Jump to content

Photo

Spider-Man 12/05

• Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 December 2005 - 09:24

Nu är årets sista nummer av svenska Spider-Man här. I detta nummer får vi läsa fortsättningen av den mycket spännande "Marvel Knights"-storyn som påbörjades i förra numret. Detta nummer gästas av Black Cat, Owl, Electro, Vulture, JJJ och i nästa nummer ska tydligen Doc Ock med flera vara med. Jag ska inte avslöja för mycket, men jag kan lugnt säga att det ibland märks tydligt att "Marvel- Knights"-serierna är riktade till en äldre målgrupp. Det är inget som jag har något emot..."Marvel Knights"-storyn är ganska lång, 12 amerikanska nummer, så vi kommer få läsa den härliga serie ändra fram till Spider-Man 4/06.

Ett mycket bra nummer helt enkelt, som avslutar ett grymt år för svenska Spider-Man! Nu håller jag bara tummarna för att nästa års utgivning av svenska Spider-Man blir lika bra. Stick och köp!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#2 Difus

Difus

Ensign

• Members
  • 36 posts

Posted 02 December 2005 - 09:51

Helt klart en värdig avslutning på året. Älskade de små gästinhoppen som lite diskret förgyllde detta och förra nummret :D

#3 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 02 December 2005 - 19:59

MK spider-man är ju riktigt bra! Skönt att Janne satsar helhjärtat på den så att man får avslutningen inom rimliga tidsavstånd.
Jag har läst dom första 8 numren tidigare, men som tur är hinner man ju glömma och kan njuta av den här story ännu en gång. :P

#4 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 02 December 2005 - 20:06

Det är en bra serie, men vad exakt är det som är så annorlunda eller vuxnare med den? "Spider-Man as you´ve never seen him before!" skryter Marvel med på baksidan på första albumet. "Spider-Man exactly as you´ve seen him before!" hade varit mer sant. Ni kommer att förstå mer vad jag menar om några nummer...
Men, det är inget hinder för att historien är välskriven med stor entusiasm, underhållande och väldigt bra tecknad.
Gillar också att Mark Millar tog hjälp av spiderfan.org för att dubbelkolla sina idéer så att de stämde med föregående historier. Millar är inte rädd för att använda sig av kontinuitet! En sällsynt egenskap numera, särskilt hos Marvel.
*Hockey och superhjältar*

#5 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 02 December 2005 - 21:30

Vad jag syftade på var att de här serierna är avsevärt mycket våldsammare än vad det brukar vara. T.ex. dör oskyldiga människor hit och dit utan närmare eftertanke (fast de kanske inte dör på riktigt ;) ) sen är det en hel del blod och allmänt grövre och våldsammare stämning. Visst finns det äldre Spidde-storys som är ännu mer våldsamma men det här är känns ändå inte som den "vanliga" Spider-Man...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#6 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 02 December 2005 - 23:11

Antar att du syftar på striden mot Electro? Sant, den är chockerande brutal för att vara i en Spidde-serie. Nu vet jag inte riktigt hur långt ni har hunnit i Sverige, men jag lovar, mer...välbekanta inslag kommer längre fram i serien. :)
Fast det innebär ju också att allt eller i alla fall det mesta man gillar med Spider-Man nästan garanterat dyker upp. Vänta bara tills ni ser vilka skurkar som står på tur, en viss fan-favorit kommer t. ex att ha en viktig roll... ;)

#7 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 02 December 2005 - 23:44

Kermit, vi har precis fått se att JJJ står och ser ned på några bilder och säger något i stil med "Det var ett välbekant ansikte".

Nu vet du :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#8 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 03 December 2005 - 09:39

Vi har hunnit med de fyra första numren, och på beskrivningen av nästa nummer verkar det som att Venom (?) ska vara med. Det står också att många (hur många vet jag inte...) klassiska skurkar ska vara med...ska bli kul att läsa!

last.fm Filmtipset

#9 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 03 December 2005 - 12:03

Har ni märkt en kul grej under Black Cats fajt med Vulture? Peter klättrar uppför ett fönster och några av människorna som tittar på är en kille med kort mörkt hår och glasögon, en kvinna med långt, mörkt hår och en rödhårig kille med en kamera. Plus att den förstnämnde på sin dator har en lapp med meddelandet "Don´t forget to capitalize - Perry!" samt ett klistermärke med ett rött S. Take that, DC Comics!

Edited by SwedishSuperhero, 03 December 2005 - 12:05.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#10 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 03 December 2005 - 12:08

Take that, DC Comics!

Tycker att det mest är en nod till Superman utan någon "take that!" grej, Mark Millar har haft en besatthet om Superman väldigt länge och velat skriva den karaktären, och DC vill inte ha nånting att göra med hans tankar om Superman. Även i "The Ultimates" första eller andra nummer så är Lois och Clark med. Och sen är Peter Parker med i Batman:Hush....så att det är inte speciellt ovanligt innom serier att folk gör sånna nods.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#11 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 03 December 2005 - 12:20

Take that, DC Comics!

Tycker att det mest är en nod till Superman utan någon "take that!" grej, Mark Millar har haft en besatthet om Superman väldigt länge och velat skriva den karaktären, och DC vill inte ha nånting att göra med hans tankar om Superman. Även i "The Ultimates" första eller andra nummer så är Lois och Clark med. Och sen är Peter Parker med i Batman:Hush....så att det är inte speciellt ovanligt innom serier att folk gör sånna nods.

Jo, visst förstod jag att det var en nod. Jag menade inte "take that" som att Marvel gav DC en smäll på käften, utan mer som om DC satt sig ner och upptäckt att Marvel lagt dit en pruttkudde på hans stol. Bildligt talat, alltså...
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#12 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 03 December 2005 - 12:21

Har ni märkt en kul grej under Black Cats fajt med Vulture? Peter klättrar uppför ett fönster och några av människorna som tittar på är en kille med kort mörkt hår och glasögon, en kvinna med långt, mörkt hår och en rödhårig kille med en kamera. Plus att den förstnämnde på sin dator har en lapp med meddelandet "Don´t forget to capitalize - Perry!" samt ett klistermärke med ett rött S. Take that, DC Comics!

Det där har jag missat...måste kolla upp senare idag. Låter ganska kul! :D

last.fm Filmtipset

#13 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 03 December 2005 - 13:09

Och sen är Peter Parker med i Batman:Hush

Hmm... det har jag visst missat :P
I vilket nr är det han är med i?

#14 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 03 December 2005 - 13:12

Det kryllar av små "easter eggs" i den här storyn. Kommer ett nummer längre fram som fullkomligen kryllar av cameos. :)

#15 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 03 December 2005 - 13:28

I vilket nr är det han är med i?

Tror att det är den andra, då Bruce vaknar upp i sjukhuset, Lois Lane och Jimmy Ohlsen är där, sen är också en kille som ska vara Peter Parker...
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#16 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 03 December 2005 - 13:39

ok, dagsa att bläddra lite :D

#17 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 03 December 2005 - 20:52

*Fortsätter att vara lite åt off topic-hållet*

Jag kommer ihåg ett nummer av Uncanny X-Men där Karl-Alfred och Phantom Stranger (det är väl så han heter va?) är med i en serieruta.

#18 Difus

Difus

Ensign

• Members
  • 36 posts

Posted 07 December 2005 - 08:02

förra nummret tyckte jag mig skymta en blonidin på en bar med spelkorts tattuering av den typ som harley quinn har på sin dräkt ..
och i detta nummret så fanns ju även simpsons med på ett hörn för andra gången i år =)

#19 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 07 December 2005 - 13:42

Har nån en förklaring till att Vultures dotter och barnabarn är svarta??? Är de adopterade eller vad? Eller har Vulture Michael Jacksons sjukdom...
I love the smell of napalm in the morning

#20 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 07 December 2005 - 13:46

Det förklarar väl Vulture själv litegrann i serien?

#21 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 07 December 2005 - 14:10

Hittade inga detaljer om det.. bara att hon var "min så kallade dotter", å ja vet inte riktigt hur man ska tolka det...
I love the smell of napalm in the morning

#22 DarkBeast

DarkBeast

Commander

• Members
  • 255 posts

Posted 07 December 2005 - 14:14

Mamman är väl svart i så fall?
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#23 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 07 December 2005 - 16:22

Han säger mer om det i den engelska versionen i alla fall.

#24 Difus

Difus

Ensign

• Members
  • 36 posts

Posted 07 December 2005 - 20:16

jag reagerade på att vulture var ganska mörkhyad själv..

#25 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 08 December 2005 - 19:17

Han säger mer om det i den engelska versionen i alla fall.

Kan du skriva det han säger i den engelska versionen? :)

Jag har förresten också läst senaste numret som var bra ... Däremot undrar jag varför Marge och Bart har bytt hårfärg? :D