Jump to content

Photo

Stargate SG-1 säsong 3

• Please log in to reply
263 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 April 2007 - 18:01

Jo, fast samtidigt så såg den gammla mer riktig ut. :P

Jäklar vilket bra avsnitt. Riktigt riktigt bra. Ett av de bästa. Så här ville jag säsongsavslutningen skulle ha varit. :D
Fullt ut krig. Helt underbart. :D

Så där dog Hathor. Snyggt gjort med. 2 down, 3 to go. (Om jag räknat rätt på deras fiender)

General Hammonds yehaa och Treal'cs reaktion. :P

Vilka irriterande Jaffa Teal'c hade. Och de riskerade han allt för att befria?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 06 April 2007 - 17:58

Kvällens avsnitt alltså.. skämtet.. :lol2:
Teal'c tycker det var jätteroligt, ingen annan fattar något. Såg ut som att han gick och ställde sig i skamvrån eller nåt :P

Men Zat'guns, blir de svagare för varje gång de är med?

När de presenterades så var det att de orsakade en enorm smärta, i 1969 så knockade de tydligen bara folk
Nu så sa det "tzaaaut" sen var det inte mycket mer med det. De vaknade, verkade inte vara någon riktig biverkning nu.
tråkigt, jag gillade ju att det var värsta torteringsvapnet, nu är det visst slut med det.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#3 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 April 2007 - 17:58

Jag fattade faktiskt Teal'cs skämt och tyckte det var roligt. Undrar varför Jack, Sam och Daniel inte tyckte det var roligt.

Så nu får inte ens Zatguns folk att svimma? Gisses vad de töjer på reglerna ibland.

Annars var det ett riktigt bar avsnitt. Sam använde sina krafter på Seth och tryckte ner honom i marken (Vilket såg jättekul coolt ut). :P

Så då var ännu en av systemherrarna klara?

Bra avsnitt. Kul att se så mycket av Jacob.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#4 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 April 2007 - 18:04

:lol2: @ Teal'c's skämt.
Roligaste var nog att alla satt som frågetecken och undrade var poängen var någonstans medan Teal'c hade jättekul.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#5 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 06 April 2007 - 18:44

Jag uppskattar att de försöker göra nåt med de bleka karaktärerna (förutom möjligtvis Daniel, som jag kan identifiera mig med men det är bara för att han är gängets nörd) men måste de göra O'Neill till ett kukhuvud? Vad var hans problem med ATF-snubben egentligen? Varför den stora showen av att pissa kring sitt nya, erövrade revir?

Jag väntar också på att de fantasilösa slentrianepisoderna ska bli undantag istället för norm. "Seth" var bara en uppvisning i rutinartad tristess. Otroligt att den här serien inte dog i ett tidigt skede.

#6 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 07 April 2007 - 20:50

Riktigt modigt av Teal'c att dra ett skämt för de andra, och ett Jaffa-skämt till på köpet. Och det var ganska roligt, men jag antar att man måste vara Jaffa själv för att uppskatta det, ungefär som vi brukar garva åt Norge-vitsar. De andra kanske inte skrattade för att de blev så chockade över att se Teal'c skratta.

Och eftersom jag hjälpte till med påskförberedelserna missade jag delar av avsnittet. <_< Hur lyckades de att inte bli hjärntvättade av Seth? Blev de det och ryckte upp sig, eller vadå?

Intressant att Selmak pushade Jacob att bli sams med sin son, medan han själv var motvillig. Skulle vara kul om de gestaltade en inre monolog mellan en Tok'ra och dess värd. Inte bara med en person som talar med sig själv, utan hur deras tankar blandas ihop. Skulle vara ganska trippigt, kan jag tänka mig.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#7 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 07 April 2007 - 21:49

Det var samma grej som användes på Teal'c's son, och då var det ju en stöt från Zat-gun som hjälpte.
Så nu hade de lagt till nånting i öronsnäckor som gav en liten stöt.

Edited by Hofling, 07 April 2007 - 22:06.

#8 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 08 April 2007 - 22:05

Jag hängde inte riktig mä. Är det någon som minns den roliga historien som Teal'c drog?
Var på väg att skratta men skämtet kalibrerade sig inte i tid. Så det kom inget.

Edited by Supertreck, 08 April 2007 - 22:09.

#9 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 08 April 2007 - 23:49

en serpentvakt, en horusvakt och en sethvakt går in på en bar.
de alla stanande upp och såg på varandra hotfullt.
Serpentvaktens ögon lyste, horusvaktens näbb glänste och sethvaktens näsa rann

Tror det gick ungefär så.

#10 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 09 April 2007 - 02:21

Ok haa haa

Jag kom en egen.

Stargate-teamet kom till en planet där en enda överlevande person fanns kvar.
Förklaringen var att dom på planeten hade en sport som hette
Vem var det som ringde.

Sporten gick ut så att någon ska ringa till stargaten utan andras vetskap eller tvärt om
och folk får chansa att hoppa för se om dom dog eller kom till den andra planeten

#11 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 April 2007 - 02:35

Nja, horusvaktens näbb slår ihop (Snapps his beak).

Skämtet är att Serpentvakten och Horusvakten visar sin styrka, genom det som utmärker deras rustning bäst, för att visa sig mer skrämmande än den andra.

Om man skulle gämföra med ett Svenskt skämt:

En Norsk, en Dansk och Bellman går in på en bar och tittar på varandra hotfullt.
Norrmannen visar sina stora armar. Dansken visar sin stora bröstkorg. Bellman visar sin stora rumpa.
-Sora, Kingdom Hearts

#12 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 09 April 2007 - 17:30

Dagens SG-1-irritationsmoment: (en bland många) "So basically, you guys are bluffing the Goa'uld, big time!" -> "Så ni lurar Goa'ulderna." (eller nåt sånt)

Kan dessa översättare ens svenska?!

#13 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 April 2007 - 17:59

Thor :thumbsup:
Och så några systemlordar på det :)

Apparently... we said hello, insulted each other, and broke for recess.

:lol2:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#14 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 April 2007 - 18:00

"Thank Yu". "Hello, Yu." :D

Major Carter!! Yay! :)

Hmm, jag tänkte. Asgardarnas flotta var upptagna på annat håll, utom Thors skepp. Kan det betyda att min teori om ett större hot, som människorna hitils inte känner till, kan stämma och kommer pressenteras senare i serien?

Edit: Yepp, verkar så. Yay. :D Ser fram mot att få veta mer om det här senare. :)

Så Asgards är inte så mäktiga nu som de verkade innan för de är i krig med en annan fiende?
Verkar som att Asgards riskerar mycket med att hjälpa människorna. Skulle Goa'uld få veta hur det ligger till med Asgards så skulle Asarna ligga risktigt till.

Undrar hur alliansen mellan de 4 raserna bröts upp och varför de andra raserna inte hjälper Asgards. Och varför bildades alliansen igentligen? Hoppas vi får veta mer om bakgrunden till alliansen och varför den bröts.

Men frågan är, hur ärliga har Asgards varit? Thor lämnade inte systemet när han sa att han skulle utan väntade till efter förhandlingarna var klara. Var det för att se hur människorna klarade sig? (Som ett test?) Ville de att Jack skulle få fram ett bättre förslag? Eller var det av andra orsaker?

Jag kände igen systemlord-bruden men kan inte koppla från var.

Vad betyder igentligen "kree"?

Jag kollar på MacGyver säsong 2 just nu och jag säger bara det, Jack är verkligen MacGyvers raka motsatts. Bara humorn är gemensam (Eftersom det mästa av den är RDAs personliga style).
MacGyver är en kvicktänkt sugsvamp som suger upp all info och fattar hur allt hänger ihop. Jack är trögtänkt, leker men pennor under onfo-möten och fattar ingenting. :D

Edited by Crusader, 09 April 2007 - 18:39.

-Sora, Kingdom Hearts

#15 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 09 April 2007 - 19:05

Jag gillar början där.. "Jag är en fåordig man..." Och sen fick han inte säga mer.

Hade du läst tråden för 5 dagar sedan, så hade du sett att jag svarat på vad kree betyder :)

och om Tok'ra Kree; Wikipedia har en sektion om just Goa'uld-språket ( Länk), och där finns en förklaring till Kree (Länk)

#16 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 09 April 2007 - 19:14

"Thank Yu". "Hello, Yu." :D

Major Carter!! Yay! :)

Hmm, jag tänkte. Asgardarnas flotta var upptagna på annat håll, utom Thors skepp. Kan det betyda att min teori om ett större hot, som människorna hitils inte känner till, kan stämma och kommer pressenteras senare i serien?

Edit: Yepp, verkar så. Yay. :D Ser fram mot att få veta mer om det här senare. :)

Så Asgards är inte så mäktiga nu som de verkade innan för de är i krig med en annan fiende?
Verkar som att Asgards riskerar mycket med att hjälpa människorna. Skulle Goa'uld få veta hur det ligger till med Asgards så skulle Asarna ligga risktigt till.

Undrar hur alliansen mellan de 4 raserna bröts upp och varför de andra raserna inte hjälper Asgards. Och varför bildades alliansen igentligen? Hoppas vi får veta mer om bakgrunden till alliansen och varför den bröts.

Men frågan är, hur ärliga har Asgards varit? Thor lämnade inte systemet när han sa att han skulle utan väntade till efter förhandlingarna var klara. Var det för att se hur människorna klarade sig? (Som ett test?) Ville de att Jack skulle få fram ett bättre förslag? Eller var det av andra orsaker?

Jag kände igen systemlord-bruden men kan inte koppla från var.

Vad betyder igentligen "kree"?

Jag kollar på MacGyver säsong 2 just nu och jag säger bara det, Jack är verkligen MacGyvers raka motsatts. Bara humorn är gemensam (Eftersom det mästa av den är RDAs personliga style).
MacGyver är en kvicktänkt sugsvamp som suger upp all info och fattar hur allt hänger ihop. Jack är trögtänkt, leker men pennor under onfo-möten och fattar ingenting. :D

Infomöte? Det ser mera ut som en trist lektion om läran av andras kulturer.
Det starkaste kaffet dunstar nog bort vid upphällning. :)

Edited by Supertreck, 09 April 2007 - 19:15.

#17 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 09 April 2007 - 19:34

Ett *bra* avsnitt... w0ws3rz. :blink:
Jag vill se det här nån gång:

Vi får möta Goa'ulden Yahweh, som manipulerade en jordling som hette Abraham och som hade en bror - Yeshua, som en gång försökte skaffa sig makt bland jordlingarna på ett mer Seth-aktigt vis. Tyvärr fick Yeshua det mesta av denna makt postumt och Yahweh vill nu utkräva hämnd för sin döde bror. Han släpper därför ut svavelföreningar i Jordens atmosfär, som orsakar surt regn överallt, från sitt moderskepp Sha Ka Kree. SG-1 åker upp dit i en rymdfärja (piloten spelas av William Shatner) för att ge honom spö. Mot slutet får vi höra repliken "Excuse me... what do gods need with starships?" innan skeppet sprängs. Posted Image

#18 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 09 April 2007 - 19:41

Major Carter. :) Gillar detta avsnitt. Yu skämten :lol2:

Crusader: Du får nog sätta en spoilertagg i ditt inlägg, din edit. ;)

Dagens SG-1-irritationsmoment: (en bland många) "So basically, you guys are bluffing the Goa'uld, big time!" -> "Så ni lurar Goa'ulderna." (eller nåt sånt)

Kan dessa översättare ens svenska?!

sen hade översatt till honom när daniel pratade om Nirrti, när Daniel bara några sekunder senare sa henne. <_<

Apparently... we said hello, insulted each other, and broke for recess.

:lol:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#19 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 April 2007 - 20:12

Major Carter. :) Gillar detta avsnitt. Yu skämten :lol2:

Crusader: Du får nog sätta en spoilertagg i ditt inlägg, din edit. ;)

Ska jag sätta en spoilertagg över nånting som jag skrev om ang. det här avsnittet? Varför det? :huh: Vi fick ju veta om den yttre hotet och jag skrev ju bara att jag ser fram mot att få veta mer om det. :unsure:

Kom på en sak som är Jacks styrka mot MacGyver. Han är inte lika lättlurad. :P

Edited by Crusader, 09 April 2007 - 23:02.

-Sora, Kingdom Hearts

#20 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 09 April 2007 - 23:22

De där gou'auldsen är verkligen både stingsliga och fulla av prestige. Hela den där förhandlingssituationen var nog inte helt olik hur det fungerar i verkligheten när stater sätter sig ned för att förhandla fram fredsavtal och liknande. :P

Thor är söt. :wub:

Jag missade början (som vanligt). Får man veta anledningen till att Sam befordrats helt plötsligt?
Support your local search and rescue unit - get lost.

#21 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 09 April 2007 - 23:39

Jag missade början (som vanligt). Får man veta anledningen till att Sam befordrats helt plötsligt?

Vart såg du från? För avsnittet började med att hon blev befodrad. Det var för allt de har gjort hitils (Som de ansåg att hon skött tillräkligt bra för att få en befodran) men det var att de besegrade Hathor som var sista strået till stacken, så att säga.
De hade en cermoni för att hedra att de besegrade Hathor (Samt dela ut medaljer till de inblandade) och passade på att befodra henne till Major samtidigt.
-Sora, Kingdom Hearts

#22 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 10 April 2007 - 00:10

Hoppas ingen tar illa upp över att jag tar upp ett inlägg om en av förra veckans episoder:

Nja, horusvaktens näbb slår ihop (Snapps his beak).

Skämtet är att Serpentvakten och Horusvakten visar sin styrka, genom det som utmärker deras rustning bäst, för att visa sig mer skrämmande än den andra.

Inte bara det, utan ytterligare en beståndsdel i skämtet är att det djur som representerar Seth är påhittat till skillnad från de två andra, och det har lämnat dörren öppen för elaka gliringar. När Horusvaktens näbb glittrar (så ska det vara enligt de citat jag hittar på Internet) och Serpentvaktens ögon glöder, så lånar de så att säga egenskaperna från de djur som representerar deras gudar. Men vilken egenskap ska Seteshvakten låna, från ett djur som inte finns? Jaffa förlöjligar denna fejkare genom att hitta på en egen, förnedrande egenskap åt Setesh och hans vakter.

Jag har förresten fastnat rätt ordentligt för Stargate SG-1 under de sista två veckorna. Jag såg uppemot hälften av episoderna när första säsongen visades på TV3 en gång i tiden, och laddade t.o.m. hem första episoden av säsong 2 för att få se upplösningen på cliffhangern, men trots det fastnade jag aldrig för serien då. Men för några veckor sedan såg jag av en slump episoden där Dwight Schultz gästspelade, och sedan dess har mitt intresse bara stigit. Just nu känner jag mig rentav lockad att börja införskaffa hela säsongsboxar, för att kunna se serien från början till slut. :)
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#23 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 April 2007 - 06:29

Vart såg du från? För avsnittet började med att hon blev befodrad. Det var för allt de har gjort hitils (Som de ansåg att hon skött tillräkligt bra för att få en befodran) men det var att de besegrade Hathor som var sista strået till stacken, så att säga.
De hade en cermoni för att hedra att de besegrade Hathor (Samt dela ut medaljer till de inblandade) och passade på att befodra henne till Major samtidigt.

Jag kom in en minut innan första reklampausen och då var hela den biten över. Tack för förklaringen Crusader. Jag såg inte Hathor-avsnittet heller, så gjorde inte den kopplingen alls.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#24 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 10 April 2007 - 16:19

Just nu känner jag mig rentav lockad att börja införskaffa hela säsongsboxar, för att kunna se serien från början till slut. :)

Finns en hel del bra extra material också. Från säsong 3 och uppåt (R2 boxar). :) Det tråkiga är att det bara är säsong 3 till 5 som har svensk text, om du inte är så bra på engelska, resten förutom säsong 1 har engelsk text.

De har ju släppt slimline boxar i USA, undrar om det kommer till R2 också.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#25 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 10 April 2007 - 17:39

Tealc's skämt var roligt och jag trodde att de andra skulle skratta blev lite förvånad när de inte gjorde det,
En annan sak som var rolig var att skämtet verkade vara verklighetsbaserat lite grann, när Jack och de blev drogade så såg det ut som om gasen kom från näsborrarna op det påhittade djuret.