Jump to content

Photo

The Man in the High Castle

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 06 March 2013 - 18:30

SyFy känns inte som den mest optimala platsen för det här, men givetvis så är jag nyfiken på vad det kan bli av det hela.

Another interesting looking project is headed to the small screen this time at the hands of Frank Spotnitz and the help of Ridley Scott and Stewart Mackinnon.

Spotnitz, best known for his producing work on "The X-Files," "Harsh Realm" and "The Lone Gunmen," has been given the reigns to adapt Phillip K. Dick's "The Man in the High Castle" for Syfy, a project which will air as a four hour miniseries. Spotnitz will write the first two hours and oversee writing of the second half of the miniseries while Scott and Mackinnon will produce.

Dick's sci-fi novel takes place in an alternate history where Nazi Germany, Imperial Japan and Fascist Italy won WWII and the Axis powers now occupy the area formerly known as the United States where fascism rules and the few surviving Jews hide under assumed names. The novel doesn't have a central character but rather a collection of individuals, some of whom know each other and others who are connected via events in the story. I expect we might see this approach scrapped in favour of a central character.

As is typical with Dick stories, this has the potential to be great - with the right guidance. Spotnitz has a proven track record working in the real of sf drama and his involvement with the project is promising.

Are we done with Dick adaptations or are you still, like me, always hopeful that each new announcement will bring a bit of sf greatness?

Edited by Garm, 15 July 2015 - 00:25.

#2 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 15 July 2015 - 00:35

Den här serien ligger numera i händerna hos Amazon Studios. Ett pilotavsnitt gjordes och sändes den 15 januari i år. Finns på Internetkanalen för den nyfikne. Den 18 februari så bekräftades det att man har plockat upp serien för en full säsong. Oklart hur många avsnitt och när säsongsstarten blir. Jag har medvetet avstått från att se pilotavsnittet då jag inväntar information om det är samma som kommer att sändas när serien startar (varför se det två gånger) eller om det kommer att vara ändrat/helt nytt (då känns det motiverat att se även piloten). Nu i skuggan av Comic-Con så dyker det upp en ny trailer. Jag ser fram emot att utforska den här serien då jag tycker att PKDs litterära förlaga är riktigt bra och intressant och jag vill se hur det hela ter sig i ett annat medie. Det ser lovande ut såhär långt.

Edited by Garm, 15 July 2015 - 00:41.

#3 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 05 October 2015 - 17:20

Den här serien ligger numera i händerna hos Amazon Studios. Ett pilotavsnitt gjordes och sändes den 15 januari i år. Finns på Internetkanalen för den nyfikne. Den 18 februari så bekräftades det att man har plockat upp serien för en full säsong. Oklart hur många avsnitt och när säsongsstarten blir.

10 avsnitt lång blir den första säsongen. Samtliga 10 avsnitt släpps den 20 november.

Jag har medvetet avstått från att se pilotavsnittet då jag inväntar information om det är samma som kommer att sändas när serien startar (varför se det två gånger) eller om det kommer att vara ändrat/helt nytt (då känns det motiverat att se även piloten).

Av allt att döma så är det samma pilotavsnitt som släpptes i januari som också släpps den 20 november.

Nu i skuggan av Comic-Con så dyker det upp en ny trailer. Jag ser fram emot att utforska den här serien då jag tycker att PKDs litterära förlaga är riktigt bra och intressant och jag vill se hur det hela ter sig i ett annat medie. Det ser lovande ut såhär långt.

Och här har vi en till trailer.

Det får bli till att utforska den här snarast, för att se om mitt inre PKD-fan uppskattar den här tolkningen.

#4 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 08 October 2015 - 20:35

Detta var nåt som jag hade helt missat men jag såg trailern för nån vecka sen och vart mycket intresserad. Ska ses helt klart

Winter is Coming

#5 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 11 October 2015 - 21:46

Trevligt med flera som är intresserade av att utforska den här. :)

#6 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 02 December 2015 - 00:48

Har sett samtliga avsnitt nu och jag gillade vad jag såg! Hoppas på en andra säsong.

Winter is Coming