang-pang. Många karaktärer som känns bekanta utan att vara plastiga. På det hela taget en film med ett riktigt vasst soundtrack, men ändå känns lite överskattad.

NÄR? Hmm. Den där katanan skulle avgjort se bättre ut på Uma tänkte herr filmmakare och gjorde 9 år senare slaktar-rafflet "Kill Bill".

fqq5BYam.jpg

#434 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 01 January 2013 - 03:00

Som traditionen är så avslutar jag Nyårsnatten med en klassisk Agatha Christi film, en tradition jag har haft sedan min barndom då SVT och/eller TV4 alltid visade en Agata Christi film efter midnatt som jag brukade se. I många år var det just "Death on the Nile" de visade (men någon gång varierade de med "Murder on the Orient Express") innan de började köpa in billiga Miss Marple TV-filmer istället för att sedan tillsist sluta med traditionen helt.

Som vanligt så passar jag även på att dricka upp resten av Champangen och äta lite godis men nytt för i år är att jag även äter PopCorn. :D

Agatha Christi's Death on the Nile (1978)

I Egypten samlas en grupp människor, alla med olika motiv för att vara där, och snart börjar intrigerna när de alla åker med samma båt nerför Nilen. Ombord på båten är även den världsberömda Privatdektektiven Hercule Poirot som är på semester men snart måste han åter igen ställa sina grå celler till förfogande för att hjälpa sin gammla vän, Colonel Race, att lösa ett mysterium.

Peter Ustinov och David Niven i huvudrollerna på den här klassiska Agatha Christi filmen.

Nu var det många år sedan jag såg den här sist så jag ska njuta extra av den och det faktum att jag för en gångs skull inte minns vem mördaren är. ;) Fast jag lyckades gissa rätt snabbt så kanske låg det kvar i bakhuvudet.

Mycket bra klassiker. Bäst är slutet när Poirot måste avslöja att hans 2 nära vänner var mördare och blir ledsen.

Jag hade därimot glömt att det var så många dödsfall.

-Sora, Kingdom Hearts

#435 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 01 January 2013 - 16:52

Carnage

Polanskis tolkning av en pjäs lider inte av brist på bra skådespelare: alla fyra (Kate Winslet, Christoph Waltz, Jodie Foster och John C. Reilly) levererar på topp när det försöker komma överens om konsekvenser när deras söner slagits. Det hela blir till ett antal rejäla ordbataljer dem emellan med bra, underhållande dialog och som sagt välspelat. Tyvärr räcker det inte hela vägen, för efter ett tag känns som om det går på tomgång och hela filmen tappar fart. Att filmen inte får till någon ordentlig avslutning är kanske inte helt oväntat men ändå en besvikelse.

Betyg: OK+ (Pluset för Winslet's attackspya ;))

#436 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 January 2013 - 18:48

Crocodile Dundee - En Storviltjägare i New York (1986) [AU]

#Genre: Äventyrskomedi av romantiskt snitt.

#Koncept: En världsfrånvänd krokodiljägare lockas till New Yorks storstadsdjungel av en fager blondin. (Lite som King Kong korsat med Indiana Jones mao).

#Förväntningar: Klassiksk film jag vet många håller högt, låga förväntningar eftersom de aldrig varit överdrivet intressanta i mitt tycke.

#Ögon&Öron-godis: "Mick Dundee" är en lagom excentrisk karaktär som blir lagom malplacerad när han hamnar på vift i New York. En bra ton är det på humorn som driver med saker och ting utan att för den delen förlöjliga eller håna dem; jag kom på mig med att fnissa på några ställen.

#Bäst: Dörrkillen "Irwing" i sin slutscen när han får Dundees kniv i handen och plötsligt påminner obehagligt mycket om en människa med ont uppsåt.

#Sämst: Sido-plotten med Richard och Sue, den känns konstruerad och aningen plastig för att skapa en konflikt som i ärlighetens namn jag tror filmen inte behöver. (Även om scenen i tunnelbanan är riktigt bra).

#XC Konstaterar: En komedi som är av klassiskt 80-tals snitt men ändå lyckas behålla en tidlös ton (präglad av sin samtid, utan att för den delen bli utdaterad) som gör den charmig och sevärd än idag.

#PS: TV4 visade de båda första filmerna idag på eftermiddagen och TV3 är generösa att bjuda på den 3e på lördag.

fqq5BYam.jpg

#437 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 01 January 2013 - 23:44

Ivanhoe (1982)

Klassikern och ett måste på Nyårsdagen. En perfekt Riddarsaga. Slutet är dessutom väldigt likt hur det igentligen gick till när Kung Richard återvände.

Betyg: Awesome

Edited by Crusader, 01 January 2013 - 23:46.

-Sora, Kingdom Hearts

#438 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 January 2013 - 01:04

Har aldrig sett Ivanhoe men spelade iaf in den när den gick här om dagen. :)

fqq5BYam.jpg

#439 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts

Posted 02 January 2013 - 12:37

Såg faktiskt om Ivanhoe först första gången på väldigt länge i går. Tyvärr valde han fel tjej på slutet den här gången också ;).

Miller's Crossing (1990)

Har inte sett bröderna Coens variant av 30-tals gangsterdrama sedan den gick på bio, så det var med viss bävan jag laddade BluRay-skivan igår. Men oron var obefogad, filmen är lika bra idag. Givetvis blir det lite mer än bara gangsterdrama när Coens är inblandade och mer av pjäs/karaktärsdrama med en stänk av absurd humor - och oftast väldigt bra dialog. Inga personer är egentligen hjältar eller skurkar (förutom en i det senare fallet som är alltigenom osympatisk) så man fattar mer eller mindre tycke för dem allesammans. Självklart hjälper det att de alla spelas väldigt bra. Kul att se Buscemi i en liten roll innan han slog genom helt - och (fattade jag först efteråt) Sam Raimi :o. Möjliga svagheter kan väl vara att det blir mycket namn och personer att hålla reda på i längden, speciellt när det blir väldigt viktigt vem som är med vem. Det blir aldrig heller så vansinnigt spännande, utan bara en genomgående nervig ton. Absolut värd att se (om) i alla fall.

Edited by Fiskrens, 02 January 2013 - 12:39.

#440 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 January 2013 - 12:55

Såg faktiskt om Ivanhoe först första gången på väldigt länge i går. Tyvärr valde han fel tjej på slutet den här gången också ;).

Det är en del av charmen med filmen. Allt slutar inte perfekt, alla har sina fel och dåliga sidor. Bara det faktum att de flesta, både "goda" och "onda" hatar Judar visar på det. Även Ivanhoe visar i början en viss tveksamhet att tas om hand om av dem och går bara med på det för att inte förarga dem. Det är en av orsakerna jag gillar den så skarpt, det är en riddarsaga men samtidigt har de jobbat hårt med att få det att kännas som att det faktiskt kunde ha gått till på det sättet. Den världen och dess karaktärer känns verklighetstrogen. Det ända är väl Kung Richard  som de gjorde för perfekt och utan några dåliga sidor. Och att han skulle vara för religonsfrihet känns en aning skrattretande med tanke på att han precis kom hem från ett korståg.

-Sora, Kingdom Hearts

#441 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 January 2013 - 19:22

Hmm kollade min inspelning av Ivanhoe idag och konstaterar att jag spelat in 2h svartruta... av någon anledning. :suck:

*

Crocodile Dundee II (1988) [AU/US]

#Genre: Actionäventyr med förvånansvärt lite romcom-stråk.

#Koncept: Mick Dundee tar med sig Sue till den australiensiska bushen när hon plötsligt blir indragen i en colombiansk knarkboss intriger.

#Förväntningar: Inte många här heller, några fniss och en bra story.

#Ögon&Öron-godis: Inte fullt lika vass som sin föregångare, det är något i berättandet som helt enkelt saknas. Trots att man låter Sue vara lite mer än bara en dam i nöd och man visserligen pushar mindre med bonde-i-stan-temat. Paul Hogan och Linda Kozlowski återvänder till sina roller tillsammans med originalen i Walkabout Creek.

#Bäst: Japsaneserna i tunnelbanan: kamerorna, movsen och "Clint Eastwood".

#Sämst: De lite småplastiga skurkarna. Ingen av de colombianska "råskinnen" är särskilt övertygande, mest fjolliga.

#XC Konstaterar: Inte nära nog lika bra som ettan, men det gör den inte mindre sevärd. Dundee är en skojig karaktär med en mer seriös ton här och mer actionhjälte än lantis-i-stan. Och gemensamt för bägge filmerna är att de är som vassast i den australiensiska bushen.

#PS: Jag är sjukligt förtjust i Dundees hatt och näst efter en Indy-fedora så är det en hattmodell som jag gärna skulle vilja äga.

fqq5BYam.jpg

#442 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 January 2013 - 21:24

Reindeer Games (2000)

Rudy Duncan och Nick Cassidy ska släppas från fängelset strax innan Jul. Medans Rudy saknar planer så har Nick en ny flickvän som väntar på honom som han bara har haft brevkontakt med och därför vet hon inte hur han ser ut.

Men två dagar innan de ska släppas så blir Nick dödad i ett bråk och när Ruby släpps får han plötsligt idén att ta Nick's plats och kanske få möjligheten till lite lycka. Men när hennes kriminella bror dyker upp så fastnar han plötsligt motvilligt i deras planer.

En rätt bra film som har väldigt många twists and turns. Vissa minns jag att jag inte alls gillade och visst är jag fortfarande lite kluven på vissa delar fortfarande men det är en trevlig action rulle.

Betyg: Bra

-Sora, Kingdom Hearts

#443 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 January 2013 - 19:54

A Scanner Darkly (2006) [US]

#Genre: Prat-science-fiction.

#Koncept: Polisens kamp mot drogerna i en inte allt för avlägsen framtid, ett koncept som är lika aktuellt idag än 1977 då ursprungsnovellen skrevs.

#Förväntningar: Jag hade blandade förväntningar av den här filmen, dels har jag gillat det mesta filmatiserade av Dick och dels fick jag en viss avsmak av den visuella tonen när jag såg trailern.

#Ögon&Öron-godis: Den här filmen är producerad i en teknik som inte alls tilltalar mig alls. Rent visuellt känns filmen billig, varken animeringens stil eller rotoscopingen (som f.ö. känns väldigt automatiserad) tycker jag funkar. Berättandet känns ofokuserat och spretigt och jag hade svårt med motivationen att hänga med i dialogen. Jag kan förstå vart Dick ville med den här storyn, men stora delar av filmen funderade jag vad som egentligen pågick. Det är möjligt att hela intrigen funkar bättre på pappret än i rörlig bild. Mot slutet kommer två snabba plottwists, ingen av dem överraskar och filmen är kanske som mest intressant när den slutar. Robert Downey Jr. häver ur sig en roll som doftar av Sherlock Holmes (eller tvärt om kanske snarare).

#Bäst: Jag kan ärligt inte peka ut något som jag uppfattade som riktigt bra, mer än att Dick baserat mycket på egna upplevelser.

#Sämst: Filmen lyckas med konststycket att sluta när den blir intressant.

#XC Konstaterar: Jag har inte haft så här svårt att koncentrera mig på en film sedan Starship Troopers 2.

#PS: Den "Phil" som nämns i minnestexten mellan filmen och eftertexterna påstås vara Philip K. Dick själv.

fqq5BYam.jpg

#444 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 January 2013 - 18:24

Sunshine (2007) [UK/US]

#Genre: Science-fiction äventyr.

#Koncept: En planet, en döende sol och ett sista försök att elda på solen lite. Ett koncept som vill vara mer än bara science fiction.

#Förväntningar: Läste inte ens baksidan på fodralet - tryckte in den i dvdn och hoppades på det bästa.

#Ögon&Öron-godis: På det hela taget är det en rätt bra story som dukas upp, ett med vetenskapligt orienterat äventyr ligger helt rätt. Storyn andas av välbekanta koncept såsom Lost in Space, Alien, Silent Running, 2001: Ett Rymdäventyr och Mission to Mars. Att man skulle få kontakt med "Icarus I" kändes väntat liksom att man skulle lägga om rutten. Det finns mycket som fungerar berättarmässigt och en del som tyvärr inte gör det - personligen tycker jag hela underplotten med Pinbacker (och dennes religiösa hybris) är helt onödig och känns mer som ett misslyckat försök att pressa in action i en film som ursprungligen inte var avsett för det. Visuellt så är den extremt snygg och väldesignad - speciellt gillar jag att den inte är överdrivet digitaliserad utan viss känsla an det analoga lever kvar.

#Bäst: De snygga scenerna i översiktsrummet.

#Sämst: Det religiösa temat - svårköpt alternativ till Ridley Scotts alien.

#XC Konstaterar: Avgjort sevärd film men som kanske känns lite som en utfylld kortfilm på sina håll.

#PS: Av nuvarande vetenskap att döma så har solen fortfarande ca 5 miljarder år kvar innan den är döende, ingen anledning att drabbas av panik redan idag mao.

fqq5BYam.jpg

#445 Polgara

Polgara

Lieutenant

• Members
  • 95 posts

Posted 05 January 2013 - 03:50

Fantastic Mr. Fox

En väldigt välgjord, vacker och rolig film av Wes Anderson. En man som överraskade med sitt beslut när han avslöjade att han skulle göra en animerad film i stop motion stil. Men som sedan visade att han hanterar den här typen av film minst lika bra som den typen av film som man är van vid att se honom göra. Här samarbetar han återigen med sin sedvanliga ensemble då Noah Baumbach hjälper honom med manus och dom flesta regelbundna skådespelare ställer upp med sina röster. Filmen ser väldigt bra ut där man på finurliga sätt har skapat en högst levande värld. Bitar av tyg får symbolisera byggnader och landskap, olikfärgad vadd får tjäna som både rök till eld och som skum från en brandsläkare. För att inte tala om hur man med olika medel har skapat filmens alla djur. Dom må vara miniatyrer, men dom känns lika riktiga som levande djur. Filmen har flera minnesvärda scener, som relationen inom familjen där Mr. Fox själv inte kan hjälpa att stjäla fjäderfän eftersom det är det enda som han är riktigt bra på och som också symboliserar det han är, ett levande vilt djur. Eller mamman som är överbeskyddande. Sonen som känner sig förbisedd och missförstådd. Eller kusinen som bara är ett med livet. Jag gillar scenen där man lurar hundarna med blåbär, spetsade med sömnmedel. Eller scenen när Mr. Fox först stöter på råttan som vaktar ciderlagret. Det här är en film att glädjas över. Något att se om med jämna mellanrun då man vill se både något roligt, spännande och vackert.

4/5

En fiende att dö för

En film med manus och regi av Peter Dalle. Mest känd som en del av Lorry-gänget, dåtidens vassaste humorgrupp. Här ger han sig i kast med en något annorlunda film. Bitvis både ett historiskt drama som den är en spännande thriller. Någonting som man inte har sett honom göra förr. Och även om filmen är både sevärd som spännande, så tror jag nog att Peter Dalle ska hålla sig till humor även fortsättningsvis. Det är nämligen där som han verkligen kommer till sin rätt, det har han visat tidigare både som skådespelare men även som regissör och manusförfattare. För den här filmen haltar betänkligt både när det kommer till regi som manus. Mest imponerande är nog filmens blandning av spänning, där man hela tiden vaggas in i att filmens karaktärer döljer saker för varandra. Att större delen av filmen utspelar sig ombord på ett skepp på en isolerad plats i världen gör sitt till för spänningsmomenten. Man är alla del av något större en den expedition som man är ute på tillsammans. Detta blandar man väl med den finstämda dramatik som filmen erbjuder. Men handlingen har ingen övergripande röd tråd, utan ger oss en känsla av ofullständighet och avsaknad av logik. Karaktärerna är rätt bleka trots duktiga skådespelare, så dessa brister kan enbart tillskrivas manusförfattaren. Filmen är annars väldigt vacker och fångar tidsperioden på ett mycket estetiskt tilltalande sätt.

2½/5

Edited by Polgara, 06 January 2013 - 03:33.

#446 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 January 2013 - 10:50

Fantastic Mr. Fox gillade jag också och tycker den var superb rent visuellt. Ett klart bevis att man inte behöver varken 3D eller 48fps för att göra en snygg film.

fqq5BYam.jpg

#447 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 January 2013 - 18:35

Mega Piranha (2010)

Låter som om jag får se filmen snarast och se om jag kan bidraga med en vettig förklaring. :D :lol:

Har nu sett filmen.

Sorry Cruz kan inte komma med någon vettig förklaring till varken upplösningen eller varför Dr. Monroe helt plötsligt ur det blå kallar Fitch "baby". den här är så korkad på så många nivåer så det är svårt att avgöra vart på önskelistan man skall börja.

Edited by XC, 05 January 2013 - 18:36.

fqq5BYam.jpg

#448 Polgara

Polgara

Lieutenant

• Members
  • 95 posts

Posted 06 January 2013 - 03:56

Speed Racer

Oh, my God. Was that a ninja?

More like a non-ja. Terrible what passes for a ninja these days.

3/5

The Lorax

En bra film med ett fint miljömedvetet budskap. Även om jag tycker att det finns flera andra animerade filmer på samma tema som dessutom är betydligt bättre. Men den här filmen är för den delen inte dålig. Animationen ligger någonstans i mitten på skalan, den är med andra ord varken vrålsnygg men inte heller skitful. Det mest anmärkningsvärda är att man har en förkärlek till former som sticker ut lite, ett klokt val eftersom det känns fräscht och gör även att den här filmens stil inte drunknar i mängden av animerade filmer som dyker upp varje år. Mestadelen av skådespelarna som har lånat ut sina röster är kända, men för mig så är det enbart Danny DeVito som verkligen levererar när han ger hjälper till att ge liv åt The Lorax. Filmens handling utgår från en barnok av Dr. Seuss som jag inte har läst någonting av men som jag däremot har sett flera andra filmatiseringar av.

2½/5

Fantastic Mr. Fox gillade jag också och tycker den var superb rent visuellt. Ett klart bevis att man inte behöver varken 3D eller 48fps för att göra en snygg film.

Exakt. Och kul att det finns fler här på forumet som gillar den filmen.

#449 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 January 2013 - 20:27

Crocodile Dundee i/in Los Angeles Los Angeles (2001) [#03] [AU/US]

#Genre: Action-komedi av uppföljarslaget.

#Koncept: Sue återvänder tillfälligt till Usa för att sköta en av sin pappas tidningar när redaktören plötsligt omkommer i en olycka. Med sig har hon givetvis sambon Mick Dundee och sonen Mickey.

#Förväntningar: Lantis-i-storstadskämt. Igen.

#Ögon&Öron-godis: Det är något olycksbådande med uppföljare som kommer med långa glapp (och det säger jag inte bara för att det är 13 år mellan den här och dess föregångare). Det var med viss skepticism som jag satte mig ned för att se den 3e (och troligtvis den sista - men man skall väl aldrig säga aldrig) filmen i Crocodile Dundee-serien. Med viss sorg och saknad så utspelar sig bara några scener i början faktiskt i Australien för att låta merparten utspela sig i Los Angeles. Lite orolig för en upprepning av första filmen var man men man har faktiskt låtit Dundee bli mer van i storstadsmiljön, han är fortfarande lite av en Bambi-på-hal-is men inte fullt lika naiv som i t.ex. ettan. Intrigen med filmstudion och smugglingen funkar bättre än intrigen från tvåan. Här och var flimrar falska filmpostrar förbi - många som osökt fick mig att tänka på Halcyon och Asylum. Filmen är riktigt rolig, de flesta av skämten sitter som de skall och lilla Mickeys dialekt är super-charmig.

#Bäst: Farbror Jacko. Charmig karaktär rakt igenom.

#Sämst: De få scenerna i Australien. de två tidigare filmerna har ju haft lite av en 50/50 ratio mellan Usa och Australien.

#XC Konstaterar: Klart sevärd och avgjort roligare än tvåan.

#PS: Den mediterande killen i parken var mig vagt bekant - enl. IMDb så är det Mike Tyson som gör en liten Cameo.

Edited by XC, 06 January 2013 - 20:28.

fqq5BYam.jpg

#450 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 January 2013 - 18:36

Familjen Addams / Addams Family, the (1991) [#01] [US]

#Genre: Komedi.

#Koncept: Familjen Addams är både excentrisk och morbid men ändå passionerade, handfasta och lojala. Långt borta, men ändå så nära.

#Förväntningar: Jag har sett den här förr och förväntade mig storvulet skådespel, Anjelica Huston-frossa och några leenden.

#Ögon&Öron-godis: Anjelica är som född för rollen som Morticia och hon ensam får mig att vilja se några avsnitt av original-serien som jag inte sett mer än några glimtar av. (Morticia är f.ö. en helt fantastisk karaktär). Man har castat hela filmen bra men vassast efter Huston är nog en ung Christina Ricci i rollen som Wednesday/Onsdag som gör en kallsinnig men ändå godhjärtad roll utan att trilla över gränsen till lillgammal (det är väldigt sällan lillgammalt är sött om ni frågar mig). Visuellt är den fest och Thing/Saken fungerar lika bra idag som -91.

#Bäst: Tombstone Pizza "What do you want on you tombstone?".

#Sämst: Kan faktiskt inte komma på något som är riktigt dåligt med filmen.

#XC Konstaterar: Rolig och underhållande fortfarande, inte illa för en 20+:are.

#PS: Ca trettio minuter in i filmen slog dig mig hur lika den grundläggande intrigen här är filmen Jakten efter Guldskatten / Candleshoe (1977).

fqq5BYam.jpg