Jump to content

Photo

Melancholia - Lars von Trier gör Sci-Fi

• Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 October 2009 - 20:24

Lars von Trier to Make a Sci-Fi Disaster Film Called PLANET MELANCHOLIA

Love him or hate him, Lars von Trier is one of the most interesting directors working today. The director caused some minor controversy this year with “Antichrist”, but at least he takes chances. Now we have news that von Trier is planning to take on the “sci-fi disaster film” genre with his next film called, “Planet Melancholia”. I never thought that I would one day see a Lars von Trier end of the world disaster film, but I’m definitely curious. You can get all of the details when you click on the jump.

THR reports that von Trier will be collaborating with his usual crew to make this $7.4 million English-language film which is currently being described as a “psychological disaster film”. The psychological aspect isn’t surprising given that it’s von Trier that we’re talking about, but I’m still trying to wrap my mind around what a sci-fi disaster film by the auteur will even look like

As of right now, not much is known about the film. Von Trier’s business partner, Peter Aalbaek Jensen, promises that the film will be a mix of spectacular, cinematic imagery with Dogme-style handheld camerawork. He also describes the film as “romantic, in a Lord Byron sort of way.”. Meanwhile, von Trier’s only comment about the film is “No more happy endings!”, which makes sense if you know the director’s work.

“Planet Melancholia” will begin shooting in Germany and Sweden next summer and is currently aiming for a Cannes 2011 release.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#2 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 October 2009 - 03:56

Eller kommer den heta bara Melancholia? :)

Next From Lars Von Trier: Planet Melancholia, a Psychological Sci-Fi Disaster Film
Posted on Friday, October 9th, 2009 by Russ Fischer

/.../

There’s the possibility that the film is actually just called Melancholia, which is how Variety is currently listing it. The trade says the title is illustrated in their press release by ‘an enourmous planet…that looms threateningly close to Earth.” THR says that Von Trier is “moving into Roland Emmerich territory” with Planet Melancholia, but also calls Antichrist an “art house mash up of the slasher horror genre,” so I’m not sure I trust the Emmerich description.

/.../

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#3 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 10 October 2009 - 12:25

Oavsett titel så är detta klart högintressant för min del. Hans senaste film "Antichrist" är väldigt bra.

#4 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 February 2010 - 20:20

Penelope Cruz i huvudrollen?

Penelope Cruz to Lead Lars von Trier’s Melancholia | /Film
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#5 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 March 2010 - 09:46

Nu ryktas det om Charlotte Gainsbourg och det tycker jag vore ett strålande val - hon var ju ruggigt bra i Antichrist.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#6 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 April 2010 - 09:09

Casting klar! Ingen Penelope som tydligen föredrar Karibien framför gamla Svedala :rolleyes: I stället blir det Kirsten Dunst som hoppar in som leading lady. Övriga skådespelare lyder som följer: Charlotte Gainsbourg, Kiefer Sutherland, Charlotte Rampling, Alexander Skarsgård, Stellan Skarsgård och Udo Kier. Mitt intresse för filmen ökade helt klart när det är bekräftat att Gainsbourg är med för jag tyckte hon var strålande i Antichrist.

Filmen spelas in i södra Sverige, juli-september, så det är väl bara att ta en sväng där förbi med husvagnen i sommar och spana in kändisarna :D

Pst. Georgia, petig som jag är you know, kan du inte ta bort Planet från titeln då filmen bara heter Melancholia? :blush:

#7 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 April 2010 - 11:42

Kirsten Dunst i en film av von Trier låter helt galet. Fast det kan ju vara galet på ett bra sett. Övrig casting känns ju även den riktigt suspekt måste jag säga. En del bra skådespelare, fast merparten är väl mer åt andra hållet. Charlotte Gainsbourg är det riktigt stora namnet då hon var bra i von Triers regi nu senast i Antichrist. Men hon har även gjort bra filmer innan den. Det ska bli spännande att följa det här projektet och se filmen sedan. :)

Edited by Cartman, 16 April 2010 - 11:42.

#8 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 April 2010 - 12:05

Kirsten Dunst i en film av von Trier låter helt galet. Fast det kan ju vara galet på ett bra sett.

Ja Björk i en von Trier film lät ju väldigt galet när det begav sig men det funkade. Däremot är jag lite förvånad att Charlotte Gainsbourg är med. Tyckte jag läste att hon upplevde Antichrist som en väldigt jobbig inspelning.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#9 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 16 April 2010 - 13:33

Jag har för mig att jag läste något liknande och jag är inte förvånad. von Trier är nog inte lätt att jobba med och med tanke på vilken film som Antichrist är så var det nog en ännu större uppgift för Charlotte Gainsbourg. Det skulle vara intressant framöver att få höra henne själv berätta vad det var som fick henne att ställa upp i även den här filmen. :) Dessutom håller jag med dig helt i det du skriver om samarbetet mellan Björk och vo Trier, det visar ju att även dom mer udda kombinationerna kan bli riktigt lyckade. Jag tänkte samma sak när von Trier samarbetade med självaste Nicole Kidman. Resultatet blev kanske inte fullt så bra som jag hade hoppats på, men han visade ju trots att att det inte var något konstigt med att just dom två arbetade tillsammans. Jag tror att ens egna fördomar spelar en ett spratt ibland. :)

#10 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 April 2010 - 17:30

Visst är det så. Men med rätt regisör brukar det ju gå få fram bra rollgestaltningar av dom mest oväntade skådespelare.

Håller med om att det skulle vara intressant att se eller läsa en intervju med Gainsbourg om samarbetet med von Trier. Det verkar vara väldigt olika för många skådespelare. Jag vet att Stellan Skarsgård gillar att jobba med honom medan Kidman och David Morse vägrar jobba med honom igen.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#11 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 16 April 2010 - 22:27

Jag tror han är enormt krävande som regissör. Vill mycket och har stora krav, och sen kan jag tänka mig att han är rätt ombytlig också - och ger fullständigt f*n i om någon är stjärna eller inte. Gör det väldigt utmanande att jobba med, men om man klarar det får man som skådespelare väldigt utbyte av det. Skarsgård är typiskt en sån skådespelare som vill bli utmanad, Gainsbourg tror jag likaså. Kidman kan jag tänka mig vill ha mer "ordning och reda". Björk och von Trier misstänker var för lika på den här punkten, därför blev det sån krasch dem emellan.

/Fiskrens, med whopping 20p Psykologi från studierna att grunda allt det här på ;)
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#12 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 April 2010 - 22:30

Bra där. Studierna har gett utdelning :)

#13 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 May 2010 - 08:26

John Hurt joinar de övriga.

Intressant mening om filmen: "beautiful film about the end of the world"

Här kan du läsa lite mer

#14 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 20 May 2010 - 14:38

Kirsten Dunst + von Trier känns kanske konstigt på pappret, men egentligen inte. Varken om man tittar på vad Kirsten Dunst gjort eller vilka von Trier anlitat tidigare (tänk Emily Watson). Dessutom är ju Kirsten Dunst en bra skådesepelerska, till och med riktigt bra.

Om vi gör en snabb lista på "leading ladies" hos von Trier tycker jag Dunst passar in, faktiskt mer än Penelope Cruz.
Emily Watson
Nicole Kidman
Björk
Bryce Dallas Howard
Charlotte Gainsbourg
Kirsten Dunst

Själv fattar jag inte att han ständigt anlitar Skarsgård (i plural numera), men det får jag leva med. :) Och Kiefer Sutherland har jag inte mycket till övers för, men han får gärna motbevisa mig. Udo Kier har Trier jobbat med tidigare, i filmen Europa.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#15 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 08 April 2011 - 12:53

Den första trailern når oss.

Snygg och man känner igen von Triers speciella stil. Den här filmen skall givetvis ses vid lämpligt tillfälle.

Firstshowing.net
Digitalspy.co.uk
Melancholiathemovie.com

Edited by Piranhaconda, 19 May 2011 - 16:32.

#16 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 May 2011 - 12:28

"Har jag gjort bort mig nu igen?"

Lars von Trier skapade rabalder under en presskonferens i Cannes där han uttalade följande:

"for a long time I thought I was a Jew and I was happy to be a Jew. Then I met [Danish and Jewish director] Susanne Bier and I wasn’t so happy. But then I found out I was actually a Nazi. My family was German. And that also gave me some pleasure. What can I say? I understand Hitler…I sympathize with him a bit."

Argentinas distributionsbolag DC reagerade direkt och meddelade att de bryter kontraktet och kommer ej distribuera filmen då de tar avstånd från von Triers uttalande.
"We clearly condemn Mr. Lars Von Trier’s statements and will not support or release his film in the country."

von Trier har fått gå ut med en ursäkt efter all upptståndelse och påstår att han blev "be egged on by a provocation" och att han inte är antisemit eller rasist och inte heller nazist.

Källa: THR

Edited by Synon, 19 May 2011 - 12:28.

#17 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 May 2011 - 13:23

Han har nu förklarats "Persona Non Grata" och är inte längre välkommen på filmfestivalen i framtiden. Allt enligt SVT.

Filmen ska i vilket fall som helst ses då den verkar intressant och bra.

#18 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 19 May 2011 - 13:33

Precis. Och så här löd uttalandet från de ansvariga:

"The Festival de Cannes provides artists from around the world with an exceptional forum to present their works and defend freedom of expression and creation. The Festival’s Board of Directors, which held an extraordinary meeting this Thursday 19 May 2011, profoundly regrets that this forum has been used by Lars Von Trier to express comments that are unacceptable, intolerable, and contrary to the ideals of humanity and generosity that preside over the very existence of the Festival.

The Board of Directors firmly condemns these comments and declares Lars Von Trier a persona non grata at the Festival de Cannes, with effect immediately."

Fast jag tolkar det som att det gäller årets festival och inte de framtida.

#19 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 May 2011 - 14:27

Festivalledningen har ju avböjt att kommentera om det är tillfälligt eller permanent så tiden får väl utvisa vilket. Värt att notera är att det tydligen är första gången i modern tid som festivalledningen gör en sådan här sak. Filmen är kvar inom tävlan men vinner den så får von Trier inte ta emot pris personligen vilket är rätt självklart då han förklarats icke önskvärd.

Personligen bryr jag mig inte då det är filmen som är det intressanta för min del och inte sådana här saker eller skvaller och liknande. Tyckte dock att det var värt att nämna utifall någon annan ville veta.

#20 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 27 May 2011 - 12:53

Jag var på exklusiv förhandsvisning/smygpremiär igår kväll. Det är många intryck att ta in så jag får lov att återkomma med ett mer ordentligt omdöme vid ett senare tillfälle.

Men jag måste säga att den här filmen är en av von Triers bästa enligt mig. Riket borträknat. Och viss reservation över inslagen av SF som jag vid första anblicken tyckte var lite ojämnt. Dock inget som störde nämnvärt mycket. Filmen är ett mycket fint och intressant kammardrama där von Trier har lyckats att göra en mycket personlig film. Jag läste en recension som drog paralleller mellan von Trier själv och Kirsten Dunst karaktär Justin och jag håller med om den observationen.

Utan att ha sett dom andra tävlande filmerna så känns det helt rätt i att låta Kirsten Dunst vinna pris som bästa kvinnliga skådespelare på festivalen i Cannes. Dom som tidigare i tården var lite skeptiska över rollsättningen behöver inte vara det. Allt är noga uträknat och mycket skickligt utfört.

Filmen är väldigt vacker och gör sig mycket bra på bio. Det är inte en "måste film" när det gäller ett biobesök, men jag skulle trots allt rekommendera att se den på så sätt om man är sugen på att se filmen.

Jag ser fram emot att se om den framöver. Fram tills dess ska jag smälta intrycken och återkommer med ett ordentligt omdöme framöver.

#21 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 January 2012 - 11:55

Inledningen var en visuell besvikelse där många scener gav sken av enkelt datorspel grafiskt sett. Kan tänkas var det det oförlåtande blu-ray formatet som visade upp bristerna? Och jag kan tycka att många utav slow-motion-scenerna blev alltför, ja långa och segt utdragna.

Filmen är sedan uppdelad i två kapitel där systrarna fått varsin del och där Claires berättelse är den som ger tyngd till filmen. Den första delen som handlade om Justin saknade något för att riktigt få grepp om mig som åskådare. För många karaktärer där ingen riktigt fick fokus och med en huvudrollsinnehavare, Kirsten Dunst, som inte klarade av sin del till fullo. Som sagt var, det är i den andra delen som filmen kommer till sin rätt och mycket tack vare den magnifika Charlotte Gainsbourg som fångade mitt intresse och gjorde mig mer delaktig i berättelsen. Kirsten Dunst kommer mer till sin rätt här och Kiefer Sutherland gjorde en bra prestation i sin nedtonade roll. Och berättelsen om planeten Melancholia får mig i sitt grepp hela vägen till slutet. Ett slut där ljudvolymen så passande vrids upp till max och lämnade mig med ett tungt sinne till eftertexterna.

#22 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 22 January 2012 - 12:44

Den här filmen gör skäl för sin titel. Den är vad den heter. Melankolisk, men knappast i någon byronesque mening utan här har vi nordisk ångest förpackad i amerikansk filmskrud. Med dansk och fransk hjälp då. Vackert är det och filmen flyter fram på runt dryga två timmar i ett superbt tempo. Det hjälps av att filmen är i två delar som möjliggör lite andrum men också en fördjupning av både karaktärer och dramat i sig. Utan tvekan är andra delen eller akten om man så vill den bästa. Den drivs ju också framåt av Charlotte Gainsbourgs karaktär som helt klart spelas bäst och också narrativt är mer intressant. Första delen som är Kirsten Dunsts har vissa problem både med karaktärer och med ja, berättelsen. Vad som händer är inte svårt att förstå men det griper som inte tag i en och man förblir distanserad.

Med det sagt, det är väsentligen marginalanteckningar och brister som syns när man har en väldigt noggrann måttstock. Men det tycker jag man ska ha och kan kräva av Trier att leva upp till. Personligen tycker jag denna film är svagare än Antichrist, men den är likväl bra och jämfört med mycket annat till och med riktigt bra. I sig själv stannar den på bra och det är kanske gott nog. Den förmedlar ju något emotionellt, det är svårt att inte påverkas av den, den är filmiskt och tekniskt mer än godkänd. Men något saknas för att den ska höjas ett extra snäpp.

Så ja, Trier är alltid bra, Melancholia en film som lämnar med lite dubbla känslor, men trots brister en produkt av en konstnär som gör det han vill och gör det bra.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---