Jump to content

Photo

Tips på sajter där man kan beställa R1-filmer, t ex Criterion-utgåvor

• Please log in to reply
20 replies to this topic

#1 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 August 2012 - 16:53

Nu när axelplanet.com gått i graven :upset: så undrar jag om någon här har tips på en likvärdig sajt? Jag vet att amazon finns, men har tidigare haft strul med tullen (nähä) när jag beställt därifrån... Kanske fungerar bättre nu? Jag skulle vilja beställa t ex utgåvor från Criterion, men de själva levererar bara till USA och Kanada...

Tips emottages tacksamt!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#2 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 20 August 2012 - 17:39

Jag har testat följande, både före men mest efter, att Planet Axel gick i konkurs. Har aldrig åkt på tull. Köpt flera Criterion-utgåvor.

DVD Pacific
ImportCDs

HDMS finns också, men har aldrig testat själv. Har dock hört av andra att risken för tull är låg, men att frakten är rätt dyr.

Sedan finns det ju några svenska butiker med tillhörande postorder som jag tror säljer R1-utgåvor. Dock har dom minska stadigt med åren.

SubDVD
Loudness

Skall slänga ut frågan till ett par som jag känner, så får vi se om dom kan bidra med något mer tips. Återkommer.

Edited by Garm, 20 August 2012 - 17:40.

#3 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 20 August 2012 - 20:07

Uppskattar det. Tack!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#4 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 August 2012 - 14:31

Har tagit mig tid att sökt lite mer. Samt att jag fick ett par tips av min förfrågan. Synd att det inte är lika lätt att beställa R1-utgåvor som det är att beställa R2UK-utgåvor. Där finns det ju betydligt fler alternativ. Tydligen finns det shoppingtrådar på en del andra svenska filmforum där man kan läsa vad andra tycker som har beställt bland annat från ställen som kommit fram här i tråden. Säg till om du vill läsa mer, så kan jag posta länkar.

SubDVD säljer tydligen inte R1-utgåvor längre. Dom har dock utgåvor från många andra länder.

Loudness säljer fortfarande R1-utgåvor. Dom kan tydligen även ta in beställningar på sådant som inte finns i deras shop, så det kan löna sig att dra iväg ett mejl och fråga om man söker något speciellt.

Swedisc är en annan svensk shop som man kan ta till. Minnas att jag en gång i tiden har handlat från dom. Men det är länge sedan. Som exempel sökte jag fram Criterions fina R1-utgåva av Körkarlen som prisexempel. Frakten ingår tydligen i priserna och inga andra utgifter tillkommer. Exakt köpinformation finns här.

Fick ett tips om Barnes & Noble som tydligen skall vara riktigt bra. Dom har bland annat Criterion-rea ibland. Leveranstiden kan vara rätt lång (runt 4 veckor i snitt) men risk för tull är minimal. Bra utbud, vettiga priser samt en helt okej frakt. Har aldrig testat dom själv. Prisexempel på Criterions kommande utgåva av Rosemary's Baby.

Ett annat tips som jag fick var WowHD (tidigare CDwow). Dock bör man vara vaksam med beställningar från dom. Det är svårt att hitta exakt info om vilka utgåvor som avses i deras shop. Ibland har det således dykt upp fel utgåva av den beställda filmen. Leveranstid lagom lång. Risk för tull minimal. Bra pris på frakten. Har aldrig beställt från dom själv. Prisexempel på Criterions utgåva av Seven Samurai.

Amazon.Com finns såklart också. Risken för tull finns tydligen fortfarande. Det kan dock vara lite olika. Ibland går beställningen igenom och ibland fastnar den. Det verkar slumpartat.

#5 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 August 2012 - 18:22

Åh, massor med tips! :hug:

Ska kolla igenom dem och se vad jag hittar på. I första taget är jag intresserad av Criterions Körkarlen på blu-ray som sägs vara av alldeles ypperlig kvalitet. :)

#6 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 22 August 2012 - 12:50

Hoppas att det kan vara till hjälp och underlätta lite inför en eventuell framtida beställning. Och tveka inte att fråga om du undrar över något annat. Med lite tur så finns det hjälp att få. :)

Jag köpte Criterions utgåva av Körkarlen på Blu-ray för en tid sedan (kräver dock att du har en moddad spelare eftersom alla deras Blu-ray utgåvor är låsta till region A) och den är helt fantastisk. Vid köp, en av dom vassaste utgåvor som man kan äga. Har hört att även DVD-utgåvan är något alldeles extra. Om du är nyfiken på en bra recension av Blu-ray utgåvan så kan jag rekommendera att du läsa den här.

#7 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 August 2012 - 15:07

Absolut en stor hjälp! Tack, kommer säkert fler frågor. :)

Precis den filmen, Körkarlen, som fick mig att skapa denna tråd för jag läste själv ett omdöme av en person som hyllade Criterions blu-ray utgåva och den vill jag ju ha men då slog det mig: vars beställer jag den eftersom det är R1??

Gällande spelare så är det dags att köpa en ny och då en som klarar av även R1-utgåvor. Fått lite tips och den som rekommenderas mest är naturligtvis en som kostar en slant... Nåja, kan ju vara värt det för det är ju inte precis varje år man uppgraderar utrustningen!

PS. DVD:n (Körkarlen) är beställd. Var ju tvungen till det efter att jag såg den streamade versionen och konstaterade att det är en riktigt bra film som är ett måste i ens filmbibliotek!

#8 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 22 August 2012 - 15:43

Huvudsaken är att man tänker på det där med regioner kring Blu-ray. Alla Criterions utgåvor är ju låsta till A så det krävs som sagt en moddad spelare för att kunna spela upp dom. Är ju ingen höjdare att köpa något som man sedan inte kan använda.

Min spelare klarar av A, B samt 1-6 för DVD. Lyxigt. Använder den dock bara till Blu-ray eftersom jag redan har regionsfri DVD-spelare.

Och tyvärr är det ju så att priserna stiger på regionsfria Blu-ray spelare eftersom man måste göra fysiska ingrepp som är mer riskabla än när man moddar en DVD-spelare till att klara av flera regioner. Är rätt säker på att sådant driver upp priserna ytterliggare.

Så, får man fråga från vilket ställe du beställde Körkarlen från? Blev det DVD, eller Blu-ray? Håller tummarna för att allt går som det skall med beställningen. :)

Edited by Garm, 22 August 2012 - 15:49.

#9 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 22 August 2012 - 16:24

Jo, tyvärr är det ju inte lika enkelt att avkoda en blu-ray spelare som en DVD. Den senare har jag regionsfri och nu har turen kommit till blu-rayen. Lite trist dock när jag köpte den så sa jag att jag ville ha den regionsfri, men de fixade det bara med DVD förmodar jag (har ej testat för DVD-filmer har jag kört på min DVD-spelare som jag är nöjd med, Pioneer) Vilken BR-spelare kör du? Nöjd med den?
Pst. Tack för länken om blu-ray utgåvan av Körkarlen vilket inte fått mig att mindre vilja ha den i min ägo! :P

Hehe, det var DVD:n jag beställde från Discshop. Ska kolla igenom dina länkar och se vars jag beställer blu-ray utgåvan ifrån. För den ska jag ha!

#10 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 23 August 2012 - 14:05

Trist att den handlaren fattade fel och inte gjorde den regionsfri när det gällde Blu-ray delen. Måste ha varit surt värre att komma hem och upptäcka det. Var det inget som du kunde gå tillbaka och påpeka?

Jag har två DVD-spelare, båda regionsfria. En Pioneer DVR-540HXN-S som är min ögonsten. Sedan har jag en Pioneer DV-420V-K som är mer av en "slit och släng" spelare.

När det gäller Blu-ray så har jag en Oppo BDP-93 som jag är mycket nöjd med. Passade på när den fanns ute på rea. Sparade lite pengar tack vare det. Tror jag fick betala mellan 1300-1400 kronor för att få den moddad, men då en lite mer lyxigare variant som underlättar för mig som användare. En riktig Rolls Royce till spelare. Men det finns ju många andra bra med. Speciellt hos Sony och Pioneer.

Den svenska utgåvan av Körkarlen har jag med. Den är riktigt bra. Speciellt om man jämför med många andra av våra egna utgåvor av svenska klassiker. Men det är klart att det är en bit mellan utgåvorna, som du själv kunde läsa dig till genom mitt länktips. Ibland är det inte roligt att bli ännu mer sugen på ett stundande inköp. ;) :P

Edited by Garm, 23 August 2012 - 14:06.

#11 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 August 2012 - 18:42

Men det är ju en Oppo som jag blivit rekommenderat och som det lutar åt att jag köper! :D

Gällande min nuvarande blu-rayspelare så upptäckte jag inte det direkt då det - tyvärr - dröjde ett tag innan jag köpte R1-utgåvor. Men det är ju ok nu för det är iaf dags att uppgradera till en ordentlig sak! Ganska billig och enkel den jag köpte då, hade planer redan då att senare satsa på en bättre. Men nöjde mig med den då eftersom jag samtidigt uppgraderade övrig utrustning. :)

Pst. Stort plus för att du kör Pioneer som ligger mig varmt om hjärtat!

#12 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 August 2012 - 18:47

Blu-rayen tog det väl rätt länge innan de lärde sig ta sig runt regionskoden iöht?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#13 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 23 August 2012 - 20:49

Jo, det stämmer. Och är ju fortfarande svårare att få till, inte lika lätt som det var med DVD-spelare iaf. Rätta mig om jag har fel.

#14 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 August 2012 - 14:03

För att modda en Blu-ray spelare så måste man göra fysiska ingrepp som omfattar bland annat lödarbeten. Här är ett exempel på hur det kan gå till. Där försvinner även den fabriksgaranti som man vanligtvis får. Vilket gör att en hel del tvekar om dom skall modda den. Men ofta så brukar butikerna som säljer moddade spelare ha sin egen garanti. Själv har jag inga kunskaper själv om hur man skall modda, så det överlåter jag till andra. Kanske att det även finns andra sätt utan att behöva göra ingrepp i själva spelaren, men jag är som sagt ingen expert på området. Jag vet i alla fall till 100% att där jag köpte min spelare och om något går sönder där felet inte har uppstått av min hand, så ersätter säljaren mig med en ny eller likvärdig spelare. Har haft den ett tag nu och inte upplevt några som helst problem. Inte heller med mina regionsfria DVD-spelare. Som är köpta på samma ställe. Det enda som har hänt är att man har fått köpa en ny för att man helt enkelt har slitit ut den tidigare. Men så är det ju med alla elektronikvaror. Förr eller senare så kastar dom in handduken.

Kul att du sneglar på en Oppo, Synon. :) Jag har inget annat än positiva saker att säga om min spelare. Fick du tips om en specifik modell, eller bara märket i sig?

XC, visst har du samma Pioneer som jag har? Vet inte om jag redan har frågat, men var din moddad till regionsfri från början, eller fick du fixa det i efterhand? :)

Edited by Garm, 24 August 2012 - 14:21.

#15 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 August 2012 - 14:32

XC, visst har du samma Pioneer som jag har? Vet inte om jag redan har frågat, men var din moddad till regionsfri från början, eller fick du fixa det i efterhand? :)

Jopp. Vi har samma. Skall finnas en tråd om det här någonstans. Jag köpte den regionfri, enda saken som jag blev besviken på var att hårddisken kraschade efter 3 dagar. Jag får alltid måndagsexemplar. :P

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#16 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 24 August 2012 - 14:57

Jag lokaliserade den tråden. Vilket aber att få hårddisken kraschad efter bara 3 dagar. Lät du den spela in dygnet runt i 3 dagar? ;) :P

#17 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 October 2013 - 00:43

Tack vare en god vän så blev jag påmind om en till svensk Internetshop som säljer import från USA. Så utöver Swedisc och Loudness Hembio så kan jag nu även lägga till DiscLord.

Jag har beställt även därifrån, fast nu är det flera år sedan. Anledningen till det är helt enkelt för att jag hade glömt bort att det stället finns.

Min vän som undrade om jag hade handlat från dom gjorde en beställning efter min feedback och blev, av vad jag förstår, riktigt nöjd.

#18 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 October 2013 - 16:05

DiscLord testade jag också nyligen och var väldigt nöjd med min beställning. Extra bra att man fick - förutom orderbekräftelse direkt - ett mejl när paketet var packat och skickat. Humana priser och jag kommer nog återvända dit när jag vill handla sådant som inte finns på R2. :)

fqq5BYam.jpg

#19 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 October 2013 - 00:49

Vilket sammanträffande. :o Så trevligt att du också har upptäckt det stället och att du blev nöjd med din beställning. Man blir bra sugen på att dra iväg en själv för att återupptäcka dom igen, jag minns att jag var riktigt nöjd när jag beställde av dom tidigare. Så det är väl inte helt otänkbart att man handlar lite framöver och när nu ett par nyligen har beställt och bekräftat hur bra allt fungerade så blir man ju inte mindre sugen.

Edited by Garm, 02 October 2013 - 00:50.

#20 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 October 2013 - 08:02

Jag kan avgjort rekomendera dem, kollade av min beställning från DiscLord och SweDisc verkar vara lite billigare. Kan mycket väl hända att jag testar dem också.

Edited by XC, 02 October 2013 - 08:05.

fqq5BYam.jpg

#21 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 October 2013 - 15:16

Swedisc var mycket länge sedan jag handlade ifrån. Längre än vad det var ifrån DiscLord. Men jag minns att den sista beställningen hos Swedisc gick bra och flöt på smidigt. Det tog förvisso ett tag innan jag fick hem filmen, men det berodde delvis på att jag gjorde en förhandsbokning och att utgåvan var starkt limiterad. Men desto trevligare att jag faktiskt gjorde inköpet eftersom utgåvan har varit OOP sedan länge och numera går loss på över tusenlappen när den säljs begagnat på ebay.