Bilar 2 (2011)
Jag tyckte att den här filmen var bra. Den är kanske inte riktigt lika bra som den första, men varför måste det ena utesluta det andra. Uppföljare av framgångsrika datoranimerade filmer brukar ofta bli repetitiva, men här så tycker jag att man har lyckats bra med att ta det som var så bra med den första filmen och sedan förnya sig. Så det här blev lyckligtvis en bra uppföljare. Att filmens handling utspelar sig runt om i världen tycker jag var ett bra drag. Dessutom så gillar jag den spionintrig som är grundstommen i filmens handling. Samt alla andra röda trådar som sakta men säkert vävs samman. Det blir precis lagom av allt. Kanske är det därför som filmen inte riktigt överträffar den tidigare, men det är fortfarande väldigt underhållande rakt av från början till slut. Filmen är väldigt snygg, kanske rent av det bästa som Pixar har gjort till dags dato. Även om jag personligen håller filmer som Wall*E samt Hitta Nemo som bättre på just den punkten. Jag såg filmen med originaltal och det fungerade bra. Den svenska dubben var bra till den föregående filmen, så man kan ju alltid hoppas att man anlitade samma personer till att dubba denna film. Då borde det generera ett bra slutresultat. Frågan nu är om man på Pixar ämnar att göra en till film för att få en trilogi eller om det här är sista gången som vi ser Bärgarn och Blixten McQueen i långfilmsformat. Det gäller att ta konceptet till nästa nivå och förnya sig för att en till film skall fungera, annars så är det bättre om man låter bli. Oavsett hur det blir med den saken så är det klarlagt att Pixar har flera intressanta produktioner på gång framöver och tills vidare så får Pixar även se sig som herren på täppan när det gäller datoranimerad film. Även om konkurrensen tacksamt nog har blivit mycket bättre den senaste tiden.
---
Svärdet i Stenen (1963) --- En medelmåttig klassiker från Disney. Vare sig karaktärer eller filmens handling engagerar mig. Dessutom så tycker jag att filmen är riktigt ojämn om man ser till vilka andra filmer som regissören har gjort. En film som är trevlig att ha fått se om, men som jag blev besviken av. Jag hoppas att det bara är tillfälligt och att jag tycker annorlunda när jag ser om filmen nästa gång.
---
Ringaren i Notre Dame (1996) --- En väldigt snyggt tecknad film med en mycket bra och vacker handling. Karaktärerna känns levande, sången och musiken i filmen är helt underbar. Den svenska dubben är mycket lyckad. På det hela taget en riktigt bra film som jag gärna ser om.
---
Micke och Molle (1981) --- En riktigt mysig film med väldigt vacker animering. Handlingen och karaktärerna känns väl genomtänkta och slår an på alla ens känslor. Filmen är underhållande från start till slut och inbjuder till eftertanke. Den svenska dubben var helt okej.
---
Alladin (1992) --- Ett fartfyllt äventyr som är underhållande från start till slut. Filmen är snyggt tecknad, med häftiga karaktärer och trevlig handling som gör dig glad. Lägg till underbar musik med minst lika underbara sånger. Den svenska dubben är mycket lyckad och väl genomförd.
---
Skönheten och Odjuret (1991) --- En vacker saga som verkligen berör. Handlingen är väldigt bra och får ses som det absolut bästa med filmen. Denna handling blir levande genom mycket intressanta karaktärer (bortsett från den bleka skurken Gaston), alla utsökt gestaltade genom animatörernas arbete samt röstskådespelarna. Musiken och sången i filmen är fantastisk. Filmen är även väldigt vackert tecknad och den svenska dubben känns mycket passande.
---
Mulan (1998) --- En Disneyfilm som inte riktigt håller måttet. Jag kan inte minnas att jag har sett den så många gånger tidigare. Det mesta i filmen känns medelmåttigt och halvfärdigt. Varken filmens handling eller dess karaktärer engagerar mig. Inte ens den tecknade aspekten känns speciellt bra. Dock tycker jag att musiken är rätt okej. Även med denna film så hoppas jag att det bara är tillfälligt och att jag tycker att filmen är bättre nästa gång som jag ser om den. Ibland spelar ens humör in när man ser en film och är man inte på ett bra sådant så kan det skämma hela upplevelsen.
---
Herkules (1997) --- En klart underhållande film på ett intressant tema. Bra musik och sång som förhöjer upplevelsen. Den svenska dubben är riktigt lyckad. Det mesta är bra i den här filmen helt enkelt och jag ser gärna om den igen.
---
Skattkammarplaneten (2002) --- En riktigt lyckad film, vilket gjorde mig något förvånad då jag hade förväntat mig en mycket sämre sådan. Till och med den svenska dubben var riktigt bra. Speciellt Sven Wollter i rollen som John Silver var ett perfekt val. Filmen är ett riktigt bra och fartfyllt äventyr helt enkelt. Om jag ska anmärka negativt på någonting så tyckte jag att datoranimeringen såg lite väl konstgjord ut vid en del scener. Samt att det kändes som att man enbart var ute efter effektsökeri vid dessa tillfällen. Men detta var inget som drog ner helhetsupplevelsen av filmen.
---
Taran och den magiska kitteln (1985) --- Den här filmen både lyckas och misslyckas. Disney har väl aldrig varit mer klassisk 1980-tals fantasy som dom är med den här filmen. Dock så har väl Disney mer eller mindre ett uttalat talesätt som säger att man gör familjefilm som skall passa alla och den här filmen är väl lite väl mörk och våldsam för att vara en sådan. Jag såg dessutom filmen med svensk dubb och den var hur dålig som helst, därför så skulle det faktisk vara av intresse att se om den någon gång och då med originaltal för att se om samma förlöjligande känsla infinner sig. Dvs om det är manuset som är förlöjligat eller om denna känsla enbart kom till i övergången från originaltal till den svenska dubbningen.
---
Alice i Underlandet (1951) --- Filmen är bitvis härligt surrealistiskt, men det räcker inte hela vägen denna gång. Dessutom är filmen lite väl gapig och skrikig för att jag ska orka med att hålla intresset uppe från början till slut. Den är fint tecknad och har mycket vacker musik och sång. Den svenska dubben är helt okej.
---
Tarzan (1999) --- En klart underhållande film och ett tillika fartfyllt äventyr. En riktigt bra film från början till slut med andra ord. Fint tecknad och med fantastisk musik och sång av Phil Collins. En film som tål att ses om många gånger.
---
Mästerdetektiven Basil Mus (1986) --- En fin och charmig Disneyfilm som är ljuvligt tecknad och som har en spännande handling och gulliga karaktärer. Jag gillar dessutom musiken och sångerna.
---
Pocahontas (1995) --- En film som jag tycker var helt okej faktiskt. Jag är dock inte speciellt intresserad av vare sig handlingen eller dess karaktärer, men intresset hålls upp från början till slut och det är allt man kan begära. Fint tecknad och bitvis riktigt rolig. Dessutom vacker musik och sång.
---
Oliver & Gänget (1988) --- En film som jag såg på bio då det begav sig. Jag minns att jag hade en mycket trevlig stund i biografsalongen tillsammans med några klasskamrater. Därför var det spännande att se om filmen höll än idag då jag först nu ser om den efter många år sedan den senaste gången. Och det tycker jag att den gör. Det är svårt att motstå filmens charmiga handling som är fylld av äventyr. Samt dom häftiga karaktärer som filmens handling bärs fram av. Väldigt fint tecknad, mycket bra musik och trevliga sånger och den svenska dubben var helt okej. Kort och gott så gillar jag den här filmen mycket och undrar nu varför jag inte har köpt den på DVD än.
---
Aristocats (1970) --- En riktigt fin liten film med en charmig handling, trevliga och coola karaktärer samt en massa bra musik och sång. Dessutom så tycker jag att den är mycket fint tecknad. Den svenska dubben var helt okej. En till film som jag borde se till att skaffa mig på DVD. Det är inte många av mina favoriter som jag har i det formatet, vilket egentligen är synd då dom förtjänas att ses på ett bättre sätt än det som nu erbjöds mig.
---
Robin Hood (1973)
Den bästa tecknade Disneyfilmen. Hittills. Men det skall nog mycket till för att man skall lyackas överträffa den här. Mycket rolig och underhållande. Lika bra idag som när man såg den för första gången som barn. Mycket fint tecknad, den svenska dubben är perfekt och en av dom absolut bästa till dags dato. Sångerna och musiken är väldigt bra och medryckande. Filmen har inte en död minut.
---
Pluto i eld och lågor (1939) Kortfilm. Fint tecknad och med en bra handling. Är någon nyfiken på att se den så kan man göra det genom att följa
denna länk.
---
I svunna tider (1933) En 8 minuter lång kortfilm med Musse Pigg och hans vänner. Den är fint tecknad och har en gullig handling. Den finns att se på tuben om någon är nyfiken. Följ bara
denna länk.
---
Janne Långben - the movie (1995) Tråkig. Moralkakan fastnade halvvägs ned i halsen. Annars är den fint tecknad, den svenska dubben är helt okej och hela filmen är fylld med en massa bra och härlig musik i tonerna till pop och rock. Allt faller på handlingen som är Disney när dom är som sämst.
---
Bernard och Bianca i Australien (1990) Fint tecknad och med en riktigt äventyrlig och bra handling. Snäppet bättre än den tidigare filmen om Bernard och Bianca. Som även den är riktigt bra. Den här filmen vill jag också ha på DVD. Animeringen är väldigt retro och med det inte bara passande utan också ljuvlig att ta del av. Den svenska dubben är riktigt lyckad och mycket bra.
---
Bonus denna gång får bli två andra filmer från Disney som blandar både vanlig spelfilm och tecknat på ett lyckat sätt.
Förtrollad (2007) En charmig och underhållande film. Dessutom tar Disney inte sig självt på för stort allvar i en del scener och det är kul att se att dom faktiskt kan bjuda på sig själva. Skådespelarna är en fröjd att se i sina respektive roller. Det är ingen idé att nämna någon som är bättre än den andra, för alla i dom ledande rollerna är som klippt och skurna till sina respektive roller. Handlingen är av klassisk Disney-sort och fungerar riktigt bra. Musik och sång är helt underbar. En film som jag måste försöka införliva i min samling i framtiden.
---
Vem satte dig Roger Rabbit (1988) En tidlös klassiker som fortfarande levererar efter alla dessa år. Jag gillar blandningen av tecknat och riktig spelfilm, som jag tycker är exemplariskt utförd. Humorn är den rätta och filmen är dessutom rätt vuxen i sin framtoning i vissa scener. Det passar mig utmärkt. Både dom vanliga skådespelarna samt röstskådespelarna är riktigt bra i sina respektiva roller och hela filmen känns väldigt bra rollsatt. Det har ju i många år pratats om att göra en till film på konceptet, och jag är inte helt främmande inför den tanken. Men det är mycket som skall klicka för att en sådan film ens skall bli av, och än mer viktigt, verkligen bli bra.
Edited by Piranhaconda, 12 January 2012 - 18:35.