Jump to content

Photo

Sockerbomber från Disney


  • Please log in to reply
308 replies to this topic

#26 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 July 2011 - 13:17

Om någon undrar så blir kvällens film Monsters, INC. (2001).

Superhjältarna

Det här är en riktigt underhållande film som man praktiskt taget kan se i alla lägen. Det som gör den så bra är väl att man lyckas att blanda alla beståndsdelar så väl att inget tillåts ta överhanden, något som annars är vanligt i den här typen av filmer. Om jag har någon invändning mot filmen så är det väl att det tar ett tag att finna sig i den rätt speciella stilen på animeringen. Men så brukar det oftast vara om det är ett tag sedan jag såg om den senast. Annars så tycker jag inte att den här filmen har några direkta svagheter.

Jag såg filmen med svensk tal, men roade mig efter filmen med att välja ut en del scener och pendla mellan ljudspåren och jag kan konstatera att originaltalet fungerar bra det med. Bäst i det läget är nog Jason Lee som gör rösten till Buddy/Incrediboy/Syndrome. Men om jag får välja så föredrar jag nog att se filmen med svenskt tal då det är snäppet bättre än originaltal.

Filmen har mycket humor och den är placerad på rätt ställen. Kanske att jag inte sitter och skrattar rakt ut, men det är få filmer som jag gör det till i vanliga fall med. Men filmen bjuder på många minnesvärda scener och karaktärer. Ser man bortom huvudrollerna så är det väl Edna som är den jag tycker är mest rolig. Snacka om extremt enerverande karaktär men som trots det har hjärtat på rätt ställe. Av dom andra karaktärerna så tycker jag om dom alla. Kanske att jag fastnar mest för hur oskyldig men stark som Violet är. Synd att hon inte fick lite mer utrymme i filmen, men man får vara glad över det som man får.

Det här är en film som jag definitivt skulle kunna tänka mig att se en uppföljare till. Slutet lämnas ju öppet till den grad att man skulle kunna göra en sådan. Men samtidigt så tycker jag att man inte ska göra en sådan bara för sakens skull utan verkligen se till att man har en film som är likvärdig med denna eller förslagsvis ännu bättre. Då kan det bli en riktigt häftig film.

Utgåvan som jag har av filmen bjöd även på två kortfilmer. En kallad Jack-Jack Attack som berättar vad som egentligen hände när den där söta och pratglada lilla tjejen satt barnvakt till Jack-Jack. Något som är en fröjd att se. Där kan vi snacka om ett barn med speciella behov. :P

Den andra kortfilmen är Boundin' som var riktigt rolig och charmig.

Avslutningsvis så måste jag slå ett extra slag för filmmusiken av Michael Giacchino som i mina ögon är en av dom bättre inom yrket just nu. Han visar gång på gång att han kan sätta musik till vad som helst och det blir magiskt bra.

#27 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 July 2011 - 17:16

Jag håller med dig om det mesta. Underhållande rakt av.

Intressant det där med Violet - jag tänkte inte på det när jag såg filmen men nu när du säger det hade jag gärna sett att hon fått en scen eller två till. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#28 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 July 2011 - 17:41

Trevligt att du också gillade denna film.

Violet är ju en typisk wallflower men som verkligen utvecklas under filmens gång. :) Från att vara väldigt blyg och inte våga göra något personligt utanför kretsen av familj och vänner så är hon en av dom viktigare att rädda skinnet på samtliga och som sedan har tillräckligt med skinn på näsan för att ta för sig. Som när hon bjuder ut killen i slutet av filmen, något som inte hade varit möjligt om hon inte hade utvecklats lite så att säga.

En annan sak jag reagerade på först idag var att den är trots allt 1.55 lång vilket jag inte ens tänkt på då jag såg filmen. Det där med filmer som är långa bara för sakens skull är oerhört enerverande, men desto trevligare när det blir som med denna då tiden faktiskt fyller en funktion och inte är något negativt.

#29 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 July 2011 - 18:12

Jo man fyller ut tiden - har för mig att jag också startade den (spelade in den från Disney Channel) utan att titta på tiden. (Efter ett EM-skift tror jag). Det känns som att Violets utveckling i filmen är en av motorerna i handlingen (lite som Gabrielle var motorn i Xena), så kanske är balansen helt rätt för att karaktären skall komma till sin rätt. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#30 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 21 July 2011 - 20:19

Jag såg Trassel när den gick på bio och jag tyckte filmen var tjusigt gjord, men jag minns också att det fanns ett par scener som kändes lite för långa för sitt eget bästa. Låtarna var okej men inget som fastnade. Däremot tycke jag hästen Maximus var ganska rolig. :)

Jag ska försöka att se om filmen vid något tillfälle och se om jag tycker likadant.

#31 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 July 2011 - 10:49

Om någon undrar så blir kvällens film Monsters, INC. (2001).

Ja! En som jag har sett.

#32 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 July 2011 - 13:19

Erika. Kom ihåg den här tråden när du har sett om Trassel för det skulle vara trevligt att få ta del av dina åsikter kring filmen och om du tyckte att den var bättre vid en omtitt eller ej. :)

---

Monsters, INC.

Precis som i fallet med Superhjältarna så har jag sett den här filmen tidigare. Jag har väl alltid tyckt att den har varit okej, men samtidigt saknat något. När jag nu såg om den så kan jag konstatera att så fortfarande är fallet. En sak som jag inte riktigt kan uppskatta är humorn i den här filmen. Det finns en del roliga stunder, men i det stora hela så tillhör jag skaran av människor som inte finner den så rolig som alla andra verkar göra. Sett till handlingen så är den dock på topp. Jag gillar omvända koncept och istället för att den hade kretsat kring människor och att monstren bara hade varit på besök, så läggs fokus helt på monstren och människorna får bli en fotnot. Sådant är mycket uppskattat och påminner om andra bra filmer som har samma typ av upplägg. Den animerade filmen Planet 51 för att nämna ett mycket bra exempel. I den så läggs fokus på utomjordingar och människan är den som besöker dom och anses som aningen udda. Monstren har oftast ett tilltalande utseende där man ofta har tagit ut svängarna och låtit fantasin flöde. Dessutom så lyckas man bra med att få till intressanta personligheter till i varje fall dom som står i fokus. När det gäller röster så är det här en film som jag känner att jag måste se med originaltal då det inte alls fungerar lika bra med svenska röster. Mycket för att dom inte levererar samma eftertryck i sina röster som dom gör i originaltal. Dessutom så är ju John Goodman och Billy Crystal som klippt och skurna till karaktärerna Sulley och Mike att det är svårt att ta till sig några andra i dom rollerna. Jag antar att det är både en smaksak samt vanesak. Jag såg filmen med originaltal dom första gångerna och det fastnade så pass att det är svårt att byta. Men utöver Goodman och Crystal så är dom andra mer kända namnet förvånansvärt anonyma. I fallet med Randall är det till och med svårt att urskilja att det är Steve Buscemi som gör rösten. Sett till handlingen så är den riktigt bra och smart utförd. Kanske att det blir lite för sockersött efter ett tag, men det är inte så att det stör helheten. Dessutom, vem kan motstå lilla Boo? Precis som med Superhjältarna så har det pratats om en uppföljare till den här filmen men jag tycker att historien känns avslutad och jag är inte heller så pepp på att se en till film. Vi får väl se vad framtiden erbjuder.

På min utgåva av filmen så följde kortfilmen For the Birds med. Den var helt okej och charmig, men precis som med Monsters, INC. så tyckte jag inte att den var speciellt rolig.

---

Under helgen så ska jag försöka att hinna med att se filmerna Hitta Nemo (2003) samt Ett Småkryps Liv (1998). Omdömen för dom kommer i sådant fall i början av nästa vecka.

Edited by Piranhaconda, 22 July 2011 - 13:20.


#33 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 July 2011 - 15:24

Monsters Inc har jag faktiskt inte sett. Håller med dig om vad du säger om omvänt pov - Planets 51 är bra just därför att "vi" inte blir drivande i handlingen. Studio Giblis "Spirited Away" har samma upplägg dem med.

Ett småkryps liv har jag sett en gång för många år sedan - har den inspelad från Disney Channel så jag skall försöka se om den under helgen. (Om jag hinner för min lilla Tintin-mara).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#34 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 July 2011 - 16:43

Ett Småkryps Liv / A Bugs Life (1998) [US]
Hmm. Undrar om det var Antz som jag såg för ngt år sedan - det här kändes inte ens avlägset bekant.
Välskriven och stabil story som bygger på gamla beprövade koncept. Att storyn är förlagd till en myrstack förhöjer stämningen och förlåter de lite mer transparenta detaljerna. Underhållande men blir inte riktigt fnissig förrän i undertexterna (som är helt geniala). Men Pixar lyckas överraska också - Hoppers slutscen är grymt brutal och fick mig att hicka till på samma sätt som när herr Fredriksson hivar Muntz överbord i Upp. Här är man nästan mer brutal än i upp faktiskt.
Har inte en aning om hur originaldubben låter (spelade in filmen på Disneychannel) men måste säga att man fått ihop en bra svensk dubb där det känns som om alla går in i sina roller. (Peter Harrysson känns sanslöst rätt i sin roll som Loppan/Cirkusdirektören).
Man har lyckats väldigt bra med animationen och har satsat på att få det att verkligen kännas som världen ur en myras perspektiv.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#35 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 July 2011 - 14:36

Kvällens film blir Bilar (2006).

---

Ett Småkryps Liv

En helt okej film som oväntat visade sig vara betydligt mindre intressant än vad jag minns den att vara. Jag tycker att den bästa biten med hela filmen är animationen som står sig riktigt bra. Även filmens miljöer är riktigt fantasifulla och blandade med en skvätt realism. Det finns ju flera filmer på samma tema. Antz som XC nämner är en. Bee Movie är en annan. Och jag gillar den här typen av film där man lägger fokus på något helt annat än oss människor. Tyvärr så upplevde jag att handlingen i den här filmen inte är speciellt engagerande. Jag kan inte heller riktigt säga vad det beror på. Men det var den delen som drog ner helhetsintrycket för mig. Det och rätt svara röstskådespelare. Jag såg den med svensk tal, men jag vet inte om den här biten blir bättre med originaltal. Troligtvis inte. Dock håller jag med XC om att Peter Harrysson var perfekt som Loppan. :D

På min utgåva som följde även kortfilmen Geri's Game med och den var häftig.

---

Hitta Nemo

Den här filmen är tillsammans med Bilar, mina två favoriter bland Pixars filmer. Både långfilmer som kortfilmer. Jag tycker att handlingen är mycket bra och välavvägd när det gäller dramatik, spänning och humor. Sedan är ju filmen bland det mest vackraste som finns när det kommer till det visuella. Paralellerna till Jacques Cousteau är hur tydliga som helst och det är en av filmens starka sidor. Filmens miljöer, speciellt dom som utspelar sig i vatten, är väldigt vackra med sin underbara färgpalett och miljöerna sprakar dessutom av liv. En fröjd för ögat helt enkelt. Filmens handling är även den mycket bra, även om det finns en del scener som nog är lite för otäcka för dom yngsta. Röstskådespelarna är väldigt bra, både dom svenska samt i originaltal. Humorn finns där och är mycket bra. Det är svårt att säga något som är roligare än det andra, men jag gillar verkligen scenerna med hajarna. Älskar originalrösterna med tydlig australiensisk accent. Dessutom så är ju Doris hur cool som helst. :D Kort och gott så anser jag att den här filmen är snudd på perfektion, vare sig vi pratar om Pixars filmer eller animerade filmer i det stora hela.

På denna utgåva så följde kortfilmen Knick Knack från 1989 med. Tyvärr roade den mig inte alls och tiden hade inte direkt varit vänlig med den visuella biten.

#36 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 July 2011 - 16:43

Har inte sett Hitta Nemo. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#37 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 July 2011 - 13:47

Du skulle tycka om den mycket, det är jag 100% övertygad om. :) Dessutom skulle den göra sig utmärkt på "Bio XC." Så köp den gärna på DVD om du får möjlighet till det. Discshop kommer att sälja den för 99:- när den släpps på nytt 3 augusti. Och det är den verkligen värd!

---

Om någon undrar så blir kvällens film Monsters, INC. (2001).

Ja! En som jag har sett.


Du har inte ett omdöme att bjuda på? :)

---

Jag gör en tillfällig paus i genomgången av Pixars filmer och kvällens film blir därför Atlantis: En Försvunnen Värld (2001).

Nu var det ett tag sedan senast (2008) så jag vet inte om XC vill se om filmen. Nedan är i varje fall det tidigare omdömet.

Atlantis: The Lost Empire / Atlantis, En Försvunnen Värld (2001) | Trailer.
Disney... Har det verkligen alltid varit så här mycket humor i disney-filmerna? :unsure: Strunt samma. När denna film var aktuell så avfärdade jag den som en rymdversion av att hitta atlantis har jag för mig. Fråga mig inte varför. Så här i efterhand så kan jag konstatera att så inte är fallet, utan det är en historia som påminner en hel del om 'en resa till jordens medelpunkt' fast här reser vi inte så djupt, och vi söker Atlantis. Bra story (men jag väntade mig inget annat från Disney) om än lite transparant (men det förvånade mig inte) och en animation som funkar. De flesta karaktärerna känns en aning för grovhuggna för att riktigt funka för mig - men jag kan leva med det. (För att specificera så känns det som om detaljerna ansiktena har yxats ned för att vara snabba och lätta och rita, med den effekten att de flesta känns onaturligt kantiga). Vyerna är dock helt OK och staden atlantis riktigt intressant. Ingen sång förekommer (förutom slutmelodin då) men soundtracket är f.ö. OK. -- BRA.


---

Bilar

Som jag nämnde i mitt omdöme till Hitta Nemo så är den här filmen precis lika bra i sin helhet. Kanske att den här filmen har en mer tydlig svaghet än vad Hitta Nemo har och det är att Blixten McQueen är så enerverande i början av filmen då han är så egoistisk. Nu behövs ju den delen av filmen för att man ska kunna få övriga delar, men det går inte att komma ifrån att det inte är någon direkt njutbar upplevelse att stifta bekanskap med Blixten till en början. Dessutom är racingen det minst intressanta i hela filmen så tacksamt nog får vi inte så mycket av den varan. Bästa delen av hela filmen är när Blixten anländer till Kylarköping. För mig som i smyg lever i det förflutna så blir man inte speciellt överraskad av att jag verkligen uppskattar att besöka ett ställe där tiden har stått stilla. Här pratar vi om retro med stor njutning. Inte nog med att miljöerna är helt fantastiska, och animationen likaså, man får även lära känna en massa intressanta och roliga karaktärer och handlingen får sig en ordentlig skjuts framåt. Ingen av dom andra karaktärerna är väl bättre än den andre, men det är svårt att inte gilla Bärgarn. Dubbningen av den här filmen är ovanligt lyckad måste jag säga. Ingen av röstskådespelarna känns felcastad utan snarare att man har funderat en extra gång innan man ställde frågan om dom ville medverka. På så sätt så hittade man lämpliga röster som alla passar bra till sin roll och som levererade när det verkligen gällde. Det ska onekligen bli intressant att se om Pixar kan toppa den här filmen. Man kan ju tro att temat tål att se dagens ljus ännu en gång och just att man har flyttat handlingen i Bilar 2 ut på vägarna runt om i världen tyder ju på att man slipper en viss upprepning och det känns lovande. Hur det är med den saken och hur Bilar 2 är som film får jag se då den släpps på DVD.

Edited by Piranhaconda, 26 July 2011 - 13:48.


#38 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 July 2011 - 15:39

Bilar var den film som jag återupptäckte Disney med. :) Tycker som du att det är en film som tål att ses många gånger och som du säger så är det svårt att inte ta Bärgarn till sitt hjärta. Jag gillar dessutom hur man väver in människodetaljer (som tex kaféer och motel) och anpassar dem efter karaktärerna. Skall bli intressant att se Bilar 2 och även Spin-offen planes.

(Sorry att jag inte ser om filmen - men den gick rätt friskt henne hos brorsonen ett tag så jag könner mig inte riktigt mogen att se om den just nu).

Skall se om jag kan få tummen ur och köpa Nemo - det skulle ju passa fin nu under discshops rea som du säger. (Problemet är bara att jag har så sabla mycket osedda dvder här hemma redan. Och det hjälper ju inte att likala uthyraren lägger ned och säljer ut nästan alla hyr-dvder). :suck:

Atlantis ser jag gärna om däremot, minns den som riktigt bra. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#39 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 July 2011 - 15:58

Helt okej att du inte ser om filmen.

Ser fram emot att ta del av hur du ser på Atlantis vid denna omtitt. :)

Jag ser också fram emot Planes. Hoppas det inte bara är en återupprepning av Bilar, utan att den är tillräckligt unik för att stå på egna ben. :)

Jag håller med om att det är en av filmens styrkor att väva in mänskliga drag i omgivningen som är anpassad till karaktärerna. Alla får sitt eget ställe med säregna drag men är för den delen fortfarande en del i gemenskapen. Jag gillar även hur dom har fått till ögon, ögonlock samt mun på karaktärerna. Känns mycket passande.

Skall se om jag kan få tummen ur och köpa Nemo - det skulle ju passa fin nu under discshops rea som du säger. (Problemet är bara att jag har så sabla mycket osedda dvder här hemma redan.


Upprepa följande mantra 100 gånger.

:man kan aldrig ha för mycket osedd film liggandes i samlingen:

Köper du den inte så tar jag saken i egna händer. :P

:tänker:

Om jag uppgraderar till en Blu-ray utgåva så kan jag ge bort min DVD utgåva till bättre behövande.

Tolka det som du vill. ;)

Och det hjälper ju inte att likala uthyraren lägger ned och säljer ut nästan alla hyr-dvder). :suck:


Tänk på mig. ;)

Edited by Piranhaconda, 26 July 2011 - 15:59.


#40 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 July 2011 - 17:40

Kom hem med 10 filmer... Jag som inte behöver mer film om man säger så.

BTW, är nu stolt ägare till Spartacus: Special Edition (den klassiska filmen alltså). :D Hade tänkt ta den och se om "The Fall of the Roman Empire" framöver.

Sedan spelade jag in Musse, Kalle och Långben - de tre musketörerna på Disney Channel här om dagen.

Edited by XC, 26 July 2011 - 17:40.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#41 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 July 2011 - 12:57

Det blir guldstjärna för det inköpet. Bra jobbat! :D :P

Det ska bli trevligt att höra vad du tycker om den Kubricks Spartacus. Jag såg om den för ett tag sedan så jag kanske borde skriva ett omdöme när du har sett den. The Fall of the Roman Empire skulle jag vilja se men då måste jag försöka att skaffa den först.

Du vet inte om Musse, Kalle och Långben - de tre musketörerna går i repris på Disney Channel framöver? Har velat se den sedan Den Gröne Hämnaren skrev sitt omdöme.

---

Kvällens film är Lady och Lufsen (1955).

---

Atlantis: En Försvunnen Värld

Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker att det finns tydliga paralleller mellan den här filmen och Studio Ghiblis film Laputa. Det är olika saker som allt från att Audrey i den här filmen och Sheeta i Laputa båda har liknande säckiga byxor på sig. Man söker efter ett försvunnet rike i båda filmerna. Båda har med någon form av robotar. Även flygfarkoster finns med i båda filmerna. Den itudelade mustaschen som Moliére har i den här filmen, en liknande har även Shalulu (Charles) i Laputa. Som sagt var, jag blev överraskad över hur många likheter som filmerna har. Det skulle vara intressant att veta om det bara är tillfälligheter eller om man på Disney officiellt har uttalat sig om att man lät sig inspireras av Miyazakis film Laputa när man skapade den här.

När det gäller Atlantis så var det verkligen en ojämn film som jag dessvärre inte fastnade för. Det finns bra saker med den, men sett till dess helhet så var det för mycket negativa aspekter som drog ner filmen. En del av problemen är t ex animationen som kändes som ett hafsverk. Dels så påminde dess kantiga stil mycket av dom serierna som man har kunnat se på Cartoon Network, främst då den stil som är animatören Genndy Tartakovsk signum. Det kan fungera i mindre doser, men till en långfilm blir det för mycket. Dessutom så har jag aldrig tyckt att den har sett bra ut i något sammanhang. Sedan så var bakgrunderna lite väl enkla. Dom kändes inte alls levande utan som själlösa matte paintings. Andra saker som inte direkt gjorde filmen bra var att det var mycket humor som jag inte fann vara rolig. Karaktären Moliére ska ju vara filmens stora comic relief men blir bara enerverande då han tar upp plats och dyker upp i både tid och otid som gubben i lådan. Mycket av filmens humor går mig helt enkelt förbi och det blir lite tråkigt i längden eftersom det är så mycket av den varan i filmen. Sedan så är inte heller handlingen speciellt intressant. Det är för många döda partier i filmen som mest känns som transportsträckor och det passar dåligt in i en film från Disney. Sedan reagerade jag på att karaktären Packard ständigt går omkring med en cigarett och det känns direkt onödigt och olämpligt då det trots allt är en Disneyfilm. Det passar inte riktigt in.

Men filmen har även bra sidor. Delar av handlingen är klart intressanta och främst då den är av mer fartfylld natur. Filmens musik är passande och bra framförd av James Newton Howard. Avsaknaden av sångnummer (bortsett från låten som spelas under filmens eftertexter) tycker jag var passande. Inget fel med lite sång, men avsaknaden av sådant kan också vara bra. Dom svenska röstskådespelarna var bra. En del var väl kanske rätt anonyma, men dom flesta gjorde ett starkt intryck på mig och hjälpte till att behålla fokus på filmen. Till en början var det ovant att höra Micke Persbrandt i rollen som Fiin, som är en färgad karaktär. Men jag gillar att man vågade att ta ut svängarna lite extra.

I det stora hela så tycker jag att filmen är godkänd, men inte mer. Bitar av den är bra och underhållande, men tyvärr fanns det fler delar som var direkt dåliga och som drog ner helhetsupplevelsen.

#42 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 27 July 2011 - 19:53

Jag har inte sett Atlantis: En försvunnen värld på år och dar, men minns den som otroligt seg och ointressant. Jag borde ju se om den vid något tillfälle, men jag känner inte för att göra det.

#43 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 July 2011 - 20:19

Jag stämmer in i kritiken som Piranhaconda framför - speciellt det som sägs om själva animeringen. Animeringen är egentligen i toppklass men apfult ritad. Sedan är väl jag inte så där jättetänd på när man mixar handanimering med cgi. Speciellt ansikten och händer/fingrar får stryka på foten. Parallellerna till Giblis Laputa är lätta att dra, liksom de jag dragit tidigare till En resa till jordens medelpunkt. Eftersom den sistnämna är äldst så utgår jag ifrån att Disney och Miyazaki helt enkelt plankade samma förlaga. ;) En del scener kändes som något jag sett i James Camerons Avatar också (vilket tyder på att antingen gillar Cameron Disney Klassiker eller också gör Disney själva en Pochahantas). Jag tror att humorn är väldigt svår att ta till sig eftersom man försöker vara roliga hela tiden. Dock så gillar jag storyn i stort, även om det magiska mumbojumbot är aningen i överkant med mer arbete på den konstnärliga biten hade det kunnat bli riktigt bra. (Nu har ju jag egentligen slutat med betyg, men vid omtitten känns det som att filmen skulle blivit nedgraderad till OK/OK+).

Edited by XC, 27 July 2011 - 20:23.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#44 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 July 2011 - 13:06

Kvällens film blir Lady och Lufsen II - Ludde På Äventyr (2001).

---

Jag kan känna igen det som Erika skriver. En del dåliga filmer vill man inte slösa bort tid på att se om. Tiden får utvisa om jag någon gång kommer se om Atlantis. Just nu känns det inte så.

Håller också med i det som XC skriver. Animeringen är ju egentligen i toppklass och mycket skickligt utförd. Synd bara att den som sagt var är så oerhört ful. Jag tänkte inte så mycket på kontrasterna mellan vanlig animation och CGI. Men jag håller med om att när man springer på en film där det märks tydligt så är det få som gör det på ett bra sätt och oftast så skär det sig rejält. Lustigt nog tänkte även jag nämna att det finns likheter till Avatar, men det föll bort. Intressant att se att jag inte var ensam med att se likheterna mellan Atlantis och flera andra filmer. Det händer ju inte så ofta i just Disneyfilmer känner jag. När det gäller betyg så satte jag en tvåa på filmtipset och det känns passande. Det är ungefär som OK enligt din betygsstege.

---

Lady och Lufsen

Först trodde jag att jag inte hade sett den här filmen men under tiden som jag gjorde det igår kväll så insåg jag mer och mer att jag trots allt nog har gjort det vid något tillfälle. Det fanns flera scener som jag kände igen. Dock måste det ha varit så länge sedan att jag räknar det som att det var första gången som jag såg filmen igår. Det mesta var ju trots allt nytt för mig. Den här filmen får man väl ändå betrakta som en "slice of life." Egentligen händer det ju inte mycket under filmens gång, men samtidigt så händer det en massa. En lite slätstruken beskrivning, men samtidigt passande. Livet i sig är ju ett äventyr och här får vi följa med Lady när hon växer upp hos sin husse och matte och sedan träffar på flera andra hundar och människor. Samt en och annan råtta. Sett till animeringen så är det vackert, men ändå ganska anonymt. Det är svårt att tro att filmen är från 1955 för den ser modernare ut än så. Dels kan nog det förklaras med restaureringen som gjordes men även för att Disney redan hade lagt ribban högt på den tiden då filmen gjordes. Handlingen är helt okej och det är både trevligt, roligt och stundtals sorgligt att följa med på Ladys äventyr i livet. Kanske lite väl sorgligt på sina ställen men det är nog högst individuellt. Jag som tycker om djur har ju lite svårt för att se underhållningen i att dom ska lida och det gör ju djuren i den här filmen på olika sätt. Det är ju nödvändigt för filmens handling, men dom hade inte behövt ta i så att som spricker bara för att få fram sitt budskap. Röstskådespelarna är bra. Jag hade t ex svårt till en början att höra att det var Suzanne Reuter som gjorde rösten till Lady. Rösterna som man änvänder till scenen som man får se varje jul i Kalle Anka måste nog tillhöra originaldubben som gjordes då filmen kom under 1950-talet. För dom stämmer inte in på hur rösterna var i samma scen då jag såg filmen nu. Lite trist att en del originaldubbar försvinner med åren, men samtidigt förståeligt. Hoppas att dagens teknik är bättre på att bevara dom så man slipper en omdubbning av storfilmer som Robin Hood, Djungelboken, med flera. En sådan vill jag inte höra. Under kvällen ska jag se på Lady och Lufsen II och det ska bli intressant att se om man verkligen kan göra en uppföljare och hur den i sådant fall står sig.

Edited by Piranhaconda, 29 July 2011 - 12:26.


#45 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 28 July 2011 - 17:35

Jag minns Lady och Lufsen som en ganska mysig film, men även lite seg på vissa ställen. Låten Bella Notte är dock en tidlös klassiker.
Till skillnad från Atlantis: En försvunnen värld kan jag tänka mig att se om Lady och Lufsen vid något tillfälle.

#46 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 July 2011 - 17:48

Har väl sett Lady och Lufsen någon gång för länge sedan; dock inte hela tror jag. Minns inte så mycket av den mer än att jag då inte var så imponerad av den... (Kanske därför jag inte minns så mycket?) Få se om jag får inspiration och se om den.

Piranhaconda: Om jag inte minns fel så är det fler av de gamla klassikerna som dubbats om. Trist att man dömmer ut originaldubbningar men sm du säger så kan det ju finnas rena tekniska ursäkter till det. (Och inte att man vill byta ut anonyma orginaldubbar mot mer kändistäta nydubbningar). Har för mig att jag reagerade i både Robin Hood och Oliver & Gänget på att rösterna kändes nya.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#47 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 July 2011 - 13:14

Jag har låtit fyra små knattar välja helgens filmer. Det blir Pinocchio (1940) samt Peter Pan (1953). Det passar mig bra då jag inte har sett någon av filmerna tidigare. Omdömen kommer efter helgen.

---

Erika: Jag håller med dig i din beskrivning om att Lady och Lufsen är mysig men även lite seg. Jag håller även med dig i att låten Bella Notte som framförs är väldigt bra. En tidlös och odödlig klassiker. :)

XC: Jag minns att du sa att Oliver & Gänget hade en omdubb, men att även Robin Hood skulle ha en var nytt för mig. Är det en ny version från den som vi har vuxit upp med eller gjordes omdubben innan man upptäckte filmen själv som ung?

Jag skulle i varje fall vilja tro att omdubbar främst görs för att den tekniska aspekten. Att originaldubben inte håller tillräckligt hög kvalité när filmerna gavs ut för hemmabruk. Främst nu när DVD slog igenom, men en del omdubbar gjordes ju även då VHS var populärt, vilket får mig att undra hur man egentligen förvarade och behandlade ljudinspelningar eftersom många filmer har dubbats om.

Det är ju svårt att ta till sig en ny röst än den som man är van vid och i en del fall skulle jag nog aldrig kunna vänja mig vid en ny dubb. Som till dom mer kända filmerna samt ens egna favoriter.

Men jag hoppas att det enbart är för att det verkligen behövs då den tidigare dubben är sliten, för någon annan anledning till omdubb känns ju högst omotiverad och onödig.

---

Lady och Lufsen II - Ludde På Äventyr

Den här filmen är helt enkelt en nästintill exakt upprepning av den första filmen. Åren har gått och Lady och Lufsen har blivit föräldrar till 4 små valpar. 3 identiska kopior av Lady och 1 identisk kopia av Lufsen. Det är den sistnämnda som ger sig ut på äventyr i den här filmen och äventyret är av liknande karaktär som i den första filmen. På sitt äventyr lär Ludde känna Angel som han fattar tycke för och även andra mer tuffare hundar som han vill efterlikna. Han går helt enkelt med i ett gäng och tvingas göra saker som han vet är fel, men han vill ju vara någon och känner att han måste imponera på ledaren Buster och alla andra i hans omgivning som han känner inte respekterar honom tillräckligt mycket. Den här typen av handling har man sett så många gånger tidigare att man egentligen borde vara trött på det hela, men i den här filmen så fungerar det trots allt. Visst är det förutsägbart så det står härliga till, men så länge det är underhållande nog så lägger jag inte någon större vikt vid filmens tillkortakommanden. När vi kommer till animationen så tycker jag att den är riktigt bra och den känns som en uppdatering av animationen från den första filmen. Den känns lite mer levande. Musiken är riktigt bra och ett sångnummer i filmen är påtagligt lik någon av dom sångnummer som förekommer i den underbara filmen Bugsy Malone. Jag vet att XC har sett den filmen så kanske att du kan ta och lyssna på låten Junkyard Society Rag från den här filmen och säga om du också tycker att det finns likheter. Främst melodin och inte så mycket texten. Tyvärr minns jag inte vilken låt från Bugsy Malone som den är lik. Röstskådespelarna i den här filmen är riktigt bra. Man lyckades t ex riktigt bra med att få komikern Thomas Pettersson i rollen som hundfångaren. Men även Tommy Nilsson gör en riktigt bra roll som Buster, ledaren för gänget som Ludde vill imponera på. Så filmen i sin helhet är helt okej och den har exakt samma styrkor och svagheter som den första filmen har.

#48 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 July 2011 - 15:22

Jag har för mig att jag nämnde det när du och jag pratade om dubbar sist? Att Robin Hood kändes annorlunda när jag såg den på dvd jämfört med vad jag mindes den? Jag har iofs aldrig grävt i det så det kan vara jag som är ute och snedseglar.

Får nog inte tid och se dem redan nu i helgen men både Pinoccio och Peter Pan skall jag försöka se.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#49 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 29 July 2011 - 20:05

Lady och Lufsen II - Ludde På Äventyr


Jag har nog bara hört någon enstaka låt ur Lady och Lufsen II: Ludde på äventyr, men inte sett själva filmen.

Jag har för mig att jag nämnde det när du och jag pratade om dubbar sist? Att Robin Hood kändes annorlunda när jag såg den på dvd jämfört med vad jag mindes den? Jag har iofs aldrig grävt i det så det kan vara jag som är ute och snedseglar.


Robin Hood har aldrig dubbats om.


Jag har tittat på kortfilmerna Tiger Trouble (1945) och Frank Duck Brings 'em Back Alive (1946). Båda är riktigt underhållande och välgjorda, även om något enstaka animationsfel förekommer, men jag gillar nog Tiger Trouble bäst av dem för den har fler sköna scener. Jag gillar speciellt scenen där tigern kamouflerar sig. :D

#50 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 July 2011 - 20:20


Jag har för mig att jag nämnde det när du och jag pratade om dubbar sist? Att Robin Hood kändes annorlunda när jag såg den på dvd jämfört med vad jag mindes den? Jag har iofs aldrig grävt i det så det kan vara jag som är ute och snedseglar.

Robin Hood har aldrig dubbats om.

Tack. Då är det kanske vara jag som inbillade mig. :) Det står ingenstans heller om någon omdubbning - får skylla på att det var länge sedan jag såg den sist jag såg den. :)

BTW Erika det känns riktigt tryggat att ha dig med i tråden, du verkar ha skaplig koll på animerat. :D

edit:
Dubbningshemsidan (en favoritsajt f.ö.) har en bra artikel om just omdubbade filmer. Anledningar och vilka det är både Disney och andra bolag.

Edited by XC, 29 July 2011 - 20:33.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)