Avengers, the (2012) [US]
#Genre: Science Fantasy.
#Koncept: Hmm. Minns ni energikuben från Transformers? Det finns en till, och Loke från en galax långt borta vill ha den (och planeten den finns på). Världen (aka Usa) samlar 5 starka superhjältar att frälsa världen undan elakingen.
#Förväntningar: Jag har insett att jag lider av en växande kronisk skepticism mot superhjältefilmer, men Joss Whedon ingjuter viss förtröstan. (Trots att jag faktiskt inte är ett Whedon-fan egentligen).
#Ögon&Öron-godis: Det är ingen beginning-film. Egentligen. Robert Downey Jr. repriserar rollen som Ironman liksom Chris Hemsworth och Chris Evans återkommer i rollerna som Thor respektive Kapten Amerika. Eric Bana ersätts av Mark Ruffalo i rollen som Bruce Banner. Välskriven mestadels och en - speciellt för den här typen av film - gedigen intrig. Visuellt bjuder den inte på några godsaker vi sett förut: det är spejsad hårdvara, trevliga special effekter och skådespelare som vet vad de sysslar med. Men det räcker till ... och blir över. Med sina nära 2½ timme känns filmen i längsta laget och filmens avslutas med en lång röjactionscen rör sig framåt med snabbheten och smidigheten hos en sköldpadda (utan att vara dopad med ooze).
#Bäst: Scarlett Johansson sade i en intervju att hon inte ville bara vara ögongodis i rollen som Black Widow och med det har hon lyckats bra. Black Widow röjer lika bra som killarna. Joss Wheadon tillhör ju f.ö. den lilla majoritet manliga regissörer som inte räds plocka fram dem starka tjejerna och vill tydligen slänga in ännu fler med dubbla X-kromosomer till nästa film.
#Sämst: Tony Stark har en svag doft av Sherlock Holmes över sig.
#XC Konstaterar: Inte bara Michael Bay som kan det där med långa röjiga actionscener som plockar isär hela städer. Trots det så är större delen av filmen klart sevärd.
#PS: Letade efter intervjun med Scarlett Johansson men hittar den inte. 
*
Miami Connection (1987) [US/HK]
#Genre: En gång i tiden kallades kanske det här action.
#Koncept: Ninja, Rock & Roll, Fights and Bikes! (från det svenska omslaget btw).
#Förväntningar: Har sett den tidigare och mindes den som lätt löjeväckande 80-tals action där alla snackar karate[1].
#Ögon&Öron-godis: En inte helt uppenbar grundläggande intrig om rockbandet "Dragon Sound" som får miamininjorna på sig. Den är inte så pjåkigt skriven, bortsett från att det kanske inte direkt hänger ihop såsom det står på omslaget så funkar storyn som motor för fightscenerna. För fightscener finns det så det står härliga till och filmen sammanfattas kanske bäst som ett showcase för Y.K. Kim (som förutom huvudrollen även regisserar, manusförfattar och producerar). Fighterna är överlag välkoreograferade och bättre genomförda än många av dagens billighetsfilmer. Filmen har inte åldrats med någon större värdighet och stora sjok av den är direkt löjeväckande, trots det så smäckar man på med uppmaningen "Brutal, rå och skoningslös SE DEN INTE SJÄLV!!" på baksidan av omslaget. Det är väl inte några stora skådespelare det handlar om här men Maurice Smith måste nämnas vid namn för sitt briljanta överspel mitt i filmen.
#Bäst: Musiken är riktigt bra överlag.
#Sämst: Den är filmad i något som kallas "ultra stereo" ljudet (iaf på min - antagligen vhsbaserade - dvd) är platt och nyansfattigt. att kalla det "ljudmix" vore en styggelse.
#XC Konstaterar: Klart underhållande om man gillar gammal b-film. Och man visste det kanske inte 1987 men karaktären "Jim" finner antagligen en pojkvän i sin framtid. 
#PS: Slutningsvis vill jag nämna skylten man ser under strandscenen, fyller ingen funktion men jag fnissade faktiskt till när jag såg den.
god was born nude.png 144.77KB
4 downloads
#1: När jag växte upp hette det "kampsport" (och inte material arts) och delades upp i typ tre varianter: Judo ("där man inte sparkade"), Kung-Fu ("Bruce Lee") och Karate (resten). Då det egentligen [här] handlar om Taekwondo så är ordvalet med viss ironisk klang.