Jump to content

Photo

Hur hittar man personer bäst?


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 July 2008 - 17:57

Det här är anske inte rätt forum för den typen av fråga, men man måste testa när man inte vet vad man ska göra härnäst. :)

Jag undrar hur man bäst/enklast hittar människor ute i landet? Jag söker en person från mitt förflutna och jag har enbart förnamn, efternamn samt födelseår att gå på. Jag vet att under dom åren som jag hade kontakt med denna person så var vi bosatta i samma stad. Vi gick även på samma utbildning under det första året på gymnasiet och jag vet vilken skola som personen gick på, då denna slutade grundskolan.

Jag har testat att söka på för och efternamn via eniro.se samt hitta.se men jag får för många träffar då det är ett rätt vanligt för och efternamn. Men när jag söker via t.ex. ratsit.se och utöver för och efternamn, även skriver i födelseår så begränsas antalet träffar från 116 (via eniro.se och hitta.se) till 5 träffar, men jag vet inte om någon av dessa 5 träffar verkligen är den jag söker. Personen kan dessutom ha ett annat efternamn nu.

Finns det något annat sätt att gå tillväga för att hitta en person? Jag har som sagt tillgång till för och efternamn, födelseår, vilken grundskola som personen gick på fram tills den skolgången tog slut.

Jag är rätt angelägen om att hitta denna person, för att sedan om allt går som det ska (och om jag sedan känner att jag verkligen vill) etablera en första kontakt på 14 år.

Jag vill inte gå in närmare på ärendets natur, inte just nu i alla fall. Utan jag är mer ute efter att få hjälp med hur man kan hitta personer ute i landet.

Är det någon som har ett tips eller två?

Edited by Cartman, 06 December 2010 - 16:25.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 July 2008 - 18:36

Man kan ju prova på stayfriends.se (har aldrig använt tjänsten själv dock).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 July 2008 - 18:41

Har samma förslag som XC redan gett.

Har du tur så har personen i fråga skrivit in sig där och då borde du kunna hitta personen genom skola och klass och kunna PMa genom deras system.
Men du måste ju registrera dig själv innan först.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 July 2008 - 11:54

Måste man verkligen registrera sig? Jag googlade på skolans namn, samt året som personen slutade nian och fick då fram resultat för den aktuella skolan från 1955-2010. Jag fick fram 20 personer från det aktuella året men den jag söker var inte registrerad. Vilket jag inte heller hade förväntat mig då jag tror att personen ifråga har samma inställning till stayfriends.se som jag har. Eller ser man mer information om man registrerar sig?

Är det någon som vet hur folkbokföringen fungerar? Är det möjligt att lokalisera var någon befinner sig nu genom dom uppgifterna jag har? Var vänder man sig i så fall?

Edited by Cartman, 06 December 2010 - 16:28.


#5 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 July 2008 - 14:40

Måste man verkligen registrera sig?

Om du hade hittat personen i fråga och velat PM:a då skulle du nog varit tvungen att registrera dig.
Annars verkar det inte som det.

Är det någon som vet hur folkbokföringen fungerar? Är det möjligt att lokalisera var någon befinner sig nu genom dom uppgifterna jag har? Var vänder man sig i så fall?

Du får nog ringa Skatteverket och kolla med dom.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#6 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 July 2008 - 14:59

Okej, då kollar jag med dom. Tack. :)

#7 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 08 July 2008 - 21:03

Det är bara att begära att begära ut klass/studentlistor eller betyg från grundskolan du nämner. Det är bara att ringa, det är offentliga handlingar. Då får du personnumret, sen går du till skattemyndighetens allmänna dator och söker på numret et voila!
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#8 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 July 2008 - 11:59

Går det verkligen, att begära ut betyg, för en annan person menar jag? Klasslistor kan jag tänka mig fungerar men att få ut betyg för en annan person låter som något man kommer bli utfrågad om. Iofs så har jag inget att dölja men det låter lite suspekt måste jag säga. Sedan är ju frågan om skolan har kvar klasslistor så långt tillbaka som för 1993 och om personnummer verkligen står utskrivet på en sådan lista. Det skulle ju vara rätt lätt om man hade det och sedan enbart begära ut ett personbevis med rätt och aktuella uppgifter. Jag antar att det enklaste sättet är att kolla med skolan.

Edited by Cartman, 06 December 2010 - 16:29.


#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 July 2008 - 12:04

Att jag inte tänkte på det... :blush: Nu när dukeofnewyork nämner det så är det ju så som man oftast gör när man anordnar en klassfest X år efter examen. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 July 2008 - 12:11

Jag har aldrig varit med om just det tidigare, det brukar väl vara ett företag (iaf här i stan) som ordnar med allt det praktiska. Att leta reda på personerna, kontaktar dessa, fixar ställe att vara på, ordnar med mat och dryck och sedan får man välja om man själv vill vara med eller ej för en liten slant. Jag har aldrig varit med om att någon privatperson har letat rätt på alla i en viss klass.

Men jag testar det och hoppas att jag inte får en massa frågor som jag inte vill svara på. Jag hoppas att det räcker med att säga att man vill ha uppgifter om någon utan att behöva förklara varför, det är väldigt privat och inget som jag vill berätta för någon annan än den som det berör.

Edited by Cartman, 06 December 2010 - 16:30.


#11 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 July 2008 - 13:41

När min klass hade 20-års jubileum för ett par år sen så var det genom företag som arrangerade allt, men då inkluderade det alla gamla 9:or i Solna. (det var jätte kul :) ) annars så hade nog flera av oss kunnat få tag på alla som gick i min klass utan deras hjälp.

Men du borde ju kunna göra det även som privatperson. Du kanske ska fira något speciellt som: jämna år, bröllop mm. och vill kunna få tag på gamla klass/skol-kamrater för att bjuda in dom.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#12 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 July 2008 - 14:03

När min klass hade 20-års jubileum för ett par år sen så var det genom företag som arrangerade allt, men då inkluderade det alla gamla 9:or i Solna. (det var jätte kul :) ) annars så hade nog flera av oss kunnat få tag på alla som gick i min klass utan deras hjälp.


Det är nog samma företag som arrangerar i hela sverige kan jag tänka mig. Jag kommer dock inte ihåg vad dom heter nu. Man fick även en liten notis först om att det var en träff på gång och om man ville så kunde man ändra sina uppgifter om dom var felaktiga eller ta bort dom helt om man inte ville att andra skulle veta var man bodde. Vilket jag valde. ;)

Jag har fått ett sådant erbjudande två gånger, dels när det var 10 år sedan jag slutade grundskolan samt när det var 10 år sedan som jag slutade gymnasiet. Jag var dock inte med på någon av återträffarna. Av vad jag hörde i efterhand så var det inte många som dök upp när det gällde återträffen för grundskolan, vår klass var väl så stökig så vi tröttnade nog på varandra för gott. Iaf så är det lite så det känns för min egen del. Sedan har jag ett helt annat liv nu jämfört med då (både grundskolan och gymnasiet och det är väl tur att livet har förändrats sedan dess ;)) samt att jag inte har något behov av att träffa fd klasskamrater och jämföra vad som hänt under dom 10 år som vi inte har haft någon kontakt med varandra. Jag har fått höra genom åren att jag är en rätt knepig person att ha och göra med och i detta avseendet kan jag nicka instämmande. ;)

Men du borde ju kunna göra det även som privatperson. Du kanske ska fira något speciellt som: jämna år, bröllop mm. och vill kunna få tag på gamla klass/skol-kamrater för att bjuda in dom.


Ett problem här skulle kunna vara att jag själv och personen som jag säker efter, inte gick på smma grundskola. Vi gick enbart 1 år tillsammans på gymnasiet och lärde känna varandra där. Jag hoppas att grundkolan som personen jag söker, gick på, inte har någon policy att dom bara lämnar ut uppgifter till dom som själva har gått i samma klass. Jag har iaf mailat till en kontaktperson på den aktuella skolan och frågat lite. Jag hoppas att dom svarar och att dom gör det snabbt, tyvärr är det ju sommarlov nu vilket kommer lite olägligt för min del.

Edited by Cartman, 06 December 2010 - 16:34.


#13 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 October 2010 - 18:11

Mission accomplished. Min tråd har tjänat sitt syfte och jag undrar om någon moderator kan låsa den.

#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 28 October 2010 - 22:15

Det är inget självändamål att stänga trådar. Det görs vanligen främst då de börjat spåra ur, vilket den här inte gjort. Rubriken är ju så generell att den passar utmärkt för andra som vill ha hjälp att finna folk så jag tycker gott den kan få vara öppen. :)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#15 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 28 October 2010 - 22:48

Lyssna nu på Sentinel. Han är vis. :)

Carty, jag är lite nyfiken av mig, så jag måste fråga... vilken sorts metod använde du för att spåra upp den gamla bekantskapen? Hade gärna fått veta metoden, då den kan vara av intresse en dag.