Jump to content

Photo

Mockbusters! Den Officiella Asylum/Halcyon-tråden


  • Please log in to reply
204 replies to this topic

#176 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 August 2014 - 12:34

Spontant ser det ju snäppet mer intressant ut än förlagan (varav jag förvisso ännu inte sett någon del), fast jag inte känner till så många av de rabblade skådespelarna.



#177 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 August 2014 - 16:30

Android Cop (2014) [US]

¤ Tack ShowTime! Egentligen hade jag tänkt se den här i kombination med RoboCop-filmerna men när ni bjuder så tackar jag givetvis inte nej.

Vi som är vana med Asylums mockbusters vet att det är väldigt sällan som den producerade filmen apar efter originalet på riktigt. Bakom den här mockbustern står Asylums svar på Stephen Spielberg: Mark Atkins. Och det här är faktiskt inte så pjåkigt, Atkins har med tiden blivit bättre på manus och Asylum i sin tur skickligare på cgi. Jag har aldrig sett någon av RoboCop-filmerna och kan inte avgöra exakt hur mycket man plankar originalet, men erkännes att många av svängarna och tvärnitarna kändes igen. Förstås.

Det finns en del att uppskatta med den här filmen, visserligen blandar man friskt in lånade koncept och idéer, men det är ändå en välskriven story och en naturlig dialog (den låter inte så påklistrad som dialog ibland kan låta i b-film). Uttalat science fiction som blandar äldre teknik med futuristisk, och toppar det hela med en bitvis trevligt postapokalyptisk miljö. Man lyckas kanske servera en och annan twist som inte är helt väntad; men likheterna med Almost Human är nästan i vägen för oss som lite besviket fick finna oss i att den senare inte fick ytterligare en säsong.
Visuellt sett så är det en trevlig upplevelse, Asylum får till cgin och designen är överlag tjusigt futuristisk och postapokalyptisk på en och samma gång. Atkins använder samma palett med utfrätta färger och djupa skuggor som vi vant oss vid, och här funkar det kanske bättre än någonsin.

Det skall också sägas att jag är delad vad gäller designen på Andi, dels uppskattar jag att man försöker och parallellerna med en hockeyutrustning ger härliga 80-talsvibbar. Men snyggt är det sannerligen inte.
En sak som fick mig att börja fundera (och som man aldrig riktigt fick något svar på) var om det bara är en tillfällighet eller om det är by design som det figurerar så många färgade i filmen. Och i så fall, är det av betydelse att barnet i "Zonen" var vitt? En tråd som jag kanske önskat man följt upp lite närmare.

Det här är en film som lägger sig i det övre segmentet av Asylum-fimerna, kanske inte i toppen, och försöker vara en actionfilm med lite mer substans. För sin division lyckas man rätt bra.

--
Det är väl inte spoilers egentligen när filmen visats på en svensk tv-kanal (eller iaf en kanal tillgänglig på laglig väg i Sverige) men den hör ändå bäst hemma i Asylum-tråden.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#178 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 August 2014 - 17:44

Fungerade-inte-timern-eller-var-det-svårt-att-hålla-sig? :P

 

Får se om man ser den här framöver, typ kanske när man har sett RC-filmerna. En viss nyfikenhet har man ju för filmen. Eller ja, för typ allt som Asylum tar sig för. ;)



#179 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 06 August 2014 - 17:54

Aldrig sett Robocop...  :eeh:

 

(Ja, trean kan man ju gott gå igenom livet osedd, men ettan och tvåan...)


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#180 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 August 2014 - 20:58

@Garm: Jag kunde inte hålla mig när jag såg den i ShowTimes programbibliotek. De har en film med Kevin Sorbo jag skall se framöver med. :)¨

@Peak: Japp, jag kommer ut ur garderoben och erkänner att dessa två klassiska "måste-filmer" har jag inte sett ännu. Jag hade planer på att ta mig igenom dem, men inväntar det virtuella sällskapets nya/framtida tv. :) Sedan måste jag ju få säga att det är kul att få respons på att fler än Crusader och Garm läser mina omdömen. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#181 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 06 August 2014 - 22:58

Vad för film med Sorbo? Från Asylum den med? :)



#182 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 August 2014 - 17:14

Nope från Avenging Angel (2007) Hallmark/RHI.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#183 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 August 2014 - 02:25

Mercenaries (2014)
 
The Asylums svar på "The Expendables" fast med en kvinnlig ensemble. Man är alltså före den mer påkostade (får vi väl anta) versionen som är under planering men långt ifrån färdig.
 

Spoiler


Edited by Garm, 23 August 2014 - 02:26.


#184 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 August 2014 - 15:21

Mercenaries (2014) [US]
≈ The Asylum är givetvis före alla andra och kränger en kvinnlig Expendables innan Sylvester Stallone fått igång castingen på den officiella versionen. Som kronan på verket får man ombord Slys fd flamma Birgitte Nielsen. Toppat med Zoë Bell, Kristianna Loken, Vivica A. Fox och Cynthia Rothrock så borde det inte kunna bli så mycket bättre.
+ Röjig och underhållande action, tjejerna har uppenbarligen kul och jobbar bra ihop. Birgitte Nielsen gör en bra roll som skurken för dagen, lagom kall och lagom överspel. Action sekvenserna är så där lagom långa och på sina håll blir de riktigt roliga. Dialogen känns genomarbetad och det hjälper givetvis att filmen är bra castad med skådespelerskor som vet vad de sysslar med. Karaktärerna serveras dessutom med en liten bakgrundshistoria, en manus detalj som uppskattas från min sida.
- Intrigen funkar bra, men är aningen för generell, den saknar det där lilla extra som skulle ge den en mer unik touch.
҉ Asylum fick tydligen blodad tand efter succén med Sharknado och man har lagt ned lite extra jobb på det visuella. Snyggt och prydligt och effekterna är riktigt snygga. Speciellt serie-skyltarna mellan vissa scener gillade jag.
♪ Ett mer markerat soundtrack hade kanske varit på sin plats, men det är inte alltid heller man ser en film som klarar sig så bra med mer anonyma rytmer.
∴ Helt klart en film i Asylums övre segment och jag skulle inte tacka nej till en Mercenaries 2. Det är intressant också att se hur det börjar bli lite mer klass på Asylums filmer, både till arbetet med filmerna men också hur "större namn" dyker upp i rollistan.
 



*

 
Tror du inte jag har någon karaktär alls Garm? :P
 
Jag håller med dig f.ö. i det mesta du skriver, Nielsen levererar antagligen en av de bästa kvinnliga antagonisterna i en actionfilm. Jag skall inte säga att jag heller kände igen Nicole Bilderback, förrän du skrev "Dark Angel" då slog det mig att hon antagligen spelade Brin.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#185 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 August 2014 - 16:36

Egentligen inte. Om det är någon av oss som har svårt att hålla fingrarna ifrån kakburken så är det väl jag. ;)

Jag håller med dig i det mesta som du skriver. Serietidningsrutorna som separerar en del scener är ett snyggt och passande grepp. Jag håller även med om att intrigen kanske saknar det där lilla extra som gör den unik, men å andra sidan är inte The Asylum direkt kända för att vara unika, så det är även rätt passande att man har en sådan intrig.Men visst, lite mer "krydda" hade kanske gjort den ännu bättre. Nielsens överspel funkar bra här eftersom det gör hennes oberäkneliga karaktär ännu mera instabil. Diggar skarpt hennes insats och är positivt överraskad att hon fortfarande vet hur en slipsten ska dras. Och vem vet, blir det en uppföljare så kanske hon är tillbaka. Död behöver ju inte betyda död i en sådan här film. Hon kan ju ha mirakulöst överlevt, ha en lika ondskefull tvillingsyster, eller kanske bli klonad ;) inget är nog omöjligt för The Asylum . Och jag instämmer i det du säger om att det blir mer och mer klass på The Asylums filmer.

Kul att du gillade filmen så pass mycket. Hade det på känn. :thumbsup:

Edited by Garm (M), 24 August 2014 - 16:41.


#186 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 August 2014 - 17:10

Ja, fast-fängslad till två missiler och fritt fall ned i ett mindre slott borde väl inte vara så svårt skriva sig ut ur va? :lol: Annars så är det väl inte helt omöjligt att Raven kastades ur bilen (antingen för egen maskin eller av smällen från planet). Så Viveca Fox skall vi kanske inte skriva ur handlingen ännu -- vem vet hon kanske skulle funka som storskurk i nästa film? :D


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#187 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 August 2014 - 20:05

:lol2: Om någon kan så är det The Asylum. Jag tror inte att "aldrig" eller "omöjligt" finns i deras vokabulär. Och jag gillar dina förslag, så jag ser gärna att Raven/Viveca A. Fox kan återkomma. Hon är en hård och störtskön katt med klös i och hon skulle både kunna stå på egna ben i en eventuell uppföljare eller team:a ihop sig med Ulrika eller någon annan. :)

#188 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 August 2014 - 21:20

Du vet att Raven betyder korp och inte katt va? :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#189 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 August 2014 - 22:47

Jadå fröken, det visste jag allt. Precis som att jag vet att skådespelerskans efternamn; Fox betyder sjöko på svenska. Så det så! :P

#190 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 August 2014 - 07:17

En korpaktig sjöko (jag har alltid tror Fox betyder Räv) med kattklor således? :lol:


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#191 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 August 2014 - 15:52

Snarare korpaktig dräktig sjöko med kattklor då jag minsann vet om att Viveca betyder dräktig på maori. ;)



#192 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 September 2014 - 04:01

Vill uppmärksamma att 3 Oktober kl: 21:00 så har Blood Lake: Attack of the Killer Lampreys premiär på Animal Planet.
 
Det är en Jaws-inspirerad monsterfilm om hur Nejonögon börjar anfalla och äta människor i en liten sömning stad vid Lake Michigan. Då det är en väldigt vanlig rundmunsfisk (tekniskt inte en fisk) i våra vatten (med en av de absolut äckligaste munnarna) så tänkte jag att det kunde vara kul att se den. En bestämd tid såhär (dessutom en fredag) är väl omöjlig för alla att kunna men om ni har tid, se gärna den så kan vi diskutera filmen sen. :)
 
Filmen är producerad av Asylum för Animal Planet's Monster Month med bla. Shannen DohertyZack Ward och Christopher Lloyd i huvudrollerna. Filmen är inspirerad av det faktum att de invaderar de flesta vatten i USA och dödar fiskarna (medans de ironiskt är nära hotade i Sverige) och vissa är oroliga att när maten tar slut att de ska börja ge sig på människor.
 
Trailer!
 

Edited by Crusader, 22 September 2014 - 04:10.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#193 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 September 2014 - 19:20

Skoj, går den på Animal Planet här i krokarna med? Eller bara Usa?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#194 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 September 2014 - 19:51

Sverige är det tiden gäller. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#195 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 September 2014 - 19:56

Wohoo!

Eh. Den kanalen har jag till och med menade jag. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#196 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 September 2014 - 12:16

Vad bra. :D Glöm inte bort det bara. ;) Nästa fredag kl: 21:00, Svensk tid! :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#197 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 September 2014 - 09:24

Jag hoppas kunna spela in den iaf. Synd bara att det krockar med scifi fredagen på TV6. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#198 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 October 2014 - 16:22

Timern satt för att spela in mästerverket Cruz tipsar om!

 

*

Battledogs (2013) [US]
¤ Tack ShowTime!
≈ En varulvsvirus släpper lös på New Yorks flygplats och riskerar utlösa en pandemi av sällan skådat slag. Major Brian Hoffman och Dr. Ellen Gordon försöker tillsammans finna ett botemedel...
+ Snyggt berättad och en väl sammansatt intrig.
- Åh vad trött jag börjar bli på amerikanska generaler med hybris i skurkrollerna.
҉ Visuellt sett är det här väldigt snyggt och prydligt med en godkänd cgi. Den sistnämnda är inte helt övertygande och inte supersnygg, men klart över den standard Asylum hållit sig på tidigare.
♪ Ett väldigt trevligt soundtrack måste jag säga.
∴ Den här fortsätter trenden med mer genomarbetade manus och snygga produktioner. Kombon pandemi och varulvar funkar riktigt bra och det är nästan synd att man inte försökt göra något intressantare med skurkrollen. Faktum är att filmen tyngs lite av för många skjutglada militärer och redan nämnda general som ljuger och misskrediterar sina motståndare för att få behålla viruset för sig själv för att skapa supersoldater. Faktum är att filmen hade inte behövs en skurkroll, varulvspandemin hade räck till som den är.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#199 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 October 2014 - 01:23

Animal Planet har jag inte. Men jag får hålla ögonen öppna efter den på annat håll.

 

Kul med en Asylum-film på självaste Showtime. :) Och kul att någon ställer varulvar i fokus igen, det kan behövas som motvikt till alla zombies och vampyrer som finns inom film. Själv hittade jag någon skum film i en 10-kronors låda för ett tag sedan och som skulle ha någon form av varulv med. Dock inget från Asylum/Halcyon, fast man skulle kunna tro det. :fniss:



#200 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 October 2014 - 16:12

Showtime visar Asylum och annan b-film ibland. :) Tror Android Cop gick på den kanalen med.
 

*

 
Blood Lake: Attack of the Killer Lampreys (2014) [US]
≈ Är det en ål? En igel? En vampyr? Nej, det är ett nejonöga! Tänk er hajen, korsbefruktad med vampyrer och blodiglar.
+ Kuliga referenser till andra filmer. Christopher Lloyd gör filmens mest underhållande insats.
- Löjlig intrig som blir ännu löjligare en bit in.
҉ Godkänd cgi och rätt trevliga miljöer.
♪ Musiken gör sitt bästa, men når kanske inte riktigt ända hem i alla scener.
∴ Liksom Sharknado är det här en film som skall underhålla och balansera på gränsen till det löjliga så man skrattar åt det. Den här når inte lika långt fram som Sharknado, till större delen blir det bara löjligt men får in en del underhållande poänger som den obligatoriska motorsågen som byts mot en grästrimmer. Dock blir det för mig lite väl magstarkt när en fisk på 30cm kan släpa en fullvuxen människa baklänges ned i vattnet endast genom att bita sig fast i ena skuldran. Däremot måste jag erkänna att scenen där borgmästaren (han måtte ha släkt på Amity Island) blir ansatt av nejonögon var rätt obehaglig. Snacka om att ett felbeslut kommer tillbaka och biter honom i rumpan.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)