Jump to content

Photo

Robotech


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 07 September 2007 - 18:09

Warner Bros har tydligen köpt rättigheterna och Tobey Maguire?! ska tydligen producera genom sitt bolag. Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det, det är nått jag drömt om länge men kan mina animerade favoriter verkligen göras rättvisa som live action film? Transformers gick ju rätt bra så varför inte Robotech?

Detta kommer jag följa med STOR spänning :)

Källor
superherohype
hollywoodreporter

Winter is Coming


#2 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 September 2007 - 18:24

Flyttas till spoiler forumet :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#3 Corto Maltese

Corto Maltese

    Lieutenant Commander

  • Validating
  • 160 posts

Posted 11 September 2007 - 13:17

Låter mycket intressant. Kan dom ta Transformers till vita duken så tycker jag det borde vara möjligt även denna gång.

Hoppas även att dom börjar göra Neon Genesis Evangelion Live Action också framöver.

Edited by Corto Maltese, 11 September 2007 - 13:18.


#4 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 September 2007 - 19:28

Mmm, vi kan nog få se många robotar på bioduken i framtiden.
Kanske tar över populäriteten från Superhjälte-filmerna?

Det var nån mer gammal animerad robot-serie som skulle bli film men minns inte vad den hette.

Winter is Coming


#5 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 21 September 2007 - 13:41

Mmm, vi kan nog få se många robotar på bioduken i framtiden.
Kanske tar över populäriteten från Superhjälte-filmerna?

Det var nån mer gammal animerad robot-serie som skulle bli film men minns inte vad den hette.

Voltron, om jag minns rätt från sidodiskussionerna på NTFA:s forum.
För ett par månader sedan läste jag också ett påstående om att DC vill göra film på Metallmännen, men det ryktet tycks ha fallit platt innan det ens tog fart - jag har inte hört någonting mer om den saken.

För övrigt tror jag att en Robotech-film skulle kunna bli väldigt bra. Det är en av mina favoritserier, och faktiskt det som en gång ledde mig in på Transformers (jag letade efter ett substitut när vi tappade kanalen där Robotech visades). Den är betydligt mer jordnära i jämförelse (man behöver inte få biopubliken att tro på levande robotar) och man kommer inte behöva förändra Veritech-planens förvandlingar lika mycket för att de ska vara trovärdiga. Robotech har ju också fördelen av att det finns flera romanser inbyggda redan i grundkonceptet, vilket ger biopubliken några relationer att engagera sig i.

Jag skulle gissa på att även om filmen (filmtrilogin?) kommer kallas Robotech, så kommer den/de, om handlingen baseras på händelserna i serien, bara täcka upp Macross Saga - det är trots allt det som är Robotech för de allra flesta. En första film kan omfatta händelserna fram till ca episod 15 ("Homecoming", där SDF-1 äntligen återvänder till Jorden efter sin långa resa genom fiendelinjer efter den olyckliga teleporteringen till Plutos omloppsbana ). Jag har redan sett en ihopklippning av en sådan "film", och tror det skulle göra sig bra i ett tvåtimmarsformat.
En andra film skulle omfatta händelserna fram till episod 24, där Dolzas styrkor förintas och det egentliga kriget mot Zentraedi tar slut , och en tredje film skulle ta hand om sista tredjedelen av Macross Saga, episoderna 25-36. En svaghet med det resonemanget är att sista tredjedelen är betydligt svagare än de två första, och slutstriden i tvåan vore en mycket bättre final på hela serien. Kanske man kan arrangera om händelserna, lägga in ytterligare en "delfinal" och sträcka ut de 24 episoderna över tre filmer.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#6 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 21 September 2007 - 23:36

Jag skulle gissa på att även om filmen (filmtrilogin?) kommer kallas Robotech, så kommer den/de, om handlingen baseras på händelserna i serien, bara täcka upp Macross Saga - det är trots allt det som är Robotech för de allra flesta. En första film kan omfatta händelserna fram till ca episod 15 ("Homecoming", där SDF-1 äntligen återvänder till Jorden efter sin långa resa genom fiendelinjer efter den olyckliga teleporteringen till Plutos omloppsbana ). Jag har redan sett en ihopklippning av en sådan "film", och tror det skulle göra sig bra i ett tvåtimmarsformat.
En andra film skulle omfatta händelserna fram till episod 24, där Dolzas styrkor förintas och det egentliga kriget mot Zentraedi tar slut , och en tredje film skulle ta hand om sista tredjedelen av Macross Saga, episoderna 25-36. En svaghet med det resonemanget är att sista tredjedelen är betydligt svagare än de två första, och slutstriden i tvåan vore en mycket bättre final på hela serien. Kanske man kan arrangera om händelserna, lägga in ytterligare en "delfinal" och sträcka ut de 24 episoderna över tre filmer.

Så har jag resonerat också. Att försöka klämma in alla Macross Sagas 36 episoder i en film vore rent idiotiskt. Om de så skulle kunna bli uppföljare efter Macross Saga så får de gärna ignorera The Robotech Masters totalt då den serien är totalt värdelös egentligen. New Generation skulle man däremot kunna göra nått bra av. The Sentinels vilar det en hemsk förbannelse över så den bör de låta bli totalt även om den vore kul också.

Winter is Coming


#7 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 23 October 2007 - 09:58

Synd att Galactica remaken redan är gjord, nyhetsgrejen med en massa civila på ett skepp i rymden förföljt av en massa ailens, hoppa inanför atmosfären och vad som händer i force of arms blir inte riktigt lika stor nu, eftersom vi redan har sätt det live action i Galactica.

#8 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 23 October 2007 - 21:44

Synd att Galactica remaken redan är gjord, nyhetsgrejen med en massa civila på ett skepp i rymden förföljt av en massa ailens, hoppa inanför atmosfären och vad som händer i force of arms blir inte riktigt lika stor nu, eftersom vi redan har sätt det live action i Galactica.

Det känns inte som nått problem för mig, kanske kan det rentav locka fler personer att se filmen t.o.m.

Winter is Coming


#9 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 13 June 2008 - 12:11

/Film - Lawrence Kasdan’s Robotech?

Friday, June 13th, 2008

According to CHUD’s sources, screenwriting legend Lawrence Kasdan is writing the big screen live-action adaptation of Robotech. For those of you who don’t know, Kasdan is the guy who wrote Empire Strikes Back and Raiders of the Lost Ark. What we do know for sure, Warner Bros and Maguire Entertainment are developing the project as a starring vehicle for Tobey Maguire. When the project was first announced back in September, Craig Zahler, a virtual unknown, was attached to pen the screenplay. Kasdan is an epic screenwriter for this epic sci-fi adaptation.

Robotech refers to the scientific advances discovered in an alien starship that crashed on a South Pacific island. With this technology, Earth developed giant robotic machines or mecha (many of which were capable of transforming into vehicles) to fight three successive extraterrestrial invasions. At the time of its broadcast, Harmony Gold also launched Robotech through a popular line of comics to be followed by novels, role-playing games, video games, comic books, toys, and other consumer products.



#10 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 13 June 2008 - 21:45

Förutom Indiana Jones och Star Wars så var det ingen imponerande meritlista. Fast han verkar ju bättre än det första alternativet. Hoppas verkligen på denna film! :thumbsup:

Winter is Coming


#11 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 October 2008 - 11:37

XC delade denna artikel.

io9 - Are You Ready For Tobey Maguire's Robotech?

Mon Oct 20 2008

With the Transformers franchise roaring ahead, the time could finally be right for a Robotech movie. The only question is, will Tobey Maguire and Akiva Goldsman stick to the original storyline, about a crashed alien spaceship unifying the whole planet into a military quasi-dictatorship? We could soon find out, since producer Chuck Roven wants shooting to begin next year.

Roven talked to IESB about Robotech, and mentioned that there's no script yet. Maguire is producing, but may or may not star. (Most likely, he'll be too busy with the next two Spider-Man films.) Goldsman (I Am Legend, I, Robot, Batman And Robin) is also producing, but it's not clear if he's writing the script.

In the Robotech saga, an alien spaceship crashlands on Earth in 1999, after ten years of devastating global warfare. The crashed ship awakens the Earthlings to the possibility of alien invasion, and everybody rallies around, forming a new world government that marshals all resources to beat a possible alien invasion. Ten years later, the Earth ship is finally ready to launch — just as the first wave of Zentraedi attackers show up. It's up to two young pilots to save the day. Eventually, there are three waves of alien invasion.

Talking about the storyline, Roven said that an alien invasion is the "triggering event" for the movie's plot. So either he's confused about the crashed spaceship thing, or the movie will be different. But he also stressed that there's no script yet, and everything is up in the air. He wouldn't even say for sure whether the movie takes place on Earth. Production design hasn't even started yet, but Roven says it'll be reasonably faithful to the look of the original animated series.

I really hope Goldsman doesn't write the script for this film — his scripts are always a little too glib and preachy for me. I sort of hope they do keep the whole thing about the Earth uniting after the alien spaceship shows up, since it's like a look at the world after the end of Watchmen. But I hope they show the problematic parts of that scenario as well as the rosy ones. Also, I hope they keep the thing where the human culture starts to influence the warlike Zentraedi and "contaminate" the Zentraedi culture, since that could be fun to watch.

[IESB]



#12 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 22 October 2008 - 18:41

Känns ju inte direkt positivt men det är ju väldigt tidigt i produktionen så än är jag inte det minsta orolig.

Winter is Coming


#13 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 November 2008 - 12:33

The Hollywood Reporter - Big-screen Robotech lands scribes

Nov 17, 2008

Alfred Gough, Miles Millar to pen adaptation.

Alfred Gough and Miles Millar have been drafted to pen Robotech, Warner Bros.' adaptation of the anime classic.

Akiva Goldsman and Chuck Roven are producing with Tobey Maguire and Drew Crevello.

Robotech was a 1980s cartoon series from Harmony Gold USA and Tatsunoko Prods. It was re-edited and re-dialogued to combine three Japanese anime series to give the producers enough episodes to air as a daily syndicated series.

A sprawling sci-fi epic, Robotech takes place at a time when Earth has developed giant robots from the technology on an alien spacecraft that crashed on a South Pacific isle. Mankind is forced to use the technology to fend off an alien invasion, with the fate of the human race ending up in the hands of two young pilots.

Lawrence Kasdan wrote a previous draft. Warners is intent on keeping the project moving forward, and Gough and Millar bring action and geek cred to the table. The WMA-repped duo worked on The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor and Spider-Man 2, among other films, and were showrunners on TV's Smallville for many years.

Frank Agrama of rights-holder Harmony Gold is executive producing Robotech, as is Jason Netter.



#14 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 June 2009 - 15:09

Exclusive: ROBOTECH Gets New Writer - Mania.com
Award-winning novelist takes a pass at live-action movie

By Rob M. Worley June 23, 2009

The live-action film version of the popular anime/manga/game franchise 'Robotech' has a new writer, according to sources close to the project.

Comics2Film at Mania.com can exclusively reveal that award-winning novelist and UK TV writer Tom Rob Smith has taken over writing duties on the project.

'Robotech' has been in development as a film since 2007, with Tobey Maguire, Akiva Goldsman ('Jonah Hex'), Charles Roven ('The Dark Knight') and Jason Netter ('Wanted') among the producers on the project. Maguire is rumored to be starring the in the movie as well.

Smith is best known for his 2008 breakout novel "Child 44", about a series of child murders in Russia circa 1950. The book won several awards and the film rights were quickly snapped up as a vehicle for Ridley Scott to direct. His follow-up book, "The Secret Speech" was released last month.

Although he's a relative newcomer to Hollywood, our sources tell us that Smith's previous writing impressed the 'Robotech' filmmakers. "He had a very clear vision for the material that seemed to fit the collective group's vision for the property," a source close to the project said.

Previous drafts of the 'Robotech' script have been penned by Lawrence Kasdan and Alfred Gough & Miles Millar.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#15 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 23 June 2009 - 23:19

Bytt manusförfattare igen?!
Behöver väl inte vara nått jättenegativt egentligen hoppas jag.

Winter is Coming


#16 rehnvall

rehnvall

    Senior Commander

  • Members
  • 380 posts

Posted 27 June 2009 - 19:46

Bytt manusförfattare igen?!
Behöver väl inte vara nått jättenegativt egentligen hoppas jag.


Optemist in i det sista :thumbsup: tyvär delar jag inte riktigt din positiva syn.

#17 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 29 June 2009 - 22:24

Jag är väl försiktigt positiv fortfarande. Men om inget mer konkret händer snart så lär denna film vara lika död och begraven som Justice League-filmen :(

Winter is Coming