Jump to content

Photo

Atlantis Hemlighet

• Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 May 2007 - 17:13

Mitt första försök till en recension här... :P

--
Titel: Atlantis Hemlighet (Atlantis) [ISBN: 917263846X]
Författare: David Gibbins

Hmm. När jag köpte den här boken så var det titeln som intresserade mig och av text baksidan så verkade den hyfsad. Man skall ju bekant aldrig döma boken efter omslaget...

Det här är verkligen inte bra. Gibbins själv är marin-arkeolog och det i sig gör att man frestas anta John Howard (bokens huvudperson) är de arkeolog som Gibbins vill vara. För boken är en vanvettig dekokt av James Bond och Indiana Jones där författaren inte klarar av att balansera action med storyn. Det blir helt enkelt för mycket. Mer än häften av tiden har jag svårt att komma ihåg att IMU är en universitetsinstutition, och Costas plågsamt övertydliga expertis på allt som går på ström är redan halvvägs in i boken tröttande.

Uppe på detta så är det motgångar efter motgångar är det inte det svåra politiska läget så är det bokens skurk - krigsherren Aslan - som tynger ned boken i bråddjupet. Vad som skulle kunna vara en intressant resa in i en sjunken fiktiv stad förvandlas till ett allt för actionspäckat plagiat av tidigare nämnda Hollywood filmer.

När man väl lyckats lokalisera vad man tror är Atlantis stora helgedom, så släpper man resolut en stor, sjunken, rysk ubåt mitt framför ingången. Och som inte det vore nog så är den riggad och kan smälla i luften när som helst. Tur att Costas inte bara kan sin elektronik - han är en fena på bomber dessutom.

Att simma genom den sjunkna helgedomens labyrinter är ett äventyr i sig, och kanske en av de få behållningarna i boken, men i slutet så släntrar Aslan in i bilden igen och man avviker återigen in på actionspåret. Efter en dramatisk flykt från Aslans klor så lyckas Howard sjunka i en trycksäker modul i ett sjunkande skepp ned till 400m (tror det var 400m) djup. Och tvingas promenera på botten tillbaka till helgedomen i marinarkeologernas motsvarighet till rymddräkterna.

Slutet är dessutom inte av denna värld, efter att ha nått heliga graal - de hösta prästernas innersta kammare - så dyker Aslans älskarinna upp och kamikaze-bombar den vulkan som helgedomen ligger i till ett utbrott.

Betyg: (Knappt)OK.

Edited by XC, 25 May 2007 - 17:15.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#2 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 25 May 2007 - 19:55

Det är inte många som gett denna boken vidare bra recensioner. Självklart är ju det bästa att lita på sitt eget omdömme men ska man vara ärlig så är det faktiskt många med samma smak av böcker som mig som sagt att boken är riktigt dålig.
"There once was a man from Nantucket..."

#3 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 May 2007 - 20:14

Det förstår jag. Istället för att ta med läsaren på en resa till och in i Atlantis så verkar han skräddar sy boken för att göra en B-Action á Hollywood av den. Så han misslyckas lite och det som borde vara bokens nav (Atlantis) förpassas till bakgrunden som en blek kuliss till förmån för den mer framträdande (och i ärlighetens namn ointressanta) terrorist intrigen. När det hittade den där försvunna ubåten mitt framför portarna in i helgedomens labyrint så var det nära att jag lade ned boken och gick på nästa.

BTW. Jag glömde Rambo... den är kryddad med Rambo också...

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)