Zombiefilmer - vad i ligger deras storhet?!
Posted 04 February 2008 - 15:47
Själv skrattade som tonåring gott åt Braindead och uppskattade 28 dagar senare. Men efter det har jag inte lockats av zombie-splatter i videobutiken, trots ett stort utbutd.
Så kan någon förklara Zombie-gengrens storhet? Vad är det som fascinerar över alla dessa blodiga "dead-filmer"?
Posted 04 February 2008 - 17:14
Men kanske är det en del av att zombie-filmer ofta innefattar att hela världen gått åt h-e? Jag har alltid gillat apokalyptiska filmer.
Jag älskar alltid hur man får följa de överlevande när de flyr från zombier, och springer ifrån dem samtidigt som de hela tiden kastar ett öga över axeln för att se så de inte är några bakom dem och sedan slutar med att springa rakt in en andra zombier. Att man aldrig kan komma undan, trots att de bara hasar sig fram (Detta är något jag inte gillade med RE3, för övrigt )
Det är i alla fall delar avdet jag älskar med zombiefilmer.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 04 February 2008 - 17:33
Nä, det hade jag inte.
Jag kan bara tala för mig själv, men det finns två huvudrag. En del av charmen ligger givetvis i mängden som Hoffe talar om - en är inte farlig, men dem tar aldrig slut utan är ett malande hot som aldrig går att komma ifrån. Sedan är det ju förknippat med postapokalyptisksa världar vilket också är trevligt att uppleva.
För mig finns det även ett tertiärt område och det uppstår i en filmsvit, som ...of the Dead-filmerna och Resident Evil-filmerna. Nämligen evilutionen (pun intended
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 04 February 2008 - 17:56
Det här malande hotet med Zombier som ständigt jagar hjältarna, blir inte det lite tjatigt i längden...eller är det en del av charmen?!
Posted 04 February 2008 - 19:03
Romeros fyrologi (femologi snart efter Diary, antar jag) är ju klassikerna. Innehåller mycket samhällskritik och Night... innebar väl starten för den moderna Zombien.
De italienska är rätt så annorlunda. Där kan man träffa på allt från Nazi-zombier till zombies som slåss mot hajar. Det mesta är skräp, även om även de är bra.
Sett några japanska Zombie-filmer också, vilka jag gillar.
Om du inte har gjort det så rekommenderar jag zombiepodcasten som finns på siten..
Det går väl inte att komma ifrån att sånt här är COOLT:
http://www.gorehoundinc.com/promo.html
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 04 February 2008 - 19:27
Posted 04 February 2008 - 19:34
//Peak
sixty six."
Posted 04 February 2008 - 19:46
Får väl lyssna igenom din podcast för att få lite mer övergripande info, när kommer nästa podcast föresten...eller är det projektet nedlagt?
Posted 04 February 2008 - 20:50
//Peak
sixty six."
Posted 04 February 2008 - 20:51
Och vem som helst kan bli en; ens granne, ens bästa kompis, till och med ens närmaste släktingar.
Och så är det ju det att de inte går att hejda. Visst kan man skjuta sönder skallen på dem så är det kirrat, men man kan inte vädja till dem eller försöka resonera med dem eftersom det inte finns något av dem att kommunicera med.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 04 February 2008 - 21:02
//Peak
sixty six."
Posted 04 February 2008 - 21:46
Romeros filmer, 28 dagar/veckor senare och serietidningen The Walking Dead är mycket bra exempel på det här.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 04 February 2008 - 21:59
Den gav mig då verkligen inte något intryck av att vara en zombiefilm.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 04 February 2008 - 22:04
Tyvärr dubbad av nån idiotisk anledning..
//Peak
sixty six."
Posted 05 February 2008 - 14:31
Jag tycker att det är rätt svårt att precisera exakta vad det är som gör filmerna bra. För mig är det helheten som räknas och i den är det rätt mycket som vägs in. När jag började se denna typ av film var jag en liten effektnörd (vilket jag till viss del fortfarande är) och det var mest dessa som var drivkraften. Något som sedan blev mer sekundärt och handling/karaktärer hamnade i fokus.
Men jag gillar om filmer inom denna genre har ett budskap. Extra bra blir det i t.ex. Land of the Dead av Romero. Där han väver in sin handling i en form av "Gated community" mentalitet.
Men för att återgå till Zombi 2. Det som gör just den filmen bram är sätter som dessa Zombies agerar på i olika situationer, hur dom mer eller mindre sprider sig som en löpeld och bara tar för sig och ödelägger allt som kommer i deras väg.
Men som sagt, jag gillar genren, men känner att jag inte kan precisera mig bättre än att det är helheten i dessa filmer som gör dom bra och att det är många aspekter som måste vävas in i detta.
Edit: typo
Edited by Cartman, 05 June 2010 - 15:34.
Posted 05 February 2008 - 14:59
Men jag tycker inte om alla Zombie filmnerna. Jag har t ex svårt för de tyska Zombie-komedierna med fjantig cartoon-humor. Jag föredrar de mer alvarliga kusliga filmerna.
Första Zombiefilmen jag såg var en jag såg när jag var liten. Jag har absolut ingen idé vad den hette (jag trodde det var Night of the Living Dead tills jag såg den) men den var i färg och började med att kemiskt avfall från någon kärnreaktor eller liknande hamnade i en kyrkogård och väcker de döda som sedan börjar invadera en stad. Jag minns att en av huvudrollerna var en man med en Shotgun (vilket startade min kärlek till det vapnet) som i en scen flydder, tillsammans med en tjej, upp för en trappa i ett våningshus medans Zombies sakta kom efter.
Minns inte riktigt säkert men jag tror att den slutade med att alla dog. Någon som vet vilken det kan vara? Kan det ha varit remaken av Night of the Living Dead?
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 05 February 2008 - 15:13
Ska försöka hitta "Deadfilmerna" på nätet, men jag kommer knappast bli ett zombie-fan. De må vara skrämmande, men jag ser dom inte som några intressanta filmskurkar. Det går inte att i viss mån identifiera sig med dom, det går inte att förstå deras motiv. De saknar karisma och slagkraftiga repliker som t ex deras skräcksläkting vampyren och andra filmskurkar har. Men något sådant ska man kanske inte förvänta sig från gengren, så jag lämnar den ifred åt er konnässörer av Zombiefilmer.
För övrigt; hur gick det för den s.k Mr.Z i podcasten? Något hände när han öppnade dörren i slutet på sändningen...
Förstår att Peak har överlevt med hur gick det för Z...som jag förmodar är medlem här?!
Edited by Walker, 05 February 2008 - 15:15.
Posted 05 February 2008 - 15:46
Ja, eller var... Han reinkarnerades som Mr. S i Tokusatsu-podcasten, för övrigt.
Night of the Living dead ligger här, för övrigt: http://www.archive.o...the_living_dead
//Peak
sixty six."
Posted 05 February 2008 - 16:13
Det är just det som är poängen. De går inte att prata med eller resonera med, har ingen intelligens och säger inget mer än jämrar sig. De är helt enkelt helt döda utan själ eller personligheter. Det är vad som gör dem så kusliga och speciella.Ska försöka hitta "Deadfilmerna" på nätet, men jag kommer knappast bli ett zombie-fan. De må vara skrämmande, men jag ser dom inte som några intressanta filmskurkar. Det går inte att i viss mån identifiera sig med dom, det går inte att förstå deras motiv. De saknar karisma och slagkraftiga repliker som t ex deras skräcksläkting vampyren och andra filmskurkar har. Men något sådant ska man kanske inte förvänta sig från gengren, så jag lämnar den ifred åt er konnässörer av Zombiefilmer.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Posted 05 February 2008 - 16:17
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 05 February 2008 - 19:31
Det är just det som är poängen. De går inte att prata med eller resonera med, har ingen intelligens och säger inget mer än jämrar sig. De är helt enkelt helt döda utan själ eller personligheter. Det är vad som gör dem så kusliga och speciella.Ska försöka hitta "Deadfilmerna" på nätet, men jag kommer knappast bli ett zombie-fan. De må vara skrämmande, men jag ser dom inte som några intressanta filmskurkar. Det går inte att i viss mån identifiera sig med dom, det går inte att förstå deras motiv. De saknar karisma och slagkraftiga repliker som t ex deras skräcksläkting vampyren och andra filmskurkar har. Men något sådant ska man kanske inte förvänta sig från gengren, så jag lämnar den ifred åt er konnässörer av Zombiefilmer.
Jag förstår att det speciella ligger i detta, men inte min kopp te. Fast å andra sidan gillade jag 28 dagar senare..men den var visst inte en zombiefilm enligt skaparna
Man ska inte jämföra äpplen och päron men av nyfikenhet..
..är det någon av er hardcore-fans som faktiskt föredrar dessa zombie- filmskurkar framför den klassiska karismatiska skurken t ex Dr Lecter, Sheriffen i Nottingham för gripa några ur luften?
Edited by Walker, 05 February 2008 - 19:32.
Posted 05 February 2008 - 20:29
Och ja, jag föredrar dem framför de exempel du anger och, framför allt, den tråkiga romantiserade versionen av en vampyr.
Posted 06 February 2008 - 10:58
Edited by SwedishSuperhero, 06 February 2008 - 14:38.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 06 February 2008 - 13:57
Bli lite som att jämföra äpplen och apelsiner tycker jag. Jag vill i alla fall inte behöva välja mellan dem...är det någon av er hardcore-fans som faktiskt föredrar dessa zombie- filmskurkar framför den klassiska karismatiska skurken t ex Dr Lecter, Sheriffen i Nottingham för gripa några ur luften?
"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower
"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin