Resultaten i turneringen för skivomslag får mig att fundera lite över de här turneringarna som hålls här. Resultaten påverkas ju rätt mycket av vilka som ställs mot varandra. I ett kuppspel som det här är, är lottningen avgörande: det är svårt att säga hur något bidrag som åkte ut i första ronden hade klarat sig mot något som klarat sig vidare.
En tanke jag fick är att köra det hela ungefär som Champions League/Hockey-VM, alltså med ett slags seriespel de två första ronderna där varje deltagare möter varandra och får poäng. Man delar in i grupper för att göra det hela hanterligt (att köra enligt Allsvenskan skulle nog ta för lång tid), och de 2-3 bästa i verje grupp går vidare. I slutet skulle man ha kupp, som vanligt.
Det skulle nog göra turneringen mer rättvis. Skulle nog också kräva mer av turneringsledaren, men jag har ingen aning om hur mycket jobb det ligger bakom nu, förutom att räkna röster varje kväll. Vad sägs? Någonting för kommande turneringar (om det finns några)?
Turneringar: nytt upplägg?
Started by Fiskrens, Oct 30 2007 15:16
No replies to this topic
Posted 30 October 2007 - 15:16
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin