Jump to content

Photo

DuckTales 2.0 (2017)


  • Please log in to reply
23 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 February 2015 - 19:31

Disney har ju på sista tiden beslutat att ge nytt liv i gammla klassiker (bla. en Live-Action/CGI hybrid av Chip & Dale: Rescuerangers) och nu är det även dags för DuckTales.
 
Det är ännu oklart om det handlar om en ren reboot eller om serien kommer vara en lös uppföljare på orginalserien. Det är även oklart om samma röstskådespelare kommer göra rösterna (speciellt Alan Young (Scrooge McDuck) som i år ska fylla 96 år, fast han jobbar fortfarande) men de flesta karaktärerna från orginalserien kommer vara med. De som är officiella är Duckworth (Albert), Gyro Gearloose (Uppfinnar-Jocke), Launchpad McQuack (Sigge McKvack), Flintheart Glomgold (Guldivar Flinthjärta), Magica DeSpell (Magica De Hex) & Poe (korpen Nemesis), Ma Beagle (Mamma Buse) and the Beagle Boys (Björnligan) (Burger Beagle, Bouncer Beagle), Mrs. Beakley (Fru Matilda) and Webbigail Vanderquack (Anki).
Vad som verkar nytt (om det hela inte är ett missförstånd) är att även Donal Duck (Kalle Anka) själv kommer vara med i serien. I orginalserien så var han bara en gästkaraktär och hela serien gick ut på att han inte var i Duckburg (Ankeborg) pga att de ville låta Scrooge McDuck (Joakim Von Anka) skina tillsammans med Huey (Knatte), Dewey (Fnatte) and Louie (Tjatte) utan att Kalle stal shown.

Det är även okänt vilka som kommer arbeta på TV-serien (men det antas att det blir CGI och inte den klassiska stilen som orginalet hade), om manusförfattarna och regisörerna från orginalet kommer vara med samt om serien kommer ha samma tecknarstil (fast det är troligt). De har dock lovat att serien, precis som orginalöet, kommer vända sig till både vuxna och barn vilket var en av nyckel-delarna till att orginalserien blev så stor då den respekterade tittarna.

En annan sak som var väldigt viktig för serien var musiken. De flesta verkar mäst tänka på seriens main theme men musiken i själva TV-serien, skapad av den fantastiska Ron Jones (Star Trek: The Next Generation) som också var den som kom med idén att inte nedverdera tittarna och göra serien barnslig. Musiken var ytterst viktig för serien och satte atmosvären, och för mig (som anser det soundtracket vara ett av de bästa som någonsin har gjorts) anser att det inte hade varit DuckTales utan hans musik. Men även där så är det oklart om han kommer få göra musiken, speciellt då han inte gjorde det till DuckTales: The Movie.

Serien kommer att ha premiär 2017 på Disney XD.

Källa 1
Källa 2
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 February 2015 - 09:34

Kan bli bra. Det här handlar ju till stor del om karaktärer som stöps om med jämna mellanrum ändå. Och nog tycker jag DuckTales har potential för mer än det som finns idag. Även om det blir en reboot så är jag relativt postitiv.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 26 February 2015 - 12:04

Också positiv till detta, och jag ser fram emot slutresultatet. :)



#4 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 February 2015 - 20:25

I vanlig ordning hoppas jag på att det inte är en reboot. Jag hoppas på att allt ska passa fint ihop på alla vis. Allt!

 

Och så hoppas jag på att nästa grej blir Gummi Bears: The Next Generation.



#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 February 2015 - 22:40

Jag håller fortfarande en halv tumme för Wuzzlarna. :D


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 08 March 2015 - 00:30

Själv hoppas jag på Stål-Kalle :P


Winter is Coming


#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 March 2015 - 03:16

Själv hoppas jag på Stål-Kalle :P

Det hade varit en dröm komma i uppfyllelse! Och inte den löjliga inkompitenta "Kalle-utklädd-till-hjälte" varianten de har ibland försökt införa i USA utan den riktiga européska hjälten. :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 March 2015 - 09:12

Jaaa! Stålkalle vs Stål-långben! Köööör!

Sedan gillar jag DubbelDeckaren och TNT också (om vi nu ändå snackar KAP).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 December 2016 - 18:47

En casting announcement video när den görs rätt! :D

 


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 December 2016 - 19:50

Helt klart ett välkommet grepp.

 

Inser att man fokuserar på de välkända karaktärerna men jag för min del hoppas på lite fler kvinnliga regulars än bara fru Mathilda och Ankie.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 January 2017 - 23:53

Mm. Det finns väl en del att hitta i Calisota om man väl bryr sig om att leta, så ja, hoppas att de har gjort det.

 

 

För övrigt kollade jag nyligen in det gamla avsnittet All ducks on deck som jag aldrig hade sett tidigare. Tror att det är enda avsnittet där Spökplumpen är med. Kanske lite skränigare än jag tänker mig honom...



#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 March 2017 - 18:30

Flickor! Pojkar!

 

En första trailer har anlänt:

[youtube]

 

Vet inte riktigt vad jag skall tycka om den.

Som de flesta tecknade serier som Disney klämt ut på sina kanaler de senaste åren så känns animeringen faktiskt lite billig och väldigt HannaBarbara-fierad (och då inte på ett bra sätt). Och vems knäppa idé var det att göra knattarnas huvuden fyrkantiga?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 03 March 2017 - 17:09

Tycker nog ändå att den här stilen är fin på sitt vis. Likväl lätt att förstå om en del har svårt för den. Tycker även om liksom stämningen.

 

Verkar dock som att det är fråga om en reboot, om vilket jag tycker ungefär som jag brukar. Men det kan ju bli bra trots det. Kan förstås även tänkas att det är menat som en prequel, men det är kanske mindre troligt. Och eftersom jag inte sett de allra första avsnitten av gamla Duck Tales, så kan jag inte bedöma om de är kompatibla. Borde kanske göra något åt det.

 

I alla fall så anar man att det kommer att baseras en del på Barks / Rosa, vilket förmodligen är bra. Gamla Duck Tales var ju också till stor del inspirerat av Carl Barks. Don Rosa hann de väl förmodligen inte bygga så mycket på, med tanke på att han var alldeles ny på att göra Disney-serier när Duck Tales kom.

 

Därifrån skulle man kunna fantisera över om en intressantare idé än att göra Duck Tales en gång till, kanske vore att göra en tv-serie baserad på The life and times of $crooge McDuck. Helst då på ett sätt som gör att den stämmer så bra det går med de tv-serier som redan finns.

 

För övrigt intressant att Kalle verkar bo i en husbåt, vilket han även gör i The wise little hen. Annars är det i och för sig allmänt bekant att hans adress i Ankeborg är Paradisäppelvägen 111 (vilket eventuellt är en mycket underlig översättning av 1313 Webfoot Walk). Undrar just om det någonsin har gestaltats hur han flyttade från sin båt och hamnade där. Eller om han nu bodde någon annanstans däremellan. Eftersom jag just kollat en massa gamla Disney-kortfilmer, kan jag rapportera att hans adress anges som "mr. Donald Duck, Hollywood, Calif" i Donald's nephews, och "Donald Duck, Hollywood, U.S.A." i Donald's penguin. Något gatunamn eller nummer tydliggörs inte, men posten kommer tydligen fram ändå.



#14 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 March 2017 - 06:48

Som de flesta tecknade serier som Disney klämt ut på sina kanaler de senaste åren så känns animeringen faktiskt lite billig och väldigt HannaBarbara-fierad (och då inte på ett bra sätt). Och vems knäppa idé var det att göra knattarnas huvuden fyrkantiga?

Knattarnas huvuden är det som de flesta retar sig på. Resten, som jag, mest accepterar det. Tror inte att någon gillar det. :P
När det gäller animeringen så är tanken att det ska se ut som klassiska serietidningssidor som kommer till liv. Tittar man noga så ser man tillochmed att bakgrunden ser ut som om den är ritad på papper och skuggningarna är rutiga som på gamla serietidningar. Det är orsaken jag gillar den.

 

Verkar dock som att det är fråga om en reboot, om vilket jag tycker ungefär som jag brukar. Men det kan ju bli bra trots det. Kan förstås även tänkas att det är menat som en prequel, men det är kanske mindre troligt. Och eftersom jag inte sett de allra första avsnitten av gamla Duck Tales, så kan jag inte bedöma om de är kompatibla. Borde kanske göra något åt det.

Jo, det är en reboot. Original-DuckTales hade en början med att Kalle lämnar av knattarna hos Farbror Joakim för att han ska gå med i flottan.
Jag kan förstå att de gör en reboot då originalserien fyller 20 år i år och slutade för 17 år sedan. Vi i Europa känner till den väl men det är annorlunda i USA. De hade med det på "Kids react to" där bara en av dem kände till serien. De flesta kände inte ens till vilka karaktärerna var. Jag tror att de ville göra en äventyrsserie med Joakim, Kalle och Knattarna som i Carl Barks och Don Rosas serier och tyckte att det var en bra idé att göra det till en ny DuckTales.
 
 

I alla fall så anar man att det kommer att baseras en del på Barks / Rosa, vilket förmodligen är bra. Gamla Duck Tales var ju också till stor del inspirerat av Carl Barks. Don Rosa hann de väl förmodligen inte bygga så mycket på, med tanke på att han var alldeles ny på att göra Disney-serier när Duck Tales kom.


Jag fick också den uppfattningen. Dels för att man i trailern hörde den klassisk Joakim dialog från serierna "I made it by being tougher than the toughies, and smarter than the smarties!". Vissa tror att de har ändrat det mer berömda "I’ll be tougher than the toughies, and sharper than the sharpies" från när han var barn (och lovar att tjäna alla pengar hederligt) men faktum är att båda är från Don Rosa serietidningarna, det ena när han är barn och det andra när han är gammal.
De visar honom också som den mer energifulla actionhjälten som han är i Don Risa serietidningarna.
 
 

Därifrån skulle man kunna fantisera över om en intressantare idé än att göra Duck Tales en gång till, kanske vore att göra en tv-serie baserad på The life and times of $crooge McDuck. Helst då på ett sätt som gör att den stämmer så bra det går med de tv-serier som redan finns.


Det har varit drömmen för många fans. Det ryktades att det var på gång för många år sedan men det blev aldrig något. Det stora problemet är troligen att Don Rosa's serier är mycket mörkare och mer seriösa än vad de amerikanska Disney-serierna brukar vara. Don Rosa har berättat i intervjuer hur han har tvingats att ändra mycket i sina serier hela tiden och hans dröm om att få skriva om Joakims sista äventyr har han sagt att han är förbjuden att göra. Disney anser att serier ska vara roliga och inget annat. De har speciellt problem med hur Kalle och Musse är här. De vägrade länge att importera de europeiska serierna och tvingade vissa serier att läggas ner i Italien för att de var för allvarliga (många som vi anser klassiker publicerades inte i USA förrän nyligen och då inte via Disney utan IDW). Ironiskt nog så är serierna i Europa starkt inspirerade av Carl Barks. Hur som helst, "The Life and Times of Scrooge McDuck" är tyvärr en TV-serie som Disney inte vill göra om den inte Disney-fieras mer. Det gör mig lite orolig för DuckTales då orsaken originalet blev så populärt var att de inte dumförklarade tittarna utan gjorde serien så att den passade alla, och musiken som Ron Jones gjorde hade mycket med det då hans musik kunde ha tillhört vilken äventyrsserie som helst. Jag hoppas att de fortsätter på det spåret med ett bra och moget soundtrack. Knattarnas satiriska sida oroar mig lite också då jag inte riktigt gillar den mer moderna versionen av dem.
 
 

För övrigt intressant att Kalle verkar bo i en husbåt, vilket han även gör i The wise little hen.


Båten är visst hans officiella hus i visa tecknade serier och i vissa Amerikanska serietidningar. Huset är visst något som mer tillhör de europeiska serierna (med Carl Barks och Don Rosa som undantag). På senare år så har de i USA mer gått tillbaka till grunden med karaktärerna (alltså före Carl Barks) med karaktärerna.

 

Annars är det i och för sig allmänt bekant att hans adress i Ankeborg är Paradisäppelvägen 111 (vilket eventuellt är en mycket underlig översättning av 1313 Webfoot Walk).


Först hette det Gåsvägen 13. Men så är det med svenska översättningar. Killmotor Hill där Joakims pengabinge står fick namnet Tomtebacken för någon anledning. Shacktown blev Pengalösa.

Edited by Crusader, 04 March 2017 - 06:49.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 March 2017 - 07:10

 

Som de flesta tecknade serier som Disney klämt ut på sina kanaler de senaste åren så känns animeringen faktiskt lite billig och väldigt HannaBarbara-fierad (och då inte på ett bra sätt). Och vems knäppa idé var det att göra knattarnas huvuden fyrkantiga?

Knattarnas huvuden är det som de flesta retar sig på. Resten, som jag, mest accepterar det. Tror inte att någon gillar det. :P
När det gäller animeringen så är tanken att det ska se ut som klassiska serietidningssidor som kommer till liv. Tittar man noga så ser man tillochmed att bakgrunden ser ut som om den är ritad på papper och skuggningarna är rutiga som på gamla serietidningar. Det är orsaken jag gillar den.

Fast om det ska se ut som gamla serietidningar är det ju valet av stil på figurerna konstigt. Den påminner ju inte alls om gamla disneyserier.


 

 

Verkar dock som att det är fråga om en reboot, om vilket jag tycker ungefär som jag brukar. Men det kan ju bli bra trots det. Kan förstås även tänkas att det är menat som en prequel, men det är kanske mindre troligt. Och eftersom jag inte sett de allra första avsnitten av gamla Duck Tales, så kan jag inte bedöma om de är kompatibla. Borde kanske göra något åt det.

Jo, det är en reboot. Original-DuckTales hade en början med att Kalle lämnar av knattarna hos Farbror Joakim för att han ska gå med i flottan.

Ja, så mycket känner jag till, fast jag inte sett de första avsnitten. Men det finns ju ingen egentlig motsättning mellan det och vad vi får se i den här trailern. Här framgår det ju att Knattarna träffar Joakim för första gången. Om det inte var så i gamla Duck Tales finns ju möjligheten att gamla utspelas efter nya. Men, som sagt... Jag skulle inte gissa att det är så det är tänkt.


 

Jag kan förstå att de gör en reboot då originalserien fyller 20 år i år och slutade för 17 år sedan. Vi i Europa känner till den väl men det är annorlunda i USA. De hade med det på "Kids react to" där bara en av dem kände till serien. De flesta kände inte ens till vilka karaktärerna var. Jag tror att de ville göra en äventyrsserie med Joakim, Kalle och Knattarna som i Carl Barks och Don Rosas serier och tyckte att det var en bra idé att göra det till en ny DuckTales.

Ja, det kan ju vara på det hållet. Annars tänker jag ju att även om man inte väntar sig kontinuitet mellan berättelser rubricerade "Kalle Anka", så är ju "Duck Tales" en något mer specifik rubrik och kunde ju få beteckna ett specifikt liksom universum. Men nu verkar det ju komma att finnas två olika ducktalesuniversum. Minst. Nåväl, det knyts ju i alla fall an till gamla Duck Tales genom användande av de figurer som skapades just för Duck Tales. Jag vet inte om någon av dem har setts till i något ickeducktalessammanhang senare, utöver att Sigge och Fenton har varit med i Darkwing Duck. Fenton fick ju för övrig ta Kalles roll i en del avsnitt, så det kan ju vara intressant att se om han kommer att dyka upp i nya versionen, och vad för funktion han i så fall kommer att få.


 

Don Rosa har berättat i intervjuer hur han har tvingats att ändra mycket i sina serier hela tiden och hans dröm om att få skriva om Joakims sista äventyr har han sagt att han är förbjuden att göra.

Skulle vara intressant att få se hur han tänker sig det. Men det här är väl det närmsta vi får komma:
 
1429993514-picsou2.gif


 

(många som vi anser klassiker publicerades inte i USA förrän nyligen och då inte via Disney utan IDW)

Aha, är det alltså just europeiska disneyserier som IDW ger ut? Tyckte det var konstigt att IDW gör disneyserier, men då gör de kanske inte det, utan publicerar snarare disneyserier gjorda av andra. Vilket jag i och för sig också tycker är konstigt. Jag vet inte i vilken mån Disney själva har gett ut serier. Oftast har det väl varit något annat företag som fått licens? Men numera äger ju Disney ett av de största serieförlagen i USA. De tog starwarslicensen från Dark Horse för att lägga den hos egna Marvel. Men Musse Pigg får visst IDW ge ut. Det är väl en ledtråd om hur mycket amerikanerna bryr sig om disneyserier.


 

 

För övrigt intressant att Kalle verkar bo i en husbåt, vilket han även gör i The wise little hen.


Båten är visst hans officiella hus i visa tecknade serier och i vissa Amerikanska serietidningar. Huset är visst något som mer tillhör de europeiska serierna (med Carl Barks och Don Rosa som undantag).

Jaså, minsann. Det kände jag inte till. Nå, i trettiotalsfilmerna som jag just har sett, är det i alla fall oftast i en villa han bor. Som står på marken. Så det är liksom i linje med vad jag är van vid från de serier jag läst. Men de filmerna är ju från innan Ankeborg var uppfunnet (Och nu pratar jag alltså om när Ankeborg skapades av Carl Barks, och inte om när Ankeborg skapades av Cornelius Knös.) och som sagt så framgår det i några av dem att Kalle Anka bor i Hollywood.


 

 

Annars är det i och för sig allmänt bekant att hans adress i Ankeborg är Paradisäppelvägen 111 (vilket eventuellt är en mycket underlig översättning av 1313 Webfoot Walk).


Först hette det Gåsvägen 13. Men så är det med svenska översättningar. Killmotor Hill där Joakims pengabinge står fick namnet Tomtebacken för någon anledning. Shacktown blev Pengalösa.

Ja, de svenska översättningarna är verkligen jättekonstiga i många fall. Nog för att översättningen av Webfoot Walk till Paradisäppelvägen tycks något slumpmässig, men hur lyckas man översätta 1313 till 111??? Var 1313 för svårt att säga? Kändes gatan orimligt lång? Oavsett vilket känns det ju rätt givet att Kalle bor på ett nummer som innehåller 13. Och så alla namn!! Jag vet inte vilket som är konstigast. Musse Pigg kanske. Micky Mus har han hetat i vissa översättningar. Hade inte det varit ett vettigare alternativ att hålla sig till? Men det är väl rätt rejält för sent nu, får man väl förmoda. Hur som helst, poäng till Stefan Diös och hans ansträngningar för att få de ologiska översättningarna att bli logiska!



#16 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 March 2017 - 08:49

Känslan av Duck Tales (som jag minns originalet) saknas nästan helt för mig i trailern. Stilen på animeringen övertygar inte alls och jag blir påmind om att när jag ska ge den här en chans, för det vill jag göra då jag är ett stort fan av originalet, så måste jag definitivt har en svensk dubb.

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 March 2017 - 18:32

DisneyXD verkar dock ha förtroende för serien och har redan givit säsong 2 grönflagg:

DuckTales Renewed For Season 2 By Disney XD! | Renew Cancel TV.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 March 2017 - 22:05


 

 

Verkar dock som att det är fråga om en reboot, om vilket jag tycker ungefär som jag brukar. Men det kan ju bli bra trots det. Kan förstås även tänkas att det är menat som en prequel, men det är kanske mindre troligt. Och eftersom jag inte sett de allra första avsnitten av gamla Duck Tales, så kan jag inte bedöma om de är kompatibla. Borde kanske göra något åt det.

Jo, det är en reboot. Original-DuckTales hade en början med att Kalle lämnar av knattarna hos Farbror Joakim för att han ska gå med i flottan.

 

Ja, så mycket känner jag till, fast jag inte sett de första avsnitten. Men det finns ju ingen egentlig motsättning mellan det och vad vi får se i den här trailern. Här framgår det ju att Knattarna träffar Joakim för första gången. Om det inte var så i gamla Duck Tales finns ju möjligheten att gamla utspelas efter nya. Men, som sagt... Jag skulle inte gissa att det är så det är tänkt.

Efter att ha tagit mig igenom hela trettiotalet samt bitar av angränsande decennier, tänkte jag pausa från disneytittande ett tag, men nu blev jag ju tvungen att kolla de etablerande avsnitten av gamla DuckTales. Har hittills hunnit med det allra första. Där verkar det som att knattarna är bekanta med Joakim sedan tidigare. Där emot tycks de aldrig ha varit hemma hos honom förr.


 

Dels för att man i trailern hörde den klassisk Joakim dialog från serierna "I made it by being tougher than the toughies, and smarter than the smarties!". Vissa tror att de har ändrat det mer berömda "I’ll be tougher than the toughies, and sharper than the sharpies" från när han var barn (och lovar att tjäna alla pengar hederligt) men faktum är att båda är från Don Rosa serietidningarna, det ena när han är barn och det andra när han är gammal.

Och den repliken finns med här också. Lite efterforskningar avslöjar att den inte kommer från Rosa, utan från Barks, och att den förekom åtminstone så tidigt som på femtiotalet.



#19 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 March 2017 - 22:20

Verkar dock som att det är fråga om en reboot, om vilket jag tycker ungefär som jag brukar. Men det kan ju bli bra trots det. Kan förstås även tänkas att det är menat som en prequel, men det är kanske mindre troligt. Och eftersom jag inte sett de allra första avsnitten av gamla Duck Tales, så kan jag inte bedöma om de är kompatibla. Borde kanske göra något åt det.

Jo, det är en reboot. Original-DuckTales hade en början med att Kalle lämnar av knattarna hos Farbror Joakim för att han ska gå med i flottan.

Ja, så mycket känner jag till, fast jag inte sett de första avsnitten. Men det finns ju ingen egentlig motsättning mellan det och vad vi får se i den här trailern. Här framgår det ju att Knattarna träffar Joakim för första gången. Om det inte var så i gamla Duck Tales finns ju möjligheten att gamla utspelas efter nya. Men, som sagt... Jag skulle inte gissa att det är så det är tänkt.

Efter att ha tagit mig igenom hela trettiotalet samt bitar av angränsande decennier, tänkte jag pausa från disneytittande ett tag, men nu blev jag ju tvungen att kolla de etablerande avsnitten av gamla DuckTales. Har hittills hunnit med det allra första. Där verkar det som att knattarna är bekanta med Joakim sedan tidigare. Där emot tycks de aldrig ha varit hemma hos honom förr.

Nu var det några år sedan jag såg de första avsnitten men jag har för mig att McDuck manor var nybyggt. Jag minns iallafall att Joakim anställer Fru Matilda för att ta hand om Knattarna. Men i den nya serien så verkar hon vara hans hushållerska.

 

Dels för att man i trailern hörde den klassisk Joakim dialog från serierna "I made it by being tougher than the toughies, and smarter than the smarties!". Vissa tror att de har ändrat det mer berömda "I’ll be tougher than the toughies, and sharper than the sharpies" från när han var barn (och lovar att tjäna alla pengar hederligt) men faktum är att båda är från Don Rosa serietidningarna, det ena när han är barn och det andra när han är gammal.

Och den repliken finns med här också. Lite efterforskningar avslöjar att den inte kommer från Rosa, utan från Barks, och att den förekom åtminstone så tidigt som på femtiotalet.

Ah, där ser man. Jag försökte att kolla upp om det var äldre för jag misstänkte nästan det men jag hittade inget.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#20 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 07 March 2017 - 11:37

 

 

 

 

Verkar dock som att det är fråga om en reboot, om vilket jag tycker ungefär som jag brukar. Men det kan ju bli bra trots det. Kan förstås även tänkas att det är menat som en prequel, men det är kanske mindre troligt. Och eftersom jag inte sett de allra första avsnitten av gamla Duck Tales, så kan jag inte bedöma om de är kompatibla. Borde kanske göra något åt det.

Jo, det är en reboot. Original-DuckTales hade en början med att Kalle lämnar av knattarna hos Farbror Joakim för att han ska gå med i flottan.
Ja, så mycket känner jag till, fast jag inte sett de första avsnitten. Men det finns ju ingen egentlig motsättning mellan det och vad vi får se i den här trailern. Här framgår det ju att Knattarna träffar Joakim för första gången. Om det inte var så i gamla Duck Tales finns ju möjligheten att gamla utspelas efter nya. Men, som sagt... Jag skulle inte gissa att det är så det är tänkt.
Efter att ha tagit mig igenom hela trettiotalet samt bitar av angränsande decennier, tänkte jag pausa från disneytittande ett tag, men nu blev jag ju tvungen att kolla de etablerande avsnitten av gamla DuckTales. Har hittills hunnit med det allra första. Där verkar det som att knattarna är bekanta med Joakim sedan tidigare. Där emot tycks de aldrig ha varit hemma hos honom förr.
Nu var det några år sedan jag såg de första avsnitten men jag har för mig att McDuck manor var nybyggt.

Ah, så kanske det var. Det skulle ju i så fall förklara att de inte varit där förr. Och omöjliggöra att nya utspelar sig tidigare.


 

Jag minns iallafall att Joakim anställer Fru Matilda för att ta hand om Knattarna. Men i den nya serien så verkar hon vara hans hushållerska.

Mm, jag har nu sett de två första avsnitten, och så långt är varken Matilda, Anki eller Sigge med.


 

 

 

Dels för att man i trailern hörde den klassisk Joakim dialog från serierna "I made it by being tougher than the toughies, and smarter than the smarties!". Vissa tror att de har ändrat det mer berömda "I’ll be tougher than the toughies, and sharper than the sharpies" från när han var barn (och lovar att tjäna alla pengar hederligt) men faktum är att båda är från Don Rosa serietidningarna, det ena när han är barn och det andra när han är gammal.

Och den repliken finns med här också. Lite efterforskningar avslöjar att den inte kommer från Rosa, utan från Barks, och att den förekom åtminstone så tidigt som på femtiotalet.
Ah, där ser man. Jag försökte att kolla upp om det var äldre för jag misstänkte nästan det men jag hittade inget.

Så vitt jag förmår googla, så finns det med i Only a poor old man från 1952:

 

unclescrooge_001_09.jpg

 

Vet inte om det var en återkommande replik hos Barks, eller om det är enda gången han använder den. Jag skulle i alla fall gissa att det är första.



#21 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 March 2017 - 01:02

Ah, det vart den bilden jag hittade men länken sa Don Rosa. Tyckte väl att det såg gammalt ut. :P

Förresten, Only a poor old man är en av serierna som används i klassiska DuckTales fast med Fenton istället för Kalle. Det var ett av avsnitten i Gizmokvack piloten.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#22 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 June 2017 - 22:59

 

 

 

 

 

Verkar dock som att det är fråga om en reboot, om vilket jag tycker ungefär som jag brukar. Men det kan ju bli bra trots det. Kan förstås även tänkas att det är menat som en prequel, men det är kanske mindre troligt. Och eftersom jag inte sett de allra första avsnitten av gamla Duck Tales, så kan jag inte bedöma om de är kompatibla. Borde kanske göra något åt det.

Jo, det är en reboot. Original-DuckTales hade en början med att Kalle lämnar av knattarna hos Farbror Joakim för att han ska gå med i flottan.
Ja, så mycket känner jag till, fast jag inte sett de första avsnitten. Men det finns ju ingen egentlig motsättning mellan det och vad vi får se i den här trailern. Här framgår det ju att Knattarna träffar Joakim för första gången. Om det inte var så i gamla Duck Tales finns ju möjligheten att gamla utspelas efter nya. Men, som sagt... Jag skulle inte gissa att det är så det är tänkt.
Efter att ha tagit mig igenom hela trettiotalet samt bitar av angränsande decennier, tänkte jag pausa från disneytittande ett tag, men nu blev jag ju tvungen att kolla de etablerande avsnitten av gamla DuckTales. Har hittills hunnit med det allra första. Där verkar det som att knattarna är bekanta med Joakim sedan tidigare. Där emot tycks de aldrig ha varit hemma hos honom förr.
Nu var det några år sedan jag såg de första avsnitten men jag har för mig att McDuck manor var nybyggt.
Ah, så kanske det var. Det skulle ju i så fall förklara att de inte varit där förr. Och omöjliggöra att nya utspelar sig tidigare.


 

Jag minns iallafall att Joakim anställer Fru Matilda för att ta hand om Knattarna. Men i den nya serien så verkar hon vara hans hushållerska.

Mm, jag har nu sett de två första avsnitten, och så långt är varken Matilda, Anki eller Sigge med.

 


Och nu har jag tagit mig igenom hela första säsongen. De resterande säsongerna tror jag att jag sett alla avsnitt av redan. De gick ju på SvT. Så dem låter jag vara nu. Nästa grej på tur blir väl därmed Darkwing Duck, men jag tror nog faktiskt att det blir paus i disneytittandet nu. Det sa jag i och för sig även precis innan jag gav mig på att se hela första säsongen av gamla DuckTales. Hur som helst, några reflektioner:
 
Sammanfattningsvis ett rätt trevligt program som funkar även i nutiden. Även om vi nu kanske reagerar lite mer på både det tätt återkommande temat om att åka ut på äventyr till diverse platser och träffa på den vidskepliga lokalbefolkningen, och på könsfördelningen bland rollerna. De har visserligen slängt in Anki och Matilda för att närma sig någon sorts balans, men i flera avsnitt skiter de bara i att ha med dem i alla fall. Ankis sätt kan man förstås ha åsikter om, men det kan man ju alltid ha, oavsett vilket. I den nya versionen verkar hon vara rätt annorlunda, vilket givetvis har sina sidor. Går man till källmaterialet finns där väl inte överdrivet med kvinnor att plocka bland heller, men visst är de några stycken. Och Gullan har de ju fått med i några avsnitt. Och Magica. Men var är Farmor Anka? Eller Kajsa? Hade varit rätt givet att slänga in dem någonstans. Får väl se om de är med i nya serien. Annars hoppas jag på en skymt av Joakims systrar. Eller Kalles syster för den delen. För att inte tala om Sigges syster! Ja, alla är visst någons syster...
 
En annan grej jag konstaterar när jag ser första säsongen är att mycket av det som händer i den påminner en hel del om saker som händer i senare säsonger. Lite svårt ibland att få ihop att ungefär samma sak har hänt mer än en gång, men de valde väl att glömma bort de tidigare avsnitten när de kom på ett nytt sätt att använda samma ingrediens.
 
Gällande de för tv-serien nypåhittade figurerna kan man för den delen undra: Vem kommer på idén att ett program där huvudpersonen heter McDuck också behöver en figur som heter McQuack?? Och hur kommer det sig att det enda däggdjuret i hushållet heter Duckworth??? Hade manusförfattarna och animatörerna bara olika idéer om honom?
 
Nåväl, vinjetten till den nya är här nu. Ser helt okej ut. Jag kanske hade föredragit den klassiska stilen, men det här funkar nog, det med.
 



#23 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 09 August 2018 - 19:17

Eller Kalles syster för den delen.

 

 

Här presenteras en teori om varför hon inte brukar synas till:

 

 

 

Hm... Nja, jag föredrar nog faktiskt förklaringen att hon är astronaut:

 

tumblr_inline_omv4vnrpAp1r2gujo_1280.png



#24 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 January 2019 - 22:01

 

Annars är det i och för sig allmänt bekant att hans adress i Ankeborg är Paradisäppelvägen 111 (vilket eventuellt är en mycket underlig översättning av 1313 Webfoot Walk).


Först hette det Gåsvägen 13. Men så är det med svenska översättningar. Killmotor Hill där Joakims pengabinge står fick namnet Tomtebacken för någon anledning. Shacktown blev Pengalösa.
Ja, de svenska översättningarna är verkligen jättekonstiga i många fall. Nog för att översättningen av Webfoot Walk till Paradisäppelvägen tycks något slumpmässig, men hur lyckas man översätta 1313 till 111??? Var 1313 för svårt att säga? Kändes gatan orimligt lång? Oavsett vilket känns det ju rätt givet att Kalle bor på ett nummer som innehåller 13. Och så alla namn!! Jag vet inte vilket som är konstigast. Musse Pigg kanske. Micky Mus har han hetat i vissa översättningar. Hade inte det varit ett vettigare alternativ att hålla sig till? Men det är väl rätt rejält för sent nu, får man väl förmoda. Hur som helst, poäng till Stefan Diös och hans ansträngningar för att få de ologiska översättningarna att bli logiska!

 

Angående längden på gatan så uppmärksammades jag nyligen om hur adresser brukar numreras i USA. Ett nummer som 1313 säger inte så mycket om hur många hus det finns på gatan. Numreringen berättar nämligen även i vilket kvarter huset ligger. 1313 kan alltså vara det 2:a huset på den udda sidan i det 32:a kvarteret. Eller så kan det vara det 7:e udda huset i det 4:e kvarteret. Eller det 157:e udda huset i det 1:a kvarteret. (Om jag har fattat det rätt.) Och för en översättare som vill gömma undan det faktum att Ankeborg ligger i USA kan det ju kännas vettigt att ge huset en adress som det hade kunnat få enligt en numreringskonvention som stämmer bättre överens med hur vi brukar göra i våra egna nejder. Och om det för varje kvarter finns cirka 16 hus per sida, skulle 1313 kunna bli 111. Nu vet jag inte om det finns några belägg för att det finns just så många hus på gatan i fråga. Men det skulle ju kunna vara så. Kanske. (Saknar dock fortfarande all aning om varifrån namnet Paradisäppelvägen kommer.)