Jag ska vara snäll och inte kommentera din mobil och säga vilken du egentligen borde köpt
The Day of the Triffids (2009) - del 1Mycket bra tempo rakt igenom. Spännande story med inte bara en utan två katastrofer där den ena påverkar den andra: soleruptioner som gjort majoriteten av befolkningen blinda och slår ut elektriciteten vilket leder till att de dödligt farliga triffiderna tar sig ut från de välbevakade farmerna...
Tidigare har jag sett tv-serien från 1981 och jag kan ju säga att triffiderna ser en aning bättre ut i modern tappning... Trots att de är lite löjeväckande även här. Den lila blomman på dem (eller vad det nu kan kallas för något) ser mest ut som huvan på en munkjacka

Sedan saknar jag det otäcka ljudet de förde i 80-talsserien som är mitt bästa minne från den när jag var liten. Tyckte de var fruktansvärt skrämmande då... Trots titeln så ligger inte fokus på triffiderna, som är sekundära i sammanhanget, utan mer fokus ligger på den andra katastrofen och hur de ska hantera situationen som uppstått. Men det kanske ger sig i del 2 för mot slutet här blev det lite mer action med triffiderna.
Miljöerna och scenografin har de lyckats väl med. Även CGI:n funkar. Skådespelarna gör sitt, dock tycker jag Eddie Izzard (Torrence) är lite too much här och blir mest störande. Vilket föranledde till att jag blev nyfiken på om det var en originalkaraktär eller inte och jag var tvungen att forska i det. Vilket även ledde till att jag blev nyfiken på själva originalhistorien. Här har ni en kort resumé om ni är intresserade:
- Baseras på boken med samma namn från
1951 som är skriven av John Wyndham. Här ges en hint om att triffiderna var resultatet av ett experiment utfört av Sovjet och de släpptes fria då ett flygplan som fraktade frön blev nerskjutet. Det var ett meteoregn som gjorde majoriteten av befolkningen blinda. Huvudpersonen är Bill Masen och han träffade författarinnan Josella Playton och de blev kära. På slutet har de gift sig och bosatt sig på landet. Triffiderna har tagit över världen och människorna har flytt undan till avlägsna platser. Jag tolkar det som ett öppet slut där Masen hoppas på att finna en lösning på problemet med triffiderna.
John Wyndham stack inte under stol med att han var inspirerad av H.G Wells "War of the Worlds" när han skrev boken.
-
1962 kom filmen med samma namn och Howard Keel gestaltade Bill Masen. Även här är ett meteorregn boven i dramat, dock är triffiderna utomjordingar som följde med meteoriterna... Och de lyckades besegra triffiderna mha salt som de inte tålde. Mer en referens till ovan nämnda "War of the Worlds" än till boken.
-
1975 adapterade Marvel storyn i "Unknown Worlds of Science Fiction".
-
1981 var det dags för tv-serien, "The Day of the Triffids" (originaltitel) aka "Invasion of the Triffids" aka "Revolt of the Triffids". Puh, kärt barn har många namn

Sex avsnitt á la 26 minuter. John Duttine spelade Bill Mason. Även denna gång var det ett meteorregn som ställde till det, men här odlades triffiderna för dess olja.
- Och sen har vi då tv-serien (miniserien) i två avsnitt från
2009. Här är det solen som är boven i dramat. Men samma karaktärer har vi här. Bill Mason spelas av Dougray Scott i denna version. Här plockar de upp storyn om triffiderna från 80-talsserien då de även här odlas för sin oljas skull.
Och någonstans läste jag att det skrivits en uppföljare till boken, 2001 tror jag det var, men nu minns jag inte var jag såg det.
Manusförfattaren Alex Garland sägs ha fått inspiration till filmen
"28 Days Later..." från öppningsscenen där Bill Masen vaknar upp i sjukhussängen till en värld som genomgått en stor förändring.
I grund och botten så följer de alla boken, men med vissa justeringar som t ex ursprunget till triffiderna och vissa karaktärer. Och ja, karaktären Torrence finns med i boken där han först gör entré som den "rödhårige" och han verkar inte vara så värst sympatisk heller. Sedan blir han känd som Torrence som bildat den nya regeringen. I filmen verkar karaktären inte finnas med? och i tv-serien från 1981 benämns han som den rödhårige mannen. Jag kan tillägga att jag har lagt till filmen på min att-se-lista plus att jag vill läsa boken. Någon här som läst boken btw?
Edited by Synon, 05 July 2010 - 12:36.