Flukt / Escape (2012) [NO]
Den där filmen fick jag upp ögonen på i veckan då den trillade in som import hos Discshop. Raka vägen från Norge ska sägas och med svensk text dessutom. Jag såg att en annan intressant film, Dunderland (dock utan svensk textning), kom in i samma sändning. Jag undrar om inte den senare av dom till och med är omnämnd här på forumet (Redigering: Jo, den har en egen tråd). Både två är i varje fall sådana filmer som jag skulle vilja se.
Flukt verkar ju avgjort intressant och det är kul att du, likt tankeöverföring, också blev sugen på att se den. Trevligt när du får vara testpatrull och sedan kunna rekommendera en riktigt vass film som du tycker att andra ska se. Tidsmässigt sätt så ligger ju filmens handling i en intressant epok. Även om den mer har digerdöden som bakgrund. Och Norge har ett bra "track record" när det gäller film, till skillnad från det vi gör här. Och jag gillar skarpt att man i Norge gör tighta filmer som är relativt korta i speltiden. 80 minuter är rätt vanligt förekommande och ofta så tycker jag att man lyckas väl med att berätta det man tänkt utan att man varken drar ut på det onödigt länge eller att det känns som att man springer igenom handlingen. Det är nog inte så lätt som man kan tro, så det tyder på skicklighet. Och jag känner igen namnet (Ingrid) för henne har jag sett tidigare i Fritt Vilt I & II.
Jag får lov att se den här filmen med, så jag återkommer med ett omdöme så snart jag är färdig. ![]()
Själv så har jag sett om ett par av Wes Andersons tidigare filmer. Först så letade jag upp hans kortfilm Bottle Rocket (1994) och såg den. Den var väl helt okej, men lämnar inget större avtryck. Efter det gick jag vidare till hans fullängdare Bottle Rocket (1996) och ja, ni gissade rätt. Här har Wes expanderat sina idéer från kortfilm och tagit steget fullt ut. Jag har sett båda filmerna tidigare, men det är länge sedan nu. Och långfilmen har jag alltid tyckt varit lite av Wes sämre filmer. Jag kan nog inte hålla med om det längre. Visst, den är knappast bättre än det han har gjort efteråt, men den är trots allt riktigt bra. Betydligt bättre än vad jag mindes den att vara. En härligt lekfull film med skön handling och häftiga karaktärer. Det märks redan här att Wes hade något stort på gång, med ett starkt manus tillsammans med Owen Wilson och en knivskarp regi. Jag är glad att jag gjorde ett återbesök med den här filmen för den förtjänade det. Och ännu gladare är jag över att den faktiskt var så bra. Efter den så avrundade jag med min absoluta favorit av Wes filmer (egentligen borde jag säga att alla filmer är det
), nämligen Rushmore (1998). Det är en sådan där film som man kan titta på under vilka omständigheter som helst och den är fortfarande alltid lika bra. Och det fina är att man aldrig tröttnar på att se om den här filmen. Det är ju väldigt få sådana filmer som man kan göra det med. För mig finns det nog bara ett tiotal sådana, vilket gör att man tycker om dom lite extra.
Edited by Garm, 05 August 2013 - 00:04.

This topic is locked