Jump to content

Photo

Lovecraft i film och tv

• Please log in to reply
50 replies to this topic

#1 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 03 October 2007 - 15:22

Efter att ha läst en hel del Lovecraft på senare tid så har jag nu gått och blivit sugen på att se vad som finns att erbjuda i andra medier som t.ex. filmer och tv-serier/miniserier, sk "stand alone" program och kanske tom dokumentärer. Eftersom jag ansar mig vara en novis när det kommer till just Lovecraft i format utanför det litterära så ber jag nu er ädla forumister om hjälp. :)

Tanken med den här tråden är att vi alla hjälps åt att posta information om dessa andra medier så att man lätt kan hitta vad som finns att upptäcka. Observera att det inte bara behöver vara rena Lovecraft filmatiseringar utan även sådant med en typisk "Lovecraft feeling" över sig.

Efter inrådan från moderators så startar jag upp tråden här och så får vi se om detta är det rätta stället att hålla till.

Jag vet att man kan hitta den här typen av information från nätet genom diverse sidor och databaser men hela tjusningen med Internet är att man kan samtala om sådant här i forum istället för att gräva sig genom trista och intetsägande listor. Här får alla chansen att komma till tals och ge förslag och synpunkter till vad som finns att upptäcka och vad som är bra respektive dåligt.

Jag kan börja med några tips som jag redan nu har att komma med. Fyll gärna i med flera tips inom medierna film, tv-serier, miniserier, dokumentärer och "stand alone" program. Jag vill veta vad som finns och vad ni tycker om det.

Dagon: Jag tycker att detta är en riktigt bra filmatisering av The Shadow Over Innsmouth och som blev bra mycket tack vare regissören Stuart Gordon och manusförfattaren Dennis Paoli samarbete. Tycker även att fotot i filmen bidrar starkt till en härlig känsla av att detta är Lovecraft.

H. P. Lovecraft's Dreams in the Witch-House: Här är jag inte alls lika nöjd med Stuart Gordon och Dennis Paoli. Dels tycker jag att dialogen haltar till men det största felet är att dom på den korta tiden dom har till sitt förfogande inte lyckas att leverera en tydlig Lovecraft känsla varken genom skådespel, fotot, scenografi eller handlingen.

From Beyond: Grymt bra film som dock kanske inte är det starkaste kortet när det kommer till "värdiga" filmatiseringar av Lovecraft. Men det går inte att komma från att filmen som helhet är bra och har en sådant där krypande känsla som bara återfinns via hans böcker i vanliga fall.

Re-Animator: Jag tycker mest att denna film är rolig och har nog sett den lite för många gånger för att ta den på större allvar (någon som jag önskar att jag kunde) för historien den är baserad på var en av mina favoriter när jag var yngre och slukade Lovecraft snabbare än en katt dricker vatten.

Edited by Corto Maltese, 03 October 2007 - 15:25.

#2 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 October 2007 - 16:21

Förutom det du nämnt skulle jag framför allt rekommendera The Call of Cthulhu. En rätt nyligt gjord stumfilm baserat på novellen med samma namn. Riktigt snyggt och bra gjort.

Roger Cormans The Haunted Palace från 1963 med Vincent Price i huvudrollen är också riktigt bra. Den är väldigt löst baserad på The Strange Case of Charles Dexter Ward men har riktigt bra Lovecraft stämning i sig.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#3 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 03 October 2007 - 16:28

Kul med fler Lovecraft-fans på forumet! :) Jag hade egentligen min stora Lovecraft-period för flera år sedan, då lästa jag verkligen allt jag kunde hitta, men nu var det ett tag sen jag sysslade med Lovecraft-relaterat överhuvudtaget.

Tips inom olika medier:

Film: Finns egentligen bara en bra Lovecraft-filmatisering jag har sett och det är The Call of Cthulhu från 2005. 47 min lång, svartvit och gjord som en stumfilm. Det känns verkligen som en gammal 30-talsfilm vilket ökar Lovecraft-känslan. Rekommenderas varmt! :)

Spel : Dataspelet Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth från 2005 är en väldigt bra Lovecraft-tolkning med den rätta stämningen och känslan.

Rollspelet Call of Cthulhu är ett av världens mest känd skräckspel-rollspel och har ett fruktansvärt gott yrke. Välgjort rollspel, som det dock var många år sen jag ens tittade på.

Böcker: Det finns en svensk avhandling utgiven som bok, Död men drömmande, av Mattias Fyhr utgiven förra året som är ganska intressant och omfattande.

Serietidningar: Det finns ett antal serietidningar med Lovecraft-tema, jag kan dock inte rekommendera någon bra sådan. Alla sådana serier jag har läst har varit ganska dåliga.

Bra tråd! :)

Edit: Wylie hann visst före. Instämmer om att The Haunted Palace är en schysst film. Kanske inte speciellt bra imo, men kultig som fan. Vincent Price är alltid Vincent Price liksom :)

Edited by Spidde, 03 October 2007 - 16:30.

With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 October 2007 - 16:39

Är inte Haunted Palace baserat på Poes dikt? :(

I alla fall... Lovecraft var det. Stephen Kings Nightmares & Dreamscapes hade ett avsnitt, nummer två vill jag minnas, som var Cthulhu-inspirerad. Eller inspirerad och inspirerad - de använde namn och liknande i avsnittet. Så det kan vara värt att kolla in.

Wylie har nämnt stumfilmen och det rekomenderar jag starkt. Den är guld. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#5 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 03 October 2007 - 16:39

vad är lovecraft? :unsure:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#6 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 03 October 2007 - 16:42

Förutom det du nämnt skulle jag framför allt rekommendera The Call of Cthulhu. En rätt nyligt gjord stumfilm baserat på novellen med samma namn. Riktigt snyggt och bra gjort.

Roger Cormans The Haunted Palace från 1963 med Vincent Price i huvudrollen är också riktigt bra. Den är väldigt löst baserad på The Strange Case of Charles Dexter Ward men har riktigt bra Lovecraft stämning i sig.

Den första har jag sett och det är väl den hittills bästa filmatiseringen jag sett. Just att den är svart-vit samt en stumfilm höjer helhetsintrycket. Den andra har jag inte ens hört talas om, men jag vet vem Roger Corman är och för mig är han synonym med b-film. Men jag ska ta mig en närmare titt på den, handlingen låter bra och Vincent Price är ju aldrig fel.

Har någon koll på dessa två svenska projekt?

March the 13th, 1941: Kortfilm som går att se gratis via länken. Den ska tydligen vara baserad på The Statement of Randolph Carter. Wiki ¤ March the 13th, 1941

Kammaren: Vet inte så mycket om denna mer än att den inte verkar baserad på något av Lovecraft utan mer influerad av hans texter. Trailer finns att kolla på via länken. Wiki ¤ Kammaren

:o

Wiki ¤ H. P. Lovecraft

Jag bara utgick från att alla visste vem en av dom bättre författarna inom framförallt skräckgenren var?

Edited by Corto Maltese, 03 October 2007 - 16:54.

#7 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 October 2007 - 16:49

Jo. Corman gjorde vid den tiden flera Poe filmatiseringar men när han ville göra Lovecraft blev filmbolaget sura och döpte om den till "Haunted Palace" för att kunna marknadsföra den som Poe filmatisering. Idioter. :rolleyes:

Inte vad, vem?

-Gangstagrass

#8 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 03 October 2007 - 16:49

oj, det var en människa. :lol: vet absolut inget om böcker. :whistle:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#9 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 03 October 2007 - 16:50

I alla fall... Lovecraft var det. Stephen Kings Nightmares & Dreamscapes hade ett avsnitt, nummer två vill jag minnas, som var Cthulhu-inspirerad. Eller inspirerad och inspirerad - de använde namn och liknande i avsnittet. Så det kan vara värt att kolla in.

Wylie har nämnt stumfilmen och det rekomenderar jag starkt. Den är guld. :)

Angående The Haunted Palace. Detta är från länken i Wilies post.

The Haunted Palace is a 1963 horror film directed by Roger Corman and featuring Vincent Price. Named after the poem by Edgar Allan Poe it actually derived its plot from a novella by H.P. Lovecraft named The Case of Charles Dexter Ward. It featured an impressive cast that also included Lon Chaney Jr. and Debra Paget. It is also noted for having a remarkable score by Ronald Stein.

Vad är Stephen Kings Nightmares & Dreamscapes för något?

Edited by Corto Maltese, 03 October 2007 - 16:50.

#10 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 03 October 2007 - 16:55

Jag kan förresten också rekommendera John Carpenter's In the Mouth of Madness som visserligen inte är baserad på något av Lovecrafts verk utan är mer än hyllning till honom och innehåller massor av referenser till hans Cthulhu mythos. Återigen också väldigt stämningsmässigt nära hans böcker.

Edited by Wylie Times, 03 October 2007 - 16:56.

-Gangstagrass

#11 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 03 October 2007 - 16:58

Den filmen skrämde skiten ur mig när jag såg den när filmen kom, har inte vågat se om den sedan dess. :blush: Kanske är dags att göra ett nytt försök.

Jag har bara sett filmen Hellboy en gång tidigare men någon sa till mig en gång att monstret i slutet av filmen (Ogdru Jahad?) är lite Lovecraft-ig. Stämmer det?

Edited by Corto Maltese, 03 October 2007 - 16:59.

#12 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 October 2007 - 17:05

Finns ju också Cthulhu från i år som fick en massa skit från fans (Pga namnet på filmen) men mycket bra resensioner från kritiker.

Sedan så finns ju The Real Ghostbusters avsnittet Collect Call from Cthulhu dår Ghostbusters kämpar mot just Cthulhu.

Det finns också ett jättebra brädspel som jag inte minns namnet på men det innehåller det mästa från Cthulhu mytos.

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth till XBox är riktigt riktigt bra. Tyvärr så var marknadsföringen dålig och spelet sålde dåligt. De som gjorde spelet gick i konkurs innan de han bli klara med de 2 uppföljarna.

Ett annat bra spel är dator detektivspelet Sherlock Holmes: The Awakened/ Sherlock Holmes vs. Cthulhu.

Gillar man Doctor Who så finns det ett par böcker där han kämpar mot Cthulhu.

oj, det var en människa. :lol: vet absolut inget om böcker. :whistle:

H.P. Lovecraft är mer än böcker. Ett universum kallat Cthulhu Mythos. Han skapade ett gäng skräck böcker och berättelser som var väldigt unika för sin tid. De handlar om övermäktiga rymdvarelser, öden och gudar. Och de är ofta galna, deprimerande och gör en paranoid. Det han har gjort är så välgjort att man nästan tror det är sant och känner sig lite illa till mods över att ge sig in i hans värld. Trots så overklig så känns hans värld så verklig och riktig att, iallafall jag, får lite kalla kårar bara jag läser om det. :P
Han skapade t ex den ökända Necronomicon, dödens bok skriven av en galen arab som många tror existerar. (Har du sett Evil Dead så känner du till boken)
De flesta skräckförfattare var inspererade av hans verk.

Jag rekomenderar att du läser lite om Cthulhu Mythos eller ser nån film (Dagon är bäst). ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#13 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 October 2007 - 14:18

Vad är Stephen Kings Nightmares & Dreamscapes för något?

En TV-Serie på 8 avsnitt och som har visats på SVT för inte så länge sedan. Det avsnittet som Sentinel hänvisade till är mycket riktigt avsnitt 2, Crouch End. Serien har även flera andra bra avsnitt som jag kan rekommendera.

Jag har bara sett filmen Hellboy en gång tidigare men någon sa till mig en gång att monstret i slutet av filmen (Ogdru Jahad?) är lite Lovecraft-ig. Stämmer det?

Jupp, det stämmer bra. Här hittar du lite mera information via wikipedia.

==

Jag kan rekommendera dig och alla andra som har intresse av Lovecraft att ta er en närmare titt på Lurker Films och deras utgivning av bland annat The H. P. Lovecraft Collection (hittills fyra riktigt bra volymer). Finns t.ex. att köpa via SF-Bokhandeln för 169:- per volym.

Sedan måste jag fundera lite på vad jag sett och som jag kan rekommendera. Återkommer.

Edited by Cartman, 05 May 2010 - 16:31.

#14 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 04 October 2007 - 19:05

Lurker Films har jag aldrig hört talas om men de där utgivningarna ser ju verkligen intresanta ut. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#15 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 04 October 2007 - 20:25

Tja , jag är väl ingen Lovecraft-fan direkt men jag vill minnas att Black Sabbath var lite inspirerade av honom och har spelat in bl.a. Behind the Wall of Sleep.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#16 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 04 October 2007 - 20:53

Det finns många (metal) band som är inspirerade av Lovecraft och gör referenser till honom och hans verk. Metallica har t.ex. låtarna The Thing That Should Not Be och The Call of Ktulu. På Iron Maidens Live after Death (som tyvärr inte blev nominerat i omslagstävlingen) finns en liten hyllning till Lovecraft.

-Gangstagrass

#17 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 October 2007 - 21:40

That is not dead which can eternal lie
yet with strange aeons, even death may die.

:D

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#18 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 06 October 2007 - 12:32

Böcker: Det finns en svensk avhandling utgiven som bok, Död men drömmande, av Mattias Fyhr utgiven förra året som är ganska intressant och omfattande.

Den har jag inte läst. Är den bra?

Jag har ett till tips inom samma genre som jag dock själv har läst och kan rekommendera varmt.

H.P. Lovecraft - Emot världen, Emot livet av Michel Houellebecq.

Edited by Cartman, 06 October 2007 - 12:34.

#19 Corto Maltese

Corto Maltese

Lieutenant Commander

• Validating
  • 160 posts

Posted 08 October 2007 - 13:23

Tack för alla tips om hittills har kommit in. Har fått en hel del fina tips att leta upp och titta närmare på. :thumbsup:

#20 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 November 2007 - 12:39

Nästa film från dom som gjorde Call of Cthulhu stumfilmen. :thumbsup:

-Gangstagrass

#21 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 02 November 2007 - 14:57

Det där ser jag verkligen fram mot! :thumbsup:
-Sora, Kingdom Hearts

#22 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 November 2007 - 15:08

Härligt, den ser jag fram emot.

#23 Bergatroll

Bergatroll

Cadet First Year

• Members
  • 2 posts

Posted 08 November 2007 - 12:45

Vet inte om ni skrivit om det redan, men Guilermo del Toro (Pan´s Labyrinth, The devils backbone m.fl) ska göra "Mountains of madness".
Lite artiklar här: http://www.deltorofi...earch=mountains

#24 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 November 2007 - 13:47

Tror den kommer bli bra, det känns som rätt regissör för att göra At The Mountains Of Madness rättvisa. :)

#25 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 08 November 2007 - 14:08

Oh... Sweet! Jag ser fram emot filmen. :)