Jump to content

Photo

Insane


  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 October 2010 - 20:10

Svensk skräck film. Av samma team som gjorde kultklassikern Evil Ed den finns faktiskt att se gratis på Voddler. Synopsis för Insane:

»A lonely hotel by a lonely road. Sarah is lost, looking for somewhere to sleep. She's come to the wrong place. A lonely hotel by a lonely road. Sarah is lost, Jenny is looking for her. She's come to the right place. The Bridgeburn Hotel.«[Källa]


insanethemovie.com - Officiell Hemsida
Köp via DarkDisc
Offiiell Trailer - YouTube


--
(Jag har givetvis sett den)
Vi är ju inte direkt bortskämd med svensk skräck, även om den här är skriven med engelsk dialog. Apropå dialog, den är OK - men känns inte 100% naturlig. Nästan om om den i några scener är dubbad. Den känns väldigt B, även om special effekterna är bra. Man kör på något som jag skulle vilja kalla ett klassiskt koncept: unga ensamma flickor och galningen i obygden . Riktigt trevlig musik, även om låten som spelas under eftertexterna inte är riktigt min smak. Skådespelarna är OK, bättre än väntat faktiskt till och med. Manuset känns genomarbetat, några riktigt trevliga twister och det får godkänt (även om jag på ett par ställen kände mig bortfintad). Viss nerv finns i filmen, men den känns kanske aldrig riktigt kuslig. Filmen är ett väldigt kompetent försök till en "svensk" skräckfilm. Att jag sedan inte satt som på nålar är inget som ni skall fästa något avseende vid. Det gör jag aldrig under skräckfilm.

Edited by XC, 12 October 2010 - 20:13.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 October 2010 - 12:09

Nu finns filmen gratis att se för alla på Voddler.com.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 October 2010 - 17:26

Jag såg den här filmen för ett tag sedan.

~

Handling: Sarah (Johanna Leamo) söker efter sin försvunna syster Jenny (Alida Morberg). En natt övernattar hon på nästa ställe som hon tänkte kontrollera: The Bridgeburn Hotel, Den vänlige innehavaren David (Lars Bethke) försäkrar att han inte sett systern. Men han kan åtminstone erbjuda ett rum för natten... [Källa]

Regi: Anders Jacobsson och Tomas Sandquist

Manus: Mikael Fuchs, Anders Jacobsson, Nathan Berry, Henrik Koelman och Tomas Sandquist

Skådespelare: Lars Bethke, Alida Morberg, Johanna Leamo och David Lenneman

Officiell Hemsida: http://www.insanethemovie.com/

Det är något visst med svenskar som ska prata engelska i en film. Det blir ju oftast "svengelska" som inte är vare sig riktigt bra eller direkt passande i dess sammanhang. Det fanns flera tillfällen under den här filmen som jag direkt tänkte på en annan film som vill verka "seriös" på samma sätt som Insane vill verka. Nämligen Camp Slaughter som mest är kul att se som en parentes. Man lyckas snäppet bättre med intentionen i Insane, trots att den har sina brister. Dialogen är en brist, lite för många klyschor är en annan, samt att skådespelarna är så ojämna. Men ser man bortom det så finns det något som puttrar under ytan. Jag tror att man skulle kunna säga att stämningen är det som gör en film och här känner jag det i stor utsträckning. Man lyckas att bygga upp sitt korthus utan att vinden river ner det om och om igen. Visst är korthuset lite ostadigt som sig bör när man gör "skräckfilm på svenska", men det är trots sina brister ett gediget hantverk som lovar lite för mycket än vad det kan hålla, men som trots allt levererar en stund underhållning som ligger över medel. Och visst är det så att man gärna ser den här typen av svensk genrefilm framför valfri snutfilm eller ångestladdat drama.

Edited by Cartman, 28 October 2010 - 17:27.


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 October 2010 - 18:01

Bra skrivet - håller helt med dig helt om dialogen. Och visst väljer jag den här över Beck/Wallander vilken dag som helst i veckan. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 October 2010 - 18:31

Detsamma. :)

Jag är mer intresserad av vad man kallar för Chiller/Rysare samt psykologisk skräck och det är ju inte riktigt den här filmen. Visst finns det en stämning i filmen, men det blir aldrig så bra så att man blir skrämd (vilket jag bara blir i 1 av 10 fall) och hela tanken med den här filmen är väl att skrämmas.

Edited by Cartman, 28 October 2010 - 18:31.


#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 October 2010 - 19:10

Det här kändes kanske mer som en DramaChiller...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)