Jump to content

Photo

Xena: Warrior Princess ~ Säsong 2

• Please log in to reply
99 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 March 2008 - 15:50

Länkar:
Forumets tråd för säsong 1, säsong 2, säsong 3, säsong 4, säsong 5 & säsong 6

Gamla Xena-tråden

TV-Tablå för serien på TV.nu

epguides.com
Whoosh.org ~ Deras episodguider tillhör några av de bästa.
SweXena ~ Om jag (XC) missar att nämna några av Hercules referenserna. Skaparen är allas vår Reifu (tror jag han heter här idag).
akas.imdb.com

Edited by XC, 16 March 2011 - 17:59.

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 March 2008 - 16:13

:tumbsup:

Andra säsongen tillhör en av mina 6 favoritsäsonger. :D

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 26 March 2008 - 12:55

*bump*

Idag (eller snarare natten mellan idag och i morgon) så börjar säsong 2 av Xena att sändas på TV3. För exakta starttider rekommenderas DagensTV.Com varmt.

Edited by Cartman, 26 March 2008 - 12:56.

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 March 2008 - 20:53

02x01: En ganska intressant inledning på den andra säsongen. Vi får dels veta att Xena har en son, att hon i ett anfall av mänsklighet och osjälviskhet "adopterade bort" honom. För första gången (om jag inte minns fel nu) får vi dessutom se flashbacks. Den här historien om Solons födelse och Borias död och Xenas sökande efter the Ixions sten får vi en närmare titt på i 04x09 - Past Imperfect . Jag tycker att den närmare inblicken i Xenas förflutna är intressant, även om Dagnine framstår som mer rubbad än ondskefull. Det finns en tydlig förändring här i Gabrielle som är mer mogen än under säsong 1. Mycket måste hänt mellan säsong 1 och 2 - det är uppenbart.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 28 March 2008 - 15:58

Ja äntligen börjar jag tycka om Gabrielle ;) , hela första säsongen drev hon mig till vansinne :P

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#6 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 March 2008 - 16:10

Haha. Jag tycker Gabrielle är charmig i första säsongen, tycker det märks redan i första avsnittet av säsong 2 att TPTB bestämt att Gabrielle är här för och stanna. :)

02x02: Det här avsnittet gillar jag. Xena får chansen och se hur livet skulle ha blivit om hon aldrig tagit ställning mot Cortese. Lucy för ett bra jobb som vanligt, men här får hon se sig besegrad av Renee. Inte mycket av 'vår' Gabrielle skymtas i den bittra, nedbrutna slaven Gabrielle. Tycker att det är konstigt att trots att vi får lära känna Toris i slutet av säsong 1 så nämns han inte ens här. De tre ödena visar här också hur generös de faktiskt är. När Xena inser att hon inte kan kämpa emot längre och återvänder till den ursprungliga tidslinjen så hamnar hon i ögonblicket precis innan hon tar pojkens liv. Brilliant.

Edit: Glömde nämna *whopsie*-ögonblicket i öppningscenen där man ser Gabrielle iför den blå/röda klänningen hon hade första halvan av första säsongen.

Edited by XC, 28 March 2008 - 18:02.

fqq5BYam.jpg

#7 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 28 March 2008 - 19:30

Jag tycker inte Lucy er besegrad av Renee ;) Tyckar inte Renee gör sig bra som en bitter person, hon är bättre med de glada och positiva roller :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#8 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 April 2008 - 11:39

02x01: Som XC, skrev. En intressant inblick i Xena's förflutna. Jag gillar att man sakta men säkert bygger upp karaktären istället för att bre på med all information på en gång eller inte ger någon information alls. I Xena tycker jag att dom gör helt rätt på ett mycket tillfredsställande sätt. Solan är även en rätt intressant karaktär och bra spelad av David Taylor (tror jag det var)

02x02: Detta avsnitt gillar jag väldigt mycket. Intressant idé med olika dimensioner/tidsperioder. Renee briljerar som vanligt när hon får och tar chansen. Håller således med Xc om att det är hon som "stjäl hela showen" i detta avsnitt.

02x03: David och Goliat goes Xena. :lol: Rätt intressant avsnitt. Framförallt välspelat IMO och jag tycker att handlingen stundtals får ta ett steg åt sidan. Jag tycker att Gabrielle's roll i avsnitt är riktigt bra och hon gör verkligen stordåd.

02x04: Guess who's back! Joxer :thumbsup: Ett helt underbart avsnitt och något av ett favoritavsnitt i den andra säsongen för mig. Bacchus är en intressant karaktär måste jag säga, kanske inte direkt häftig men intressant och passande för avsnittet. Detta avsnitt är IMo så pass intensivt att jag finner det svårt att beskriva ordentligt. Det bästa är att man ser det själv istället. Jag räknar med att XC fyller i där jag "missat" något viktigt och/eller intressant.

Har sett ett till avsnitt, men detta är väl vad som har visats på TV3 hittills?

#9 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 April 2008 - 12:18

Japp Carty, du är upp to date tror jag. (Jag han inte posta igår bara).

02x03: Ett avsnitt som jag tycker är bra spelat och bra genomfört. Men håller med Carty när han säger att handlingen fått ta ett steg åt sidan. Jag tycker faktiskt att man varit lite modig när man valt valt skådeplatsen för denna story. Även om "Philistines" inte är "Palestinians" och det tidigare faktiskt har existerat så påminner namnen mycket om varandra. (<<-- Kollade upp saken på Wikipedia, tror det är rätt) Det stora störmomentet i avsnittet tycker jag är när man först får höra Xena säga: “No, Gabrielle -- I can’t do it. Look around you. Jonathan was the leader of these people. If I kill Goliath and then leave, what do they have left? They need someone to believe in.” och det är uppenbart (tycker jag) när David kommer in i scenen att han måste hört det uttalandet. Så när han säger: “Wait-- let me finish. My people need a leader. I can’t let you kill Goliath. I have to be the one.” Så låter det bara löjligt överdramatiskt.

02x04: Ett favorit avsnitt. Joxer är väl kanske inte vad som gör avsnittet värt och se, men han har en tillbaka dragen roll här som gör att han ligger i fas med övriga storyn. Relationen Baccanter/Vampyrer lär väl inte gå någon förbi. Och som vanligt så är det ett välgjort jobb från alla parter. Det enda man kan fundera över är varför Gabrielle aldrig hade bitmärken. (de kanske läker onaturligt fort?) och varför hennes förvandling gick lånsammare än Xenas. (kanske kämpade hon emot där Xena inte gjorde det alls?) Tycker at man gjort en ganska trovärdig mask till Baccus (om man nu kan kalla en rödhudad gud med bockhorn trovärdig) och Anthony Ray Parker som spelat honom har spelat flera av Xena/Herc-monster genom serierna.

fqq5BYam.jpg

#10 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 03 April 2008 - 11:49

02x05: Ahh, hon är tillbaka: allas vår favorit nemisis! Vansinnigare än någonsin. Hur ologiskt det än är att Gabrielle skulle gifta sig med Perdicas helt plötsligt så är de ursprungliga planerna på att hon skulle falla för någon helt ny ännu mer uppåt väggarna. Ganska bra story, Joxer kanske känns lite malplacerad - men det går över omkring 3e-4e varvet på serien. ;) Några helt odödliga citat kläcks av Callisto här, tex den om att kärleken bara är ett sätt för naturen och lura oss till att föröka oss. Och sedan det helt underbara: "Here piggy, piggy" i början. Hudson Leick storspelar! Grease referensen under jakten med vagnarna är charmig, men jag har alltid undrat... fastspänd i den där stolen... hur sjutton äter man? Kanske det som knuffade Callisto över vansinnets rand? En annan intressant detalj som avslöjas är att Callisto är helnykterist.

Och för den som undrar Michelle Calvert var body-double till Hudson Leick. Woosh säger att hon dog innan det här avsnittet spelades in (om jag fattade det rätt) medan TV.com uppger att hon dog efter det här avsnittet. IMDb listar henne dock som stunt endast i Callisto. Så jag antar att TV.com har fel.

Edited by XC, 05 April 2008 - 09:00.

fqq5BYam.jpg

#11 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 April 2008 - 08:59

02x06: Ytterligare ett avsnitt där vi får träffa Diana, Xenas look-a-like. Här introduceras även Meg som begåvats med samma yttre. Mer Joxer. Och förväxlingskomik. En del roliga scener tex med Meg när hon poserar framför spegeln och svärdet fastnar i taket. Lucy gör ett bra jobb med att hålla isär karaktärerna (bättre än till och med regissören sägs det) och man har hela tiden koll vem som är vem och försöker spela vem. Lite Gabrielle till en början, men ändå hade hon några av sina bästa scener i avsnittet nere i fängelsehålan. Sött slut med att Meg fick jobb som kock. -- OK.

Nu kommer ytterligare två av mina favorit avsnitt upp: Intimate Stranger och Ten Little Warlords .

Edited by XC, 05 April 2008 - 09:00.

fqq5BYam.jpg

#12 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 09 April 2008 - 17:53

02x07: Tänkte ni på något konstigt? Xena lever, Callisto är död (och har således ingen kropp) dock genom Xenas självpåtagna skuld så lyckas Callisto återvända till de levandes värld i Xenas kropp. Xena kan inte lämna dödsriket eftersom hon i sin tur fångades i Callistos. Men. I slutet när hon besegrar Callisto så fångas Callisto åter i dödsriket, men nu i Xenas (högst levande) kropp och Xena återvänder till de levandes skara i Callistos (nu uppenbarligen återskapad. Denna logiska kullerbytta är faktiskt ett nödvändigt ont - Lucy bröt bäckenet på Tonight Show och under delar av säsong 2 kunde hon inte vara på plats. Manusförfattarna skrev kvikt om detta avsnitt och det påföljade Ten Little Warlords för att täcka upp Lucys plötsliga sjukfrånvaro. Och Hudson Leick gör som bekant ingen besviken, och Lucy spelar Callisto lika bra som HL spelar Xena. Ganska bra story dessutom med ett kanske lite överraskande slut.

02x08: Det här avsnittet skulle ha varit ett ganska OK utfyllnadsavsnitt om det inte vore för två saker. Dels en Hudson Leick som får ett helt avsnitt där hon spelar hjälte istället för flippad warlord. Och underbara Renee O'Connor vars komiska talang får gott om utrymme i det här avsnittet. Tänk vad lite som behövs för att lyfta ett helt avsnitt.

Edited by XC, 09 April 2008 - 17:54.

fqq5BYam.jpg

#13 blodeuedd

blodeuedd

Captain

• Members
  • 419 posts
  • Interests:Böcker, tv-film, musik etc

Posted 10 April 2008 - 17:39

Visste inte det om Lucy. Klart att jag undrade varför hon plötsligt inte spelade Xena och nu har jag svaret.
Gillar hon som spelar Callisto så mycket mer då hon spelar Xena :) Då hon är Callisto gör mig så irriterad, hum...är jag ensam om detta?
"You're like a drug to me. Like my own personal brand of heroine."

#14 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 April 2008 - 18:16

Hudson Leick storspelar ofta som Callisto, men jag kan förstå att det finns dem som stör sig på karaktären (gjorde jag också första varven :) ).

Lucy skadades under en inspelning för och med Jay Leno 96. Jag är inte säker dock på hur pass omfattande skadorna var.

fqq5BYam.jpg

#15 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 18 April 2008 - 10:28

02x09: Det enda "julavsittet" i serien. Kul och se Xena leka 'the faiths' och storslaget med leksakerna på slutet är ganska kul. Men ändå så tycker jag att det är lite för mycket... jul... över avsnittet för att det verkligen skall passa in. -- OK.

02x10: Ytterligare ett favoritavsnitt. Detta är faktiskt enda gången vi får träffa Jan, Mel och Jaques . Kul story och oavsett vad Lucy tycker om att hon behandlas som en bi-roll i avsnittet det så är Renee helt brilliant som Indiana Janice Jacice Convington. Kul story och Mels accent och beteende är härligt och se. -- BRA.

02x11: Det här avsnittet (som är ganska medel i stort) gillar jag faktiskt. Intressant story även om avsnittets stora behållning är repliken: "Beauty contest? You sent urgent word for us to come and see some underdressed, over-developed bimbos in a beauty contest?" levererat av Lucy "Xena" Lawless aka Miss New Zealand 1989. Och som alltid så gillar jag Salmonius, det är lite synd att man efter detta avsnittet dedicerade Sal till Hercules. -- OK.

02x12: Första verkliga djupdykningen i Xenas förflutna. Här får vi träffa Ceasar (gammalt groll rostar aldrig ) och boksavligen när Xena valde döden till sin side-kick. Lite Renee men vad gör det när man får träffa storfavoriten Evil-Xena? Här får vi också veta hur Xena lärde sig "the pinch". Bra story, härlig låt (Fraoch a Ronaigh av Mouth Music) M'lila sjunger (inkluderades dock inte på soundtracket av kostnadsskäl). -- BRA.

02x13: Xena är död. Länge leve Xena! Ambrosia verkar vara en skum dilikatess... inte bara kan den göra dödliga till gudar den kan återuppväcka de döda också. Ganska bra avsnitt, dock så är Bruce Campbell inte 100% övertygande i sin prestation som Xena (det gör å andra sidan inte Renee heller tycker jag) men det kan ursäktas med att det kanske blir trångt med två sinnen i samma kropp. -- OK.

02x14: För den som undrar hur en död Callisto förpassad till Tartarus plötsligt sitter odödlig i en underjordisk grotta ock gullar med råttor så kan jag avslöja att det förklaras i Hercules avsnittet Surprise (03x12). Velasca är inte den mest nyanserade karaktären som skapats till serien och jag vet inte om Melinda Clarke helt enkelt inte passar för rollen eller om rollen är skriven så förplåtat benigt... Callisto lyfter hela avsnittet, det skulle ha varit en farligt mediokert avslut på den här trilogin annars. -- OK.

Edited by XC, 18 April 2008 - 10:34.

fqq5BYam.jpg

#16 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 April 2008 - 11:29

02x15: Ett av mina absoluta favoritavsnitt. Visar att allt inte är guld och gröna skogar. Minya är en kul karaktär, jag kan avslöja att hon dyker upp, utan Howards dock, i ett par avsnitt till. Några oförglömliga scener (nej, jag talar inte alls om badscenen) tex när Xena fiskar och när Gabrielle inser att Xena tullat lite på pergamentet. :) Och sedan de ändlösa näbbandet mellan Xena och Gabrielle och den sistnämndas fullträff där på slutet. På YouTube hittade jag dessutom ett kommentarsinslag för det här avsnittet med Lucy, Renee och Tappert: Del 1 Del 2 (observera att du kan få bättre kvalitet genom att klicka på den lilla TVn under videon). -- BRA.

Edited by XC, 22 April 2008 - 11:41.

fqq5BYam.jpg

#17 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 28 April 2008 - 14:13

Jag får återkomma vid ett lämpligt tillfälle med mina åsikter kring avsnitten jag inte skrivit om än.

#18 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 29 April 2008 - 18:33

02x16: Lucys olycka hade sina positiva sidor också. Ett av dem var detta spegelavsnitt i princip helt utan Lucy som byggde helt på karaktären Joxer. Det är ganska intressant att se Joxer som något annat än den babblade fånen - även om storyn kanske inte är den bästa.

02x17: Vi får återse Meleagar the Mighty från säsong 1 avsnittet 'the reckoning'. Helt OK story med en twist på slutet. (Jag gillar referensen till 'Royal Academy of Performing Bards' i säsong 1). Fult svärd... fruktansvärt fult svärd. Själva avrättningen är ganska snyggt filmad - med domarens hand som långsamt kramar om medaljens kedja som en snara om halsen. Snacka om att killen njuter av att se in 'rättvisa' skipas.

02x18: I det här avsnittet så får Lucy chansen och briljera, hon gör rollen som blind bra och även om Palaemon måtte vara en av de mest störande karaktärer som vi stött på hittils. Han är så... uppfylld av sig själv. Grymt synd att vi inte fick återse Vidalus (hur Gay kan man vara på en skala?), rolig karaktär. Och Gabrielle måste ha en av seriens absolut fulaste frisyrer i detta avsnitt. (Inte för att jag var överdrivet exalterad över klänningen heller). Den del roliga scener mellan Vidalus och Gabrielle, men som sagt. Lucy briljerar. Och ja, jag har sett det här avsnittet tillräckligt många gånger för att 'är kungen gift så upplöses monarkin'-konstitutionen skall vara fullt logisk. :P

02:19: Är seriös och klipper in mitt gamla omdömme:

ULYSSES | I det här avsnittet briljerar en person: Renee. Ulysses á A'Quino kan jag inte med. Lucy gör sin roll bra men avsnittet igenom tycker jag att både hon och Renee hålls tillbaka till förmån för A'Quinio. Avsnittet i sig är väl bra, men det är detaljerna som drar ned det - gillar inte heller att Xena sjöng bättre än sirenerna. Renee är den som, med sin talang för att spela miserabel på ett komiskt sätt, bär upp hela avsnittet. Betyg: 3.25 Rasande vattengudar av 5 möjliga (hade inte A'Quinio förstört avsnittet med sin närvaro skulle det antagligen varit en 4.00 ;) )

Efter att ha sett avsnittet helt nyligen så ser jag ingen anledning och revidera omdömet.

Edited by XC, 29 April 2008 - 18:34.

fqq5BYam.jpg

#19 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 May 2008 - 16:03

02x20: Katten vilken snygg avslutningen på säsongen det här avsnittet skulle ha vit om det varit placerat om sådant. I grunden en bra story, rolig inledning med fisket och hyffsat trovärdig koppling till Xenas förflutna. Och för första gången så får vi se Xena falla tillbaka på riktigt i de gamla spåren. Och det är bara logiskt att hon får ett återfall förr eller senare. Det enda som jag inte riktigt gillar är när Xena säger: "Things are gonna get worse-- especially with what I have to do to get us out of here."[¤], det antyder att hon vet vad som komma skall. Jag tror fortfarande att Gabrielle går ut till de sårande soldaterna för att provocera Xena, och anser defenitivt att 04x11 - Daughter of Pomira sabbar den här storyn . Värt och notera är att när X & G paddlar kanoten som två galningar i början så ser man tydligt på bakgrunden att den inte rör sig... alls. :P

02x21: Standard avsnitt. Hyffsad story, Tony Todd (som dessutom varit med i 3 avsnitt av Stargate SG-1) har en ganska trevlig röst. Bjuder inte på några stora överraskningar. Avsnittet räddas dock av några bra scener med Gabrielle. Hoppas ni inte missade scenen under däck när Xena berättar om sidoeffkterna av just den där tryck punkten Gabrielle använder. Det lite smått sadistiska leendet Xena har på sina läppar när Gabrielle nästan kollapsar visar tydligt att du kan ta blodlusten ur sadisten men inte sadisten ur blodet. :lol: Jag håller delvis med SoD (och flertalet fans) när han (de) säger att det här avsnittet skulle ha legat direkt efter Ulysses. Och att detta isf skulle ha hänt 'resan hem' - det hade varit mer logiskt.

--
BTW. De flesta källor anger 'avsnitt 48', men skall man vara petig så borde avsnitt 46 visas i kväll. (Eftersom säsong 3 börjar på måndag så kan omöjligt avsnitt 03x02 visas ikväll :P ).
^ Nördvarning! ^_^

Edited by XC, 01 May 2008 - 16:09.

fqq5BYam.jpg

#20 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 May 2008 - 15:28

02x22: En ganska tam avslutning på säsongen, men det kan jag leva med. Flera scener som jag gillar här oc givetvis så står Renee för många av fnissen. Kul och träffa Draco igen. :) En annan sak som jag gillar med avsnittet är att Joxer får vara den som hämtar Cupido, och att ha har sinnesnärvaro nog att inte Utnyttja Gabrielle.

Edited by XC, 07 May 2008 - 15:28.

fqq5BYam.jpg

#21 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 07 May 2008 - 17:08

02x15: På YouTube hittade jag dessutom ett kommentarsinslag för det här avsnittet med Lucy, Renee och Tappert: Del 1 Del 2 (observera att du kan få bättre kvalitet genom att klicka på den lilla TVn under videon). -- BRA.

We're sorry, but this video may not be available.

:(

Dom går inte att hitta på något annat ställe?

#22 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 May 2008 - 17:38

Hittar dem inte någon annanstans. :( De fanns i två uppsättningar, den ena har tagits bort av YT och den andra av den som laddat upp den).

(Tänkte inte på och ladda ned dem heller tyvärr).

fqq5BYam.jpg

#23 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 08 May 2008 - 12:51

Trist men inte mycket tnågon av oss kan göra någonting åt. Den som tog ner dom själv kanske lägger upp dom igen framöver. :)

#24 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 23 May 2008 - 13:11

XC: Tror du att du i ditt sökande efter intressant fakta (videokommentarer, vanliga intervjuer och så vidare) kan hitta liknande till avsnitt 2: Remember Nothing?

#25 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 24 May 2008 - 10:56

Finns inget upplagt tyvärr. :(

fqq5BYam.jpg