Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #6


  • This topic is locked This topic is locked
975 replies to this topic

#951 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 September 2013 - 23:47

Kick-Ass 2 (2013)

 

Bra uppföljare till den första filmen. Men jag hade förväntat mig att man skulle ta ut svängarna ännu mer den här gången och istället så tycker jag att man är rätt återhållsam. Det är betydligt mer ös i serien och den har ungefär samma attityd som den första filmen (och serien) har. Så det är lite trist att den här filmen inte höjde ribban och gick hela vägen. Man har dessutom tagit sig en del friheter och ändrat på saker i överföringen mellan serie och film. Inget konstigt med det, bara att en del av ändringarna känns tveksamma och rätt omotiverade eftersom dom inte fungerar så bra som jag tror att regissör/manusförfattare ville. Men bortsett från en del svaga sidor av filmen så är den fortfarande riktigt cool och underhållande.

 

 

This Is 40 (2012)

 

Lite av en uppföljare till Knocked Up (2007) en tidigare film av Judd Apatow där vi åter får stifta bekantskap med en del av den filmens karaktärer och se var dom är i livet nu. Och det funkar rätt bra. Filmen är aldrig tråkig men blir inte heller lika engagerande som Knocked Up är och inte heller blir den lika rolig. Kanske för att dom mest intressanta och välspelade karaktärerna från Knocked Up inte återkommer i den här filmen, men även för att jag känner att Judd Apatow inte riktigt får till den här filmens manus. Sedan börjar jag ärligt talat bli lite mätt på att Judd Apatow så ofta tar med sin fru (Leslie Mann) och barn (Maude och Iris Apatow) i sina filmer. Inte så att dom egentligen är dåliga skådespelare, bara att en viss mättnadskänsla börjar att infinna sig nu. Här är det ju dock inte speciellt konstigt att dom återkommer eftersom det är lite av en uppföljare till en tidigare film. Men kanske att man i framtida projekt kunde avstå från att göra alla filmer tillsammans, och istället bara gör några då och då. Annars så gillar jag greppet att göra en sådan här typ av uppföljare, eller som filmens tagline säger; "The Sort-of Sequel to Knocked Up". Och så vill jag slutligen säga att det var riktigt trevligt att få se Megan Fox i en bra roll som omväxling och det var även härligt att se John Lithgow i en roll där han var som klippt och skuren för den.


Edited by Garm, 05 September 2013 - 23:51.


#952 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 September 2013 - 18:02

Kick-Ass fastnade jag inte för och lär väl inte bemöda mig med att se tvåan.

 

*

Ladyhawke (1985) [US]
I KORTHET: För evigt sida vid sida, för evigt åtskiljda. Phillipe Gaston har inte en aning om vad han blir indragen i när f.d. Kapten Navarre räddar hans liv på en krog utanför Aquila.
DET BRA: Det här är en väldigt bra story som får mogna allt eftersom, man hoppar inte över saker i onödan. Samtliga skådespelare är riktigt bra även om jag personligen kanske hade velat ha Isabeau som något annat än ett kvinnligt standardoffer. De visuella effekterna är helt OK, väldigt mycket trickfilmning men det har sin charm.
DET DÅLIGA: Den klockar in på nästan två timmar vilket kan vara i längsta laget om man inte är på humör för det. Det är främst för det segdragna och inte helt genomtänkta slutet (så många personer i kyrkan och ingen säger ett pip? alla tittar helt apatiskt på?) som gör att filmen segnar till mot slutet. Det blir utdraget och kanske lite för överdramatiskt. (Dock så är Phillipes kommentar på slutet rätt skoj).
SOM HELHET: Dte här är en film som bygger på några få sammanknutna karaktärer och det hela fungerar riktigt bra. En tidlös klassiker som klarat sig undan remake-hypen hittills.
PS: Matthew "Phillipe" Broderick och John "Biskopen" Wood jobbade tidigare ihop i klassikern WarGames (1983) men då stod man på samma sida. Typ.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#953 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 September 2013 - 23:12

Jaws: The Revenge / Hajen 4 (1987)

När yttligare en stor Vithaj kommer till Amity åker änkan Ellen Brody till de Vithajfria Bahamas öarna där hennes son Michael Brody och hans familj bor, övertygad om att den är ute efter hennes familj för hämnd efter de hajar hennes make dödade. Väl där försöker hon slappna av och umgås med den charmiga piloten Hoagie men hon känner på sig att Vithajen är påväg. Håller hon på att bli galen eller har hajen simmat ända från Amity för att ta henne?
Hajen är tillbaka, och den här gången är det personligt!

Romantisk Thriller och 3:e uppföljaren på Jaws.
Älskar ni de första Jaws / Hajen filmerna, se ALDRIG den här. Gillar ni bara dem... se inte den här ändå. Men tyckte ni de andra filmerna bara var OK så..., nej, se den ändå inte.

Betyg: Dålig-
 
 
 
 
...tick... tick... tick... (1970)
 
Jimmy Price blir vald som den första svarta Sheriffen i en liten stad i den Amerikanska södern. Fast bestämd att behandla alla lika får han snabbt problem från både vita och svarta.
Stadens gammla Sheriff, John Little, tar det hela hårt och tycker att han förlorade valet bara pga att han är vit. Arbetslös och osäker undrar han vad han nu ska göra.
 
Drama-Komedi om rasproblemen i södern under 1970-talet.
Den svarta Sheriffen får backup av Ku Klux Klan. Det var nytt. De är de första vars respekt han vinner i staden. :P
Trotts att den för det mästa är en komedi så har den även sina hemska sidor. T ex den döda 6-åriga flickan och den 16-åriga våldtagna flickan.
 
 
Betyg: Bra
 
 
 
 
The Shop Around the Corner (1940)
 
Alfred Kralik och Klara Novak jobbar tillsammans i en liten affär och tål inte varandra. Men vad de inte vet är att de håller på att bli förälskade genom anonyma brev de skickar till varandra.
 
Romantisk komedi med James Stewart och Margaret Sullavan.
Rolig och fin film om kärlek och vänskap.
 
Betyg: Bra


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#954 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 September 2013 - 00:03

@XC: Jag har sett både Timeline och Ladyhawk tidigare. Den förstnämnde minns jag inte mycket av, mer än den där nördiga datasnubben (eller vad han nu ska vara) samt att hela upplägget på filmen kändes smått överdrivet. Jag minns inte om jag tyckte att filmen var bra eller ej. En anledning att se om den antar jag. Intressant trivia där om att regissören tvingades att klippa om filmen ett antal gånger. Och David Thewlis är en vass skådespelare som har gjort mycket bra. När jag läser hans namn så brukar jag först tänka på vilken odräglig karaktär som han spelar i Dragonheart. Och Ladyhawk var länge, länge sedan som jag såg. Vill minnas att jag tyckte om den senast, men jag skulle ärligt talat behöva se om den innan jag påstår varken ditt eller datt.

 

 

Själv så såg jag film idag innan Top of the Lake började. Jag valde att se en "tjingtjong"-utgåva (i det här fallet en kinesisk DVDRip av R1-utgåvan) av filmen Inspector Gadget 2 (2003) och jag har inte något positivt att säga om den filmen. Eller jo, Bruce Spence (Zedd i LotS) gör en hyfsad insats som Baxter. Och en annan positiv sak som kom med den här värdelösa filmen var att jag nu inte behöver bemöda mig med att se den första. Jag kan inte tänka mig att den skulle vara mycket bättre. Den här spelfilmen liknar inte alls den Inspector Gadget som jag lärde mig att uppskatta i animerad form på The Children's Channel som liten parvel.

 

Ni vet dom där filmerna som man kan se ibland som är tyngda av överdrivet mycket och riktigt usel CGI? Här kommer en film som till 99% är baserad på sådant och som sedan har petat in ½% "skådespeleri" och ½% "handling". När man trodde att det inte kunde bli värre så inser man att det kunde det visst bli. Filmen faller verkligen på att vara uppbyggd av CGI för det fungerar helt enkelt inte. Det känns fult och är konstgjort. Att sedan på det försöka att få till en "fungerande handling" som man är tänkt att engageras av är inte lätt eftersom alla lär få skador på sin näthinna redan från start och då inte kan ta del av något annat heller.

 

Nej, jag ser hellre om den animerade tv-serien än att befatta mig med den här skiten igen. Glädjande nog så betalade jag bara en femma för filmen så bortsett från tiden som jag aldrig får tillbaka så gjorde jag åtminstone ingen ekonomisk förlust.


Edited by Garm, 10 September 2013 - 00:06.


#955 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 September 2013 - 00:13

Jaws 5: Cruel Jaws (1995)

We need a bigger helikopter.
 
När en kropp hittas på strranden vill den lokala sheriffen Francis Berger stänga stränderna, något borgästaren sätter sig imot då det skulle skada turistsäsongen. Tillsammans med havsexperten Bill Morrison bestämmer han sig för att själv gå till botten med det hela.
Samtidigt försöker den lokala maffia-ledaren Samuel Lewis och hans son Ronnie Lewis driva ut det lokala Delfinariet med alla medel medans hans dotter Gloria Lewis i hemlighet dejtar Delfinarie-ägaren Dag Snerensen's son, Bob Snerensen.
 
Jaws 5? Jaws 5. Fast inte officiellt. Jaws 5: Cruel Jaws är det Européska/Asiatiska namnet de gav för att den skulle sälja bättre, ett namn de givetvis inte vågade använda i USA. ;)
Är den bättre än Hajen 4? Både ja och nej. Hajen 4 var bättre gjord men Cruel Jaws så är de iallafall uppenbart medvetna om hur dålig den är vilket ger den en liten charm.
 
Betyg: Dålig

 

 

 

 

The Dyatlov Pass Incident (2013)
 
1959 dog 9 Rysska skidåkare under mystiska omständigheter medans de var på hajk i de Rysska Uralbergen.
Två Amerikanska filmstudenter tar ett skoljuppdrag att sätta sig in i deras sitvation, på allvar och bestämmer sig för att göra en dokumentär där de följer skidåkarna i spåren för att försöka luska ut vad som hände. Tillsammans med 2 vana bergsklättrare och en ljudtjej, alla studenter, ger de sig av till Ryssland på sin största, och troligen sista, resa.
 
En found-footage / Falsk-dokumentär skräckfilm inspirerad av verkliga händelser. Feburari 1959 försvann en grupp Rysska studenter som var på en skidresa på Deadmountain i Rysska Uralbergen. När de hittades var de alla döda. De hade skurit sig ut ur tältet och sprungit ut i bara underkläder åt olika håll i den -30 gradiga kylan där de sakta frös till döds trotts försök att göra upp en eld. De hade skador (två av dem (påklädda av de dödas kläder) såg ut att ha varit påkörda av en bil i hög hastighet, när man undersökte skadorna), en saknade sin tunga, men inga tecken på bråk. Några av kläderna som hittades hade en hög dos av radioaktivitet.
Teorierna har varit många. Allt från dödade av Mansi-befolkningen, Yeti, anfallna av UFO till snubblat in på hemliga militärisk bas och blivit dödade, mycket pga de mystiska ljusbollar som syntes runt där de försvann samma kväll (som sedan visade sig vara långdistans-missil-test).
Stället fick namnet Dyatlov Pass efter gruppledaren.
Teorin som de flesta tror på, och även jag själv, är att de råkade ut för en liten lavin som välte deras tält så de fick skära sig ut. Deras kläder blev våta så de fick ta av sig dem (våta är värre än inga i kyla) och de ända torra de hade gavs 2 stycken som sedan gav sig av för att söka hjälp men tragiskt nog ramlade ner för en ravin och slog ihjäl sig.
Fast där finns fortfarande frågetecken runt det. Varför var kläderna radioaktiva? Varför sprang de åt olika håll istället för att hålla ihop? Varför fanns där inga spår av en lavin mer än lite snö ovanpå tältet?
Så det hela är långt ifrån självklart.
Jag snubblade över den här legenden igår och när jag såg att det fanns en Found-footage film så var det självklart att se den.
 
Men åter till filmen. Den börjar bra med att berätta vad som hände fast vissa detaljer är fel. T ex i filmen säger de att översättningen var "Mountain of the Dead" men det är en gammal felöversättning som visar sig igentligen vara Deadmountain, ett namn den fick pga att där fanns dåligt med djur att jaga.
Filmen är välgjord och idén bakom är smart. Speciellt slutet, även om man inser vad som kommer att hända.
Den en stor plothole vilket jag tror kom från pro-production fasen då de beslutade att visa nyhetsklipp och förklara hur klippen hittades. Om miltären gjorde allt för att tysta ner, hur i hela friden kunde då hackers komma åt filmen?

Men det var intresant att de blandade in "The Philadelphia Experiment" i det hela.
 
Och en annan sak jag undrar. Är verkligen en hemmagjord dildo en bra present att ge en tjej för att visa att man är intreserad? :P
 
Det här är iallafall en mycket bra och spännande Found-footage film. Väldigt välgjord, stämningsfull och smart. En film jag klart kan rekomendera alla som gillar genren.
 
Betyg: Mycket Bra


Edited by Crusader, 12 September 2013 - 00:17.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#956 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 September 2013 - 14:25

The Dyatlov Pass Incident verkar vara en intressant och bra film utifrån ditt omdöme. Så den ska jag lägga på minnet och försöka att se framöver. Lost footage filmer gillar jag skarpt.



#957 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 September 2013 - 00:23

Paksa Wayu / Garuda (2004)

 

En film som blandar fantasy med action och saltar med lite scener av chiller-karaktär. Handling kretsar starkt kring Garuda, något som jag inte tror mig ha stött på tidigare i dom filmer och tv-serier som jag har sett. Vill man läsa en ordentlig recension av filmen som rekommenderar jag den som Fredzilla skrev på sin blogg Ninja Dixon. Själv orkar jag inte skriva så ingående om filmen utan kan mest konstatera att den var halvbra. Den visuella biten gillade jag inte. Dels så känns all CGI halvfärdig och då är det svårt att sälja in Garudan ordentligt. Men att man även filmade med HD-kameror gör att mycket känns konstgjort. Det är en svår balansgång det där. eftersom jag har sett både snygga och riktigt fula filmer skapade på sådana kameror. Handlingen engagerar inte heller och jag antar att det beror lite på en kulturkrock men även för att det är mycket som känns igen från västerländsk film som man har sett tidigare. Karaktärerna är inte heller dom speciellt intressanta och skådespelarna är en blandade kompott. Många spelar över och känns inte riktigt torra bakom öronen, men en och annan glänser till under filmens gång. Tempot gillar jag, för den lyckas att blanda både actionraffel och mer långsamma chiller-moment. Musiken är även bra. Sedan kan jag inte thailändska, men utgåvan som jag har bjuder på en engelsk översättning som känns riktigt genomarbetat och bra. Synd bara att man inte också hade textat extramaterialet, för det var väl tilltaget och nu lär man inte se det eftersom man ändå inte förstår vad som menas med det som dom pratar om. Så i slutänden var den här filmen en besvikelse men som hade en del positiva sidor vilket gjorde att den åtminstone var värd att se minst en gång.



#958 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 September 2013 - 20:26

Happy, Texas (1999) [US]
I KORTHET: De mindre begåvade brottslingarna Wayne Wayne Wayne Jr. och Harry Sawyer lyckas genom ren och skär otur fly från fängelset. De stjäl en husbil och bestämmer sig för att ligga lågt, i Happy Texas. Påpassligt nog var det just dit husbilen ändå var på väg.
DET BRA: Charmig story som är lite småfnissig och på sina håll ändå rätt rolig. Steve Zahn är väl den som är rolig på riktigt av skådespelarna, Jeremy Northam är söt att se på och det är väldigt svårt att inte tycka om William H. Macys sheriff.
DET DÅLIGA: Skämten blir här och där lite krystade och är väl kanske inte så roliga som det var tänkt. Mycket av skämten som går hem är av typen 'kameran ljuger inte - men idag var den på riktigt skämthumör'.
SOM HELHET: Ron Perlman har en liten roll, som bidrar till att Macys sheriff får ett happy ending. Sedan gillar jag faktiskt slutet med flickorna som sätter upp sitt nummer så Wayne får se vad han slitit så för.
PS: Den här filmen fick 4 plus av Aftonbladet och 4 fyrar av Göteborgsposten enl omslaget – bådade icke gott mao. – så att jag iaf fick fnissa ser jag lite som ett mirakel. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#959 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 September 2013 - 00:09

Det verkar vara en bra film. Bra skådespelare och att du tyckte den var okej gör ju sitt till. Får se om jag kanske ser den vid något tillfälle.

 

 

Tales from the Darkside: The Movie (1990)

 

Tre berättelser i ordningen; Lot 249, Cat from Hell och Lover's Vow, i en och samma film, komplett med en kringliggande handling som knyter ihop säcken. Kan det vara bra? Nja, säger jag. Jag har väl sett den här filmen några gånger tidigare och jag skulle tippa på att jag gillade den bättre då än vad jag gör nu. Det hela känns lite löjligt faktiskt. Upplägget med en antologi gillar jag, men utförandet är desto sämre. Ingen av berättelserna är speciellt intressant, bortsett från den sista som är härligt mörk och välspelad. Vidare så har man trots en ansamling av kända skådespelare misslyckats med att få dom att prestera något mer än att bara hämta hem checken. Undantaget är väl James Remar och Rae Dawn Chong i den sista berättelsen. Regi är inget vidare, inte manus heller, trots att George A. Romero står bakom det till en av berättelserna. Den är dessutom baserad på en litterär förlaga av Stephen King , vilket man inte heller märker av. Och rent visuellt så är filmen inget vidare. Specialeffekterna är i mina ögon charmiga men dåliga. Då är dom trots allt skapade av K.N.B. men det hjälper inte. Jag har ingen aning om dom gick för att göra dom just så, eller om det är på grund av filmens budget. Oavsett vilket så förblir filmen medioker som bäst. Kul att se om, javisst. Men den lämnar inga bestående intryck och det kommer nog att dröja många år innan jag ser om den här igen.

 

 

Creepshow 2 (1987)

 

Ännu en antologi med tre berättelser i en film; Old Chief Wood'nhead, The Raft och The Hitchhiker. Komplett med en kringliggande handling, den här gången nästan helt animerad. Alla berättelser är förvisso rätt bra, jag minns t.ex. att The Raft skrämde mig som ung, men ärligt talat så känns det hela sådär idag. Kanske inte lika illa som i Tales from the Darkside, men det är för den delen inte speciellt mycket bättre. Handlingen är mer polerad här och man känner att Stephen King ligger bakom samtliga och man kan ana att George A. Romero har skrivit manus. Men det blir lite för välpolerat i mitt tycke. Jag förstår att man inte gör berättelserna mer vuxna, men det är synd. För en antologi likt den här, av dessa herrar, skulle kunna bli så mycket bättre. Skådespelarna är helt okej, speciellt Page Hannah som spelar Rachel i The Raft. Specialeffekterna är ungefär som på samma nivå som i Tales from the Darkside och det fungerar inte speciellt bra. Filmerna står inte och faller med sådant, men när dom ska sälja in en handling av karaktären i dessa filmer så måste det se hyfsat bra ut och kännas som att det tillför något. Här blir man istället smått avtänd.


Edited by Garm, 16 September 2013 - 00:09.


#960 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 September 2013 - 21:44

Shark Night 3D (2011)
 
En grupp ungdommar åker till en avlägsen stuga på en ö i en saltsjö i ett träsk för att festa över helgen. En plats utan mobiltelefoner eller internet, full av lugn och ro samt lagom varmt vatten... som är fullt med hajar. Var kommer de ifrån? Varför är de där? Och kommer någon av ungdommarna att ta sig därifrån levande?
 
En Slasher/Haj-film hybrid. Jag kan tänka mig att de ville göra en skräckfilm men kunde inte komma överens om vad. Man1:"Jag vill göra en Slasher!" Man2:"Igen? Nej, kan vi inte göra en hajfilm istället!" Man3:"Varför inte göra båda?" :D
En typisk Slasher... fast med hajar. De vanliga karaktärerna är där. Den rika tjejen alla killar vill ha. Tattuerade Punk-tjejen utan hämningar. Den alltid pluggande nörden med de tjocka glasögonen. Den sarkastiska Slackern. Den muskulösa blonda killen som bara bryr sig om sitt utseende och flörta med tjejer. Den stora sportkillen som kräver ett stupendium för att gå i skola och behöver nhjälp från nörden. Och den vanliga skötsamma tjejen. Givetvis är en av dem svart, en Latin-Amerikansk och en är oskuld, och 2 är i ett seriöst förhållande med varandra. :P Läg sedan till rasistiska Hill-Billys och ett otrevligt ex så har du casten i den här filmen. ;)
 
En film som faktiskt överaskar lite med vilka som åker dit först. Fast jag önskar att den sedan inte hade varit så förutsägbar då man visste när vissa av dem skulle dö.
 
En riktigt jobbig grej är framspolningarna de gör flera gånger. Typ de ökar farten på filmen så att alla går jättesnabbt sedan visar de om samma sak flera gånger på raken. Men som tur är så är det bara i början.
 
Bäst av allt är musikvideon i slutet efter eftertexterna.:lol2: Där filmens huvudkaraktärer sjunger en låt om filmens händelser.:thumbsup: Bara det höjer filmens betyg! :P
 
Jag hade tänkt se den här på bio men missade den. Lite synd att jag inte gjorde det då den var helt OK. Några saker som jag tyckte kunde ha gjorts bättre men överlag en underhållande Slasher-Haj-film.
 
Betyg: Bra+


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#961 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 17 September 2013 - 21:07

Oblivion (2013)

Så har det då hänt igen att jag sett samma film två gånger på raken. Det var länge sedan sist! Men ibland är det nästan tvunget för att snappa dom subtila finesserna som man missade vid första titten.

Jag tänker inte berätta om handlingen, det kan ni ju se själva när ni ser filmen, vilket ni med största sannolikhet kommer att göra. Jag kan bara konstatera att det är stor risk att detta blir min favoritfilm vid nästa års omröstning.

 

En logisk kullerbytta har man i alla fall gjort: Hur hamnade den Svarta Lådan i sömnmodulerna? :eeh: ?

 

Det är verkligen ett ödets ironi att han alltid ska få så bra roller, men jag gillar faktiskt inte Tom Cruise. Han hade ju huvudrollen även i min favoritfilm förra året (Mission Imposible). 

Morgan Freeman gillar jag desto bättre, och tur är väl det eftersom han verkar vara med i alla filmer numera. :D 

 

Rekommenderas



#962 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 September 2013 - 22:00

Tack för omdömet. Jag är lite nyfiken på filmen och har reserverat den på bibblan så att jag får se den. Jag gillar inte heller Tom Cruise, men som tur är så finns det annat med filmen som gör att jag vill se den. Du hittar för övrigt forumets tråd för filmen här, där du kan läsa lite mer, däribland ett omdöme av Fiskrens.



#963 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 September 2013 - 17:28

Vilda biljakten, den / Italian Job, the (1969) [UK] ¤ Tack TV4 Film.
?: Målet är att stjäla 4 miljoner dollar mitt framför näsan på polisen i Turin. Men med polisen och maffian i hälarna upptäcker Charlie att det var rena barnleken att lägga vantarna på pengarna jämfört med att komma undan med dem.
!: Den här filmen är väl att räknas som en klassiker, som jag (givetvis) aldrig sett tidigare. Spelade in den på känsla (gillade titeln på filmen) från här om dagen. Jag skall erkänna att det var länge sedan jag var så ofokuserad under en film - jag registrerade inte mycket från de första 30 minuterna. Kanske var jag inte på humör för den här typen av film för det finns egentligen inte så mycket att klaga på annats: tjusigt filmad med bra skådespelare och "biljakten" på slutet med de tre mini-coopersen var kanoners. Men som sagt, resan dit var kanske lite problematisk. Den har också begåvats med ett intressant slut som jag inte kan göra annat än uppskatta (även om det innehåller ett och annat frågetecken).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#964 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 19 September 2013 - 21:31

The Italian Job (2003)

 

Ah, nu inspirerade du mig igen, till att se en gammal favorit. Jag har inte sett orginalet från 1969, men jag är ganska säker på att jag föredrar versionen från 2003. Här är det fullt röj ända från början med en båtjakt på Venedigs kanaler. Bra skådisar, även om jag inte tycker att Mark Wahlberg har rätt glimt i ögat för en sådan här roll. Donald Sutherland är i alla fall magnifik som gammal mästertjuv och Charlize Theron underbar som "tuff brud i lyxförpackning". Edward Norton är som klippt och skuren som lömsk och opålitlig.

 

Handlingen: Ett gäng mästertjuvar gör en guldkupp värd 35 miljoner dollar i Venedig. Allt går bra till en början men en av medlemmarna (Norton) har andra planer och tar skatten själv. 3/4 av filmen handlar sedan om hur dom andra planerar och utför sin hämnd. Och ja, biljakten med hundkojorna var riktigt bra! Det enda riktigt dåliga med filmen var väl soundtracket som jag inte alls gillade. Annars en film i samma genré och klass som Oceans Eleven.

 

Jag gillar skarpt den här typen av filmer där smartheten vinner och lurar skjortan av tuffingarna. :thumbsup:

 

PS. Jag funderar på att skaffa en gondol. Nu har vi fått över 100 mm regn på 3 dagar så den behövs snart.


Edited by Libby, 19 September 2013 - 21:32.


#965 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 September 2013 - 23:25

@XC & Libby: Båda filmerna verkar vara sevärda. Om någon av dom kommer på TV så kanske jag ger dom en chans. Jag är rätt säker på att jag tidigare har sett biljakten i en av filmerna, jag vill minnas att det var med hundkojor och på gator i Italien, typ Rom kanske. Och det borde ha varit den senare av filmerna, för den andra tror jag inte har sänd i reklamkanalerna där jag sprang på den scenen.

 

 

Valhalla Rising (2009)

 

Den här filmen blir jag inte riktigt klok på. Jag har sett den en gång tidigare och jag kände samma sak även den gången. Jag tycker inte att den är speciellt bra, men jag tycker inte heller att den är speciellt dålig. Den bara är, på något oförklarligt sätt. Jag tror att det handlar mycket om känslan som man får när man ser filmen. Om stämningen som man försätts i och hur man bara sugs in i filmen och blir en betraktare på avstånd. Handlingen är uppdelad i sex kapitel, varav några med titlar som känns träffande och några som jag inte riktigt kopplar i kontext till vad som händer. Men den här filmen ägnar sig nog en hel del åt allegori. Sedan känns den i några scener väldigt surrealistisk. Jag funderar allvarligt på att se om filmen i dagarna och då slå på kommentarspåret för att se om regissör och bisittare ger en lite mer ingående förklaring kring det som man får huvudbry av i filmen. Filmen är väldigt vacker att titta på om fotot påminner starkt om det om Terrence Malick har i sina filmer. Likheterna finns även i tempot, som tar god tid på sig och som känns helt fantastisk. Även musiken är helt outstanding. Skådespelarna gör ett bra jobb, inte minst Mads Mikkelsen som inte säger ett enda ord under hela filmen. Faktum är att han inte ger något som helst ljud ifrån sig, vilket är en bedrift i sig. Men han är väldigt passande och jag har svårt att se någon annan som skulle kunnat gjort en bättre rolltolkning. Jag önskar bara att jag kunde förstå handlingen lite bättre, speciellt på vissa ställen där man kliar sig i huvudet och undrar vad man vill förmedla. Man blir som sagt inte riktigt klok på filmen eftersom den varken är bra eller dålig, man sugs bara in i den och sitter sedan och njuter i fulla drag, utan att riktigt veta varför. Bortsett från stämningen, alla intryck för ögon och öron. Lite flummig beskrivning kanske, men jag vete fan hur man annars ska beskriva det. Eller ja, Mad Mikkelsen sa det nästan lika bra när han introducerade filmen för publiken på Toronto Film Festival. "Lean back, smoke an imaginary joint and enjoy the ride."



#966 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 September 2013 - 00:52

@Libby: Du såg gemaken till filmen jag såg? Coolt, man kan nästan tro att vi snackat ihop oss.

Edited by XC, 20 September 2013 - 00:53.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#967 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 September 2013 - 01:24

The Conjuring (2013)
 
Ed och Lorraine Warren är paranormal undersökare. 1971 fick de sitt tuffaste fall i karriären när Carolyn Perron och hennes familj ber dem om hjälp att undersöka de skrämmande och obehagliga händelser som inträffar i deras hus som de precis har flyttat in i.
 
Skräckfilm baserad på ett av Ed och Lorraine Warren's fall. Världen berömdaste paranormal undersökare. Många anser dem tillochmed vara orginalen. De undersökte över 10000 fall från 50-talet tills Ed's död 2006 och Lorraine sysslar fortfarande med det.
Så vad är det som gör de så intresanta när man dagligen ser sådana saker på TV i serier om hemsökta hus? Jo, för det första så tog Ed och Lorraine Warren aldrig betalt för att hjälpa folk. De ansåg att det var fel att ta betalt för att hjälpa desperata människor. Istället levde de på att göra föroläsningar och intervjuer. Dessutom var det sällan deras fall hade en övernaturlig förklaring. Större delen av sina fall hittade de en logisk naturlig förklaring (tillskillnad från dagens som hittar övernaturligt i allt och ta en halv förmögenhet för att hjälpa) och istället för att försöka skrämma folk så så var det just vad de sa, att tror du det spökar så är det troligen en naturlig förklaring bakom det.
En annan sak är att de hade inget internet att snabbt forska om husens förflutna.
De här sakerna gör att jag verkligen gillar dem. Jag misstror lätt alla medium och liknande som kommer in i hus, svamlar en massa saker och detaljer (som de säkert har hittat på nätet) och sedan tar 30000kr för besväret. Men Ed och Lorraine Warren var ärliga människor. De försökte hjälpa folk. De försökte aldrig lura pengar av någon och även då Lorraine säger sig ha krafter så har hon aldrig gått in i ett hus och genast vetat precis allt om det utan hon bara kände av saker. Så såg hon riktiga saker eller var det i hennes huvud? Vem vet. Jag vet bara att jag tror att de trodde på vad de gjorde och såg, och det räcker för mig.
 
En film som de har försökt få gjord i 20 år, vilket också är orsaken att de inte har berättat förmycket om fallet. Producenten Tony DeRosa-Grund tog kontakt med Ed då han ville göra en film om ett av deras fall. Ed pressenterade honom med ljudinspelningar från det här fallet som ett av deras värsta i karriären. Men det tog väldigt lång tid att få någon att vilja göra filmen och tyvärr fick Ed aldrig se filmen bli klar.
 
Annabelle dockan i början är även den från ett av deras verkliga fall. Ett antal år senare, efter att Ed och Lorraine öppnade sitt oculta muséum till almänheten så var där en kille som utmanade dockan då han ansåg att det hela var fjantigt och dog sedan en en motercykelolycka på vägen hem.
 
En mycket kuslig, obehaglig skräckfilm som lämnar ett tungt obehag och ångest känslor efteråt. Filmen's scener filmades i den ordningen man ser dem vilket är väldigt ovanligt. Orsaken var för att det skulle vara lättare för skådespelarna att sätta sig in i handlingen.
Trotts att man säkert tror att det mästa är påhittat så är faktiskt stora delar av grunden sann. Bathsheba Sherman har funnits, hon var misstänkt för att ha dödat ett spädbarn med att sticka in en synål i dess nacke och flera av hennes barn dog oförklarligt som små. Där var också en massa självmord och mord i huset och området runt huset.
Vad var inte sant, då? Tja, en hel del där också. T ex så hängde aldrig Bathsheba Sherman och hon blev aldrig tagen på bar gärning med att offra ett barn. Familjen Perron levde i huset i 10 år och det tog många år innan de sökte hjälp. Likaså var mycket av climaxen mot slutet påhittat likaså avslutningen då de aldrig lyckades mer än att tillfälligt stilla andarna i huset. Faktum med, enligt Ed och Lorraine Warren så var det ytterst sällan det gick att köra bort andarna och det var sällan de faktiskt lyckades med att hjälpa familjerna till 100% då det övernaturliga fortsatte sedan.

En film jag klart kan rekomendera.
 
Betyg: Fantastiskt Bra


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#968 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 September 2013 - 23:31

Den där ska väl också ses någon gång, jag har hört en hel del bra om den. Och du gillar den ju också. Jag försöker dock att hålla förväntningarna nere eftersom jag blev besviken på Insidious, även den regisserad av James Wan. Bortsett från den filmen så är den mannen riktigt begåvad.

 

 

Själv så har jag sett en riktig klassiker som jag brukar se om, om inte en gång om året så i vart fall vartannat år.

 

The Blob (1988)

 

Remake av en film som kom 1958 som jag villigt erkänner att jag aldrig har sett tidigare. Jag blir alltid lite sugen på att göra det varje gång som jag ser om den här filmen, men jag tror samtidigt att det inte är en film för mig. Dessutom så kan den omöjligt vara bättre än den här filmen. Av samma anledning skulle jag troligtvis även dissa en eventuell remake som det har talats om till och från sedan 2009.

 

Filmens manus är skrivet av Chuck Russel och Frank Darabont, varpå Chuck Russel sedan regisserade filmen. Jag tycker att filmens manus blev riktigt lyckat och det är ju inte svårt att förstå varför när Frank var med och skrev det. Han brukar göra riktigt vassa filmer både som manusförfattare och regissör. Dessutom har han ju gjort liknande filmer tidigare, för det finns en och annan likhet med denna och t.ex. The Mist (2007). Och på tal om Stephen King-filmatiseringar, man har roat sig med att koppla samman den här filmen med Stephen King. Bland annat så heter huvudkaraktären Flagg i efternamn och vi nördar vet ju att det är synonymt med karaktären Randall Flagg som dyker upp lite här och där i Stephen Kings litteratur. Sedan finns det lite andra saker från The Stand (Pestens Tid) som man har tagit med här i filmen.

 

Handlingen i filmen är bra och bortsett från dom orealistiska momenten med en blob som dödar allt i sin väg och orsakar förödelse så känns det hela trovärdigt. Staden som filmen utspelar sig i är en sådan där lite slumrig amerikansk småstad som lever för det lokala idrottslaget, i detta fall amerikansk fotboll och där ungdomarna både plankar in på bio, dricker alkohol och idkar promiskuös ungämge innan man egentligen har åldern inne. Föräldrarna är stränga men rättvisa. Det finns alltid en vacker tjej som ägnar sig åt cheerleading, som talangen i det amerikanska fotbollslaget trånar efter, man fångar även in stadens knäppgök, den stöddiga busen och så en lite klurig präst.

 

Och jag gillar att man får med allt som en vanlig amerikansk tonårsfilm brukar vara fylld med och sedan öser på med ond bråd död. Det blir väldigt lyckat och man gillar dom flesta av karaktärerna på ett eller annat sätt. Kevin Dillon är bra som filmens bråkstake, som egentligen är missförstådd men för det ingen lammunge. Han visar sig bry sig om människor, vilket dom flesta verkar ha förträngt. Shawnee Smith är lysande som cheerleader tjejen som måste växa upp snabbt och ta hand om sig själv och andra, annars så äter bloben upp henne. Och hon har, likt rollen som Amanda i Saw-filmerna, skinn på näsan. Karaktären blir riktigt intressant och Shawnee är en jäkligt bra skådespelerska i mina ögon. Men det har jag alltid tyckt. Tillkommer gör flera andra bra skådespelare som gemensamt lyfter den delen av filmen och hjälper till att sälja in filmens handling på ett bra sätt.

 

Jag gillar att filmen till stor del utspelar sig på kväll och natt när det är mörkt ute.

 

Specialeffekter finns det givetvis gott om, en del riktigt övertygande i all sin äckelhet och en del andra av sådan karaktär som man ofta återser i c-filmer och främst skrattar åt. Vilket man gör även här. Men vet ni, det fungerar bra med den blandningen. Det blir härligt seriöst och samtidigt en liten vink åt hur filmer i denna genre var förr i tiden. Om det sedan är avsiktligt eller ej låter jag vara osagt. Och icke att förglömma, man har gjort filmens blob på sådant sätt att den faktiskt framstår som hotfull. Vilket förhöjer hela filmens spänningsmoment, som redan utan detta var på topp.

 

Men givetvis är det handling, karaktärer samt ett skickligt team som skapade denna film, som gör den så bra.

 

Jag slår även ett slag för filmens ledmotiv som spelas under eftertexterna, låten Brave New Love framförs av den svenska gruppen Alien. Som även har gjort den minst lika bra covern Only One Woman.

 

Har man inte sett den här filmen tidigare så kan jag varmt rekommendera att göra så, det är en skräckfilm från dess gyllene tid, 1980-talet, då man sällan blev besviken på det man såg.



#969 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 September 2013 - 09:32

The Blob har jag aldrig sett... Kanske borde det.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#970 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 September 2013 - 12:58

The Blob har jag aldrig sett... Kanske borde det.

:o :o :o :eeh: :o :o :o


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#971 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 September 2013 - 13:18

...då har man lyckats ge Crusader dåndimpen också... :P

 

Kan man gå vidare till se sälla jaktmarkerna i frid. ;)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#972 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 September 2013 - 00:53

Grizzly Rage (2007)
 
Wes, Sean, Ritch och Lauren har slutat Highschool och tänker avsluta sommaren som de brukar, med att kampa. För att göra det lite extra kul då det är sista gången innan college, bryter de sig in på ett avstängt gammalt gruvområde. Men när de av misstag kör på en björnunge slutar det roliga.
 
Då återvänder jag till Natur Skräck filmserien Maneater Series som RHI gjorde för Sci-Fi Channel. Är inte så många kvar nu. :( Men förhoppningsvis så kommer den nya som är på gång bli en hit och starten på en ny serie. :)
 
Filmen är, som flera i serien, regiserad av en 80-tals B-skräckfilms regisör, David DeCoteau, mäst (ö)känd för 1313 serien. Manus av Arne Olsen som även skrev manus till Hybrid.
Filmen hade en budget på $2000000 men jag måste undra vad de pengarna gick till. Bildkvaliteten var av hemvideo kvalitet (trotts att jag såg en hög kvalitets version). Filmen består av endast 4 skådespelare (3 idioter och en tjej), en Jeep de kvaddar, ett skogsområde (som knappast ser unikt ut), CGI som består av ett par teknade blodsplatter och en björn.
Och hur kan man få en blus söndersliten av att vara i en bilolycka?
 
En av de där filmerna är djuret inte nödvändigtvis är skurken utan mer ett offer. Fast jag går inte lika långt som vissa på IMDb som ville att ungdommarna skulle dö. :P
Slutet var onödigt dåligt. De kunde ha låtit det sluta med att den blev instängd eller kanske avsluta med att den tar sig ut. Orginalslutet var igentligen att björnen dog men de bytte slut till ett de tyckte var mer passande.
Filmen har även en klart moralkaka. Ge er inte ut i vildmarken respektlöst och tro att ni äger den!
 
Börjar dåligt men blir betydligt bättre under 2:a hälften. Kan rekomenderas till de som inte har höga krav.
 
Betyg: OK-


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#973 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 September 2013 - 19:37

Igår gick Hur många lingon finns det i världen? på tv. Den var ganska trevlig. Någon mer som har sett den?



#974 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 September 2013 - 21:14

@Crusader: Du förflyttade dig inte så långt från haj-filmerna ser jag. :thumbsup:

Nej, blev ju inte det. :P Funderade på att se en Slasher men såg sedan ett naturprogram och blev sugen där. ;)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#975 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 September 2013 - 21:24

Nu har jag helgjobbat och Garms och XCs diskussioner om Narnia hittas här. :D


Och om jag kommer ihåg det så fixar jag en ny tråd för SSF imorrn kväll (om inte Georgia hinner före? ;))


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.