Jump to content

Photo

Figurer

• Please log in to reply
1791 replies to this topic

#376 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 31 December 2010 - 16:17

Det jag själv tänker mig är väl att Moder Svea behöver Kristina "Kia" ( vad sägs om ett smeknamn för att nyansera?) för att existera i vår materiella värld. =) Hon kommer ju nämligen från ett konceptuellt existensplan, kopplat till människans undermedvetna.

En rolig grej vore väl isåfall att KLYVA HENNE ITU rent psykologiskt, så att lilla fjortis-Kia är riktigt jobbig, och emotionell, spydig tillåme oftast, :D men när det är fara å färde, så omvandlas hon till Moder Svea, som helt tar över hennes kropp.

Det blir lite Kapten Shazam över det hela.

Hon blir alltså inte bara fysiskt större ( musklurz!) och äldre, men hon hennes personlighet byts ut totalt, ersatt av det semi-abstrakta konceptuella medvetandet som kallar sig Moder Svea. :thumbsup:

Moder Svea kommer faktiskt vara en av huvudfigurerna i uppkommande särskilda anti-rasistiska NS-storyn jag börjat fila lite löst på. :) Den ska vi göra en tråd om!

#377 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 31 December 2010 - 17:42

Ja det vore nåt att vi alla kunde skriva om hur typ Plågaren ser på Nox, eller hur Superstjärnan har problem med Jeanne Nocturne some en relations karta?

Låter som en kul idé! Man kan ju göra en tabell med alla namn och så hjälps vi åt att fylla i den. Det vi fyller i är alltså personernas inbördes relationer antar jag. Vad de tycker om varandra osv. Ska jag göra själva tabellen så kan vi fylla i den ihop här på forumet?

Här har vi en ny medlem till NS. Eller rättare sagt reservmedlem.

Temüdjin – Himlens vilja
Skapad av: Thomas Fels
Verkligt namn: Temüdjin Elbegdorj
Alias: Inget
Yrke: Inget
Identitet: Känd av Nordens Stjärnor
Laglig status: Mongolisk medborgare
Civilstånd: Ogift
Kända släktingar: Mor och far
Födelseort: Vid floden Onon i Mongoliet
Operationsbas: Hela världen
Första framträdande: Inget än
Historia: Temüdjin föddes i en jurta på den mongoliska landsbygden och döptes efter den gamle mongoliske härskaren Temüdjin Khan. Inspirerad av den store härskaren gav han sig vid unga år ut i världen för att lära sig om den. Men hemma i byn var släkten arg på honom och menade att han skulle stannat och skaffat sig en utbildning och ett yrke. En dag då Temüdjin befann sig på genomresa genom Sverige anföll en trupp på tio beridna mongoliska krigare honom flygande från himlen. Med list lyckades Temüdjin lura och besegra dem, varefter de erkände honom som sin nya härskare. Krigarnas förre härskare var en äldre släkting till Temüdjin, och hade nu förlorat makten över mongolkrigarna till Temüdjin. Snart kom Temüdjin i kontakt med greve Fredrick von Lindén, som värvade Temüdjin som reservmedlem i Nordens Stjärnor och gav honom kodnamnet Himlens Vilja.
Längd: 185cm
Vikt: 80kg
Ögon: Gulbruna
Hår: Mörkbrunt
Styrkenivå: Som en genomsnittlig 18-åring som tränar hårt och regelbundet.
Känd övermänsklig kraft: Temüdjin kan kalla ned tio mongoliska beridna krigare från himlen samtidigt. De kommer flygande på hästar och bär mongolisk krigarutrustning från 1200-talet. De strider välorganiserat, lojalt och taktiskt skickligt ända till sista man. Därefter kan Temudjin kalla ner ytterligare tio krigare. Då himlen är molnfri kan Temüdjin kalla ned en hel tumen samtidigt, det vill säga en trupp på tusen krigare.
Personlighet: Trots sin låga ålder är Temüdjin en man som folk lyssnar på. Han är även en god lyssnare själv, tillvaratar andras styrkor och är ofta lugn till temperamentet. Men en oförätt mot honom eller hans vänner låter han inte passera. Han ogillar onödiga prylar och värdesätter att folk står vid sina ord, samt är en stor taktiker på slagfältet och skicklig med häst och pilbåge.
Dräkt: Temüdjin kan gå klädd som en mongolisk krigare, men använder ibland även enkla kläder.
Skaparens noteringar: Temüdjin – Himlens Vilja dyker upp i senaste eran och är reservmedlem i Nordens Stjärnor.

Edited by TFels, 31 December 2010 - 17:44.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#378 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 31 December 2010 - 18:14

Tack för profilen, ska han dyka upp innan eller efter Ragnarök? ;)

#379 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 31 December 2010 - 19:15

Det skulle förstås vara kul om han dök upp i Ragnarök. Men bara om det passar bra i storyn. Bestäm du och berätta gärna vilket du valde. Innan, efter eller under Ragnarök.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#380 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 01 January 2011 - 15:11

Tja, jag tänkte Kristina, för att det är så svenskt det kan bara gå, men om ni har bättre idé som Marianne eller annat då kan ni köra med det. Plus, hon ska vara som en ung Wonder Woman plus en lite fjortis för att unga tonårstjejer, men ja det går nog att ändra på.

Så svenskt det kan bli, kanske jag inte skulle säga att namnet är. (Särskilt inte om hon heter Spjutdottir i efternamn.) Men Kristina är förstås en svensk namnform som nog inte är särskilt vanlig någon annanstans. Dessutom kan man ju få lite Moberg-associationer. Det kanske var det du tänkte på.

Att ha mer än en Kristina i gänget kan förstås vara förvirrande. Å andra sidan händer ju sådana saker i verkligheten, och den typen av förvirring behöver inte bara vara dåligt om vi använder oss av det på ett bra sätt. Exempelvis skulle en serie kunna innefatta att någon blandar ihop Kristina S. och Kristina I.

Att vara Wonder Woman och fjortis på samma gång kan ju innebära att man förväntas vara Wonder Woman och är det så gott man kan utifrån sina fjortisförutsättningar. Hon kan ju utvecklas via erfarenhet.

Det där med att kartlägga alla medlemmars åsikter om och påverkan på varandra verkar som en bra idé förresten. Jag funderar särskilt på om någon av de manliga medlemmarna slutade använda tights i samband med att Vita Duvan anslöt sig till gruppen.

#381 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 02 January 2011 - 00:15

@Thomas: Verkar som en kul karaktär. Bara EN grej... Marvel Comics har en Mongolisk krigsherre-karaktär som heter just... Temujin! Han är son till MANDARIN ( han var tillåme Mandarin2 ett tag), och du kan läsa mer om honom här under:

http://marvel.wikia.com/Temugin

Du kanske förstår nu att det blir lite problematiskt med namnet...?

Om jag fick föreslå en enkel ändring på namnet, så skulle jag nog tro att "vis krigare" ( jobbar på att hitta översättningen), skulle väl passa rätt bra, va?

Andra intressanta alternativ skulle kunna vara "Taizu" ( Djingis Khans tempelnamn), "Zong" ( ättling) eller kanske "Borjigin" ( gyllene ätt, så han skulle då vara av den ätten... fast då blir det lite MC Mandarin över han ändå..).

#382 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 02 January 2011 - 02:39

Vill ni se hjältar från mig? Jag jobbar redan på några.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#383 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 January 2011 - 10:02

Temüdjin var ju Djingis Khans födelsenamn som du vet. Och precis som massor av figurer heter Thor/Tor så kan de heta Temüdjin utan att det blir problem, eftersom Marvel varken kommit på Thor eller Temüdjin. Dessutom stavar jag annorlunda och han heter Temüdjin - Himlens Vilja.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#384 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 02 January 2011 - 12:23

Tja, i allafall, Thomas du kan försöka göra göra en slags relations lista av nåt slag

#385 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 January 2011 - 16:15

Här kommer ett första försök i form av en Word-fil till relationskartan. Vet inte om folk kan öppna den. Förmodligen saknas flera NS-medlemmar. Säg vilka, så lägger jag till dem.

Attached Files

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#386 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 02 January 2011 - 17:09

Jag tror att det kan fungera. Jag kunde öppna den i alla fall.

Edited by Sret, 02 January 2011 - 17:11.

#387 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 02 January 2011 - 18:34

Jo, det funkade för mig också men jag undrar bara om hur listan funkar bara. Ska man fylla typ ett ord mellan figurernas ruta att Jeanne älskar Moose och sånt eller?

#388 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 January 2011 - 18:56

Man får väl fylla rutorna med text som beskriver relationerna. Vissa rutor nog bli stora, andra mindre. Huvudsaken är väl att en manusförfattare kan ha nytta av den. Vad tycker ni? Kan det funka?

Insåg just att det blir två rutor för varje relation. Den ena kan ju beskriva mer övergripande, typ "viss vänskap", medan den andra beskriver mer detaljerat.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#389 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 02 January 2011 - 18:59

Ska vi alla fylla i? För det känns som många kanske har olika syn på karaktärernas syn på varandra så det blir lite rörigt.

#390 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 02 January 2011 - 19:10

Tja, om skaparna fokuserar sig enbart på sina figurer, då kan det funka. Typ jag har typ fem hjältar nu i NS gruppen, så jag kan fokusera på deras relation med andra.

Sen efter det att alla har lagt ihop sina relations kartor, kan man nog kombinera på ett sätt att man kan se hur alla figurer håller ihop med varandra.

Vi borde ha en separat lista med skurkar enbart då blir det inte så krångligt, speciellt för Sret som har skapat en enorm lista med skurkar för NS.

EDIT:
Just det, THE VIKTOR APPROVES angående Predabots idé med Moder Svea med Shazam idén :D

Edited by DarkPaladin300, 02 January 2011 - 19:13.

#391 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 02 January 2011 - 19:26

SÅ sätter jag igång i alla fall med hur Ghast ser på de andra.

Edit: Svårt att använda rätt ord.

Edited by Sret, 03 January 2011 - 00:54.

#392 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 04 January 2011 - 11:16

Jag antar att tabellen liksom allt annat som beskriver Nordens Stjärnor kommer att utvecklas efter hand som fler serier blir skrivna. Tanken på detta får mig att tänka att det kanske vore lönt att starta en NS-wiki.

#393 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 04 January 2011 - 11:44

@Johan: En utmärkt idé!! :) En NS-wiki skulle vara riktigt kul att starta. Nu har vi ju ett web-utrymme faktiskt, där jag tror den skulle få plats, så om det finns intresse så kan jag ladda ner filerna för Wiki ( finns gratisversioner, eller ja, nästan alla är gratis) och kanske sätta upp en grundläggande sida.

Finns det månne intresse för det?

#394 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 04 January 2011 - 11:49

Jag tycker att det är en bra idé. (Det var ju min.)
Frågan är sedan hur wikin ska användas. Ska det vara en wiki med allmän information för folk som är intresserade av Svenska Superserier? Eller ska den samla information som är användbar för skapare av NS-serier? Eller ska den ha olika avdelningar för de båda syftena?

#395 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 January 2011 - 13:56

En wiki för NS tycker jag är viktigast. En bra idé! Kan man ladda upp och ned filer från en wiki?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#396 DarkPaladin300

DarkPaladin300

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,108 posts

Posted 04 January 2011 - 14:46

En wiki för NS tycker jag är viktigast.

THE VIKTOR APPROVES! En wiki sida fokuserad på NS (och kanske SSS?) är faktiskt en jättebra idé

#397 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 04 January 2011 - 15:38

Bra!! Wiki-ns...typ. Nä, nu måste jag komma på en karaktär till NS... (om d finns plats dvs)

#398 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 January 2011 - 16:07

Finns det hjärterum så finns det Peperum! :rambo:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#399 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 04 January 2011 - 16:30

@Thomas: Jorå, man kan ladda upp lite olika filer till en Wiki. :) Bilder, ljud, till och med video har jag för mig. Det hela beror på vad man vill tillåta som admin.

Om vi startar en Wiki så måste vi ju dock ha några som vill vara chief över en sån dock, och bedömma inläggs riktighet och redigera samt rätta när något är fel. ;) Bringa ordning, helt enkelt. Så finns det några frivilliga??

Jag tycker nog att en NS-wiki känns mer intressant än en mer allmän SSS-wiki, då SSS i allmänhet förmodligen platsar bättre på redan etablerade sidor som vanliga svenska Wiki och SerieWikin som seriefrämjandet driver. ( En SSS-wiki skulle ju främst handla mer oss själva, har jag fått för mig)

#400 TFels

TFels

• Moderator
  • 2,975 posts
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 January 2011 - 18:14

Det här känns ju väldigt intressant! Ska vi starta en särskild wikitråd där vi diskuterar wikin?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier