Jump to content

Photo

StarGate Atlantis s.2

• Please log in to reply
153 replies to this topic

#1 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 11 May 2007 - 22:30

Skulle det inte starta upp en sån här har jag för mig. Nåväl. Startar väl själv då. Diskutera på.. :P

Kommer med mina tankar snart...

Edited by XC, 06 November 2008 - 15:50.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#2 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 May 2007 - 22:57

Tänkte att det kunde någon annan få äran att göra :P och den fick ju du nu ;)
Har inte hunnit se avsnittena än.

Edited by Georgia, 11 May 2007 - 22:58.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#3 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 11 May 2007 - 23:00

Upplösningen av cliffhangern från förra säsongen var actionfylld, slår-sig-för-bröstet-vad-vi-är-brafylld och tämligen ordinär i sin struktur. Intressantast är vad som händer med löjtnant Ford och vart han tar vägen. Rouge agents är alltid kul. :D

Andra avsnittet ombord på Daedalus med en Asgard i besättningen var cool och jag gillade den banter som förekom mellan honom och tjejen där. :D
Annars kändes det mest besvärande att ett sådant jätteskepp inte skulle ha egna datorexperter ombord, utan skulle tvingas kasta in McKay där som värsta überintelligenta experten med samma reaktionshastighet och slutledningsförmåga som en kobra. Yeah, right. :rolleyes: Och Sheppard fick vara Biggles igen och på ett flygande pilothjälteuppdrag rädda dagen. *suck*

Dessutom tar man samma väg som SG-1 och tussar ihop Sheppard och Weir i ett förhållande där menande blickar dröjer sig kvar alldeles för länge och det är bara att luta sig bakåt och vänta på första kyssen. *gäsp* Betydligt intressantare hade ju varit om någon av dem träffat någon på Daedalus eller som kommer till Atlantis nu som blir ett romantiskt mellanspel.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 11 May 2007 - 23:01

Det första avsnittet tycker jag sår fröna varför jag tycker säsong 2 är så kass (säsong 1 och 3 är bättre, även om de inte är lika bra som moderserien i sitt esse). Wraiths kickade Ancients butts och så kommer jordlingarna dit och plötsligt så verkar Wraiths IQ droppa ner till skostorleksnivå och de kan inte göra nåt rätt.

Avsnitt 2 är bättre.. :) Nu vet vi iaf vad Skinner gjorde efter sin FBI-karriär.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#5 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 11 May 2007 - 23:03

Dataviruset i sista avsnittet verkar inte så smart som egentligen borde kommit på att kunna skjuta ut sig
i en sond om ,det fanns en sådan, för säkerhets skull om uppdragen misslyckades.

Dataviruset borde ju kunnat lett om energin så dom inte kunde stänga av allting och viruset fört över
en resrevkälla om huvudenergin blev avstängd.

#6 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 11 May 2007 - 23:49

Daedelus på väg mot en stjärna, haha. Lite symbolik fick man där.
Och skeppets röda öga var en tydlig nod till HAL som inte gick ouppskattad. Posted Image

Är inte speciellt ledsen att Ford gjorde sorti. Han var den blekaste karaktären.

#7 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 May 2007 - 09:36

Störde mig lite på att de kallade Sheppard, Colonel, han vart ju befodrad till Lt. Colonel. (säsong 8, sg-1, Till Sam brukar de väl inte säga Colonel? eller Cam för den delen.) :unsure: Varför kör de på säsong 1 introt? Gillar s2 introt bättre. :( Det kanske ändras sen när Ronon kommer, får se nästa vecka.

Är inte speciellt ledsen att Ford gjorde sorti. Han var den blekaste karaktären.

Inte jag heller, han tillförde inget till serien.

Scenen där McKay tappar magasinet ur vapnet. :lol:

Hermoid: "Crap, indeed." :lol: Så söt. :wub: "Hickup" Novak, fick följa med till Atlantis. :P
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#8 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 May 2007 - 10:45

De två gånger Hermoid sa saker på sitt eget språk skulle jag gärna vilja veta vad han sa. Ena gången var iaf när Sheppard klagade på att han var naken.

#9 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 May 2007 - 10:54

Var säkert något nedlåtande angående vår veka fysik för att vi var tvungen och klä på oss. :P

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#10 SaberBlade83

SaberBlade83

Captain

• Members
  • 516 posts

Posted 12 May 2007 - 13:01

De två gånger Hermoid sa saker på sitt eget språk skulle jag gärna vilja veta vad han sa. Ena gången var iaf när Sheppard klagade på att han var naken.

Det ska finnas ljudklipp på vad han säger. Har för mig att man lyssnar på det Hermoid säger baklänges så får man fram detta:

Hermiod: "When will these humans learn there are consequences to action"

Sheppard: "Is he supposed to be naked like that?"
Hermiod: "These humans are infants"

Caldwell: "It didn't work, we're still on course for the coronosphere."
Hermiod: "The incompetence of these humans is beginning to make me angry!"

Någon som kanske har eller vet var man kan hitta ljudklippen?

#11 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 May 2007 - 14:00

Det låter som typiska Asgard-uttalanden. Tack för översättningen SaberBlade! :)

#12 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 May 2007 - 23:28

Nu har jag sett de två första avsnittena :)

Såg riktigt läcker ut när the Wraith bombaderade deras skyddssköld, tyckte jag redan första gången jag såg avsnittet, men det såg mycket bättre ut nu med stor TV och allt :)

Gillar Hermoid :thumbsup:
McKay: Crap
Hermoid: Crap indeed
:lol:

Nu vet vi iaf vad Skinner gjorde efter sin FBI-karriär..

:lol2:
Han gick under cover och infiltrerade StarGate Command med nytt namn och en militär rank :P
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#13 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 May 2007 - 23:48

Såg riktigt läcker ut när the Wraith bombaderade deras skyddssköld, tyckte jag redan första gången jag såg avsnittet

japp, det skrev du då med. kollade idag i tråden på spoilerforumet. ;)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#14 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 12 May 2007 - 23:56

:lol:

Jag har också varit där och kikat :P måste ju uppdatera minnet av vad jag skrev för ca. 2 år sedan ;)

#15 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 13 May 2007 - 13:45

Annars kändes det mest besvärande att ett sådant jätteskepp inte skulle ha egna datorexperter ombord, utan skulle tvingas kasta in McKay där som värsta überintelligenta experten med samma reaktionshastighet och slutledningsförmåga som en kobra. Yeah, right. :rolleyes: Och Sheppard fick vara Biggles igen och på ett flygande pilothjälteuppdrag rädda dagen. *suck*

Men MkKay sa ju att avsnittet att nästan alla människorna på skeppet hade den intelligens som krävdes för att göra att sånt virus. Så tyder väl på att de har datorexperter ombord.

I de första av de två avsnitten när Hermiod pratade sitt eget språk, tyckt jag att han sa O'Neill en gång men jag kanske hörde fel.

Georgia: Jag gillade också det där citatet :) .

#16 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 May 2007 - 13:55

Så anledningen till McKay tog över helt var att alla datorexperter ombord var misstänkta virusmakare och mullvadar för Wraith. Detta efter att de just kommit från jorden till Pegasusgalaxen? Är det bara jag som tycker att den logiken haltar betänkligt? :unsure:

#17 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 May 2007 - 13:59

Dog det inte en dator-kille precis i början? :unsure:

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#18 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 13 May 2007 - 15:16

Marie Morot: kort sagt ja, "Skinner" sa också att eftersom han inte varit med i urvalsprocessen för vilka som skulle med så kunde han inte lita på de, därför gick det bara att lita på de som var från Atlantis.

XC: Jo, han hade kommit på felet och skulle berätta det men kastades ut i rymden innan han hann säga vad det var.

#19 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 May 2007 - 15:24

Nej, före det - första dödsfallet, han som dig av en elchock och det visade sig att övervakningskameran slutade fungera strax innan. Det var ju därför man började undersöka skeppet... Menar den här händelsen:

Daedalus is returning from Earth with Weir and Sheppard on board. Sheppard has been promoted to Lieutenant Colonel and is quite happy to keep reminding Weir about it. They’re interrupted by news of an accident: one of their team, Dr. Monroe, is dead. Beckett can’t tell how Monroe died but it seems he was electrocuted. McKay brings up the footage but the camera malfunctioned right before he was killed. He recommends they drop out of hyperdrive but Caldwell overrides him and Weir. (Källa)

fqq5BYam.jpg

#20 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 May 2007 - 15:30

Ja han fick en stöt i sig för att han upptäckte att det var något fel i systemet.

#21 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 13 May 2007 - 16:13

Precis. Jag fick för mig att McKay fyllde upp för honom på något vis... jag bara drog den parallellen.

fqq5BYam.jpg

#22 FAII

FAII

Commander

• Members
  • 252 posts

Posted 13 May 2007 - 18:02

Tänkte att det kunde någon annan få äran att göra :P och den fick ju du nu ;)
Har inte hunnit se avsnittena än.

Det här är värre än SG-1. Istället för att en av de manliga huvudkaraktärerna tussas ihop med en av de kvinliga tussas han ihop med tvåav dem.

Om du inte märkt det så försökte med med samma grepp halv-tussa ihopp John och Teyla redan i avsnitt 2 ("Rising (part II)"). Och värre ska det bli, åt båda hållen. Innan säsongen är slut har ju John kysst både Elizabeth och Teyla, fast de är förstås fega och beskyller utomjordiska influenser för det.

Det är exakt samma stil som med J&S. Shipping hela tiden och varje gång något sker så är det något som inte är permanent (alternativa jag, saker som tar över deras kroppar, etc.).

#23 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 13 May 2007 - 22:34

@ FAII:
OK, när pratade jag om relationerna mellan karaktärerna i min post om jag får fråga?
Du får faktiskt ta och skärpa dig lite när det gäller quoting, man blir lätt förrvirrad när man läser dina poster pga fel quote.
Är det så att du trycker på fel knapp (som du borde märka när du svarar på posten sen), så är det den nertill till höger du ska använda för att få rätt quote, och inte den ovanför.

#24 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 13 May 2007 - 22:43

Man kan också välja att klicka på "Fast reply" eller "Add reply" längst ner, så slipper man citera någons post överhuvudtaget när det inte behövs.

FA II: Jag läser inget under spoilertaggarna längre, så det är ingen mening att rikta några spoilande kommentarer till mig.

Att de redan vid introduktionen av Teyla i serien visade intresse mellan de två såg jag som ett exempel på att Sheppard jagar allting på två ben typ. Han ser ju sig själv som en Don Juan-figur.

#25 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 14 May 2007 - 01:10

@ FAII:
OK, när pratade jag om relationerna mellan karaktärerna i min post om jag får fråga?
Du får faktiskt ta och skärpa dig lite när det gäller quoting, man blir lätt förrvirrad när man läser dina poster pga fel quote.
Är det så att du trycker på fel knapp (som du borde märka när du svarar på posten sen), så är det den nertill till höger du ska använda för att få rätt quote, och inte den ovanför.

Det kan ju vara så här att. Med fel skinn så blir det svårt att se vilka knappar som tillhör vem
och andra orsaker att man varit på andra forum där knapparna sitter längst upp.
Det kan ju bli något vilseledande efter en snabbis hit och skriva eller?