Tidningar bara för prenumeranter
Posted 29 March 2005 - 17:06
I tidningen fanns en sida med en annons som jag tyckte var väldigt intressant. Tydligen så hade förlaget Interpresse som gav ut Marvel i Danmark märkt att lönsamheten på den danska seriemarknaden minskade. En sak som kostar mycket pengar är distributionen av tidningar till affärer och det faktum att man måste trycka upp en mycket större upplaga än vad som blir sålt (i regel minst 50% "överupplaga" på lösnummerförsäljningen). En idé som Interpresse då hade var att starta tidningar enbart för prenumeranter. Man skulle då bara behöva trycka upp precis den upplaga som krävdes, samt spara in en rejäl slant på distribution och på att inga tidningsförsäljare skulle ha några andelar heller.
I denna tidning fanns en kupong man kunde fylla i för att anmäla sig som prenumerant till någon eller alla av dessa planerade "prenumerant-tidningar". Interpresse skulle därefter räkna ihop alla anmälda, och OM intresset var tillräckligt för någon eller några av dessa tidningar skulle första numret skickas ut i oktober 1992. De tre titlar som fanns att välja på var Projekt X (X-Men), Fantastiske 4 (Fantastic Four) och Dæmonen (Daredevil).
Mina frågor är nu följande:
1) Vet någon om dessa titlar startades i Danmark eller om det blev för få anmälda prenumeranter?
2) Tror ni att denna idé skulle funka idag? Detta var tydligen före samproduktionens dagar och det kanske var svårt att få ihop tillräckligt med prenumeranter enbart i Danmark. Men det kanske skulle funka om man gjorde gemensam sak i Sverige, Norge, Finland och Danmark?
3) Vilka serier tror ni skulle vara tillräckligt populära i Sverige för att bli lönsamma att ge ut på det här viset i så fall?
Posted 29 March 2005 - 18:15
Det skulle nog kunna fungera om någon vågade testa. Men det måste nog vara serier som är hyfsat kända, typ hulk, daredevil, ff, batman eller liknande. Kunde man samköra med resten av norden skulle det nog kunna fungera. (Dessutom skulle ju säkert seriebutiker såsom backlist, comics heaven och dolores prenumerera så det skulle vara möjligt att köpa lösnummer.)
En annan variant är ju att föra in reklam som i de amerikanska serierna, men detta är väl förbjudet eftersom det bryter mot lagen om förbud mot barnreklam eller något, men om det var en ren vuxentidning med hellblazer och sådana serier borde det inte vara problem eller?
En annan grej är digitala serier, men det har väl inte kommit så långt ännu...
Utöver dessa borde serietidningsförlag få lika mycket kultur bidrag som andra kulturella yttringar, kan de subventionera opera borde de väl för fasen subventionera det sanna kulturella mediet...
En sak är säker dagens utbud av svenska serietidningar är totalt urvattnat och jag skulle definitift vara intresserad om ett förlag tog fasta på idén om en prenumerations baserad serietidning!!!
Edited by Jazzdevil, 29 March 2005 - 18:16.
Posted 29 March 2005 - 18:26
Får jag gissa på fråga 1 så tror jag att antalet anmälningar var för få, jag har inte hört talas om att någon varaktig prenumerantbaserad tidning skulle finnas. Största problemet är kanske hur tidningsförlagen skulle nå ut med budskapet då tidningarna inte syns i tidningsstället - jag antar att det är betydligt svårare att sälja en tidning/prenumeration enbart genom reklam i en annan tidning, än genom full exponering.
Posted 29 March 2005 - 19:15
Lite tråkig modell, tycker jag, eftersom alla knappast prenumererar...
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 29 March 2005 - 19:51
Det gick, men långsamt.
//Peak
sixty six."
Posted 29 March 2005 - 20:37
Annonser är tillåtna i serietidningar, kolla bara i Spider-Man och X-Men på sistone där det finns leksaksannonser o dyl rätt ofta. Men serietidningar lockar rätt få annonsörer nuförtiden, så det är inget som räddar en tidning som har för få läsare ändå.En annan variant är ju att föra in reklam som i de amerikanska serierna, men detta är väl förbjudet eftersom det bryter mot lagen om förbud mot barnreklam eller något, men om det var en ren vuxentidning med hellblazer och sådana serier borde det inte vara problem eller?
Jag bor inte i Stockholm, så det kan jag tyvärr inte göraComics Heaven brukar ha en eller ett par lådor med utländska (icke-amerikanska) tidningar, ibland kan man hitta en del godsaker där... Darkbeast, kan du inte kolla efter utländska Spindelmannen när du ändå är där?
Jag kollade igenom en låda med sånt där utländskt som hastigast och hittade då den här danska tidningen, men kan då inte komma ihåg att jag sett nån utländsk Spindelmannen (förutom amerikanska då).
Jo, men poängen är ju att detta skulle göra det möjligt att ge ut tidningar som inte skulle vara lönsamma annars. Och en viss baknummerförsäljning från förlaget och seriebutiker skulle säkert vara möjlig. Men man skulle alltså spara rätt mycket pengar på att inte behöva trycka så många tidningar i "onödan" och kunna sköta distributionen utan att gå via vanliga butiker.Lite tråkig modell, tycker jag, eftersom alla knappast prenumererar...
Posted 29 March 2005 - 22:13
För tillfället är det bokutgivningen som har högsta prioritet bland "pilotförsöken", så ni kan nog vänta er en hel del klassiska serier i bokformat den närmaste tiden ...
Posted 29 March 2005 - 22:28
Long time, no see förresten..
//Peak
sixty six."
Posted 29 March 2005 - 22:34
Posted 29 March 2005 - 22:48
Posted 29 March 2005 - 22:51
Jag tar bara en paus i arbetet med Episod III-serien.
Jag lovar att försvinna igen snart.
Nej, jag tänker inte på små pocketböcker, utan snarare inbundna böcker ā la den andra Spiddeboken.
Jag vill inte säga för mycket, eftersom jag är osäker på om allting är spikat, men det är minst fyra böcker planerade just nu ... en från Marvel och tre från DC.
Den första är en samling med Batman-serier av Neal Adams på ca 250 sidor, vilken bör går till tryck inom ett par veckor.
De övriga får jag be att avvakta med ett tag till ... men ni kanske räkna ut vilka serier det rör sig om .. åtminstone två av dem.
Posted 29 March 2005 - 23:05
//Peak
sixty six."
Posted 29 March 2005 - 23:20
Nej, men seriöst så vore det kul om även någon serie från DC fick lite fast mark här i Sverige. Det är ju rätt tid att satsa på dem nu i och med Batman och sedan Superman som potentiellt framgångsrika filmer. Gissar att det är så de tänker på Egmont.
Year one med Batman kanske är en annan? Nackdelen med de inbundna är ju att de är rätt dyra, har fortfarande inte köpt den inbundna Spidde-volymen t. ex. Har ju de serierna redan liksom...men en vacker dag ska det nog ske...
Posted 30 March 2005 - 08:27
Nej, jag tänker inte på små pocketböcker, utan snarare inbundna böcker ā la den andra Spiddeboken.
Jag vill inte säga för mycket, eftersom jag är osäker på om allting är spikat, men det är minst fyra böcker planerade just nu ... en från Marvel och tre från DC.
Den första är en samling med Batman-serier av Neal Adams på ca 250 sidor, vilken bör går till tryck inom ett par veckor.
De övriga får jag be att avvakta med ett tag till ... men ni kanske räkna ut vilka serier det rör sig om .. åtminstone två av dem.![]()
Fy fan va underbart! Äntligen händer det något, betyder det att försäljningen av spindelman boken gick bra?
"Batman: år ett" finns ju redan utgiven i bokformat i sverige, kommer dc köra en ny serieversion i samband med filmen? En bok med klassiska X-men kanske? Själv hoppas jag ju på motsvarigheter till de amerikanska TPB, en hellblazer, gaimans 1602 eller dc:s identity crisis.
Posted 30 March 2005 - 08:31
last.fm Filmtipset
Posted 31 March 2005 - 11:46
Posted 31 March 2005 - 11:48
Posted 31 March 2005 - 15:12
Andra tips angående Batman skulle väl vara "The long Halloween" och "Dark Victory" av Jeph Loeb/Tim Sale, som också sägs vara inspiration till den kommande filmen.