Jump to content

Photo

9 ~ Nine - Tim Burton

• Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 03 February 2009 - 23:01

Jag snubblade över detta på ett annat forum.

The movie takes place in a future world where humans no longer exist. 9 is a ragdoll-like creature who must band together with others like him in order to save civilization from the machines that have taken over.

Trailer

Originalet som det baserar sig på;

IMDB: 9 (2009/I)

Edit: Ändrade rubriken lite så att det blir lättare att söka efter filmen och lade till IMDb länk / Georgia

Edited by Georgia, 12 December 2009 - 21:46.

../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#2 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 04 February 2009 - 12:13

Jupp, Peak postade trailern i vår trailertråd. Ser intressant ut och värt att hålla ögonen öppna på. :)

#3 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 April 2009 - 08:43

Nu finns en ny trailer via MTV. Klart bättre, var inte helsåld på första.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#4 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 20 April 2009 - 22:05

Annorlunda och intressant absolut, ser ut att ha potential.

Winter is Coming

#5 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 06 June 2009 - 21:04

http://www.apple.com...cus_features/9/

Kollade runt på trailers och efter att sett en svart bild med en grön 9 på sig så blev jag intresserad.
Kollade trailern och det verkar väl vara någon sorts blandning mellan Frankenstein/Coraline och Matrix/Terminator

(Jag har endast sett trailer till Coraline)

men den verkar ha premiär 9-9-09 iallafall.

Någon som vet något mer om den här filmen?

#6 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 June 2009 - 20:07

Slog ihop Magnus tråd med Kizmiaz :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#7 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 June 2009 - 20:10

MTV Movies Blog » EXCLUSIVE: Check Out A New Poster From Elijah Wood’s Post-Apocalyptic Epic ‘9’

It’s one of our most highly-anticipated movies, and now we’ve got another first look for the gloomy animated flick “9.” Following nine ragdolls in a post-apocalyptic wasteland, we’ve already given you an exclusive two minute scene from the film. Now we’re back with a brand new poster which you can see below. “9” stars Elijah Wood, Jennifer Connelly, John C. Reilly, Crispin Glover, Martin Landau and Christopher Plummer,” and hits theaters 9/9/09.

Posted Image

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#8 mjz

mjz

Cadet Second Year

• Members
  • 10 posts

Posted 26 June 2009 - 21:35

Jag kommer absolut att se den men den stora entusiasmen jag kände när jag först såg trailern försvann när jag förstod att tim burton bara var producent.

Men den verkar annorlunda iaf. :)

#9 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 March 2010 - 18:19

9

Lilla trasdockan 9 vaknar upp i en värld med skräckinjagande monster och där människorna förlorat kriget mot maskinerna.

Jäkligt snyggt gjord och perfekt att se den på blu-ray med hemmabioanläggningen på max. Där detaljrikedomen verkligen kommer till sin rätt, en fantastisk grafik och animering och med ett ljud som är fylligt och klart. Härligt att se kreativiteten flöda med alla fantasifulla maskiner och attiraljer som t ex den gamla grammofonspelaren där de slänger på en LP-skiva med lite gammal skön musik. Med röster av bl a Christopher Plummer, Martin Landau, Elijah Wood och Jennifer Connelly.

Ganska enkel handling där 9 stöter på ett udda gäng och då de en efter en råkar ut för de elaka maskinerna bestämmer de sig för att kämpa emot. Lite smågullig så där, men med tanke på inramningen hade jag önskat lite mer tyngd i storyn. Denna del som sänkte betyget för min del för musiken och det tekniska var magnifikt.
Propagandafilmen för maskinerna är en klar liknelse med Nazi Tyskland. Forskaren nämner även att det var rikskanslern (Hitlers titel innan han utnämnde sig själv till Führer) som var den som ställde till det med maskinerna då han ej ville lyssna på forskarens varningar.

Mycket bra musik och det är tydligt att Danny Elfman har varit inblandad.

Trivia: regissören Shane Ackers gjorde först en kortfilm som blev nominerad som Bästa animerade kort film i Oscarsgalan (år? 2005?), som den dock ej vann, men ledde till att han fick chansen att vidareutveckla den till en långfilm.

3/5

9 (kortfilmen)

Lika välgjord den här, men med bättre flyt i storyn.

4/5

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#10 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 January 2011 - 21:36

Stitchpunk! Intressant story där en forskare ger 9 trasdockor i uppdrag att rädda mänskligheten. Den metaforiska varan alltså, människan i sig är bortom allt hopp. Måste säga att jag gillar upplägget med att detta utspelar sig efter den totala apokalypsen , man har lyckats bra med världen, karaktärerna och känslan. Den lilla parallellen man drar till andra världskrigets Nazi-Tyskland gör sannerligen sitt jobb vad gäller det sistnämnda. Bra animering med en trevlig färgskala och de känns lagom mörk och dyster. På det hela taget så är det en trevlig film, bättre än sin kortare förlaga. (Som även om den väckte visst intresse inte direkt fick mig att haka på hypen).

@Synon: Jag drog också parallellen mellan "Rikskanslern" och Nazi-Tyskland. Kändes definitivt på hans uniform.

Edited by XC, 02 January 2011 - 21:41.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)