Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#1426 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 29 January 2013 - 08:49

Hämnaren har alltid fler frågor.

Jag har egentligen bara två synpunkter.

1. Låt Jeanne och alla andra vampyrer (mm) bli svagare än vad Jeanne är nu.

2. Ha riktigt enkla regler (eller inga)! Att plöja igenom och arbeta efter NS-guiden är tillräckligt mastigt redan som det är.

Tja, självklart kommer Hämnaren att ha fler frågor om du inte är mer specifik om svaga de är, vad för regler det är och bla bla bla bla

#1427 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 29 January 2013 - 20:14

I just det här fallet kan man också tänka sig att vissa människor är imuna mot vampyrer, exempelvis pga någon speciell blodgrupp eller så.
Mm, det där med blodgrupper är också en sak jag har funderat över. Man kan ju tänka sig att en vampyr bara kan tillgodogöra sig blod av en blodgrupp som de kan ta emot. I så fall kan vampyrerna givetvis känna på sig om en människa har en passande blodgrupp eller inte. Det skulle i så fall innebära att en människa med blodgruppen AB+ inte har något att frukta från en vampyr av någon annan blodgrupp (såvida vampyren i fråga inte är mer allmänt elak förstås) medan en människa med blodgruppen 0- kan räkna med att vara eftertraktad föda för alla vampyrer och då i synnerhet vampyrer av samma blodgrupp eftersom de inte har någon nytta av människor av andra blodgrupper. Detta skulle ju kunna innebära att en människa med AB+ efter att ha överlevt flera möten med vampyrer felaktigt tror sig vara säker mot alla vampyrer.

Okay, Hämnaren, när du inte ställer hundra femti tusen frågor om själva logiken om en blommas effekt på en vampyr och accepterar det lättare än en halshuggning som en vampyrs svaghet, nånting skumt händer här :rolleyes:
Du har missförstått mig, Viktor. Jag har inte menat att det är ologiskt att hon dör när man hugger halsen av henne. Vad jag undrade var om, hur och varför halshuggning och endast halshuggning funkar.

plus så har Jeanne nu ett handtag med olika tvångsyndromer som kan funka som svagheter.
Mm. Tvångssyndrom kan passa henne. Fast i och för sig uppfattar jag henne som väldigt kaotisk, och det kanske inte stämmer så bra med en iordningsställande tvångstanke som att plocka upp gryn. Fast att saker inte passar är kanske också en form av kaos.

Jag gillar Libbys förslag om att en mänsklig man med en mycket sällsynt blodgrupp eller DNA eller immunsystem kan få en kvinnlig vampyr gravid och därmed lista upp dhapmiren som extremt sällsynt ras.
Fast det kan ju finnas andra anledningar till att dhampirer är sällsynta. För det första så kan det ju vara så att även helvampyrer är sällsynta. I så fall bör ju kanske halvvampyrer vara det också. Särskilt om alla sådana är sterila. Sedan kan det ju vara så att möten mellan vampyrer och människor oftare leder till rov än till sex. Och även i undantagen från den regeln kan det vara sällsynt att följden blir en graviditet. Det kan bland annat bero på att en vampyr inte kan producera några könsceller, utan får nöja sig med dem den redan hade när den blev vampyr (varav kanske bara ett fåtal (eller ibland inga) fortfarande fungerar). Det skulle i så fall förklara varför det är lättare för kvinnliga än manliga vampyrer att få barn (om det nu är så). Kvinnorna skulle kunna ha kvar sina ägg tills de eventuellt blir befruktade, medan männen kanske bara har en chans (om deras vampyrförmågor alltså inte innefattar att de kan skicka ut en eller ett fåtal spermier i taget, men det skulle förmodligen också vara en rätt ineffektiv och opålitlig process).

En aspekt till av det hela är just den övernaturliga aspekten, det kanske inte finns en logisk förklaring till vampyrers svagheter, eller styrkor.
En logisk förklaring tycker jag att det finns. Fast det betyder i och för sig inte nödvändigtvis att vi alltid måste redogöra för den eller ens känna till den.

Det kanske finns fler än en typ av vampyrer med olika krafter och svagheter.
Så kan det också vara.

Ur ett praktiskt perspektiv, när det gäller allt gällande NS och deras värld så bör man tänka efter när man "behöver" en diskussion. För att ta vampyrdiskussionen här som ett konkret exempel.

Om vi tar diskussionen, och bestämmer vissa faktorer, då har vi skapat regler för hur vampyrer fungerar. Det är bra om man vill ha en fast mall för vampyrer, och det kanske vi vill ha för det ger författarna vetskapen hur vampyrer fungerar i världen och vad som gäller Jeannes status.

Om vi struntar i diskussionen, eller åtminstone inte bestämmer något, då kan en författare hitta på egenskaper helt efter eget huvud, vilket ger mer frihet men kan förstöra känslan för vampyrer som Jeanne som Viktor tänkt dem.

Jag ser för- och nackdelar med båda sätten.
:pling: Som jag ser det är diskussionerna i alla fall inte i vägen. De kan leda till att vi blir inspirerade. De kan också rentav leda till att vi blir överens. Och om någon som har deltagit i diskussionen sedan blir på humör för att skriva ett manus har vederbörande bättre förutsättningar för att skriva något genomtänkt i stället för att bara skriva något som är hur den tidigare har utgått från att det måste vara. Den här diskussionen kan leda till att vi bestämmer hur det är. Den kan leda till att vi kommer fram till hur det kanske är. När någon väl skriver ett manus som måste ta ställning till saken på riktigt kanske den rättar sig efter vad vi bestämt, eller kommer fram till att det faktiskt vore bättre att ha det på ett annat sätt, men då har förhoppningsvis ett genomtänkt ställningstagande gjort (och förhoppningsvis utan att någon blev ledsen över att det valdes fel i smyg) och det är först då som det egentligen måste bestämmas. Har vi då redan bestämt något kan vi ju ändra på det, om någon har ett bra argument.

Hämnaren har alltid fler frågor.
-gammalt djungelordspråk.

#1428 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 30 January 2013 - 01:39

Jag själv följer diskussionen med intresse, för jag har ju skapat en skurk som torde bli Jeanne's NEMESIS!

Han tillhör samma vampyrklan som hennes ena förälder ( dom har alla mohawk, det är genetiskt.), och har vissa planer för henne...

Har för mig jag visat story-idéen förut, som synes här nedan:

Gryningseld –

”Vampyrsläktet är döende, i stort sett borta från denna jord. Alla klaner har decimerats kraftigt. Orsaken är den brännande solen… Trots att klanerna i alla tider har gömt sig undan från dess strålar, så har de låga doser som de utsätts för vid solens ned och uppgång påverkat vampyr-dna på ett negativt sätt.

Cancer härjar vilt ibland dom, och ju äldre dom blir… desto värre blir sjukdomen, då solens strålar träffat deras bleka ansikten oräkneliga gånger. För varje generation blir problemet värre, då allt mer av människans teknik sänder ut ljus på angränsande våglängd. Oförmågan att skapa nya vampyrer genom bett, Xeno-genetisk sterilitet, blir allt vanligare.

Men en av Nattetidens Kungar tänker inte ge sig så lätt… Han har studerat sjukdomen och kommit fram till att svaret borde finnas hos en Dhampir… den enda som kan leva i den brännande solen – Jeanne Nocturne!”

Jag kallar honom Nattidskungen - efter Kizz låt: "King of the Night-time WOOORLD!" :) Han ska ha en ansiktsmålning och stil som påminner om deras olika persona. Men så till saken... Om jag ska kunna göra storyn, och en profil för Nattidskungen, så måste jag veta hur mäktig, och VILKA krafter vampyrer har.

Om alla vampyrer har förmågan, och särskilt då kungar som boven ovan, att få Jeanne's styrka och matchande supersnabbhet ( flera hundra kilometer i timmen) så borde dom ha erövrat jorden och förslavat mänskligheten sen årtusenden tillbaka.

Endast om supervarelser med liknande styrkenivå funnits kvar ( åsså cancer förstås), skulle dom logiskt sett ha kunnat hållas tillbaka.

Men jag ser det som varken logiskt eller önskvärt att klass 200 supervarelser, med nog många krafter att kontra den ENORMA rad superförmågor som en Nattidskung har, skulle funnits kvar i tiden mellan modern atom-tid och den förhistoriska eran. Det rör bara till saker, och förminskar lite våra moderna hjältar - i mitt tycke.

SÅ! En perfekt, och slutgiltig definition av en standard-vampyr, tycker jag är i sin ordning. Sen kan ju en del klaner ha särskilda förmågor, eller alla har inte dom över 200 krafter som vampyrer tydligen har. Men en definiering av en standard-vampyr, alltså vad Jeanne kan göra, hade varit på sin plats.

Edited by PredaBot, 30 January 2013 - 01:40.

#1429 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 30 January 2013 - 15:55

Gryningseld –
”Vampyrsläktet är döende, i stort sett borta från denna jord. Alla klaner har decimerats kraftigt. Orsaken är den brännande solen… Trots att klanerna i alla tider har gömt sig undan från dess strålar, så har de låga doser som de utsätts för vid solens ned och uppgång påverkat vampyr-dna på ett negativt sätt.
Cancer härjar vilt ibland dom, och ju äldre dom blir… desto värre blir sjukdomen, då solens strålar träffat deras bleka ansikten oräkneliga gånger. För varje generation blir problemet värre, då allt mer av människans teknik sänder ut ljus på angränsande våglängd. Oförmågan att skapa nya vampyrer genom bett, Xeno-genetisk sterilitet, blir allt vanligare.
Men en av Nattetidens Kungar tänker inte ge sig så lätt… Han har studerat sjukdomen och kommit fram till att svaret borde finnas hos en Dhampir… den enda som kan leva i den brännande solen – Jeanne Nocturne!”
I så fall skulle det ju kunna vara han som ligger bakom konstkuppen som Råttan och Diamant-Jimmy utför i "Diamant i olja".

Jag kallar honom Nattidskungen - efter Kizz låt: "King of the Night-time WOOORLD!" :)
Coolt. En musikreferens. Så svårt var det. "Nattidskungen" är dock lite snubbligt att uttala. Man skulle kunna tänka sig "Nattetidskungen" fast det kanske låter fånigt. Vill man vara mer trogen inspirationskällan skulle det kunna vara "Kungen av Nattvärlden". Eller om man vill hålla det lite enklare "Nattens Konung". "Natthärskaren" skulle också vara en möjlighet. Eller så är han en så'n där häftig typ med många namn, så att vilken som helst av dessa, och några till, går bra.

En perfekt, och slutgiltig definition av en standard-vampyr, tycker jag är i sin ordning. Sen kan ju en del klaner ha särskilda förmågor, eller alla har inte dom över 200 krafter som vampyrer tydligen har. Men en definiering av en standard-vampyr, alltså vad Jeanne kan göra, hade varit på sin plats.
Nu är Jeanne i och för sig ingen standardvampyr. Men jag tycker ändå att du och Thomas har en poäng när ni säger att hon är onödigt mäktig. Och Viktor verkar ju inte heller protestera högljutt mot just den saken.

#1430 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 30 January 2013 - 18:45

Jo oki, så därmed ska jag försöka lista upp en definition av en NS standard vampyr. Allt är helt improviserat, så varsågod att rätta till hela grejen om ni så vill.

VAMPYR (Nox Immortalis Creatura) (oki, vet inte om google translate funkar bra eller om ni tycker att det låter bra att vampyrer ska ha latin term, ni bestämmer)

Styrkenivå: 100-150 ton beroende på dess livstil och klan.

Biologi: Behöver blod för att kunna leva och se "mänsklig" ut och äta och dricka normalt mat annars "torkar" de ut och ser ut som ny döda lik.

Krafter: Övermänsklig styrka, snabbhet, lukt, hörsel och syn.

Svagheter: Solljus, träpål av björk eller ask enbart.

#1431 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 30 January 2013 - 18:51

Jag trodde ni var inne på att kraftigt dra ned styrkenivån till ett ton för JN! För övrigt fördelen med knappar som svaghet framför riskorn, är att stora mängder knappar är inte lika lättfunna som ett stort paket ris.

#1432 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 30 January 2013 - 19:15

Jag tycker att det låter som en bra standard för vampyrer.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#1433 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 30 January 2013 - 19:36

Jag tycker att 100-150 ton låter alldeles för mycket. Det betyder att en vanlig vampyr kan komma och sopa banan med de allra flesta, typ som Hulk. I mitt sinne är en vampyr en skum otäcking som dricker blod och smittar, inte så mycket mer. Men jag tänker inte sätta mig på tvären särskilt mycket då det inte är någon jätteviktig fråga.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1434 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 30 January 2013 - 19:38

Hm, oki 50 ton då?

#1435 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 30 January 2013 - 19:42

Jeanne stoppade ju en spårvagn I Gromköping i "Falskspel i Gromköping" Så vi får inte göra henne alltför svag annars så måste ni ändra på serien innan den publiceras. Tänkte bara lägga in det så att det inte glöms och blir till trubbel senare.

#1436 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 30 January 2013 - 20:17

Bra påpekande. Typ 30-40 ton då? Kan det vara nåt?

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#1437 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 30 January 2013 - 21:20

Vi gör så här... Det mesta av vad Viktor sa verkar helt logiskt och rätt naturligt. Vanliga vampyrer kan ju få ha 1 tons styrka, medans dom äldsta nattkungarna och Jeanne har ca 30 tons styrka. ( en nattkung börjar då på vanlig nivå, men blir starkare med åldern)

Jeanne har nattkungstyrka pga att hon har en mutation som uppstod när en ovanlig människogen reagerade med ett ämne i vampyrernas blod. Hon är därmed lite speciell. Dom få andra Dhampirer som existerat har för det mesta haft vanlig vampyrstyrka pga detta.

Hennes ovanliga styrka är det första som gör att nattkungen får upp ögonen för just henne.

Edited by PredaBot, 30 January 2013 - 21:21.

#1438 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 31 January 2013 - 08:46

Låter som en toppen idé, vampyr världen och dhampirer ser JN som en freak

#1439 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 31 January 2013 - 18:49

En sida jag hade lite svårt att skriva manus till serien jag gör med Tfels, så jag måste rita upp den lite snabbt. Huvudrollerna i serien har Greven, General Winter, Lon och Dedrup, korta inhopp av Jeanne Nocturne, Personligheten, Superstjärnan, Nox, Pantern och Nattkatten. För övrigt tycker jag Personlighetens dräkt bör ändras den är omöjlig i SV och bör vara ganska svår att få till i färg också

jj02_zpsf7239ccd.jpg

#1440 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 31 January 2013 - 19:28

jo den kan vara jobigt att ritas i längden men den är unikt nog så... jag vet inte, vad tycker ni andra?

#1441 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 31 January 2013 - 19:33

Skall sanningen fram så har jag alltid tyckt att Personlighetens dräkt verkat lite svår och därför varit lite rädd för att använda honom för att jag inte vill att tecknarna skall ha det för svårt. Då jag inte är tecknare så säger jag att det är upp till er att bestämma.

#1442 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 31 January 2013 - 19:38

Det kommer att ses som en frustrerande jobbigt men roligt utmaning, plus det är inte precis en Rob Liefeld karaktär med flera ton väskor och bälten på

#1443 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 31 January 2013 - 19:40

Som sagt, jag låter er bestämma det hela, då ni är dem som kan teckna.

Edit: Exakt vad är det svåra Peral? Sedan märkte jag att du nämnde att Nattkatten skall göra ett "gästskådespel" kul.

Edited by Sret, 31 January 2013 - 20:26.

#1444 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 31 January 2013 - 21:18

träpål av björk eller ask enbart.

Annars är väl ek det klassiska? Fast det kanske är en kristen grej...

#1445 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 31 January 2013 - 21:28

träpål av björk eller ask enbart.

Annars är väl ek det klassiska? Fast det kanske är en kristen grej...

Egentligen var det  bara mest att begränsa det hela för att i buffy kunde man bara plocka upp en trädbit och använda det som vapen

#1446 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 31 January 2013 - 21:37

Är det inte egentligen pga nåt Mumbo-jumbo om att Vampyrer endast kan dödas av levande material, eller det som levt?

Mao, om man är stark nog, som t ex Superstjärnan, så kan man köra näven genom en vampyrs hjärta och döda hen med ETT SLAG! :D

Åtminstone jag gillar faktiskt den detaljen... Därmed borde även benspjut och liknande funka bra. Likaså att slita av ett träd och krossa dom som flugor.

I teorin så kan man döda en vampyr i yttre rymden t ex, om man kämpar mot hen i en enorm rymdval, genom att slita loss en gammal bard och pålspetsa denne på den också.

#1447 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 31 January 2013 - 21:39

Det var ett sätt att döda en vampyr XD

#1448 Peral

Peral

Commander

• Members
  • 253 posts

Posted 31 January 2013 - 23:26

Som sagt, jag låter er bestämma det hela, då ni är dem som kan teckna.

Edit: Exakt vad är det svåra Peral? Sedan märkte jag att du nämnde att Nattkatten skall göra ett "gästskådespel" kul.

Det svåra är att det inte finns någon logisk uppbyggnad vad jag kan se bakom splittringen. Dessutom blir mönstret snabbt osynligt på mindre bilder av Personligheten, hans dräkt har inget typiskt som gör att läsaren känner igen honom på längre avstånd, typ Batman som är väldigt lätt att känna igen på längre avstånd. Jag tittade i guiden och hittade ingen bild på Nattkatten, finns det någon bild på honom? Glömde a nämna "Råttan" som spelar en avgörande roll.

#1449 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 01 February 2013 - 00:16

Det finns ingen bild på Nattkatten, det enda är att han inte skall ha någon "dräkt" han klär sig i väst under en kavaj och vanliga byxor och skor. Han har sina knivar i västen. Han är jag extremt noga med att han blir rätt. Fast det hela står ju redan i hans profil.

#1450 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 01 February 2013 - 11:31

<blockquote class='ipsBlockquote'data-author="PredaBot" data-cid="257119" data-time="1359664679"><p>
Är det inte egentligen pga nåt Mumbo-jumbo om att Vampyrer endast kan dödas av levande material, eller det som levt?<br />
<br />
Mao, om man är stark nog, som t ex Superstjärnan, så kan man köra näven genom en vampyrs hjärta och döda hen med ETT SLAG! :D<br />
 <br />
Åtminstone jag gillar faktiskt den detaljen... Därmed borde även benspjut och liknande funka bra. Likaså att slita av ett träd och krossa dom som flugor.<br />
 <br />
I teorin så kan man döda en vampyr i yttre rymden t ex, om man kämpar mot hen i en enorm rymdval, genom att slita loss en gammal bard och pålspetsa denne på den också.</p></blockquote>

Det finns förmodligen väldigt många olika förklaringar till varför det är som det är. I doktor Höglunds avhandling skymtade jag något om att det där med träpålar är en gammal grej, men att det att de måste vara gjorda av just ek var kom till när myten skulle passa in hos kristendomen. Ek skulle alltså ha så att säga helig status eftersom det var det träslaget Jesus' kors sägs ha varit gjort av.

Jag kan tänka mig att det finns olika sätt att döda en vampyr. Sliter man ut hjärtat och pulvriserar det kan man ju tänka sig att det är svårt (till exempel omöjligt) för vampyren att återhämta sig. Om man bara punkterar hjärtat kanske det läker, men det kan ju finnas ämnen, till exempel i vissa träslag, som försvårar läkeprocessen, vilket alltså skulle kunna vara ett sätt att döda dem.