Jump to content

Photo

Sockerbomber från Disney


  • Please log in to reply
308 replies to this topic

#151 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 April 2012 - 17:13

Farbror Joakim och Knattarna - Jakten på den försvunna lampan (1990)
Jag har också sett den (i somras när den gick på Disney Channel). Tycker det är den både till gagn och till last att den är som ett extra långt avsnitt ur tv-serien. Tycker man känner av det där med skrikighet även från tv-serien nu när du säger det, men pga av det kortare formatet så blir det inte lika påträngande.


Mmm, den känns lite som ett extra utdraget avsnitt av tv-serien. Minns jag inte fel så fanns det en del avsnitt i den som man delade upp handlingen över flera stycken (typ part 1, part 2, osv.) och kanske att den här hade fungerat bättre på det sättet. För trots att den bara är 70 minuter i runda slängar så blir det nästan för mycket. Jag kom på mig med att titta på klockan ett antal gånger under filmens gång och det är ju ett tecken på att allt inte är som det skall. Och visst är det så att även tv-serien är skrikig, men där får man det serverat i mindre portioner och det fungerar bättre. Jag tror att det även blir ett störelsemoment för att flera av karaktärerna har så ljusa röster.

På tal om långfilmen så glömde jag nämna att karaktären Dijon är rätt lik Beni från den första Mummy-filmen. Lite i utseendet men mest till personligheten. Undrar om det är en tillfällighet eller om man har sneglat lite på denna film när Beni skapades?

Edited by Piranhaconda, 11 April 2012 - 17:14.


#152 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 April 2012 - 20:04

På tal om långfilmen så glömde jag nämna att karaktären Dijon är rätt lik Beni från den första Mummy-filmen. Lite i utseendet men mest till personligheten. Undrar om det är en tillfällighet eller om man har sneglat lite på denna film när Beni skapades?

Hmm. Aldrig tänkt på det, vore man mer inläst på det där med fördomar och generaliseringar så skulle man kanske lätt kunna anta att Beni och Dijon bygger på samma fördomsfulla syn på araber... Men nog är det kanske snarare så att de båda stammar från en och samma standardkaraktär, letar man så hittar man nog fler motsvarigheter till de båda i andra filmer.

Edited by XC, 11 April 2012 - 20:04.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#153 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 April 2012 - 14:23

En till film avklarad. Det är inte många kvar nu.

*

Nalle Puhs film: Nya äventyr i Sjumilaskogen (2011)

Den här filmen var inget annat än en besvikelse. Det enda som egentligen är riktigt bra är animationen som påminner starkt om dom handtecknade filmer som vi ofta fick se förr av Disney. Det är trevligt att man går tillbaka till sina rötter trots att tekniken tillåter mer än så. Man blandar mjuka former med mer kantiga sådana och man får en känsla av handarbete snarare än datoriserad hjälp att göra allt så konstgjort som möljligt. Man har även en bra blandning av färger och inget sticker ut mer än något annat, utan känns perfekt avvägt.

Tyvärr faller hela filmen samman om man ser till handlingen. När jag såg den klassiska Nalle Puh-filmen från 1977 tidigare så påpekade jag att det inte riktigt fungerade optimalt att ha tre kortfilmer sammanfogade till en långfilm. Jag nämnde även att det troligtvis skulle fungera bättre med en handling och en mer linjär sådan. Nå, jag kan konstatera att det inte resulterade i en bättre film. Det finns förvisso scener som är småroliga och charmiga, men det räcker inte eftersom filmen klockar in på runt 60 minuter.

En annan sak som jag direkt ogillade är den svenska dubben som är allt annat än bra. Visst är det så att man är van vid tidigare röstskådespelare som har gjort karaktärerna i föregående filmer/tv-serier. Men här känns det som att man allt kunde ha ansträngt sig lite mer. En del röster var störande och passande inte alls. Dessutom tycker jag att det saknades hjärta i det arbete som det var tänkt att dom skulle lägga ned. Lite som att man bara har arbetat till 50% istället för att ge allt.

Sedan tycker jag att man har misslyckats med översättningen. Jag såg även filmen med originaltal och det fungerade bättre, dock inte till den grad att filmen i dess helhet blev bättre. Men mycket av humorn och poängen med filmens ordlekar går förlorade i både den svenska dubben och den svenska undertexten (som för övrigt skiljer sig åt en hel del).

Så tyvärr, den här filmen var inte riktigt vad jag hade hoppats på. Nalle Puh verkar fungera bäst för mig i form av en tecknad tv-serie.

På utgåvan följde det även med en kortfilm kallad "The Ballad of Nessie". Den var riktigt vacker och fin på alla sätt och vis.

#154 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 April 2012 - 14:16

Lilla Kycklingen (2005)

En film som jag ser för första gången. Jag hade chans att se den strax efter att den släpptes på DVD, men det blev inte av. Men bättre sent än aldrig som man brukar säga, för den här filmen var värd väntan. Den är väldigt underhållande och gullig. Man kan sympatisera med handlingens karaktärer, till den grad att man sitter och "hejar" lite på att allt skall gå vägen. Animeringen är bra, även om det känns lite konstgjort här och där. Vet inte om man har haft små ekonomiska medel att röra sig med, eller om det helt enkelt är tänkt att det skall vara så. Handlingen är filmens styrka och svaghet, på en och samma gång. Det blir lite väl sockersött vid några tillfällen och lite moralkakor här och där. Men samtidigt är det välavvägt med en stor portion humor och coola referenser till allehanda populärkultur. Dessutom är den rätt spännande i sina bästa stunder och vågar till och med ta ut svängarna lite här och där. Jag såg filmen med originaltal, men jag har hört av andra att den svenska dubben skall vara helt OK.

#155 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 April 2012 - 16:49

Hmm. Lilla Kycklingen var en film jag avfärdade när den var aktuell på bio - men det är ju inget ovanligt med filmer vars trailers pumpas ut 3ggr i timmen. Minns att mitt intryck var ett starkt mobbing-tema?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#156 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 April 2012 - 14:29

Mmm, mobbing är temat och faktum är att det ibland blir rätt magstarkt. Till och med hans egen pappa tvivlar på honom. Här pratar vi om att han är hackkyckling ett bra tag tills folk runt omkring honom inser att han inte är så dålig som dom verkar tro.

#157 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 24 June 2012 - 16:55

Den Lilla Sjöjungfrun

En av mina absoluta favoriter när vi pratar om tecknade Disneyfilmer. En film som jag kan se om när jag vill och hur ofta jag vill och den blir bara bättre för varje gång. Man kan nästan kalla den för musikal för det är många sångnummer i filmen och alla dessa är hur bra som helst. Handlingen är väldigt klassisk och väldigt bra. Det är full fart från början till slut och man lyckades bra med att trollbinda den som tittar. Äventyret är väldigt väl utfört med mycket spänning, dramatik och en stor portion humor. Musiken och sången är bra placerade i filmen och jag rycks alltid med i den när jag ser om filmen. Jag tror att filmmusiken återfinns i mina ägor. Filmen är väldigt snyggt tecknad och på många sätt bättre än dagens datoranimerade filmer. Även om jag givetvis kan tycka om sådana med. Med det skulle behöva göras fler traditionellt tecknade filmer i dessa dagar för att få en mer jämn balans. Den svenska dubben är väldigt bra och praktiskt taget helt perfekt. Här har man verkligen lyckats fullt ut när man rollsatte dubbningen. Faktum är att filmen är så bra dubbad att det nog kommer bli en omöjlighet att se filmen med en omdubb eller med originaltal.


Denna såg jag igår. Det blev en del film tittad i samband med midsommarfirandet. Funderar på om detta var första gången jag såg den sedan jag såg den på bio. Att det nästan är en musikal kanske jag inte skulle säga. Men då är det ju alltså nästan-delen jag är tveksam till. I likhet med många andra Disney-filmer så är det en musikal och flera av musikalnumren i den är dessutom riktigt bra. Den svenska översättningen funkar väl lite olika bra på olika ställen, men aldrig riktigt dåligt. Gällande rösterna la vi märke till att Ariel hade ett lite speciellt sätt att prata. Så konstigt var talet dock inte att det kändes alldeles uppenbart att röstskådisen kom från ett annat land (Norge). Handlingen är egentligen rätt simpel men paketeras på ett snyggt sätt som får filmen att funka bra från början till slut. Det påpekades i samband med tittandet att några scener hade plockats bort, så när filmen var slut såg vi till att hitta några av dessa på YouTube, varefter aftonen urartade till YouTube-fest.

#158 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 June 2012 - 19:28

Lilla sjöjungfrun är en av de bättre Disney-filmerna. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#159 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 June 2012 - 22:18

För övrigt såg jag passande nog denna tweet idag:



Fandom. Vi måste prata. Sluta upp med att göra fanart av Disneys Ursula som smal. Ursula är PERFEKT SOM HON ÄR, fattar ni inte?



:pling:

#160 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 June 2012 - 07:56

Ligger en viss sanning i det uttalandet ja. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#161 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 02 July 2012 - 09:43

Verkar som att anledningen till att hon funderade över Ursula var att hon hade en bild på gång. Eller så ledde funderingen fram till bilden:

Posted Image

Tycks vara till någon tröjtrycksdesigntävling. Lite väl begränsande regler på den, tänkte jag, men det har visst lämnats in en hel del snygga bidrag.

#162 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 July 2012 - 17:44

Råttatouille / Ratatouille (2007) [US]
VAD? En liten råtta trotsar etik, moral och hälsovårdsnämnden och bestämmer sig för att bli kock på riktigt.
VEM? Disney i kombination med Pixar.
VAR? Råttan Remy anländer till restaurang Gusteau från landet via kloakerna.
HUR? Som alltid när det gäller Pixar är hantverket tipptopp och man lyckas verkligen få råttornas päls att se ut som just päls. Jag gillar också att man valt att låta människorna ha mer realistiska proportioner. Storyn är som man förväntar sig från Disney: charmig, underhållande och med ett sött slut där allt verkligen är "slutet gott, allting gott". Dock skall det sägas att den flyter på längs de vanliga Disney-rutterna och bjuder således heller inte på några direkta överraskningar. Kanske definierar jag den inte som "rolig" men det är en sådan där familjefilm som har något för alla.
NÄR? Skinners moppe dyker upp igen längst upp på en skrothög och råttorna ombord på Axiom (samma film) kallas REM*Es. Visst gillar vi när Disney väver in sådana godsaker?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#163 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 19 July 2012 - 16:06

Jag såg nyss Fantasia (1940) och visst, det är en fin och skickligt gjord film och så. Tyvärr går filmen även på tomgång och två timmar är alldeles för mycket. Dessutom är det bara två segment som är minnesvärda och dessa är Trollkarlens lärling (förmodligen den mest kända från filmen och hur många gånger har inte den refererats och blivit parodierat genom åren?) och En natt på Blåkulla (nästan lika känd som den förra). Kort sagt, fin film men inte så märkvärdig.

#164 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 July 2012 - 16:14

Fantasia började jag att se för något år sedan - men gav upp efter 10 minuter. Fin och med teknisk perfektion men inget som engagerar tittaren i slutändan.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#165 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 19 July 2012 - 16:37

Du missar inget och filmens två enda minnesvärda segment kan man alltid kolla på Youtube och liknande ställen.

#166 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 July 2012 - 15:30

Fantasia och även Fantasia 2000 står på listan i mitt första inlägg över sådana filmer som jag tänkt se. Har dock inte tillgång tills just dessa två i skrivande stund. Men jag måste samtidigt erkänna att jag inte är så sugen på att se dessa då jag inte har hört något gott om någon av dem. Dock får jag ta mod till mig och fixa det framöver så att jag klarar av det jag sagt att jag skall göra. ;)

@XC: kul att du gillade Råttatouille. Har sett den en gång tidigare och minns att jag tyckte att den var bra då.

#167 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 August 2012 - 11:49

Bolt (2008) [US]
VAD? Animerad film om hunden Bolt som är helt omedveten om att hans liv byggts kring en TV-serie.
VEM? Sussie Eriksson sitter mitt i prick i rollen som "Strumpan" och Özz Nûjen gör en underhållande Duva.
VAR? Disney-upplagan av Hollywood och resten av Usa.
HUR? Den här börjar som en renodlad spion-film och jag känner mig lite delad över huruvida jag är lättad eller besviken över vändningen filmen tar när det visar sig att det är inspelningen av en TV-serie och Bolt inget vet. Å enda sidan var jag lättad - å andra sidan var ju storyn i ”TV-Serien” riktigt schysst. Storyn är på det hela taget välskriven och följer många av Disneys standardmallar, inklusive att det löser sig för alla inblandade. Musikinslagen är få och ligger bra i filmen, speciellt klipp-sekvensen från ”road-move-delen” tycker jag hanteras bra. Den svenska utgåvan har begåvats med en bra dubb som även om den kanske inte sticker ut är dynamisk och gedigen. Animeringen är snygg och till och med människornas design är OK (människor i cgi är annars lite halvkluriga att få till tycker jag), man har inte överjobbat med texturerna men det gillar jag. Slutresultatet är en charmig och sevärd ”coming of age”-film i sann Disney-anda och som innehåller något för de flesta i familjen.
NÄR? Åter igen använde jag odet "Cliffhanger" i en film och åter blir jag påmind om att det är en film som jag faktiskt skulle kunna tänka mig se om.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#168 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 August 2012 - 16:19

Yay! Kul att du gillade filmen. Det gjorde verkligen jag när jag såg den. En positiv överraskning då jag fått intrycket att den inte skulle vara så vass som den var. Och kul att du har kommit igång lite med att se animerat igen. Jag tycker att början av filmen är bra, även om du har helt rätt i att man kunde ha gått vilken väg som helst av dessa. Handlingen i "tv-serien" var ju klart underhållande och hade fungerat att spinna vidare på. Samtidigt blev det inte direkt sämre av att gå den väg som man nu gjorde. Själv hade jag inte möjlighet att testa den dubbade versionen, men det är ju kul att den fungerade bra. Får jag chansen så måste jag testa den med. För filmen tål att ses om.

#169 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 13 April 2013 - 22:13

Skulle vara intressant att se hur det gör sig i originaldubben. (En sak som inte gör sig alls i den svenska dubbningen är Kalles röst, som knappt går att uttyda över huvud taget. Jag tror att den engelska rösten är tydligare.)
 
Gissningarna att Kalle Anka skulle vara begriplig på originalspråk kan jag nu överge. Av skäl jag redan förgätit klickade jag mig nämligen för några dagar sedan till Kalle Anka & companys hemsida. Där hänvisades jag till YouTube, men eftersom jag inte var ikapp med de senaste veckornas tv-tittande fick fliken ligga kvar tills idag då jag, i och med att jag redan hunnit se både Girls, Tv-Cirkeln och Arrow, till sist fick se Modern inventions (1937), varefter jag klickade mig vidare till Toy tinkers (1949). Kalle är huvudperson i båda filmerna, och jag konstaterar alltså att det faktiskt inte går att höra vad han säger.
 
 
I den ena går han till museet och tittar på robotar. Mest återkommande är en robotbutler som är programmerad att aggressivt betjäna gästerna genom att ta hand om deras huvudbonader, vare sig de vill eller inte. Kalle blir av med sin hatt flera gånger under filmen. Då blir han alltid irriterad, men kommer sedan på att han kan passa på att imponera på publiken (!) genom att trolla fram en ny. Kalle busar med robotarna och ställer till det för sig, ungefär som man kan förvänta sig. Något riktigt slut finns det inte pris. Butlerns utseende för förresten mina associationer till DuckTales.
 
Donald_Duck_Modern_Inventions_018.jpgDuckTales_Armstrong.PNG
 
 
I den andra har Kalle hunnit få sin välbekanta signaturmelodi. Och det är Piff & Puff han krigar mot. Pistoler och grejer använder han mot dem. Så det kanske inte jätteförvånande att den plockades bort från julaftonsprogrammet. Vidare kan nämnas att den har en hel del gemensamt med mer än en av de filmer som fortfarande ingår där. Inklusive Schuberts militärmarsch.
 
 
 

 
 
 



Alice i Underlandet / Alice in Wonderland (1951) [US]


Trevligt att du har fått se den här filmen nu. Och att du uppskattade den. :)

Själv har jag alltid varit svag för den filmen och rankar den som en av dom bättre äldre filmerna. Jag gillar att den är så surrealistisk. Har man dessutom stor fantasi som mig så blir det riktigt trevligt att se den här filmen. Man lever sig verkligen in i den. Dessutom gillar jag animationen som verkligen inte känns som något som skulle vara gjort så tidigt som 1951. Där står den sig väl än idag.

Jag har den på min lista över filmer som jag ska se om och det ser jag verkligen fram emot att få göra framöver.
 
 
 


För att fortsätta översättningspratandet från tidigare i tråden, kan jag nämna att jag för ett tag sedan hittade fyra olika översättningar av Alice's Adventures in Wonderland till svenska på universitetsbiblioteket i Växjö. Ordet "cheshire cat" var olika översatt i alla (och de två svenska dubbningarna av Disney-filmen använder var sin översättning, varav ingen rättar sig efter någon av de fyra nämnda boköversättningarna).
Peter and Wendy fanns också i några olika översättningar, och i en av dem heter hjältinnan Lena, så det är möjligt att vemsomnuöversattefilmen inte var först med den dumheten.
 



Jag kan förresten passa på att rapportera vidare om katten. Jag tog upp frågan i en kommentar på ett blogginlägg jag läste för ett tag (tydligen över ett år) sedan, och fick veta att det fanns ytterligare en översättning av termen. Hittills hopsamlade: Cheshirekatt, klockarkatt, trollkatt, lekatt, filurkatt smilkatt samt solkatt.

#170 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 April 2013 - 11:16

Har alltid misstänkt att Kalle är lite svår-/obegriplig även i originalspråk.

Kärt barn har många namn. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#171 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 April 2013 - 10:48

Disney kommer nu officiellt kröna Merida från Brave till den 11e disney-pricessan. Hon blir den fösta karaktären från Pixar att tillträda ett exklusiva ämbetet. Inside the magic tillhandahåller dessutom detta porträtt av den nygamla kungligheten:
merida-princess.jpg
 
Och så en trevlig en på de nuvarande medlemmarna:
princesses.jpg

*

  • »Merida, the star of the film, will officially be coronated as the 11th Disney Princess in a ceremony May 11 at Walt Disney World’s Magic Kingdom in Orlando, FL. To commemorate the occasion, Disney has debuted a new look for the character. Check it out below along with more details.« — [Källa]
  • »The “Brave” princess is the first to join the line-up from the world of Pixar, though she is getting an artistic makeover to match the new Disney Princess look seen on a broad array of merchandise, as seen here, moving away from the 3D computer-generated look from her film.« — [Källa]

Edited by XC, 30 April 2013 - 10:51.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#172 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 April 2013 - 15:05

Jag minns att Wikipedia tidigare hade en lista över Disney-prinsessor som inte är Disney-prinsessor. Sedan minns jag att den listan var försvunnen.

 

Vad ska man säga? Man känner sig kränkt. Och hånad.



#173 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 May 2013 - 23:11

Helt rätt att kröna Merida till en officiell Disney-prinsessa. Hade aldrig tänkt tanken själv innan, men när man nu får den presenterade så tycker jag att det känns som ett självklart val. Och jag gillar den mer traditionella stilen som hon nu har fått. Inget fel på originalet dock.

#174 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 May 2013 - 15:42

@Den Gröne Hämnaren: Varför kränkt och hånad? Jag tycker det känns som en rätt kul gest att inlemma henne officiellt i Disney-familjen (hon är ju trots allt främst en Pixar-figur) genom att "kröna" henne.

 

@Garm: Håller helt med, känns som en trevlig gest från Disney att göra henne till fullvärdig medlem av gänget. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#175 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 08 May 2013 - 17:32

@Den Gröne Hämnaren: Varför kränkt och hånad? Jag tycker det känns som en rätt kul gest att inlemma henne officiellt i Disney-familjen (hon är ju trots allt främst en Pixar-figur) genom att "kröna" henne.

 

Nä, det var inte det jag var kränkt av, utan att någon hade plockat bort sammanställningen av inofficiella Disney-prinsessor från Wikipedia. Men tydligen har någon i alla fall gett sig på att lista allihop på ett annat ställe. Saknas där några?