23.07.2009: Dags att börja kasta in lite bra-och-ha-länkar tror jag:
Edited by Piranhaconda, 29 June 2011 - 14:15.
Posted 29 April 2011 - 13:03
23.07.2009: Dags att börja kasta in lite bra-och-ha-länkar tror jag:
Edited by Piranhaconda, 29 June 2011 - 14:15.
Posted 12 May 2011 - 14:18
Fredag 20/5
22.00-23.05
Repris: Söndag 22/5 (23.00-00.05)
Avsnitt: 1
Den unge Batiatus försöker ta kontroll över sin fars gladiatorskola och han planerar att tjäna stora pengar på sin lömska plan. För att lyckas använder han sin mest skickliga krigare. Han måste försöka vinna förmåner hos den rike adelsman som kan hjälpa honom att bekosta en ny arena.
23.05-00.15
Repris: Måndag 23/5 (00.05-01.10)
Avsnitt: 2
Batiatus har en lömsk plan och värvar Lucretia, Gaia och några av de nya gladiatorerna för att lyckas genomföra den. Samtidigt kämpar den förre mästaren Oenomaus för att få tillbaka sin höga status som gladiator.
Posted 25 May 2011 - 14:34
När jag såg på den första säsongen av Sparty så brukade jag ofta säga att jag var nyfiken på att se hur avsnitten var oklippta. Nu fick jag chansen direkt från början på den punkten i denna prequel. Men seriöst, det var lite för mycket för min smak. Nakenhet, blod och svordomar har jag normalt inga problem med i filmer och tv-serier men det är under förutsättning att man använder det med måtta och att det tillför något. Här blev det lite väl mycket. Speciellt med svordomar och blod. När det gäller blodet så tror jag att det var för att det inte var snyggt gjort. Och när det gäller svordomarna så var det lite väl enkelspårigt prat om männens kön. Så jag skulle nog föredra att fortsätta att se dom klippta avsnitten om alla är i samma stil som med detta. Men det kan ju ändras om det blir lite mer finess på det hela. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men det tog emot lite när det var som i detta avsnitt. Jag ska säga att det inte är ett stort störelsemoment, men det känns inte heller nödvändigt eller motiverat alla gånger. Bortsett från det så tycker jag att det första avsnittet var riktigt bra och intressant.
Dom lyckads med att få det att kännas som att det skulle utspela sig innan den första säsongen av Sparty. Jag antar och hoppas att den biten blir mer påtaglig ett par avsnitt in i serien. Handlingen var det bästa med avsnittet. Intrigerna startade direkt och det var spännande. Karaktärer och skådespelare var det näst bästa. Riktigt vågade scener med Lucy, men å andra sidan har hon absolut ingenting att skämmas över när det gäller sitt utseende. Hon lyckades bra med att förvalta sin roll och det kändes trovärdigt. I övrigt så tycker jag att övriga sköter sig riktigt bra med och det blev ett kärt återseende samt att vi fick stifta bekanstak med några nya ansikten.
Jag gillar Temuera Morrison som är Batiatus "Doctore" i denna prequel. Temuera har inte gjort många roller, men han är nästan alltid bra när han väl får visa vad han går för. Jag gillar även att vi får se mer av "vår" Doctore från säsong 1. Här kallad vid sitt riktiga namn Oenomaus. Ärligt talat, finns det någon som ser mer badass ut än Peter Mensah som Oenomaus/Doctore? Jag skulle inte tro det.
Här får man veta mer om hans bakgrund som jag har efterfrågat och det ska bli intressant att se vad man gör med den delen. Det är lite svårt att skriva exakt vad man tycker var bra direkt efter att ha sett avsnittet men det är utan tvekan riktigt bra och jag vill se nästa avsnitt redan nu. Det är sällan jag blir helt såld på en ny tv-serie men det här är ett lysande undantag. ![]()
Jag blev glatt överraskad att man kastades rakt in i handlingen och intrigerna. Jag tror inte att det tog mer än max 5 minuter så hade man redan lagt i en högre växel. Jag gillar att dom inte slösar på tiden. För dels ska dom ju hinna med att berätta det dom vill i dessa avsnitt, men ett välkänt problem är att man gärna drar ut på saker längre än nödvändigt. Det felet kan man hitta inom nästan alla populärkultur, vad det än må röra. ![]()
Batiatus var ju en intressant karaktär redan under säsong 1 så jag kan tänka mig vilken "fyllig" person som han blir efter denna prequel. Jag hoppas att samma sak även gäller Lucreatia, vilket jag är så gott som säker på att det gör.
Denna prequel har en hög "igenkänningsfaktor" av att man först har sett säsong 1 innan man ger sig i kast med denna. Det fanns flera scener där man kunde dra paralleller mellan dessa två.
Gaia verkar vara mer mogen i sitt sätt att vara än vad Ilithyia var. Sedan tycker jag att Jaime Murray är en riktigt bra skådespelerska efter att ha sett hennes medverkan i säsong 2 av Dexter. Utifrån det man fick se av hennes karaktär här, så känns det riktigt lovande och jag hoppas att hennes scener tillsammans med Lucretia blir den här seriens höjdpunkt.
Riktigt kul att den här serien håller så hög kvalité oavsett om det rör en vanlig säsong eller en kortare prequel som denna.
Edited by Piranhaconda, 27 May 2011 - 12:03.
Posted 25 May 2011 - 20:26

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 26 May 2011 - 13:37
Posted 27 May 2011 - 12:26
Posted 28 May 2011 - 21:03

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 30 May 2011 - 12:51
Posted 31 May 2011 - 12:09

Posted 31 May 2011 - 13:10
Posted 03 June 2011 - 21:58

Posted 07 June 2011 - 13:52
Posted 07 June 2011 - 14:51

Posted 07 June 2011 - 15:22
Posted 07 June 2011 - 16:54
Ler. Få se om du kan lista ut det själv - vill inte spoila. Jag tänkte inte på det sist jag såg avsnitten nu men jag upptäckte det nu när man har delar av facit i hand.Vad var det för scen mot slutet av avsnittet som du tänkte på?

Posted 07 June 2011 - 17:20
Posted 07 June 2011 - 18:16

Posted 08 June 2011 - 12:46
Edited by Piranhaconda, 08 June 2011 - 12:47.
Posted 08 June 2011 - 15:10
Edited by XC, 08 June 2011 - 15:10.

Posted 08 June 2011 - 15:49
Posted 15 June 2011 - 12:16
Edited by Piranhaconda, 15 June 2011 - 12:16.
Posted 17 June 2011 - 08:40

Posted 17 June 2011 - 13:05
Edited by Piranhaconda, 17 June 2011 - 13:06.
Posted 17 June 2011 - 13:07

Posted 17 June 2011 - 13:28