Jump to content

Photo

Sexuella abnormiteter är en djup cancersvulst


  • This topic is locked This topic is locked
29 replies to this topic

Poll: Har han rätt att säga så eller inte ? (13 member(s) have cast votes)

Har han rätt att säga så eller inte ?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote

#1 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 19 January 2005 - 21:18

”Sexuella abnormiteter är en djup cancersvulst”
Nu får fängelsedömde pingstpastorn stöd av demonstranter

Demonstranter samlades på onsdagsmorgonen utanför hovrätten i Jönköping inför rättegången mot pingstpastor Åke Green.
  Han har tidigare i tingsrätten dömts till fängelse för hets mot homosexuella.
Så sa pastorn
Pastorn dömdes av tingsrätten för hets mot folkgrupp. Här är två av de uttalanden han gjorde i sin predikan om homosexualitet:
”Och sexuella abnormiteter är en djup cancersvulst på hela samhällskroppen. Herren vet att sexuellt förvridna människor kommer till och med att våldta djuren.”
 
”På grund av dessa synder kommer landet att utspy sina invånare. Det politiska svaret i vårt land på detta är ju vad Paulus säger. De vet vad Gud har bestämt, att alla som lever så förtjänar döden, ändå är det just så de lever, ja än värre.”
  Källa: www.contra.nu


  ”I Sverige sätter vi pastorer i fängelse när de predikar Bibeln”, stod det på en av banderollerna, ”Försvara religionsfriheten” på en annan.
  Vid åttatiden fanns där ett 20-tal demonstranter och fler strömmade till hela tiden under bevakning av ett medieuppbåd.
  Roul Åkesson från Network Europe, en av arrangörerna till demonstrationen, säger till TT att domen mot pastorn inneburit att yttrandefriheten i Sverige strypts.
  – Vi har haft yttrandefrihet i Sverige i ett par hundra år. I och med domen mot Åke Green har den försvunnit, säger han.
 
  Dömd till en månads fängelse
  I den aktuella predikan påstod pastor Green bland annat att homosexualitet är en abnormitet som inte förekommer någon annanstans i naturen än bland människor. Han säger att den inte är medfödd utan något man väljer.
  - När åklagaren på onsdagsförmidagen frågade honom vad han stöder sina åsikter på svarade Åke Green att han letat litet i förekommande uppslagsverk, säger Aftonbladets Ebba von Essen som följer rättegången.
  - Och han står fast vid de åsikter han framförde i sin predikan.
  Pastor Åke Green från Öland sade i en predikan sommaren 2003 att homosexualitet är emot Guds ordning, att den gett upphov till aids och att ”sexuella abnormiteter är en djup cancersvulst på hela samhällskroppen”.
  Kalmar tingsrätt dömde honom till en månads fängelse.
 
  Fullsatt rättssal
  Hovrättsförhandlingarna inleddes klockan nio på onsdagen. Redan en och en halv timme tidigare började folk att köa för en plats.
  Rättssalen blev fullsatt den inhyrda lokalen med ett par hundra platser dit bild och ljud från rättegången överförs blev nära nog full.
  Sedan förhandlingen startat spelades bandet med Åke Greens predikan upp.
  Pastorns advokat Percy Bratt valde att åberopa flera översättningar utländska yttranden för att försvara sin klient. I dem hävdades rätten att yttra sig, rätten till religionsfrihet och rätten att sätta in bibelcitat i ett modernt sammanhang.


Afton bladet

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#2 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 19 January 2005 - 21:41

Han är inte rolig, den gubben. :angry:

Sen finns de ju dem som är mycket värre än honom, de kan ju också lära sig att hålla sina förvridna åsikter för sig själva och lämna andra människor i fred. <_<
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 January 2005 - 22:09

Precis.

Men jag blir så sur när en präst, en man av kyrkan i en religion som ska vara öppen och enligt principen "Gud älskar alla" bete sig så jävla illa. Blir arg på högervridna kristna. :angry:
*Hockey och superhjältar*

#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 January 2005 - 22:59

Håller med er övriga
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 January 2005 - 10:51

Vem har röstat att han har rätt i vad han säger? :blink:
*Hockey och superhjältar*

#6 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 20 January 2005 - 10:52

ja det undrade jag med :blink:

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#7 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 20 January 2005 - 11:04

Hu ... :blink:

Green är inte rolig, nej. *skakar på huvudet*
------>Sci-Fi Nytt <-------

#8 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 January 2005 - 11:06

Någon som inte vill skylta med sin åsikt genom att skriva ett inlägg och tala om det. Eller någon som bara vill provocera, kanske. :P

Rättegången handlar ju egentligen inte om det han sa var etiskt eller inte, den har istället kommit att handla om yttrandefriheten. Vi har fått hit ett gäng med fundamentalistiska kristna från USA och advokater etc därifrån, som använder detta fallet som ett slagträ i debatten. Vilket det iofs är. Vad ska man ha rätt att stå upp och säga i det offentliga rummet? Hur långt får man gå för att det ska rymmas inom begreppet 'yttrandefrihet'? Var går gränsen?

Extremist in absurdum: http://www.godhatessweden.com :blink:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#9 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 20 January 2005 - 11:11

Det er jo skrämmande :blink:

Hur dum får man vara ????

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#10 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 20 January 2005 - 11:13

THANK GOD FOR ALL DEAD SWEDES!!!

Read our recent flier on this matter here.

Listen to Pastor Phelps' sermon on the matter here.

Unconfirmed numbers of Swedes are dead as a result of the tsunamis which ravaged Thailand and the other lush resorts of that region, and thousands more are unaccounted for, either still rotting in the tropical conditions or buried, as they deserve, as asses in mass graves (see Jeremiah 22:19).  Scarcely a family in Sweden has been untouched by the devastation.  Bible preachers say, THANK GOD for it all!

WE PRAY FOR ALL 20,000 SWEDES IN THE TSUNAMI'S WAKE TO BE DECLARED DEAD!


Från godhatessweden länken

:angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:

Sick person !!!!

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#11 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 January 2005 - 12:55

Ja, och värre blir det. Har du klickat på godhatesfags-länken på den sidan?
Support your local search and rescue unit - get lost.

#12 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 20 January 2005 - 14:14

Samma personer verkar ha gjort http://www.godhatesamerica.com/ nu också :rolleyes:
------>Sci-Fi Nytt <-------

#13 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 20 January 2005 - 14:29

Japp. Den har funnits där ett tag, den länken också. :angry:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#14 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 January 2005 - 14:56

Blir så j-la mållös av ilska av sånt här. Fy fan. :angry:
*Hockey och superhjältar*

#15 Stora_Björn

Stora_Björn

    Cadet First Year

  • Members
  • 8 posts
  • Location:Sundsvall

Posted 20 January 2005 - 15:08

Tyvärr har han rätt att säga just den frasen PGA vår lag om yttrande frihet dock har han inte rätt att pricka in en speciell folkgrupp eller sexualitet. :(

Ett bra citat om yttrande frihet är:

"Jag Kanske inte gillar vad dina åsikter är. Men jag kommer att försvara din rätt att utrycka dom med näbbar och klor."

KOmmer itne ihåg vem men det lär har varit en jänkare som sagt det

#16 Johannes NA

Johannes NA

    Commodore

  • Members
  • 1,437 posts

Posted 20 January 2005 - 16:13

Jag läste lite på God Hates America-sidan ... och man är ju helt förbluffad :blink: På dem verkar det som om så gott som alla hör hemma i helvetet. Jag menar ... det går ju inte ens att skratta åt dem. :rolleyes:

T o m Åke Green verkar ju ta avstånd från det hela: http://www.aftonblad...,585622,00.html
------>Sci-Fi Nytt <-------

#17 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 21 January 2005 - 09:22

Än så länge är den svenska kyrkans lokaler offentliga platser och därför är det inte lämpligt att påstå att homosexuella är cancersvulster. Många menar att kyrkan måste få tycka vad den vill och att vi ska ha religionsfrihet i landet. Jag tycker att kyrkan borde enas i denna fråga och andra frågor som är kontroversiella i kyrkan så att de kan visa upp ett enigt yttre och stänga av präster som inte representerar kyrkans gemensamma ståndpunkter. Kommer de fram till att de tycker homosexuella är cancersvulster då är jag nog inte ensam om att gå ur den svenska kyrkan. Präster får gärna ha sina åsikter och värderingar, jag kan till och med förstå att gamla stofiler från landsbygden inte kan förstå människor med annorlunda sexuell läggning. Men dessa värderingar får verkligen inte framföras i det offentliga rummet. Ska jag betala till en organisation som motsätter sig homosexuella? Helt klart inte så nu är det viktigt för kyrkan att visa att de inte ser killar som gillar killar som abnormiteter för då kommer jag behålla mina pengar i framtiden.

#18 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 January 2005 - 09:37

Det jag opponerar mig emot mest är att när det passar dem ('dem' = bokstavstrogna bibeltolkare) så hävdar de att Bibelns och Guds ord inte kan ifrågasättas. Men när man då drar fram andra absurditeter ur Bibeln, sånt som då det skrevs var rimligt och normalt men som idag är ren rappakalja, då är det inget snack från dessa om att dessa regler ska följas i det moderna samhället.

Antingen köper man hela paketet och ifrågasätter ingenting, eller så får man lov att justera tolkningen av orden i boken efter de tider man lever i.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#19 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 25 January 2005 - 17:38

Ja och att man överhuvudtaget kan legitimera sitt betende med att dra fram citat ur en skrift som består av lösryckta historier, myter och skrönor. Författad av olika författare vars åsikter veklöst färgat innehållet. Vilket ännu mer färgats av de olika översättarna som hafr med boken att göra under alla år. Då skulle ju lika gärna jag kunna sätta ihop en skrift och därefter legitimera mina ståndpunkter med att hänvisa till skriften. Snacka om sjukt. Lite måste man väl kunna tänka själv också. Annars är han ju inte ett dugg bättre än alla andra fanatiker. Förresten är alla med intresse för fågelskådning sjuka och liksom cancersvulster måste de snaras avlägsnas med opereras, det står i min "skrift"...jag undrar vad Åke Green skulle säga om det....

#20 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 25 January 2005 - 17:46

Vad Grengubben säger är ju naturligtvis helt förkastligt i ett modernt samhälle, gubben är ju tokig och ingen kan väl ta honom på allvar. Men samtidigt handlar det om religionsfrihet och individens rätt att själv bilda sig en livsåskådning. Förbjuder man honom att tolka bibeln på det sättet så borde man även tvinga Moskeer att ha kvinliga Imaner osv eftersom Sverige ska vara ett jämställt land oavsett vad Koranen säger.

#21 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 January 2005 - 18:21

Han får tolka Bibeln hur han vill, bara han ger fan i att hetsa mot andra.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#22 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 25 January 2005 - 18:58

...och där satte Thomas hammaren på spiken eller vad man säger. Precis. Det är hets mot folkgrupp som han håller på med. (Alltså Åke, inte allas vår Thomas) :)
*Hockey och superhjältar*

#23 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 25 January 2005 - 19:22

Precis...han får tolka det precis som han vill men han kan inte förmedla sin uppfattning i det offentliga rummet eftersom vi har en lag som förbjuder hets mot folkgrupp...och än så länge är kyrkan ett offentligt rum...att det sen var planerat gör det ännu vidrigare....han bjöd ju in press och försökte få dit så mycket folk som möjligt...

#24 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 25 January 2005 - 19:57

Det lustiga är ju att han tror att han hjälper dem han hetsar emot. :rolleyes:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#25 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 January 2005 - 20:55

Jo, men det är väl just vad en proselyt inbillar sig? Att h*ns tolkning är den enda sanna vägen och att alla andra ska vara tacksamma att få det tydliggjort för sig och sedan falla in i ledet och prisa uttolkaren för all framtid ... :P

Varför viskar du Thomas? ;)
Support your local search and rescue unit - get lost.