Jump to content

Photo

Rise


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 07 April 2005 - 17:21

Låter som en spännande film :D

Lucy Liu in Talks to Play Lead Role in "Rise"
Cinescape reports that Lucy Liu in talks to play the lead role in "Rise", the ultra dark, very sexual supernatural thriller from Sam Raimi's Ghost House Pictures. The story centers on a young female reporter who wakes up in a morgue to discover that she is no longer among the living. She vows revenge against those responsible for putting her there and hunts them down.


Ghost House Pictures

Edited by Georgia, 10 January 2010 - 15:28.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#2 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 10 January 2010 - 15:17

Dammar av en gammal tråd då *host host*

Rise

Sadie vaknar upp, det är mörkt och hon är inspärrad. Paniskt kämpar hon sig fri och upptäcker att hon befinner sig i kylrummet på ett bårhus. Hon är inte död, men inte heller levande. Den morbida, underjordiska kult som hon har avslöjat i en serie undersökande artiklar har fått tag i henne. Men ännu återstår en sista, drastisk möjlighet för henne att hitta den som ligger bakom allt. Om hon bara kan stilla sin törst efter blod först…

I öppningsscenen ser vi en iskall Sadie som lurar en intet ont anande man i en fälla. Vad ville mannen egentligen med den unga tjejen? Svaret får vi senare…

Lovande början, särskilt med scenen där Tricia följer med sin väninna till ett “feeding party” (här kanske man borde anat oråd…) där spänningen byggs upp på ett rysligt bra sätt. Tyvärr så släpper de det konceptet i resten av filmen vilket är en miss. Spänningen är borta och det blir mest en film med alldeles för mycket dialog som förtar spänningen och Sadies jakt på hämnd som är ren action som bara rullar på. Ett exempel på där det blir för mycket dialog istället för en uppbyggnad av spänningen är scenen med Bishop och tjejen vid poolen.

Det som är bra gjort med manuset är hur de visar hur Sadie fortfarande har kvar sin mänsklighet, hur hon kämpar emot det hon blivit och vägrar acceptera det. Lite annorlunda approuch överlag på vampyrtemat. Lucy Liu får godkänt i rollen som Sadie.

Michael Chiklis gör en blek insats som polisen som blir inblandad då Tricia är hans dotter och han vill naturligtvis hitta den skyldige. Sedan var karaktären för den delen inte så väl skriven. Scenen mot slutet mellan Sadie och honom var alldeles för utdragen och jag satt bara och tänkte “men kom igen nu, få det gjort någongång!”.

Inget att klaga på makeup och specialeffekterna som var väl gjorda.

Minus för slutet som var fruktansvärt dåligt: fokus på bårluckan som varade alldeles för länge för vad tror ni händer? Upplägg för en Rise II kanske?

Tillägg: då det var den klippta versionen jag såg är jag lite sugen på att få tag på den oklippta för att se om bitarna jag saknade kanske finns med där?

2/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 January 2010 - 15:27

Det är bra :lol: eftersom jag nu upptäcker att den borde ligga i huvudforumet
*flyttat tråden nu*
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.