Jump to content

Photo

Sockerbomber från Disney


  • Please log in to reply
308 replies to this topic

#51 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 July 2011 - 22:36


Om någon undrar så blir kvällens film Monsters, INC. (2001).

Ja! En som jag har sett.


Du har inte ett omdöme att bjuda på? :)



Kejrå!

Jag har en viss förtjusning för Pixars filmer i allmänhet, och Monsters, Inc. hör till mina favoriter bland dem. Det är mycket jag gillar med hur monstersamhället gestaltas. Och en så'n sak som att det monstren har gemensamt är just att de är monster, fast man som sådant kan se ut hur som helst... Det bygger på en härligt naiv logik på något vis. Att alla monster har (ur ett amerikanskt perspektiv) normala namn i stället för att ha konstiga monster-namn är också en detalj jag uppskattar. Jag tror mig ha sett den både på svenska och på engelska, och har för mig att båda versionerna funkar rätt bra. Monster som pratar roliga dialekter ger också plus på något vis.

Och vad det gäller Atlantis: The lost empire så förvånar det mig, med tanke på hur förtjusta ni är i att påpeka vilka andra berättelser den påminner om, att ni inte har nämnt Stargate.

#52 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 August 2011 - 12:59

Sorry för att jag missat två av dina frågor Pirahnaconda. Här kommer svaren iaf:

[Musse, Kalle, Långben: de tre musketörerna]
Jag har inte en aning om den går i repris, men ajg har märkt att vissa filmer kommer fler gånger (idag går tex bambi igen) så håll ögonen på tablån jag är övertygad om att den kommer en vända till. :)

[Lady & Lufsen II - Junkyard Sociaty Rag vs Bugsley Malone]
Jag kan inte trycka på ett visst sångnummer i Busley på Junkyard Sociaty Rag men soundet i de bägge låtarna påminner avgjort om varandra. Tror det har med själva musikshangern att göra. :skummar igenom soundtracket: Kolla av "Fat sams grand slam", "bad guys", "My name is Tallulah", "So you wanna be a Boxer" och "You Give a Little Love" så märker du att det finns likheter med fler låtar.

Edited by XC, 01 August 2011 - 12:59.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#53 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 01 August 2011 - 13:15

BTW Erika det känns riktigt tryggat att ha dig med i tråden, du verkar ha skaplig koll på animerat. :D


Tack så mycket! :)

#54 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 August 2011 - 14:25

Kvällens film blir Kogänget (2004).

---

Tack för informationen kring dubbning och omdubbning, Erika och XC. :thumbsup:

Jag ska även försöka leta upp kortfilmerna som Erika har sett. Kortfilmer och animerat är en alldeles förträfflig kombination. :)

---

Trevligt att få ett omdöme till Monsters, INC. av dig Den Gröne Hämnaren. :)

Jag delar din åsikt kring det du skriver, förutom att det nog inte är min favorit av Pixars filmer. Men det är svårt det där med att rangordna filmer egentligen.

När det gäller Atlantis så tänkte jag enbart på Stargate när jag såg typsnittet på filmtiteln. Den påminner ju starkt om samma som man använder sig av i Stargate tv-serierna. Men i övrigt sett till filmen i sig så tänkte jag aldrig på att det fanns fler likheter. Antar jag att du menade? Men jag har nog inte sett tillräckligt mycket av Stargate tv-serierna antar jag.

Edited by Piranhaconda, 01 August 2011 - 15:44.


#55 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 August 2011 - 15:45

Saxade ur mina omdömen och placerar dom i ett separat inlägg istället.

---

Peter Pan

Det finns en sak som den här filmen har gemensamt med Pinocchio och det är att båda startar väldigt bra men sedan tappar en bit in i filmen. Vet faktiskt inte vad det beror på, men jag upplevde det så i båda fallen. Att man satte sig ner för att se filmerna och till en början tyckte att det här verkar vara en riktigt bra film och när filmen sedan var slut så tyckte jag att det "bara" var två bra filmer som saknade något.

Det ska sägas att det bara var jag som upplevde det så. Dom fyra knattar som också såg filmen blev helnöjda och hade inga som helst invändningar.

Stora delar av handlingen i den här filmen är intressant och bra. Jag gillar att man startar i det verkliga livet och introducerar flera av karaktärerna, för att sedan låta Peter Pan och Tingeling göra entré. Och att man efter det förflyttar handlingen till Landet Ingenstans. Det är strax efter att dom alla gör entré där som jag tycker att handlingen blev mindre intressant. En anledning till att jag tycker så kan vara att speltiden är ganska kort och att tempot ibland är rasande fort. Som att dom har tryckt in för mycket på för kort tid helt enkelt. Filmens olika karaktärer är bra men känns lite anonyma. För att vara en ledande sådan så är t ex Peter Pan ett bra exempel på det. Man satt och väntade på något mer som inte kom. Även Kapten Krok kändes lite så. Och eftersom jag inte direkt hade några förväntningar på den här filmen så kan man inte helt skylla på att jag hade för stora sådana. Animeringen är bra. Här kan jag dock erkänna att jag hade förväntat mig att den skulle se bättre ut. Inte att den är direkt dålig då alltså. Den svenska dubben var bra och passande. Flera av sångerna i filmen är väldigt bra och jag gillar nog "Following the Leader" (minns ej vad den heter på svenska) mest.

Så det är trevligt att ha fått se den här filmen nu och jag är klart nyfiken på att utforska Peter Pan mer. Kanske att den här filmen dessutom växer med tiden.

---

Pinocchio

Även den här filmen såg jag för första gången under helgen. Den lider lite av samma problem som Peter Pan har, att den börjar väldigt bra och sedan "bara" landar på att vara bra.

Dessutom så tycker jag att den här filmen är på tok för våldsam. Jag har även invändningar emot att man röker. Jag bryr mig inte om sådant i verkliga livet, folk får göra vad dom vill. Men det rimmar dåligt att ha med övervåld (i mitt tyckte) samt rökande av cigarr i en Disneyfilm.

Sett till handlingen så tycker jag nog om den här filmen lite mer än Peter Pan. När handlingen förflyttas till Pleasure Island så blir det dock genast mindre intressant, men till viss del så lyckas man sedan knyta ihop det hela innan filmen är slut. Filmens karaktärer är alla bra men lite anonyma. Bäst gillar jag nog Figaro och Cleo och det säger väl allt eftersom dom inte är med speciellt mycket utan mer är biroller. Benjamin Syrsa är nog den som jag tycker fungerar sämst. Tror att det beror på att han är så starkt förknippad med Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul varje år. Animationen är mycket fin och passande. Den svenska dubben fungerade bra. Sångerna är bra och "Ser du stjärnan i det blå" är väl lika odödlig som "Bella Notte" är i Lady och Lufsen.

Vi får se om även den här filmen växer med tiden.

#56 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 August 2011 - 13:12

Tack för svaret på mina frågor, XC. :)

---

Ikväll så vill jag se WALL-E.

---

Kogänget

Det här var ingen vidare bra film om ni frågar mig. Animeringen har liknande stil som i Atlantis: En Försvunnen Värld och den tilltalar som sagt inte mig. Däremot så uppskattar jag att man ofta arbetar med hela färgpaletten och får filmen att kännas mer levande tack vare det. Handlingen är väl filmens stora svaghet. Den känns för enkel och är lätt att glömma bort efter ett tag. Filmens karaktärer är en blandad kompott. En del sticker ut lite mer, medans andra känns bortglömda. Röstskådespelarna är okej, varken mer eller mindre. Det gäller både originaltal som svensk dubb. Sångerna är bra och musiken medryckande. Den känns både som pop, rock och country i ett. Något som fungerade förvånansvärt bra i filmen. Jill Johnson sjunger flera av låtarna på svenska och passar perfekt. Trots en del bra saker med den här filmen så är bristerna fler och mer omfattande och det gör att jag inte kan påstå att jag tycker om den här filmen speciellt mycket.

Med på utgåvan som jag har medföljde även kortfilmen A Dairy Tale: The Three Little Pigs som jag inte heller fastnade för.

#57 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 02 August 2011 - 16:28

Jag delar din åsikt kring det du skriver, förutom att det nog inte är min favorit av Pixars filmer. Men det är svårt det där med att rangordna filmer egentligen.

Ja, verkligen. Jag tycker som sagt om Pixars filmer i allmänhet, så det är svårt att säga vilken som är allra bäst, men monstren ligger i alla fall mycket bra till. Och så kan det ju nämnas att jag inte har sett alla deras filmer, så det kan ju tänkas att deras bästa ännu återstår att beglo.



När det gäller Atlantis så tänkte jag enbart på Stargate när jag såg typsnittet på filmtiteln. Den påminner ju starkt om samma som man använder sig av i Stargate tv-serierna. Men i övrigt sett till filmen i sig så tänkte jag aldrig på att det fanns fler likheter. Antar jag att du menade? Men jag har nog inte sett tillräckligt mycket av Stargate tv-serierna antar jag.

Det var främst filmen jag tänkte på. Jag tror inte att jag kände till tv-serien när jag såg den här filmen. I alla fall så tycker jag att likheten mellan de båda filmerna är rätt stor med avseende på handlingen. Kort sagt: En språkvetare hittar en försvunnen värld, åker dit som del av en expedition, träffar en tjej, och stannar kvar när resten av expeditionen åker hem.



Peter Pan

Det finns en sak som den här filmen har gemensamt med Pinocchio och det är att båda startar väldigt bra men sedan tappar en bit in i filmen. Vet faktiskt inte vad det beror på, men jag upplevde det så i båda fallen. Att man satte sig ner för att se filmerna och till en början tyckte att det här verkar vara en riktigt bra film och när filmen sedan var slut så tyckte jag att det "bara" var två bra filmer som saknade något.

Det ska sägas att det bara var jag som upplevde det så. Dom fyra knattar som också såg filmen blev helnöjda och hade inga som helst invändningar.

Stora delar av handlingen i den här filmen är intressant och bra. Jag gillar att man startar i det verkliga livet och introducerar flera av karaktärerna, för att sedan låta Peter Pan och Tingeling göra entré. Och att man efter det förflyttar handlingen till Landet Ingenstans. Det är strax efter att dom alla gör entré där som jag tycker att handlingen blev mindre intressant. En anledning till att jag tycker så kan vara att speltiden är ganska kort och att tempot ibland är rasande fort. Som att dom har tryckt in för mycket på för kort tid helt enkelt. Filmens olika karaktärer är bra men känns lite anonyma. För att vara en ledande sådan så är t ex Peter Pan ett bra exempel på det. Man satt och väntade på något mer som inte kom. Även Kapten Krok kändes lite så. Och eftersom jag inte direkt hade några förväntningar på den här filmen så kan man inte helt skylla på att jag hade för stora sådana. Animeringen är bra. Här kan jag dock erkänna att jag hade förväntat mig att den skulle se bättre ut. Inte att den är direkt dålig då alltså. Den svenska dubben var bra och passande. Flera av sångerna i filmen är väldigt bra och jag gillar nog "Following the Leader" (minns ej vad den heter på svenska) mest.

Så det är trevligt att ha fått se den här filmen nu och jag är klart nyfiken på att utforska Peter Pan mer. Kanske att den här filmen dessutom växer med tiden.

Den var det länge sedan jag såg. Tror att jag mest koncentrerade mig på vad som skiljde den från boken. Fast jag tror att jag uppskattade den ändå.
Kul detalj: Jag fick för ett tag sedan veta (från en fotnot till Casey & Andy, har jag för mig) att det har blivit en tradition att kapten Krok och pappa Darling spelas av samma skådespelare, och att det är så även i Disney-versionen.



Kogänget

Det här var ingen vidare bra film om ni frågar mig. Animeringen har liknande stil som i Atlantis: En Försvunnen Värld och den tilltalar som sagt inte mig. Däremot så uppskattar jag att man ofta arbetar med hela färgpaletten och får filmen att kännas mer levande tack vare det. Handlingen är väl filmens stora svaghet. Den känns för enkel och är lätt att glömma bort efter ett tag. Filmens karaktärer är en blandad kompott. En del sticker ut lite mer, medans andra känns bortglömda. Röstskådespelarna är okej, varken mer eller mindre. Det gäller både originaltal som svensk dubb. Sångerna är bra och musiken medryckande. Den känns både som pop, rock och country i ett. Något som fungerade förvånansvärt bra i filmen. Jill Johnson sjunger flera av låtarna på svenska och passar perfekt. Trots en del bra saker med den här filmen så är bristerna fler och mer omfattande och det gör att jag inte kan påstå att jag tycker om den här filmen speciellt mycket.

Det var några år sedan jag såg den med. Vad jag minns så var country-skurken rätt kul. Men själva historien var väldigt förutsägbar, så extas uteblev.

#58 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 02 August 2011 - 17:41

Jag har även invändningar emot att man röker. Jag bryr mig inte om sådant i verkliga livet, folk får göra vad dom vill. Men det rimmar dåligt att ha med övervåld (i mitt tyckte) samt rökande av cigarr i en Disneyfilm.


Well, man får ju lite till filmens ålder också. 1940 var rökning vardag. ^_^

Posted Image
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#59 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 August 2011 - 12:42


Jag har även invändningar emot att man röker. Jag bryr mig inte om sådant i verkliga livet, folk får göra vad dom vill. Men det rimmar dåligt att ha med övervåld (i mitt tyckte) samt rökande av cigarr i en Disneyfilm.


Well, man får ju lite till filmens ålder också. 1940 var rökning vardag. ^_^

Posted Image


Jag förstår vad du menar. Det är väl en vanesak som så mycket annat antar jag. Jag har inte sett så många av Disneys tidiga filmer så då skär det sig lite mot den bild som jag har av företaget som sådant och hur deras filmer brukar vara. Du har helt rätt i att det var vanligt förr med sådana företeelser i film. På tal om det så läste jag en artikel för någon dag sedan att filmcigaretten är på otdöende.

Chesterfield?

Äh, det här var märket som gällde förr. ;)

Posted Image

Och så kan det ju nämnas att jag inte har sett alla deras filmer, så det kan ju tänkas att deras bästa ännu återstår att beglo.


Vilka har du kvar att se? :)

Det var främst filmen jag tänkte på. Jag tror inte att jag kände till tv-serien när jag såg den här filmen. I alla fall så tycker jag att likheten mellan de båda filmerna är rätt stor med avseende på handlingen. Kort sagt: En språkvetare hittar en försvunnen värld, åker dit som del av en expedition, träffar en tjej, och stannar kvar när resten av expeditionen åker hem.


Jag har bara sett filmen en gång tidigare tror jag. På bio. Nu när du drar handlingen i korta drag så påminner dom ju väldigt mycket om varandra. Precis som att XC var inne på likheterna till Avatar. :)

Den var det länge sedan jag såg. Tror att jag mest koncentrerade mig på vad som skiljde den från boken. Fast jag tror att jag uppskattade den ändå.
Kul detalj: Jag fick för ett tag sedan veta (från en fotnot till Casey & Andy, har jag för mig) att det har blivit en tradition att kapten Krok och pappa Darling spelas av samma skådespelare, och att det är så även i Disney-versionen.


Kul detalj som du veta för ett tag sedan. Sådant är alltid kul och intressant att veta om.

När det gäller böckerna så har jag aldrig läst den tidigare men det var lite det jag menade med att jag ville utforska Peter Pan mer framöver. Läsa boken och ta redan på mer om hur J.M. Barrie kom på själva idén, vem han var och så.

Jag antar att du kan rekommendera boken eftersom du har läst den? :)

#60 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 August 2011 - 14:06

Kvällens film blir Vilddjuren (2006).

---

XC har sett WALL-E tidigare och här har vi det omdömet.

WALL•E | IMDb » Trailers/Klipp
Världens, just nu, charmigaste robot! Han har ett lätt stråk av ET i sig utseendemässigt faktiskt, undrar om det är medvetet? Välskriven historia liten med ett uns propaganda-doft över sig där en 700 år gammal robot hoppar på en raket för att rädda sin nyförälskelse. Att han skulle fullborda sitt uppdrag: och rädda planeten, samtidigt visste han inte . En välgjord film med trevlig musik. Delar av filmen är nästan helt dialogfri och det känns helt logiskt faktiskt. Bjuder på flera leenden. -- BRA.


---

WALL-E

Den här filmen om någon lever väl upp till titeln på den här tråden och dess betydelse. En mer sockerdoftande Disneyfilm får man nog leta efter. Inte så att det stör, tvärtom. Jag hade glömt bort hur bra den här filmen verkligen är. Jag har bara sett den 1-2 gånger tidigare och kom ihåg att den var bra. Men jag hade även en känsla av att jag hade en del invändningar emot filmen. Vilka dom skulle ha varit vet jag inte för när jag nu såg om filmen så tycker jag att den är snudd på perfekt. Att det inte blir bästa tänkbara omdöme beror nog på att jag i vanliga fall sällan delar ut sådana samt att den här filmen inte är riktigt lika bra i den andra halvan som den är i den första. För början av filmen är väldigt bra och det på flera sätt. Dels så är det skönt att slippa dialog i filmen och istället låta andra delar bli det som berättar för oss och förmedlar känslor. En av filmens styrkor är Ben Burtt och dom fantastiska ljud som han tog fram till den här filmen. Dom är väldigt bra, passande och som gjutna till den här filmen. Även filmmusiken är riktigt bra och en stämningshöjare. Dessa två saker tillsammans med andra beståndsdelar som animation och manus gör att man i större utsträckning faktiskt kan förlita sig på att inte behöva ha någon dialog. Nu förekommer det sådan i vilket fall som helst, men den dialogfria delen av filmen är så skön så länge det varar. Och när man sedan har röster så fick man bra sådana. Sigourney Weaver gör rösten som huvuddatorn ombord på Axiom. Ben Burtt själv gör rösten till WALL-E och Elissa Knight till EVE. Alla är mycket bra. Dom andra är det också, men dessa tre är i en klass för sig. Den svenska dubben lyssnade jag aldrig på denna gång men av vad jag minns från tidigare gånger som jag har sett WALL-E så var dom också bra. Handlingen i filmen är lysande. Jag gillar som sagt den första delen när WALL-E först är helt själv och hur EVE sedan dyker upp. När handlingen förflyttar sig ut i rymden och ombord på Axiom så dras den ner ett pinnhål och det är väl just för att tempot blir högre, det dyker upp flera andra och inte fullt så intressanta karaktärer, samt att det förekommer mer dialog. Jag gillar den där sköna känslan som man fick av den första delen av filmen då WALL-E bara var. Tyst så tog han sig fram och utförde sitt jobb och var nöjd med det. Sedan dyker EVE upp i hans liv och för första gången på länge så ser WALL-E en annan sida av livet och tillvaron och EVE vänder upp och ner på allt. Till det bättre. Även den biten är skön att se. Det är väldigt avkopplande att se en film som är på det sättet. Dessutom är det sött värre när EVE dyker upp och WALL-E blir helt till sig av det. Den andra delen är inte dålig som sådan, men jag hade gärna sett en annan utveckling av handlingen istället. Innan jag glömmer bort det så måste jag slå ett slag för filmens humor. Den är väldigt bra och smart utförd. Sedan så uppskattar jag parallellerna till både 2001, E.T. samt Short Circuit bara för att nämna några. Jag vet att det är en del som stör sig på dom men det gör definitivt inte jag. Dels är det ju tre bra filmer som får en fin hylling och sedan så är det så bra infogat i WALL-E att jag omöjligt kan se det som något störande. Vet inte vad det finns mer att säga om filmen, annat än att den är väldigt bra.

Med på utgåvan som jag har medföljde kortfilmerna Presto samt BURN-E. Båda två var väldigt bra och roliga. Bäst tycker jag att Presto är. En mycket trevlig bonus att man fick se dessa två med tacke vare att dom återfinns på utgåvan.

Edited by Piranhaconda, 03 August 2011 - 14:09.


#61 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 August 2011 - 15:44

Det finns rentutav två omdömen av mig på filmen:
Postad 09 augusti 2008 - 15:51
Postad 24 november 2009 - 20:37

WALL•E (2008) [US]
Det är den dialoglösa biten som är allra bäst. Filmen fortsätter att vara bra och underhållande även när WALL•E kommer in på rymdskeppet, men det är just de dialogfria partierna som dröjer sig kvar efteråt hos tittaren. Bitvis så doftar det propaganda om storyn - miljöförstöring och lättja men inte så mycket att det förstör en bra film. Uppe på det är det verkligen svårt att inte tycka om WALL•E, EVE (EVA), MO och de andra robotarna.
Animeringen är tipptopp, bonus för att man lyckats få WALL•Es kamera ögon så levande som de är. Jag uppskattar också det lilla extra jobbet man lagt ned på den svenska versionen med att översätta tidningslöp osv i själva bilden och inte bara med undertext.
WALL•E skulle jag tippa kommer ta plats tillsammans med Snövit, Piocchio och Robin Hood tillsammans med de riktigt klassiska Disney-filmerna.


BURN•E (2008) [US]
Den här kortfilmen utspelar sig parallellt med huvudfilmen tidsmässigt och tilltaget är snudd på genialt. det hjälper givetvis att den är väldigt bra skriven. Man tycker verkligen synd om stackars BURN•E och hans eviga jobb med att laga lanternan (eller vad det nu var - minns inte så noga) samtidigt som man inte kan låta bli att fnissa åt hans olyckor. Och hans glädje när han (typ helt o onödan) lyckas avsluta jobbet är smittsam.

Edited by XC, 03 August 2011 - 15:45.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#62 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 August 2011 - 16:24

Det andra och senare omdömet missade jag. Var bara inne lite snabbt i tråden för WALL-E och såg ditt första omdöme där. Det andra du skrev var kort och koncist. :)

Trevligt att du också tycker mycket om den här filmen. Du har helt rätt i att den kommer att stå som en klassiker bredvid flera av dom andra riktigt stora Disneyfilmerna. Den känns odödlig.

Filmens budskap är tydligt så jag förstår att den delar människor i två läger. Själv ser jag det inte som propaganda utan mer som en uppmaning till eftertanke. :)

Trevligt att du tog upp det där med den svenska versionen. Jag minns inte den, men jag gillar verkligen att dom tog sig tid att ändra sådant som du beskrev så att det ligger mer i fas med det övriga i filmen. Hellre det än svenska undertexter till rubriker på annat språk.

BURN-E är riktigt bra och jag gillar att man väver in den i WALL-E. Den blir som en bonus för oss som har sett filmen.

Har du sett Presto med? :)

Edited by Piranhaconda, 03 August 2011 - 16:50.


#63 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 August 2011 - 16:34

Just nu så är ju vikt, hälsa och miljömedveten het riktigt heta ämnen - kanske är det därför som jag tycker det luktar lite propaganda under filmen. :)

Jag har sett presto - den är rolig men jag såg den inte igår. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#64 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 August 2011 - 16:50

Trevligt att du har sett Presto tidigare och gillar den.

Det är väl en tolkningsfråga det där om filmens budskap. Jag delar ju din uppfattning i vanliga fall, om att ju mer upphaussad och aktuellt som någonting är, desto mer ointressant blir det. Oftast i varje fall, undantag finns ju alltid. Men just till den här filmen så tyckte jag inte att budskapet stack ut på det sättet. Men jag är tacksam att du gav din syn på det hela. :)

#65 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 August 2011 - 17:57

[Musse, Kalle, Långben: de tre musketörerna]
Jag har inte en aning om den går i repris, men ajg har märkt att vissa filmer kommer fler gånger (idag går tex bambi igen) så håll ögonen på tablån jag är övertygad om att den kommer en vända till. :)

Uppdatering: Den går igen nu på lördag faktiskt. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#66 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 August 2011 - 12:44

Tack för att du sade till XC. Du är guld värd! :D

---

Idag så vill jag se på Pongo och de 101 dalmatinerna (1961).

---

Vilddjuren

Den här filmen har påtagliga likheter med Madakaskar men det märks vilken av dom som är den bättre. Jag var dessutom inte ensam om att se likheterna. Jag tror att det som verkligen drar ner helhetsintrycket för mig är en kombination av att likheterna mellan den här filmen och Madagaskar är för många och det känns som ett rent plagiat snarare än att skaparna till den här filmen har låtit sig inspireras av Madagaskar. En annan sak är animationen som känns mer som en enda lång FMV snarare än en animerad film. Dessutom som var röstskådespelet inte speciellt bra, vare sig i original eller som dubb. Jag tycker ju om Madagaskar så därför är det svårt att såga den här filmen helt. Handlingen som sådan är tilltalande och fungerar främst i dom scener som är originella för den här filmen. Dessutom har man fått till en bra balans, med lika delar humor, drama, romantik, spänning och action. Ser man till animationen så är den inte bra, men den glänser till ibland och det får man vara tacksam för. En del röstskådespelare är bättre än andra, men i sin helhet är den som sagt var en besvikelse. Speciellt i original där den inte alls lyckas fånga mig som tittar. Till filmen huvudkaraktär förlitade man sig på att låta Kiefer Sutherland göra rösten och det fungerar inte alls. Han har en så speciell röst att jag har svårt att se honom göra bra röstskådespel till någon form av film över huvud taget. Jag är generös när jag säger att filmen knappt är godkänd.

#67 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 August 2011 - 16:40

Vilddjuren skall jag erkänna att jag missat helt, kollade in trailern och den känns lite som en kopia på Madagaskar.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#68 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 August 2011 - 12:27

Jag har nog hört talas om den men inte mycket mer. Jag hade tur att komma över den och tyckte att jag kunde ge den en chans. Har man sett Madagaskar och tycker om den filmen så kan man dock stunta i att se Vilddjuren. Det är praktiskt taget samma film fast i en annan förpackning.

---

I helgen så har jag tänkt att se Djungelboken (1967).

---

Pongo och de 101 dalmatinerna

Det jag tyckte om Lady och Lufsen tycker jag om även denna film. Den har sin tjusning men den är lite långtråkig. Handlingen är i grunden bra och söt, men det vill liksom inte riktigt räcka till hela vägen i mål. Animeringen är ojämn. Vissa delar har den där klassiska stilen som man är van vid om man växte upp med Disneys äldre filmer. Men på sina ställen så ser det inte bra ut. Det gäller främst bakgrunder och scener där bilden inte är i rörelse. Det känns lite billigt gjort. Omdubben är inte heller den speciellt bra och det verkar som att fler har reagerat på just detta. En del röster är perfekta, men nästan lika många känns direkt usla. Exakt vad det beror på vet jag inte men jag tror att det rör sig om en kombination av fel röstskådespelare till dessa roller samt att man kanske inte har kunnat göra den bästa tänkbara produktionen av olika orsaker. Musiken är bra men inget man minns efter att filmen är slut. Så för stunden är filmen sevärd, men den saknar det där lilla extra för att bli en riktig klassiker. Vilket är synd för kombinationen Disney och djur är ju nästan alltid bra.

Edited by Piranhaconda, 08 August 2011 - 13:24.


#69 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 August 2011 - 13:40

Djungelboken

En av Disneys verkliga klassiker får man väl ändå lov att säga. Den är väldigt bra men inte lika bra som när jag såg den som barn. En förklaring är att jag nu såg om den på DVD och att denna version av filmen har blivit restaurerad, något som jag har delade känslor om. Det såg nämligen lite för finputsat och tillrättalagt ut och det förtog lite av upplevelsen. Den andra förklaringen till att filmen inte är lika bra längre är att filmen har ett par partier som är lite sega. Dels i början av filmen innan Mowgli träffar Baloo och sedan mot slutet av filmen och uppgörelsen med Shere Khan. Men när jag pratar om att filmen är sämre så är det med små marginaler och om vi skulle använda en betygsstege så gick filmen från en solklar fyra ner till en stabil trea. Så filmen är ju för den delen fortfarande bra och sevärd.
Animationen är riktigt bra och jag gillar hur levande den får berättelsen att vara. I allt från karaktärer till miljöer och händelser mellan dessa beståndsdelar.
Karaktärerna är häftiga. Min favorit är Kaa som har påtagliga likheter med Sir Väs.
Handlingen är mycket fin och den har en bra blandning av allt som man kan önska sig.
Musiken är även den väldigt bra och bjuder på flera odödliga sångnummer. Alla är egentligen lika bra men mest medryckande denna gång var faktiskt "Överste Hathis Marsch."
Den svenska dubben är mycket bra och en sådan som känns given till den här filmen. Det skulle vara intressant att få ta del av en omdubb någon gång bara för att se hur en sådan kan vara. Att den skulle göra filmen sämre är jag övertygad om. Jag testade en del scener med originaltal men det fungerade inte alls bra. Det är nog mest en vanesak skulle jag tro.

Edited by Piranhaconda, 08 August 2011 - 16:57.


#70 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 August 2011 - 09:16

Vet inte om jag någonsin sett Djungelboken i sin helhet - vet att jag sett mer än vad som visas i Kalle Ankas jul iaf.

Har sett två live actionfilmer också - en riktigt bra story måste jag säga som tål att ses flera gånger.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#71 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 August 2011 - 12:44

Inte sett hela filmen? Oj, då har du något att se fram emot. :D Jag tror definitivt att du skulle tycka om filmen och säkert även lägga den till din lista över dom bästa Disneyfilmerna som du har sett. Jag får den känslan i varje fall utifrån att vår smak är så lika.

Jag har sett två spelfilmer med. En med Sabu från 1942 som jag minns med värme. Sedan så har jag någon gång även sett den med Jason Scott Lee från 1994 som jag inte riktigt minns hur den var. Är det samma filmer som du också har sett?

Dock har jag inte läst Rudyard Kiplings bok än och det skäms jag lite över måste jag säga. :blush: En bok jag borde köpa och läsa.

---

Djungelboken 2

En förvånansvärt bra uppföljare måste jag säga. Nu har jag sett några sådana till Disneys originalfilmer och dom flesta håller faktiskt hög kvalité vilket är lite oväntat.
Den här verkar följa upp handlingen ifrån den första filmen nästan direkt efter att den slutar eller kort tid därefter. För karaktärerna har inte åldrats nämnvärt mycket måste jag säga.
Handlingen som sådan är helt okej och liknar den från den första filmen på mer än en punkt. Nu lägger dom till tillräckligt mycket nytt för att det inte ska kännas som en direkt återupprepning och det är tacksamt.
Samma karaktärer återkommer och även en del nya tillkommer. Ingen av dom nya sticker ut mer än dom andra. Till min stora glädje så återkom även Kaa och fick dessutom lite mer tid i den här filmen. Fick jag bestämma så skulle han gott kunna få en helt egen film. Eller kanske en tillsammans med Sir Väs från Robin Hood. ;)
Dom svenska röstskådespelarna är ju helt nya till den här filmen och det var jag beredd på. Dom är ju inte alls lika duktiga som dom som förekommer i originalfilmen men det fungerar trots allt bra faktiskt. Rolf Lassgård är inte så tokig som Baloo t ex.
Animationen är väldigt fin och vacker. Helt klart ett steg i rätt riktning.
Musiken gör sitt till och flera av dom nya sångnumren är passande och bra framförda.

#72 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 09 August 2011 - 14:17


Och så kan det ju nämnas att jag inte har sett alla deras filmer, så det kan ju tänkas att deras bästa ännu återstår att beglo.


Vilka har du kvar att se? :)

Av långfilmerna är det The Incredibles, Ratatouille, Up, Toy Story 3 och Cars 2 som jag inte har sett.



När det gäller böckerna så har jag aldrig läst den tidigare men det var lite det jag menade med att jag ville utforska Peter Pan mer framöver. Läsa boken och ta redan på mer om hur J.M. Barrie kom på själva idén, vem han var och så.

Det finns ju en film om Barrie, men det tror jag visst att någon nyss nämnde i en annan tråd.



Jag antar att du kan rekommendera boken eftersom du har läst den? :)

Ja, det kan jag. Jag har även läst Peter Pan och Mamie som är en kortare historia som påminner väldigt mycket om ett avsnitt ur Peter Pan och Wendy. Lite efterforskningar (som försvåras något av att Mamie bara heter Mamie i den svenska översättningen, medan hon på originalspråket heter Maimie) ger ledtrådar om att texten i Peter Pan och Mamie är plockad från Peter Pan i Kensington Gardens, som i sin tur har hämtat det mesta av sin text från The little white bird (Jag vet inte om den finns på svenska.)



Pongo och de 101 dalmatinerna

Det jag tyckte om Lady och Lufsen tycker jag om även denna film. Den har sin tjusning men den är lite långtråkig. Handlingen är i grunden bra och söt, men det vill liksom inte riktigt räcka till hela vägen i mål. Animeringen är ojämn. Vissa delar har den där klassiska stilen som man är van vid om man växte upp med Disneys äldre filmer. Men på sina ställen så ser det inte bra ut. Det gäller främst bakgrunder och scener där bilden inte är i rörelse. Det känns lite billigt gjort. Omdubben är inte heller den speciellt bra och det verkar som att fler har reagerat på just detta. En del röster är perfekta, men nästan lika många känns direkt usla. Exakt vad det beror på vet jag inte men jag tror att det rör sig om en kombination av fel röstskådespelare till dessa roller samt att man kanske inte har kunnat göra den bästa tänkbara produktionen av olika orsaker. Musiken är bra men inget man minns efter att filmen är slut. Så för stunden är filmen sevärd, men den saknar det där lilla extra för att bli en riktig klassiker. Vilket är synd för kombinationen Disney och djur är ju nästan alltid bra.

Den här var inte särskilt engagerande, tyckte jag när jag såg den, så den ställs inte bland favoriterna. Hur som helst är kanske den fråga som oundvikligen ställer sig i samband med den här filmen: Vem bestämde hur titeln skulle översättas, och vad hade vederbörande varit med om som kunde få ett sådant beslut att verka vettigt??



Dock har jag inte läst Rudyard Kiplings bok än och det skäms jag lite över måste jag säga. :blush: En bok jag borde köpa och läsa.

Men jag har läst båda böckerna. (Fast jag är inte säker på att jag läste alla delar av tvåan. Vart annat kapitel handlar om Mowgli och vart annat handlar om helt andra personer (Med personer menar jag djur.) som vanligtvis bara står och babblar med varandra, vilket jag inte tyckte var så spännande när jag läste den (i min ungdom) så det kan ha varit så att jag så småningom kom att hoppa över de kapitlen och höll mig till Mowgli-historien. Ettan är jag i alla fall rätt säker på att jag har läst hela. Den innehåller också både Mowgli och annat. Kommer ihåg att jag tyckte om Den vita sälen och Rikki-Tikki-Tavi (av vilken ett av tidigare nämnda videoband innehåller en adaptation (som inte är gjord av Disney)).)

Skillnaderna mellan boken och Disney-filmen är väldigt stora, vilket är lite störande, men så vitt jag kan minnas är filmen bra ändå. Det finns en datoranimerad tv-serie-version av Djungelboken som går på Barnkanalen nu eller nyss. Jag har bara sett fragment av den, så jag ska inte ge mig på att hävda att den är bra eller dålig. Men av det jag skymtat, verkar den vara mer trogen originalet än vad Disney-versionen är. Att Baloo har glasögon i den, misstänker jag beror på att vem som nu har gjort den vill tydliggöra att det inte är samma upplaga av Baloo som i Disneys film.

På tal om olika upplagor av Baloo förresten... Är det någon som förstår sig på hur det kunde komma sig att han fick en egen tv-serie där han flyger flygplan??

#73 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 August 2011 - 17:21

Trevligt att ha med även dig i den här tråden Den Gröne Hämnaren. :)

Det finns ju en film om Barrie, men det tror jag visst att någon nyss nämnde i en annan tråd.


Jag såg nyss filmen Finding Neverland och skrev om den i Senaste Sedda Film-tråden om det är den filmen som du tänkte på. Mycket bra och intressant film. Precis vad jag ville se efter att ha avnjutit Peter Pan tidigare.

Ja, det kan jag. Jag har även läst Peter Pan och Mamie som är en kortare historia som påminner väldigt mycket om ett avsnitt ur Peter Pan och Wendy. Lite efterforskningar (som försvåras något av att Mamie bara heter Mamie i den svenska översättningen, medan hon på originalspråket heter Maimie) ger ledtrådar om att texten i Peter Pan och Mamie är plockad från Peter Pan i Kensington Gardens, som i sin tur har hämtat det mesta av sin text från The little white bird (Jag vet inte om den finns på svenska.)


Tack för hjälpen. Så det finns flera böcker om Peter Pan alltså? Jag hade för mig att det bara fanns två, men jag kanske läste fel när jag var ute och sökte information på Internet efter att ha sett filmen. Sedan undrar man ju lite om dessa fortfarande finns i tryck. Man kan ju tycka det om man ser till hur pass omtalad Peter Pan är. Annars får jag väl anlita biblioteket för dom borde ha samtliga böcker.

Pongo och de 101 dalmatinerna

Den här var inte särskilt engagerande, tyckte jag när jag såg den, så den ställs inte bland favoriterna. Hur som helst är kanske den fråga som oundvikligen ställer sig i samband med den här filmen: Vem bestämde hur titeln skulle översättas, och vad hade vederbörande varit med om som kunde få ett sådant beslut att verka vettigt??


Nu hänger jag inte riktigt med. Du undrar hur namnet Pongo smög sig in i den svenska titeln? För bortsett från det så är väl den svenska översättningen bra. Eller?

Men jag har läst båda böckerna. (Fast jag är inte säker på att jag läste alla delar av tvåan. Vart annat kapitel handlar om Mowgli och vart annat handlar om helt andra personer (Med personer menar jag djur.) som vanligtvis bara står och babblar med varandra, vilket jag inte tyckte var så spännande när jag läste den (i min ungdom) så det kan ha varit så att jag så småningom kom att hoppa över de kapitlen och höll mig till Mowgli-historien. Ettan är jag i alla fall rätt säker på att jag har läst hela. Den innehåller också både Mowgli och annat. Kommer ihåg att jag tyckte om Den vita sälen och Rikki-Tikki-Tavi (av vilken ett av tidigare nämnda videoband innehåller en adaptation (som inte är gjord av Disney)).)

Skillnaderna mellan boken och Disney-filmen är väldigt stora, vilket är lite störande, men så vitt jag kan minnas är filmen bra ändå. Det finns en datoranimerad tv-serie-version av Djungelboken som går på Barnkanalen nu eller nyss. Jag har bara sett fragment av den, så jag ska inte ge mig på att hävda att den är bra eller dålig. Men av det jag skymtat, verkar den vara mer trogen originalet än vad Disney-versionen är. Att Baloo har glasögon i den, misstänker jag beror på att vem som nu har gjort den vill tydliggöra att det inte är samma upplaga av Baloo som i Disneys film.

På tal om olika upplagor av Baloo förresten... Är det någon som förstår sig på hur det kunde komma sig att han fick en egen tv-serie där han flyger flygplan??


Nu när du säger det så har jag i varje fall läst om Rikki-Tikki-Tavi när jag var liten. Men det är nog allt jag har läst av Kipling.

Tack för informationen. Det är intressant att veta om hur det ligger till med böckerna samt skillnader mellan bok och film. Och det skulle som sagt vara trevligt att läsa båda böckerna någon gång.

Angående det sista om Luftens Hjältar (TaleSpin) så länkade wikipedia vidare till en tänkbar förklaring.

We never intentionally thought of TS as a "spin-off" or even a parody of Jungle Book. As I mentioned, we were in a time crunch to create a new series. We know Baloo was a great character (from the B Players development) and we weld that onto the Launchpad McQuack air delivery service idea from Duck Tales. Those were the roots of the series.

Kit came next, because the dynamic of the eager son (Mowgli) and the bad role model father (Baloo) was so clearly delineated in Jungle Book. Next came the Cheers angle with Rebecca as inexperienced boss and surrogate mother for Kit. Wildcat was based on the drugged out pilot character from "Fandago" (go rent it). Only after these elements were in place that we decided to add a neutral territory (like Rick's Cafe American from Casablanca) and who better to run it than King Louie??! Shere Khan was added even later. So as you can see, we didn't start off with a Jungle Book take-off... it was strictly the Baloo father figure/ lazy con man that we were interested in.

Sadly, Jungle Book is such a seminal film to so many animators of that time that we had trouble hiring some people because they thought we were ruining the original concept. Perhaps we were, but I've had artists tell me later that they wished they could have worked on Tale Spin after all.

Jymn



#74 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 August 2011 - 10:02



Det finns ju en film om Barrie, men det tror jag visst att någon nyss nämnde i en annan tråd.


Jag såg nyss filmen Finding Neverland och skrev om den i Senaste Sedda Film-tråden om det är den filmen som du tänkte på.

Ja, det var det.



Tack för hjälpen. Så det finns flera böcker om Peter Pan alltså? Jag hade för mig att det bara fanns två, men jag kanske läste fel när jag var ute och sökte information på Internet efter att ha sett filmen.

The little white bird är den första boken Peter är med i. Jag har inte fått klart för mig exakt hur den förhåller dig till Peter Pan in Kensington Gardens, men det verkar som att den ena ingår i den andra, fast att den skiljer sig lite smått. Peter and Wendy är den mest kända boken. Den gjordes först som teaterpjäs under namnet Peter Pan or The boy who wouldn't grow up. Och för några år sedan kom den officiella uppföljaren Peter Pan in scarlet av Geraldine McCaughrean. Förutom det tycks det även finnas en hel hög med inofficiella böcker.



Sedan undrar man ju lite om dessa fortfarande finns i tryck. Man kan ju tycka det om man ser till hur pass omtalad Peter Pan är.

The little white bird vet jag som sagt inte om den finns på svenska. Men alla de andra finns. Röde piraten är ju tillräckligt ny för att den fortfarande liksom borde finnas, och Peter Pan och Wendy skulle det tyckas konstigt om den inte fanns. Jag vet i alla fall att den har kommit i nya utgåvor lite då och då. Peter Pan i Kensington Gardens / Peter Pan och Mamie hör man ju sällan talas om, så de känns mindre uppenbara, men man kan ju alltid hoppas.




Pongo och de 101 dalmatinerna

Den här var inte särskilt engagerande, tyckte jag när jag såg den, så den ställs inte bland favoriterna. Hur som helst är kanske den fråga som oundvikligen ställer sig i samband med den här filmen: Vem bestämde hur titeln skulle översättas, och vad hade vederbörande varit med om som kunde få ett sådant beslut att verka vettigt??


Nu hänger jag inte riktigt med. Du undrar hur namnet Pongo smög sig in i den svenska titeln? För bortsett från det så är väl den svenska översättningen bra. Eller?

Jag undrar mest varför man får för sig att kalla en film som handlar om hundraen dalmatiner varav en heter Pongo för "Pongo OCH de 101 dalmatinerna".



Angående det sista om Luftens Hjältar (TaleSpin) så länkade wikipedia vidare till en tänkbar förklaring.

We never intentionally thought of TS as a "spin-off" or even a parody of Jungle Book. As I mentioned, we were in a time crunch to create a new series. We know Baloo was a great character (from the B Players development) and we weld that onto the Launchpad McQuack air delivery service idea from Duck Tales. Those were the roots of the series.

Kit came next, because the dynamic of the eager son (Mowgli) and the bad role model father (Baloo) was so clearly delineated in Jungle Book. Next came the Cheers angle with Rebecca as inexperienced boss and surrogate mother for Kit. Wildcat was based on the drugged out pilot character from "Fandago" (go rent it). Only after these elements were in place that we decided to add a neutral territory (like Rick's Cafe American from Casablanca) and who better to run it than King Louie??! Shere Khan was added even later. So as you can see, we didn't start off with a Jungle Book take-off... it was strictly the Baloo father figure/ lazy con man that we were interested in.

Sadly, Jungle Book is such a seminal film to so many animators of that time that we had trouble hiring some people because they thought we were ruining the original concept. Perhaps we were, but I've had artists tell me later that they wished they could have worked on Tale Spin after all.

Jymn

Ah! De hade ont om tid alltså. En fullt logisk förklaring.

#75 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 August 2011 - 12:49

Tack för hjälpen. Så det finns flera böcker om Peter Pan alltså? Jag hade för mig att det bara fanns två, men jag kanske läste fel när jag var ute och sökte information på Internet efter att ha sett filmen.

The little white bird är den första boken Peter är med i. Jag har inte fått klart för mig exakt hur den förhåller dig till Peter Pan in Kensington Gardens, men det verkar som att den ena ingår i den andra, fast att den skiljer sig lite smått. Peter and Wendy är den mest kända boken. Den gjordes först som teaterpjäs under namnet Peter Pan or The boy who wouldn't grow up. Och för några år sedan kom den officiella uppföljaren Peter Pan in scarlet av Geraldine McCaughrean. Förutom det tycks det även finnas en hel hög med inofficiella böcker.


Tack för förklaringen. Det rätade ut en del frågetecken som jag hade. Jag får forska vidare lite i det hela. Jag har i varje fall hittat några böcker som går att både köpa och låna på biblioteket så det kanske är en bra start.

Sedan undrar man ju lite om dessa fortfarande finns i tryck. Man kan ju tycka det om man ser till hur pass omtalad Peter Pan är.

The little white bird vet jag som sagt inte om den finns på svenska. Men alla de andra finns. Röde piraten är ju tillräckligt ny för att den fortfarande liksom borde finnas, och Peter Pan och Wendy skulle det tyckas konstigt om den inte fanns. Jag vet i alla fall att den har kommit i nya utgåvor lite då och då. Peter Pan i Kensington Gardens / Peter Pan och Mamie hör man ju sällan talas om, så de känns mindre uppenbara, men man kan ju alltid hoppas.


I svensk översättning verkar det finnas tre tillgängliga titlar att köpa. Den ena heter Peter Pan och finns bara som ljudbok (CD samt MP3) och den andra boken heter Peter Pan och Wendy. Den sista är Peter Pan : den röde piraten. Men det är ju inte sagt att jag måste läsa dom på svenska och då blir det helt plötsligt fler titlar tillgängliga att köpa.

I bibliotekskatalogen fanns det tre titlar tillgängliga. Peter Pan i Kensington Gardens, Peter Pan och Wendy (både översatt samt i två olika utgåvor på orignalspråk. Den sista boken verkar vara en samling av berättelser. Den kallas för The admirable Crichton ; Peter Pan ; When Wendy grew up ; What every woman knows ; Mary Rose.

Så jag verkar ha ett bra utgångsläge för att kunna fördjupa mig lite i varje fall och det är glädjande. :)


Pongo och de 101 dalmatinerna

Den här var inte särskilt engagerande, tyckte jag när jag såg den, så den ställs inte bland favoriterna. Hur som helst är kanske den fråga som oundvikligen ställer sig i samband med den här filmen: Vem bestämde hur titeln skulle översättas, och vad hade vederbörande varit med om som kunde få ett sådant beslut att verka vettigt??


Nu hänger jag inte riktigt med. Du undrar hur namnet Pongo smög sig in i den svenska titeln? För bortsett från det så är väl den svenska översättningen bra. Eller?

Jag undrar mest varför man får för sig att kalla en film som handlar om hundraen dalmatiner varav en heter Pongo för "Pongo OCH de 101 dalmatinerna".


Det har jag faktiskt inte ens tänkt på. Men du har ju helt rätt, det var en rätt konstig svensk titel. Man undrar som du säger hur dom tänkte där och vilken förklaring som översättaren rättfärdigar sin titel med. Bra att du sade till om detta. Alltid upptäcker man något nytt som man inte har tänkt på tidigare. :)