Jump to content

Photo

Den officiella guiden till Svenska Superseriers universum

• Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 08 July 2008 - 17:27

Flera av er känner säkert till The Official Handbook of the Marvel Universe och Who's Who. Om inte, så var de böcker som presenterade i princip alla superpersoner, monster, farkoster, låtsasstater och liknande i Marvels och DC:s universum.
Jag har länge tyckt att Svenska Superserier skulle ha något liknande och jag hoppas att fler än jag är intresserade.

Förutom karaktärerna och det som nämns ovan skulle det också förklara de olika universumen i serien och vilka serier som utspelar sig i samma. På rak arm kommer jag på Annexion (Fredrik Jelcanders universum i vilken Spring för Livet utspelar sig), STHLM Utopia (Mario Toros S-Utopiauniversum dör Ut ur Tunneln och in i Mörkret och STHLM Utopia utspelar sig), Golden Gang (mitt universum där Slaveri och Tankar och andra serier med Golden Gang utspelar sig) och Revolution (Dan Degermans universum där Avatar och Revolution utspelar sig).
Jag antar att alla övriga serier utspelar sig i varsitt.

Steg 1 tänkte jag är att kolla om fler är intresserade och i såfall börja samla in material. Jag tänkte att figurerna presenteras enligt en liknande mall som vi använder från Nordens Stjärnor (se nedan för ett exempel) och som är norpad från Marvels Handbook. Varje figur ska sen ackompanjeras av en helfigursbild i färg.
Karaktärer som kommer med blir de som publicerats, eller godkänts för publicering i ett nummer som inte tryckts än.
Texten får inte bli mer än max 2 sidor inklusive bild. Tomrum fylls ut med bilder från figurens framträdanden.
Bakgrund och krafter bör bara inkludera sånt som du verkligen vill dela med dig av (en del avslöjanden kanske tar udden av ett spännande serieavsnitt) eller du är 100 på.

Slutprodukten blir en pdf här, och kanske på hemsidan, och kanske också en print on demand-produkt för den som vill ha. Uppdateringar sker lämpligen en gång om året.

Så, vad säger ni?

Exempel:
MYSTIC
Verkligt namn: Kerstin Hjälm
Alias: "Pomperipossa", Svarta Häxan
Yrke: Hälsokostbutiksägare
Identitet: Hemlig
Laglig status: Svensk medborgare
Civilstånd: Singel
Kända släktingar: Inga
Födelseort: Bålsta, Sverige
Operationsbas: Skandinavien
Första framträdande: "Bocken Brinner", SSS #11
Historia: Kerstin var enda barnet men trots föräldrarnas kärlek så kunde hon aldrig få en pojkvän på grund av sin enorma näsa. Hon hade några vänner men kände sig ändå väldigt ensam. I de tidiga tonåren så började hon intressera sig för fantasy, det ockulta och alternativ forskning. Hon lyckades få tag på riktiga magiska pergament och böcker och behärska magi. Hon leder en liten cirkel av anhängare och lär dem det hon kan, bara inte för mycket så att de kan utmana hennes maktposition.
Längd: 165cm
Vikt: 59kg
Ögon: Bruna
Hår: Mörkbrunt
Styrkenivå: Som en otränad 22-åring som äter nyttigt.
Känd övermänsklig kraft: Kerstin kan använda magiska ritualer vilka binder magiska formler till hennes kropp som hon sen kan släppa lös med hjälp av ord och handrörelser. När en formel är använd måste ritualen genomföras igen. Hon behärskar även vissa ritualer med vilka hon kan kasta magi på avstånd. Magin kan upphäva naturlagar, förvandla objekt och personer och kalla fram föremål och varelser ur intet. På grund av en ritual hon gjorde tidigt så åldras hon långsammare än vanliga människor, men den gör också att hon inte kan förvandla sin kropp, så all kirurgi i världen eller magi kan inte göra nåt åt hennes utseende.

Mallen, klipp och klistra:

SUPERNAMN
Verkligt namn:
Alias:
Yrke:
Identitet:
Laglig status:
Civilstånd:
Kända släktingar:
Födelseort:
Operationsbas:
Första framträdande:
Historia:
Längd:
Vikt:
Ögon:
Hår:
Styrkenivå:
Känd övermänsklig kraft:

#2 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 08 July 2008 - 19:40

Mycket trevligt. :) Gör jag själv någon karaktär utanför NS, så hugger jag till direkt. Nu har jag ju förvisso några, men inte nån som är redo för publikation.

#3 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 17 July 2008 - 17:49

Oh, oh! Jag vill vara med! Jag har massor av karaktärer (endast två som bör tas med just nu) i mitt egna universum... Men vi borde nog fundera ut en snitsigare beteckning än "Virtusverse"...

#4 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 16 March 2009 - 22:25

Nu när arbetet med åttan och nian är över är det det här jag kommer ägna lite tid åt. Seriepresentationssidorna med förtittarna på hemsidan kommer också att göras om lite längre fram och då kommer dessa profiler också ligga online och varje serie får sin egen dedikerade sida. Jag kommer återkomma med format och storlek för karaktärsillustrationerna.

#5 Virtus

Virtus

Senior Captain

• Members
  • 634 posts

Posted 17 March 2009 - 14:51

Daniel, får jag be dig att hålla tillbaka profilen på Viggen då? Jag har nu på senare tid förstått att den är för "spoiler-ific" för att släppas riktigt än.

#6 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 17 March 2009 - 17:10

Be kan man alltid :)

Men det är lugnt, det fixar jag.

#7 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 17 March 2009 - 18:59

Liemannen är väl inte riktigt aktuell än så länge (han är inte med i något äventyr än) men den profilen bör skrivas om. Den är inte finslipad utan full med "kansken".

#8 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 17 March 2009 - 21:09

Det bästa är nog att börja med de karaktärer som har varit med i någon serie, och sen fylla på allt eftersom, kanske en uppdatering om året eller så.

#9 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 18 March 2009 - 16:50

Det bästa är nog att börja med de karaktärer som har varit med i någon serie, och sen fylla på allt eftersom, kanske en uppdatering om året eller så.

Precis min tanke.

#10 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 26 April 2009 - 00:35

Är det med både hjältar och skurkar som ska vara med i den guiden?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#11 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 26 April 2009 - 01:00

Jupp. Alla viktigare karaktärer som varit med. Den första utgåvan kommer jag nog begränsa till karaktärer från de första numren så att det inte tar så lång tid för första delen att komma ut, sen kan man komplettera med uppdateringar allt eftersom.

#12 Sret

Sret

Commodore

• Aktiv member
  • 1,298 posts

Posted 03 November 2009 - 01:53

Hur går det med det hela? Och när får vi läsa resultatet?

Och räkna med Ghast i det, han backar inte får någon! I alla fall inte förrän han gör det i en serie

Edited by Sret, 03 November 2009 - 02:02.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#13 DanielSchenström

DanielSchenström

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,025 posts

Posted 04 November 2009 - 17:13

Det har i princip legat på is ett tag. Jag har ju slutat i redaktionen men det här och en sista version av Nordens Stjärnor-guiden kommer jag ändå att göra klart. Någon tidsplan vill jag inte sätta upp utan det blir när andan faller på. Dock kommer den första delen bara fokusera på de första numren och sen får nån annan som eventuellt känner sig manad fortsätta.