Jag söker svår men bra SF
Posted 10 February 2009 - 16:37
Det jag är ute efter är SF som kanske känns lite svår "på pappret" så att säga, men som är riktigt bra om man bara tar sig tid att läsa färdigt boken och som ger den som läser så mycket mer än en "vanlig bok" skulle göra. Alla har vi väl läst en eller flera sådana böcker där man en bit in i boken undrar vad det är man egentligen läser och om man ens kommer läsa färdigt boken. Man gör det och efteråt känner man sig väldigt tillfreds för att man har fått en riktig "aha-upplevelse" och en ordentlig belöning för att man läste vidare.
Är det någon som har tips på den typen av böcker och författare som skriver så?
Det behöver inte vara nya böcker eller författare. Det underlättar givetvis om böckerna eller författarna är nya men det finns ju auktionssajter, antikvariat och bibliotek att ta till för dom lite äldre böckerna.
Posted 10 February 2009 - 18:01
Sheldon, The Big Bang Theory
Heisenberg blev stannad av polisen för att han körde för fort.
"Vet du hur fort du körde?!" frågade polisen som stoppat honom
"Nej, men jag vet exakt var jag är," svarade Heisenberg.
Posted 10 February 2009 - 18:09
Posted 10 February 2009 - 18:13
Neal Stephenson - känd för att skriva tegelstenar på väldigt olika teman som kan vara svåra att komma in i men som ger mycket när man väl gör det. Postcyberpunk (Snow Crash), steampunkinfluerad futurism (The Diamond Age), vetenskapshistoria som fiktion (The Baroque Cycle) och filosofisk framtidsskildring av en alternativ verklighet (Anathem) hör till det han har skrivit.
Vernor Vinge, Charles Stross - vill du läsa om samhällets vetenskapliga och teknologiska utveckling extrapolerad till sin logiska slutpunkt i en avlägsen framtids posthumanistiska era så har dessa två skrivit mycket på det temat.
Alastair Reynolds/Iain M. Banks/David Brin - sunkigare space opera mixat med diverse high-concept idéer. Reynolds och Brin är båda doktorer i astrofysik så det är vad de är hemma på.
Och om du känner dig riktigt vågad - Greg Egan. Han skriver diamanthård SF rikligt kryddad med idel vetenskapliga spekulationer, ekvationer och hela köret. Har du svårt för technobabble lär du finna hans verk ogenomträngliga. Men om du vill läsa (riktigt tankeväckande) berättelser där hela kapitel kretsar kring krabbliknande varelsers debatter om plangeometri och hur ett förindustriellt samhälle skulle gå till väga för att formulera relativitetsteorin så är Egan din man.
Posted 10 February 2009 - 18:55
Självklart.Jag antar att du har läst böckerna du tipsar om? Kan du berätta lite om dom i sådant fall?
"Left Hand of Darkness" handlar om en mänsklig ambassadör på en planet befolkad av en underlig utomjordisk ras, där det inte finns några bestämda kön utan alla är androgyna (förutom i parningssäsongen). Den handlar om kulturkrockar och ett annorlunda samhälle och vänskap mellan två väldigt olika individer. Typ. Det var jättemånga år sedan jag läste den, jag minns inte exakt.
"Ender's Game" handlar om en alternativ värld där Jorden blivit attackerad av en utomjordisk ras. För att försvara oss bestämmer sig mänskligheten för att slå tillbaka, och tränar unga (mycket unga) genier i krigsföring - de startar en skola på en satellit i omlopp runt Jorden, dit de skickar alla de intelligentaste barnen från alla länder, som där tränas i allt de behöver veta för att bli perfekta små soldater. De där barnen måste stå ut med skyhöga krav och förväntningar, ensamhet och mind-games från deras lärare. "Speaker for the Dead" utspelas i samma värld men långt in i framtiden, när mänskligheten återigen stöter på en utomjordisk ras, och handlar mycket om olika kulturer och livssyner... hmm, de är lite svåra att beskriva.
Bra är de i alla fall.
Posted 18 February 2009 - 17:29
Neal Stephenson
Kan hans böcker läsas fristående eller bör dom läsas i en viss ordning? Vilken ska man börja med i sådant fall?
Och om du känner dig riktigt vågad - Greg Egan. Han skriver diamanthård SF rikligt kryddad med idel vetenskapliga spekulationer, ekvationer och hela köret. Har du svårt för technobabble lär du finna hans verk ogenomträngliga. Men om du vill läsa (riktigt tankeväckande) berättelser där hela kapitel kretsar kring krabbliknande varelsers debatter om plangeometri och hur ett förindustriellt samhälle skulle gå till väga för att formulera relativitetsteorin så är Egan din man.
Låter eggande och mycket lockande. Jag drar mig sällan för något. Är det några speciella böcker av honom som jag ska titta närmare på?
Posted 23 February 2009 - 22:27
De flesta är fristående. Det är bara The Baroque Cycle, den vetenskapshistoriska odysséen, som i princip är ett stort verk uppdelat på tre volymer, med separata berättelser i varje.Kan hans böcker läsas fristående eller bör dom läsas i en viss ordning? Vilken ska man börja med i sådant fall?Neal Stephenson
Schild's Ladder är ett slags katastrofroman om en universumslukande bubbla av nåt mysko vakuum men den sägs också vara hans hårdaste och mest svåråtkomliga verk, så den skulle jag inte rekommendera att du börjar med.Låter eggande och mycket lockande. Jag drar mig sällan för något. Är det några speciella böcker av honom som jag ska titta närmare på?Och om du känner dig riktigt vågad - Greg Egan. Han skriver diamanthård SF rikligt kryddad med idel vetenskapliga spekulationer, ekvationer och hela köret. Har du svårt för technobabble lär du finna hans verk ogenomträngliga. Men om du vill läsa (riktigt tankeväckande) berättelser där hela kapitel kretsar kring krabbliknande varelsers debatter om plangeometri och hur ett förindustriellt samhälle skulle gå till väga för att formulera relativitetsteorin så är Egan din man.
En av hans tidigaste romaner är Quarantine, en berättelse med deckareinfluenser om de potentiella kosmiska följderna ifall Köpenhamnsmodellen av kvantmekaniken skulle vara korrekt, dvs att levande varelser påverkar verklighetens beskaffenhet enbart genom sina observationer av den.
En annan är Permutation City, som utforskar medvetandefilosofiska frågor utifrån antagandet att medvetandet är ett kvantitativt fenomen som kan återkonstrueras i artificiell miljö.
Hans senaste Incandescence berör två äventyrare i en galaktisk civilisation som skickar sina uppladdade medvetanden in i galaxens centrum för att undersöka ett mysterium, samtidigt som en förindustriell civilisation som hotas av ett svart håls effekter behöver upptäcka relativitetsteorin för att rädda sig själva.
Han har skrivit fler men de har jag mindre koll på.
Posted 24 February 2009 - 00:47
Posted 24 February 2009 - 02:56
"Warday" av Whitley Striber & James Kunetka.
Den gavs ut på svenska under namnet "K-dagen och vägen vidare"
Handling:
Warday is a novel by Whitley Strieber and James Kunetka, first published in 1984. It is a fictionalized account of two reporters traveling across America five years after a limited nuclear attack in order to research how the nation had changed after the war. The novel takes the form of a documentary of sorts, and is written in first-person narrative form. The novel includes fictionalized government documents and interviews with individuals to further explain the aftermath of the war.
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 26 February 2009 - 17:04
Nja, men tredje och fjärde boken i den serien var ändå hyfsat svåra, tyckte jag.Ender's Game är bra, men kanske inte klassad som svår...
Och första boken, Ender's Game, är ju ett måste att läsa, det är en klassiker.
Posted 19 March 2009 - 10:10
Neal Stephenson och Ursula Le Guin är trevliga. Det är enorm skillnad på att läsa Egan och Le Guin: den förstnämnda omtalad om att skriva sf så hård som den blir, den sistnämnda en av de personer som hjälpt till att utveckla science fiction som diskuterar kön och genus.
Mitt typiska tips för att läsa nytt är annars att prenumerera på en tidskrift. Du behöver inte köpa någonting nytt – du förlänger prenumerationen (om du tycker att det är värt kostnaden) och får sedan hem någonting i brevlådan med jämna mellanrum, som får dig att upptäcka sådant du annars inte läst. Smakprov på författare du annars inte upptäckt, som kanske kan få dig att gå vidare och läsa mer som de har skrivit. Asimovs på engelska eller Nova science fiction på svenska är bra saker.
Posted 25 May 2009 - 17:24
Jag är i läsartagen men känner att jag måste vidga mina vyer lite. Har en tendens att mest läsa om böcker jag redan äger och har läst sedan tidigare och köper inte så mycket nytt.
Det jag är ute efter är SF som kanske känns lite svår "på pappret" så att säga, men som är riktigt bra om man bara tar sig tid att läsa färdigt boken och som ger den som läser så mycket mer än en "vanlig bok" skulle göra. Alla har vi väl läst en eller flera sådana böcker där man en bit in i boken undrar vad det är man egentligen läser och om man ens kommer läsa färdigt boken. Man gör det och efteråt känner man sig väldigt tillfreds för att man har fått en riktig "aha-upplevelse" och en ordentlig belöning för att man läste vidare.
Är det någon som har tips på den typen av böcker och författare som skriver så?
Det behöver inte vara nya böcker eller författare. Det underlättar givetvis om böckerna eller författarna är nya men det finns ju auktionssajter, antikvariat och bibliotek att ta till för dom lite äldre böckerna.
Well...du kan beställa min nya novellsamling som fick en väldigt bra recension i nova#20.
Jag kan skicka recensionen till dig om du är tveksam.
MVH/ ANdreas Karlsson