Fantomen-pocketarna
Posted 18 October 2004 - 03:03
Är det bara jag förresten, eller börjar pocketar bli mode igen? Är det anime-pocketarnas förtjänst, eller?
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 18 October 2004 - 10:16
Sedan tycker jag att de är lite falsk marknadsföring att ha med omslaget för scorpion? på första pocleten men inte serien.
Posted 18 October 2004 - 12:36
Tycker att Egmont i allmänhet är lite lata med marknadsföringen på nya saker, och sedan gnäller de om att de inte sålde och lägger ner.
Det exempel som jag retar mig mest på är Seriemagasinet. När tidningen fyllde 50 år fanns det knappt något om detta, det enda som hände var en faksimil av första nummret. Samtidigt hade de satsat på nya serien Mike Danger, men det uppmärksammades inte heller utan gömdes under Dylan Dog.
Likadant nysatsningen på Spirou i Fantomen. INGENSTANS kunde man läsa om detta, och Spirou är då en uppskattad favorit i sverige.
Som jag skrev i ett annat forum så känns det som att man skulle vilja ta från förlagen deras egna produkter och insätta en förmyndare, som brydde sig om tidningarna.
[Edit]
Saxat följande från den utmärkta seriesidan Svenska serietidningar 1937-:
Fantomen i ny pocketutgåva!
Fantomen lanserar nya pocketutgåvor med reprisserier. 4 volymer är utannonserade under hösten, tecknade av Kari Leppänen, Hans Lindahl, J-Y Mitton resp. Jaime Vallvé. [2004-09-12]
[/Edit]
Edited by Sir-L, 18 October 2004 - 12:41.
Posted 18 October 2004 - 12:43
//Peak
sixty six."
Posted 18 October 2004 - 13:05
Posted 18 October 2004 - 13:20
1: Kari Leppänen:
- Giftdrömmar
- En Patrullmans Död
- I Mördarens Spår
- Kolossens Hemlighet 1: Lerkartan
- Kolossens Hemlighet 2: Kartagos Skatt
- Mysteriernas Mästare
- Pirater I Sikte
- Kapplöpning Med Döden
- Kairos Ros
- Pandoras Kista
//Peak
sixty six."
Posted 18 October 2004 - 17:39
Här är en rundown vad båda som kommit ut innehåller:
1: Kari Leppänen:2: Hans Lindahl
- Giftdrömmar
- En Patrullmans Död
- I Mördarens Spår
- Kolossens Hemlighet 1: Lerkartan
- Kolossens Hemlighet 2: Kartagos Skatt
- Mysteriernas Mästare
- Pirater I Sikte
- Kapplöpning Med Döden
- Kairos Ros
- Pandoras Kista
Är det skaparna själva som fått välja ut sina favoritäventyr eller är det Fantisredaktionen?
Posted 18 October 2004 - 18:19
Ja, på sätt och vis. Enligt uppgift ville inte distributören Tidsam skicka ut pocketböcker till butikerna utan bara hålla sig till serietidningar. Till slut gick dom dock med på att distribuera DragonBall (som var en storsäljare i Tyskland) och ändrade den "regeln". Eftersom det numera inte finns några hinder för att distribuera pocketböcker på samma vis som tidningar har det kommit en liten "våg" av pocketböcker på sista tiden.
Är det cyniskt att ge ut mer Fantomenprodukter?
Om det är så enkelt att Fantomen är ett "säkert kort" borde det inebära att det finns tillräckligt många läsare som vill köpa Fantomenprodukter. Det är dock inte riktigt så enkelt att "allt" med Fantomen säljer automatiskt, bl.a. kommer det i år inga inbundna Krönikor eller Sy Barry-böcker. Fantomen är dessutom en av de Egmont-tidningar som kostar mest att producera, eftersom man producerar Fantomenserierna själva, så det är inte fråga om att bara "spotta" ur sig en massa produkter. Det ligger mycket hårt arbete bakom det hela.
Ang. pocketerna:
Samtliga fyra pockets har redan kommit ut i en "samlings-box" på bokmässan i Göteborg. Denna box kommer också finnas till salu i bokaffärer. De enskilda böckerna kommer ut i tidningsbutiker med några månaders mellanrum. Äventyren är utvalda av redaktionen för att det ska bli äventyr av hög klass som dessutom inte reprintats inom den närmaste tiden. Av den anledningen kommer det inte bli så många historiska äventyr, eftersom dessa reprintas i tidningen Fantomen Krönika.
Gör Egmont dålig reklam?
Tja, pocketarna har haft en egen sida på www.fantomen.com (vilket har diskuterats på forumet), och nysatsningen på "Fantomen år 1" har resulterat i tidningsartiklar, radioreklam, tidningsannonser, nya "tidningsställ" för Fantomentidningarna i butikerna, prenumerationskampanjer, nydesignad officiell hemsida mm. Om det inte har nåt fram till nån på det här forumet är det kanske ett bevis på att det är svårt att nå ut med reklam. Jag skulle också ha missat det mesta eller allt av detta om jag inte redan varit stort fan av Fantomen som köper varje nummer - och det är ju inte oss man måste nå fram till för att sälja mer. TV-reklam kanske skulle ge mer uppmärksamhet, men det är dyrt.
Ni som klagar på att det är dålig information, hur ska man göra reklam för att nå ut till er?
Posted 18 October 2004 - 22:48
Gör Egmont dålig reklam?
Tja, pocketarna har haft en egen sida på www.fantomen.com (vilket har diskuterats på forumet), och nysatsningen på "Fantomen år 1" har resulterat i tidningsartiklar, radioreklam, tidningsannonser, nya "tidningsställ" för Fantomentidningarna i butikerna, prenumerationskampanjer, nydesignad officiell hemsida mm. Om det inte har nåt fram till nån på det här forumet är det kanske ett bevis på att det är svårt att nå ut med reklam. Jag skulle också ha missat det mesta eller allt av detta om jag inte redan varit stort fan av Fantomen som köper varje nummer - och det är ju inte oss man måste nå fram till för att sälja mer. TV-reklam kanske skulle ge mer uppmärksamhet, men det är dyrt.
Ni som klagar på att det är dålig information, hur ska man göra reklam för att nå ut till er?
Jag hade ingen aning om dessa insatser. En förklaring av detta kan vara att jag inte har någon morgontidning, lyssnar inte på reklamradio och några tidningsställ har jag inte sett där jag handlar tidningar. Om detta har gjorts så är det super, men det var bara om Fantomen år 1 satsningen vad jag förstår?
Vad jag irriterar mig på är att tex satsningen av biserier som Spirou inte når ut till de målgrupper som kanske skulle börja köpa tidningen för den. Jag har ju ingen aning om hur policyn för annonsering i Egmonts egna tidningar fungerar, men för mig verkar det som att man skulle satsa på lite "riktad" reklam i Egmonts humortidningar tex.
Och jag är fortfarande jäkligt sur på Egmont för att de skötte Seriemagasinet så uselt på slutet att den gick under. Lite reklam för Mike Danger i tex X-9 eller Magnum hade nog fått några fler att köpa tidningen, ok att det kanske skulle behövt fler än som det skulle ha genererat men för mig ter det sig vansinnigt att satsa på nya serier för att få fler läsare och inte ens gå ut med reklam om serierna.
Jag kan säkert missat att Egmont har annonserat i andra av sina tidningar, men då jag köper en stor del av dessa regelbundet tvivlar jag på det.
Posted 03 November 2004 - 13:48
[Om detta har gjorts så är det super, men det var bara om Fantomen år 1 satsningen vad jag förstår?
Vad jag irriterar mig på är att tex satsningen av biserier som Spirou inte når ut till de målgrupper som kanske skulle börja köpa tidningen för den. Jag har ju ingen aning om hur policyn för annonsering i Egmonts egna tidningar fungerar, men för mig verkar det som att man skulle satsa på lite "riktad" reklam i Egmonts humortidningar tex.
Och jag är fortfarande jäkligt sur på Egmont för att de skötte Seriemagasinet så uselt på slutet att den gick under. Lite reklam för Mike Danger i tex X-9 eller Magnum hade nog fått några fler att köpa tidningen, ok att det kanske skulle behövt fler än som det skulle ha genererat men för mig ter det sig vansinnigt att satsa på nya serier för att få fler läsare och inte ens gå ut med reklam om serierna.
Jag kan säkert missat att Egmont har annonserat i andra av sina tidningar, men då jag köper en stor del av dessa regelbundet tvivlar jag på det.
Jepp, reklamen gäler främst År 1. Vad gäller reklam för biserier såj håller jag med om att det har synts dåligt i andra Egmont-tidningar. I senaste X-Men fanns det iofs en helsida som gjorde reklam för de "nya" biserierna Tom Strong, Jerome K. Bloche, Linda & Valentin och Thorgal. Detta är samma reklamsida som gått i flera år, och numera är Tom Strong ute ur Fantomen, Linda & Valentin åker ut efter nästa avsnitt och Thorgal har man hunnit ikapp den franska publiceringen så i nuläget finns inga fler Thorgal-avsnitt att publicera.
Så visst håller jag med om att den enklaste och billigaste reklamen är dåligt skött.
Ang. Seriemagasinet håller jag också med, men har för mig att jag såg reklam för den tidningen i Agent X9 iaf. I Magnum fanns inget men det var nog inte så konstigt eftersom den tidningen gavs ut av ett annat förlag.