Jump to content

Photo

Spartacus: Gods of the Arena - Prequel till Blood and Sand (Säsong 1)

• Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 29 April 2011 - 13:03

Spartacus: Blood and Sand - Säsong 1

23.07.2009: Dags att börja kasta in lite bra-och-ha-länkar tror jag:

Officiella hemsidan
AUSXIP
@Twitter
@Facebook

Edited by Piranhaconda, 29 June 2011 - 14:15.

#2 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 12 May 2011 - 14:18

TV6 inleder med att sända dom 2 första avsnitten direk efter varandra. Det återstår att se om dom gör så tills alla avsnitt är visade eller enbart den första veckan. Härligt att det snart är den 20:e maj. :hurrah:

Fredag 20/5

22.00-23.05

Repris: Söndag 22/5 (23.00-00.05)

Avsnitt: 1

Den unge Batiatus försöker ta kontroll över sin fars gladiatorskola och han planerar att tjäna stora pengar på sin lömska plan. För att lyckas använder han sin mest skickliga krigare. Han måste försöka vinna förmåner hos den rike adelsman som kan hjälpa honom att bekosta en ny arena.

23.05-00.15

Repris: Måndag 23/5 (00.05-01.10)

Avsnitt: 2

Batiatus har en lömsk plan och värvar Lucretia, Gaia och några av de nya gladiatorerna för att lyckas genomföra den. Samtidigt kämpar den förre mästaren Oenomaus för att få tillbaka sin höga status som gladiator.

#3 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 May 2011 - 14:34

Past Transgressions

TV6 visar denna prequel till Blood and Sand och det är hög tid att se om avsnitten.

När jag såg avsnittet då det precis kom skrev jag följande. Jag står fast vid det, men har lite att tillägga nedan.

När jag såg på den första säsongen av Sparty så brukade jag ofta säga att jag var nyfiken på att se hur avsnitten var oklippta. Nu fick jag chansen direkt från början på den punkten i denna prequel. Men seriöst, det var lite för mycket för min smak. Nakenhet, blod och svordomar har jag normalt inga problem med i filmer och tv-serier men det är under förutsättning att man använder det med måtta och att det tillför något. Här blev det lite väl mycket. Speciellt med svordomar och blod. När det gäller blodet så tror jag att det var för att det inte var snyggt gjort. Och när det gäller svordomarna så var det lite väl enkelspårigt prat om männens kön. Så jag skulle nog föredra att fortsätta att se dom klippta avsnitten om alla är i samma stil som med detta. Men det kan ju ändras om det blir lite mer finess på det hela. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men det tog emot lite när det var som i detta avsnitt. Jag ska säga att det inte är ett stort störelsemoment, men det känns inte heller nödvändigt eller motiverat alla gånger. Bortsett från det så tycker jag att det första avsnittet var riktigt bra och intressant.

Dom lyckads med att få det att kännas som att det skulle utspela sig innan den första säsongen av Sparty. Jag antar och hoppas att den biten blir mer påtaglig ett par avsnitt in i serien. Handlingen var det bästa med avsnittet. Intrigerna startade direkt och det var spännande. Karaktärer och skådespelare var det näst bästa. Riktigt vågade scener med Lucy, men å andra sidan har hon absolut ingenting att skämmas över när det gäller sitt utseende. Hon lyckades bra med att förvalta sin roll och det kändes trovärdigt. I övrigt så tycker jag att övriga sköter sig riktigt bra med och det blev ett kärt återseende samt att vi fick stifta bekanstak med några nya ansikten.

Jag gillar Temuera Morrison som är Batiatus "Doctore" i denna prequel. Temuera har inte gjort många roller, men han är nästan alltid bra när han väl får visa vad han går för. Jag gillar även att vi får se mer av "vår" Doctore från säsong 1. Här kallad vid sitt riktiga namn Oenomaus. Ärligt talat, finns det någon som ser mer badass ut än Peter Mensah som Oenomaus/Doctore? Jag skulle inte tro det. :P Här får man veta mer om hans bakgrund som jag har efterfrågat och det ska bli intressant att se vad man gör med den delen. Det är lite svårt att skriva exakt vad man tycker var bra direkt efter att ha sett avsnittet men det är utan tvekan riktigt bra och jag vill se nästa avsnitt redan nu. Det är sällan jag blir helt såld på en ny tv-serie men det här är ett lysande undantag. :)

Jag blev glatt överraskad att man kastades rakt in i handlingen och intrigerna. Jag tror inte att det tog mer än max 5 minuter så hade man redan lagt i en högre växel. Jag gillar att dom inte slösar på tiden. För dels ska dom ju hinna med att berätta det dom vill i dessa avsnitt, men ett välkänt problem är att man gärna drar ut på saker längre än nödvändigt. Det felet kan man hitta inom nästan alla populärkultur, vad det än må röra. :)

Batiatus var ju en intressant karaktär redan under säsong 1 så jag kan tänka mig vilken "fyllig" person som han blir efter denna prequel. Jag hoppas att samma sak även gäller Lucreatia, vilket jag är så gott som säker på att det gör.

Denna prequel har en hög "igenkänningsfaktor" av att man först har sett säsong 1 innan man ger sig i kast med denna. Det fanns flera scener där man kunde dra paralleller mellan dessa två.

Gaia verkar vara mer mogen i sitt sätt att vara än vad Ilithyia var. Sedan tycker jag att Jaime Murray är en riktigt bra skådespelerska efter att ha sett hennes medverkan i säsong 2 av Dexter. Utifrån det man fick se av hennes karaktär här, så känns det riktigt lovande och jag hoppas att hennes scener tillsammans med Lucretia blir den här seriens höjdpunkt.

Riktigt kul att den här serien håller så hög kvalité oavsett om det rör en vanlig säsong eller en kortare prequel som denna.

Jag tycker fortfarande att det var lite överdrivet med allt våld, blod, nakenhet och svordomar. Men inte alls som det var nu senast som jag såg avsnittet. Då var jag så van vid att ha sett Blood and Sand klippt att det skar sig lite. Nu när jag har Gods of the Arena färskt i minnet så fungerar det bättre. Men jag håller med om det som XC brukar säga, man kan både ha och mista avsnittens oklippta status. Det förändrar inte grunderna så som handling och karaktärer.

Jag gillar fortfarande samma saker som tidigare, men den här gången växte scenerna med Gannicus. Säga vad man vill om hans sätt att vara, men han vet hur man skapar dramatik. Jag tyckte även att scenerna med Batiatus växte. Bitvis riktigt brutalt rävspel mellan honom och Tullius. John Hannah är utmärkt som Batiatus och man ser resan här spår av den han är under Blood and Sand.

Även Jaime Murray som Gaia är lysande. Jag gillade henne redan när hon var med i den andra säsongen av Dexter där hon spelade den enormt enerverande Lila. Här ser hon ut att överträffa sig själv.

Det händer så mycket under avsnittet att det är omöjligt att kommentera allt. Men en sak står klar och det är att jag tycker mycket om den här serien och avsnitten är mycket bra.

Edited by Piranhaconda, 27 May 2011 - 12:03.

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 May 2011 - 20:26

Man lägger ribban högt redan i första avsnittet - det måste jag säga. Tycker det är en snygg scen där Lucreatia säger att hon aldrig skulle ligga med en annan man än sin make - och sedan ett klipp över till Crixus.

Något som jag inte tänkte på när jag såg avsnittet sist är hur annorlunda Peter Mensah verkligen spelar Oenomaus jämfört med B&S, han lyckas verkligen visa upp en annan mer positivt inställd Oenomaus här.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 May 2011 - 13:37

Jag håller med dig om att det klippet är smått fantastiskt. Gillar verkligen sådana övergångar och där säger en bild verkligen mer än tusen ord.

Jag håller med om att Peter Mensah är väldigt annorlunda som Oenomaus jämfört med Blood and Sand. Här står han ju lägre i kurs än vad han gör senare, men likväl så känns han mer levande på något sätt. Det har väl med att göra att han fortfarande har hopp om ett bättre liv för sig och sin fru, medans det hoppet är betydligt mer suddigt i Blood and Sand. Vilket man väl kan förstå, men det är mycket intressant att få mer bakgrundsinformation om Oenomaus. Jag gillar den karaktären måste jag säga. Han är ju inte den mest intressanta i serien, men han utgör en intressant och viktig roll så det är trevligt att dom tar vara på möjligheten att berätta mer om honom i denna prequel.

#6 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 27 May 2011 - 12:26

Missio

Jag gillar hur pass snabbt som Batiatus skrider till verket med sin hämnd mot Tullius.

Jag gillar även hur dom iscensätter chansen att smörja Varis krås. Det är noga uträknat och en fröjd att se hur dom får honom dit dom vill med lite hjälp av Gaia. Hon känns mer mänsklig och mogen jämfört med Ilithyia från Blood and Sand. Gannicus sätts i en riktigt svår situation måste jag säga då han tvingas att kopulera med Melitta som är Oenomaus fru. Allt medans Oenomaus själv slåss för sitt liv mot Doctore. Måste säga att det kom lite abrupt när Doctore blev avsatt av Batiatus men jag förstår att Doctore hellre ville slås för liv och död istället för att bara lämna över titeln på ett enkelt sätt.

Jag gillade även kampen mellan Crixus och Gannicus inför Varis. Det känns lite som att det kunde ha slutat precis hur som helst.

Sedan måste jag berömma Joseph LoDuca för musiken till avsnittet. Mycket bra och passande och jag tycker att han lyckas extra bra mot slutet av avsnittet tillsammans med scenerna där man ser hur nedtyngda alla är utom i ormgropen med Gaia, Batiatus och Lucretia.

Dagens avsnitt är regisserat av Michael Hurst så det är ett extra bra avsnitt.

#7 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 May 2011 - 21:03

Hurst är riktigt bra, han gjorde några avd e riktigt klassiska avsnitten i Xena med. :)

Det är stora skillnader mellan Gaia och Illythia, den senare klarar inte av att matcha Lucretia på samma sätt som Gaia lyckas. Sedan hjälper det kanske att Gaia helt verkar stå på Lucretias sida.

Nu fick man ju reda på varför Ashur är så illa sedd bland Gladiatorerna dessutom. :)

Man lyckas mixa scenerna mor slutet så kontrasterna verkligen skiner igenom.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#8 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 May 2011 - 12:51

Jag gillar verkligen hur bra dom har lyckats med denna prequel. Ibland när man gör en sådan så är det inte helt ovanligt att man kan känna en viss distans mellan en prequel och huvudberättelsen. Men här tycker jag att man på alla plan lyckas bra med att berätta hur saker och ting var före Blood and Sand.

I Xena kan jag tycka att Hurst var snäppet bättre som skådsespelare. Nufötiden så föredrar jag honom bakom kameran, även om vi då och då får prov på hans talang framför. Jag tror att vi tänker på samma sak nu. :P

Håller med om Ashur. Håller även med om Gaia vs Illythia. Den senare är ju bra spelad av Viva Bianca så jag tror att den faller lite på hur karaktären är skriven. I fallet med Gaia så är hon både bra spelad av Jaime Murray och en intressant skriven karaktär. Om jag har förstått det hela rätt så återkommer ju Illythia i den andra säsongen och förhoppningsvis så blir den karaktären ännu bättre då.

#9 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 31 May 2011 - 12:09

Gaia och Illythia är ju två olika karaktärer - där Illythia kanske som du säger är lite illa skriven (hon är för barnslig i början av säsongen helt enkelt) men det hindrar ju inte Viva Bianca från att göra ett storartat jobb. :)

En annan sak som jag gillar är hur dialogen (både den här prequelen och Blood and Sand) är skriven. Man vänder ut och in på fraserna och får det att låta riktigt exotiskt i en del scener.

fqq5BYam.jpg

#10 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 31 May 2011 - 13:10

Paterfamilias

Som sagt var, Michael Hurst vet hur man ska regissera. Karln är inget annat än ett geni! Så, nu var det sagt. Det bästa med hela det här avsnittet är att man får stifta bekantskap med Batiatus far, Titus. Och även hur deras relation är. Minst sagt kylig skulle jag vilja säga och det blir ju inte bättre av att Titus dels ska stanna kvar hos Batiatus och att han mer eller mindre tar över när han är där. Batiatus har inte alls mycket att säga till om och det tycker han så klart inte om. Jag gillar scenen när Titus berättar för sin son att han ämnar att stanna hos dom tills han mer eller mindre dör. Och blicken som Batiatus ger är giftig. Lite som att den vill säga; "Döden kan komma fortare än vad du anar." Andra scener som jag uppskattar i avsnittet är striden mellan Crixus och Auctus där det visar sig vara en sådan på liv och död, fast annat var sagt innan. Här befäster ju Crixus att han är någon att räkna med. Jag uppskattade Crixus redan i Blood and Sand, men jäklar vad den karaktären växer tack vare denna prequel. Det gör ju förvisso dom flesta återkommande karaktärer, men just Crixus är den som står ut i det sammanhanget. Och slutligen så är scenen med Varus, eller mer specifikt scenen där dennes sällskap Cossutius och en av slavarna har sex riktigt obehaglig. Det är så man vill kliva i och spetsa honom med ett spjut. Här kan vi snacka om övergrepp, något som inte var ovanligt, men ack så vidrigt. Även om scenen är obehaglig så gör Jason Hood en utmärkt insats som Cossutius. En riktigt sliskig karaktär som man verkligen ogillar från första stund.

Viva Bianca är en väldigt begåvad skådespelerska. Så det är bara att hoppas att man utvecklar Illythia lite inför nästa säsong. Jag såg en artikel flimmra förbi där hon berättade lite om sin roll i den andra säsongen. Men jag valde givetvis att inte läsa mer än ingressen och den sade väl att hon var mer än nöjd med den del som hon har i den kommande säsongen. Måste även passa på att säga hur vackert hennes för och efternamn är. :D

Jag håller med om att dialogen sitter där den ska. Bortom alla svordomar så finns det mycket bra dialog som känns som något dom skulle ha sagt på den tiden. Oftast har dialogen ett bra flyt och känns exotiskt på sina ställen. Det är ju det som är så bra med historiska tv-serier, speciellt från den här epoken. Språket känns exotiskt och "otherworldly".

#11 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 June 2011 - 21:58

Batiatus far väljer sannerligen rätt ögonblick att dyka upp dessutom. :P Måste säga att jag blev lite paff när jag såg Jeffrey Tomas, men som allt som oftast så gör han en bra roll. Lyckas sannerligen uppvisa rätt form av pondus för rollen. Intressant också att han bara går in och tar över. Jag som sett fram till och med näst sista avsnittet såg en scen frameot slutet dessutom som jag log åt. Helt oskyldig nu, men när man lägger ihop ett och ett. Cossius är verkligen sliskig. Och hur obehaglig scenen där Cossius avnjuter husets förlustelser är så uppskattar jag på något vis att de inte backar för att uppvisa en obehagliga delen av sådan aktivitet också.

fqq5BYam.jpg

#12 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 07 June 2011 - 13:52

Dom är sannerligen inte rädda för att ta ut svängarna i den här serien eller Blood and Sand och jag uppskattar det med. Så precis som du säger så ser jag hellre att dom visar sådant som andra skulle använda skygglappar till. Jag kan hålla med om att man blev lite paff när Jeffrey Thomas dök upp som Titus. Men han bjuder verkligen till och gör återigen en bra och minnesvärd insats. Och att Titus bara tar över var nog vanligt på den tiden. Jag tror inte att dom underlägsna hade mycket att säga till och det var väl därför det skar sig så ofta mellan människor och att det allt som oftast ledde till blodvite.

#13 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 June 2011 - 14:51

Japp, som familjeöverhuvud var det säkert hans rätt att ta över och ställa saker till rätta efter sitt eget huvud.

fqq5BYam.jpg

#14 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 07 June 2011 - 15:22

Exakt. För även om Batiatus motsätter sig detta, så är det ju helt klart så att Titus ser saker och ting mer realistiskt. Han må vara hård om än rättvis och eftersom Batiatus är lite maktgalen och söker ett högre status så ser han inte speciellt klarsynt utan går mer efter sin egen agenda oavsett om han måste kliva över lik för att göra det. På det hela taget är det intressant och passande med en djupare inblick i familjen och dom slitningar som redan finns och som kan komma att uppstå.

Vad var det för scen mot slutet av avsnittet som du tänkte på?

#15 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 June 2011 - 16:54

Vad var det för scen mot slutet av avsnittet som du tänkte på?

Ler. Få se om du kan lista ut det själv - vill inte spoila. Jag tänkte inte på det sist jag såg avsnitten nu men jag upptäckte det nu när man har delar av facit i hand. ;)

Beneath The Mask.
Det är intressant att se hur det långsamt byggs upp en grund här för grundstommen i avsnittet "Whore" i Blood and Sand. Minst lika intressant att se hur obekväm Lucretia är med själva sexhandeln och hur Gaia driver på henne. Gaias öde är trist, men ändå lite väntat. Man känner på slutet där hur det byggs upp mot något och när Lucretia hittas död på golvet kommer det inte som någon direkt överraskning. Lite synd på karaktären kanske. Otur för Batiatus som cashar in extra poäng när han lyckas maskera planerna som bondingmoment med Titus och det är fullständig katastrof när de kommer hem.

fqq5BYam.jpg

#16 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 07 June 2011 - 17:20

Tror att jag får se om det avsnittet i sådant fall eftersom jag missat helt vad det kan röra sig om för scen. :)

Jag ska passa på att se det senaste avsnittet med när jag ändå håller på.

#17 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 June 2011 - 18:16

Det är möjligt att du missar det ändå. Det är en helt vardaglig grej - men som (om man kommer ihåg den) ler åt när man sett nästa avsnitt. :)

fqq5BYam.jpg

#18 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 08 June 2011 - 12:46

Om du märker att jag inte verkar se vad det är du menar så får du lov att berätta det för mig i efterhand.

Edited by Piranhaconda, 08 June 2011 - 12:47.

#19 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 June 2011 - 15:10

Givetvis.
Påminn mig om jag inte kommer ihåg det? :)

Edited by XC, 08 June 2011 - 15:10.

fqq5BYam.jpg

#20 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 08 June 2011 - 15:49

Självklart. :)

#21 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 15 June 2011 - 12:16

Var det scenen när Lucretia böjer sig ner för att ta upp Gaias rödhåriga peruk efter att hon mördats som du tänker på? Just det att Lucretia bar den i Blood and Sand och nu fick man veta var den kom ifrån. För övrigt en bra scen i det avsnittet.

Beneath the Mask

Ryktet om vad som erbjuds hos huset Batiatus börjar ställa till det för dom. Resan som Batiatus gör med Titus för att hitta någon form av son-far relation var intressant, om än inte speciellt lyckad. Den gav om inte annat en mer nyanserad inblick i hur Titus tänker och agerar och egentligen så tycker jag att Titus har sunda åsikter om det mesta och bara vill Batiatus väl. Att denne sedan inte lyssnar på det viktiga utan bara hör det han vill höra och sedan gör som han själv vill är ju en annan sak. Sådant ska också premieras, men ibland agerar Batiatus innan han har tänkt klart. Så man kan förstå Titus ilska när dom kommer hem och ser vad som har hänt där under deras resa. Att Gaia skulle bli mördad var inte så oväntat, även om jag vid första tillfället jag såg avsnittet satt och hoppades på att hon skulle klara sig för att sedan kunna skrivas in i handlingen igen till den andra säsongen Vengeance. Och jag gillar som sagt var scenen då Lucretia hittar Gaia mördad och böjer sig ner för att ta upp hennes rödfärgade peruk, den som man sedan ser henne använda under den första säsongen Blood and Sand. Det är något dom är extra bra på, att knyta an denna prequel till den första säsongen.

Reckoning

Även det här avsnittet är riktigt bra. Jag gillar scenen mellan Solonius och Batiatus där det går upp ett ljus för den förstnämnde när Batiatus berättar att Titus mer eller mindre vill att han ska upplösa äktenskapet mellan Batiatus och Lucretia, något som Solonius nog bara ser som positivt då man kan skönja att han har ett öga till Lucretia. Jag uppskattar även att Lucretia och Batiatus står varandra så nära och alltid stöttar varandra under både denna prequel samt den första säsongen Blood and Sand. Dom må båda ha olika agendor, men när det kommer till kritan så är deras kärlek till varandra starkt och äkta. Titus död var väntad, precis som med Gaias i det förra avsnittet. Men likväl är det tråkigt när bra spelade intressanta karaktärer skrivs ut ur en serie. Jag hade även på känn att Lucretia skulle vara den som tog Titus av daga och jag tycker det var mycket passande. Lucy är helt fenomenal i sin roll och hon ägde verkligen dessa scener när det gick upp ett ljus för Titus vem det var som var den skyldige.

Edited by Piranhaconda, 15 June 2011 - 12:16.

#22 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 June 2011 - 08:40

Det där med peruken har jag faktiskt missat helt... :) Tack för noteringen. Och det stämmer nog att det är samma peruk här och i B&S. Nej - detaljen som jag tänkte på var när Batiatus vill ha ett glas vin och Lucreatia protesterar och skyller på hans känsliga mage. Så är det ju inte, det beror ju givetvis på att vinet är förgiftat. :)

--
Reckoning
Håller med om det du säger. Batiatus och Lucretia strävar på många sätt åt samma mål (mer makt och rikedom typ) men har halt olika planer om hur man kommer dit. Lucretia som kvinna måste ju vinna genom sin make, därför gör hon allt som står i hennes makt för att lyfta och stötta honom; inklusive att likvidera fadern som trycker ned honom i skorna på regelbunden basis. Och som du säger så hjälper det att det är bra skådespelare med. Lucy har haft en del riktigt bra scener här i den här serien. Håller f.ö. med om att både Gaia och Titus kommer att vara saknade efter den här prequel:en.

fqq5BYam.jpg

#23 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 June 2011 - 13:05

Ser man där. Bra att jag tog "fel scen" eftersom det var till hjälp för dig. Själv missade jag helt den scen som du tänkte på, men jag gick tillbaka och såg om den. Håller med dig om att den också är riktigt bra. Saker kommer i helt andra dager då. :)

Instämmer i det du skriver om Reckoning. Din beskrivning av Batiatus och Lucretia är helt perekt och jag kunde inte ha sagt det bättre själv. :) Och det där med att en del nya karaktärer som dyker upp under denna prequel sedan försvinner lika snabbt var väl bara väntat, men samtidigt hade jag uppskattat om man kanske hade låtit den röda tråden vara för en del karaktärer och kanske låtsas som att dom gör något annat under Blood and Sand för att sedan dyka upp igen till Vengeance. Men man kan inte få allt.

Edited by Piranhaconda, 17 June 2011 - 13:06.

#24 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 17 June 2011 - 13:07

Kan hålla med där, men samtidigt så känns det tydligt att bland annat Gaias död är startskottet till den Lucretia som vi lärde känna i Blod and Sand här. Hon är ju betydligt mer naiv och mindre kyligt beräknande i GotA om man jämför.

fqq5BYam.jpg

#25 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 June 2011 - 13:28

Absolut, vissa saker måste man ha med som t ex Gaias död. Säkert även Titus med, för det både förklarar och berättigar andra karaktärers val som dom gör i livet. Så det är väl mer ett önsketänkande från min sida att ha fått med sig en eller ett par karaktärer från prequel till kommande säsong 2. I det stora hela är jag nöjd med denna prequel vars händelser har gjort att flera karaktärer har växt något enormt. Inte bara Lucretia och Batiatus, utan även mindre karaktärer som t ex Solonius. :)